فارغ‌التحصیلان MBA مقصران بحران مالی؟

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
مترجم پرونده: مجید اعزازی
به گفته «گری‌هامل» استاد مدرسه بازرگانی لندن، مدیریت، مهم‌ترین نوآوری 100 سال گذشته است. این نوآوری که رهبران تجاری را از طریق ایده‌های بنیادین مانند پرداخت پاداش به کارکنان با استعداد و بودجه بندی سرمایه، به مدیران پیگیرتری تبدیل می‌کند، رقابت‌پذیری شرکت‌ها را نیز افزایش داده و به بیرون کشیدن میلیون‌ها نفر از فقر کمک می‌کند.


مدیریت ارشد کسب‌و‌کار(MBA) تجسم آکادمیک این اظهار‌نظر است. برای نخستین بار، دوره آموزشی MBA در اوایل قرن بیستم در نهادهای آموزشی بزرگ آمریکا مانند دانشگاه «هاروارد» و کالج «دارتموث » ارائه شد. از آن زمان به بعد، این دوره آموزشی برای حرفه‌ای‌تر‌سازی مدیریت اقدامات زیاد انجام داده است.
امروزه احتمالا حدود 250 هزار دانشجوی MBA در دانشگاه‌های معتبر وجود دارند و تعداد بی‌شمار دیگری نیز در مراکز آموزشی کم اعتبارتر مشغول تحصیل هستند. با وجود این، از آنجا که صنعت MBA رشد کرده، انتقادات خاص خود را نیز برانگیخته است. برخی سوال می‌کنند که آیا دوره MBA واقعا افراد را به مهارت‌های مورد نیاز برای آنکه آنها مدیران بهتری شوند، مجهز می‌کند؟ بدتر اینکه سایر افراد سوال می‌کنند آیا آنها واقعا به اقتصاد آسیب می‌زنند؛ آیا می‌توان آنها را مقصر رکود اقتصادی اخیر دانست؟
 
بالا