[ غلتک چرخ لاستیکی ] پنوماتیک | PNEUMATIC ROLLER

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
این غلتک ها مسطح بوده و قوانین اعمال فشار در مورد تراکم خاک های زیر سطح درباره ان ها صادق است.

بعضی از این غلتک ها خود محرک بوده و بعضی دیگر ممکن است توسط ماشین آلات دیگر کشیده شوند و دارای چرخ های کوچک و یا بزرگ باشند.

دستگاه های با لاستیک کوچک معمولا دارای دو محور پشت سر هم با چهار تا نه عدد چرخ در هر محور بوده و چرخ های عقب طوری قرار گرفته اند که بر روی سطح زمین بین فواصل چرخ های جلو به منظور پوشش کامل سطح حرکت می کنندمعمولا وزن هر دستگاه را با اضافه کردن وزنه به منظور مناسب نمودن آن برای خاک تحت تراکم تغییر می دهند

غلتکهای پنوماتیک دردونوع اصلی غلتک چند چرخ وغلتک پنوماتیک سنگین موجود میباشند ازغلتک های سنگین پنوماتیک درمتراکم کردن لایه های ضخیم خاک استفاده میشود غلتکهای چند چرخ برای انجام کارهای پایانی و سطوح آسفالت و خاکریز سدها استفاده میشود


چرخ لاستیکی.jpg


دستگاه چرخ بزرگ در اندازه های متغیر از 13/5تا 181تن وزن ناخالص موجود می باشند

دو یا چند لاستیک بزرگ در یک محور منفرد مورد استفاده قرار میگیرد
فشار هوا در لاستیک از 6/5تا 10/5کیلوگرم بر سانتیمتر مربع متغیر است
به علت بار سنگین و فشار زیاد لاستیک ان ها قادر به تراکم همه نوع خاک در عمق زیاد تر می باشند
این غلتک ها بیشتر برای متراکم کردن بستر و اساس فرودگاه و خاکریز سد ها مورد استفاده قرار میگیرند

_______________

حد اقل به چهار روش می توان قدرت تراکمی غلتک های چرخ لاستیکی را نشان داد که عبارتند از:

1- وزن ناخالص دستگاه

2- وزن ناخالص هر چرخ
3- وزن هر سانتیمتر پهنای لاستیک
4- فشار باد داخل لاستیک




غلتک چرخ لاستیکی.jpg



 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
فشار زمین بر اثر بار متغیر چرخ ها و فشار زیاد چرخ غلتک چرخ لاستیکی

فشار زمین بر اثر بار متغیر چرخ ها و فشار زیاد چرخ غلتک چرخ لاستیکی

___________________________

چون سطح تماس بین لاستیک و زمینی که روی آن عبور می کند با فشار هوا در داخل لاستیک متغیر است تعیین وزن کل یا وزن وارده بر هر چرخ روش رضایت بخشی که شامل قدرت تراکم غلتک باشد نیست روش قطعی تر برای تعیین قدرت تراکم عبارت از تعیین وزن ناخالص , شماره و اندازه لاستیک و فشار باد لاستیک می باشد
این جدول نمایانگر تاثیر وزن ناخالص ماشین و فشار باد لاستیک بر روی فشار در سطح تماس با زمین و بار وارده بر سانتیمتر عرض لاستیک می باشد

شکل زیر نمایشگر یک روش ترسیمی برای تعیین فشار تماس با زمین برای یک لاستیک ماشین متراکم کننده 13*24و 18که در معرض بار های متغیر و فشار هوای متغیر قرار گرفته است می باشد
اطلاعات مشابهی از کارخانجات لاستیک سازی برای اندازه های دیگر و بار های دیگر موجود می باشد

همانطوری که به وسیله خط چین نشان داده شده با بار چرخ 3628/74 کیلوگرم و تورم 4/22کیلوگرم بر سانتی متر مربع
مقدار فشار تماس با زمین برابر 4/92کیلوگرم بر سانتی متر مربع می گردد

سطح تماس لاستیک برابر خواهد بود با 3628/74تقسم بر4/92که برابربا 737/33می شود


توزیع بار در غلتک چرخ لاستیکی.jpg

 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
تئوری فشار حبابی شکل حاصل از توزیع بار در چرخهای غلتک چرخ لاستیکی

تئوری فشار حبابی شکل حاصل از توزیع بار در چرخهای غلتک چرخ لاستیکی

این تئوری بستگی به توزیع بار بنابراین واحد فشار خاک موقعی که بار بر روی خاک به صورت جسمی با سطح تماس دایره ای شکل گذاشته می شود دارد
چون سطح تماس بین لاستیک و زمین تقریبا شبیه دایره است , می توان این تئوری را در مورد فشار زیر لاستیک در خاک با کمی تغییرات به کار برد

شکل زیر نسبت های واحد فشار به سطح تماس فشار در عمق های مختلف زیر سطح زمین را نشان می دهد

توزیع بار در غلتک چرخ لاستیکی2.jpg

 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
زماني كه غلتكهاي چرخ لاستيكي براي تراكم خاك در گذرهاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد، اولين عبور با فشار لاستيك نسبتاً كم، براي افزايش تحرك (با افزايش مقاومت غلت، حركت در خاكهاي سست راحت تر مي شود و مانع از بكسواد چرخ ها مي شود) و سطح پوشش بيشتر انجام گيرد. به هر حال همانطوريكه خاك متراكم مي شود، فشار هواي داخل لاستيك بايد تا حداكثر مقدار تعيين شده براي عبور افزايش يابد. قبل از اجرا تعيين روش تغيير فشار باد در حاليكه غلتك در حال كار باشد لازم است.

براي تغيير فشار بار يكي از حالتهاي زير مورد استفاده قرار ميگيرد:



  1. [*=right]تغيير دادن فشار باد داخل لاستيكها (تغيير سطح تماس)
    [*=right]تغيير دادن وزن وزنه هاي روي غلتك
    [*=right]افزايش تعداد چرخ ها
    [*=right]افزايش عرض لاستيك ها


غلتكهاي متعدد با وزن و فشار بادهاي مختلف در يك پروژه بايستي وجود داشته باشند تا براي هر شرايط معين تراكم، ماشين مختص با آن وضعيت به كار گرفته شود. كارخانه هاي توليد كننده غلتك، امروزه آنها را طوري مجهز نموده اند كه در هنگام اجرا مي توانند فشار لاستيك را بدون توقف ماشين تغيير دهند. با مصرف اين غلتكها معمولاً مي توان تراكم كافي را با تعداد كمتري عبور از آنچه براي غلتكهاي با فشار ثابت تعيين شده بدست آورد.
روشهاي استفاده از غلتك چرخ لاستيكي به شرح زير توصيه ميشود:

- براي تراكم خاك ، چهار تا هشت عبور كافي است و براي آسفالت از چهار تا شش عبور توصيه مي شود.
- ابتدا حركت به طرف جلو و سپس به طرف عقب در طول جاده باشد و سرعت km/h 30 مناسب است.
- اگر براي افزايش وزن در داخل چرخ ها آب قرار داده شده، در هواي سرد، آب را بايد تخليه كرد و يا از ضد يخ استفاده شود.
- از چرخش بر روي سطح متراكم شده، اجتناب شود و يا چرخش به تدريج انجام شود.
- در هنگام متراكم كردن اساس و لايه هاي سطح جاده، عمل متراكم كردن از خارج به طرف محور وسط، انجام گردد.
- از افزايش وزن بيش از حد غلتك اجتناب شود، زيرا سبب كاهش عمل ورزيدن مي شود


فشار باد چرخ لاستیکی.jpg


روشن تعیین فشار باد چرخهای غلتک چرخ لاستیکی.jpg

________________________
 
آخرین ویرایش:

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز



 
بالا