[ غلتک پاچه بزی ] TAMPING FOOT ROLLERS- SHEEPS FOOT ROLLER

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
مناسب ترین غلطک جهت متراکم نمودن خاکهای ریز دانه حاوی رس ولای غلطکهای پاچه بزی هستند.این غلطکها که بین 3 تا 18 تن وزن دارند ومی توانند فشاری بین 7 تا 56 کیلوگرم بر سانتی مترمربع برزمین وارد نمایند.ضخامتی که با این غلطکها قابل تراکم می باشد بستگی به بارهای غلطک دارد که بین 15 تا 30 سانتی متر هستند،سرعت حرکت این نوع غلطکها که اکثراً با یدک کشیده می شوند8 تا 16 کیلومتر درساعت می باشند که درهنگام متراکم نمودن خارها درخاک فرو رفته از پائین تا بالا باعث تراکم خاک شده و زمانی که خارها دیگر درخاک فرو نروند نشاندهنده آن است که لایه خاک متراکم شده است


Seabees_compactor_roller.jpg
 

پیوست ها

  • ghaltakpachebozi.jpg
    ghaltakpachebozi.jpg
    10.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
[ غلتک پاچه بزی ] TAMPING FOOT ROLLERS- SHEEPS FOOT ROLLER

غلتکهای پاچه بزی
غلتکهای پاچه بزی دارای استوانه ای مجهز به تعدادی پایه های بیرون آمده است واین پایه ها که به پاچه بزی موسومند به عمل تراکم کمک میکنند وجه تسمیه پاچه بزی این است که عمل کوباندن این غلتک شبیه اثری است که یک گله گوسفند یا بز برروی زمین برجای می گذارد این غلتک عمل تراکم را با استفاده ازفشار استاتیکی و همچنین کنترل انجام میدهد این غلتکها معمولات دارای چندین استوانه بوده وبه صورت جفتی هم بکارمی رود

مشاهده پیوست غلطک پاچه بزی.jpg


نحوه کار غلتک پاچه بزی.jpg



مناسب ترین غلطک جهت متراکم نمودن خاکهای ریز دانه حاوی رس ولای غلطکهای پاچه بزی هستند.این غلطکها که بین 3 تا 18 تن وزن دارند ومی توانند فشاری بین 7 تا 56 کیلوگرم بر سانتی مترمربع برزمین وارد نمایند.ضخامتی که با این غلطکها قابل تراکم می باشد بستگی به بارهای غلطک دارد که بین 15 تا 30 سانتی متر هستند،سرعت حرکت این نوع غلطکها که اکثراً با یدک کشیده می شوند8 تا 16 کیلومتر درساعت می باشند که درهنگام متراکم نمودن خارها درخاک فرو رفته از پائین تا بالا باعث تراکم خاک شده و زمانی که خارها دیگر درخاک فرو نروند نشاندهنده آن است که لایه خاک متراکم شده است.نوع دیگری از غلطکهای پاچه بزی موجود هستند که خارهای پهن داشته و به غلطک پاچه فیلی معروف می باشند. ازآنها جهت متراکم نمودن وتثبیت خاک استفاده می شوند.نمونه ای دیگری ازغلطکهای پاچه بزی غلطکهای مشبک می باشندکه به جای خار دارای یک شبکه فلزی هستند که از میله های فلزی به قطر 3تا 4 سانتی متر تشکیل شده اند. این میله ها قادرند با فشار قابل توجه ای که به زمین وارد می کنند سنگها را شکسته ویا خورده سنگها را به درون زمین فرو برده و توده ای توپر و متراکم به وجود آورند.
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
توصیحات تکمیلی غلتک پاچه بزی

توصیحات تکمیلی غلتک پاچه بزی

غلتك هاي پاچه بزي داراي استوانه اي مجهز به تعدادي پاي ه هاي متصل به آن موسوم به پاچه بزي ميباشد كه به عمل تراكم كمك مي كنند. وجه تسميه پاچه بزي اين است كه عمل كوباندن اين غلتك شبيه اثري است كه يك گله گوسفند يا بز بر روي زمين بر جا مي گذارند. انواع پاچه در اندازه ها و اشكال مختلف وجود دارد. اين غلتك عمل تراكم را با استفاده از فشار استاتيكي و همچنين عمل ورزدادن انجام مي دهد.


غلتک پاچه بزی.jpg

زائده ها در هنگام وارد شدن به زمين و خارج شدن از آن، دانه هاي خاك را تغيير مكان داده، سطح زمين را مي كوبند. اين غلتكها معمولاً داراي چندين استوانه بوده و به صورت جفتي (تاندوم) هم بكار مي روند.

مقدار فشار تماس با توجه به سطح پايه ها و وزن غلتك تغيير ميكند، وزن را با اضافه كردن آب يا ماسه به داخل چرخ غلتك و يا افزودن سربار، مي توان افزايش داد. تقريباً مي توان گفت كه فشار 134 كيلوگرم بر سانتيمتر مربع زير هر زائده قابل دسترسي است.

بعضي از انواع غلتك هاي پاچه بزي بصورت ضربه اي هم كار كرده و فركانس ضربه ها تقريباً به حد غلتكهاي لرزه اي مي رسد. اين نوع غلتك ها با سرعت بيشتر از 15 كيلومتر بر ساعت مي توانند فعاليت نمايند. در هنگام استفاده از اين غلتك موارد زير توصيه ميشود:
- براي حصول اطمينان از متراكم شدن تمام سطح، هر عبور حدود 30 سانتي متر يكديگر را پوشش دهند.
- براي كاهش خطر در هنگام متراكم كردن لبه هاي خاكريز عميق، از غلتك سه محوري استفاده شود، به صورتي كه با حركت عقب غلتك، سومين محور بر روي لبه خاكريز قرار بگيرد و بيشترين وزن دور از لبه باشد.
- وقتي كه مقدار هوا در خاك در حد زياد است، بهتر است، غلتك با بيشترين سرعت مطمئنه حركت كند، زيرا سرعت زياد سبب خروج بهتر هوا از خاك مي شود.


_________________
منبع : enginet.ir
 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
غلتک پاچه بزی با چهار درام

غلتک پاچه بزی با چهار درام

این غلتک بهتر است برای خاک دانه ریز اختصاص یابد.

غلتک پاچه بزی هر چهار درام .jpg

_____
منبع : وبلاگ تخصصی راهدار
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
توضیحاتی دیگر در خصوص غلتک فرورونده یا پاچه بزی

توضیحاتی دیگر در خصوص غلتک فرورونده یا پاچه بزی

غلتک های فرو رونده عبارت از نوع پاچه بزی می باشد


این غلتک ها ممکن است به وسیله تراکتور کشیده شوند و یا با نیروی خود محرکه حرکت کنند

شامل یک چرخ آهنی صاف میان خالی است
که در روی سطح خارجی آن تعداد زیادی زائده های آهنی جوش داده شده و زائده ها دارای طول های مختلف و سطح مقاطع مختلف می باشند

هر دستگاه ممکن است شامل یک یا چند چرخ بر روی یک یا چند محور افقی سوار شده باشد وزن چرخ متغیر است و در اثر اضافه کردن آب و یا ماسه می توان تولید واحد فشار هر زائده را تا 134 کیلوگرم بر سانتی متر رساند

غلتک های فرو رونده بر روی سطح حرکت کرده و زائده ها در خاک جهت تولید اعمال فشار نفوذ کرده و فشار باعث مخلوط کردن و متراکم شدن خاک از پایین به بالای لایه می گردد


با تکرار عبور غلتک بر روی سطح نفوذ زائده ها در خاک کاهش می یابد تا موقعی که غلتک روی سطح خاک حرکت کند


مشخصات ممکن است به یکی از شرایط زیر برای رسیدن به تراکم مناسب تنظیم شود
1- تعداد عبور غلتک که باعث تولید یک واحد فشار معینی زیر زائده ها روی هر لایه خاک می شود
2- تکرار عبور غلتک روی هر قشر خاک تا زمانی که نفوذ زائده ها از عمق معین شده تجاوز نکند
3- تکرار عبور غلتک روی هر لایه تا زمانی که خاک به تراکم تعیین شده برسد

______________________

تک پاچه بزی در متراکم کردن خاک رس یا مخلوط ماسه و خاک رس بسیار موثر می باشد
به هر حال آن ها نمی توانند خاک های دانه دار از قبیل ماسه و شن را متراکم کنند
همچنین عمق لایه متراکم شده تقریبا به طول زائده ها محدود میگردد


 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز

-مناسب ترین غلطک جهت متراکم نمودن خاکهای ریز دانه حاوی رس ولای غلطکهای پاچه بزی هستند.
-این غلطکها که بین ۳ تا ۱۸ تن وزن دارند ومی توانند فشاری بین ۷ تا ۵۶ کیلوگرم بر سانتی مترمربع برزمین وارد نمایند.
-ضخامتی که با این غلطکها قابل تراکم می باشد بستگی به بارهای غلطک دارد که بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر هستند
-سرعت حرکت این نوع غلطکها که اکثراً با یدک کشیده می شوند۸ تا ۱۶ کیلومتر درساعت می باشند که درهنگام متراکم نمودن خارها درخاک فرو رفته از پائین تا بالا باعث تراکم خاک شده و زمانی که خارها دیگر درخاک فرو نروند نشاندهنده آن است که لایه خاک متراکم شده است.
-نوع دیگری از غلطکهای پاچه بزی موجود هستند که خارهای پهن داشته و به غلطک پاچه فیلی معروف می باشند.ازآنها جهت متراکم نمودن وتثبیت خاک استفاده می شوند.

-نمونه ای دیگری ازغلطکهای پاچه بزی غلطکهای مشبک می باشندکه به جای خار دارای یک شبکه فلزی هستند که از میله های فلزی به قطر ۳تا ۴ سانتی متر تشکیل شده اند. این میله ها قادرند با فشار قابل توجه ای که به زمین وارد می کنند سنگها را شکسته ویا خورده سنگها را به درون زمین فرو برده و توده ای توپر و متراکم به وجود آورند.



نوع پاچه فیلی :

غلتک پاچه فیلی.jpg

نوع غلتک کششی :

این نوع توسط دستگاه یدک کش مثل تراکتور جهت تراکم سازی استفاده میشود. و اصطلاحا خودرو نیست

غلتک پاچه بزی کششی.jpg
 
آخرین ویرایش:
بالا