[غذای کودک] - طرز تهیه انواع غذای کودک

n*@*f*@*s

عضو جدید
کاربر ممتاز
غذای کودک : سوپ گوشت و سبزیجات

غذای کودک : سوپ گوشت و سبزیجات

بعد از شش ماهگی بچه، می تونیم علاوه بر شیر، کم کم بهش غذا بدیم. هرچند که تا یکسالگی غذای اصلی اش، باید شیر مادر باشه. یکی از متداول ترین غذاها توی این دوره، سوپ گوشت و سبزیجاته که خیلی خاصیت داره. فقط باید شانس بیاریم و بچه این غذا رو دوست داشته باشه. کلا وقتی غذا خوردن بچه شروع می شه، اولش با روزی دو یا سه وعده شروع می کنیم. که البته بعد از دو ماه، به روزی پنج وعده می رسه. یک وعده اش می تونه این سوپ باشه و بقیه وعده هاش هم حریره بادام یا فرنی یا سرلاک باشه. که بعدا در مورد حریره بادام یه پست مفصل داریم! نکته ای که مهمه اینه که غذاهایی که الآن شروع می کنیم، باید برنجی باشه. مثل فرنی که با آرد برنجه، یا حریره بادام که توش آرد برنج می ریزیم. یا حتی سرلاکی هم که به بچه می دیم، باید برنجی باشه. (بعدا راجع بهش می گم) حالا بریم سراغ سوپ:



مواد لازم:


ماهیچه گوسفند: یک تکه خورشتی



هویچ: پنج شش حلقه



سیب زمینی: هفت هشت مربع



برنج: یک قاشق چای خوری



جعفری: چند پره



ورمیشل (در صورت تمایل)



طرز تهیه:



اگه شما نیم کیلو ماهیچه گوسفند بگیرید، تقریبا برای یک ماهتون کافیه. با این احتساب که یک روز در میون سوپ درست کنید و نی نی دو روز اون سوپ رو بخوره. البته به نظر من اگه بشه هر روز درست کرد خیلی خوبه. تا می تونیم نباید غذای مونده به بچه بدیم. حالا تا شرایط هر کس چی باشه. این ماهیچه رو تقریبا به اندازه گوشتهای خورشتی خرد می کنیم و توی فریزر می ذاریم. اگر هم استخون داشت، مهم نیست. می تونید گوشت رو با استخون بار بذارید. عصاره استخون هم به خورد سوپ می ره.







وقتی خواستیم سوپ درست کنیم، همه مواد رو با هم توی ظرف می ریزیم. به اندازه نوک قاشق چایخوری هم نمک اضافه می کنیم. نباید این سوپ رو مثل سوپهای خودمو ن مزه دار کنیم. چون نی نی به مزه نمک عادت می کنه و بعدا به طرف چیپس و پفک و غذاهای شور می ره! خلاصه سوپ رو می ذاریم روی حرارت تا درست بشه.



نکته۱: در مورد ظرف غذای بچه، وقتی آدم داره سیسمونی می خره واسه بچه اش، یه سری جنس ها رو از روی ذوق می خره شاید اصلا لزومی هم نداشته باشه. مثلا ست قابلمه غذای بچه! بچه بیچاره تا همین چند وقت غذاش از ما جداست. ست قابلمه اش کجا بوده! از طرفی اونطور که من دیدم، این قابلمه ها یا لعابی هستند یا تفلون. من خودم تفلون رو برای بچه نمی پسندم. چون ممکنه لایه هاش جدا بشه. لعابی هم خیلی زود آبش تموم می شه و غذا بهش می چسبه. مخصوصا که مقداری که داریم درست می کنیم خیلی کمه. من خودم قابلمه سنگی گرفتم. البته یک نکته مهم اینه که قابلمه بچه رو روی شعله مستقیم نذاریم. چون زود آبش تموم می شه و باید توش آب بریزیم. در حالی که ما عصاره خود موارد رو می خوایم و نباید غیر از آب اولیه آب دیگه ای بهش اضافه کنیم. من قابلمه سنگی رو روی شعله پخش کن می ذارم تا واسه خودش نم نم بپزه.







در صورت تمایل می تونید کمی ورمیشل هم توش بریزید. خلاصه وقتی که پخت:







مقداری از آبش رو توی ظرف می ریزیم و به بچه می دیم. برای شروع بهتره از دو وعده در روز، هر وعده پنج قاشق شروع کنیم. می تونیم در روزهای بعدی، تعداد قاشقها رو بیشتر کنیم. ولی اگه در روز اول بچه تمایل به خوردن نشون داد، ذوق نکنید و همه سوپ رو توی حلق بچه نریزید. بذارید کم کم بخوره تا دل درد نگیره. فقط آب سوپ رو بهش بدید. بعد از یکی دو هفته می تونید گوشت رو در بیارید و بقیه مواد رو حسابی میکس کنید. البته من سبزی رو هم قبل از میکس درمیارم. بذارید هویچ و سیب زمینی و برنج حسابی با آب سوپ میکس بشه. اونوقت بدید نی نی نوش جان کنه.



نکته ۲:



وقتی شروع می کنیم به بچه غذا می دیم، میزان غلظت غذایی که می دیم (سوپ، سرلاک، فرنی یا حریره بادام) باید فقط کمی از شیر مادر غلیظ تر باشه. بعدا که میکسش می کنیم هم باید خیلی غلیظ نباشه که خدای نکرده توی گلوی بچه گیر نکنه.







نکته ۳:



قاشقی که در تصویر می بینید، قاشق چینیه ( از جنس چینی) یه قاشق هایی توی بازار هست که حرارتیه. جنسش پلاستیکیه و اگر حرارت غذا بیشتر از حد باشه، رنگ قاشق عوض می شه و این یک نوع هشداره که دهن نی نی خدای نکرده نسوزه! این قاشق حرارتی ها یه خوبی دیگه ای هم دارند اینه که سرش قابل انعطافه. و در این زمان که بچه قاشق رو می خواد بگیره، اگرم به سر و کله اش بکوبه، بلایی سرش نمیاد. خلاصه همه جوره باید مواظب نی نی ها باشیم.
.
.
.
.
سلام دوست عزیز:gol:

نوش جان ِ نی نی ها ؛ گوارای وجود همشون :)
.
.
.
منبع : mizeghaza.com
 

n*@*f*@*s

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک نمونه برنامه ی غذایی برای کودک یک ساله :

یک نمونه برنامه ی غذایی برای کودک یک ساله :

صبحانه: یک تا دو قاشق پوره + نیم فنجان شیرپرچرب

میان وعده: نصف تخم مرغ پخته ی سفت + نصف برش نان تست با نصف قاشق کره مارگارین + نیم فنجان آب پرتقال.

ناهار: ۳۰ گرم مرغ بریان ریزریز شده + ۱ تا ۲ قاشق برنج با نیم قاشق کره مارگارین + ۱ تا ۲ قاشق نخود پخته + نیم فنجان شیرپرچرب .

میان وعده: ۱۵ گرم پنیر + ۴ بیسکویت کراکر گندم + نیم فنجان شیرپرچرب .

شام: ۳۰ گرم همبرگر خرد شده + ۱ تا ۲ قاشق پوره ی سیب زمینی + نصف قاشق کره مارگارین + ۱ تا ۲ قاشق هویج پخته به صورت باریک (نه حلقه) + نیم فنجان شیرپرچرب.

میان وعده: نصف موز + ۲ کلوچه ی آرد جو (بدون کشمش) + نیم فنجان شیرپرچرب.

ترکیب و درصد انرژی مواد غذایی در این برنامه از این قرار است:

کل انرژی ۱۱۰۰ کیلوکالری

کربوهیدرات ۴۰ درصد

پروتئین ۱۹ درصد

چربی ۴۱ درصد

البته این برنامه غذایی فقط یک آغاز است. کودک یک سااله ممکن است کمتر یا بیشتر از این مقدار لازم داشته باشد. در این موارد، میزان مصرف باید تغییر یابد. شیر را می توانید با فنجان بدهید. اگر کودک هنوز به طور کامل از شیر گرفته نشده است، می توانید مقداری از شیر را با شیشه به او بدهید. آب میوه ها را باید با فنجان به کودک داد.




منبع : ketabak.org
 

n*@*f*@*s

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه غذايي كودكان 1 تا 3 سال :

برنامه غذايي كودكان 1 تا 3 سال :

با توجه به اينكه ميزان انرژي مورد نياز روزانه اين گروه سني در حدود 1300 كيلوكالريست، برنامه غذايي ذيل به گونه اي تنظيم شده است كه حداقل 60 درصد نيازهاي كالريكي اين كودكانبا مصرف 3 وعده ی صبحانه، ميان وعده صبح و ناهار تأمين شود:


صبحانه:



روزاول: يك برش نان سنگك يا 3 برش نان لواش - يك عدد تخم مرغ آب پز - چاي شيرين



روزدوم: يك برش نان سنگك يا 3 برش نان لواش-30 گرم پنير (به اندازه يك قوطي كبريت) - چاي شيرين



روزسوم: يك برش نان سنگك يا 3 برش نان لواش -10گرم عسل يا مربا (يك قاشق غذاخوري سرصاف) - چاي



روز چهارم: همانند روز اول



روز پنجم: همانند روز دوم



روز ششم: همانند روز سوم



· هربرش نان به اندازه يك كف دست است.




ميان وعده صبح:



يك ليوان شير - يك عدد كيك كوچك يا سه عدد بيسكوئيت ساده (ترجيحا تهيه شده از آرد كامل گندم مثل ساقه طلاقي)




ناهار:



روزاول: برنج پخته (6 قاشق غذاخوري) - خورش قورمه سبزي حاوي دو تكه گوشت خورشتي (هرتكه به اندازه يك قوطي كبريت) - يك كاسه كوچك ماست - يك عدد پرتقال.



روزدوم: برنج پخته (6 قاشق غذاخوري) - 60 گرم جوجه كباب بدون استخوان - يك عدد گوجه فرنگي - 5 گرم كره - يك كاسه كوچك ماست - يك عدد سيب.



روزسوم: برنج پخته (6 قاشق غذاخوري) - 60 گرم كباب برگ - يك عدد گوجه فرنگي- 5 گرم كره - يك كاسه كوچك ماست - دو عدد نارنگي.



روزچهارم: يك برش نان سنگك - خوراك مرغ حاوي 60 گرم مرغ (يك ران مرغ)، هويج و سيب زميني پخته، يا خوراك گوشت قلقلي حاوي 2 عدد گوشت قلقلي (هريك به اندازه 30 گرم) و هويج و سيب زميني پخته - يك كاسه كوچك ماست- يك عدد موز كوچك.



روزپنجم: 6 قاشق غذاخوري عدس پلو - 60 گرم گوشت چرخ كرده- 5 گرم كره - يك كاسه كوچك ماست - سبزي خوردن - 1 عدد پرتقال.



روزششم: 6 قاشق غذاخوري برنج پخته - خورش كدو يا بادنجان حاوي 60 گرم مرغ و يك عدد كدو يا بادنجان - يك كاسه ماست - 2 عدد نارنگي.




نکا ت قابل توجه در تغذیه کودکان:



· در مورد كودكان 1 تا 2 ساله اي كه همچنان از شير مادر يا شيرخشك تغذيه مي کنند لازم است كه زمان مصرف شير پس از وعده غذايي اصلي و قبل از صرف ميوه باشد.



· با توجه به اهميت مصرف شير و لبنيات در برنامه یغذايي كودكان، به مادران در مورد ارائه ی شیر در میان وعده یعصر و قبل از خواب، و همچنین مصرف ماست در وعده شام آموزشهای لازم داده شود.



· در تهيه یغذاي كودكان از فلفل، ادويه و يا چاشنيهاي تند استفاده نکنید.



· درمورد كودكان کم سن و سال تر (12 تا 18 ماهه) مصرف غذاهاي فوق در صورتي مجازست كه كودك از قبل با آنها آشنا شده باشد.



· نان سنگک و بربری نسبت به نانهای دیگر ارجحیت دارند.



· گوشت مصرفي كاملا لخم، (ترجیحا قسمتهاي ماهيچه اي) و مرغ و ماهي بدون پوست مصرف گردد.



· از شير و ماست 2/5 درصد چربي جهت تغذيه كودكان استفاده شود.


منبع : behsite.ir
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
آشپزي واسه ني ني ها

آشپزي واسه ني ني ها

برنامه غذايي يک کودک 2 تا 3 ساله ( در اين سن براي كودك عسل توصيه نشده است ).
------------------------------------------

صبحانه ( نان و پنير و گردو) نان 30 تا 40 گرم ( يک تا يک و نيم کف دست نان سنگک که داراي سبوس است ) + 15 تا 25 گرم پنير+ يک عدد مغز گردو+ در صورت تمايل چاي شيرين.

ساعت 10: نصف ليوان شير و 1 عدد بيسکويت با آرد کامل+ 1 عدد ميوه ( يا نصف ليوان کمپوت ميوه که خود مادرتهيه کرده باشد )

ناهار چلوگوشت) 5 تا 10 قاشق غذاخوري برنج+ 30 تا 60 گرم گوشت گوسفند کاملاً پخته و له شده + نصف ليوان ماست چکيده + 1 کاسه سالاد کاملا ريز شده و مخلوط با سس مايونز ( آخر غذا)

عصرانه: 1 عدد ميوه ( يا نصف ليوان آب ميوه) + 1 عدد خيار+ يک قاشق سوپخوري مغزهاي بادام، گردو و فندق.

شام: ( خوراک مرغ) يک کف دست نان+ خوراک مرغ داراي 30 تا 60 گرم ( 3 تا 4 تکه کوچک) گوشت مرغ و سبزيجات کاملاً پخته به فرمي که کودک دوست دارد. + ماست يک دوم ليوان.

قبل از خواب: نصف ليوان شير

برنامه غذايي يک کودک 4 تا 6 سال:
------------------------------------------

صبحانه: ( خامه و عسل) نان 1 کف دست نان با آرد کامل+ 2 قاشق سوپخوري خامه + 2 قاشق مرباخوري عسل

ساعت 10: 1 ليوان شير+ يک عدد شيريني کوچک يا 2 عد بيسکويت سبوس دار+ يک دوم ليوان آب ميوه (يا يک عدد ميوه متوسط)

نهار: ( پلو و مرغ) 5 تا 10 قاشق برنج+ 60 تا 90 گرم گوشت مرغ ( نصف يک ران درشت) + 1 کاسه ماست حاوي 1 ليوان ماست.

عصرانه: سبزيجات کاملاً شسته و پوست گرفته مثل هويج، خيار، کاهو که بهترين منبع ويتامينهاي مورد نياز کودک هستند.

شام: ( پيتزا) 2 برش متوسط که براي پخت آن 100 گرم گوشت چرخ کرده و سرخ کرده و سبزيجات و 100 گرم پنير پيتزا بکار رفته باشد+ 1 کاسه سالاد کاملاً ريز شده و باب ميل کودک.

قبل از خواب: يک عدد ميوه و نصف ليوان شير

* - مي دانيد مواد غذايي بسيار متنوع اند. شما با آشنايي کلي به ميزانهاي داده شده مي توانيد مواد غذايي ديگر را جاي مواد غذايي گفته شده جانشين کنيد که بدان روش جانشيني گويند .

مثلاً هر 5 قاشق برنج برابر يک کف دست نان است . نان مصرفي بهتر است سنگک باشد.

هر 30 تا 60 گرم گوشت برابر 1 عدد تخم مرغ و برابر 4 تا 5 قاشق حبوبات پخته است
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستور تهيه غذاهاي كمكي مورد استفاده كودكان زير يك سال فرني آرد برنج

دستور تهيه غذاهاي كمكي مورد استفاده كودكان زير يك سال فرني آرد برنج

فرني آرد برنج

مواد لازم :*

آرد برنج دو قاشق مرباخوري سر صاف (*با استفاده از قاشق هاي اندازه گيري

يا قاشق شربت آنتي بيوتيك )

شكر يك قاشق مرباخوري سرصاف

شير پاستوريزه 120 ميلي ليتر ( سي سي )* معادل نصف ليوان معمولي

طرز تهيه

شير پاستوريزه را پس از به جوش آمدن يك دقيقه در حال جوش نگهداريد و بعد در جاي خنك بگذاريد تا سرد شود (آرد برنج در آب يا شير سرد به خوبي حل مي شود )*

بعد آرد برنج و شكر را به شير اضافه كرده روي شعله ملايم قرار دهيد و مرتب آن را هم بزنيد تا كم كم به قوام مطلوب برسد يعني از قاشق نريزد

با مقادير فوق حدود 12 تا 15 قاشق مرباخوري فرني بدست مي آيد كه هر گرم آن حدود 2/1 كيلو كالري انرژي دارد در صورت استفاده از نصف قاشق مرباخوري كره هر گرم فرني 2 كيلو كالري انرژي خواهد داشت

منبع:پروفسور سلطان زاده
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرني سيب برای کودک

فرني سيب برای کودک

مواد لازم
نشاسته 3 قاشق چايخوري – آب سيب 3/1 پيمانه ( 80 ميلي ليتر ) – آب جوش سرد شده 3/1 پيمانه ( 80 ميلي ليتر )



چگونگي تهيه
تمامي مواد را با هم مخلوط كنيد و به جوش آوريد . به مدت 2 دقيقه آن را به صورت در بسته بجوشانيد تا غليظ شود .
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
شربت عالی برای فصل تابستون: (1سال به بالا)

شربت عالی برای فصل تابستون: (1سال به بالا)

یه شربت عالی برای فصل تابستون: (1سال به بالا)

آلو زرد 1 عدد

آلو سیاه 1 عدد

شلیل 1 عدد

آلبالو 3-4 عدد

آب جوشیده مقداری

گلاب 1 قاشق مرباخوری


طرزتهیه:

پوست آلو ها و شلیل رو بگیرین و خردش کنین و با آلبالو و گلاب بریزین توی مخلوط کن و حسابی پوره اش کنین. بعد به مقداری که دوست داری غلظت داشته باشه بهش آب اضافه کنین و بدین نی نی گلاتون نوش جون کنن و کیفشو ببرن.

نکته: مراقب شل شدن شکم نی نی گلاتون باشین! چون آلو ملین هست. پس زیاده روی نکنین یا از سفت کننده ها هم استفاده کنین. مثل ماست
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک شربت عالی: (7ماه به بالا)

یک شربت عالی: (7ماه به بالا)


یک شربت عالی: (7ماه به بالا)


مواد لازم:

برگه قیصی 2 عدد
انجیر خشک 2-3 عدد
گلاب 1 قاشق چایخوری

طرزتهیه:
برگه ها و انجیر خشک ها رو خوب بشورین و بعدش با یه لیوان آب و گلاب بزارین توی یخچال. بعد از 6-7 ساعت شربت خوش رنگ و لعابی میده و خود برگه ها هم نرم میشه. این شربت برای دل و روده ی نی نی گولو ها خیلی عالیه و بخاطر خنکیش هم نوشیدنی خیلی خوبی مخصوصا برای فصل گرماست. فقط یادتون باشه که توی دادنش زیاده روی نکنین. چون یاد خوردن قیصی و انجیر ؛ شکم رو شل میکنه.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوپ سفت کننده ی دل1

سوپ سفت کننده ی دل1

سوپ سفت کننده ی دل1

اگه نی نی گلاتون برای دندون درآوردن یا هردلیل دیگه ای دچار بیرون روی شدن ؛ برای این جور مواقع چندتا سوپ بهتون معرفی میکنم که یه کم این حالتشون رو بهتر کنه و شکمشون رو سفت کنه :)


سوپ سفت کننده ی دل: (1سال به بالا)


مواد لازم:
عدس 1 مشت
برنج 1 مشت
تره فرنگی خردشده 1 قاشق غذاخوری
هویج متوسط 1 عدد
گل ماهیچه 1 تکه


طرزتهیه:
همه ی مواد رو با یه مقدار آب بزارین حسابی بپزه و بعد از پخت با گوشت کوب برقی لهش کنین تا حالت حلیم پیدا کنه و با آبلیموی تازه یا ماست (که برای این حالت نی نی ها بهتره) بدین جوجوتون بخوره و حالشو ببره .
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوپ سفت کننده دل2

سوپ سفت کننده دل2


سوپ سفت کننده دل((2)) :


مواد لازم:
لپه 1 قاشق غذاخوری
ماش 1 قاشق غذاخوری
سیب زمینی متوسط 1 عدد
شوید 1 قاشق مرباخوری
گل ماهیچه 1 تکه
تره فرنگی خردشده 1 قاشق غذاخوری


طرزتهیه:
همه ی مواد رو با یه مقدار آب بزارین حسابی بپزه و بعد از پخت با گوشت کوب برقی لهش کنین تا حالت حلیم پیدا کنه و با آبلیموی تازه یا ماست (که برای این حالت نی نی ها بهتره) بدین جوجوتون بخوره و حالشو ببره .
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
کتلت برنج برای کودک

کتلت برنج برای کودک


اگه پلو مرغ یا پلوهای دیگه برای جوجه هاتون درست کردین و نخوردن اونا رو دور نریزین. یه غذای ابتکاری خوشمزه میشه باهاش درست کرد :


کتلت برنج : (1 سال به بالا)
پلو مرغ یا پلوهای دیگه هر اندازه که دارین
تخم مرغ 1 یا 2 عدد
کره 1 قاشق
آرد گندم کمی
آرد سوخاری درصورت تمایل کمی

طرزتهیه:
همه ی موادرو بریزین توی مخلوط کن یا با گوشت کوب برقی بزنین تا له بشه. بعد از این مایه با قاشق بردارین و توی روغن داغ بریزی و بزارین دوطرفش سرخ بشه. اگه یه کم مایه تون سفت تر باشه میتونین دوطرفش رو پودرسوخاری بزنین و بعد سرخش کنین و به نی نی خوشگلاتون بدین نوش جون کنن.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
پنکیک کدو حلوایی برای کودک

پنکیک کدو حلوایی برای کودک


پنکیک کدوحلوایی : ( 1سال به بعد)

-2پیمانه آرد
-2قاشق غذاخوری شکر
-1 و سه چهارم پیمانه شیر
-یک دوم پیمانه کدوحلوایی پخته له شده
-1تخم مرغ بزرگ
-2قاشق روغن مایع یا زیتون بی بو
- پودر نارگیل یا بادوم یا پسته درصورت تمایل.


طرزتهیه:
مواد خشک رو باهم مخلوط کنین و آروم آروم شیر رو اضافه کنین و هم بزنین. بعدشم روغن و کدوحلوایی رو اضافه کنین و حسابی هم بزنین تا یکدست بشه. کف یه ماهیتابه ی کوچیک رو بعد از داغ شدن یه کم روغن بزنین. فقط به حدی که یه ذره چرب بشه و بعدش با یه ملاقه از این مایه بریزین کف ماهیتابه و بچرخونینش تا بصورت یه دایره دربیادش و همه جای اون یکسان بشه. بعد بزراین روی حرارات و منتظر بمونین تا روش حباب ظاهر بشه و بپزه . بعدش با کفگیر اون رو برگردونین و اون طرفش رو هم 2-3 دقیقه حرارت بدین تا حسابی بپزه. بعد از پختن هم میتونین روش رو از پودرهایی که دارین بریزین و به نی نی گلتون بدین نوش جون کنه.

تذکر1: برای نی نی های زیر یکسال فقط از زرده تخم مرغ استفاده کنین.
تذکر2: می تونین یه مقدار آب و شکر رو بزارین روی حرارت تابصورت شربت دربیاد و بعدش یه مقدار کدوحلوایی پخته له شه بریزین توش و با یه کم دارچین خوشبوش کنین و خوب هم بزنین تا مثل سس غلیظ بشه و بعد از پخت پنکیک ها اون رو بریزین روش و بعد پودرها رو روش اضافه کنین.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوراک مرغ خوششمزه برای کودک

خوراک مرغ خوششمزه برای کودک

یه خوراکی خوشمزه برای نی نی های بی اشتها: (1 سال و نیم به بالا)


موادلازم:
فیله مرغ بدون استخوان 1 کف دست
سیب زمینی سرخ شده (یا چیپس خلالی) به مقدار لازم
ذرت پخته (یا کنسرو ذرت) 2-3 قاشق غذاخوری
پیاز کوچک 1 عدد
سس کچاپ و سس سالاد فرانسوی به مقدار کم


طرزتهیه:
فیله مرغ رو با 1 عدد پیاز خردشده و مقداری خیلی کمی آب میزاریم بپزه. چون مقدار مرغ کم هست باید دقت کنیم که آب کمی بریزیم . به اندازه ای که در انتهای پخت ؛ به اندازه ی یکی دوقاشق آب درظرف بمونه. بعد سیب زمینی خلالی سرخ شده یا چیپس خلالی رو میریزم و بعدشم ذرت های پخته رو اضافه میکنیم. یه کم سس کچاپ و سس سالاد فرانسوی (یا مایونز) اضافه میکنیم و یکی دوتا هم میزنیم و سریع از روی حرارت برمیداریم. نوش جون نی نی های خوشگل

نکته1: بهتره بجای چیپس از سیب زمینی سرخ شده ی خونگی استفاده بشه.
نکته2: بعد از ریختن سس سالاد فرانسوی یا مایونز باید غذا رو سریع از روی حرارت برداشت.
نکته3: میتونین از پنیر فیلا فیلا یا پنیر پیتزا هم برای روی این غذا استفاده کرد و بعد از پخت روی غذا ریخت تا با گرمای غذا آب بشه.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
کیک مرغ برای کودک

کیک مرغ برای کودک


کیک مرغ : (8 ماهگی به بالا)

فیله ران مرغ 1 تکه زرده تخم مرغ 1 عدد سیب زمین کوچک 1 عدد کدو حلوایی (یا هویج) 1 تکه آرد برنج خونگی 1 قاشق مرباخوری

طرزتهیه: ران مرغ و سیب زمینی و کدوحلوایی (یا هویج) رو با کمی آب بزارین بپزه و آبش تقریبا تموم بشه. بعدش این مواد رو له کنین و با زرده تخم مرغ و آرد برنج مخلوط کنین و بریزین توی قالب های مدل دار و بزارین توی فر (یا فر برقی یا ماکرو فر) تا کاملا بپزه. بسته به دمای فرتون حدودا 1 ربع تا 20 دقیقه طول میکشه تا آماده بشه. چون فقطباید آرد برنج و تخم مرغش بپزه زود آماده میشه.

نکته1: اگه از این غذا برای نی نی های بالای پ سال استفاده میکنین میشه از تخم مرغ کامل استفاده کنین.

نکته2: میتونین بجای مرغ از گوشت چرخکرده استفاده کنین .

نکته3: در ترکیبات این غذا میتونین چیزای دیگه مثل پیاز رنده شده یا کرفس پخته هم استفاده کنین.

نکته4: میتونین قالب های کوچک مدل دار( پروانه؛ ستاره؛ قلب و ...) تهیه کنین و از اونها برای پخت غذاهای نی نی تون استفاده کنین.

نکته5: داخل و دیواره های قالبتون رو با کمی روغن چرب کنین که راحت تر غذا از داخلش دربیاد. البته بزارین کاملا سرد بشه وگرنه به لبه های قالب می چسبه.

نکته6: این غذا رو میتونین برای نی نی های بزگتر هم استفاده کنین
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرغ انگشتی سوخاری با سس مخصوص برای کودک

مرغ انگشتی سوخاری با سس مخصوص برای کودک

مرغ انگشتی سوخاری با سس مخصوص و سبزیجات : (1 سال به بالا)
گوشت مرغ ران یا سینه 1عدد
سیب زمینی متوسط 1 عدد
هویج متوسط 1 عدد
براکلی چند عدد
ماست 2-3 قاشق
شوید تازه کمی
آرد سوخاری خونگی
تخم مرغ 1 عدد

طرزتهیه مرغ انگشتی سوخاری:
مرغ رو بزارین با یه کم آب و یه دونه پیاز نیم پز بشه یا کاملا بپزه. بعد اون رو به تکه های کوچک تقریبا به اندازه ی یه انگشت یا یه کمی بزرگتر تکه تکه کنین. بعدش یه تخم مرغ رو بشکونین تو ظرف و هم بزنین تا مخلط بشه. توی یه ظرف دیگه هم آرد سوخاری خونگی رو بریزین. از این تکههای مرغ اول بزنین توی آرد سوخاری ؛ بعد توی تخم مرغ و دوباره توی آرد سوخاری. بعد اضافه هاش رو بتکونین و بندازینش توی روغنی که مخلوط با کره هستش تا سرخ بشه. چون مرغ ها پخته هستش فقط کافیه تخم مرغهای روی اونها سرخ بشه و زمان زیادی نمیگیره. بعدش که مرغ سوخاری های انگشتی تون آماده شد اونها رو بزنین توی سس و به همراه سبزیجات پخته شده بدین نی نی گلاتون نوش جون کنن.

طرزتهیه سس مخصوص:
ماست کم چرب رو بریزین توی یه ظرف و با یه کم آبلیموی تازه و شوید تازه خردشده مخلوط کنین. میتونین از گرد گل سرخ هم استفاده کنین که عطر خوبی به سستون بده. لازم به اضافه کردن نمک یا مایونز نیست ولی اگر خواستین مقدار خیییییلی کم میتونین اضافه کنین.

طرزتهیه سبزیجات پخته:
براکلی و هویج و سیب زمینی پوست کنده رو با یه مقدار آب و مقدار خیییلی کم زردچوبه و نمک بزارین بپپه و در اواخر پخت مقداری آبلیموی تازه بهش اضافه کنین و بعداز پخت روش رو کره بریزین و کنار مرغ انگشتی تون بزارین.

نکته1: میتونین بجای مرغ از ماهی هم استفاده کنین . ماهی سفید یا قزل آلا مناسب این غذاست.

نکته2: برای شستن براکلی حتما اون رو دریه طرف که مخلوط آب و سرکه هست بزارین چنددقیقه بمونه تا حشرات ریز لابلای گلهای براکلی بیرون بیاد و بعدش اون رو خوب خوب شستشو بدین و بعد بپزینش.

نکته3: برای درست کردن آرد سوخاری خونگی ؛ خمیر نون باگت رو دربیارین و بزارین یه جای تمیز تا کاملا خشک بشه. بعد اون رو با آسیاب برقی پودرش کنین و بزاری خشک خشک بشه و توی ظرف دربسته بیرون یخچال نگهداری کنین.

نکته4: اگر خواستین برای نی نی های زیریکسال از این غذا درست کنین فقط از زرده تخم مرغ استفاده کنین.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
ته چین مرغ برای کودک

ته چین مرغ برای کودک

ته چین مرغ : (8 ماهگی)

برنچ 4 قاشق غذاخوری
گوشت مرغ بدون استخوان به اندازه یک تخم مرغ
زرده تخم مرغ یک عدد
کره یا روغن یک قاشق غذا خوری
ماست دو قاشق غذاخوری
طرز تهیه *:*
زرده تخم مرغ را بزنید و همراه با کمی زعفران حل شده در آب در ماست بریزید و مخلوط کنید در یک قابلمه برنج را با آب و قسمتی از کره به صورت کته در آورید ولی نگذارید که همه آب آن تمام شود تقریبا دو سوم این کته را با ماست و زعفران و تخم مرغ مخلوط کنید
در قابلمه دیگری بقیه کره یا روغن را ریخته داغ که شد این مخلوط را در آن بریزید و تکه های پخته شده گوشت مرغ را نیز روی آن بچینید بقیه برنج را روی مخلوط تهیه شده بریزید و بگذارید دم بکشد



منبع: سایت دکتر سلطان زاده
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
کرپ یا دست پیچ نی نی

کرپ یا دست پیچ نی نی


کرپ یا دست پیچ : (١سالگی به بعد)
مواد لازم:
شیر: 1 و پیمانه
آرد الک شده: 1 پیمانه
تخم مرغ زده شده: 2 عدد
روغن مایع: 2 قاشق
نمک، شکر و یا فلفل سفید
طرز تهیه:
تخم مرغها را داخل ظرف میشکنیم و باهمزدن آرام و دوانی طوری به هم میزینم که تا حدی با هم مخلوط شوند. شیر سرد را در یک مرحله اضافه میکنیم. تا حدی که با هم مخلوط شوند، کمی نمک (نوک سر قاشق) اضافه میکنیم. روغن و را هم اضافه میکنیم و بهم میزنیم در مرحل? آخر آرد را در دو مرحله اضافه میکنیم. با قلم مو روغن مایع را در ته ماهیتاب? کوچک دسته دار (من از شیر داغ کن فلزیم استفاده کردم)را چرب میکنیم، روغن مایع زیاد نباشد که حالت سرخ کرده به خود بگیرد. بعد از اینکه کمی حرارت دید، مایع حاصله را با قاشق یا ملاقِ? کوچک اضافه کرده و طوری میچرخانیم که تمام سطح ظرف را بگیرد. کمی که گدشت (چیزی حدود یک دقیقه)، میبینم که مایع حاصله میتواند جدا شود . از حرارت دور میکنیم، جدایش میکنیم (با کمک یک چنگال یا دو چنگال و یا حتی دست! برش میداریم( و دوباره یک ملاقه یا قاشق دیگر و ..الی آخر.
ممکن است که یکی دو کرب اولیه درست و گرد نباشد و خوب در نیاید ولی نگران نباشید ، بعد از چند مورد دستتان می آید که چه کار کنید.
کرپهای حاصله را میتوان به صور مختلف استفاده کرد: میتوان ترکیبی از مایع ماکارونی پخته شده (بسته به سلایق مختلف) را روی این ریخت، پیچید و داخلظرف فر گذاشت و شعل? گریل را روشن کرد و روی اینها را با شعل? گریل طلایی کرد (میشود حتی قبل زا قرار دادن در فر، با زعفران و یا زرد? تخم مرغ، رنگ طلایی به دست پیچها داد)، میتوان مربا ی مورد علاق? بچه ها را در آن گذاشت و پیچید و یا سبزیجات پخته شده همراه با سس مورد علاق? بچه ها یا هرچیزدیگری بسته به سلیقه.
به دلیل استفاده از تخم مرغ در تهی? کرب برای کودکان زیر یکسال این غذا توصیه نمیشود. ولی استفاده از تخم مرغ و شیر در تهی? این غذا یکی از مزایای این غذا هم هست. مواد داخل هر دست پیچ یا کرپ هم
بسته به نوعش حاوی خواص فراوانی میتوانند باشند.
 

Eshgh Khoodayi

عضو جدید
کاربر ممتاز
دهنم آب افتاد

مگه چنین چیزهایی هم داشتیم

الان اینها رو چطوری میخورن
ترشی میندازن یا...
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
آش حبوبات برای کودک

آش حبوبات برای کودک

آش حبوبات

آش حبوبات(9 ماهگی)


عدس و لوبیا 10گرم معادل1 قاشق غذا خوری

گوشت چرخ کرده گوسفند 20گرم معادل 1 قاشق غذاخوری

پیاز 5گرم معادل یک چهارم یک پیاز

برنج 10گرم معادل 1 قاشق غذاخوری

سبزی(جعفری، شوید، گشنیز ریز شده) 5گرم معادل1 قاشق غذاخوری

کره 5گرم معادل نصف قاشق غذا خوری

طرز تهیه:

عدس و لوبیا را که قبلاً خیس گذاشته اید و چند بار آب آن را عوض کرده اید با گوشت و پیاز کاملاً بپزید. بعد برنج و سبزی را اضافه کنید تا برنج لعاب بیندازد. در انتها کره را هم اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری ماست نیز به غذا اضافه کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نحوه گرم کردن غذا برای کودکان

نحوه گرم کردن غذا برای کودکان

گرم کردن غذای کودک



گرم کردن غذا کار ساده ای به نظر می رسد ، اما رعایت برخی اصول در این زمینه الزامی است ؛ چرا که غذای ولرم محل مناسبی برای زاد و ولد و رشد باکتری ها فراهم می آورد ، به ویژه آن که اگر بدون سرپوش در محیط گرم آشپزخانه قرار گیرد و چندین بار هم گرم شود ؛
* غذا را بیش از یک بار گرم نکنید ؛ چرا که غیر بهداشتی شده و مصرف آن خطرناک می شود
* اگر غذای کودک را به مقدار زیاد درست کرده اید ،هنگام گرم کردن به مقدار نیاز در یک قابلمه بریزید و گرم کنید ، سپس باقی ماندۀ غذا را بسته بندی کرده ، در یخچال قرار دهید . اگر هنوز هم کودک شما گرسنه به نظر می رسد ، دوباره مقدار کمی از غذا را گرم کنید و باقی مانده آن را در یخچال بگذارید .

* مقدار کمی از غذای کودک را در یک ظرف ضدعفونی شده و مقاوم در برابر گرما ، که در آن رابا یک نعلبکی یا بشقاب کوچک بسته اید و داخل یک قابلمۀ کوچک ، که تا نصف از آب جوش پر شده قرار داده اید ،گرم کنید . یا این کهبا قاشق مقدار بیشتری از غذا را مستقیماً داخل قابلمه بریزید ، در آن را ببندید و آن را گرم کنید .

* مطمئن شوید که تمام قسمت های غذا گرم و داغ شده اند تا همۀ باکتری ها از بین رفته باشند . بهتر است غذا با دمای 70 درجه سانتیگراد ، حداقل 2 دقیقه داغ شود . پس از گرم شدن بگذارید غذا خود به خود سرد شود و قبل از دادن آن به کودک ، دمای غذا را امتحان کنید .
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]کره سبزیجات مناسب برای تغذیه ی مدرسه![/h]



مواد لازم :

کره 100 گرم
جعفری تازه خرد شده 1 قاشق چایخوری
ریحان تازه خرد شده 1 قاشق چایخوری
تره تازه خرد شده 1 قاشق چایخوری
نمک به مقدار لازم
سیر به دلخواه 2 حبه


طرز تهیه :


کره را در دمای اتاق میگذاریم تا کمی نرم شود.
بعد از آن سبزیجات و سیر(کاملا له کنید) را به اندازه های ریز خرد میکنیم هنگامی که خرد کردیم نمک و فلفل را به سبزیجات اضافه میکنیم.
مواد بالا را به کره اضافه میکنیم و به وسیله چنگال خوب مواد را با هم مخلوط میکنیم اگر دیدید که خوب مخلوط نشدند همگی مواد را درون کیسه فریزر بریزید و با دستتان مواد را مالش دهید تا خوب با هم مخلوط شوند و مواد یک دستی بوجود آید و مدتی در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد و بعد کره را از سلفون در بیاورید و به صورت دلخواه برش دهید یا اینکه میتوانید همگی مواد را با هم وقتی خوب مخلوط کردید درون یک کاسه بریزد و دیگه داخل سلفون نریزد و برش هم دیگه احتیاجی نیست ...
این کره سبزیجات را میتوانید به عنوان تغذیه ی بچه ها برای مدرسه و یا پیش غذا و عصرانه و ... روی نان باکت برش داده یا روی نان تست یا استیک و ... بمالید و نوش جان کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]ویتامین های مهم و ضروری برای کودکان[/h]

کودکان، موجودات دوست داشتنی روی کره زمین باید همیشه سالم و سلامت باشند. این آرزوی همه والدین آنهاست. به گزارش تکناز به همین دلیل، در این مطلب انواع ویتامین هایی را معرفی کرده ایم که برای سلامت بیشتر آنها لازم و ضروری هستند.​

ویتامین های لازم برای کودکان


کلسیم
کلسیم برای رشد استخوان و دندان ها بسیار لازم است. این ویتامین باعث بهبود عملکرد و افزایش سلامت ماهیچه ها و عصب ها می شود. به جریان خون و روند تبدیل غذا به انرژی کمک می کند.


اسیدهای چرب
اسیدهای چرب در ساخت سلول ها، تنظیم سیستم عصبی و تقویت سیستم قلبی و عروقی بدن، ساخت سیستم دفاعی و همچنین جذب ویتامین ها نقش بسیار مهمی دارد. این ماده غذایی برای داشتن ذهنی خلاق و فکری باز ضروری است.


آهن
آهن برای ساخت هموگولوبین خون، رنگدانه های حمل کننده اکسیژن در خون و میوگولوبین - رنگدانه ای که اکسیژن را در ماهیچه ها نگه می دارد – بسیار لازم است. کمبود آهن در بدن موجب کم خونی و کم خونی نیز منجر به خستگی، ضعف و تندخویی می شود.


منیزیوم
این ویتامین باعث استحکام بیشتر استخوان ها و تپش منظم قلب می شود. منیزیوم از سیستم دفاعی بدن پشتیبانی و کمک می کند تا اعصاب و عضلات بدن به خوبی کار کنند.


پتاسیم
پتاسیم به همراه سدیم در کنترل آب بدن نقش مهمی دارند که باعث می شود تا فشار خون در حالت تعادل قرار داشته باشد. پتاسیم به تپش منظم قلب و عملکرد بهتر عضلات نیز کمک می کند و در سال های اخیر معلوم شده برای کاهش خطر سنگ کلیه و پوکی استخوان نیز لازم است.


ویتامین آ
ویتامین آ در بینایی و رشد استخوان ها نقش اساسی دارد. این ویتامین به بدن کمک می کند تا در مقابل آلودگی ها مقاوم تر باشد. به رشد سلول ها و بافت های بدن هچون مو، ناخن و پوست نیز کمک زیادی می کند.


ویتامین C
به شکل گیری و ترمیم سلول های قرمز خون، استخوان ها و بافت های بدن کمک می کند. باعث سالم ماندن لثه کودکان و تقویت رگ های خونی، کم شدن کوفتکی و کبودی، بهبود کارکرد سیستم امنیتی بدن می شود و کمک کننده بهبود سریع تر در برابر آسیب هاست. همچنین کمک می کند تا بدن آهن لازم از منابع سرشار از آهن را به خوبی جذب کند.



ویتامین D
به جذب مواد معدنی همچون کلسیم و ساخت دندان ها و استخوان های قوی تر کمک می کند. این ویتامین برای داشتن تراکم استخوان بالا و داشتن نیرو مفید است. همچنین همچون هورمونی برای سلامت سیستم دفاعی و تنظیم رشد سلول ها عمل می کند.


ویتامین E
در کاهش تولید رادیکال های آزاد که موجب آسیب سلول ها می شوند، نقش مهمی دارد. برای سیستم دفاعی بدن، ترمیم DNA و دیگر روندهای سوخت و ساز بدن بسیار لازم است.
زینک
همراه با بیش از 70 آنزیم، برای سیستم گوارش و سوخت و ساز بدن و همچنین رشد کودک لازم و مفید است.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]با این جعبه صبحانه میوه های رنگارنگ، برای فرزندتان صبحانه ای متفاوت درست کنید[/h]
برترین ها: با این جعبه صبحانه میوه های رنگارنگ، برای فرزندتان صبحانه ای متفاوت درست کنید.

این مدل صبحانه در مدارس ژاپن بسیار عادی و مرسوم است. آماده کردن صبحانه سالم و جذاب باعث می شود که فرزندتان انرژی لازم را دریافت کند و در عین حال از خوردن آن لذت ببرد.


لازم نیست جعبه یا ظرف بخرید. از آنچه در منزل دارید استفاده کنید. مثلاً جعبه کورن فلکس را به ترتیبی ببرید که بتوانید روی آن کاسه های کوچک بگذارید.
قسمت جلویی جعبه را طوری ببرید که در آن باز و بسته شود. حالا در آن دستمال یا کاغذ رنگی بگذارید. سپس کاسه های رنگی با شکل های جالب، یا کاغذهای کیک روی آن بگذارید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
حالا باید میوه هایی انتخاب کنید و آن را در کاسه ها و کاغذها بریزید. انتخاب میوه ها و خوراکی ها کاملاً بر عهده خودتان است. خلاقیت به خرج دهید و با رنگ ها بازی کنید.

کار جالب دیگری که می توانید بکنید این است که میوه ها را با قالب های زیبا برش بزنید. از فرزندان خود کمک بگیرید. این برایشان بسیار جالب است. از قالب های گل و ستاره استفاده کنید.


توت و تمشک را در ظرف های خود بریزید. اگر آناناس، هلو یا زردآلو دارید، برش های آن را با قالب فرم دهید. کیوی ها را ستاره ای یا گلی ببرید. یکی از ظرف ها را به ماست یا پنیر اختصاص دهید. حتی می توانید بیسکویت های ریز آماده با رنگ های مختلف بخرید و در کاغذهای رنگی سرو کنید.
کل این کار، فقط خلاقیت به خرج دادن و بازی با رنگ ها است. می توانید از هر مدل ظرف در دار و هر میوه و خوراکی محبوب فرزندتان استفاده کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]طرز تهیه کرانچی سیب زمینی[/h]
مواد لازم کرانچی سیب زمینی:
سیب زمینی با پوست=۷۵۰ گرم
روغن زیتون=۲ قاشق چایخوری
رزماری کاملا خرد شده=۳/۴ قاشق چایخوری
فلفل=۱/۴ قاشق چایخوری
پنیر پارمزان رنده شده=۱/۴ پنیر
نمک= به میزان لازم

دستور تهیه کرانچی سیب زمینی:
ممکن است شما فکر کنید که سیب زمینی فقط در روغن فراوان می تواند سرخ شود. ولی اشتباه فکر می کنید چون این کرانچی سیب زمینی با مقدار کمی پنیر معطر پارمزان و تنها ۲ قاشق چایخوری روغن سرخ میشود.
ابتدا فر را روی دمای ۴۷۵ درجه فارنهایت یا ۲۴۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. سیب زمینی ها را رنده کرده و در یک کاسه بزرگ بریزید و روغن زیتون، رزماری ( اکلیل کوهی ) و فلفل را به آن اضافه کنید.
مخلوط سیب زمینی را به ۸ قسمت مساوی تقسیم کنید . هر تکه به ضخامت ۵ میلی متر باشد و حدود ۲۰ دقیقه در فر بماند.سیب زمینی ها را از فر بیرون بیاورید. با کفگیر با دقت سیب زمینی ها را جابجا کنید. سپس پنیر پارمزان را روی آن بپاشید. و آن را در حدود ۳ دقیقه تا حدی که قهوه ای یا طلایی رنگ بشود حرارت بدهید. حالا می توانید سیب زمینی ترد شده را داغ میل کنید.
رزماری منبع غنی از فلاونوئیدها می باشد که از لخته شدن خون جلوگیری می کند.
شما می توانید تا دو مرحله این سیب زمینی را استفاده کنید به این صورت که آن را تا ۸ ساعت در یخچال بگذارید سپس هنگام سرو غذا ، پنیر پارمزان را روی آن بپاشید و در فر بگذارید تا طلایی رنگ شود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]انواده ماکارونی ها!!![/h]

مواد لازم:
سوسیس=1 عدد
ماکارونی=حدود 30 تا 40 سیخ
طرز تهیه:
یه سوسیس رو از وسط نصف کنید و ماکارونی های خشک رو توش فرو کنید
به مدت 10 دقیقه سوسیس و ماکارونی ها رو آب پز کنید
با احتیاط آبکش کنید چون سوسیس پخته خیلی نرم شده و پاره میشه
حالا ماکارونی های سوسیس اول رو گره بزنید تا شکل کلاه آقا بشه
دومی هم یه خانمه با موهای پریشون!!!!
با سس دلخواه میل کنید.

این غذا شدیدا مورد علاقه کوچولوهای بدغذا خواهد بود .
 

Similar threads

بالا