عکس های شهری

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
پاریس








 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]پلکان‌هایی رو به آسمان...[/h]
وقتی از پلکان صحبت می‌کنیم بیشتر یاد پله‌های داخل ساختمان‌ها می‌افتیم، پله‌هایی که اگر زیاد باشند، دوست داریم از آنها صرف‌نظر کنیم و با آسانسور از مشقت بالا رفتن از آننها راحت شویم.

اما در این ایمیل با هم ۱۲ پلکان بسیار زیبا در فضای باز را مرور می‌کنیم که آنقدر جذاب هستند که گردشگران زیادی را هر سال به خود جذب می‌کنند.



- پلکان بورن روی کوه Bueren در بلژیک
البته بورن Bueren واقعا یک کوه نیست، فقط یک بلندی در شهر لییژ است، این پلکان ۳۷۴ پله دارد. در سال ۱۸۸۱ این پلکان برای آن ساخته شد که سربازها بتوانند با پرهیز از عبور و مرور در گذرگاه‌های خطرناک، از یک بلندی واقع در شهر پایین بالا و پایین بروند



این ساختمان، به افتخار یک اشراف‌زاده قرن پانزده، به نام وینسنت دو بورن، این نام را گرفته است.






۲- پلکانی در بالای دریا در اسپانیا
این پلکان فوق‌العاده زیبا در جزیره‌ای به نام Gaztelugatxe در اسپانیا قرار دارد.






گردشگران باید ۲۳۷ پله را بالا برون تا به خانه‌ای در بلندای جزیره برسند.



 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
۳- پلکان مارپیچی در کوه تایهانگ در چین

ارتفاع این پاکان ۹۱ متر است، حین صعود، گردشگران می‌توانند پرنده‌ها را در اطراف خود ببینند.





به افراد بالای ۶۰ سال اجازه صعود داده نمی‌شود و بقیه افراد هم باید فرمی را پر کنند و در آن اطمینان بدهند که مشکل قلب یا ریه ندارند.

 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
۴- سکوی رؤیاها در ژاپن

به ژاپنی به این مجموعه زیبا Awaji Yumebutai گفته می‌شود که متشکل از ساختمان‌ها و اماکنی در جزیره Awaji ژاپن است.



شما در این عکس یک باغ زیبای ۱۰۰ طبقه‌ای را می‌بینید،.



این باغ برای گرامیداشت درگذشتگان زلزله هانشین در سال ۱۹۹۵ ساخته شده است.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
۵- پلکان‌های پل نامرئی Moses در هلند

در هلند یک خندق قدیمی در هالستین متعلق به قرن هفدهم وجود دارد، روی این پل قرار بود که پلی ساخته شود. اما مسلم است که این پل باید از ویژگی‌های معماری خاصی برخوردار می‌بود تا بتواند بدون صدمه زدن به جاذبه توریستی خندق، چیزی هم بر جذابیت آن بیفزاید.




مهندسان هلندی به این فکر افتادند که به جای اینکه پل بر فراز خندق ساخته شود، پایین‌تر بیاید طوری که از میان آب خندق بگذرد و آن را به نوعی به دو نیم کند. از این رو بود که پل Moses یا موسی ساخته شد که وجه تسمیه را باید بتوانید حدس بزنید: گذر حضرت موسی و یارانش از دریای سرخ. بار اول که عکسی از این پل دیدم، تصور کردم که فتوشاپی است، اما هیچ ویرایش عکسی صورت نگرفته بود.



این پل کاملا چوبی است و به صورت ضدآب ساخته شده است.



زهکشی‌های بدنه پل، آب باران یا آب نفوذکرده به بدنه پل را تخلیه می‌کنند.
اگر کسی از فاصله دور به پل بنگرد، چیز خاصی نمی‌بینید، پل تا حد زیادی نامرئی است


 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
۶- پکان کانیون در اکوادور

این پلکان نزدیک آبشار Pailon del Diablo ساخته شده است.




۷- چاند بائوری در هند
این مجموعه ساختمانی با پلکان‌های عجیب‌اش در نزدیک شهری به نام جایپور در استان راجستان قرار دارد. این مجموعه در سال ۸۰۰ میلادی ساخته شده است و ۳۵۰۰ پله باریک دارد که در ۱۳ طبقه جای داده شده‌اند. ارتفاع این مجموعه پلکان ۳۰ متر است.



ایالت راجستان بسیار کم‌باران است، معمولا در کف چاند بائوری آب جمع می‌شود و دما در مجاورت کف آن، پنج شش درجه‌ای خنک‌تر است.



 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این جاده ،جاده اقیانوس اطلس نام دارد. این جاده هشت کیلومتری پرانحنا، در طی مراحل ساختش ۱۲ توفان را از سرگذرانده است و حالا هم امواج خشم‌آلود دریا، گاه سطحش را نوازش می‌کنند.این چاده بخشی از جاده شماره ۶۴ نروژ است و مرکب از چند روگذر و هفت پل است. این جاده جاذبه زیادی برای راننده‌ها و موتورسوارها دارد.




 

A.R.A.M.Del

عضو جدید
کاربر ممتاز
0.970800001297891039_irannaz_com.jpg

رم،‌ ایتالیا

رم به خاطر تاریخ غنی و غذاهای معروف و البته مردم گرم و مهمان‌نوازش،‌ یکی از شهرهای جذاب برای توریست‌های سراسر دنیا است. رم با ساختمان‌های قدیمی و مجسمه‌های هنری جورواجور، فضایی رویایی دارد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نگاه متـفاوت یک فرانـسوی به آسـمان آبـی

توماس لامادیو هنرمند فرانسوی، درک خیال انگیزی از معماری شهری و محیط زیست اطراف ما دارد. او آسمان خالی مابین ساختمان های موجود را یک بوم خالی نقاشی تصور کرده و در آن فضا تصاویر و اشکالی را خلق کرده که در نوع خود جالب و شاید هم خنده دار باشد.









































 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]بازار میـوه ای که قـطار از آن عبـور می کنـد :|[/h]
بازار میـوه ای که قـطار از آن عبـور می کنـد !



تقریبا در همه جای دنیا محدوده ریل راه آهن و عبور قطار دارای قوانینی برای امنیت مردم در نظر گرفته شده اما در یک روستای کوچک تایلندی در نزدیکی بانکوک از این قوانین خبری نیست و درست در محل عبور قطار بازار میوه و سبزی پررونقی وجود دارد. این بازار که انواع میوه های گرمسیری و سبزیجات، ادویه جات و ترشی جات خشک شده، سس ها و سبزی ها، غذاهای دریایی و دیگر فراورده های محلی در آن بفروش می رسد در زیر طیف وسیعی از سایبان قرار دارد بطوریکه انگار سالهاست قطاری از روی ریلی که در زیر مایملک میوه فروش ها و سبزی فروش های بومی خودنمایی می کند عبور نکرده !

اما جالب اینجاست که وقتی قطار در ساعاتی از روز با سرعت 24 کیلومتر در ساعت به آنجا نزدیک می شود، تنها صدای سوت بلند قطار است که موجب تغییر شکل کامل این بازار می شود و با سرعتی باورنکردنی موانع سر راه برداشته می شود، سایبان ها برچیده می شود، سینی های ترشی و سس روی دست ساکنان بازار قرار می گیرد و عابران و مشتریان در گوشه و کنار پناه می گیرند تا قطار با مسافران متعجبش از بیخ گوش این بازار نیست در جهان عبور کند. این ماجرای هیجان آور هر روز ادامه دارد و وقتی قطار از روی ریل عبور کرد بدون اینکه هیچ اتفاقی بیفتد همه چیز به حال اولش بر می گردد و بازار کنار ریل بی هیچ ترس و نگرانی از سوت قطار بعدی به کار خود ادامه می دهد ...
















































 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چینی ها کل پاریس را کپی کردن+عکس


تابناک: چینی ها در دنیا به کپی کاری از محصولات مشهورند. این بار آنها نه یک برند مشهور و معروف را که یک شهر را یک جا کپی کرده اند.محله تیاندوچنگ نزدیک هانگژو پایتخت استان ژجیانگ جایی است که چند وقتی است به پاریس قلابی مشهور شده است. محله ای که می توانید در آن یک برج ایفل، طاق پیروزی و بسیاری از نماهای مشهور و معروف پاریس را ببینید. شرکت سازنده این محله که 19 متر مربع مساحت دارد هدف خود را جذب توریست خارجی عنوان کرده و همین طور تازه عروس و دامادهای چینی که هزینه سفر به پاریس را ندارند هم به عنوان مخاطبان بعدی شهر خود معرفی کرده است. در پاریس چینی نزدیک به ده هزار نفر می توانند زندگی کنند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]نقاط عطف و نشانه های شهری[/h]
درگونه شناسی نقش های مختلفی که تا کنون منظر شهری بر عهده داشته است، مهمترین نقش آن فراهم آوردن امکان قرائت کلیت شهر به مثابه یک "متن" است . بر اساس مطالعاتی که از دهه 1960 میلادی در زمینه"نشانه شناسی" شهری و معماری به عمل آمده است ، می توان منظر شهری را نظامی از "دال"ها انگاشت که به مجموعه ای از "مدلول"ها اشاره می نماید . فهم منظر شهری به مثابه "نظامی از نشانه ها"که قادر به "پیام"رسانی در زمینه های گوناگون می باشد، امکان "قرائت" و "خوانش" متن شهر وکشف و یا تاویل معانی آن را فراهم می سازد.


نشانه : ابزار قرائت منظر
ابعاد ناملموس حیات مدنی ، همچون فقر و غنا ، سلطه نهادها و ارزش های معین ، سلایق زیبا شناختی خرده فرهنگ ها ، عمق تاریخی شهر ، میزان ایمنی و امنیت جامعه ، چگونگی احترام جامعه به قراردادهای اجتماعی و غیره از طریق نظامی از "نشانه"ها امکان تجلی و بروز خارجی یافته و ارزیابی مثبت و یا منفی را میسر می سازد.


"نشانه" عنصر طبیعی یا مصنوعی است که به لحاظ شکل و عملکرد با محیط اطراف متفاوت است و موجب ارتقای تصویر ذهنی جامعه از محیط و در نتیجه اعتلای خوانایی شهر می شود.چنانچه نشانه های شهری فارغ از بعد هویتی و به عنوان عنصر موثر در معنای محیط لحاظ شوند ، وجه تمایز نقطه نشانه و نقطه "عطف" کمرنگ می شود ، بطوری که در یک ردیف قرار می گیرند و نشانه شهری به نقطه عطف تبدیل می شود . در این صورت رویکرد کلی در برداشت و شناسایی نشانه های شهری ، نه برمبنای کالبد و فیزیک عناصر بلکه بر اساس ایفای نقش در تعریف معنای محیط خواهد بود .


منظر: قرائت تاریخ اساساٌ منظر شهری ، سطح تماس"انسان" و "پدیده شهر" است . منظر شهری - به عنوان مفهومی پویا و نه ایستا - از طریق نظام نشانه ای خود قادر است ارزشهای مورد توجه جامعه را به تماشاگران اطلاع دهد . در تضعيف يا تقويت غرور مدني جامعه موثر باشد؛ جايگاه و نوع ارزشها در زندگي روزمره شهري را به نمايش گذارد ؛
به كشف ميزان وفاداري شهروندان به رفتارهاي منطبق با قراردادهاي اجتماعي بيانجامد و يا سلطه نهادهاي اقتصادي ، سياسي و فرهنگي در شهر را روايت كند و فصول پی در پی تاریخ یک جامعه شهری را به نمایش گذارد . حتي قادر است نفوذ ارزشهای مذهبی در شهرها را به خوبي به تصوير بكشد .


از اين حيث ، منظر شهرهای قرون وسطی و شهرهای اسلامی قابل قياسند .
مناره ها نشانه های متکثر در شهرهای اسلامی اند که در القاء مردم واری موثرهستند و کتدرال ها با جانمایی متمرکز در شهرهای مسیحی ، القاء قدرت را نشان می دهند. بدين طريق در فرا سوي جنبه هاي عملكردي تصوير شفافي از ماهيت فضاي حاكم بر شهر در ذهن مخاطب ايجاد مي نمايند.

بررسی نسبت بین معنای "نقطه عطف"و جانمایی آن، و همچنین سلسله مراتب شکل گیری و كنكاش در نحوه استقرار نقاط عطف و نشانه در شبکه ساختاری شهرها ضمن تبيين تاثير اختلاف پتانسيل فضاهاي مختلف شهري كه موجب ايجاد حركت در شهر مي شود ، موید تنوع در ماهيت نشانه هاست .


نشانه های معنی دار، که با پشتوانه های ذهنی شکل گرفته اند ، ریشه در اجتماع و بنیان های فرهنگی دارند. در بيشتر موارد چنين نشانه هایي، نقطه عطف در فضاهاي شهري محسوب مي شوند. مدارس و مساجد شاخص و ... از این دسته اند .


از سوی دیگر تعداد نشانه هایی چون نماد شرکت های تجاری از قبیل مکدونالد ، آی بی ام و... كه نمایانگر سلطه نهادهای اقتصادی و سیاسی در شهرها هستند و بهانه خلق نقطه عطفي در محيط شده اند نيز كم نيست . عامل اصلي تنوع در ماهيت نشانه هايی كه به نقطه عطف شهري تبديل مي شوند هويت ، تاريخ و سابقه شهر ، و حتي فضاهاي مختلف يك شهر است .


نتیجه گیری : مقايسه منظر شهرهاي قرون وسطي وشهر هاي دوره اسلامي مويد آن است كه در شهرهای اسلامی فاکتورهای عمومی و مردمی که تابع جریانات اجتماعی و فرهنگی هستند منجر به تبدیل نشانه شهری به نقطه عطف می گردند حال آنكه در شهرهای اروپایی این امر تابع پارامترهای وابسته به قدرت و حکومت است .

لیلا سطانی / کارشناس ارشد معماری و کارشناس ارشد معماری منظر
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]لگو لند یا شهر اسباب بازی[/h]
این شهر زیبا با اسباب بازی بسیار زیبا و پر حوصله ساخته شده است. در هر کاری داشتن صبر و حوصله کلید موفقیت خواهد بود































 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]تصاویری از مترو استکهلم :|[/h]
مترو استکهلم در کشور سوئد به حقیقت که یکی از زیباترین متروهای ساخته شده در جهان به شمار می رود. این مترو که در سوئد به نام تونل بانا معروف است دارای ۱۰۰ایستگاه می باشد که ۴۷ ایستگاه آن زیر زمین و ۵۳ ایستگاه آن در روی سطح زمین قرار دارد. این مترو در سال ۱۹۵۰ میلادی افتتاح و به مرور زمان توسعه داده شده است.

مهندسان برای ساخت این مترو در برخی از نقاط شهر مجبور به تراشیدن صخره های عظیمی شدند که بعدها آنها را با استفاده از رنگهای زیبا و نورپردازی بسیار زیبا و جذاب نمودند. مترو استکهلم در 90 ایستگاه از مجموع 100 ایستگاه، به کمک بیش از 150 هنرمند با سرمایه ای در حدود 1/5 میلیون دلار برپا شده است. تزئینات زیبای ایستگاه مترو استکهلم توسط هنرمند سوئدی ساموئلسون انجام شده است.


























































 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]زیباترین شهرهای دنیا[/h]
ونیز، ایتالیا


ملبورن، استرالیا


پاریس، فرانسه


بیروت، لبنان


سویل، اسپانیا
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

سنتافه، نیومکزیکو


سیدنی، استرالیا


ویکتوریا، کانادا


کراکوف، لهستان


پراگ، جمهوری چک


کیوتو، ژاپن

 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

ونکوور، کانادا


بروخه، بلژیک


کیپ تاون، آفریقای جنوبی


کبک، کانادا


سیه‌نا، ایتالیا


رم، ایتالیا


وین، اتریش


فلورانس، ایتالیا


منبع: سایت شهر
 

Similar threads

بالا