عکس هایی از مبلمان شهری

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سلام
دوستان عزیز در این تاپیک عکس هایی از کلیه مبلمان های شهری با اسامی قرار داده میشه تا دوستان دیگه باهاش آشنا بشن.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار


نیمکت صخره دریایی

این نیمکت های چوبی توسط میله های چوبی متحرکت ساخته شده است که به آرامی حرکت می کنند بدون اینکه در ساختار کلی آن خللی ایجاد کنند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

نیمکت با پارکینگ دوچرخه

این نیمکت دوکاره را می توان در پارک ها هم به عنوان محل نشستن و هم به عنوان پارکینگ دوچرخه استفاده کرد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

نیمکت مرجانی
این نیمکت زیبا شامل طرح های زیبایی است که توسط اشعه لیزر در سراسر آن برش داده شده است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

نیمکت انتظار
این نیمکت مخصوص پارک مدرن الهام گرفته شده از گل ها و شاخه های درختان است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

نیمکت مدادی
این نیمکت زیبا و جالب از تعداد 1600 مداد ساخته شده است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

نیمکت E-Turn
این نیمکت جالب از جنس فایبر گلس است و توسط Brodie Neill طراحی شده است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

نیمکت Quarry
این نیمکت ابتکاری و مدرن توسط Ryan Dart طراحی شده است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

نیمکت Odalisque
این نیمکت دست ساز زیبا توسط طراحی نیویورکی به نام Pryor Callaway طراحی شده است.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پایه های چراغ جزئی از مبلمان شهری

پایه های چراغ جزئی از مبلمان شهری

با پیشرفت صنعت و وجود کارخانه های صنعتی در نزدیکی شهر ها و دیگر عوامل از جمله، رفاهی و .... موجب افزایش جمعیت در شهرها همراه با ازدیاد آپارتمان ها گردیده است. بنابراین ایجاد فضای سبز در شهرها ضروری به نظر می رسد. اینگونه تحولات بیشتر در کشورهای در حال توسعه بروز می نماید. لذا متخصصین فضای سبز توصیه می نمایند که درس شهرهای بزرگ سطح فضای سبز به حد استاندارد 12 تا 30 متر مربع به ازاء هر نفر باشد. در مورد اثرات فضای سبز در آب و هوای منطقه، تعدیل درجه حرارت جلوگیری از فرسایش آبی و بادی، بهداشت محیط، در روحیه افزار جامعه و آلودگی های حقوقی بخشهای بسیاری شده و نتایج آن بصورت جداول متعدد در مناطق مختلف دنیا ارائه گردیده است.

از نقطه نظر تأمین اکسیژن و تهدید هوا ضرورت وجود فضای سبز در شهرهای پرجمعیت و پرترافیک بسیار مهم و اساسی است. هنگامی که سطح پوشش گیاهی در منطقه ای افزایش یابد، در تغییرات درجه حرارت خاک و هوا مؤثر است و تعدیل را به وجود می آورد. (مثل داشتن یک چمن خوب). فضای سبز مانع تابش مستقیم نور آفتاب و تبخیر شدید می شود. در مناطقی که رطوبت محیط کم است خاک شدیداً آسیب پذیر می گردد. لذا کاشت و افزایش گیاهان مقاوم به عنوان حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش بسیار لازم و ضروری است. پوشش گیاهی مؤثرترین وسیله کنترل انواع فرسایش (آبی، بادی و ....) می باشد و پوشش گیاهی مناسب سرعت بادها در سطح خاک کم و مانع جابه جایی آن می شود. به طونر کلی می توان گفت بشرط جمعیت ترکیب غیر قابل تفکیکی می باشد. لذا همیشه بین این دو عامل ارتباط کامل برقرار و بدون هماهنگی زندگی بشر میسر نیست. از یک ؟؟؟ راجع به رابطه بشر و طبیعت اینگونه اظهار می دارد. عمیق ترین احتیاج بشری همان یکی شدن با طبیعت است او به هر عنوان باید جدایی بین خود و طبیعت را از بین ببرد، به طوری که مسئله زندگی و طبیعت لازم و ملزوم یکدیگر کند. از آنجایی که ماهیت فکری و احساسی بشر دو از طبیعت نیست. لذا برای نزدیک شدن به آن و گریز از ارتفاعات آسمان خراش ها، آهن ها و تجملات مصنوعی سعی داشته نمونه هایی خرد شده و کوچک از طبیعت آزاد را در کنار خود محلق و نگاهداری نماید.

ایجاد پارک و باغ و فضای سبز در شهرها و حومه آن ها تأثیر بسزائی در سرعت تن و رمان، فعالیت های اجتماعی شهر نشینان، تأمین اقتصاد سالم کشور، رشد جمعیت، ضریب هوش بالا و افزایش توان کار و فعالیت مردم داشته و شکل جدید و رضایت بخشی بر زندگی شهرنشینان می دهد. پارک و فضای سبز باید در راستای ضروریات زندگی شهری، پاسخ به انتظارات شهرنشینان و تأمین الگوی با ارزش و معنی راز زندگی و بر اساس مفاهیم فرهنگ ملی جامعه صورت گیرد.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاریخچه نورپردازی در باغها و پارکها

تاریخچه نورپردازی در باغها و پارکها

بسته به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی و فرهنگ مردم در هر دوره از تاریخ پارکها و باغهای به سبک های گوناگون ساخته شده است. همزمان با احداث باغات خصوصی و عمومی مسئله روشنایی اینگونه اماکن در هنگام تاریکی مطرح بوده است. نقطه آغاز ایجاد فضای سبز درون شهری در عصر انقلاب صنعتی و دگرگونی های ناشی از آن در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اروپا می باشد. هر چند فضای سبز شهری بصورتی که در قالب شهر سازی و طرح های آمایش فضای سبز مطرح می شود، تا اوایل قرن بیستم جایی در طرح های شهری باز نکرده بود، در ادامه طراحی باغهای خصوصی اشراف و درباریان از مدتها قبل ضرورت طرح باغ عمومی در پاره ای از شهرها احساس شده بود و بر این مبنا طراحان باغ ابتدا به تغییر و اصلاح باغ های خصوصی برای استفاده عموم و بدنبال آن بر طراحی پارک ها و گردشگاههای عمومی شهری پرداختند. بدین ترتیب مؤلفه های ابتدایی طراحی پارکهای شهری توسعه یافت.

بدنبال آن، سیستم روشنایی نیز بطور محسوسی بهبود پیدا کرد
. در سال 1817 در پاریس در کنار فضای سبز خود حدود 4700 عدد تیر چراغ داشت و از سال 1850 نیز استفاده از گاز برای سیستم های روشنایی عمومیت پیدا کرد. در نخستین سالهای قرن بیستم مدرنیسم موجب تغییر چهره خیابانها و فضاها و عناصر تشکیل دهنده آن شهر و با افزایش تعداد اتومبیل ها و تراکم شهری چهره شهر شکل دیگری بخود گرفت. از سال های 1920 با تعمیم روشنایی برق، چراغ های گازی قدیمی جای خود را به تیر چراغ برق دادند. در قرن بیستم برخلاف باغهای تفریحی قرن 18 و 19 پارکهایی با کاربری گذران اوقات فراغتایجاد شده و این فضاها تا حدودی به احتیاجات جدید شهروندان که ناشی از گسترش شهرنشینی بود پاسخ می دادند. اندیشه ایجاد فضای آزاد با کیفیت عالی تقریباً از دهه شصت آغاز و ظاهر شد.

این اندیشه از طرفی نتیجه جنبشی با هویت عملکردگرایانه ای بود که بعد از جنگ جهانی دوم تسلط کامل پیدا کرده بود و از طرفی دیگر ناشی از نیاز شهروندان به محیطی خوشایندتر برای زندگی بود؛ بدین ترتیب نخستین اقدامات برای تجهیز مراکز شهری، پارک ها و فضاهای سبز صورت گرفت
. درسال 1971 مسابقه ای برای تجهیزات شهری از جمله روشنایی پارک ها انجام شد که به دنبال آن نمایشگاهی در پاریس تشکیل شد. عنوان این نمایشگاه "فضای عمومی علائم و تجهیزات آن بود که منجر به انتشار نشریه بین المللی تجهیزات شهری در سال 1972 گردید. انتشار این نشریه موجب تحولات بسیاری در فرم تجهیزات شهری علی الخصوص تجهیزات پارک و روشنایی آن گردید. در سال 1985 مسابقه ای برای طراحی تجهیزات پارک در پاریس انجام گرفت. در ایران هم بنا بر اسناد علمی و تاریخی سابقه پردیس سازی به قرن چهار میلادی بر میگردد. تأمین روشنایی باغ های ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است؛ بطوری که برای روشن نمودن بخشهای مختلف باغ خصوصاً اطراف استخر یا حوض مرکزی از انواع چراغ های روشنایی دستی، قندیلهای نوری و فانوس ها با طرح و نقوش تزئینی مختلف که معرف ذوق و سلیقه هنرمند ایرانی بوده است استفاده می گردید و بر شکوه و زیبایی باغها در هنگام شب می افزود.

نمونه بارز آن باغ شاه صفی بهشهر می باشد که در سنگ های امتداد آبراه، منافذی برای قرار دادن شمع ها وجود دارد؛ با روشن کردن این شمع
ها و انعکاس آنها مسیر آب، نورپردازی می شده است. تقریباً تا 40 سال پیش فضای سبز در شهر تهران به باغهای خصوصی درباریان محدود می شد و عامه مردم جهت استفاده از طبیعت و هواخوری به حاشیه سبز اطراف شهرها میرفتند تا اینکه "اولین پارک عمومی در تهران (پارک شهر) ساخته شد و همزمان با افزایش جمعیت و گسترش شهرها، به ایجاد باغ های ملی میادین و پارکهای عمومی اقدام گردید." (سازمان پارکها و فضای سبز، 1371) علیرغم اینکه باغسازی سنتی در ایران دارای سبک و روش خاص خود بود؛ چه پارک شهر و چه دیگر پارکهای شهری تهران که در سالهای بعد احداث شدند هیچکدام از نظر شیوه طراحی براساس سبک معماری منظر ایرانی نبودند.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کاربرد نور در طراحی پارک

کاربرد نور در طراحی پارک

نور یکی از عوامل موثر بر ارزش فضایی است و به وسیله آن می توان خواص دیگر فضا، مثل رنگ و بافت را تغییر داد و یا بر آنها تاکید کرد.استفاده درست و بجا از نورطبیعی و مصنوعی برکیفیت فضا تاثیر دارد.




نقش نور در شب برای پارک مورد نظر نقش هویت بخش دارد زیرا علاوه بر دیدی که از شهر به پارک وجود دارد موجب سهولت استفاده کاربران در شب می شود که این در واقع کانسپت اصلی طراحی است.

تعریف نور:
از نظر فیزیکی: انرژی تشعشعی که بین طول موج های مشخصی واقع شده است و می توان آن را دید و اندازه گیری کرد. وقتی روشنایی بر روی سطح می تابد، از سطح فوق منعکس شده و به چشم انسان می رسد. (بنجامین، اونز، نور روز در معماری – ترجمه شهرام پور دیهیمی، نشر نخستین، تهران 79، ص 7) درک ما از میزان روشنایی و درخشندگی سطح به دو عامل میزان انعکاس نور از سطح و مقدار نور زمینه بستگی دارد.کمیت و کیفیت نور براساس تئوری الکترومغناطیسی نور تعریف می شود. مثلاً رنگ نور به طول موج پرتو نورانی بستگی دارد.جدول زیر طیف رنگ ها و میزان طول موج آنها را نشان می دهد.

رنگ
طول موج ( انگستروم A )
بنفش​
4200-3800​
آبی​
4650-4200​
سبز​
5660-4650​
زرد​
5860-5660​
نارنجی​
6270-6860​
قرمز​
7600-6270
جدول 1: طول موج رنگ های مختلف

ترکیب نورها:
در ترکیب نورها با هم می توان نور جدیدی را به دست آورد که برآیند نورهای متشکله می باشد.

نورهای اصلی با رنگ های اصلی متفاوتند و شامل قرمز، آبی و سبز هستند که از ترکیب آنها به رنگ خنثی سفید می رسیم.
نورقرمز + نورسفید = نور زرد
نورقرمز + نورآبی = نورقرمز ماژنتا یا قرمز صورتی
نورسبز + نورآبی = نورآبی روشن یا آبی سیان
نورقرمز + نورسبز + نورآبی = نورسفید
ترکیب نور با نور را ترکیب افزایشی می گویند، زیرا در نتیجه آن نوربیشتری پدید می آید.

نورپردازی و معماری:

در روزهای صاف ساختمان ها به وسیله نور پر قدرت و مستقیم خورشید روشن می شود. نورخورشید سایه های عمیق می سازد. این سایه ها در روزهای ابری به واسطه یکنواختی نور شدت و عمق کمتری دارد.اما در هنگام شب ساختمان ها به گونه ای کاملاً متفاوت از آنچه در هنگام روز می بینیم ظاهر می شوند . تقلید و بازسازی افکت های نور روز و نور خورشید ناممکن است.چالش های اساسی یک طراح نور، تعریف و ارتقاء بخشیدن ظاهر ساختمان در هنگام شب است.




نورپردازی و روشنایی شب هنگام، می تواند برای محیط پیرامون یک ساختمان، مفید باشد یا می تواند گروهی از بناها را، به هم مرتبط کند و یا مهمتر از همه، می تواند بخش های یک مجموعه واحد شهری را به هم متصل کند.
تعریف نقاط عطف (Focal Points) به وسیله نور در یک محدوده شهری، از طریق روشن کردن و پرقدرت کردن ساختمان های بزرگ و نورپردازی ضعیف تر و ملایم تر ساختمان های کم اهمیت تر، صورت می گیرد.انسجام و یکپارچگی شبکه دسترسی ها و محیط های شهری، می تواند به وسیله نورپردازی خیابان ها و محوطه تأمین شود. روشنایی مدرن با طراحی خوب، در موفقیت یک پروژه طراحی شهری موثر است .
احسـاس راحتی و دلپذیری فضا با تغییرات ملایم و مناسبی حاصل می گردد. یکنواختی و همچنین محرک های بیش از حد نور، می تواند ایجاد ناراحتی نماید.

نورپردازی بیرونی

نورپردازی در محیط بیرون با محیط داخلی متفاوت است و معیار جهانی آن خورشید و آسمان روز است. محیط شبانه بیرونی چالش های طراحی زیر را بر می انگیزد:
- تاریک بودن آسمان نسبت به روز، کنتراست اشیاء نسبت به زمینه بیشتر است.
- قدرت کم منابع نوری در قیاس با خورشید و درنتیجه نزدیکی منابع نوری به موضوعات و فضاهایی که باید نورپردازی شوند.
- تاثیر عملکرد چشم انسان در روشنایی کم یا روشنایی زیاد روز.
- تاثیر بر احساسات انسان در طول شب.
- ایمنی (Safety) و امنیت (Security) شخصی.
- آشفتگی چهره شب به دلیل دیده شدن نور از فواصل دور
- فعالیت هایی مانند ورزش و رانندگی نورپردازی خاص برای ایمنی و کارایی می طلبند.
- در شب برای تماشای ستارگان و خلوت و تنهایی، نیاز به تاریکی مسئله مهمی است.
اهداف متنوعی برای نورپردازی ساختمان ها وجود دارد از جمله: پرستیژ، ایمنی، نشانه گرایی یا تشخیص یا تاکید نورپردازی معماری، فرصتی است برای ایجاد حس فضایی و احساسی معمارانه.

نورپردازی محوطه:
نورپردازی محوطه، حوزه وسیعی از انواع محیط های بیرونی (طبیعی و مصنوعی) را شامل می شود. موضوعات نورپردازی محوطه، عبارت است از: فضای سبز، جنگل، درختان، پارک ها، باغ های مسکونی، بلوارها و ...



وظیفه طراح نورپرداز، خلق یک محیط شبانه جذاب و ایمن، با استفاده از یک سیستم مصرف بهینه انرژی و درخشندگی مناسب است.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مراحل و ملاحظات طراحی نورپردازی محوطه:

1. بررسی و شناخت سایت: این بررسی، ملاحظه دقیق وضع موجود محوطه را شامل می شود. این عناصر عبارت است از:
- Soft Cape
- Hards Cape
- Water Features

2.تعیین عملکرد فضا و طبیعت استفاده کنندگان از فضا.
3. توجه به این نکته که نواحی مهم در هنگام روز، الزاماً همان نواحی مهم در هنگام شب نیست.
4. تعیین نقاط کانونی اصلی و فرعی
5. جمع آوری اطلاعات و شناخت دقیق مشخصات سایت و عناصر گیاهی ، مانند:
- شکل کلی، ارتفاع، ابعاد و نوع گیاه
- مشخصه شاخ و برگ (شکل، رنگ، بازتابی نور، بافت، شفافیت، تراکم).
- الگوی شاخه ها (Branching Pattern) باز، بسته، متراکم، بالارونده یا پائین رونده
- وضعیت تنه و پوسته (خاردار، پوسته پوسته، چند رنگ و ...)
- عمق و گسترده ریشه
- میزان رشد ( سرعت و مقدار)
- همیشه سبز یا برگ ریز.
- تغییرات فصلی.


عوامل موثر بر طراحی:

برخی از عوامل که در طراحی نورپردازی محیط بیرونی باید در نظر گرفته شود، عبارتست از:





چشم زدگی (Glare)، مشاهده پذیری (Visibility)، شدت روشنایی (Illuminance)، درخشندگی (Brightness)، روشنایی (Luminance).

چشم زدگی (Clare):
انواع چشم زدگی عبارتند از:
- Disability Glare- Discomfort Glare- Nuisance Glare

شدت روشنایی (Illuminance):
شدت روشنایی عبارتست از واحد اندازه گیری شدت شار منتشره بر روی یک سطح که در اغلب مواقع، تنها عامل اندازه گیری در طراحی یا ارزیابی محیط های بیرونی به شمار می رود.
- روشنایی (Luminance) و درخشندگی (Brightness):این دو اصطلاح، اگر چه مترادف به کار می روند، اما معنای متفاوتی دارند.

روشنایی یک منبع یا سطح عبارتست از شدت نور منبع یا سطح از دید ناظر، درخشندگی، عبارتست از دید یا ادراکی ویژه که عمدتاً نتیجه لومینانس یا روشنایی منبع یا سطح است.
روشنایی سطح (Surface Luminance) و روشنایی منبع نور(Source Luminance) عامل مهم در نورپردازی بیرونی محسوب می شوند. روشنایی سطح، به عمق و جاذبه صحنه های نورپردازی بیرونی می افزاید. علاوه برآن برای امنیت و مشاهده پذیری (Visibility) مفید است.



برای کاهش خیرگی (Glare) لازم است روشنایی چراغ در جهت معمول (Typical) دید، به حداقل برسد. زاویه دید معمول بین 45 تا 85 درجه است.روشنایی چراغ پایه کوتاه (Bollard)، چراغ های محوطه (Landscape Light) و نورافکن ها (Flood Lights) باید کم باشد تا کمتر جلب توجه کند.
چراغ های زاویه باز (High - angle Light) زاویه 80 درجه نسبت به خط عمود، احساس امنیت و مشاهده پذیری را بهبود می بخشد. این نوع نورپردازیی، به دلیل امکان نصب پایه ها با فاصله های زیادتر و تعداد کمتر، از نظر اقتصادی مناسب تر است.


اشکالات طراحی در جانمایی چراغ ها
:
ایجاد خیرگی، به خصوص در مورد پایه های کوتاه یا چراغ های پرنور (High Lumen)، حتی چراغ های به اصطلاحFull Cut Off نیز، اگر خوب طراحی نشده باشند، ممکن است روشنایی بیش از حد ایجاد کنند. در موارد مشابه، چراغ های Non Cut Off مناسب تر خواهد بود.

نسبت های روشنایی (Luminance Ratios)
نسبت های روشنایی، عبارتست از حداکثر قابل قبول روشنایی بین ناحیه روشن شده و نواحی مجاور، منظور از نواحی مجاور نواحی است که می توان از آنها، ناحیه نورپردازی شده را دید.نسبت های روشنایی، نباید از 20 به 1 بیشتر باشد.

تعادل و هماهنگی:
اگر چه به نظر می رسد کاربرد منابع نوری، تنها در ایجاد روشنایی در شب می باشد، ولی در واقع چنین نیست، چرا که اکثر این عناصر، در روز به عنوان یک عنصر شهری قابل رویت بوده و در زیبایی یا آشفتگی محیط نقش مهمی بر عهده دارند. بنابراین علاوه بر رنگ و نوع پراکنش نور، طراحی سایر اجزای منابع روشنایی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باید در ساخت آنها به زیبایی، هماهنگی با محیط و سایر اجزاء و مبلمان موجود توجه خاصی مبذول داشت.

تکنیک های نورپردازی درختان:
برای روشن تر کردن سطح شاخ و برگ درخت، نورافکن ها را در شاخه های پائین آن نصب می کنند، به طوری که نور آنها از لابه لای شاخه های درخت، به طرف بالا بتابد.اگر امکان پنهان کردن منبع نور وجود داشته باشد، می توانیم نورافکن ها را پای درخت نصب نمائیم. به طوری که کل ارتفاع درخت را به صورت قائم روشن کند.

در شکل زیر منبع نور در فاصله ای از درخت نصب شده است. به طوری که شاخ و برگ به صورت زمینه ای روشن عمل کرده و جزئیات از دیده پنهان می ماند. برای روشن کردن سطح مجسمه، ممکن است تنها یک نورافکن لازم باشد، اما در اطر اف آن یک روشنایی فرعی مطیع کار گذاشته می شود تا اثر نور منعکس شده را به وجود آورد.



جانمایی چراغ ها، به شکل کلی درخت، ساختار شاخه ها و نوع شاخ و برگ آنها بستگی دارد:
- درختان Open Spreading (درختان با کاکل گسترده)
- درختان Open Vertical (درختانی با کاکل باریک و عمود)
- درختان Dense Spreading (درختانی با کاکل گسترده متراکم).

نورپردازی مسیرها:
روشنایی پیاده روها و سطح زمین، معمولاً با چراغ های Bollards (پایه کوتاه) به دست می آید. این چراغ ها، به صورت زیرزمینی نصب می شوند و دارای فرم قوی، کوتاه و مستحکمی هستند.چراغ های کوچک با برش نور تیز Sharp Cutoff نیز، بر روی پایه های کوتاه و مخصوص مسیرهای عبور استفاده می شوند.


نورپردازی عمومی:
اولین دسته که مهمترین عامل نورپردازی نیز می باشد، تأمین نورعمومی است. این نورپردازی در جایی کاربرد دارد که فضای باز شهری دارای تعریف استفاده در شب باشد. انتخاب نوع نور مناسب شامل چراغ های همگانی پروژکتوری در ارتفاع یا چراغ هایی با ابعاد انسانی یا چراغ هایی با ارتفاع کم بستگی به تعریف فضا و نورکاربردی این فضا دارد.
مثلاً نورپردازی عمومی با پروژکتور برای مکان های سرباز ورزشی و یا فضاهای عمومی گسترده کاربرد دارد.گاهی در کنار یک عنصر مهم که می خواهیم نور قوی تری برای آن استفاده نمائیم، مثل یک ساختمان تاریخی، چراغ های با ارتفاع کمتر، مورد استفاده قرارمی گیرند تا باعث تعرض نوری به عنصر مهم تر نگردد.

- نورپردازی عناصر و المان های مهم به صورت کلی
- تعریف یک بدنه توسط چراغ متوالی
- روشنایی برای تأکید بر خواص شیء
- روشنایی برای تعریف خاصیت جدید برای یک شیء
- نورپردازی یک جسم برای نمایش فرم خاص آن
- نورپردازی به منظور تزئین اجسام

طراحی نورپردازی محیط های آبی:
- فواره ها: بخشی از فواره (آب یا سازه) را که می خواهد نورپردازی شود، فرم هندسی و نورپردازی آن معین گردد.
- آبشارها: نوع لبه (Weir) که آب از آن فرو می ریزد بررسی شود.
- نهرها و برکه ها: این موارد بهتر است
- ساحل و کناره ها: تنها بخش قابل نورپردازی، کف ها و خیز آبهاست.
- دیگر موارد: چشمه ها، سطوح رنگی و صخره ای و دیگر محیط های طبیعی خاص که اغلب در پارک های ملی یافت می شوند، باید به فرم زیبایی نورپردازی شوند و آلودگی نوری، روشنایی محیط پیرامون و مزاحمت های نوری محیط باید در نظر گرفته شود.
- استفاده از نور برای ایجاد یک شکل نمادین خاص
- نورپردازی به عنوان یک شناسه و نمادشهری
- استفاده از نور برای ایجاد جذابیت در فضاها


منابع:
1. استفاده از نوردر طراحی پارک، ابوذر مجلسی، پایان نامه تربیت مدرس،1384
2. بررسی تکنیک های نور پردازی در باغ و پارک، داود نهرلی و رضا پذیرش، معماری محوطه، شماره 9 و 10، زمستان 87
3.نورپردازی باغ، داود نهرلی و رضا پذیرش، معماری محوطه، شماره 7 و8، تابستان 87
4.نور روز در معماری، بنجامین، اونز، ترجمه شهرام پور دیهیمی، نشر نخستین، تهران 79، ص 7.
5.ارنست، نویفرت. اطلاعات معماری، ترجمه هدایت مونایی، تهران، انتشارات آزاده، 1377، ص 101.
6. The Landscape Lighting Book, Janet Lennox Moyer.
7. New Complete Guide to Landscaping: Design, Plant, Build (Better Homes and Gardens(R)


منبع
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
انواع منابع نوری

انواع منابع نوری

از لحاظ ارتفاع و کاربرد،منابع روشنایی را به گروه های زیر تقسیم میکنند:


  • روشنایی با پایه ی بسیار بلند: این منابع معمولا ارتفاعی بین 30-18 متر داشته و برای مناطق وسیع مانند : زمین های ورزشی،بزرگراه ها ،فرودگاه ها و ... کاربرد دارند.
  • روشنایی با پایه ی بلند:ارتفاع این دسته حدود 15-6 متر بوده و برای استفاده در مکان هایی مانند: میادین بزرگ و پارکینگ ها مناسب است.
  • روشنایی با پایه ی متوسط:ارتفاع این منابع نوری معمولا بین5-3 متر بوده و برای گذرهای سواره و پیاده قابل استفاده می باشد.
  • روشنایی با پایه ی کوتاه:این منابع ارتفاعی حدود 3-0/8 متر داشته و در گذرهای پیاده و فضاهای سبز کاربرد دارد.
  • روشنایی بدون پایه: از این منابع به منظور زیبا سازی محیط و عناصر مانند: انواع گیاهان ،تابلوها ، تندیس ها و ... بدون روئت منبع روشنایی،استفاده میشود.




تعادل و هماهنگی
اگر چه به نظر میرسد کابرد منبع نوری ،تنها در ایجاد روشنایی در شب میباشد ولی در بعضی مواقع چنین نیست چرا که اکثر این عناصر در روز به عنوان یک عنصر شهری قابل رویت بوده و در زیبایی یا آشفتگی محیط نقش مهمی به عهده دارند.بنابراین علاوه بر رنگ و نوع پراکنش نور ،طراحی سایر اجزای منابع روشنایی نیز از اهمیت ویژه ای بخوردارند و باید در ساخت آنها به زیبایی ،هماهنگی با محیط و سایر اجزا و مبلمان موجود توجه خاصی مبذول داشت.
تعداد منابع نوری مورد استفاده در یک مکان خاص اهمیت ویژه ای دارد.بنابراین باید سعی شود تا حد ممکن از این عناصر به تعداد کمتر و با کیفیت بیشتر استفاده شود.


معمولا سعی میشود برای ایجاد روشنایی در مکان های باز شهری مانند پارک ها،محوطه های وسیع و ... از منابع نوری پایه بلند استفاده شود.

از منبع نوری با پایه بسیار بلند برای روشن نمودن سطح های وسیع استفاده میشود. برای زیبا تر کردن محیط می توان از پایه منابع نوری جهت نصب سایر اجزا نظیر گل جای ها ، تابلوهاو ... استفاده نمود.
ضمن رعایت استانداردها در طراحی منابع نوری ،می توان با به کارگیری طرح های نو و بدیع بر جذابیت محیط افزود.

از منابع نوری پایه متوسط میتوان در نقاط تاکیدی،مکان هایی که نمایش عناصر خاصی مورد نظر است.معابر کم عرض ،محل های نشستن ، داخل پارک ها و ... استفاده نمود.

منابع نوری پایه کوتاه
لامپ مورد استفاده در منابع نوری مستقر در فضای سبز،نباید گرمای زیادی تولید نماید.زیرا در این صورت باعث گیاه سوزی میشود. جنس منابع نوری داخل فضای سبز باید از مصالحی انتخاب شود که در برابر آب و رطوبت مقاومت کافی را داشته باشد. ارتفاع منابع نوری داخل محوطه های فضای سبز بسته به محوطه ای که برای روشنایی در نظر گرفته شده،تعیین میگردد.

منابع نوری بدون پایه
در روشنایی تزیینی به خصوص در مکان هایی که طراح تمایل به مخفی نگه داشتن منابع نوری دارد. در بسیاری موارد می توان این نوع منابع را به وسیله انواع مختلف گیاهان پوشاند.
معمولا هدف از استقرار منابع نوری در چمن استفاده از نور مخفی به منظور زیباسازی محیط یا استفاده از نور تزیینی برای روشنایی دکوراتیو عناصر موجود در چمن مانند انواع درختان است که در هر دو صورت باید سعی شود تا حد ممکن از منابع روشنایی کوچک و نامحسوس استفاده نمود تا علاوه بر زیبایی بیشتر،از آسیب های عمدی و محیطی نیز در امان باشد. منابع نوری مخفی علاوه بر ایجاد زیبایی در شب ، ضریب پایین تخریب در آنهاست.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اینم عکس یه سری پایه چراغ !

پایه بلند ها :



این طرح ایرانیه . اگر اشتباه نکنم اسمش هلیاست :D
PARK_light07.jpg
 

پیوست ها

  • img_melbourne_02-big.jpg
    img_melbourne_02-big.jpg
    38.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معمار چینی ما یانسونگ Ma Yansong عضو گروه MAD طراح این مبلمان شهری است که نام قارچها (Fungus ) را بر آن نهاده و قسمتی از پروژه هنر مردمی بیزینس پارک ژانگ ژیانگ شانگهای (Zhangjiang business park) است...






 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
ni_rosa_ce مبلمان شهری و پارکها فضای سبز 0

Similar threads

بالا