عکس از اتصال تیر فولادی به ستون بتنی

omiyan

عضو جدید
مهندس طاحونی کتاب تحلیل سازه هاش پر از اشکال هست.تو مبحث پایداری و ناپایداری با شمارش واکنش ها نتیجه گیری کرده که اون سازه پایدار هست.واقعا خیلی خنده داره.فقط اسم در کرده.البته این رو از خودم نگفتم بلکه دکتر تحملی که دکترای زلزلش رو از صنعتی شریف گرفته و مجموع رتبه کارشناسی و کنکور ارشدش روی هم رفته به دو رقم نرسیده فرموده اند.ما صداش میزنیم خدا.

مهندس طاحونی استادی قدیمی توی این رشته است که زمان نگارش کتابهاش برمیگرده به زمان انقلاب فرهنگی توی این کشور که اکثر ماها یا به دنیا نیومده بودیم یا قاقا لی لی تو دستمون بوده و ایشون در اون زمان توی خونش نشسته و تمام دانشش رو برای امثال ما مکتوب کرده و مثل خیلی های دیگه مارو ول نکرده و به خارج از کشور نرفته !
آقای دکتر تحملی بی تحمل شما هم بهتره بجای تخریب دیگران برای بالا رفتن از نردبان محبوبیت، خودش بیشتر تلاش کنه . ما هم دکتر منجمی نژادی داشتیم که با یه ماشین حساب کاسیو 3600 سریع تر از هرکسی سوالات فولاد و تحلیل رو حل میکرد اما هیچوقت اینطوری کسی رو تخریب نمیکرد و به اینها میگفت احتمالا اشتباه چاپیه !
برای دو رقمی ها متأسفم ولی قصد بی احترامی ندارم . شما هم بی حرمتی نکنید . از کجا میدونید که مهندس طاحونی برای چاپ کتابهاش مالیات میده و اینکه اصلا مشمول مالیات هست یا نیست چه ربطی به یاد گیری از کتابهاش داره ؟ به نظر من هرکسی که جرات داره اطلاعاتش رو مکتوب کنه آدم بزرگ و قابل احترامیه حتی دکتر تحملی شما .
 

behzad-s

عضو جدید
با سلام ،
نظرات خوبی دادید ، اطلاعات ما رفت بالا ...
منم نظرمو بگم .....

در مورد اون عکس ، به نظر من اگه در محاسبات نیروهای وارده از طرف تیر های فلزی به ستون بتنی درست درنظر گرفته بشه ، چنین اتصالی می تونه اجرا بشه ( البته اگه محاسبه شده باشه و درست محاسبه شده باشه و البته درست اجرا شده باشه )

در مورد استفاده از نوع تیر هم بسته به نظر مهندس طراح داره
در مورد استفاده از کله گاوی : استفاده از گله گاوی یعنی گیردار کردن اتصال نمی تونه درست باشه چون ستون بتنی ، لنگر وارده به صفحه اتصال متصل به آن را نمی تونه بخوبی تحمل کنه و در واقع اجرایی نیست ؛ مگر آنگه شرایط ويژه ای در محل اتصال ، در ستون اجرا کنیم .
در مورد طول زیاد میلگردهای انتظار ، نمیدونم چرا ایراد داره ؟؟؟؟؟
در مورد فاصله ستون ها از هم ، هم دلیل برای ایراد نمی بینم (ما که جرئیات طراحی رو ندیدیم پس نمی تونیم در مورد مکان قرارگیری ستون ها و جای پنجره ها و نقشه ساختمان و ... نظر بدیم )


البته من اصل رو بر این گرفتم که دیتیل نشان داده شده ، مورد تحلیل و طراحی قرار گرفته و توسط نیروهای با تجربه اجرا شده باشه ؛
این رو هم بگم که این دیتیل برای ساختمان های کوچک و با تعداد طبقات کم مورد استفاده داره و استفاده از اون در ساختمانهای پیچیده مشکل سازه .

;)
 

reza2011

عضو جدید
اتصال تير فولادي به ستن بتني كاملا مجاز ميباشد . در اين حالت از قبل صفحات انتظاري را قبل از قالب بندي ستون به گونه اي در نظر ميگيرند كه پس از بتن ريزي صفحات ظاهر شود . حال روي صفحه فلزي ميتوان هر نوع اتصال اعم از مفصل يا گيردار اجرا كرد . البته عموما اتصال مفصلي اجرا ميشود . زيرا در بتن اتصال مفصلي نداريم و براي اتصال گيردار ميتوان تير بتني اجرا كرد و لزومي به اين كارها نيست .

در مورد تير لانه زنبوري بايد گفت بهترين و مجازترين مورد مصرف اين تيرچه فقط و فقط و فقط در سقفهاي كامپوزيت به عنوان تيرچه ميباشد . از استفاده از لانه زنبوري در موارد زير اكيدا ممانعت نماييد :

به عنوان پل زلزله در راستاي قاب خمشي

به عنوان تير پيوند در مهاربندهاي داراي خروج از مزكزيت

در ساير موارد ميتوان از لانه زنبوري استفاده كرد .

در مورد اتصال تير بتني به ستون فولادي من تا به الان نديدم . ولي پيش خودم فكر ميكنم چه لزومي داره كه اينكار انجام بشه ؟ چرا تير فلزي نباشه ؟ چه عاملي باعث ميشه كه بخوايم تيربتني رو به ستون فلزي متصل كنيم و اصلا نحوه اتصال چگونه خواهد بود ؟


اما يك ايراد اساسي به اين تصوير وارده :

با توجه به اتصال مفصلي تير فولادي به ستون بتني در 2 راستا براي پايداري جانبي از مهاربند استفاده خواهد شد . در اين حالت اگر مهاربند EBF اجرا شود مشكل در آن است كه بر اساس آيين نامه حق استفاده از تير لانه زنبوري را به عنوان تير پيوند نخواهيم داشت و اگر مهاربند CBF اجرا شود شدني نيست چون صفحات اتصال گوشه ها قادر به جوش روي ستون بتني نيست . لذا ميبايست از تير IPE تك و يا تير ورق استفاده ميشد و مهاربند نيز از نوع EBF در نظر گرفته ميشد .
 
آخرین ویرایش:

Ali H

عضو جدید
من مشکل آنچنانی ندیدم !!!!! در این حد و اندازه ها هم که دوستان گفتند نبود .. در حال حاظر که اتصال مفصلی درسته و مشکلی نیست ، البته اگر کله گاوی هم بالاش بندازند مشکل نیروی جانبیش هم حل میشه ، مشکل لهیدگی هم نداریم ، زنبوری هم هنوز استفاده میشه و بهترین نوع تیرآهن هستش ( بعد از تیر ورق ) ، این هم زنبوری دوبل هستش نه بال پهن و در نهایت با عرض شرمندگی دوستان اگر چیزی رو نمیدونند الکی وا اسفاها سر ندند .
.

تو عکس چجوری فهمیدین که اتصال مفصلی هستش در صورتیکه از نبشی استفاده نشده و از زیر سری و لچکی استفاده کرده؟!
 

*Lady Eng*

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از همه
خیلی بحث قشنگ به چالش کشیده شده بود!!!
بلخره چی شد؟
تیرآهنی بهتره یا زنبوری؟:w20:
 

micky_mouse

عضو جدید
دوستان عزیز سلام
یه ساختمان بتنی داریم که ارتفع سقف همکف 5 متر است (ارتفاع تجاری)، توی این طبقه میخایم یه نیم طبقه در ازتفاع 2.5 متری از کف اجرا کنیم، یه سوال اینجا ذهن منو مشغول کرده، اتصال تیر فلزی به ستون بتنی بهتر است گیر دار باشد یا مفصلی؟
دوستان عزیز لطفاً با دلیل توضیح دهید.

من به نظر خودم مفصلی مناسب تر است.
 

Similar threads

بالا