عوامل موثر در ریزش مو

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
عوامل موثر در ریزش مو

ژنتیک: ژن طاسی روی کروموزومهای اتوزومال قرار داشته و روی کروموزوم جنسی نیست. این ژن در مردان بصورت اتوزومال غالب و در زنان بصورت اتوزومال مغلوب منتقل میگردد. ژن طاسی در مرحله جنینی باعث میشود یکسری از فولیکولهای مو نسبت به دی هیدروتستوسترون حساس شوند و بعد از بلوغ به دنبال افزایش سطح هورمونهای آندروژنی,این فولیکولهای حساس وارد مرحله کوچک سازی شده و از بین میروند.


استرس:از دیگر عوامل ریزش مو است.استرس شدید باعث میشود درصد زیادی از موها در یک زمان وارد مرحله تلوژن شوندو رشدشان متوقف گردد. چند ماه پس از استرس وارد شده,موهای در حال استراحت دچار ریزش شده تا حدی که موجبات نگرانی فرد را ایجاد مینماید.استرس میتواند شامل یک ضربه روحی ناگهانی مثل مرگ یکی از نزدیکان یا از دست دادن شغل یا جدایی یا بیماری نظیر تب شدید و عفونت و.... یا خستگی شدید ناشی از کار زیاد و ...... باشد.

شیمی درمانی و رادیوتراپی: درمانها عوامل پرقدرتی هستند که باعث توقف فاز رشد و ریزش مو میشوند.شیمی درمانی و رادیوتراپی روی سلولهایی از بدن که به سرعت تقسیم میشوند اثر کرده و باعث از بین رفتن آنها میشود.سلولهای فولیکول مو نیز سرعت تقسیم بالایی دارند, در نتیجه تحت تاثیر این داروها قرار گرفته و دچار ریزش میشوند.این حالت موقت بوده و چند ماه بعد از توقف شیمی درمانی ,موها شروع به رشد میکنند.

تغذیه: تغذیه نامناسب نیز پس از مدتی سبب ایجاد کمبود ویتامینها,پروتئین,آهن و سایر مواد معدنی میشود.کمبود این مواد به نوبه خود سبب ریزش مو میگردد.در صورت تغذیه مناسب و رفع کمبودها این اثر موقتی بوده و ریزش مو مجددا"طبیعی میگردد.

عدم تعادل هورمونها:آندروژن ها هورمونهای مردانه هستندکه در هر دو جنس وجود دارند. این هورمونها مسبب ایجاد طاسی با الگوی مردانه در افراد مستعد از نظر ژنتیکی میباشند.هورمونهای دیگری که بر ریزش مو اثر دارند عبارتند از:هورمونهای هیپوفیز و هورمونهای تیروئید.

مواد شیمیایی:مواد شیمیایی که در رنگ کردن ,فر کردن ,صاف کردن و دکلره کردن موها استفاده میشوند,می توانند باعث خشکی و خرد شدن موها سده و ریزش موقتی ایجاد نمایند.در موارد استفاده مکرر از این مواد ,ریزش دائمی شده و موهای ریخته شده دیگر رشد نمی نمایند.

سن:تعداد فولیکولهای مو از سن بلوغ به بعد با افزایش سن بتدریج کاهش مییابد.

داروها:طی مطالعاتاخیرمشخص گردیده برخی از داروها باعث ریزش مو میگردند.داروهایی نظیر وارفارین,هپارین و فنیدین,تیواوراسیل و داروهای ضد سرطان مثل سیکلوفسفامید,آدریامایسین,وینکریستین و قرصهای ضد بارداری همه میتوانند دلیلی برای ریزش مو باشند.مصرف بیش از حد ویتامین آ نیز می تواند باعث ریزش مو گردد.
 

anahita1370

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فکر کنم این دوره همه کچل باشن چون کسی نیست استرس نداشته باشه...خخخخخخخ
 

Similar threads

بالا