عوامل موثر در ایجاد جوش جوانی

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1][/h]

یكی از اختلالات شایع خصوصاً در سنین نوجوانی جوش صورت است. تغییرات هورمونی در هنگام بلوغ، منجر به افزایش فعالیت غددی در پوست می گردد، كه آنها را غدد سباسه می گویند، به طوری كه این غدد بزرگتر شده و سموم بیشتری ترشح می كنند و این تغییرات به قدری در بلوغ شایع است كه آن را ضمیمه طبیعی و فیزیولوژیك بلوغ می دانند و گاهی به آن آكنه یا جوش جوانی گفته می شود.
معمولاً جوش ها در صورت بروز می كند ، اما گاهی به سینه، بازو و پشت كمر هم كشیده می شوند. این آكنه ها اكثراً با میكروارگانیسم های طبیعی پوست، عفونت پیدا كرده و جوش های چركی را موجب می شوند.
این جوش ها در نوجوانی شایع تر بوده و با اضافه شدن سن به تدریج از بین می رود ، ولی در بعضی افراد هم ممكن است ادامه یابد.
[h=2]عوامل موثر بر جوش چیست؟[/h][h=2]اولین عامل[/h]جوش تغییرات هورمون ها است و مهمترین هورمون، در این میان، هورمون های مردانه یا آندروژنیك است. خصوصاً تستوسترون كه یك هورمون مردانه بوده و در زنان كمتر یافت می گردد ولی در برخی از زنان این هورمون افزایشی بیش از حد طبیعی داشته و باعث جوش های صورت در آنان می گردد. پس هورمون اول تستوسترون است.هورمون دوم هورمون تیروئید است كه افزایش فعالیت غدد تیروئیدی ممكن است باعث افزایش جوش های صورت و بدن بشود.
بهتر است بدانید هورمون های زنانه خصوصاً استروژن از ایجاد جوش های صورت جلوگیری كرده و در درمان جوش های صورت زنان موثر می باشد.
[h=2]عامل دوم[/h]جوش های صورت استرس های روانی است. لازم است بدانید كه پوست بسیار تحت تاثیر مشكلات روانی قرار می گیرد، لذا دیده شده كه در افراد افسرده و یا عصبی ، اختلالات پوستی شایع تر است. لازم به ذكر است كه مشكلات روانی و استرس های درونی. (مثلاً امتحان) باعث افزایش جوش های صورت شده و درمان را مشكل تر می كند. [h=2]عامل سوم[/h]آب و هوای مرطوب، گرما و تعریق زیاد است كه باعث افزایش جوش می گردد و باید از آنها پرهیز نمود.[h=2]عامل چهارم[/h]تحریك فیزیكی و دستكاری جوش های صورت است . فشار دادن و ماساژ مكرر و مداوم پوست، جوش های صورت را افزایش می دهد، لذا بهتر است از این كار كاملاً خودداری گردد.عامل پنجم: برخی از داروهای مصرفی همانند داروهای كورتونی، داروهای ضد تشنج، داروهای ضد افسردگی (لیتیوم) و مقادیر زیاد ویتامین ها (همانند 12B ،6B، 1B) كه باعث افزایش جوش های صورت می گردد.عامل ششم: لوازم آرایشی و بهداشتی كه پوست را چرب می كنند و می توانند باعث افزایش جوش های صورت گردند، لذا افرادی كه جوش دارند بهتر است از این مواد استفاده نكنند .
 

Similar threads

بالا