عوارض انواع ویتامین ها را بشناسید

azin1368

عضو جدید
مصرف ویتامین ها به همان اندازه که برای سلامتی و عملکرد صحیح بدن ضروری هستند به همان مقدار نیز می توانند با مصرف بیش از حد باعث ایجاد مشکلات ، اختلالات و عوارض در بدن انسان شوند.
عوارض مصرف ویتامین ها زمانی رخ می دهد که از اندازه مورد نیاز روزانه بدن به آن ویتامین ، بیشتر استفاده شود.این عوارض می توانند به سرعت قابل رویت باشند و گاهی ممکن است در دراز مدت باعث بروز بیماری شوند.
عوارضی که از ویتامین های محلول در آب یعنی ویتامین C و B دیده میشوند در طی یک مدت کوتاه ، حتی همان روز که قرص مولتی ویتامین مصرف شده احساس شوند.یکی از این عوارض تغییر رنگ ادرار است که پس از مصرف مشاهده می شود.اما ویتامین های گروه محلول در چربی مثل ویتامین D ،E ،A چون در کبد ذخیره می شوند در مدت طولانی تری پس از مصرف ، عوارض خود را به شما در غالب بیماری هایی مثل مرگ جنین ، شکنندگی استخوانها و... نشان می دهند.پس باید در مصرف ویتامین ها دقت بالایی شود و بیش از حد نیاز روزانه مصرف نگردد.

عوارض مصرف ویتامین ها

سازمان غذا و داروی آمریکا یک مقدار نرمال و استاندارد را برای تامین نیاز بدن به ویتامین و مواد معدنی بیان کرده است که معمولا این میزان در مکمل های غذایی مولتی ویتاین و مینرال که توسط شرکت های معتبر تولید شده اند رعایت می شود. مصرف بیش از حد از برخی ویتامین ها عوارض جبران ناپذیری دارد به همین علت بهتر است قبل از شروع مصرف یک قرص مولتی ویتامین با پزشک مشورت کنید.
معمولا پزشک قبل از معرفی یک قرص مولتی ویتامین سوالاتی در مورد شرایط جسمی و علائم شما می پرسد و در صورت لزوم از شما آزمایش خون می خواهد تا سطح دقیقی از میزان ویتامین ها و مواد معدنی بدن شما بدست آورد.دوز ویتامین ها و مواد معدنی و قرص ها و مکمل های موجود در بازار با یکدیگر متفاوت است . با اینحال چون این مکمل ها بصورت اساندارد تولید می کنند امکان تداخل ویتامین و مواد معدنی موجود در ترکیبات آن ها بسیار نادر است.
پس مصرف قرص مولتی ویتامین طبق دستور پزشک یا دستور درج شده بر روی بسته بنظر نمی آید که مشکلی ایجاد کند.

حال تصور کنید که می خواهید خودسرانه مصرف یک قرص ویتامین خاص را شروع کنید. مثلا می خواهید قرص ویتامین A بخورید چون از جایی شنیده یا خوانده اید که باعث تقویت بینایی می شود.

◾️ اول اینکه می خواهید با چه دوزی این قرص را مصرف کنید ؟
◾️ چه زمانی این قرص را می خورید ؟ صبح ؟ شب و یا ناشتا؟
◾️ این ویتامین با چه موادی در تداخل است و جذب آن را کاهش می دهد؟
◾️ و در آخر با مصرف این ویتامین چه عوارض و خطراتی سلامتی شما را تهدید می کند؟

توضیحاتی در مورد عوارض مصرف ویتامین های B و C

👆
مقدار مورد نیاز نوشته شده در این مقاله برگرفته از اطلاعات سایت NHS.UK است.ممکن است در سایر منابع مقدار ویتامین ها را کمی متفاوت تر بیان کرده باشند.

👆مقدار مورد نیاز برای ویتامین B5 مشخص نشده اما این ویتامین چون در بدن ذخیره نمی شود در نتیجه در صورت مصرف بیش از حد نیاز از طریق ادرار دفع می شود و عوارض خطرناکی ندارد.

👆مشروبات الکلی باعث کاهش جذب ویتامین B1 و B2 و ایجاد کمبود این ویتامین ها می شوند.

👆 B12 با الکل ، آنتی بیوتیک ، فولیک اسید در تداخل است پس بهتر است 3-4 ساعت بین مصرف آنها وقفه بی اندازید.

👆 B1 در بدن ذخیره نشده و ظرف مدت کمتر از 14 روز از بدن خارج و دفع می گردد و در نتیجه عوارض خطرناکی نخواهد داشت اما افرادی که دوزهای خیلی بالایی از ویتامین ب1 استفاده می کنند ممکن است خارش ، بی قراری ، تهوع و اسهال را تجربه کنند.

جدول عوارض مصرف ویتامین های A, D, E ,K (محلول در چربی)


👆بیماری هایپر کلسمی حالتی است ویتامین دی باعث تجمع بیش از حد کلسیم در بدن می شود و باعث آسیب به استخوان و کلیه ها می گردد.
👆 ویتامین K داروهای آنتی اسید ،رقیق کننده خون ، آنتی بیوتیک ها و آسپرین در تداخل است و تاثیر آنها را کاهش می دهد.

عوارض مصرف مواد معدنی

مواد معدنی مانند انواع ویتامین ها ، ریز مغذی های ضروری برای عملکرد صحیح اعضای بدن و جلوگیری از بسیاری از بیماری ها و اختلالات مثلا زینک و سلنیوم در زمینه ریزش مو ، کلسیم و منیزیم در زمینه پوکی و نرمی استخوان و... هستند اما در صورتی که بیش از مقدار مناسب مصرف شوند می توانند مشکلاتی را در ایجاد کنند
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

MOHAMAD_ASEMOONI

کاربر بیش فعال
سلام علیکم

آیا دستگاهی هست که با کمکش بشه مقدار ویتامین‌ها و چربی و اوره رو خودمون در خانه اندازه‌گیری کنیم ؟

یعنی چیزی شبیه دستگاههای اندازه گیری قند خون و فشار خون
 

Similar threads

بالا