عنوان جلسه : بروسلوز

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
(Brucellosis)
بروسلوز در دام ( تب مالت در انسان )
عامل این بیماری در گاو Brucella Bovis و در گوسفند B-melitansis است .
این بیماری در گاو موجب کاهش شیر و سبب سقط جنین آن می شود . افزایش فاصله ی بین دو زایش نیز از عوارض آن است . وقتی برای اولین بار بیماری وارد گله شود سیلی از سقط جنین را در گله خواهیم داشت .
انتقال بیماری :
در هنگام زایش اگر گاوی آلوده باشد محتویات رحم باعث آلودگی فرد یا افراد ی می شود که در آن مکان هستند . اصولا ً عامل بیماری دوست دارد در پرده ی جفت و دستگاه تناسلی مستقر شود .عامل این بیماری از طریق پوست ، بافت ملتحمه چشم و پستان منتقل می شود
مراتع آلوده ، آب و غذای آلوده و حتی گوساله های الوده عامل انتقال بیماری هستند .
انتقال افقی : در بین گاو های یک نسل بیماری منتقل می شود
انتقال عمودی : از نسلی به نسل بعد انتقال یابد
مرحله ی خفته :
عفونت وجود دارد اما برای ما مشخص نیست . از لحاظ سرولوژی آزمایشات تا اولین زایمان منفی هستند . چون سیستم ایمنی را تحریک نمی کنند .برای این بیماری از تیتر سرمی استفاده می کنیم .
عامل بیماری در شرایط معتدل تا 100 روز می تواند در محیط بیرون باقی بماند . در تابستان تا 30 روز و در سرما خیلی بیشتر می تواند دوام بیاورد .
در بین گله ها عامل بیماری به این شکل منتقل می شود ؛از طریق خرید و فروش دام آلوده ◄◄ دام آلوده با ترشحات خود بقیه دام ها را آلوده می کند . این بیماری با مدیریت ارتباط مستقیم دارد .
پیشگیری :
واکسیناسیون باعث می شود که 70 % گله ایمنی پیدا کند . واکسن استفاده شده S19 است . گوساله های ماده ٣-6 ماهه را که هنوز از نظر جنسی کامل نشده اند واکسینه می کنند .آنتی بادی این واکسن تا 30 ماهگی در گوساله وجود دارد .
در گوسفند داری واکسن Re-one به بره ها و بزغاله ها تزریق می شود تا قبل از قوچ اندازی اگر خون گیری شود و در خون انها تیتر باشد از گله حذف می شوند
به هنگام واکسیناسیون خالکوبی می کنند در گوساله ها که کدام اداره ی دامپزشکی و در چه تاریخی واکسیناسیون را انجام داده است . در بره ها و بزغاله ها تکه برداری می کنند .
Test and slaughter:
برای بیماری هایی که علائم بالینی ندارند . مثلاً بروسلوز و سل
عنوان جلسه :
طاعون گاوی
از بیماری هایی است که دارای قدمت بوده و همیشه به صنعت گاوداری در تاریخ آسیب می رساند . این بیماری یک بیماری حاد و فوق العاده واگیر ویروسی است . در جمعیت گاو ها ، گوسفند و بز و نشخوارکنندگان وحشی( به ترتیب شدت) بروز می کند . از خانواده ی پاراسیکو ویریده است. بیماری در افریقا و آسیا بومی است . در اروپا و آمریکا اثری از این بیماری دیده نمی شود . انتقال از طریق تماس با حیوان آلوده یا به صورت مستقیم از طریق تماس با ترشحات و مواد دفع شده از حیوانات آلوده و وسایلی که با حیوان در تماس هستند مثل دستگاه شیر دوشی و ...
ویروس قبل از بروز علائم درمانگاهی در خون و ترشحات وجود دارند . دامی که در این مرحله است عمل پراکنده کردن ویروس را انجام می دهد کشندگی این بیماری بسیار زیاد است اما گاو هایی که سیستم ایمنی کارا تر و قوی تر داشته یا دوز بیماری شان پایین بوده مبتلا شوند تا آخر عمر نسبت به این بیماری ایمنی دارند . دام های قاچاقی از افغانستان وارد کشور و توزیع شده اند عامل بیماری هستند . میزبان اصلی بیماری گاو ، بوفالو ، آهو ، شتر ، گوسفند و بز و گاهی خوک است .
علائم بیماری :
دوره ی کمون بیماری ٣ تا 10 روز است – تب بالا حدود 40 تا 41.6 و ترشحاتی از بینی دام از علائم بیماری اند . همچنین مسئله ی یبوست و اسهال و از دست رفتن آب بدن ، ظاهر دام ژولیده است زخم هایی در دهان دام. پس از 7 تا 10 روز مرگ . نکروز در قسمت هایی از روده ، خونریزی در مخاط شیردان . ادم در سکوم و محل اتصال کولون – خطوطی در روده ی بزرگ –
کنترل :
سیستم مراقبت با سرکشی های مرتب – امروزه برای ین بیماری واکسیناسیون صورت نمی گیرد .
تب برفکی : FMD
بیماری فوق العاده واگیر دار است و در دام های زوج سم مثل گاو ، گوسفند و خوک بروز می کند . مشخصه بیماری تشکیل وزیکول است ( تاول ) . وزیکول ها می ترکد و سبب زخم می شوند . محل تاول ها در قسمت خارجی بینی ، بین سم ، و پستان ( نوک سر پستانک ) . از نظر سرمی هفت تیپ دارد o, a , c . تیپ های آفریقایی و آسیایی هیچ غرابت آنتی ژنی با هم ندارند . در این تیپ ها مسئله ی موتاسیون اتفاق می افتد و سرو تیپ ها تشکیل می شوند ( تیپ های جدید )
توزیع در جهان : به جز در آمریکای شمالی و استرالیا ، ژاپن ، ایرلند ، نیوزیلند و قسمتی از آمریکای جنوبی ، بیماری در سراسر جهان گسترده است .
در کشور ما بیماری بومی است .

انتقال :
عامل بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده صورت می گیرد .
هوا ریزه : ذرات کوچک تر از 10 میکرون - عامل این بیماری می تواند همراه با جریان هوا گسترش یابد و می تواند تا مسافت های طولانی برود و بیماری شیوع یابد . اگر قطر ذرات خیلی کوچک باشد از سیستم تنفسی عبور می کند و ...
از طریق خوردن و آبشخور آلوده و مواد غذایی و ... توسط پرندگان و جوندگان
دوره ی کمون 5-1 روز
علائم بیماری :
تب – افسردگی به خاطر جراحت داخل دهان ،حیوان off feed است . بزاق زیاد ترشح می شود . حیوان زیادی ملچ و ملوچ می کند!!! – لنگش : نحوه ی حرکت به خاطر دردی که دارد تغییر می کند . ورم پستان هم ایجاد می شود . سقط به علت تب بالا ایجاد می شود . بیشتر دام های جوان به بیماری مبتلا می شوند . در دوره ی نقاهت از غذاهای علوفه ای نرم برای تغذیه ی حیوان استفاده می کنیم .
بر اثر بیماری اکثراً حذف دام صورت می گیرد .
بیماری در کشور ما بومی است . برای مبارزه با آن از واکسیناسیون استفاده می کنیم . تزریق را زیر جلدی انجام می دهیم( در سال ٣ بار )

Tick – Borne Disease بیماری های منتقل شده از کنه

SYNOPSIS کنه می تواند هزاران تخم بگذارد 800 گونه کنه داریم – کنه برای رفتن از یک مرحله به مرحله ای دیگر از میزبان خون زیادی می خورد.
تخم ß لارو ß فرم بالغ
کنه ها بر مبنای غریزه بالای علوفه قرار می گیرند و روی حیواناتی که از کنار آن ها رد می شوند ، می پرند .
محل تجمع کنه ها داخل گوش ، زیر دم و کشاله ی ران است .
کنه ها باعث کم خونی دام شده و هم باعث انتقال بیماری ها می شوند . بعضی از بیماری ها مستقیماً دام سالم را آلوده می کنند . تک یاخته ها توسط کنه ها منتقل می شوند . مثلاً ریکتا سیا که گلبول های قرمز را از بین می برند . زردی در دام بوجود می آید و کم خونی .
: BABESIOSISکنه با انتقال عوامل بیماری زا در گوسفند ایجاد خون شاش می کند. عامل بیماری وارد لنفوسیت شده و خود را غده ی لنفاوی می رساند و در آنجا تکثیر می شود و غده ی لنفاوی بزرگ می شود .
فرق این دو بیماری در این است که در دومی ادرار خونی داریم اما در اولی همولیز داخل عروقی را نداریم .
کنه هایی که در زمستان مطرح هستند مسئله ی فلجی را ایجاد می کنند . کنه ها بر روی تجارت چرم هم تاثیر می گذارند .
 

Similar threads

بالا