[عناصر معماری ایرانی]: کاربندی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مقدمه:

کاربندی سازۀ نوعی پوشش است متشکل از لنگه طاقهایی با قوس معین که تحت قواعدی هندسی همدیگر را قطع می کنند و قوارۀ اصلی پوشش را بوجود می آورند.

دریافت فایل:
مشاهده پیوست karbandih1.zip

منبع:نواندیشان
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
گوشه شناسی وتدوین ساختار هندسی کاربندی در معماری ایران

گوشه شناسی وتدوین ساختار هندسی کاربندی در معماری ایران

نویسندگان:صاحب محمدیان منصور/سینا فرامرزی

منبع:
نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی شماره 48 زمستان 1

چکیده:

کاربندی یکی از الگوهای اصیل و کهن در معماری ایران و حاصل شناخت معماران ایرانی نسبت به علم هندسه و ریاضیات پیشرفته است. باززنده سازی این الگو مستلزم شناخت کافی نسبت به تمامی ابعاد موضوع نظیر گونه شناسی، شناخت ویژگی های هندسی، ساختاری و اجرایی آن است. در این راستا در این مقاله سعی شده است به گونه شناسی کاربندی پرداخته شود و در ضمن این گونه شناسی نیز به تدوین ساختار هندسی کاربندی رسمی در قالب جدول هندسی/ حسابی پرداخته شود. از آنجا که این تحقیق به کمک سامانه های صوری-ریاضی انجام شده و به میزان زیادی به گزار ههای قاعده مند وابسته می باشد، لذا روش تحقیق این پژوهش روش استدلال منطقی است. در این مقاله ابتدا به تاریخچه کاربندی سپس تعاریف اصطلاحات تخصصی و در نهایت نیزبه گونه شناسی انواع کاربندی پرداخته شده است. یکی از یافته های این مقاله تدوین ساختار هندسی کاربندی رسمی است که قابلیت سامان دهی تمامی مصادیق مربوطه را دارد، از دیگر یافته های این مقاله، معرفی و نام گذاری کاربندی رسمی منفرد دو پا،کاربندی رسمی مرکب،کاربندی رسمی خاص و همچنین معرفی گونه کاربندی غیر ساده و پنج زیر شاخه آن یعنی، کاربندی پرور، سوار، دوچفدی، گسترش و درون زا می باشد که تاکنون کمتر مورد بررسی قرار گرفته اند.

دریافت فایل:مشاهده پیوست JFAUP296801360960200_2.pdf
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کاربندي

کاربندي

يکي از تزيينات بسيار كهن و زيباي معماري سنتي استفاده از کاربندي‌ است.کاربندي به انواع طاقسازي‌ تزييني اطلاق مي‌شود و متشکل از باريکه طاقهاي موربي است که با يکديگر تلاقي مي يابد و از تقاطع آنها (مفصلها) براي ايجاد طاق، به منظور پوشش، استفاده مي شود.
از تاريخچه کاربندي اطلاع دقيقي در دسترس نيست، اما ريشه اين هنر را مي‌توان با ابداع گنبدهاي ايراني و ـ در نتيجه ـ نياز به گوشه‌سازي، براي تحمل بار به گنبد روي ديوار‌هاي بنا، مقارن دانست. رواج و اوج هنر کاربندي پس از دوره صفويه و بويژه در دوره قاجاريه بوده است. سابقاً در تالارها و فضاهاي بلند از نوعي کاربندي به نام شمسه‌سازي استفاده مي‌شد. کاربردهاي کاربندي شامل اين موارد است: ايجاد تناسبات انساني در فضا، به نظم درآوردن فضاهاي داخلي، تنظيم نور و صدا در داخل بنا، فراهم آوردن فضايي مناسب به منظور اجراي طرحهاي هندسي در فضا، و ... .
از نمونه کاربندي‌ها در در بناهاي كهن مي توان به حمام گنجعلي خان کرمان، تيمچه‌هاي معروف کاشان، تيمچه ملک اصفهان، سراي امين الدوله کاشان، مسجد وکيل شيراز، اشاره كرد. در برج آزادي از هنر کاربندي در فضاهاي مختلف بسيار الهام‌گيري شده است که نمونه‌هاي آن در نماي زير طاق بنا، سقف سالن دانستنيها، زير گنبد رک‌ (واقع در طبقات برج)، بخوبي نمايان است.

منبع:azadi-tower
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کاربندی

کاربندی



قسمت حد فاصل بین طرح چهار ضلعی تا جایی که ساقه گنبد از آنجا شروع می‌شود ، در صورتی که از تقاطع قوس‌های فرعی به وجود آید ، کاربندی گویند . یا بعبارت دیگر کاربندی سازی ، نوعی پوشش است متشکل از لنگه طاق هایی با قوس معین که تحت قواعدی هندسی همدیگر را قطع می کنند و قواره اصلی پوشش را به وجود می آورند . کاربندیها ، متشکل ازباریکه ها یا لنگه طاق هایی هستند که از تقاطعشان ، استخوان بندی پوشش برای سقف به وجود می آید و اکثر مواقع به صورت اسکلت پوشش دوم و کوتاه تر نسبت به سقف اصلی هستند و گاهی بعنوان سقف اصلی نیز مورد استفاده قرار می گیرند .




[SIZE=+0]پیشینه تاریخی[/SIZE]
نمونه کامل کاربندی را در قرن چهارم هجری در گنبد مقصوره‌ مسجد جامع نایین می‌بینیم . در قرن سوم هجری در مسجد جامع شیراز به نمونه‌ای بر می‌خوریم که اگرچه کاربندی نیست ولی شباهت کاملی به کاربندی دارد و مقدمه‌ای است برای آغاز کاربندی .

فرم تپکانه (طاق بندی) را هم که مقدمه‌ای برای ‌آغاز کاربندی است در قرن سوم هجری در مقبره امیر اسماعیل سامانی در بخارا می‌بینیم . از نمونه‌های کاربندی در قرن پنجم می‌توان کاربندی شبستان شرقی گنبد خواجه نظام الملک مسجد جامع در اصفهان نام برد .


آغاز قرن هفتم مصادف است با حمله‌ مغول به ایرانی‌ها و خرابی‌های بسیار و به دنبال آن نیاز شدید برای ساختن در حد رفع حوائج ضروری و فوری لذا برای استاد فن نه حوصله‌ای است و نه فرصتی که در هر بنائی هنر نمایی کند در نتیجه باید طرحی یکنواخت را رواج داد که در تعداد زیادی بنا بدون نقص و اشکال اجرا شود . در اینجا کاربندی به عنوان راه چاره و ضرورت به میان می‌آید .

به نظر می‌رسد کاربندی ابتدا در جنوب و مرکز ایران آغاز شد و رفته رفته در دوران تیمور توسط معمارانی نظیر قوام الدین شیرازی و پسرش غیاث الدین به سمر قند و بخارا و خراسان رفت و کم کم در تمام ایران گسترش یافت .
یکی از دلایل رواج کاربندی در مرکز و جنوب ایران وجود مصالح عمده و اصلی خشت خام و سنگ لاشه بود که در آغاز به وفور یافت می‌شد .
کاربندی چون ایجاد پوشش دومی برای طاق اصلی می‌کند عایق حرارتی خوبی محسوب می‌شود راه‌حل‌های اکوستیکی جهت جلوگیری از طنین نامناسب از جانب معماران به صورت‌های مختلف ارائه شده است . استفاده از گره سازی‌های آجری برجسته و فرورفته در بنا (که به آن هشت و گیر شیرازی گویند) از انعکاس نا مطلوب صدا جلوگیری کرده است و ایجاد انواع سقف‌های کاذب که به عنوان خوانچه پوش نامیده شده‌اند در ایجاد اکوستیک نقش عمده‌ای دارند .


کاربندی‌ها هم به خاطر شکست‌های متنوعی که در پوشش داده‌اند به‌عنوان جاذب طنین محسوب می شوند . از مدارک موجود بر می‌آید که شکل کاربندی از یزد توسط معمارانی که برای جهان شاه قراقویونلو کار می‌کردند به کاشان می‌آید و رایج می‌گردد . دالان و در کاروانسرائی جنب مسجد میر عماد کاشان که از تناسبی بسی زیبا برخوردار است نمونه کاربندی یزدی در کاشان است و مسجد کبود تبریز را باید نمایانگر رواج و کمال این شکل در تبریز دانست و نیز نمونه خوب آن در مسجد شیخ لطف‌الله نمایانگر آن است که به تدریج استفاده از کاربندی یزدی چنان فراوان شد که هر زمان و هر جا گنبدی می‌ساختند اکثراً شکنج آن را به همین گونه اجرا می‌کردند .




کاربندی ها در اکثر بناها به شکل مؤثری عمل کرده‌اند . همچنین در بناهایی که استفاده از پنجره و دیوارها ممکن نیست مثل بازارها و سایر بناهای عمومی ، معماران در قسمت خورشیدی کاربندی (دایره‌ مرکزی) روزن‌هایی ایجاد کرده‌اند که عبور نور مناسب و تهویه را به بهترین نحو ساخته است و به آن در اصطلاح روشندان گویند .



[SIZE=+0]اجزاء و ساخت کاربندی[/SIZE]
کاربندی مجموعه باریکه طاق‌های موربی است که هم دیگر را قطع کرده و از تقاطع آنها (‌ضلع‌ها) جهت زدن طاق به منظور ایجاد پوشش استفاده می‌کنند قالب این باریکه طاق‌ها با استفاده از نی و گچ به دست می‌آید (این باریکه‌ها را تویزه می‌گویند و در بعضی نقاط ایران لنگه هم نامیده می‌شود) طرز عمل به این ترتیب است که ابتدا دو یا چهار طاق کامل به عنوان تونیزه اصلی و باربر با مصالح بنائی اجرا کرده و بقیه باریکه طاق ها را به آن متصل می کنند سپس درون آنها طاق می زنند .
یک کاربندی معمولی از بخش‌های زیر تشکیل شده است :
1- یک سری سمبوسه (مثلث منحنی‌الاضلاعی که بالاترین قسمت کاربندی را تشکیل می‌دهند .)
2- یک یا چند ردیف شاپرک (چهار ضلعی منحنی‌الاضلاع) که قسمت‌های میانی را درست می‌کنند .
3- یک سری پا باریک (چهار ضلعی‌های انتهایی که به پا طاق منتهی می‌شوند .)
کاربندی‌ها به دو بخش عمده تقسیم می‌شوند :
1- کاربندی قالب شاغولی
2- کاربندی قالب سرسفت
1- این کاربندی‌های در فضا نسبت به صفحه‌ زمین به‌طور عمودی واداشته می‌شوند بنابراین اکثرا قابلیت حمل بار را دارند و در حالتی که کاربندی‌ها خود پوشش اصلی باشند مثل چهارسوق‌ها و بازارها حتماً از قالب شاغولی استفاده می‌شود .
2- کاربندی‌هایی هستند که قالبشان در فضا نسبت به صفحه زمین به طور مایل است در کاربندی های قالب شاغولی در هر سطح که بخواهیم کاربندی کنیم بزرگترین دهانه مبنای کار خواهد بود به این ترتیب از نقاط مختلف سطح طاق هادی می‌زنیم که همه به اندازه طاق بزرگترین دهانه باشد به این ترتیب تیزه همه طاق‌ها در یک طراز قرار می‌گیرد .
این تیزه‌ها پا کار طاقی خواهد شد که کوتاه تر از سقف اصلی است و به آن شمسه می‌گویند . به باریکه طاق کامل کاربندی زیر هفتی گویند ، به پاره ای که بین طاق ها دهانه عرضی سطحی و زیرین کاربندی می‌خورد سینه باز می‌گویند همچنین طاق روی کاربندی نامیده می‌شود .
کاربندی قالب شاغولی بر دو نوع است :
1- کاربندی رسمی
2- کاربندی اختری
1-2. اختری گسیخته
2-2. اختری پیوسته
1- کاربندی رسمی همانطور که از اسمش پیداست نوع کلاسیک و معمول است که خطوط کاربندی به موازات اضلاع رسم می‌شود . در این کاربندی پس از تقسیم‌بندی دایره محیطی مستطیل با در نظر گرفتن اینکه طول مستطیل چند تا از تقسیمات دایره را در بر می‌گیرد ، نقاط تقسیم دایره را به همان تعداد به هم وصل می‌کنیم .



2- در کاربندی اختری نقاط تقسیم دایره محیطی را به طور دلخواه سه به سه یا چهار به چهار یا ... به هم وصل می کنیم
شکل به دست آمده کاربندی اختری است . در کاربندی اختری اگر شکل از تقاطع اضلاع تعداد کثیر اضلاع (بیشتر مربع) به دست می‌آید اختری گسیخته است . ولی اگر این کثیرالاضلاع‌ها از یک نقطه در محیط دایره شروع و بعد از تکرار به همان نقطه برسد ، اختری پیوسته یا متصل است .
انتخاب تعداد اضلاع کاربندی با طولa و عرضb با تقریبی نزدیک واقعیت با فرمول زیر محاسبه می‌شود :
تعداد اضلاع کاربندی = ۲(2-a+b)



[SIZE=+0]رسمی بندی یا کاربندی[/SIZE]
بطور کلی رسمی بندی و کار بندی دارای اصولی کلی هستند ، در رسمی بندی فضاها ، از استقرار بین کمانهای قوسی که در نتیجه استقرار لنگه قالبها به وجود می آید و سطوح منحنی پیروی می کنند ، با حجمهایی به نامهای زیر هفتی – سوس - نیم سوس - گوش فیل- ترنجی و شمسه .
در کاربندی قطعات کمان قوسهای بزرگ از فضاهای ذکرشده در رسمی بندی ، بسته به نوع کاربندی می باشد که به نسبت مشخص خرد شده و فضاهایی که اصطلاحا سینه باز - پا باریک – شاپرک - پرک – سمبوسه – عرقچین - نیم شمسه و سروی خوانده می شوند به وجود می آیند که درواقع تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند .



منبع: eskanara
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کاربندی = رسمی بندی

کاربندی = رسمی بندی

نشریه: هنر و معماری » اثر » زمستان 1360 - شماره 6

 

پیوست ها

  • noormags-کاربندی_=_رسمی_بندی.pdf
    5.2 مگایابت · بازدیدها: 0

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کاربندی: تاریخچه

کاربندی: تاریخچه

نشریه: هنر و معماری » اثر » زمستان 1360 - شماره 6
 

پیوست ها

  • noormags-کاربندی__تاریخچه.pdf
    424.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
عنوان مقاله: بررسي و تحليل طرح هاي كاربندي به كار رفته در تيمچه هاي بازار تبريز
نویسنده مقاله: ستاري ساربانقلي حسن*, جدايي امير
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز، دانشکده هنر و معماري، گروه معماري، تبريز، ايران

عنوان نشریه: مطالعات شهر ايراني اسلامي : پاييز 1390 , دوره 2 , شماره 5 ; از صفحه 29 تا صفحه 46 .
چکیده:
اين مقاله درصدد بررسي و تحليل طرح هاي كاربندي به كاررفته در تيمچه هاي بازار سنتي شهر تبريز است. روش پژوهش بر مبناي مطالعه پيمايشي و جمعيت آماري مشتمل بر 22 تيمچه بازار سنتي شهر تبريز بوده است كه پنج تيمچه به دليل عدم استفاده از طرح كاربندي و تجديد بناي كلي طرح ساختمان آن، از جمعيت آماري كنار گذاشته شده و نمونه گيري از 17 تيمچه باقيمانده صورت گرفته است. به دليل ثبت جهاني بازار سنتي شهر تبريز و مطالعات پژوهشي بر آثار معماري سنتي ايراني، چنين پژوهشي الزامي به نظر مي رسد. نتايج حاصل از پژوهش، بيانگر آن است كه بيشترين استفاده از زمينه مستطيل در طرح ساختار كاربندي تيمچه ها صورت گرفته است. تعداد كاربندي هاي 16 ضلعي در انواع مختلف، بيشتر از كاربندي هاي ساير اضلاع است و در سردر تيمچه ها اغلب از نيم كاربندي هاي 20 ضلعي استفاده شده است. از ساير كاربندي ها با ساختار 6، 8، 10، 12، 14، 20، 24 و 28 تايي حداقل يك نمونه به كار برده شده است. اما در هيچ دو تيمچه اي از يك طرح يكسان استفاده نگرديده است.
كليد واژه: كاربندي، تيمچه، بازار، تبريز

دریافت فایل:http://s5.picofile.com/file/8144204018/24213900503.zip.html
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
عنوان نشریه: مرمت و معماري ايران (مرمت آثار و بافت هاي تاريخي فرهنگي) : بهار و تابستان 1392 , دوره 3 , شماره 5 ; از صفحه 33 تا صفحه 54 .

عنوان مقاله: بازنگري در مفهوم کاربندي بر مبناي هندسه نظري، عملي و نقش ساختماني

نویسنده مقاله: رئيسي مهدي, بمانيان محمدرضا*, تهراني فرهاد
* دانشکده معماري و شهرسازي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران

چکیده:
به نظر مي رسد يافته هاي فعلي درباره آنچه در معماري سنتي ايران کاربندي ناميده مي شود، انسجام کافي ندارد. ديدگاه هاي موجود هم، دو موضع سر حدي دارند؛ گاه آن را سازه اي باربر دانسته و گاه کاري صرفا تزئيني. از سوي ديگر، جدا ساختن نمونه هاي گوناگون مشابه، با تکيه بر ديدگاه هاي موجود، امکان پذير نيست.
بنابر آنچه بيان شد، پرسش هايي از اين دست قابل طرح است که در زمينه معماري سنتي ايران چه کمبودهايي در خصوص ديدگاه ها و تعاريف فعلي وجود دارد، چگونه مي توان معيارهايي کارآمد، در مفهوم کاربندي ارائه داد و نهايت اينکه کليد تشخيص اين نمونه ها از يکديگر چيست
.
در پژوهش حاضر تلاش شده تا سه ابهام در نام گذاري، تشخيص هندسه و تشخيص نقش ساختماني در يافته هاي فعلي شناسايي و تحليل شوند. سپس، در هر بخش با تکيه بر نگرش درون فرهنگي، راه حلي براي زدودن اين ابهام ها ارائه شود. بر اين اساس، سه معيار در هندسه نظري، هندسه عملي و نقش ساختماني براي تشخيص نمونه ها تبيين مي گردد
.
از اينرو هدف مقاله پيشرو، دستيابي به شناختي صحيح از ظاهر کاربندي است. روش به کار رفته توصيفي - تحليلي با تکيه بر اطلاعات ميداني، کتابخانه اي و آتليه اي است
.
نتيجه بررسي نمونه هاي مختلف بر مبناي سه معيار ياد شده، تمييز هشت گونه کار (اعم از آمود و غيرآمود) است. از ميان آنها دو گونه، دربر دارنده کاملترين نمونه ها به لحاظ هندسه نظري و عملي هستند که مي توانند الگوي ارزيابي گونه هاي ديگر نيز قرار گيرند. بدين جهت لازم است در بررسي هاي آتي به تمايز اين گونه ها توجه ويژه اي مبذول گردد.

كليد واژه: معماري اسلامي، معماري سنتي، کاربندي، رسمي بندي، باريکه تاق متقاطع

دریافت فایل:http://s5.picofile.com/file/8144204600/11000313920503.zip.html
 

milad 1987

عضو جدید
[h=1]کاربندی[/h]

قسمت حد فاصل بین طرح چهار ضلعی تا جایی که ساقه گنبد از آنجا شروع می‌شود، در صورتی که از تقاطع قوس‌های فرعی به وجود آید، کاربندی گویند.[SUP][۱][/SUP]
به عبارت دیگر کاربندی سازی، نوعی پوشش است متشکل از لنگه طاق‌هایی با قوس معین که تحت قواعدی هندسی همدیگر را قطع می‌کنند و قواره اصلی پوشش را به وجود می‌آورند. کاربندیها، متشکل ازباریکه‌ها یا لنگه طاق‌هایی هستند که از تقاطعشان، استخوان بندی پوشش برای سقف به وجود می‌آید و اکثر مواقع به صورت اسکلت پوشش دوم و کوتاه تر نسبت به سقف اصلی هستند و گاهی بعنوان سقف اصلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.


[h=2]پیشینه تاریخی[/h]نمونه کامل کاربندی را در قرن چهارم هجری در گنبد مقصوره مسجد جامع نایین می‌بینیم. در قرن سوم هجری در مسجد جامع شیراز به نمونه‌ای بر می‌خوریم که اگرچه کاربندی نیست ولی شباهت کاملی به کاربندی دارد و مقدمه‌ای است برای آغاز کاربندی.
فرم پتکانه (طاق بندی) را هم که مقدمه‌ای برای آغاز کاربندی است در قرن سوم هجری در مقبره امیر اسماعیل سامانی در بخارا می‌بینیم. از نمونه‌های کاربندی در قرن پنجم می‌توان کاربندی شبستان شرقی گنبد خواجه نظام الملک مسجد جامع در اصفهان نام برد.
آغاز قرن هفتم مصادف است با حمله مغول به ایرانی‌ها و خرابی‌های بسیار و به دنبال آن نیاز شدید برای ساختن در حد رفع حوائج ضروری و فوری لذا برای استاد فن نه حوصله‌ای است و نه فرصتی که در هر بنائی هنر نمایی کند در نتیجه باید طرحی یکنواخت را رواج داد که در تعداد زیادی بنا بدون نقص و اشکال اجرا شود. در اینجا کاربندی به عنوان راه چاره و ضرورت به میان می‌آید.
به نظر می‌رسد کاربندی ابتدا در جنوب و مرکز ایران آغاز شد و رفته رفته در دوران تیمور توسط معمارانی نظیر قوام الدین شیرازی و پسرش غیاث الدین به سمر قند و بخارا و خراسان رفت و کم‌کم در تمام ایران گسترش یافت. قوام الدین حسین شیرازی یکی از دلایل رواج کاربندی در مرکز و جنوب ایران وجود مصالح عمده و اصلی خشت خام و سنگ لاشه بود که در آغاز به وفور یافت می‌شد.
کاربندی چون ایجاد پوشش دومی برای طاق اصلی می‌کند عایق حرارتی خوبی محسوب می‌شود راه‌حل‌های اکوستیکی جهت جلوگیری از طنین نامناسب از جانب معماران به صورت‌های مختلف ارائه شده است. استفاده از گره سازی‌های آجری برجسته و فرورفته در بنا (که به آن هشت و گیر شیرازی گویند) از انعکاس نا مطلوب صدا جلوگیری کرده است و ایجاد انواع سقف‌های کاذب که به عنوان خوانچه پوش نامیده شده‌اند در ایجاد اکوستیک نقش عمده‌ای دارند.

کاربندی‌ها هم به خاطر شکست‌های متنوعی که در پوشش داده‌اند به‌عنوان جاذب طنین محسوب می‌شوند. از مدارک موجود بر می‌آید که شکل کاربندی از یزد توسط معمارانی که برای جهان شاه قراقویونلو کار می‌کردند به کاشان می‌آید و رایج می‌گردد. دالان و در کاروانسرائی جنب مسجد میر عماد کاشان که از تناسبی بسی زیبا برخوردار است نمونه کاربندی یزدی در کاشان است و مسجد کبود تبریز را باید نمایانگر رواج و کمال این شکل در تبریز دانست و نیز نمونه خوب آن در مسجد شیخ لطف‌الله نمایانگر آن است که به تدریج استفاده از کاربندی یزدی چنان فراوان شد که هر زمان و هر جا گنبدی می‌ساختند اکثراً شکنج آن را به همین گونه اجرا می‌کردند.
کاربندیها در اکثر بناها به شکل مؤثری عمل کرده‌اند. همچنین در بناهایی که استفاده از پنجره و دیوارها ممکن نیست مثل بازارها و سایر بناهای عمومی، معماران در قسمت خورشیدی کاربندی (دایره مرکزی) روزن‌هایی ایجاد کرده‌اند که عبور نور مناسب و تهویه را به بهترین نحو ساخته است و به آن در اصطلاح روشندان گویند.
[h=2]اجزاء و ساخت کاربندی[/h]کاربندی مجموعه باریکه طاق‌های موربی است که هم دیگر را قطع کرده و از تقاطع آنها (ضلع‌ها) جهت زدن طاق به منظور ایجاد پوشش استفاده می‌کنند قالب این باریکه طاق‌ها با استفاده از نی و گچ به دست می‌آید (این باریکه‌ها را تویزه می‌گویند و در بعضی نقاط ایران لنگه هم نامیده می‌شود) طرز عمل به این ترتیب است که ابتدا دو یا چهار طاق کامل به عنوان تونیزه اصلی و باربر با مصالح بنائی اجرا کرده و بقیه باریکه طاق‌ها را به آن متصل می‌کنند سپس درون آنها طاق می‌زنند.
یک کاربندی معمولی از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

  • یک سری سمبوسه (مثلث منحنی‌الاضلاعی که بالاترین قسمت کاربندی را تشکیل می‌دهند .)
  • یک یا چند ردیف شاپرک (چهار ضلعی منحنی‌الاضلاع) که قسمت‌های میانی را درست می‌کنند.
  • ک سری پا باریک (چهار ضلعی‌های انتهایی که به پا طاق منتهی می‌شوند .)
کاربندی‌ها به دو بخش عمده تقسیم می‌شوند:

  • کاربندی قالب شاغولی این کاربندی‌های در فضا نسبت به صفحه زمین به‌طور عمودی واداشته می‌شوند بنابراین اکثرا قابلیت حمل بار را دارند و در حالتی که کاربندی‌ها خود پوشش اصلی باشند مثل چهارسوق‌ها و بازارها حتماً از قالب شاغولی استفاده می‌شود.
  • کاربندی قالب سرسفت کاربندی‌هایی هستند که قالبشان در فضا نسبت به صفحه زمین به طور مایل است در کاربندی‌های قالب شاغولی در هر سطح که بخواهیم کاربندی کنیم بزرگترین دهانه مبنای کار خواهد بود به این ترتیب از نقاط مختلف سطح طاق هادی می‌زنیم که همه به اندازه طاق بزرگترین دهانه باشد به این ترتیب تیزه همه طاق‌ها در یک طراز قرار می‌گیرد.
این تیزه‌ها پاکار طاقی خواهد شد که کوتاه تر از سقف اصلی است و به آن شمسه می‌گویند. به باریکه طاق کامل کاربندی زیر هفتی گویند، به پاره‌ای که بین طاق‌ها دهانه عرضی سطحی و زیرین کاربندی می‌خورد سینه باز می‌گویند همچنین طاق روی کاربندی نامیده می‌شود.
کاربندی قالب شاغولی بر دو نوع است:
۱- کاربندی رسمی
۲- کاربندی اختری
۱-۲. اختری گسیخته۲-۲. اختری پیوسته۱- کاربندی رسمی همانطور که از اسمش پیداست نوع کلاسیک و معمول است که خطوط کاربندی به موازات اضلاع رسم می‌شود. در این کاربندی پس از تقسیم‌بندی دایره محیطی مستطیل با در نظر گرفتن اینکه طول مستطیل چند تا از تقسیمات دایره را در بر می‌گیرد، نقاط تقسیم دایره را به همان تعداد به هم وصل می‌کنیم.

۲- در کاربندی اختری نقاط تقسیم دایره محیطی را به طور دلخواه سه به سه یا چهار به چهار یا ... به هم وصل می‌کنیم
شکل به دست آمده کاربندی اختری است. در کاربندی اختری اگر شکل از تقاطع اضلاع تعداد کثیر اضلاع (بیشتر مربع) به دست می‌آید اختری گسیخته است. ولی اگر این کثیرالاضلاع‌ها از یک نقطه در محیط دایره شروع و بعد از تکرار به همان نقطه برسد، اختری پیوسته یا متصل است.
انتخاب تعداد اضلاع کاربندی با طولa و عرضb با تقریبی نزدیک واقعیت با فرمول زیر محاسبه می‌شود :
تعداد اضلاع کاربندی = ۲(2-a+b)

بطور کلی رسمی بندی و کار بندی دارای اصولی کلی هستند، در رسمی بندی فضاها، از استقرار بین کمانهای قوسی که در نتیجه استقرار لنگه قالبها به وجود می‌آید و سطوح منحنی پیروی می‌کنند، با حجمهایی به نامهای زیر هفتیسوس - نیم سوس - گوش فیل- ترنجی و شمسه. در کاربندی قطعات کمان قوسهای بزرگ از فضاهای ذکرشده در رسمی بندی، بسته به نوع کاربندی می‌باشد که به نسبت مشخص خرد شده و فضاهایی که اصطلاحا سینه باز - پا باریکشاپرک - پرکسمبوسهعرقچین - نیم شمسه و سروی خوانده می‌شوند به وجود می‌آیند که درواقع تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.[SUP][۲][/SUP]
[h=2]منابع[/h]
 

Similar threads

بالا