عمل فیستول با لیزر بهتر است یا جراحی؟

درمان فیستول با لیزر روشی بی خطر و بدون امکان بازگشت و عود مجدد می باشد که در حال حاضر بیشترین درصد بهبودی را برای بیماران داشته است. روش های سنتی جراحی با تیغ در حال منسوخ شدن هستند و با درد و عوارض زیادی همراه هستند.
1701982555301.png
لیزر فیستول مقعدی

بر خلاف روش های جراحی سنتی، درمان فیستول با لیزر با حداقل برش انجام می شود. در عین حال، بیمار حجم کمتری خون در طول درمان با لیزر در مقایسه با جراحی سنتی از دست می دهد.

فیستول مقعدی یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد به دلیل وجود تونل های غیرطبیعی داخل مقعد با آن مواجه هستند. از این رو، اکثر پزشکان برای "درمان فیستول"، لیزر را پیشنهاد می کنند و برای این انتخاب هم دلایل مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

درمان فیستول با لیزر چیست؟
درمان فیستول با لیزر روشی است که در آن مقدار دقیق انرژی لیزر در مجرای فیستول مقعدی وارد می شود. پس از عبور لیزر، بافت های فیستول از بین می روند و پس از بسته شدن مجرای فیستول، لیزر به عقب کشیده می شود. روش درمان تنها چند دقیقه طول می کشد و بافت های سالم را دست نخورده نگه می دارد.

درمان فیستول مقعدی با لیزر بهترین راه درمان و پیشنهاد اکثر پزشکان است. لیزر فیستول مقعدی به شکل کامل و قطعی عفونت را می سوازند و مانع از ورود آن به خون می شود. روش درمان فیستول با لیزر به این خاطر که درمان سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی می باشد، بیمه هیچ هزینه ای را پرداخت نمی کند. البته بیمه تکمیلی در بیشتر موارد قسمتی از هزینه لیزر را پرداخت می کنند که باید پرس و جو نمایید. در نتیجه هزینه درمان فیستول با لیزر بسته به نوع و اندازه ی آن دارد ولی نسبت به عمل جراحی هزینه ی پایین تری داشته و عمل شما فقط و فقط در یکروز انجام میشود.

درمان قطعی فیستول مقعدی بدون جراحی | پرتو کلینیک

جراحی مدرن با استفاده از لیزر در حال حاضر موثرترین راه برای خلاص شدن از شر فیستول مقعد است. بهترین جراح فیستول نیز در طول لیزر درمانی از فیبر لیزری استفاده می کند که انرژی را ساطع می کند و مجرای فیستول مقعدی را تبخیر می کند. به همین دلیل است که توصیه می شود درمان فیستول را به تاخیر نیندازید، زیرا ممکن است عوارض متعددی را به همراه داشته باشد.

کل پروسه لیزر فیستول 30 الی 40 دقیقه زمان می برد.
مهمتر از همه، بیماران ممکن است در روز جراحی لیزر پس از یک دوره کوتاه نظارت بر وضعیت فعلی خود مرخص شوند.
روش جراحی فیستول با لیزر کم تهاجمی است.
بر خلاف روش سنتی عمل جراحی فیستول، جراحی لیزر فیستول شامل حداقل برش است. در عین حال، از دست دادن خون در طول درمان با لیزر در مقایسه با جراحی سنتی فیستول به طور قابل توجهی کمتر است.
اگر از جراحی می ترسید، باید تحت درمان فیستول با لیزر قرار بگیرید. برخلاف جراحی سنتی فیستول، جراحی لیزری یک روش درمانی بدون درد است که در آن فیبر لیزری در مجرای فیستول، تنها نقطه ورودی، وارد می‌شود.
از آنجایی که شامل یک روش بدون اسکار است، بسیاری از افراد می توانند به سرعت پس از انجام لیزر درمانی بهبود پیدا کنند.
این امر باعث می شود که بیمار پس از لیزر درمانی به سرعت فعالیت های عادی خود را از سر بگیرد.
یک سوراخ کوچک ایجاد می شود که فیبر لیزر به جای ایجاد یک برش بزرگ در نزدیکی ناحیه مقعد، وارد مجرای فیستول می شود. در عین حال، میزان بهبودی نیز در مقایسه با میزان بهبودی پس از جراحی فیستول معمولی بسیار بالا است.
فیستول بیماری دردناکی است که به دلیل یک اتصال غیرمعمولی بین دو بافت از بدن ایجاد می شود.معمولاً در اثر آبسه درمان نشده فیستول ظاهر می شود.عمل جراحی سنتی فیستول با تیغ یا کوتر باعث آسیب به بافت سالم اطراف می شود و توانایی ترمیم عروق و اعصاب برش خورده را ندارد.

بیمار پس از جراحی فیستول با کوتر درد و سوزش زیادی دارد. همچنین زخم فیستول بعد از جراحی با کوتر بسیار دیرتر و کندتر از لیزر بهبود پیدا می کند.

آبسه ها که با جمع شدن چرک زیر پوست مقعد و دور آن ایجاد می شوند، دلیل اصلی ایجاد فیستول هستند. تب، خستگی، التهاب و ورم اطراف دهانه مقعد از علائم آبسه هستند.

سایر روش های درمان فیستول
روش های درمان فیستول

"عمل فیستول با لیزر" در حال حاضر سریع ترین و قطعی ترین روش درمان این بیماری می باشد که با کمترین عوارض و بدون درد و خونریزی به صورت سرپایی انجام می شود.

روش های دیگری هم برای درمان فیستول های پیچیده‌تر وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم:

فلپ
در این روش از بافت های سالم سایر قسمت های بدن مثل روده یا اطراف مقعد برای ترمیم فیستول استفاده می شود و برای فیستول های پیچیده و خطرناکی که فیستولوتومی قابل انجام نیست، پزشک از روش فلپ برای درمان استفاده می کند.

جراحی با نخ ستن
ستن همان نخ جراحی یا نخ بخیه می باشد که باعث تخلیه عفونت و بسته شدن مسیر عفونی می شود. در این روش اسفنکتر برشی نمی خورد و برای فیستول هایی که موجب بی اختیاری می شود بیشتر استفاده می شود.

فیستولوتومی
رایج ترین عمل جراحی فیستول می باشد که بیش از 95% فیستول ها با همین روش عمل می شوند. فیستولوتومی کانال فیستول را باز و برش می دهد تا فیستول از داخل به بیرون ترمیم شود.

این روش بخیه ای نیاز ندارد و زخم خودش بهبود می یابد.امکان آسیب به عضله اسفنکتر در فیستولوتومی وجود دارد.

کوتر
جراحی فیستول با کوتر نیز روش دیگری است که برای افرادی که لیزر مناسب شان نیست استفاده می شود. در این روش داخل کانال فیستول یک درن قرار داده می شود. از بین بردن فیستول با کوتر درد زیاد و خونریزی به همراه دارد و به همین علت جراح فقط برای سوزاندن سر عروق از کوتر استفاده می کند.

هریک از روش های جراحی که در بالا گفته شد دارای عوارضی مثل عفونت، عود مجدد، بی اختیاری، ترشح و خونریزی، تب و … می باشد که بهتر است قبل از انجام حتما از پزشک جراح خود در مورد عوارض احتمالی آن اطلاعات کسب کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا