علی اصغر دادبه

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
علی اصغر دادبه در اسفند 1325 خورشیدی در شهر یزد، در محیطی بر آمده از فرهنگ ایرانی متولد شد. وی پس از اخذ ديپلم در زادگاه خود در خرداد سال 1344، موفق به ادامه تحصیل در دانشگاه تهران در رشته حکمت و فلسفه اسلامی گردید. پس از دوره لیسانس، در شهریور همان سال یعنی 1348 به ادامه تحصیل در همان حوزه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخت و از پایان نامه دکترای در خرداد 1359 دفاع کرد.
دادبه در طول دوران تحصیل خود در زمینه ادبیات از محضر اساتیدی چون استاد فقید امیر حسن یزدگردی، در زمینه فلسفه اسلامی از استادانی چون مرحوم استاد جواد مصلح، استاد مطهری و.... و در فلسفه غرب از استادانی چون استاد دکتر صدیقی و استاد امیر حسین آریان پور بهره برد.
علي اصغر دادبه در حين تحصيل در دوره دكتري در دانشگاه تهران، از سال 1353 در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي به تدريس نيز مشغول بود. وی پس از اخذ دكتري فلسفه و حكمت از دانشگاه تهران در سال 1359 عضو هئيت علمي دانشگاه علامه طباطبايي شد و به تدريس دروس ادبي، حافظ شناسي و كلام اسلامي و فلسفه هنر پرداخت. دادبه همچنین از سال 1378 مدیریت گروه ادبیات دایره المعارف بزرگ اسلامی را به عهده داشته است. وي در سال 1381 به عنوان چهره ماندگار در عرصة ادبيات عرفاني و فلسفة اسلامي معرفي شد.
دکتر علی اصغر دادبه در حال حاضر یکی از برجسته ترین استادان دانشگاه در حوزه های مختلف از جمله فلسفه، حکمت، کلام و ادبیات و حافظ شناسی محسوب می شود. وی همچنین یکی از حافظ شناسان برجسته کشور به شمار می آید. علي اصغر دادبه از جمله فلاسفه و حكمايي است كه توجه خاصي به ادبيات به ويژه ادبيات عارفانه و حكيمانه فارسي دارد.


آثار
برخی از مهمترین آثار دادبه عبارتن از:
- کلیات فلسفه،
- فخر رازی،
- فرهنگ اصلاحات کلامی،
- شرکت در تصحیح و تعلیق دیوان نجیب کاشانی،
- تصحیح و تعلق تاریخ کشیک خانه نجیب کاشانی،
- رساله منطق هنر شهر،
- شناخت شناسی در فلسفه اسلامی
و....


منابع:
1. مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی - مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی
2. شبكه جهاني جام جم | Jaam-e-Jam TV Network
 
بالا