علوم کامپیوتر

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دیباچه:
علوم‌ کامپیوتر پل‌ ارتباطی‌ دانش‌ کامپیوتر و ریاضی‌ است‌ و مهمترین‌ هدف‌ آن‌ دست‌یابی‌ به‌ بهترین‌ الگوریتم‌های‌ موجود (روش‌های‌ حل‌ مسأله‌) در کمترین‌ زمان‌ و با کمترین‌ خطا و بیشترین‌ دقت‌ است. به‌ عبارت‌ دیگر هدف‌ این‌ رشته‌ تربیت‌ گروهی‌ متخصص‌ کامپیوتر است‌ که‌ با دید ریاضی‌تر و منطقی‌تر به‌ حل‌ مسائل‌ مطرح‌ شده‌ در علوم‌ کامپیوتر یا ریاضی‌ بپردازند. این‌ رشته‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ دارای‌ 4 گرایش‌ محاسبات‌ علمی‌، نظریه‌ الگوریتم‌ها، سخت‌افزار‌ و سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ است‌. که دروس گرایش محاسبات علمی در زمینه برنامه‌ریزی خطی، غیرخطی، آنالیز عددی و نرم‌افزار در ریاضی است؛ یعنی در این گرایش کاربرد ریاضیات در کامپیوتر مطالعه می‌شود.گرایش نظریه الگوریتم‌ها به بررسی راه‌های مختلف حل مسئله به یاری روش‌های بهینه‌تر، سریع‌تر و بهتر می‌پردازد. به عبارت دیگر هدف این گرایش پیاده‌سازی و بهینه کردن الگوریتم است.در گرایش سخت‌افزار نیز معماری یا ساختار کامپیوتر مطالعه می‌شود و گرایش سیستم‌های اطلاعاتی نیز به مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعاتی می‌پردازد. گفتنی‌ است‌ که‌ تفاوت‌ این‌ رشته‌ با مهندسی‌ کامپیوتر گرایش‌ نرم‌افزار در این‌ است‌ که‌ رشته‌ علوم‌ کامپیوتر برخلاف‌ مهندسی کامپیوتر فاقد دروس‌ آزمایشگاهی‌ و کارگاهی‌ است‌ و بیشتر جنبه‌ تحقیقات‌ نظری‌ دارد.


توانایی‌های‌ لازم :
تسلط‌ و علاقه‌ به‌ ریاضیات‌ شرط‌ اول‌ موفقیت‌ در رشته‌ علوم‌ کامپیوتر است‌ و دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید بتواند با استدلال‌ ریاضی‌ با مسائل‌ برخورد نماید. در ضمن‌ باید اطلاعات‌ عمومی‌ خوبی‌ داشته‌ و حتی‌ پس‌ از فارغ‌التحصیلی‌ به‌ مطالعه‌ و تحقیق‌ پشت‌ نکند چون‌ در طی‌ تحصیل‌ تنها اطلاعات‌ پایه‌ای‌ و کلی‌ را فرا می‌گیرد و برای‌ حضور در بازار کار باید خود تلاش‌ کند و اهل‌ مطالعه‌ و تحقیق‌ باشد.


موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
موقعیت‌های‌ شغلی‌ فارغ‌التحصیل‌ علوم‌ کامپیوتر شباهت‌ بسیاری‌ با مهندسی‌ کامپیوتر گرایش‌ نرم‌افزار دارد اما در کل‌ نقش‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ به‌ عنوان‌ مدیر و هماهنگ‌ کننده‌ بسیار مهم‌ و قابل‌ توجه‌ است‌. فردی‌ که‌ مسؤول‌ انتخاب‌ راه‌حل‌ مسائل‌ و حل‌ آنها همچنین‌ تقسیم‌ الگوریتم‌ها در بین‌ مهندسین‌ نرم‌افزار و در انتها جمع‌ کردن‌ قسمت‌های‌ توزیع‌ شده‌ می‌باشد.


درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ اصلی‌ و تخصصی‌ مشترک‌ در گرایش‌های مختلف علوم کامپیوتر:
ریاضی‌ عمومی‌، فیزیک‌ پایه‌، آمار و احتمال‌، اصول‌ کامپیوتر، اصول‌ سیستم‌های‌ کامپیوتری‌، جبر خطی‌ عددی‌، ریاضیات‌ گسسته‌، آنالیز عددی‌، ساختمان‌ داده‌ها و الگوریتم‌ها، نظریه‌ اتوماتا و زبان‌ها، کامپایلر، نظریه‌ محاسبات‌، اصول‌ طراحی‌ نرم‌افزار، منطق‌، ذخیره‌ و بازیابی‌ اطلاعات‌، پایگاه‌ داده‌ها، اصول‌ سیستم‌های‌ عامل‌، شبیه‌سازی‌ کامپیوتری‌، زبان‌های‌ برنامه‌سازی‌، اصول‌ مدیریت‌، مبانی‌ اقتصاد.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ محاسبات‌ علمی :
برنامه‌ریزی‌ خطی‌، برنامه‌ریزی‌ غیرخطی‌، نرم‌افزار ریاضی‌، آنالیز عددی‌، طراحی‌ هندسی‌ کامپیوتری‌.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ نظریه‌ الگوریتم‌ها :
برنامه‌ریزی‌ پویا، نظریه‌ گراف‌، بهینه‌سازی‌ ترکیبی‌ و آنالیز شبکه‌ها، نظریه‌ کدگذاری‌، سیستم‌های‌ صفی‌ و مدل‌های‌ کارآیی‌.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ سخت‌افزار :
مدارهای‌ منطقی‌، معماری‌ کامپیوتر، ریزپردازنده‌

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ سیستم‌های‌ اطلاعاتی :
تحلیل‌ و طراحی‌ سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌، متدولوژی‌ ساخت‌ سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌، مدیریت‌ پروژه‌های‌ نرم‌افزاری‌، سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ مدیریت‌.


توضیحات تکمیلی

پیشرفت سریع علم کامپیوتر و گسترش روزافزون کاربرد آن در تحقیقات علمی، صنایع، اقتصاد پزشکی و غیره ، ضرورت دستیابی و بهره برداری هر چه بیشتر از این علم را آشکار می سازد. ایجاد چنین دوره ای در جهت پی ریزی علوم کامپیوتر و گسترش آن در جهت خودکفایی علمی و تکنولوژیکی کاملاً ضروری و موثر است.

ذکر این نکته ضروری است که در رشته علوم کامپیوتر بیشتر اصول علمی و مبانی ریاضی و ساخت و به کارگیری کامپیوتر مورد توجه قرار می گیرد.
دانشجویان این رشته باید آگاهی جامع از نظریه های علمی موجود در علوم کامپیوتر داشته باشند تا بتوانند دانش کامپیوتر را در حل مسایل بنیادی علوم کامپیوتر به کار گیرند.
ماهیت
دوره کارشناسی رشته علوم کامپیوتر یکی از دوره های آموزشی در نظام آموزشی عالی است که به منظور تحقق اهداف زیر ایجاد شده است:
– کسب آگاهی جامع از نظریه های علمی موجود در علوم کامپیوتر به نحوی که دانشجویان مفاهیم این علم را درک و نظرات عمیق آن را بالقوه کسب نمایند.​
– آماده سازی دانشجویان و فارغ التحصیلان برای بکارگیری دانش کامپیوتر در حل مسائل بنیادی علوم کامپیوتر.​
– ایجاد پایه های علمی و تخصصی لازم در تعریف دقیق مسائل و پی گیری، حل و اجرا در مراحل طراحی، پیاده سازی و اثبات منطقی صحت آنها جهت کاربردهای کامپیوتر.​
– انطباق با روند تحولات علمی، تکنولوژیکی و اجتماعی در رابطه با کامپیوتر.​
– ایجاد دیدگاههای کلی و وسیع در رابطه با مطالبی که امکان بررسی عمیق آن در دوره کارشناسی ممکن نمی باشد.​
پیشرفت سریع علوم کامپیوتر و گسترش روزافزون کاربرد آن در تحقیقات علمی، صنایع، اقتصاد، پزشکی و غیره ضرورت دستیابی و بهره برداری هرچه بیشتر از این علم را آشکار می سازد. ایجاد چنین دوره ای در جهت پی ریزی علوم کامپیوتر و گسترش آن در جهت خودکفایی علمی و تکنولوژیکی کاملاً ضروری و موثر می باشد.


توانایی های جسمی، علمی، روانی مورد نیاز و قابل توصیه

تسلط و علاقه به ریاضیات شرط اول موفقیت در رشته علوم کامپیوتر است. رشته علوم کامپیوتر با علم ریاضی بسیار در ارتباط است، به همین دلیل دانشجوی این رشته باید پایه ریاضی قوی داشته و بتواند با استدلال ریاضی با مسائل برخورد نماید، همچنین در الگوریتم نویسی که یکی از اساسی ترین گرایش های این رشته است مهارت کافی داشته باشد.
دانشجوی علوم کامپیوتر باید به ریاضیات علاقه مند و مسلط باشد. چون ریاضیات به طور گسترده ای (از منطق گرفته تا آمار) در این رشته مطرح می?شود. در ضمن دانشجوی علوم کامپیوتر باید اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد و پس از فارغ التحصیلی نیز از مطالعه و تحقیق دست نکشد. چون، دانشجوی این رشته در طی تحصیل تنها اطلاعات پایه ای و کلی را فرا می گیرد؛ اطلاعاتی که به او دید و جهت می دهد. اما اگر فردی بخواهد در بازار کار حضوری فعال داشته باشد، باید خودش تلاش کند و هیچ وقت به مطالعه و تحقیق پشت نکند.

نکات تکمیلی

تفاوت رشته مهندسی کامپیوتر با رشته علوم کامپیوتر چیست؟
بطور کلی در غالب دانشگاههای مهم دنیا فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر در دو مکان تربیت می شوند. یکی در دانشکده فنی یا در دانشکده مهندسی برق یا در دانشکده مهندسی کامپیوتر است که بیشتر جنبه های سخت افزاری و همچنین طراحی و ساخت و نگهداری و الکترونیکی را شامل می شود. دیگری در دانشکده های ریاضی تحت عنوان علوم کامپیوتر تربیت می شوند که سعی می شود افرادی که توان طراحی و تجزیه و تحلیل سیستم ها، برنامه ریزی، طراحی شبکه ها، تحلیل داده ها، تولید نرم افزارها، بانکهای اطلاعاتی، انجام محاسبات علمی، طراحی الگوریتم ها، برنامه نویسی، طراحی شبکه ها، تولید نرم افزارها، بانکهای اطلاعاتی، انجام محاسبات علمی، سیستم های هوشمند، امور انفورماتیکی و غیره را دارند تربیت شوند که بطور وضوح این نوع مهارتها نیازمند داشتن فکر قوی و دانش ریاضی می باشند.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

فارغ التحصیلان رشته علوم کامپیوتر می توانند در آزمون کارشناسی ارشد این رشته یا رشته های مهندسی کامپیوتر به ویژه مهندسی نرم افزار یا رشته ریاضی کاربردی شرکت کنند.

رشته های مشابه و نزدیک به این رشته

با توجه به واحدهای ارائه شده در این رشته، مشابهت زیادی بین این رشته و مهندسی های کامپیوتر نرم افزار و سخت افزار دیده می شود. همچنین تا حدودی با رشته های مهندسی برق و علوم ریاضی در ارتباط است.

آینده شغلی و بازار کار
فرصت های شغلی فارغ التحصیل علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی شباهت بسیاری با فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار دارد اما در مقاطع بالاتر، فارغ التحصیلان این رشته بیشتر به حل مسائل تئوریک مطرح شده در علم کامپیوتر می پردازند. همچنین در یک قانون کار استاندارد، به ازای هر چهار نفر مهندس نرم افزار کامپیوتر به یک کارشناس علوم کامپیوتر نیاز است تا مدیریت گروه را بر عهده بگیرد. در ضمن انتخاب راه حل مسائل و حل آنها، همچنین تقسیم الگوریتم هادر بین چهار نفر مهندس نرم افزار و در انتها جمع کردن قسمت های توزیع شده بر عهده فارغ التحصیل علوم کامپیوتر است.
در کل نقش فارغ التحصیل علوم کامپیوتر به عنوان مدیر و هماهنگ کننده بسیار مهم و قابل توجه است و به همین دلیل دانشجویان این رشته دروسی در زمینه اصول مدیریت، مبانی اقتصاد و ریاضیات (علم ریاضی در تحلیل مسائل و انتخاب بهترین روش برای دستیابی به هدف بسیار مؤثر است) مطالعه می کنند.

پیش بینی وضعیت آینده رشته در ایران

فارغ التحصیلان رشته علوم کامپیوتر نقش بسیار مهمی را در توسعه کشور خواهند داشت. زیرا با در نظر گرفتن پتانسیلی که در آنها با توجه به مواد درسی و موضوعات مربوط ایجاد می شود می توانند در بسیاری از مراکز بزرگ صنعتی و مراکز تحقیقاتی و سازمانها و شرکت ها و وزارتخانه ها وظایف مهمی را بر عهده گیرند و با شرکت در پروژه های مهم نقش باارزشی را به ویژه در بعد نرم افزاری، محاسباتی، انفورماتیکی، اطلاعاتی و ارتباطاتی و برنامه ریزی داشته باشند. در ضمن فارغ التحصیلان این رشته می توانند حتی برای کشور نه تنها اشتغال ایجاد کنند، بلکه ارزآوری خیلی خوبی هم به ویژه از طریق تولید و فروش نرم افزارهای علمی، آموزشی، تحقیقاتی و محاسباتی، برای کشور داشته باشند. همانطوری که بعضی از کشورهای پیشرفته هم اکنون سالیانه چند میلیارد دلار از این طریق درآمد ارزی دارند.
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا