علل ریزش گل و میوه درختان آلو بخارا

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
آلو بخار از نوع آلو اروپایی می باشد .درختان آلو اروپایی خود گرده افشان هستندو کاشت دو یا تعدادی درخت بیشتر به گرده افشانی بهتر آنها کمک می کند و تعداد میوه زیاد تر روی درخت تشکیل می گردد.

گرده افشانی ضعیف موجب تشکیل میوه های بسیار ریز شده و این میوه ها دچار ریزش می شوند. گل های درخت آلو کامل هستند و توسط حشرات بخصوص زنبور های عسل گرده افشانی می کنند و قرار دادن کندو زنبور می تواند موجب تشکیل میوه بیشتر روی درخت گردد.
درختان آلو از سه سالگی به بعد میوه دهی خود را شروع می کنند.
درختان آلو قبل از برگدهی , گلدهی را شروع می کند و در زمان تشکیل میوه برگ دهی نیز شروع می شود . بنابراین درخت الو در طول تابستان و قبل از ریزش برگ ها در پائیز بایستی به انداز ه کافی در اندام خود انرژی ذخیره کند تا به رشد اولیه میوه در بهار کمک نماید.اگر برگ های درخت هر چه زود تر زرد شده و یا دچار ریزش شوند لذا درخت قادر نخواهد بود انرژی کافی برای رشد اولیه درخت ذخیره نماید در نتیجه میوه ها به علت رشد ضعیف ، دچار ریزش می شوند.
در زمان گلدهی به درخت آلو به تعداد زیاد شته ها هجوم می آورند که در اثر تغذیه شته ها درخت ضعیف شده و امکان عدم تشکیل میوه در اثر حمله شته ها وجود دارد.
یکی از بیماری ها که موجب خشک شدن گل ها و سرشاخه های میشود بیماری قارچی مونیلیا می باشد . این قارچ در زمان گلدهی وقتی آب و هوا بارانی و مرطوب باشد به گل ها و اندام جوان درخت حمله می کند و می تواند موجب عدم تشکیل میوه روی درخت الو گردد.
گاهی عدم تشکیل میوه می تواند در شرایط بارش زیاد باران , سرد شدن هوا و وزش باد در زمان گلدهی باشد.
برای تقویت درختان الو،در اواخر زمستان یا اوایل بهار ، کود های فسفاته و پتاسه بسته به نیاز و سن درختان داده شود و پس از برگ دهی در اواسط بهار بسته به نیاز درختان در یک ویا دو نوبت کود ازته مصرف شود.
کم آبی و خشکی یا گرمای زیاد در زمان گلدهی و تشکیل میوه می تواند موجب ریزش گل و میوه و عدم تشکیل میوه گردد. اگر خاک محیط ریشه درخت ، خاک سنگین باشد و این خاک در اثر فشردگی یا آب ماندگی مانع رسیدن هوا به ریشه ها در زمان گلدهی به درخت گردد ریزش گل و میوه بوجود می اید.
سمپاشی روغن ولک قبل از بیدار شدن جوانه ها گل می تواند تعدادی از افات موجود در مرحله خواب درختان را کنترل نماید . سمپاشی ترکیبات مسی قبل از بیدار شدن جوانه ها ی گل می تواند شدت حمله بیماری های قارچی در بهار را کاهش دهد. در صورت متداول بودن بیماری قارچی پوسیدگی گل درخت الو ، سمپاشی قارچکش امرژیل در شروع گلدهی و در صورت ادامه بارندگی نوبت دوم در اواخر دوره گلدهی تکرار شود و از این سم قارچکش به مقدار 50 گرم در 100 لیتر اب مصرف شود.
پس از پایان دوره گلدهی ، برای تقویت درختان و کاهش ریزش میوه , محلول پاشی برگی کود آمین به مقدار 200 سی سی در 100لیتر آب در دو نوبت به فاصله 10 روز پاشیده شود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
بسیار عالی بود در مورد الو میشه گفت این درخت کلا سن پایینی داره و برای طول عمرش بهترین راه این هست که هر ساله هرس بشه نوع هرس هم بفرم مرکز باز توصیه میشه

در مورد مطلب بالا کاش تبلیغ سم اون شرکت رو نمیکردی پژمان جان :cry:
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
آ درخت گل سوزنی میوه کاری 0
نارون گل در میوه های گرمسیری میوه کاری 3

Similar threads

بالا