علل رشد بورس قبل از انتخابات

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
دنياي اقتصاد- تنها 10 روز به یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده و این در حالی است که براساس اظهارنظر بالاترین مقام اجرایی بازار سرمایه، مساله انتخابات روی بورس بی‌تاثیر نیست و البته اثرات آن در کوتاه‌مدت روانی و گذرا است. اگر‌چه همواره بورس به عنوان ویترین اقتصادی کشور مورد توجه بوده، اما براساس گفته مدیرعامل بورس تهران رشد آن نیز گویای شرایط خوب اقتصادی شرکت‌ها است و نشان‌دهنده آن است که رشدهای اخیر در قبل از انتخابات، به دلیل اطمینان فعالان بازار سرمایه از ثبات سیاسی در کشور است. در این میان دلایل و موارد متعددی برای رونق بورس طی دو ماه ابتدایی سال جاری مطرح شده، اما افزایش 10 هزار میلیارد تومانی ارزش بازار تهران طی دو ماه نخست ابتدایی سال جاری و پیش‌بینی سود شرکت ها به 36 هزار میلیارد تومان نیز حاکی از پتانسیل بالای بورس تهران برای رشدهایی بیش از این است. با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد در کنار تشریح رونق بورس و دلایل آن قبل از انتخابات از زبان بالاترین مقام اجرایی بازار سرمایه، برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد بورس در هفته پیش رو به دلیل تشدید رقابت‌های انتخاباتی فاز محتاطانه‌ای خواهد داشت.
در گفت‌وگو با مقام اجرايي بازار بررسي شد
دلايل رشد بورس قبل از انتخابات
ارزش روز بورس معادل 40 درصد توليد ناخالص داخلي است
گروه بورس- عليرضا باغاني: در حالي كه تنها 10 روز به برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري ايران باقي مانده است، بورس تهران به رشد خود ادامه مي‌دهد.
اين رخداد علاوه بر آنكه نشان‌دهنده آرامش سياسي در كشور است اما بلوغ و تكامل بازار سرمايه را روايت مي‌كند. بلوغي كه موجب مي‌شود بورس و فرابورس ديگر به تلاطمات و اخبار و تحولات سياسي توجهي نداشته باشند و براساس متغيرهاي بنيادي به رشد خود ادامه دهند. اتفاقي كه موجب شده بورس تهران از ابتداي سال جاري تاكنون نزديك به 19 درصد سود به سرمايه‌گذاران بدهد. اما باوجودي كه بورس قبل از انتخابات عملكرد در خور توجهي را از خود بر جاي گذاشته است؛ ولي با اين حال هنوز چند روزي مانده به انتخابات اظهارنظرها و تحليل‌هايي مطرح مي‌شود كه بورس در هفته پيش رو به دليل تشديد رقابت‌هاي انتخاباتي فاز محتاطانه‌اي خواهد داشت و حتي احتمال آن مي‌رود كه انتخابات و به دنبال آن تغييرات اساسي در دولت، سال خوبي را براي بورس تهران رقم نزد.
اين تحليل‌ها موجب شد تا به سراغ حسن قاليباف اصل مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران رفته و از او درباره ارتباط بورس و انتخابات سوال كنيم.
انتخابات و بورس...
در اين گفت‌وگو مقام اجرايي بازار سرمايه برگزاري انتخابات را بر بورس بي‌تاثير ندانست، اما اثرات آن را در كوتاه‌مدت رواني و گذرا توصيف كرد.
وي گفت: اينكه بگوييم انتخابات بر بازار سرمايه تاثيري ندارد، حرف پرمغزي نيست چراكه در اين انتخابات كنوني كه به تغيير دولت منتج مي‌شود، به طور قطع تغييراتي در ساختار اداره اقتصاد كشور خواهيم داشت و بي‌ترديد بازار سرمايه هم واكنش‌هايي را نسبت به اين تغييرات از خود نشان مي‌دهد، اما برخي تحليل‌هاي موجود متاسفانه واكنش بورس به انتخابات را هيجاني توصيف مي‌كنند كه البته اين تحليل‌ها درست و منطقي نيستند.
او به انتخابات سال 88 اشاره كرد و گفت: در انتخابات دهم كه مجموعه كشور شاهد برخي رخدادهاي حاشيه‌اي بود، بازار سرمايه توانست به روند عادي خود ادامه دهد و در واقع
هيچ‌گونه سيگنال منفي از شرايط سياسي كشور دريافت نكرد. اين حركت بورس يك معني مهم داشت و آن اينكه فعالان بازار سرمايه به دوام نظام و سياست‌هاي كلان ابلاغ شده و از همه مهم‌تر سياست‌هاي حمايتي از بورس اعتقاد راسخ داشتند.
مهم‌ترين دليل رشدهاي بورس
به اعتقاد وي، در حال حاضر نيز چنين شرايطي در كشور وجود دارد و همين رشدهاي بورس نيز هم‌اكنون به دليل اطمينان فعالان بازار سرمايه از ثبات سياسي در كشور است.
به هر حال ايران در سال‌هاي گذشته تحولات عميقي را هم در عرصه سياست داخلي و هم در عرصه سياست بين‌الملل پشت سر گذاشته و عبور موفق از همه اين تحولات موجب شده كه حتي پس از تحريم‌ها چشم‌انداز اقتصاد ايران مثبت باشد. بورس هم ويترين اقتصاد كشور به شمار مي‌رود و طبيعي است كه رشد آن گوياي شرايط خوب اقتصادي شركت‌هاست.
وي در برابر اين سوال كه آيا اين مساله درست است كه بخش عمده‌اي از رشد بورس را به رشد قيمت دلار و ساير ارزها نسبت مي‌دهند؟ پاسخ داد: در حال حاضر در بازار سهام شركت‌هايي با رشد قابل توجه قيمت مواجه شده‌اند كه ارتباطي با تحولات ارزي ندارند، مثل گروه سيمان، تايرسازان و گروه‌هايي از اين دست. البته نمي‌توان اثرات رشد نرخ ارز بر افزايش حاشيه سود شركت‌ها را كتمان كرد، اما اينكه رشدهاي اتفاق افتاده در بورس را فقط به نرخ ارز تعميم دهيم، تحليل درستي نيست.
وي در ادامه چند متغير مهم بازار سرمايه را مورد اشاره قرار داد و گفت: ارزش روزانه معاملات سهام به طور متوسط در ارديبهشت‌ماه سال جاري 80 ميليارد تومان بود كه رشدي 100 درصدي را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان مي‌دهد و در اين ماه به 160 ميليارد تومان رسيده است.
مدیرعامل بورس تهران از افزایش 10 هزار میلیارد تومانی ارزش بازار بورس تهران در دو ماهه نخست سال خبر داد و گفت: درحال حاضر ارزش این بازار220 هزار میلیارد تومان است. همچنین پیش‌بینی سود شرکت‌ها نیز از 30 هزار میلیارد تومان در شرایط کنونی به 36 هزار میلیارد تومان رسیده است که از پتانسیل بالای بورس تهران برای رشدهایی بیش از این حکایت دارد.
قالیباف؛ شمار شرکت‌های در حال معامله در بورس تهران را 322 نماد معاملاتی عنوان کرد که براساس آخرین تصمیم‌گیری‌های هیات پذیرش، 3 شرکت از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران حذف شدند.
وی گفت: گروه صنعتی سدید، ماشین‌آلات تراکتور‌سازی و جوش و اکسیژن ایران سه شرکتی هستند که با توجه به عدم احراز شرایط ماندگاری در بورس از این بازار خارج شده و به بازار پایه فرابورس منتقل شده اند.
وی ادامه داد: این شرکت‌ها 30 روز فرصت دارند تا اعتراضات یا اظهارنظرهای احتمالی خود را به هیات مدیره سازمان بورس ارسال کنند و در نهایت با قطعی شدن این تصمیم سهامداران این شرکت‌ها در بازار پایه سهام خود را به وجوه نقد تبدیل خواهند کرد.
سهم بورس از GDP
قاليباف اصل در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اينكه در حال حاضر سهم بورس از توليد ناخالص ملي چقدر است، گفت: با توجه به ارزش حدود 220 هزار ميليارد توماني بورس اوراق بهادار تهران و اينكه در آمار غيررسمي توليد ناخالص داخليGDP معادل 550 هزار ميليارد تومان اعلام شده است، سهم بورس از GDP به سطح 40 درصد رسيده است كه سهم قابل توجهي است.
او در ادامه، پي بر اي بورس را مورد اشاره قرار داد و گفت: براساس ارزش بازار كنوني و همچنين سود شركت‌ها P/E بازار در سطح 6 مرتبه‌ ارزيابي مي‌شود كه نشان‌دهنده منطقي بودن رشد قيمت سهام در بورس است و حتي اين پي بر اي از سال گذشته هم پايين‌تر است.
او درباره توقف نمادها در بورس هم گفت: بورس تهران به عنوان مقام اجرايي بازار تلاش مي‌كند تا فرآيند توقف نمادها در بازار سهام كوتاه‌تر شود، البته در حال حاضر بخش عمده‌اي از توقف نمادها به دليل برگزاري مجامع شركت‌هاي بورسي است و داراي توجيه است. ضمن اينكه بايد از فهرست شركت‌ها بورسي شركت‌هايي كه از بورس اخراج شده‌اند را نيز حذف كرد. مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران درباره ساختمان جديد بورس هم گفت: آرماتوربندي و آماده‌سازي فونداسيون ساختمان جديد بورس واقع در سعادت‌آباد تهران به پايان رسيده و در اين فرآيند براي احداث ساختمان جديد بورس بالغ بر 4 هزار متر معكب بتن‌ريزي صورت گرفته است.
وي گفت: با پايان بتن‌ريزي ساختمان جديد بورس كار ساخت نماد بازار سرمايه ايران در شمال تهران وارد فاز جدي خود مي‌شود و در هفته‌هاي آينده شاهد اخبار جديدتري در اين خصوص خواهيم بود.
«خليج‌فارس» شفاف است
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در ادامه ایجاد شائبه استراتژی کنترل قیمتی سهام هلدینگ در بورس را غیرواقعی اعلام كرد.
حسن قالیباف‌اصل با بیان اینکه هلدینگ خلیج فارس یکی از شفاف ترین شرکت‌های بورسی است، گفت: در روز عرضه بیش از 2/1 میلیارد برگه سهم هلدینگ خلیج فارس در بورس معامله شد و بعد از آن هم صرف نظر از چند روز، سهام این ابر شرکت در بورس تهران معاملات روانی داشته است.
وی در برابر این سوال که آیا سهام این شرکت توسط برخی از حقوقی‌های خریدار کنترل می‌شود تا قیمت بلوک 1300 تومانی آن افزایش نیابد، گفت: این سهم اساسا قابل کنترل نیست و حقوقی‌های زیادی هم در این سهم با درصد مالکیت قابل توجه حضور ندارند که شائبه کنترل قیمتی آن مطرح باشد.
وی تاکید کرد: در بورس تهران نه سهام هلدینگ کنترل می‌شود و نه سهمی دیگر و خوشبختانه بازار به حدی از بلوغ رسیده که رفتارهایی منطقی در مقابل سهم‌های حاضر در بورس داشته باشد.
مقام اجرایی بازار درباره عرضه بلوکی هلدینگ خلیج فارس گفت: این عرضه هجدهم خردادماه انجام خواهد شد و طی آن 17 درصد از سهام هلدینگ واگذار می‌شود.
وی در توجیه غیرواقعی بودن استراتژی کنترل قیمتی سهم خلیج فارس در بازار گفت: در روز نخست عرضه 16 هزار کد معاملاتی اقدام به خرید این سهم کردند که امری بی‌سابقه بوده است، بنابراین اساسا اگر کسی هم بخواهد این سهم بزرگ را کنترل کند، توانایی این کار را نخواهد شد.
مدیرعامل بورس تهران درباره شائبه ارزان فروخته شدن این سهم در بازار سهام و ارزش ادعا شده 2500 تومانی برای آن هم گفت: سهام هلدینگ در شرایط شفافی وارد بازار سرمایه شده و سه بار تلاش خصوصی‌سازی برای عرضه سهم مطابق با نظر بازار نشان داد که در این معامله هم طرف خریدار گرفته شده و هم طرف فروشنده و کشف قیمت هم تنها بر اساس عرضه و تقاضا بود و هیچ خللی هم نمی توان به آن وارد کرد.
خواهرخوانده «تاپيكو» به بازار سهام مي‌آيد
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از عرضه قریب‌الوقوع «تی‌پی‌کو» در بازار سرمایه خبر داد.
حسن قالیباف‌اصل که درباره آخرین وضعیت عرضه‌های اولیه در بورس تهران سخن می‌گفت، افزود: هلدینگ دارویی تامین موسوم به «تی‌پی‌کو» برای ورود به بورس تهران درخواست پذیرش داده است و هم‌‌اکنون اطلاعات تکمیلی آن درحال ارسال به سازمان بورس برای ثبت و تبدیل شرکت به سهامی عام است.
او از «تی‌پی‌کو» به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی کشور یاد کرد که می‌تواند در خردادماه سال جاری بورسی شود.
وی درباره سرانجام عرضه تاپیکو نیز گفت: درحال حاضر بورس تهران هیچ مشکلی برای عرضه مجدد تاپیکو (هلدینگ نفت و گاز تامین اجتماعی) ندارد، اما برای تحقق این مهم باید سهامدار عمده درخواست مجددی را به بورس برای عرضه ارسال کند که تا این لحظه چنین اتفاقی رخ نداده است.
وی افزود: سال مالی تاپیکو منتهی به پایان اردیبهشت‌ماه است و از این جهت تاپیکو برای ورود به بورس فعلا نیازی به ارسال اطلاعات جدید به بازار ندارد.
وی درباره عرضه سهام شرکت اصل چهل و چهاری تهیه و تولید مواد معدنی نیز گفت: این شرکت با تغییرات زیادی در پرتفولیوی خود مواجه شده است و پس از اینکه این تغییرات را نهایی و تکمیل کند، پذیرش آن در هیات پذیرش بورس مطرح خواهد شد. او در ادامه از پذیرش هلدینگ سیمانی بانک ملی در بورس سخن گفت و افزود: در برنامه‌های پیش بینی شده، احتمالا هلدینگ سیمانی بانک ملی «سیدکو» امسال وارد بازار سرمایه خواهد شد.
 

Similar threads

بالا