علف های هرز

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خاکشیر

خاکشیر

خاکشیر

Sisymbrium alttissimum

Tumble mustard


خاکشیر گیاهی است یکساله زمستانی یا یکساله که با بذر تکثیر می یابد به ارتفاع60تا150سانتیمتر با ساقه های پایینی ساده و سا قه های بالایی دارای شاخه های متعدد که در مجموع ظاهر بوته ای دارد برگهای متناوب این گیاه بر دو نوعند:

برگهای پایینی، خیلی زبر با بریدگیهای عمیق، در حالی که برگهای بالایی تعدادش خیلی کمتر،لطیف و فاقد بریدگی هستند.

گلهای ان کوچک و به رنگ زرد رنگ پریده بوده و به صورت خوشه ای در انتهای ساقه ظاهر میشوند.از گونه های دیگر خاکشیر که رفتار علف هرزی دارند میتوان S.sophia,S.orientale,S.irio,SloeseliiوS.officinal is را نام برد.

خاکشیر یکی از علفهای هرز مزارع گندم، جو، مراتع، زمینهای بایرو حاشیه جاده هاست
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تاجریزی

تاجریزی

تاجریزی

Solanum nigrum

Black nightshade


گیاهی است یکساله،از خانواده سیب زمینی یا Solanaceae که از طریق بذر تکثیر می یابد. در بعضی مناطق به ان انگورک می گویند.دارای ساقه راست و تا اندازه ای منشعب و شاخه های گوشه دار که طول ان به20تا60سانتی متر میرسد.برگهای این گیاه ساده و حاشیه آنها موجدار است. برگها تخم مرغی شکل و در نوک تیز شده اند.

گلهای تاجریزی پنج گلبرگ سفیدرنگ دارد و میوه ان سیاهرنگ است. برگها و ساقه های تاجریزی سولا نین دارند که کمی سمی است، این ماده در میوه های سبز ان نیز یافت میشود. تاجریزی در مزارع،چغندرقند، نیشکر،پنبه، توتون، باغهای میوه، سبزی و صیفی واراضی بایر دیده میشود.





روشهای کنترل:

برای مبارزه با این گیاه میتوان از علفکش سونالان با امولوسیون33.5درصد به نسبت2لیتر در هکتار قبل از رویش و یا تو-فور-دی پس از سبز شدن علف هرز استفاده کرد.

در مزارع آفتابگردان از اتال فلورالین به میزان3-3.5لیتر در هکتار به صورت مخلوط با خاک و در یک نوبت ویا در مزارع کنجد میتوان از آلاکلر به میزان5لیتر در هکتار بعد از کاشت و قبل از سبز شدن کنجد و در یک نوبت استفاده کرد.

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قیاق(ذرت خوشه ای)

قیاق(ذرت خوشه ای)

قیاق(ذرت خوشه ای)

Sorghum halapense

Johnson grass


گیاهی است علفی چندساله از خانواده Poaceae که توسط بذر و ساقه های خزنده قابل تکثیر است.این گیاه ساقه زیرزمینی یا ریزوم قوی و قطوری دارد،ساقه های هوایی ان ماشوره ای و مانند بسیاری از گندمیان میانخالی است.ارتفاع این گیاه به 50تا150سانتی متر میرسد.





برگ قیاق باریک و بلند است و طول ان گاهی به 100سانتی متر میرسد در حالی که عرض ان از دو سانتی متر تجاوز نمی کند.گل اذین این گیاه خوشه ای باز و مخروطی شکل است،سنبله های ان اویزان وبه رنگ سبز یا قرمز متمایل به ارغوانی است. بلندی گل اذین از15سانتی متر تا50سانتی متر متغیر است.

قیاق سنبلچه های مضاعف دارد،یکی از انها بی پایه و تخم مرغی شکل است و نیم سانتی متر طول دارد،گلهایش هرمافرودیت و گلومهایش مقعر و بدون نوک و ریشک بوده که با موهای نرمی پوشیده شده است.گلوم تحتانی به ریشک مفصلی و تابیده ای که طول ان از10تا15میلی متر تجاوز نمی کند منتهی میشود.انتهای دو طرف گلوم تحتانی دندانه دار است. گلهای این نوع سنبلچه سه پرچم و یک تخمدان با خامه ای دراز و پر مانند دارد.سنبلچه دیگر باریک، پایه دار، و با مفصلی به ساقه گل دهنده متصل است، طول ان از5تا7میلی متر تجاوز نمی کند و گلومهایش مقعر و فاقد ریشک و گلهای آن نر و گاهی خنثی است که فقط از یک گلومل تشکیل یافته است.

دانه قیاق نسبتا درشت، شفاف، نوک تیز و تخم مرغی شکل است. رنگ دانه عنابی تند و مایل به سیاه است که قطر ان نزدیک 2تا3میلیمتر و طولش به 4تا 5میلیمتر میرسد. قیاق با آنکه به عنوان گیاه علوفه ای شناخته می شود مزاحمت زیادی نیز در مزارع ایجاد می کند و باعث آلوده ساختن محصول می گردد.این گیاه بیشتر علف هرز مزارع آبی به شمار می آید.ریشه های دائمی ان سطحی و نمو انها بدین ترتیب است که در نزدیکی سطح خاک به جلو می خزد و سپس یک قسمت از ان به سطح خاک نزدیک شده تولید ساقه می کند،در این موقع از زیر محل نمو ساقه ریشه هایی خارج می شود که به عمق زمین فرو می رود.عمل وجین چندان تاثیری در دفع این گیاه ندارد،عملیات کشاورزی باعث پخش ریزوم و انتشار ان در سطح مزرعه می شود.

قیاق علف هرزی است قوی که علاوه بر مزارع در کنار جاده ها و آبروها می روید و مورد چرای دام قرار می گیرد.این گیاه مانند سایر انواع سورگوم در بعضی شرایط به علت تراکم هیدروسیانیک اسید در برگهایش سمی است.در عین حال به دلیل قدرت تولیدی زیاد،دارا بودن ارزش غذایی مناسب،و دوام کافی ،ارزش علوفه ای خاصی دارد.در آسیا و منطقه مدیترانه، قیاق تنها جنس گونه سورگوم است که به وفور یافت می شود.

روشهای کنترل:

برای دفع قیاق باید سموم نفوذی مثل روغن مصرف شود تا ریشه های زیرزمینی از فعالیت باز بمانند. از سموم پولی بورکلریت، TCA،بروماسیل،وDMSA نیز می توان استفاده کرد.می توان با علفکش دالاپون به نسبت 5تا8کیلوگرم در هکتار یا رانداپ به نسبت10لیتر در هکتار،به هنگام گل دادن یا قبل از گلدهی در دفعات متوالی با این گیاه مبارزه کرد.

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گندمک

گندمک

گندمک

(Stellaria media)


گیاهی است یکساله و بهاره از خانواده میخک یا Caryofillaceae که عمدتاً از طریق بذر تکثیر می یابد. حضور آن در پارکها، چمن ها و باغها سبب اشغال سطح وسیعی از خاک می گردد.
بهترین روش مبارزه عبارت است از استفاده از یک سم تماسی پیش از مرحله گلدهی.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گل قاصد

گل قاصد

گل قاصد

Taraxacum officinale

Dandelion


گیاهی است چندساله،تکثیر آن از طریق بذر و جوانه های ریشه است.دارای ریشه های زیرزمینی عمیق و کلفت و ابدار می باشد.برگهای قاعده ای گیاه از یک نقطه منشعب شده و به طوقه متصل گردیده اند.برگها طویل و باریک و دارای بریدگیهای عمیق می باشد که در قسمت بریدگی نوک تیز می باشند. ساقه گل دهنده طویل و توخالی و مودار است.روی هر ساقه گل دهنده یک گل به وجود می اید.دارای گلهای اشعه ای به رنگ زرد تا نارنجی می باشد.این گلها به وسیله براکتهایی پوشیده شده اند و مجموعا قسمت سر را تشکیل می دهند.بذرها قهوه ای متمایل به زرد،باریک و دارای زوائد چتر مانند که به وسیله یک زائده منقار مانند به بذر منتقل می شوند.




گل قاصد در بسیاری از خاکهای مرطوب،مراتع،چراگاها و پارکها یافت می شود و در بیشتر فصول سال به گل نشسته و به شدت مورد علاقه گاو وگوسفندان است.همچنین در مزارع گندم و جو،و زمینها

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
لوئی(نی)

لوئی(نی)

لوئی(نی)

Typha latifolia

Common cat tail


علف هرزی چندساله از خانواده Typhaceae که از طریق بذر و ریزوم تولید مثل می کند. دارای ساقه های راست ،قوی،محکم و ساده وبلند بوده،برگها طویل و باریک و شبیه به برگ زنبق(Irish like)خاکستری یا سبزرنگ است.قسمت انتهایی ساقه(گل آذین)به شکل سیگار و چاق بوده،دارای سطح قهوه ای که از تعداد زیادی گل های کوچک و متراکم پوشیده شده اند و میوه ها به وسیله ریشک و یا مو احاطه شده اند.





روشهای کنترل:

نی معمولاً درکنار نهر آب می روید یکی از روشهای مبارزه با آن استفاده از شعله اکن برای سوزاندن علف هرز می باشد
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شنگ

شنگ

شنگ


(Tragopogon pratense)





علف هرزی است از خانواده Ateraceae که از طریق دانه تکثیر می شود.

یکساله بوده و ساقه و برگ آن جنبه خوراکی دارد.

روش کنترل آن نیز شبیه به یکساله ها است.

این گیاه به دلیل اینکه مورد استفاده دام قرار می گیرد مرتعی است و در مراتع آنرا کنترل نمی کنند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خارخسک

خارخسک

خارخسک

Tribulus terrestris

Puncture vine


خارخسک گیاهی است چهار کربنه ،یکساله،از خانواده Zygophyllaceae و دارای پوشش سطحی انبوه یا ساقه های متراکم.برگها،مرکب،متناوب و کرکدار است.که به چهار برگچه متقابل تخم مرغی شکل،به طول یک تا دو سانتی متر تقسیم میشود.

گلبرگهای ان پنج تایی و زردرنگ می باشد و بر روی محور جانبی برگها قرار دارند.میوه به صورت فندقه که توسط خارهای سوزنی سخت پوشیده شده،و غلاف بذر پس از رسیدن با پنج شکاف طولی باز می شود.گلدهی از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط مهرماه است.

خارخسک از علفهای هرز مهم مزارع چغندر قند،نیشکر،سبزی و صیفی است






 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جغجغک

جغجغک

جغجغک

Vaccaria pyramidata

Cowcocke


گیاهی است دو لپه ای و یکساله از خانواده میخکها(caryophyllaceae)که از طریق بذر تولید مثل میکنند.علفی با ساقه هایی قائم به ارتفاع50تا100سانتیمتر که در منتهی الیه منشعب و به گل آذین گرزن دو جانبی ختم میشود. برگهای ان متقابل و بدون پایه و دمبرگ اند و غلاف پهنی دارند که ساقه را احاطه میکند.برگها ساده و بدون دندانه وبریدگی هستند و به نوک تیزی منتهی میشوند.سطح آنها صاف، بدون مو و رنگشان سبز متمایل به خاکستری است.

کاسه گل بدون برگه های فرعی و از 5 کاسبرگ منظم و به هم پیوسته درست شده است.که حلقه ای را تشکیل میدهند.کاسه پنج خط الراس دارد و به 5 دندانه منتهی میشود که پس از رسیدن دانه،درشت و متورم میگردد. طول کاسه به 10تا15میلیمتر میرسد.

گلبرگها صورتی رنگ، آزاد،منظم، و طویلتر از کاسبرگها هستند قاعده گلبرگها مانند اغلب گیاهان تیره میخک به نوک باریکی به نام ناخنک ختم میشوند که14تا23میلیمتر طول دارد.نافه این گیاه از 10 پرچم آزاد تشکیل شده و تخمدان مرکب از 5کارپل است که روی پایه خیلی کوتاهی قرار گرفته است و به دو خامه منتهی میشود.

میوه جغجغک کپسولی است که با 4 شکاف باز میشود و در داخل کاسه خشک و غشایی گل باقی میماند.دانه گرد، کوچکو سیاهرنگ است و سطح خارجی آن ناصاف به نظر میرسد.

این علف هرز در مزارع نیشکر، گندم، جو،گیاهان علوفه ای و مزارع صیفی مثل چغندر قند،سیب زمینی،پنبه و پیاز روییده میشود.


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
توق

توق

توق

Xanthium strumarium

Common cocklebur (Heart leaf cocklebur)


علف هرزی یکساله و از خانواده Asteraceae که از طریق بذر تولید مثل می کند،دارای ریشه های زیرزمینی و منشعب بوده و کل گیاه ظاهری پشم آلود دارد.ساقه های گیاه بالارونده و منشعب و شیاردار و زبر می باشند. برگهای این گیاه متناوب بوده مثلثی تا قلبی شکل است،هر دو طرف برگ زبر است،برگ دارای دمبرگ طویل است.گلها کوچک و دارای گلهای نر و ماده مجزا از یکدیگر می باشند.کپسول بذر چوبی است. دارای تعداد زیادی زوائد قلاب مانند روی کپسول است و در انتهای کپسول بذر دو زوائد خارمانند دیده میشود.درهر کپسول دو حجره وجود دارد که محتوی بذرهای قهوه ای رنگ تیره،استوانه ای شکل و مسطح و نوک تیز می باشند.



توق ماده Hydroquinone تولید می کند که باعث نفری و تورم کبد در دام می شود.

توق از علفهای هرز مزارع توتون،چغندرقند، پنبه، ذرت، گندم،جو، نیشکر،باغهای میوه، سبزی وصیفی واراضی بایر است.

روشهای کنترل:

برای مبارزه با توق در مزارع سویا میتوان از بنتازون به میزان3لیتر در هکتار بعد از2-3برگی شدن سویا استفاده کرد.

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ماشک گل خوشه ای

ماشک گل خوشه ای

ماشک گل خوشه ای


(Vicia sativa)






گیاهی است یکساله از خانواده Fabaceae که به دلیل شباهت زیاد با گیاهان خانواده حبوبات در مزارع این خانواده مشکلات فراوان ایجاد می کند. این گیاه از طریق دانه تکثر می گررد و روش کنترل آن شبیه به یکساله ها است
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سیزاب

سیزاب

سیزاب

(Veronica persica)





گیاهی یکساله از خانواده گل میمون یا Scuropholariaceae.

از طریق بذر تکثیر شده.

در مراتع و باغات و چمن ها رشد نموده و یکنواختی را از بین می برد.

برای مبارزه با آن استفاده از یک سم تماسی توصیه می گردد.

 

Hamid Ghobadi

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال

سوال

علف هرز ناخنک چیه؟
چه شکلیه؟
چرا بهش میگن ناخنک؟
از کدوم خانوادس؟
.
ممنون میشم! رضا جان!
 

Hamid Ghobadi

عضو جدید
کاربر ممتاز
راستی یه سوال دیگه!
در مورد سوروف یا همون Echinichloa توضیح بدید ... توضیحات بود اما کم بود ... بیشتر مقایسه گونه های مختلفشو میخوام! (مورفولوژِ خارجی)
بازم ممنون میشم!
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
علف هرز ناخنک چیه؟
چه شکلیه؟
چرا بهش میگن ناخنک؟
از کدوم خانوادس؟
علف هرز ناخنک
Goldbachia laevigata

من ((ناخنك ))هستم !

فارسى من ناخنك است ، به من ناخنه و ((شبدر عطرى )) هم مى گويند. عربى من نفل است ، ولى دركتاب دائره المعارف داروسازى فرانسه (درولت ) عربى مرا اشتباها، ((اكليل الملك )) نوشته و عده اى از مترجمان و لغت نويسان اشتباه او را تكرار كرده اند. در حالى كه اكليل الملك نوعى لاله سرنگون است كه به آن شاه افسر و گياه قيصر مى گويند و با گلهاى زيباى خود شايسته اين اسم مى باشد. گياه من در اطراف تهران ، قلهك ، جاجرود، آبگرم لاريجان ، آذربايجان ، بلوچستان مى رويد و يك نوع ديگر من كه گلهاى سفيد مجتمع دارد، در هفت حوض دركه ، كرج ، اطراف رشت ، و كردستان فراوان است ،و به علاوه در عربستان مخصوصا اطراف مدينه و طائف كثيرالوجود است و عطاران حجاز آن را به نام نفل مى فروشند. روزى يكى از عطاران مكه پرسيده شد كه آيا نفل نام ديگرى هم دارد يا نه . جواب منفى داد و چون پرسيده شد كه آيا راست است كه عده اى به اين اكليل الملك هم مى گويند؟ صاحب دكان كه پيره مردى شوخ و بذله گو بود، خنديد و گفت هيچ ملكى بى سليقه نيست كه اين را تاج خود قرار دهد. شباهت آن بتاج باعث شده است كه آنرا عطاران اكليل گويند.
گياه من شبيه يونجه و بسيار معطر است ، ميوه من هلالى و شبيه سر ناخن چيده شده مى باشد، و به همين جهت به آن ناخنك گويند. قسمت مورد استفاده من سرشاخه هاى گلذار و ميوه من مى باشد و بهتر است كه سرشاخه هاى گلدار مرا قبل از باز شدن گلها چيد و خشك كرد. من داراى چندين نوع عوامل موثر دارويى از جمله كومارين مى باشم و بعلاوه داراى عطرى هستم كه هنوز تركيب شيميايى آن مشخص نشده است . داروسازان سنتى ايران سرشاخه هاى كمتر دارد. سرشاخه هاى گلدار من آرامبخش و پيشاب آور بوده ، براى هضم غذا و نرم كردن سينه نافع مى باشد. براى رفع تحريكات عصبى و بى خوابى نافع است ، مخصوصا در مورد بى خوابى اطفال سود فراوان دارد. براى سر درد يكطرفه ، دردهاى عصبى و مفاصل ، ورم كليه و قولنج كبدى تجويز مى شود. براى تسكين درد مفاصل مشمعى با من مى سازند كه نسخه آن به شرح زير است :
سرشاخه هاى گلدار ناخنك 250 گرم - افسنطين 16 گرم - گرد بابونه و برگ بو 16 گرم از هر يك - روغن زيتون 90 گرم - وشا 90 گرم - صمغ كاج 90 گرم - موم يك كيلو.


 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
علف هرز ناخنک چیه؟
چه شکلیه؟
چرا بهش میگن ناخنک؟
از کدوم خانوادس؟



دلیل نامگذاری این گیاه به ناخنک شکل میوه هاش هست که ظاهری شبیه ناخن چیده شده آدمیزاد داره. تو این عکس هم میشه دید...

درضمن از خانواده Brassicaceae هست
 

آرزوها

عضو جدید
4.jpg3.jpg

نام علمي : Erophilla verna (L) Bess .L
نام فارسي :بهاردوست
نام انگليسي: Faverel
1-پراكندگي :از علفهاي هرز نه چندان مهم در مزارع گندم و جو چنار شاهيجان ،كوار ،كازرون ،ممسني و داريون است .در مناطق ديگر بعنوان علف هرز مطرح نمي باشد.
2-ساقه : گياهي يكساله كوچك اندام و ظريف به طول 2 تا 15 سانتي متر و ساقه بدون كرك است .
3-برگ: برگا قاعده اي و بن رست مي باشند كه از خصوصيات مهم شناسايي اين علف هرز به شمار مي رود به شكلي كه همه برگها از قاعده ساقه مي رويند و در قسمت بالاي ساقه برگ مشاهده نمي شود .برگ ها مجتمع در طوقه ،شكل ظاهري آنها بيضوي تا قاشقي و نوك آنها سر نيزه اي مي باشد .
4.گل : گلها به رنگ سفيد و بسيار كوچك بر روي ساقه قرار دارند .گلبرگ ها دو شكافه ،سفيد رنگ به ندرت قرمزرنگ و كاسبرگ ها فاقد قوز است.
5.بذر : بذرها گرد به رنگ قهوه اي به قطر 3/0 تا 6/0 ميليمتر ميرسند.
 

aboozar esmaili

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسی روش‌های مبارزه با علف هرز جودره در استان فارس

بررسی روش‌های مبارزه با علف هرز جودره در استان فارس

بررسی روش‌های مبارزه با علف هرز جودره در استان فارس
علف‌های هرز از عوامل بازدارنده در افزایش عملکرد گندم می‌باشند. یکی از مهمترین علف‌های هرز جودره است، این ‌علف هرز در استان فارس برای اولین بار در سال 1365 از منطقه آباده طشک نی‌ریز گزارش شده است. جودره با نام علمي Hordeum spontaneum از خانواده غلات (گرامينه) است. دارای ساقه ایستاده علفی و ماشوره‌ای‌ می‌باشد، ارتفاع آن از گندم بیشتر است، این علف هرز خیلی زودتر از گندم می‌رسد و بذرهای آن در سطح خاک مزرعه می‌ریزد و به ‌عنوان منبعی برای سال بعد می‌باشد. جودره در سال 1382 در مزارع شهرستان فسا گزارش شده است. تکثیر آن از طریق بذر می‌باشد. یکی از دلایل گسترش این علف هرز در مزارع، ورود آنها به مزرعه توسط ماشین‌آلات است. این امر در شیبکوه فسا بررسی شد به طوری که صاحبان کمباین‌های آلوده به بذر جودره که از سایر مناطق‌ آمده بودند اقدام به شست‌و شوی کمباین‌های خود درکنار مزارع و جوی‌های آب کردند و باعث ورود بذور این علف هرز به حاشیه مزارع شدند به این ترتیب جودره در ابتدا در کنار جوی‌های آب مزرعه و به صورت حاشیه‌ای مشاهده شدند. نکته جالب این‌جا است که مورچه‌هایی که لانه‌های خود را روی مرزهای مشترک مزرعه قرار می‌دهند، بذور جودره را به لانه خود می‌برند و بدین ترتیب از آن حفاظت می‌کنند، اما پس از رسیدن گندم و آغاز برداشت مورچه‌ها جودره را از لانه خود خارج کرده و به جای آن گندم را وارد لانه خود می‌کنند در نتیجه بذور در طول مسیر حاشیه‌ای مزرعه گسترش می‌یابند. استفاده از گاوآهن‌ برگردان‌دار باعث گسترش جودره از حاشیه به داخل مزرعه می‌شود، چراکه با هر بار شخم‌زدن در مزرعه بذرهای حاشیه‌ای به میزان 30 سانتی‌متر از حاشیه به داخل مزرعه وارد می‌شوند، با مطالعات انجام شده در بخش شيبكوه فسا دیده شده است که یک مزرعه 2 هکتاری که به طور مداوم زیر کشت گندم می‌رود آلودگی از حاشیه مزارع تا آلودگی کامل مزرعه با تراکم بالای جودره تنها 5 سال طول می‌کشد. طرحی که در گذشته علیه علف‌های هرز باریک برگ استفاده می‌شده است چندان در کنترل این علف هرز موثر نیستند. این علف هرز به تدریج در حال گسترش در تمام مناطق استان فارس است و اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود به معضلی بزرگ تبدیل خواهد شد. روش‌های مختلفی جهت کنترل این علف هرز ارایه شده است که شامل پیشگیری، روش‌‌های زراعی (ماخار و شخم‌) و روش‌های شیمیایی است. در سال زراعی 87-86 در مزارع گندم روستای زکیان بانش از توابع شهرستان سپیدان، روش‌های مختلف مبارزه با علف هرز جودره به صورت آزمایشی توسط واحد حفظ نباتات شهرستان مورد بررسی قرار گرفت که در طی یک کارگاه آموزشی به ناظران و کشاورزان پیشرو در منطقه نتایج آن اعلام شد و هدف از آن مشاهده روش موثر و مناسب مبارزه با جودره بود. به گفته مهندس ابراهیم‌پور کارشناس حفظ نباتات شهرستان سپیدان در این طرح، 4 مزرعه که به شدت به علف هرز جودره آلوده بودند انتخاب شدند. یک مزرعه به عنوان شاهد و یک مزرعه به صورت آيش رها شد، در یک مزرعه طرح ماخار انجام شد و در یک مزرعه علف‌کش توام با ماخار انجام شد. ماخار در واقع بدین صورت است که مزارع گندم و یا سایر محصولات که در بهار برداشت می‌شوند و مزارع کاشت بعد با بقایا یا بدون بقایای محصول رها می‌شوند و یک ماه قبل از کشت، آبیاری می‌‌شوند و با سبز شدن علف‌های هرز، شخم انجام می‌شود. ماخار به آبیاری در مزارعی گفته می‌‌شود که در فصل تابستان محصولی ندارند، با این کار علف‌های هرز کاهش می‌یابند. در این طرح آزمایشی در قسمتی که عملیات ماخار جهت کنترل علف‌های هرز انجام شده بود 2 مرتبه قبل از کشت آبیاری در تاریخ‌های 8 فروردین‌ماه 87 و 5 اردیبهشت‌ماه 87 و سپس شخم انجام شده بود فاصله بین آبیاری تا شخم 25-20 روز در نظر گرفته شده بود تا بدین ترتیب به علف‌های هرز به خصوص جودره اجازه سبز شدن داده و بعد با شخم مقدار زیادی از علف‌های هرز سبز شده را از بین بردند و سپس به کاشت و خاک آب در تاریخ 5 آبان‌ماه 86 نمودند. در قسمتی که عملیات ماخار توام با سمپاشی بود، 2 بار در تاریخ‌های 8 فرودین‌ماه 87 مقارن با پنجه‌زنی و 5 اردیبهشت‌ماه 87 مقارن با ساقه روی علفکش دو منظوره آپیروس به میزان 26 گرم در هکتار مصرف شده بود تا کلیه علف‌های هرز که زود سبز می‌شوند و آنهایی که دیرتر سبز می‌شوند کنترل شوند. تراکم علف‌های هرز در زمان 6-4 برگی مشاهده شد که در مزرعه شاهد بسیار بالا بود. با مقایسه 4 مزرعه در زمان تشکیل خوشه‌ ملاحظه شد که جمعیت مزرعه‌ای که در آن از سمپاشی توام با ماخار استفاده شد تراکم پایین‌تری از علف هرز جودره دارند. در قسمتی از مزرعه که تنها مبارزه مکانیکی ماخار انجام شده بود جمعیت علف هرز جودره پایین آمده بود اما یولاف در مزرعه دیده می‌شود که تنها با یک نوبت سمپاشی می‌توان بر این مشکل فایق آمد.
 

Hazem

عضو جدید
سلام، ای کاش مطالب شناسایی و مبارزه از هم جدا میبود. اینطوری هم یکدست تر میشد هم قشنگتر:gol:
 

باغبانی

عضو جدید
روشهای کنترل علفهای هرز در پیاز و سیر

روشهای کنترل علفهای هرز در پیاز و سیر

روشهای کنترل علفهای هرز در پیاز و سیر کنترل مکانیکی کنترل شیمیایی: -پیش از کاشت: استفاده از محلول 1.5 درصدی گلایفوزیت برای پاشش روی علفهای هرز موجود در زمین قبل از کاشت -پیش از رویش: پاراکوات 3 تا 5 لیتر در هکتار از محلول یک درصد قبل از رویش محصول، داکتال (کلروتال دی متیل) 10 تا 12 از پودر 75 درصد بعد از بذر پاشی کنترل علفهای هرز پهن برگ و کشیده برگ -پس از رویش: گراس کش ها ، استفاده از ستوکسیدیم برای کنترل سوروف و دم روباهی در مرحله 3 تا 4 برگی کلروتال دی متیل جهت کنترل سلمه تره، خرفه،گندمک و تاج خروس، سوروف و ارزنک در صورتی که قبل از چسبیدن رشته های سس به میزبان روی خاک بپاشیم، سس را کنترل می کند. در خزانه نیز قابل استفاده است. اکسادیازون: 3 تا 5 لیتر در هکتار برای کنترل پیچک صحرایی اکسادی آرژیل (تاپ استار) : بصورت سوسپانسیون 3 درصد و یا گرانول وتابل 75 درصد، مقدار مصرف 150 تا 200 گرم ماده موثره در هکتار
 

aboozar esmaili

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام میشه درباره ی تاج ریزی،تاج ریزی سیاه و ترشک به من یکم اطلاعات بدین؟
ممنون میشم


ترشک
Rumex crispus

Curly dock

ترشک گیاهی است چند ساله به ارتفاع 60 تا 200 سانتی متر با ریشه اصلی بسیار قوی و ساقه های غالبا قرمز رنگ،ضخیم و ایستا، که فاقد شاخه های جانبی در قسمتهای پایینی است.برگهای ترشک دارای حاشیه موجدار فاقد کرک بوده،بیشتر در ناخیه طوقه قرار دارند.


گلهای کوچک وسبز رنگ ان به صورت گل اذین خوشه ای متراکم(جانبی و انتهایی)ارایش یافته اند،و در هنگام رسیدن،به رنگ قرمز مایل به قهوه ای تغییر میکند.

از گونه های دیگر این جنس که به عنوان علف هرزهستند میتوان

R.dentatus,R.obtusifolus,R.pulcher,R acetosella را نام برد.

ترشک از علفهای هرز مهم باغهای چای بوده و در مزارع توتون،زمینهای مرطوب و مراتع نیز دیده میشود.



روشهای مبارزه:

برای مبارزه با ان از پاراکوات(SL20%)به نسبت3-5 لیتر در هکتار استفاده میشود.

تاجریزی
تاجریزی
Solanum nigrum

Black nightshade

گیاهی است یکساله،از خانواده سیب زمینی یا Solanaceae که از طریق بذر تکثیر می یابد. در بعضی مناطق به ان انگورک می گویند.دارای ساقه راست و تا اندازه ای منشعب و شاخه های گوشه دار که طول ان به20تا60سانتی متر میرسد.برگهای این گیاه ساده و حاشیه آنها موجدار است. برگها تخم مرغی شکل و در نوک تیز شده اند.

گلهای تاجریزی پنج گلبرگ سفیدرنگ دارد و میوه ان سیاهرنگ است. برگها و ساقه های تاجریزی سولا نین دارند که کمی سمی است، این ماده در میوه های سبز ان نیز یافت میشود. تاجریزی در مزارع،چغندرقند، نیشکر،پنبه، توتون، باغهای میوه، سبزی و صیفی واراضی بایر دیده میشود.

روشهای کنترل:

برای مبارزه با این گیاه میتوان از علفکش سونالان با امولوسیون33.5درصد به نسبت2لیتر در هکتار قبل از رویش و یا تو-فور-دی پس از سبز شدن علف هرز استفاده کرد.

در مزارع آفتابگردان از اتال فلورالین به میزان 3-3.5 لیتر در هکتار به صورت مخلوط با خاک و در یک نوبت ویا در مزارع کنجد میتوان از آلاکلر به میزان5لیتر در هکتار بعد از کاشت و قبل از سبز شدن کنجد و در یک نوبت استفاده کرد.
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفی ده علف‌هرز خطرناک دنیا

معرفی ده علف‌هرز خطرناک دنیا

اویارسلام ارغوانینام انگلیسی: Purple nutsedgeنام علمی: Cyperus rotundus اویارسلام زردنام انگیسی: Yellow nutsedgeنام علمی: Cyperus esculentusبه اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، اویارسلام ارغوانی خطرناکترین و بدترین علف‌هرز دنیا می‌باشد. اویارسلام ارغوانی یک علف‌هرز چند ساله با یک سیستم گسترده ریزوم‌ها و غده‌های زیر‌زمینی است. این غده‌ها قادرند هنگامی که شرایط محیطی نامناسب است به حالت خواب باقی بمانند و هنگامی که شرایط مساعد می‌شود اندام‌های هوایی جدید تولید کنند. این علف‌هرز عمدتاً به روش‌های رویشی و غیر جنسی تکثیر می‌یابد، زیرا مقدار جوانه زنی بذور آن بسیار اندک است. از آنجا که اویارسلام ارغوانی به سایه حساس است، می‌توان با محصولاتی که اوایل فصل، رشد می‌کنند بر آن غلبه نمود. اما سایه نمی‌تواند از رشد غده‌ها جلوگیری کند، در نتیجه به این روش نمی‌توان به عنوان یک روش کنترل اتکا کرد. برای پیشگیری از تشکیل غده‌های جدید باید عملیات دیگری را نیز اجرا کرد که از آن جمله می‌توان به حذف فیزیکی علف‌هرز از خاک، آفتاب‌دهی برای از بین بردن غده‌های سطحی، بهبود زهکشی خاک (ایارسلام خاک‌های مرطوب‌تر را بیشتر می‌پسندد)، یا شخم سطحی و مکرر (شخم عمیق باعث می‌شود غده‌های عمق خاک به سطح خاک بیایند و عملیات شخم باید مکرر باشد تا اندام‌های هوایی که در حال رشدند پیوسته از بین بروند و مواد غذایی چندانی در اختیار گیاه برای تولید غده‌های بیشتر وجود نداشته باشد) اشاره کرد.اثرات رقابتی اویارسلام ارغوانی را اغلب می‌توان با کنترل سریع گیاه در آغاز رشد به شدت کاهش داد و بنابراین امکان استقرار مطلوب را برای گیاه زراعی را فراهم ساخت. بعد از این مرحله، هر اویارسلامی که سبز کند به راحتی در رقابت مغلوب گیاه زراعی خواهد شد. متأسفانه هرگاه اویارسلام ارغوانی در مزرعه حضور داشته باشد ریشه‌کن کردن آن تقریباً غیر ممکن است، در نتیجه این علف‌هرز خسارت بیشماری به محصول زراعی وارد خواهد کرد. اویارسلام زرد نیز در مناطق بسیاری به وفور دیده می‌شود و اغلب در کنار اویارسلام ارغوانی رشد می‌کند. پنجه مرغینام انگلیسی: Bermudagrassنام علمی: Cynodon dactylonپنجه مرغی که به نام‌های مَرغ و بندواش نیز معروف می‌باشد. یک علف‌هرز چند‌ساله و از خانواده گندمیان است که تعداد زیادی ریزوم و ساقه خزنده زیر زمینی تولید می‌کند که به سرعت در زیر زمین گسترش می‌یابند. پنجه مرغی علف‌هرزی بسیاری مهاجم است که کنترل آن دشوار می‌باشد. سریع‌ترین رشد این علف‌هرز در آب و هوای گرم است و هنگامی که شرایط محیطی برای رشدش نامطلوب می‌شود به صورت ساقه‌های زیر‌زمینی خواب به حیات خود ادامه می‌دهد. مبارزه مکانیکی برای کنترل این علف‌هرز ممکن است منجر به تشکیل اندام‌‌های هوایی جدید در آن شود. از بعضی از ارقام پنجه مرغی به عنوان پوشش چمنی یا علوفه در بسیاری از مانطق دنیا استفاده می‌شود. پنجه مرغی در خاک‌های حاصلخیز با عمق کافی به سرعت رشد می‌کند. در هر دو نوع خاک رسی‌سنگین و ماسه‌ای سبک رشد کرده و در برابر غرقاب شدن تا حدودی مقاوم است ولی در زمین‌هایی که سطح آب در آن‌ها بالا باشد رشد خوبی ندارد. این گیاه به اسید، قلیا و تا حدودی به نمک سازگاری دارد. در زمین‌هایی که کود داده می‌شود واکنش آن در برابر کود بسیار مساعد است. پنجه‌مرغی در عین حال که یک علف‌هرز سمج در باغ‌ها و مزارع به حساب می‌آید و به گیاهان علوفه‌ای، مزارع سیب‌زمینی و سایر محصولات خسارت وارد می‌آورد؛ در غالب مناطق این گیاه را سلطان گیاهان چرا‌گاهی می‌نامند زیرا در برابر لگدمال شدن و چرای ممتد و شدید مقاومت زیادی دارد. تنها به علت اینکه دمای پایین، نزدیک دو درجه سانتیگراد زیر صفر موجب رکود رشد آن می‌شود نواحی کشت آن محدود است.برای مبارزه شیمیایی با این علف‌هرز می‌توان ار علف‌کش‌هایی مانند دالاپون به ۴تا ۸ کیلوگرم در هکتار و آمیترول به میزان ۲/۵ کیلوگرم در هکتار و گلی فوزات به میزان ۲/۳تا ۴/۵ کیلوگرم در هکتار استفاده کرد. سوروفنام انگلیسی: Pigweedنام علمی: Echinochloa crusgalli برنج وحشینام انگلیسی: Jungle riceنام علمی: Echinochloa colonumسوروف و برنج وحشی علف‌های هرز یکساله‌ای هستند که معمولاً با برنج و نیز بسیاری از محصولات مناطق معتدل و گرمسیری رقابت می‌کنند. این دو علف‌هرز به خوبی با محیط‌های آبی سازگار هستند و می‌توانند به سرعت رشد نموده و تکثیر یابند و همین امر آن‌ها را به رقیب جدی برنج تبدیل کرده است. شباهت این دو علف‌هرز به برنج در مراحل اولیه رشد، تفکیک آن‌ها را از برنج برای کشاورزان هنگام وجین دستی دشوار می‌کند. رها نمودن این علف‌هرز در مزرعه تا زمانی که بتوان آن را از برنج تفکیک کرد می‌تواند باعث خسارت شدیدی قبل از حذف آن‌ها شود. سوروف و برنج وحشی در هر زمانی در صل رشد قادرند جوانه‌زنی کنند، در نتیجه کنترل آن‌ها مستلزم این است که ابتدا قبل از کاشت برنج به آن‌ها فرصت داد تا سبز کنند و سپس با عملیات فیزیکی آن‌ها را از بین برد. این دو علف‌هرز علف‌های چمنی بزرگی هستند که می‌توانند علاوه بر برنج در بسیاری از محصولات زراعی دیگر نیز مشکل ایجاد کنند.سورو به نام‌های گالی و دژگال نیز نامیده می شود. سوروف علف‌هرزی است رطوبت دوست که در مراحل اولیه دوست شباهت فوق‌العاده زیادی به برنج دارد. این دو گیاه (سوروف و برنج)از روی گوشوارک و زبانک تشخیص داده می‌شوند بدین ترتیب که در محل اتصال برگ به غلاف در برنج دوگوشوارک با لیگول‌پردار و یک زبانک دیده می‌شود در حالی که در سوروف گوشوارک و زبانک وجود ندارد.ریشه‌های سوروف نیز بر اثر شخم از نقطه‌ای به نقطه دیگر و از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر رفته موجب ازیاد آن در سطح وسیع می‌گردد. بذر سوروف در عمق بیش از پنج سانتی‌متر آب چندان قادر به جوانه‌زدن نخواهند بود.برای مبارزه با سوروف علاوه بر راه‌های مکانیکی وجین کردن، پس از ۲ تا ۶ برگی شدن می‌توان علف‌کش‌هایی مانند رونستار، ماچتی و اوردرام را به نسبت ۴ تا ۶ لیتر در هکتار در مزراع برنج به کار برد. در سایر مناطق می‌توان از علف‌کش تری‌فلورالین به میزان ۱/۲ تا ۲/۴ لیتر در هکتار بر حسب نوع خاک استفاده کرد. علف غازنام انگلیسی: Goosegrassنام علمی: Eleusine indica علف غاز یک علف‌هرز یکساله تابستانه است که یکی از مشکلات جدی مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جهان محسوب می‌شود. علف غاز توسط بذر تکیر می‌یابد و اغلب با علف خرچنگ اشتباه می‌شود. علف غاز قادر است در خاک‌های فشرده به خوبی رقابت کند. اما با اصاح فشردگی خاک می‌توان با یک گیاه زراعی قوی و سالم با آن مبارزه کرد. قیاقنام انگلیسی: Johnsongrassنام علمی: Sorghum halepense قیاق یا ذرت گل‌خوشه‌ای یک علف‌هرز چندساله، تک لپه‌ای از خانواده گندمیان با قدرت رقابت بسیار زیاد می‌باشد که توسط بذر و ریزوم تکثیر می‌یابد. ارتفاع این گیاه بین 5/2 تا 3 متر می‌رسد و در هر خوشه بذری صد‌ها بذر تولید می‌کندو همانطور که گفته شد تولید مثل این گیاه هم توسط بذر و هم توسط ریزوم صورت می‌گیرد و اکثر ریزوم‌های آن در 20 سانتی‌متری بالای خاک قرار دارند، در نتیجه با ورود آن به مزرعه ریشه‌کنی آن بسیار دشوار می‌شود. شخم رایج یکی از بهترین روش‌های مدیریتی برای کنترل این علف‌هرز می‌باشد، زیرا باعث تخریب و از بین رفتن ریزوم‌های زیر زمینی شده و اگر در زمان مناسبی انجام شود می‌تواند از تشکیل بذر این علف‌هرز هم پیشگیری کند. قیاق اگر پس از وجین و از بین رفتن در مزرعه بماند نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد، زیرا طی تجزیه از خود یک ترکیب شیمیایی دگرآسیبی تولید می‌کند که از رشد سایر گیاهان جلوگیری می‌کند.قیاق با آنکه به‌عنوان گیاهی علوغه‌ای شناخته می‌شود مزاحمت زیادی نیز در مزراع ایجاد می‌کند و باعث آلوده ساختن محصول می‌گردد. این گیاه بیشتر علف‌هرز مزراع آبی به شمار می‌آید.برای دفع قیاق باید سموم نفوذی مثل روغن مصر شود تا ریشه‌های زیر‌زمینی از فعالیت باز بمانند. از سموم پولی بورکلریت، TCA، بروماسیل و DMSA نیز می‌توان استفاده کرد. می‌توان با علف‌کش دالاپون به نسبت ۵ تا ۸ کیلوگرم در هکتار یا رانداپ به نسبت ۱۰ لیتر در هکتار، به هنگام گلدهی در دفعات متوالی با این گیاه مبارزه کرد.قیاق علف‌هرزی است قوی که علاوه بر مزراع در کنار جاده‌ها و آبرو‌ها می‌روید و مورد چرای دام قرار می‌گیرد. این گیاه مانند سایر انواع سورگوم ر بعضی شرایط به علت تراکم هیدروسیانیک اسید در برگ‌هایش سمی است؛ در عین حال به دلیل قدرت تولیدی زیاد، دارا بودن ارزش غذایی مناسب و دوام کافی اهمیت علوفه‌ای خاصی دارد. در آسیا و منطقه مدیترانه، قیاق تنها گونه جنس سورگوم است که به وفور یافت می‌شود. حلفهنام انگلیسی: Cogongrassنام علمی: Imperata cylindrica حلفه یک علف‌هرز چند ساله است به شکلی رویشی و توسط اندام‌های زیر‌زمینی و نیز به شکل زایشی با تولید هزاران بذر جدا تکثیر می‌یابد. این علف‌هرز چنان مهاجم است که باعث شده است کشاورزان، کشاورزی دوره‌ای خود را در مناطقی که این علف‌هرز هجوم آورده است رها کنندو این علف‌هرز در تمام خاک‌های رسی و شنی به خوبی رشد می‌ند. از آنجا که ریزوم‌های این گیاه به عمق خاک نفوذ می‌کند، به خوبی در خاک‌های فقیری که حاصلخیزی و طوبت کمی دارند رشد می‌کند. اکثر اکوتیپ‌های این علف‌هرز به هیچ وجه قادر به تحمل سایه نیستند و به همین دلیل چنانچه گیاه زراعی بتواند قبل از سبز شدن این علف‌هرز به خوبی در مزرعه استقرار یابد قادر است در رقابت با آن موفق باشد. این علف‌هرز علاوه بر مشکلات رقابتی که ایجاد می‌کند، یک ترکیب شیمیایی دگرآسیب در خاک ترشح می‌کند که از رشد سایر گیاهان جلوگیری می‌کندو ریشه‌کن کردن این علف‌هرز نیازمند تخریب و از بین بردن ریزوم‌هاست که با شخم مکرر این امر محقق می‌شود. سوزاندن اندام‌های هوایی این علف‌هرز در پیشگیری از اثرات دگرآسیبی بالقوه آن موثر است. خرفهنام انگلیسی: Common purslaneنام علمی: Portulaca oleraceaخرفه که یک گیاه علفی یکساله است، علف‌هرزی است گوشتی (Succulent) که در بسیاری از مناطق دنیا به عنوان علوفه خوک مورد استفاده قرار گرفته است. خرفه در شرایط گرم و خشک به خوبی رشد می‌کند و توسط بذر و نیز در صورت مرطوب بودن خاک توسط قطعات ساقه تکثیر می‌یابد. خرفه خاک‌های شل و غنی شنی را ترجیح می‌دهد، اما می‌تواند در دامنه گسترده‌ای از خاک‌ها و شرایط اقلیمی مختلف رشد کند. این گیاه آنقدر گوشتی است که می‌تواند پس از قطع شدن همچنان زنده بماند و حتی بذر تولید کند و به همین دلیل از بین بردن و کنترل آن بسیار دشوار است. سلمهنام انگلیسی: Iambsquarterنام علمی: Chenopodium albumسلمه یا سلمک یک گیاه علفی یکساله تابستانه و از خانواده اسفناجیان (Chenopodiaceac) می‌باشد. یکی از گسترده‌ترین گونه‌های علف‌هرز در دنیا می‌باشد. این گیاه در تمام خاک‌ها به خوبی رشد می‌کند. سلمه یک چرخه جوانه‌زنی وابسته به دما دارد و برای جوانه‌زنی باید دمای خاک ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد باشد.این گیاه در اکثر مزارع، و به خصوص مزارع صیفی و غلات زیاد دیده می‌شود. برای مبارزه با سلمک می‌توان با استفاده از علف‌کش ترفلان به نسبت ۱/۲ تا ۲/۴ لیتر در هکتار قبل از رویش یا با تو – فور – دی به نسبت ۳ لیتر در هکتار بعد از رویش، اقدام کرد. علف خرچنگنام علمی: Digitaria sangunalisعلف خرچنگ یک گیاه یکساله تابستانه است و از مشکلات مناطق معتدل و گرمسیری به شمار می‌رود. این علف‌هرز می‌تواند از محل گره‌های خود ریشه تولید کند، در نتیجه رشدی مشابه گونه‌های چند ساله دارد، اما تولید مثل آن عمدتاً از طریق تولید بذر زیاد صورت می‌گیرد. رسیدگی این گیاه طی تابستان است و سپس در اوخر تابستان یا پاییز بذر تولید می‌کند. پیچکنام علمی: Convolvulus arvensis پیچک یک گیاهی دولپه‌ای، علفی و چند ساله خزنده است و ساقه‌های تاک مانندی دارد ه به وی امکان می‌دهند در حالت پهن روی زمین باقی بماند یا به دور ساقه گیاهان دیگر بپیچد. ریشه‌های این گیاه قادرند تا عمق ۵ متری خاک نفوذ کنند و این علف هرز را قادر می‌سازد تا در خاک‌های خشکی که از نظر عناصر غذایی فقیر هستند بقا داشته و رقابت کند. پیچک می‌تواند توسط ریزوم و بذر تولید مثل نماید. ریشه‌کنی این علف‌هرز بسیار دشوار است، زیرا ریزوم‌های آن بسیار عیق هستند و بذر‌های آن نیز می‌توانند قوه نامیه خود را تا ۵۰ سال حفظ کنند. مبارزه با پیچک به کمک عملیات زراعی مشکل است و باید از سموم نفوذی که ریشه را در عمق زمین نابود سازد استفاده کرد.بهترین سم علف‌کش برای مبارزه با پیچک، مخصوصاً در ان زمان که در منتهای فعالیت است، تو – فور – دی می‌باشد. در مزراعی که به کارگیری ای سم خطرناک باشد می‌توانMCPA را به کار برد.
 

fati.sh8775

کاربر بیش فعال
علف هرز

علف هرز

[h=1][/h][h=1][FONT=&quot]فهرست گیاهان (از جمله علف های هرز) بر حسب حروف الفبا[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] الف: [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]ابی - آجیل مزرعه - ارزن جویباری - ارزن مردابی - ارزنی - ارس - ارمک [/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]از بوتک - از گند - ازمک - اسب‌واش - اسپرس تاج‌خروسی - اسپرکه - اسپند[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]استبرق - اسفرزه - اسفند - اسکنبیل - اسلیخ - آسه - اشنان درختی - اشنان نمک - اشنان - اشنه ایرلندی - اشنه دریایی - اشنه - اشورک - آفتاب‌پرست[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]آفتاب‌پرست مزرعه‌روی - افسنطین - اقاقیا - اکالیپتوس - آگلونما - آلاله[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]الجاره (دقزدانه) - آلو وحشی - امرود (گلابی وحشی) - اناغالیس - انبه[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]انجبار - انجیر - انچوچک - آنغوزه - انگور توره - انگیون - اهو ماش زرد[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]اوری - اویارسلام - آویز - آویشن [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] ب [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]باباآدم - بابونه - بابونه رومی - بابونه شوشی - بابونه گاوی - بادام هندی (گارون زنگی) - بادام - بادامک - بادآورد - بادرنجبویه - بارهنگ ابی[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]بارهنگ کبیر - بارهنگ - باریجه (قصنی) - بالنگون - باور - بچیروک - بداغ [/FONT][FONT=&quot]([/FONT][FONT=&quot]شونگ) - برگ سنا - برنج ارزنی - برنجاف - برهان - بروکلی - بستان‌افروز[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]بطوش - بلندمازو - بن سرخ - بنت قنسول سرخ‌برگه - بنگرو - بنگله - بنه[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]به‌دانه - بودوک - بومادران - بونی - بیدار - بیدمشک - بیلهر - بیعار [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] پ [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] پاپریا - پاپیتال - پامچال - پانیکوم - پای گرگ - پتومک - پده[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]پرپین - پرتورو - پرخ - پرسیاوشان - پرند - پروانش (پیچ تلگرافی) - پریا[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]پسته - پس‌مه‌ناژ - پلاخور - پلاس مورچه - پلم - پلوش - پنیر باد - پنیرک گلریز - پنیرک - پونه - پی‌تی‌راخ - پیچ کانگورو - پیچک صحرایی - پیچک[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]پیر بهارکی - پیر پاییزی - پیرگیاه - پیرو [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] ت [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]تاج‌خروس سفید - تاج‌خروس - تاجریزی - تاغ - تایله (تاغوت) - ترخون[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]ترات - ترب شیر - ترب وحشی - ترشک مواج - ترنجبین - تمشک درختی - توت پایابی - توری - توسکا - توسکای ییلاقی - توله [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] ج [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]جارو علفی - جاز - جعفری - جغجغه - جو دوسر - جو [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]چ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]چالطاق - چای کوهی - چای - چاییر - چچم سخت - چش - چشمه آله کو - چگرد - چمن گره‌ریش - چمن‌بز - چندل - چوبک - چوچ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] ح [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]حرا - حسن یوسف - حلفه - حنظل [/FONT]
[FONT=&quot] خ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]خار غَشق - خاراگوش - خارچرخه - خارخرون - خارخسک (نخودک) - خارشتر[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]خارمریم - خار مقدس - خاکشیر - خردل بری - خردل سفید - خردل وحشی - خرزهره [/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]خرفه - خرمندی (کلهو) - خطمی چینی - خطمی درختی - خنجری - خورشیدی[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]خوشاریزه - خولکیش - خیارک - خیزران - خینجوک [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] د [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]دارچین - دارگنده - دارمهر - داز - داغداغان - دانه قناری - درج[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]درخت عنبر - درخت گبر - درخت نوئل - درمشوک - درمنه دشتی - درمنه سیاه[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]درمنه کوهستانی - درمنه - دغدغک - دم روباهک - دم عقربی - دم‌اسبی[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]دَنبلان - دیوخار [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] ر [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]رازک - رازیانه - راش (مرس) - راناس - رخشک - رژن (بخورک) - رملیگ - روناس - ریش میش - ریواس [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] ز [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]زالزالک - زبان‌گنجشک - زدو - زربین - زردان - زردشاه‌تره - زرشک[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]زلف شیطان - زنجبیل - زنگوله‌ای تیغالی - زنیان - زوفا - زیتون - زیروک [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ژ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]ژاره [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] س [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]سبزی سگانه - سپستان - سداب - سدر - سرخدار - سرو - سِریم - سقز[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]سگ‌انگور - سلمه تره - سنا - سنبل‌الطیب - سنبنیج - سوختال - سورنجان[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]سوروف - سوزن‌چوپان کوهسری - سیاه‌اربه - سیاه‌دانه - سیرخرس - سیلن [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] ش [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]شالک (تبریزی سیاه) - شاه‌افسر - شاه‌پسند درختی - شاه‌تره - شب‌بوی صحرایی - شبدر - شبه‌سرو - شقایق - شکرتیغال جنوبی - شکرتیغال - شنبلیله قلابدار - شنبلیله - شنکوک - شنگ - شور - شوکران کبیر - شویدی - شیان[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]شیرپنیر - شیرتلخک - شیرتیغک - شیرخشت - شیرین‌بیان - شیشعان [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ص [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]صابونک [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] ط [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]طوق [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] ع [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]عاقرقرها (بابونه گاوی) - عروسک پشت پرده - علد - علف آهو - علف چشمه [/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]علف خرس - علف شاخی - علف شوره - علف فرش - علف مار (کور) - علف هفت‌بند [/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]عناب [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] ف [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]فراسیون - فرفیون - فندق [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ق [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]قدومه - قره‌خزک - قمیش - قیچ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] ک [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]کادی - کاسنی زرد - کاسنی - کاکائو - کاکتوس - کاکوتی - کاندول - کاه مکی - کاهو - کبر - کتان گرمسیری - کتور - کتیرا - کرت (چش) - کرتس - کرته [/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]کرتوس - کرفس - کرکو - کرگزنه - کرمازو - کسور - کلاغک - کلاه میرحسن[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]کلم - کلم وحشی - کلمک - کما - کملیر - کنار - کنجد - کندل - کنگر خوراکی[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]کنگر طلایی - کنگر فرنگی - کنگر - کنگرگون - کهور پاکستانی - کهور - کهورک [/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]کیسه کشیش - کیشدر - کیکم [/FONT]
[FONT=&quot] گ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]گاورس - گراهانس - گردی - گرگ‌تیغ - گریفون - گز خوانسار - گز روغن[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]گز شاهی - گز - گزانگبین - گزنه - گل پوره - گل حنا - گل ختمی - گل خله[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]گل در - گل راسن - گل زرد - گل ساعتی - گل سرخ - گل صلح - گل عسلی - گل قهرکنک - گل گاو زبان خوزستانی - گل گاوزبان - گل گندم خوزستانی - گل مغربی [/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]گل مینا - گل نیلوفر - گل همیشه‌بهار - گلایول صحرایی - گلدباخیا - گلدر [/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]گلدمی - گلرنگ مقدس - گلرنگ وحشی - گَندِواش - گون کتیرا (گون پنبه‌ای[/FONT][FONT=&quot]) - [/FONT][FONT=&quot]گون - گوه (چمیزک) - گیج - گیشتر [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] ل [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] لاتی - لاله چمنی - لاواند حقیقی (اسطوخودوس) - لباشیر - لعل کوهستان - لگجی - لور (کراک) - لویی جنوبی [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] م [/FONT][FONT=&quot]
مازوج - مامیران - مای‌مرز - مرزه - مرزه کوهی - مرغ شور - مرغ - مرمرشک - مریم گلی - مریم‌گلی گرمسیری - مریم نخودی - مستور خوابیده - مشعلی - مشک - مشک طرامشک - مشگک - مگس‌گیر هرز - منداب - مه‌ناژ - مو - موچسب (پیچک دیواری) - موچه - مور - مورت - مورد - موز - موسیر - میمونی بیابانی
[/FONT]
[FONT=&quot] ن [/FONT][FONT=&quot]
ناترک - ناخنک - نارگیل - ناگرد - نرگس - نرم جر - نسرین - نعل اسبی - نعناع کوهی - نعناع - نگونسر (پنجه مریم) - نمدار - نوک‌لکلکی - نی قلم - نی - نیشکر
[/FONT]
[FONT=&quot] و [/FONT][FONT=&quot]
ورث ابی - ورک - وشا - ولیسنریا - ون
[/FONT]
[FONT=&quot] ه [/FONT][FONT=&quot]
همیشه‌بهار - هندوانه ابوجهل (حنظل)
[/FONT]
[FONT=&quot] ی [/FONT][FONT=&quot]
یولاف - یونجه سکه‌ای - یونجه
[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][/h]
 

antirium

عضو جدید
سلااااام و خست نباشید..میشه لطفا از علف های هرز مزارع برنج و گندم بخصوص در منطقه اصففهان مطلب بذارید ممنون..
 

sm-taba

عضو جدید
خارشتر

Alhagi psuedalhagi

Camelthorn


خارشتر گیاهی است علفی و چند ساله از خانوادهLeguminosae،تکثیر ان توسط بذر و ریزوم صورت میگیرد.دارای شاخه هایی انبوه و در هم، ساقه سبز رنگ است. این گیاه برگهای ساده ای دارد که2تا4میلیمتر عرض و2تا10 میلیمتر طول دارند. برگها به شکل بیضی کشیده هستند که در پایه خارها قرار گرفته اند.گلها به طور منفرد یا دوتایی در طرفین شاخه ها قرار دارند. کاسه گل تقریبا 2 میلیمتر طول دارد و بدون کرک است.دندانه های کاسه نوک تیزوتخمدان نیز بدون کرک است. میوه این گیاه باریک و بدون کرک بوده سطح رویی ان صاف و سطح زیرش بند بند است.رنگ گلها صورتی یا صورتی مایل به بنفش است. دمگل 1 تا 3 میلیمتر است.





این علف هرز به شوری مقاوم بوده و بیشتر در نواحی خشک وبیابانی وجود دارد گوسفندان و شتر از آن تغذیه میکنند.از گونه های دیگر ان میتوان A.persarum را نام برد.

خارشتر از علفهای هرز مزارع پنبه،نیشکر،چغندرقند،گندم، جو،سبزی و صیفی است.

روشهای کنترل:

خارشتر را میتوان با سم پاشی با علفکش تو-فور-دی پس از سبز شدن در مزارع غلات به نسبت 5 لیتر در هکتار کنترل کرد. مصرف علفکشها قبل از سبز شدن تاثیر چندانی در کنترل این گیاه ندارد.



اين تصوير كه مال خارشتر نيست ؟؟؟!!!
 

Similar threads

بالا