عدل خدا

elisa.ff

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر شما وقتی دو بچه در دو خانواده متفاوت از نظر مالی وفرهنگ بدنیا می ایند که یکی شاید چند ملیون بدهکار بدنیا بیاد ودیگری صاحب چندین میلیارد ثروت می شود مطمئنا روش زندگی وآینده آنها نیز متفاوت هست یکی با رنج فراوان ودیگری آسوده خاطر

اگه جواب قانع کننده ای دارید لطفا با دلیل بیا کنید

این موضوع ممکن است به ذهن هرکسی خطور کند:que:
 

scorpio20

عضو جدید
جوابي قانع كننده تر از اين فكر نمي كنم وجود داشته باشه كه عقل محدود ما اطلاعات نامحدود نمي گيره و اين يكي از اطلاعات نامحدوده چون به بي نهايت شرط اوليه و شرايط مرزي نياز داره و يه معادله n مجهولي هستش!!
 

ا.پزشکی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
به نظر شما وقتی دو بچه در دو خانواده متفاوت از نظر مالی وفرهنگ بدنیا می ایند که یکی شاید چند ملیون بدهکار بدنیا بیاد ودیگری صاحب چندین میلیارد ثروت می شود مطمئنا روش زندگی وآینده آنها نیز متفاوت هست یکی با رنج فراوان ودیگری آسوده خاطر

اگه جواب قانع کننده ای دارید لطفا با دلیل بیا کنید

این موضوع ممکن است به ذهن هرکسی خطور کند:que:


منم واقعاً نمیدونم......
میگن هر کی برای خدا عزیزتره خدا بیشتر آزمایشش میکنه و تو شرایط سخت قرارش میده....
ولی من نمیتونم با این طرز فکر موافق باشم

بعضی مواقع فکر میکنم خدا مثل پدر پینوکیو ( پدر ژپتو ) میمونه....

پدر ژپتو ، پینوکیو رو خلق کرد و دوستش هم داشت ولی مراقبش نبود و کاری به کارش نداشت تا همه اون بلاها سرش اومد....
فکر میکنم ما هم مثل پینوکیو فقط "خلق" میشیم ولی اصلاً مهم نیست که چه جوری ، با چه وضعی، با چه فرهنگی و اینکه چرا یه عده همش باید سختی بکشن و هیچ وقت آب خوش از گلوشون پایین نره..........
 

enkidu

عضو جدید
به نظر من این هم یه صورت دیگه از مسئله شر هستش ،
تو این مسئله مکا می گیم که خدایی هستش که هم عالمه ،هم قادره ، هم حکیمه و با همه این
وجود باز هم شر وجود داره و این با تعریفی که ما از خدا داریم تناقض داره .
شاید بشه حرف دوست عزیزمون که گفتن خدا هر کسی رو که بیشتر دوسش داشته باشه بیشتر اذیتش می کنه قبول کرد ، نظر دیگر اینکه برای اینکه عقل ما ناقصه و توانایی فهم کارای خدا رو نداریم ،شاید حکمتی تو این کار خدا هستش که یکی رو تو این شراسط سخت می ذاره و یکی دیگه تو بهترین شرایط موجود بوجود می آد وبه زندگیش ادامه می ده .
ولی به نظر من اگه خدایی باشه باید خیل بی عدالتی به خرج داده باشه که یکی اینجوری باشه و دیگری یه جور دیگه .
بهر حال بستگی به بینش خود طرف داره که دنیا و خدارو چه جوری ببینه !
 

kaveh_69

عضو جدید
به نظر شما وقتی دو بچه در دو خانواده متفاوت از نظر مالی وفرهنگ بدنیا می ایند که یکی شاید چند ملیون بدهکار بدنیا بیاد ودیگری صاحب چندین میلیارد ثروت می شود مطمئنا روش زندگی وآینده آنها نیز متفاوت هست یکی با رنج فراوان ودیگری آسوده خاطر

اگه جواب قانع کننده ای دارید لطفا با دلیل بیا کنید

این موضوع ممکن است به ذهن هرکسی خطور کند:que:
سلام.:gol:
1.قدیمیا میگن هر کسی رو تو قبر خودش میذارن این مثل به ظاهر ساده ولی پر مفهوم جواب سوال شماست.
2.ماطبق محاسبات خود با مسایل برخورد میکنیم.در حالی که محاسبات خداوند متفاوت است.
3.یادتان باشد خداونداز اولی نخواهد پرسید چرا انفاق نکردی یا خیلی چراهای دیگر.
4.خداوند از هر کس به اندازه وسعش وباتوجه به امکاناتی که به او داده است میخاهد.
5.شما باید توجه کنید که دنیایی دیگر نیز در پیش است وزندگی به دنیا ختم نمیشود.
6.به طور مثال شما فکر کنید همه اینشتین یا میلیاردر به دنیا بیان ایا نظم جوامع به هم نمی خورد؟
 

financialmanager

عضو جدید
مسئله وجود شر برای درک خیر و اینکه شر و خیر هر دو از مخلوقات خداوند دانا و حکیم هستند میتونه یکی از جوابهای این سوال باشه همونطور که دوستمون اشاره کردن خداوند از هر کسی به اندازه وسعش باز خواست میخواد و خلق جهان دیگر هم دلیلش به خاطر اینکه هر کسی به اندازه ی نفس کار خودش مجازات یا پاداش ببینه چون این دنیا ظرفیت این رو نداره که بتونه همه چیز رو در خودش جا بده خود خداوند قول داده که کمبود های این دنیا رو مثل معلولیت مادر زادی و........در اون دنیا جبران کنه پس جای نگرانی برای بی عدالتی خدا نیست که جز عدالت هیچ چیز دیگه ای د راون نیست و این ماییم که قدرت درکش رو نداریم
 

mahboobeyeshab

عضو جدید
کاربر ممتاز
عدل در لغت به معناى قرار گرفتن هر چيزى در جاى خودش است و در اصطلاح به معناى موزون و متناسب بودن، تساوى و نفى هر گونه تبعيض، و رعايت استحقاق ها در افاضه وجود و امتناع نكردن از افاضه رحمت به آنچه امكان وجود يا كمال وجودى را دارد
تمامى تعاريف ياد شده بر پايه استحقاق بنا شده است....... يعنى رعايت حقوق در اعطا كردن، حال در هر چهره اى كه باشد و روزى «بى حساب» به هر معنايى كه بگيريم از آن جا كه حقى براى مخلوق در برابر خالق، فرض نمى شود، منافى با عدل نيست و اساساً طرح مسأله عدل و عدالت در اين مورد كه حقى فرض نمى شود و به تمامى فيض و لطف و كرم است، صحيح نيست. زيرا رعايت استحقاق و حق ـ عدل ـ در جايى است كه «حقى» در ميان باشد و تفضل خداوندى ابتدايى و بى سابقه است....

إنَّ اللّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
خداوند به هر كس كه بخواهد، بى حساب روزى مى دهد....بغير حساب...
و در اين آيه از سلطه و مالكيت و تماميت اراده او سخن مى گويد كه در مجراى حكمت، بر بندگان خويش جارى مى سازد و قيد «حكمت» حدود صد بار درباره خداى متعال تكرار شده و اشاره به حكيمانه بودن همه امور الهى دارد.
جمله «بغير حساب» (=بدون حساب) اشاره به اين است كه درياى مواهب الهى آن قدر وسيع و پهناور است كه هر قدر به هر كس ببخشد كمترين تأثيرى براى او نمى كند و نيازى به «نگاه داشتن حساب» ندارد; زيرا حساب را آن ها نگاه مى دارند كه سرمايه محدودى دارند، و بيم تمام شدن يا كمبود سرمايه درباره آن ها مى رود; چنين اشخاصى هستند كه دائماً در عطاياى خود حسابگرند كه مبادا سرمايه آن ها از دست برود; امّا خداوندى كه درياى بى پايان هستى و كمال است، نه بيم كمبود دارد و نه كسى از او حساب مى گيرد، و نه نيازى به حساب دارد.
از آنچه بيان شد، روشن مى شود كه اين جمله با آياتى كه به بيان تقدير الهى و اندازه گيرى و لياقت و شايستگى افراد و حكمت و تدبير آفرينش مى پردازد، منافاتى ندارد.
علامه طباطبايى صفت «بغير حساب» را از اين رو مى داند كه «رزق» پروردگار بدون عوض داده شده است و كسى را حقى بر خداوند نيست; به عبارت ديگر، بخشش هاى پروردگار بدون اين كه در برابر حق يا چيزى باشد، بر حسب نيازهاى قابل و مرزوق به آن ها مى رسد....
 

ترانه

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر من این هم یه صورت دیگه از مسئله شر هستش ،
تو این مسئله مکا می گیم که خدایی هستش که هم عالمه ،هم قادره ، هم حکیمه و با همه این
وجود باز هم شر وجود داره و این با تعریفی که ما از خدا داریم تناقض داره .
شاید بشه حرف دوست عزیزمون که گفتن خدا هر کسی رو که بیشتر دوسش داشته باشه بیشتر اذیتش می کنه قبول کرد ، نظر دیگر اینکه برای اینکه عقل ما ناقصه و توانایی فهم کارای خدا رو نداریم ،شاید حکمتی تو این کار خدا هستش که یکی رو تو این شراسط سخت می ذاره و یکی دیگه تو بهترین شرایط موجود بوجود می آد وبه زندگیش ادامه می ده .
ولی به نظر من اگه خدایی باشه باید خیل بی عدالتی به خرج داده باشه که یکی اینجوری باشه و دیگری یه جور دیگه .
بهر حال بستگی به بینش خود طرف داره که دنیا و خدارو چه جوری ببینه !

وجود شر چه تناقصی به وجود میاره؟ خدا همینطور که خیر رو آفرید شر رو هم افرید
جهان ما دوقطبیه و ما بین دو قطب قرار گرفتیم تا ازمایش بزرگ رو تجربه کنیم
نه اینکه خدا انسان رو افرید که به کمال برسه ؟ این به کمال رسیدن انسان تنها موقعی اتفاق می افته که انسان انتخاب کنه بین خیر و شر
اگه قرار بود فقط خیر باشه چرا خدا انسان رو افرید همون فرشته ها کافی بودن
دنیای ما پر ازتضاده و این ماییم که انتخاب کنیم چطور زندگی کنیم

عدل در لغت به معناى قرار گرفتن هر چيزى در جاى خودش است ..........


دوست عزیز شما هم بهتره به جای کپی کردن خودتون صحبت کنین چون کثرا کسی این مدل پستها رو نمی خونه
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
موضوع اینه که شما خلقت رو اشتباه گرفتی
عدل خداوند اصلا ربطی به اینا نداره
اون فرزندی که تو خانواده میلیاردر به دنیا اومده مگ خدا به اون خانواده میلیاردی پرول داده که شما حالا میگی خدا عدلش کجاست؟
یه بابایی تو یه زمانی تلاش کرد نتیجش رو دید حالا نسلش داره میخوره
اون بابایی که نداره تلاش نکرد فکر درست نداشت به اینجا رسید

ما هرکاری میکنیم برای رضای خداست اما خداوند نیازی به کار ما نداره
ما هرکاری میکنیم خودمون نتیجش رو میبینیم..جهان بر پایه کار ما ساخته شده...خداوند ناظر بر اعمال ماست..کجای قران نوشته خداوند تورو مستلزم مسلمون بودن تورو مستلزم اینطوری بودن کرده؟
نمی خوم وارد بحث های دیگه ای بشم...اگر متوجه نشده بگو بیشتر توضیح بدم
 

سارا 2012

عضو جدید
موضوع اینه که شما خلقت رو اشتباه گرفتی
عدل خداوند اصلا ربطی به اینا نداره
اون فرزندی که تو خانواده میلیاردر به دنیا اومده مگ خدا به اون خانواده میلیاردی پرول داده که شما حالا میگی خدا عدلش کجاست؟
یه بابایی تو یه زمانی تلاش کرد نتیجش رو دید حالا نسلش داره میخوره
اون بابایی که نداره تلاش نکرد فکر درست نداشت به اینجا رسید

ما هرکاری میکنیم برای رضای خداست اما خداوند نیازی به کار ما نداره
ما هرکاری میکنیم خودمون نتیجش رو میبینیم..جهان بر پایه کار ما ساخته شده...خداوند ناظر بر اعمال ماست..کجای قران نوشته خداوند تورو مستلزم مسلمون بودن تورو مستلزم اینطوری بودن کرده؟
نمی خوم وارد بحث های دیگه ای بشم...اگر متوجه نشده بگو بیشتر توضیح بدم

درسته که یکی تلاش میکنه زیاد پول درمیاره ولی فرزندانی که به دنیا میان اونا که به میل خودشان خانواده رو انتخاب نمیکنن

به نظر من موضوع جالبی رو دوستمون مطرح کردن من این همه عمیق بهش فکر نکرده بودم
 

balckwave

عضو جدید
سلام
به نظر من باید به یه چیز دیگه نیز تو این موضوع توجه کنیم. پول مساوی با خوشبختی؟! به نظر من نمیشه گفت کسی که تو یه خانواده ی پولدار بدنیا میاد، خوشبخته. شاید اون از کسی که فقیر زندگیه پر رنجتری داشته باشه. ولی این توضیحات فقط صورت سوال رو عوض میکنه. شاید توجیحی برای این سوال نباشه ولی به نظرم نمیشه اینو بی عدالتیه خداوند دونست. بعضی چیزا در زندگی به صورت تقدیر برای انسان مقدر شده ست و تولد یکی از اوناست. ولی اختیار انسان آینده ی زندگی ، چه خوشبختی چه بدبختی اون رو تعیین میکنه.
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
درسته که یکی تلاش میکنه زیاد پول درمیاره ولی فرزندانی که به دنیا میان اونا که به میل خودشان خانواده رو انتخاب نمیکنن

به نظر من موضوع جالبی رو دوستمون مطرح کردن من این همه عمیق بهش فکر نکرده بودم

خوب ؟ مقصر؟
مقصر خداست که اون آدم رو اونجا به دنیا اورده؟
 

elisa.ff

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب ؟ مقصر؟
مقصر خداست که اون آدم رو اونجا به دنیا اورده؟

من فکر میکنم بعضی ها هستن تو این دنیا تو بهشتن همه امکانات رو دارن


بعضی ها هم که فقیر وبدبختن خدا گفته تو بهشت به شما خونه زن میوه غذا گوشت مرع میدم خدا یهجوری به همه نظر میکنه
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من فکر میکنم بعضی ها هستن تو این دنیا تو بهشتن همه امکانات رو دارن


بعضی ها هم که فقیر وبدبختن خدا گفته تو بهشت به شما خونه زن میوه غذا گوشت مرع میدم خدا یهجوری به همه نظر میکنه

خوب یارانه ها هدفمند شده جایزه بنزین میدن...حالا خدا اینارو نده؟:دی
کسی که اینجا داره نباید اون دنیا داشته باشه؟
شما دقت کن هر کسی تو امتیاز خودش مقایسه میشه
فقیر با صبرش و غنی با دل نبستن به دنیا
هرکسی سختیه خودش رو داره...صبر خیلی راحت تره تا دل نبستن!
اینکه خدا قول اینارو داده اگه توی قران دقت کرده باشی اینارو برای خیلی چیزا گفته شده..که این دنیا هیچی نداره..اگه به اینا دل بستی..اینارو اونطرفم داری
عین این ماجراس که دو تا اتاق داشته باشیم..یکی بگه من 100تومن میدم بیا این اتاق...تو میگی نه! میری اون یکی!
البته یکی از آیه هایی که من عاشقشم اینه
و این نشانه هاییست برای کسانی که تعقل می کنند!
اینا نشانه هاییست! برای اونکه متوجه بشی عظمت چیه
حکمت بهشت بودن مرغ و حوری نیست....یکیش رضایت خداونده....تا حالا شده با خودت حس کنی خدا ازت راضی باشه چه حسی داره؟
موفق باشی
 

elisa.ff

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب یارانه ها هدفمند شده جایزه بنزین میدن...حالا خدا اینارو نده؟:دی
کسی که اینجا داره نباید اون دنیا داشته باشه؟
شما دقت کن هر کسی تو امتیاز خودش مقایسه میشه
فقیر با صبرش و غنی با دل نبستن به دنیا
هرکسی سختیه خودش رو داره...صبر خیلی راحت تره تا دل نبستن!
اینکه خدا قول اینارو داده اگه توی قران دقت کرده باشی اینارو برای خیلی چیزا گفته شده..که این دنیا هیچی نداره..اگه به اینا دل بستی..اینارو اونطرفم داری
عین این ماجراس که دو تا اتاق داشته باشیم..یکی بگه من 100تومن میدم بیا این اتاق...تو میگی نه! میری اون یکی!
البته یکی از آیه هایی که من عاشقشم اینه
و این نشانه هاییست برای کسانی که تعقل می کنند!
اینا نشانه هاییست! برای اونکه متوجه بشی عظمت چیه
حکمت بهشت بودن مرغ و حوری نیست....یکیش رضایت خداونده....تا حالا شده با خودت حس کنی خدا ازت راضی باشه چه حسی داره؟
موفق باشی

آخه میدونین من از این تعجب میکنم که خدا با اون عظمت بی انتهاش چطور در قران به این چیزای کوچولو اهمیت داده فقط همین خدا بلند مرتبه تر از همه این چیزهاست
 

negin17h

مدیر تالارهای مهندسی کامپیوتر و رباتیکمتخصص #C
مدیر تالار
نا جایی که من مطالعه کردم و میدونم، مربوط به خود انسان هست و انسان خودش انتخاب می کند. خدا عادل است و چیزی نمیتونه این عدل رو زیر سئوال ببره.
در روند تکامل انسان و دنیاهای مختلف که انسان رو از کثرت به وجدت میرسون، در هر دنیا انسان کمالاتی بدست می آورد و براساس آن انتخاب می کند. درست مثل یک مدرسه که هر دانش آموز در پایان سال، معدلی دارد و براساس آن معدل شاید در مدرسه بهتری قرار بگیرد یا فردی که سواد و اطلاعات بیشتری دارد در یک کتابخانه با انواع کتب و منابع، بهتر میتواند استفاده ببرد تا کسی که سواد پایین تری دارد :gol:
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آخه میدونین من از این تعجب میکنم که خدا با اون عظمت بی انتهاش چطور در قران به این چیزای کوچولو اهمیت داده فقط همین خدا بلند مرتبه تر از همه این چیزهاست
نمی دونم
تا حالا کتابای سنگین فسفی خوندی یا نه
ولی اولین صفحش رو که میخونی تا اینکه تا تهش برسی یه ماه طول میکشه آخرشم هیچی نمی فهمی بعد دوباره میخونی
اما همین فصاحت قران هستش که اون بی سوادی که تازه خوندن نوشتن بله به همون سادگی میخونه و از مفاهیمش در حد خودش استفاده میکنه
نه اینکه یک نفر بیاد مجموعه تفاسیری بده با توجه به خط مشی خودش و تو مجبور باشی اون تفاسیر رو مطالعه کنی
شیرینیه قران اینه که تو ساده ترین کلمات..ساده ترین شکل ممکن....حتی با مثال های جالب آدم رو در اوج اینکه کلمه کلمه اون و حتی جایگاه کلمات اون موجب تفسیری جدید هستش ، آدم رو از هزاران رمان مشتاق تر برای خوندن و به اتمام رسوندنش میکنه
وسط نوشتش چنان به سبک ترسناکی میرسه میشه سوره تکویر که هنوز تو در بهت این سوره به سوره دیگه ای میرسی که اوج لطافت رو نشون میده
اگه تفکرات و روانشناسی رو بدونی زیباترین حالت برای اینکه یه انسان لذت ببره تو ادبیات اینطوره
امیدوارم منظور منو متوجه شده باشی
این که موضوعی برای شما خیلی کم اهمیت هستش برای اعراب قرن 1 هجری اول زن بود و بعد پول! و بعد غذا کل زندگی براشون همینا بود!
قران وقتی برای تمام اعصار هستش مجبوره همه چیز رو شامل باشه
ضمنا..بخش کوچیکی از توصیفات بهشته..چون تعداد بیشتر اون وقتی از آخرت میگه به مهربانی و رضایت خداوند از بنده میرسه که کسانی که تعقل کنند! بهتر درک میکنند
پیروز باشی
(این تیکه رو یادم رفت بگم..هنوزم افرادی هستن که به عشق همون حوری و .... میرن امید به بهشت دارن.....جامعه رو ببین...حتی اونی که هنوز پاش به آسفالت نخورده)
 
آخرین ویرایش:

negin17h

مدیر تالارهای مهندسی کامپیوتر و رباتیکمتخصص #C
مدیر تالار
نمی دونم
تا حالا کتابای سنگین فسفی خوندی یا نه
ولی اولین صفحش رو که میخونی تا اینکه تا تهش برسی یه ماه طول میکشه آخرشم هیچی نمی فهمی بعد دوباره میخونی
اما همین فصاحت قران هستش که اون بی سوادی که تازه خوندن نوشتن بله به همون سادگی میخونه و از مفاهیمش در حد خودش استفاده میکنه
نه اینکه یک نفر بیاد مجموعه تفاسیری بده با توجه به خط مشی خودش و تو مجبور باشی اون تفاسیر رو مطالعه کنی
شیرینیه قران اینه که تو ساده ترین کلمات..ساده ترین شکل ممکن....حتی با مثال های جالب آدم رو در اوج اینکه کلمه کلمه اون و حتی جایگاه کلمات اون موجب تفسیری جدید هستش ، آدم رو از هزاران رمان مشتاق تر برای خوندن و به اتمام رسوندنش میکنه
وسط نوشتش چنان به سبک ترسناکی میرسه میشه سوره تکویر که هنوز تو در بهت این سوره به سوره دیگه ای میرسی که اوج لطافت رو نشون میده
اگه تفکرات و روانشناسی رو بدونی زیباترین حالت برای اینکه یه انسان لذت ببره تو ادبیات اینطوره
امیدوارم منظور منو متوجه شده باشی
این که موضوعی برای شما خیلی کم اهمیت هستش برای اعراب قرن 1 هجری اول زن بود و بعد پول! و بعد غذا کل زندگی براشون همینا بود!
قران وقتی برای تمام اعصار هستش مجبوره همه چیز رو شامل باشه
ضمنا..بخش کوچیکی از توصیفات بهشته..چون تعداد بیشتر اون وقتی از آخرت میگه به مهربانی و رضایت خداوند از بنده میرسه که کسانی که تعقل کنند! بهتر درک میکنند
پیروز باشی
(این تیکه رو یادم رفت بگم..هنوزم افرادی هستن که به عشق همون حوری و .... میرن امید به بهشت دارن.....جامعه رو ببین...حتی اونی که هنوز پاش به آسفالت نخورده)

ممنون و یه موضوع دیگه اینکه مفاهيم قرآن قابل درک برای تمامی افراد است و باید این موضوع رو هم بیان کرد که هرکس بنا به اطلاعاتش می تواند به سطح بالاتری برسد :gol:
 

ALviin

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممکنه این یکی که شما میگی از نظر مالی در سطح پایینی هستش چیزایی داشته باشه که اون یکی تو عمرش نتونه به دست بیاره...
ممکنه آرامشی داشته باشه ..
احساس رضایتی داشته باشه که هرگز اون یکی نتونه داشته باشه...
در ضمن میتونه به جای نا امیدی بگه یا علی و بلند بشه و زندگیشو سر وسامون بده!!;)
 
آخرین ویرایش:

elisa.ff

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمی دونم
تا حالا کتابای سنگین فسفی خوندی یا نه
ولی اولین صفحش رو که میخونی تا اینکه تا تهش برسی یه ماه طول میکشه آخرشم هیچی نمی فهمی بعد دوباره میخونی
اما همین فصاحت قران هستش که اون بی سوادی که تازه خوندن نوشتن بله به همون سادگی میخونه و از مفاهیمش در حد خودش استفاده میکنه
نه اینکه یک نفر بیاد مجموعه تفاسیری بده با توجه به خط مشی خودش و تو مجبور باشی اون تفاسیر رو مطالعه کنی
شیرینیه قران اینه که تو ساده ترین کلمات..ساده ترین شکل ممکن....حتی با مثال های جالب آدم رو در اوج اینکه کلمه کلمه اون و حتی جایگاه کلمات اون موجب تفسیری جدید هستش ، آدم رو از هزاران رمان مشتاق تر برای خوندن و به اتمام رسوندنش میکنه
وسط نوشتش چنان به سبک ترسناکی میرسه میشه سوره تکویر که هنوز تو در بهت این سوره به سوره دیگه ای میرسی که اوج لطافت رو نشون میده
اگه تفکرات و روانشناسی رو بدونی زیباترین حالت برای اینکه یه انسان لذت ببره تو ادبیات اینطوره
امیدوارم منظور منو متوجه شده باشی
این که موضوعی برای شما خیلی کم اهمیت هستش برای اعراب قرن 1 هجری اول زن بود و بعد پول! و بعد غذا کل زندگی براشون همینا بود!
قران وقتی برای تمام اعصار هستش مجبوره همه چیز رو شامل باشه
ضمنا..بخش کوچیکی از توصیفات بهشته..چون تعداد بیشتر اون وقتی از آخرت میگه به مهربانی و رضایت خداوند از بنده میرسه که کسانی که تعقل کنند! بهتر درک میکنند
پیروز باشی
(این تیکه رو یادم رفت بگم..هنوزم افرادی هستن که به عشق همون حوری و .... میرن امید به بهشت دارن.....جامعه رو ببین...حتی اونی که هنوز پاش به آسفالت نخورده)

من چهارده جزئ قران رو حفظم با تفسیر تازه من این جواب رو امروز از استادم پرسیدم گفت این هم یکی از اعجاز قران هست که هم به مسائل کوچک پرداخته هم به خلقت کهکشانها

امیدوارم شما هم خوب درک کرده باشین با دلیل آدم قانع میشه نه با...
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من چهارده جزئ قران رو حفظم با تفسیر تازه من این جواب رو امروز از استادم پرسیدم گفت این هم یکی از اعجاز قران هست که هم به مسائل کوچک پرداخته هم به خلقت کهکشانها

امیدوارم شما هم خوب درک کرده باشین با دلیل آدم قانع میشه نه با...

چه خوب
بله منم اشاره کردم تو صحبت هام..به فصاحت قران اشاره کردم که یکی از مهمترین اعجاز قرآن هستش
با دلیل قانع میشه...اما کسی که دلیل رو بهمه...علت و معلول رو بدونه چیه
شما میخوای با کسی که روزنامه رو بر عکس میگیره از علت و معلول و فلسفه خلقت بگی؟
من دارم میگم زیباییه قران به اینه که هم اون میتونه بخونه هم شما!
 

elisa.ff

عضو جدید
کاربر ممتاز
چه خوب
بله منم اشاره کردم تو صحبت هام..به فصاحت قران اشاره کردم که یکی از مهمترین اعجاز قرآن هستش
با دلیل قانع میشه...اما کسی که دلیل رو بهمه...علت و معلول رو بدونه چیه
شما میخوای با کسی که روزنامه رو بر عکس میگیره از علت و معلول و فلسفه خلقت بگی؟
من دارم میگم زیباییه قران به اینه که هم اون میتونه بخونه هم شما!



ولی میدونین واقعا این مسائل تو ذهن من مجهوله ؟؟؟؟
حتی از یه اخوند پرسیدم گفت :دخترم چرا کفر میگی یه چیزی نگفت که با دلیل باشه من هم خوب قانع بشم
 

elisa.ff

عضو جدید
کاربر ممتاز
چه خوب
بله منم اشاره کردم تو صحبت هام..به فصاحت قران اشاره کردم که یکی از مهمترین اعجاز قرآن هستش
با دلیل قانع میشه...اما کسی که دلیل رو بهمه...علت و معلول رو بدونه چیه
شما میخوای با کسی که روزنامه رو بر عکس میگیره از علت و معلول و فلسفه خلقت بگی؟
من دارم میگم زیباییه قران به اینه که هم اون میتونه بخونه هم شما!

من فکر نمیکنم این بحث به جایی برسه بابای من که دکترای فلسفه داره نتونست قانعم کنه !!!!!!!!!!!!!!!!
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
الیسا خان
خیلی ها شک رو حرام میدونن
البته حق هم دارن..شکی که به کفر برسه حرامه
اما شکی که خدا رو واست اثبات کنه و نزدیکتر به نظر من باید باشه..چون انسان عاقله

تو جواب جمله بعدیت 2 تجربه شخصی رو بهت میگم امیدوارم به دردت بخوره: (من شاید طوری حرف زدم که از شما بیشتر میدونم..در حالی که اینطور نیست..من شاید خیلی بیشتر از شما گنگ باشم)
1) روایتی از پیامبر هست که فکر کنم امام علی کی پرسن که چه کسانی درد ین بالاتر هستن همچین چیزایی...که جواب پیامبر این بوده که مردمانی که امام زمان آن ها در غیبت است و آنها به یک کتاب ایمان میاورند!
خوب همونطور که میبینی ایمان به یک کتاب خیلی سخته!
دومین چیزی که میخوام بگم آیه از قرآن هستش که میفرمایند اگر بنده من به سمت من بیاید نور اینمان را در دلش ! قرار میدهم...این دل که مطمئنا قلب نیست..خودت بهتر از من میدونی(حالا نکته جالبش اینه کشف کردن که مرکز تفکراتی در قلب وجود داره که همون چیزی که درع رصه های مختلف به نام دل میگفتن) قرار نیست همه چیز با منطق به نتیجه برسه...سعی کن دنیا رو با احساس خودت حس کنی...به جواب های بهتری میرسی
موفق باشی الیس خانم
 

elisa.ff

عضو جدید
کاربر ممتاز
الیسا خان
خیلی ها شک رو حرام میدونن
البته حق هم دارن..شکی که به کفر برسه حرامه
اما شکی که خدا رو واست اثبات کنه و نزدیکتر به نظر من باید باشه..چون انسان عاقله

تو جواب جمله بعدیت 2 تجربه شخصی رو بهت میگم امیدوارم به دردت بخوره: (من شاید طوری حرف زدم که از شما بیشتر میدونم..در حالی که اینطور نیست..من شاید خیلی بیشتر از شما گنگ باشم)
1) روایتی از پیامبر هست که فکر کنم امام علی کی پرسن که چه کسانی درد ین بالاتر هستن همچین چیزایی...که جواب پیامبر این بوده که مردمانی که امام زمان آن ها در غیبت است و آنها به یک کتاب ایمان میاورند!
خوب همونطور که میبینی ایمان به یک کتاب خیلی سخته!
دومین چیزی که میخوام بگم آیه از قرآن هستش که میفرمایند اگر بنده من به سمت من بیاید نور اینمان را در دلش ! قرار میدهم...این دل که مطمئنا قلب نیست..خودت بهتر از من میدونی(حالا نکته جالبش اینه کشف کردن که مرکز تفکراتی در قلب وجود داره که همون چیزی که درع رصه های مختلف به نام دل میگفتن) قرار نیست همه چیز با منطق به نتیجه برسه...سعی کن دنیا رو با احساس خودت حس کنی...به جواب های بهتری میرسی
موفق باشی الیس خانم

شما کاملا راست میگین من میتونم با قلبم خدا رو حس کنم قلبم که هیچحتی با تمام وجودم ولی نمیتوانم خدای که خودم با قلبم پیداش کردم با خدای که تو قران داریم تطبیق بدم

تازه در مورد شک هم باید بگم که خوبه آدم با عقل خودش با منطق خودش به یه چیزی ایمان بیاره این خیلی بهتره تا اینکه یه چیزی رو بدون فکر کردن قبول کنی


من فکر میکنم زمان همه چیزو برام روشن میکنه. خیلی ممنون
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شما کاملا راست میگین من میتونم با قلبم خدا رو حس کنم قلبم که هیچحتی با تمام وجودم ولی نمیتوانم خدای که خودم با قلبم پیداش کردم با خدای که تو قران داریم تطبیق بدم

تازه در مورد شک هم باید بگم که خوبه آدم با عقل خودش با منطق خودش به یه چیزی ایمان بیاره این خیلی بهتره تا اینکه یه چیزی رو بدون فکر کردن قبول کنی


من فکر میکنم زمان همه چیزو برام روشن میکنه. خیلی ممنون

صمیمانه براتون دعا میکنم تا تو این مسیر خداوند هم یاریتون بده
بله...نظر مراجع مختلف راجع به موضوع واحد متفاوته
آرزومندم اینطور باشه
پیروز و شاد باشید
 

enkidu

عضو جدید
وجود شر چه تناقصی به وجود میاره؟ خدا همینطور که خیر رو آفرید شر رو هم افرید
جهان ما دوقطبیه و ما بین دو قطب قرار گرفتیم تا ازمایش بزرگ رو تجربه کنیم
نه اینکه خدا انسان رو افرید که به کمال برسه ؟ این به کمال رسیدن انسان تنها موقعی اتفاق می افته که انسان انتخاب کنه بین خیر و شر
اگه قرار بود فقط خیر باشه چرا خدا انسان رو افرید همون فرشته ها کافی بودن
دنیای ما پر ازتضاده و این ماییم که انتخاب کنیم چطور زندگی کنیم




دوست عزیز شما هم بهتره به جای کپی کردن خودتون صحبت کنین چون کثرا کسی این مدل پستها رو نمی خونه

واو عالیه ! حرفی با این که من کپی پیست می کنم ندارم ولی در مورد این حرف شما که جهان دو قطبی هستش واز این حرفا باید به عرضتون برسونم که این حرف ریشه در تفکر آریایی داره و هیچ صنمی هم با تفکر اسلامی نداره !
و در کل این مطلبو می رسونه که ما بازیچه دست خدای هستیم که همه ماهارو فقط بر این آفریده که یه بازی کوچیک باشیم واسه تفریحشون .مثل کی که سادیسم داره و دوست داره همرو اذیت کنه !
چه ایدئولوژی جالبی !
 

علّامه

عضو جدید
پپ
به نظر شما وقتی دو بچه در دو خانواده متفاوت از نظر مالی وفرهنگ بدنیا می ایند که یکی شاید چند ملیون بدهکار بدنیا بیاد ودیگری صاحب چندین میلیارد ثروت می شود مطمئنا روش زندگی وآینده آنها نیز متفاوت هست یکی با رنج فراوان ودیگری آسوده خاطر

اگه جواب قانع کننده ای دارید لطفا با دلیل بیا کنید

این موضوع ممکن است به ذهن هرکسی خطور کند:que:[/QUOT
E]
با سلام به همه دوستان
من تازه وارد این سایت شدم و شاید با نحوه بحث شما آشنایی نداشته باشم. به همین خاطر پیشاپیش از همه دوستان عذر خواهی نموده و امیدوارم به بزرگ واری خودتون ببخشید
دوست عزیز طرح مسئله خوبی هست اما برای رسیدن به جواب این سوال لازم است تا کمی زوایای بحث رو باز نماییم تا راحت تر بتونیم قضاوت منصفانه ای داشته باشیم.


خوب ما میدونیم که کسی که به دیگری ظلم میکند میتونه چند علت داشته باشه یا اینکه نیازمند است و بوسیله این ظلم نیازش برطرف میشه، حالا خواه این نیاز نیاز مالی یا ثهوت قدرت و یا... باشد. یا اینکه هیچ نیازی ندارد بلکه برای تفریح و عابثانه این کار را انجام میدهد. یا اینکه نس بت به ظلم بودن ان عمل توجه و علم ندارد.

اما از انجا که ما اثبات نموده ایم که خدامند بی نیاز مطلق بوده و بی نیاز از هر شیئی است(چون واجب الوجود اگر نیازمند به غیرش باشد میشود ممکن الوجود و این تناقض است پس واجب محال است که محتاج باشد)پس به خاطر نیاز ظلم نمی کند.و از آنجا که حکیم است و دارای تمام کمالات(که این هم به خاطر واجب الوجود بودنش است چون اگه یک کمالی را نداشته باشد یا انرا به نحو ناقص داشته باشد این یعنی برای تامین ان نیازمند به غیر است و این هم با وجوب وجود منافات دارد) کار عبث هم انجام نمی دهد و چون علم مطلق را هم داراست پس هیچ انگیزه ای برای ظلم کردن در او نیست به همین خاطر است که در قرآن میفرماید:« و لیس ظلام للعبید».

خوب وقتی دانستیم که خداوند ظلم نمی کند باید به مسئله خودمان برگشته و ان را با دید بهتری مورد برسی قرار داده تا به نتیجه دلخواه برسیم.

قبل از شروع بحث لازم است که بدانیم که عدل و عدالت به معنی تساوی نیست بلکه عدل معانی متعددی دارد که بعضی از دوستان به آن ها اشاره نمودند. پس عدالت خدامند در اینجا چطور ظهور مینماید؟

باید دانست که عدالت خداوند موطن تحققش در این دنیا نیست به این معنا که قرار نیست هر کسی در این دنیا به هر چه سزاوارش هست برسد و عدالت در همین دنیا اجرا شود بلکه اساسا این امکان پذیر نیست چون بعضی از کارها چه خوب چه بد در این دنیا ثواب و عقابی برای انها نمی شود تصور نمود به طور مثال کسی مثل امام حسین علیه السلام که از همه هستی خود، جان مال فرزند و... گذشت در راه ارمان و هدفش چه ثوابی میتواند در این دنیا به او داد؟ یا کسی مثل یزید لعنه الله ایا عقابی برای او در این دنیا هست؟ پس این دنیا نمی تواند جایی برای رعایت عدالت باشد پس باید عدالت را در جایی دیگر جست که ان جا هیچ محذوری برای انجام آن نباشد و ان همان دنیای بعد از مرگ است که هر کس به حساب خود میرسد.

اما حال اگر در روز قیامت خداوند امد و از بچه ای که در یک خانواده ی فقیر و بی ایمان بزرگ شد و از بچه ای که در مقابل او در یک خونواده پولدار و با ایمان بزرگ شد به یک اندازه طاعت خواست این بی عدالتی است یعنی بگوید خوب هر دوی شما نماز خونده و روزه و... انجام داده اید پس هر کس به ثوابش میرسد.این ظلم است و از ساحت خداوند به دور است.

مثالی می آورم که کمی بحث روشنتر شود: فکر کنید که پدری سه فرزند دارد و به پسر اولش پانزده میلیون و به پسر دومش ده میلیون و به پسر سومش پنج میلیون میدهد و میگوید که یک سال با این پول کار کنید و بعد از آن بیایید ببینم کی توانسته سرمایه اش را بیشتر کند. بعد یک سال همه می آیند و پسر بزرگ بیست میلیون شده مجموع دارائیش و پسر وسط پانزده میلیون و پسر کوچک هم پانزده میلیون سرمایه آورده است.

خوب حالا اگه پدر بگوید که پسر بزرگ چون از همه بیشتر پول آورده است پس او برنده شده درست است؟

خیر چون او به نسبت پولی که داشته از همه کمتر کار کرده است و برنده اصلی پسر کوچک است که سرمایه اش را سه برابر نموده است. خداوند هم در قیامت بر طبق همین معیار داوری می کند یعنی به میزان فرصت و موقعیتی که به فرد داده به او مزد میدهد یعنی حجاب یک دختر در خیابانهای آمریکا کجا و حجاب در خیابانهای قم کجا؟ در حالی که هر دو به فرمان خدا گوش داده اند و باید یک جور ثواب ببرند. اما اینطور نیست چون همانطور که فرمودند «افضل الاعمال احمضها» بهترین اعمال سخت ترین آنهاست.

و شاید این باشد معنی اون حدیثی که امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند که در قیامت شخصی برای برداشتن یک شاخه از سر راه مومنان به بهشت میرود.

پس عدالت این است که خداوند به اندازه هر ذره عملی که ما انجام میدیم به ما ثواب یا عقاب میدهد.
 
آخرین ویرایش:

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
داستان صدام

داستان صدام

سلام
دوستان چند وقت پیش یه داستانی خوندم تو اینترنت تقریبا این شکلی، حالا برای شما هم تایپش میکنم . البته دقیقا همون نیست که اون موقع خوندم، ولی سعی کردم شبیهش باشه.
نظرتون رو بگید. مرسی


خواب دیدم مردم
اون دنیا غوغایی بود.
از دور دود چوب نیمسوز معلوم بود. بوی سرب داغ و اون میوه بد مزه های جهنم(زقوم؟؟؟) با ادکلن حوری ها ترکیب شاعرانه ای ساخته بود.

بگذریم

دیدم یکی آشناس .جلو رفتم گفتم "شما صدام نیستی؟؟"
گفت "نعم نعم".
....
..
.
خلاصه
دل پری داشت.خیلی شاکی بود. میگفت:


"میدونی که من حروم زاده ام!! پدر یه از خدا بیخبر یهودیه مادرم که اسمشو نیار . اون کاره بوده.
تو بچگی که تربیت درستی داشتم. تو نوجونی آواره کوچه ها بودم. جوونیم هم که خرم کردنو گفتن برو ترور کن!! خلاصه بعدشم آمریکا مجبورم کردو...."

گفتم "اینا دلیل خوبیه واسه جنایت؟؟؟ "

گفت:"آخه من از نظر ژنیتیکی هم پرخاشگر بودم و وحشی ، محیط هم که اونجوری...."

گفتم" برو جانی! بهانه نیار، تو مختار بودی"

پوزخندی زدو گفت:" مختار، مختار که فیلم شبکه 1 بود."

روش رو از من برگردوند و زیر لب گفت:"اگه مردی با شرایط من تو دنیا باش و کمتر از من جنایت کن".

اومدم بگم" اگه من ......" یه دفعه دیدم یکی از حوری هام دستشو گذاشته رو شونمو میگه" عزیزم ، بیا که خیلی باهات کار دارم.

=======================================
آیا امثال صدام حق دارند بگن که اگه ما تو یه شرایط دیگه بودیم این کارا رو نمیکردیم؟ -مثلا در شرایطی که صدام قبل از بلوغ میمرد این همه جنایت نمیکرد وبنابر بعضی روایات(که نابالغ خدمتکار بهشتی ها میشه)الان بهشت بود!-.
 

Similar threads

بالا