عایق های پلی یورتان

Mehrdadspeed

عضو جدید
عايق پلي اورتان
:)
بسمه تعالي

همانطور كه پيشتر گفته شد در پانلهاي از پيش عايق از فوم پلي اورتان جهت عايق استفاده شده است ، در ادامه خصوصيات اين نوع عايق ذكر شده است:

- خصوصيات فوم عايق پلي اورتان:)

مقاومت بالا در مقابل فرسودگي و انعطاف پذيري خوب ، بطور مثال هرگاه بر روي صندلي يك هواپيما يا قطار مي نشينيم يا زمانيكه بر روي مبلمان فرو مي رويم مطمئنا" اين راحتي و آسايش توسط فومهاي پلي اورتان تامين شده است.

اين مواد در مقايسه با فومهاي الاستومر سبك تر ، فنري تر و داراي مقاومت بيشتري در مقابل فرسودگي دارند. فومهاي پلي اورتان بعنوان بهترين نوع عايق مورد استفاده قرار گرفته اند.

اين مواد در ايزولاسيون دستگاههاي تبريد ،‌آبگرمكنها وماشينهاي ظرفشوئي مورد استفاده قرار گرفته اند.

در شرايط يكسان دستگاههايي كه از اين فوم بعنوان عايق استفاده كرده اند از اندازه و ابعاد كوچكتري برخوردارند.

فوم تهيه شده بصورت مايع بين دو سطح داخلي و خارجي تزريق ميگردد سپس اين فوم به اين سطح مچسبد و بصورت يك سانديچ پانل شكل ميگيرد. در اين حالت يك صرفه جوئي در مقدار ورق ، وزن و مخصوصا" ذخيره انرژي در دستگاه به وجود مي آيد.

-خصوصيات فوم هاي صلب ( انعطاف ناپذير)

مقاومت تراكمي : براي كارهاي ساختماني دانسيته نرمال برابر kg/m3 30-35 با تغييرات مقاومت تراكمي بين kg/m3 2-1.4 بكار ميرود. اين مقادير فومهاي پلي اورتان را قادر ميسازد تا براي هردو منظور ايزولاسيون و صداگيري زير مصالح بكار برده شود.

مقاومت در مقابل حرارت و حلاليت: بدليل خاصيت ترموستينگ (حرارت) پلي مرها ، پانلها در دماي كاري 100 درجه سانتيگراد و دماي بالاي 180 درجه سانتيگراد مقاومت خواهند كرد. واين بدان معني است كه اين مواد براي آب بندي استخرها نيز ميتوانند در تماس مستقيم با قير مذاب بكار روند.

تغييرات ابعادي : ضريب متوسط انبساط اين مواد حدود15- 10*5-3 ميباشد.كه در محيطهاي كاملا" اشباع (RH 100%) و با دماي بالاي 70 درجه سانتيگراد اين ضريب ممكن است دستخوش تاخير حدود 0.5% تا 1 % گردد.اندازه گيري ها بايستي در حين نصب صورت بگيرد تا مطمئن شويد كه شرايط به اين شكل اتفاق نمي افتد.

نفوذ ناپذيري در برابر بخار آب : ضريب مقاومت انتشار بخار آب در فومها با سطح مقطع آن نسبت مستقيم دارد.

مقاومت در برابر آتش : مشابه تمامي هيدروكربنها ، پلي اورتان نيز وقتي كه در معرض شعله قرار بگيرد ترك خورده و شعله ور ميگردد. در صنعت ساختمان فومهاي خود اطفائي ساخته مي شوند كه اجازه نمي دهند حريق به يكباره ادامه پيدا كند و همه جا را فرا گيرد. خطر آتش سوزي بوسيله محافظي كه تجزيه شدن فوم را به تاخير مي اندازد محدود ميگردد.

ضريب هدايت حرارتي : همانطور كه قبلا" توضيح داده شد فومهاي پلي اورتان كمترين مقدار
λرا در مقايسه با ديگر عايق ها دارند.

ویژگیها و روش های آزمون رنگ پلی اورتان دو جزئی
موضوع : مقالات شیمی تاریخ: 26 /8 /1386
در سال 1849 از طریق کشف واکنش بین یک گروه هیدروکسیل و ایزوسیانات آلیفاتیک مونومر، شیمی پلی اورتان توسط wurtz عملاً پی ریزی گردید

دیری نپائید که واکنشی مشابه با ترکیبات حلقوی ایزوسیانات توسط A.W. Hofmann شناسائی شد. طی سالهای متمادی تحقیقات بسیاری بر روی ترکیبات حاوی گروه ایزوسیانات (NCO_) انجام پذیرفت تا بالاخره در سال 1935 برای اولین بار توسط O. Bayer شیمیدان آلمانی، فرایند ساخت ماکرومولکهای مبتنی بر ترکیبات ایزوسیانات تهیه و به ثبت رسید.
ایزو سیانات، هسته مرکزی پلی اورتان
در شیمی غیر آلی اسید سیانیک و به ویژه املاح فلزی آن تحت نام سیانات ها شناخته شده و در دسترس می باشد، در حالیکه ترکیب به نام ایزوسیانیک اسید حتی برای زمان بسیار کوتاه نیز فاقد موجودیت است. در صورتیکه در شیمی آلی در صورت عدم وجود رطوبت در محیط، ترکیباتی که دارای یک یا چند گروه فعال ایزوسیانات باشند به فراوانی قابل تهیه، نگهداری و استفاده می باشد:
فرمول
R می تواند آلیفاتیک، آروماتیک، هیدروآرماتیک (سیکلو آلیفاتیک) باشد.
خلاصه ای درباره شیمی ایزوسیانات
گروه NCO¬_ (عامل ایزوسیانات) واکنش گرائی بسیار بالائی دارد. عمده دلیل این ویژگی در خصلت غیر اشباع اتصال دو گانه مضاعفی است که کربن را از دو طرف توسط اکسیژن و ازت با الکترونگاتیویته قابل توجه احاطه می کند. بررسی کیفی نحوه تمرکز الکترونی در چهار چوب تئوری اوربیتال مولکولی (MO)0 واکنش گرائی بالای ایزوسیانات رادقیقاً توجیه می کند. جزئیات این امر در حوصله این مقاله نیست، فقط ذکر یک نکته الزامی است و آن اینکه تراکم الکترون و روی اتم اکسیژن در بیشترین حد و روی کربن در کمترین حد می باشد و اتم ازت از این نظر دارای وضعیت میان این دو است.
فرمول
ذکر این نکته هم از نظر تئوری و هم از نظر کاربرد بسیار اهمیت دارد، که در صورتیکه R در ترکیب فوق ساختاری حلقوی داشته باشد عدم تمرکز الکترونی در یک منطقه نسبتاً وسیع باعث تقویت خصلت نوکلئوفیلی یا هسته گرائی کربن شده و سریع تر توسط الکترون های آزاد یک اتم اکسیژن مانند یک هیدروکسیل قابل جذب است، و این موضوع واکنش گرائی بیشتر ترکیبات آروماتیک ایزوسیانات که در آن گروه NCO_ متصل به بنیان حلقوی باشد را اثبات می کند.
فرمول
حال در صورت قرار گرفتن ترکیبی حاوی یک پرتون یا هیدروژن قابل انتقاد در اینجا H گروه هیدروکسیل، در مجاورت گروه ایزوسیانات واکنش افزایشی با مکانیسم زیر صورت خواهد گرفت:
فرمول
محصول واکنش افزایشی فوق که از ترمودینامیکی گرایش فراوان به طرف راست دارد، یک استر اسید کاربا میک یا اورتان می باشد.
فرمول
همان گونه که بیان شد، ایزوسیانات با تمام ترکیبات حاوی هیدروژن فعال به سرعت وارد واکنش می گردد( مانند آب، الکل و آمین ها و غیره) و این موضوعی است که شیمیست رنگساز می بایست دقیقاً مورد توجه قرار داده و در انتخاب حلال های درون رنگ و رقیق ساز(تینر) مربوط دقت کافی کند.
در ضمن از ترکیبات ایزوسیانات باآب در تمام موارد،گاز کربنیک حاصل می گردد که غالباً هنگام خروج از سطح لایه نواقصی را در آن ایجاد می کند. واکنش به شرح زیر و حاصل آن گاز کربنیک و مشتقی از اوره می باشد.
فرمول
ایزوسیانات های مصرفی در رنگهای پلی اورتان
چون مونرمرهای دی ایزوسیانات از لحاظ کاربرد مشکلاتی مانند، فشار بخار بالا،( در نتیجه: نقطه جوش پائین و سرعت تبخیر) و واکنش گرائی بسیار زیاد داشته و در صورت تشکیل لایه رنگ، نقاط ضعفی مانند عدم تراکم شبکه و غیره خواهند داشت لذا لازم است در رنگهای پلی اورتان از ترکیباتی استفاده شود که قابلت کاربرد آنها را افزایش دهد. به این منظور معمولاً از ترکیبات پیچیده استفاده می شود که منشاء آنها مونومرهای ایزوسیانات بوده وحاوی تعدادی گروه عامل NCO_ هستند. این ترکیبات ساختار شیمیایی بی اوره، ایزوسیانورات( بسپارهای فعال که در آنها بسپارش به طور کامل انجام نشده است) به بازار مصرف عرضه می شوند. بعنوان مثال از ترکیب سه مول هگزامتیلن دی ایزوسیانات (HMDI) محصولی بدست می آید که سه گروه فعال ایزوسیانات در هر مولکول داشته و در صنعت رنگ کاربردهای فراوانی دارد:
فرمول
در بسیاری از موارد یک اداکت NCO_ حاصل ترکیب دی ایزوسیانات های آلیفاتیک، آروماتیک، سیکلو آلیفاتیک با پلی آل های با جرم ملی کم می باشد. بعنوان مثال یک مول تری ال و سه مول تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) یک اداکت تشکیل می دهند.
فرمول
همانگونه که مشاهده می شود ادا کت فوق در هر مولکول دارای سه گروه فعال ایزوسیانات می باشد. ایزوسیانورات نیز که در شرایط مناسب متشکل از سه مولکول 2، 4 تولوئن دی ایزوسیانات می باشد هنوز در هر مولکول سه گروه فعال ایزوسیانات دارد.
فرمول
در اینجا ذکر این نکته مفید است که با بهره گیری از اداکت های ایزوسیانات در رنگهای پلی اورتان با توجه به افزایش عوامل و شبکه مولکولی لایه های سخت تر، متراکم تر، نفوذ ناپذیرتر و مقاوم تر حاصل می شود.
گروه بندی رنگهای پلی اورتان
به طور کلی رنگهای پلی اورتان را از نظر نحوه کاربرد و چگونگی تشکیل لایه به دو گروه رنگهای یک جزئی و رنگهای دو جزئی تقسیم می کنند. البته این طبقه بندی بدون در نظر گرفتن پایه حلالی یا غیر حلالی بودن این رنگها است. در ضمن اداکت ها NCO_ در هر دو سامانه یک جزئی و دو جزئی قابل مصرف می باشند.در مجموع در استانداردهای بین المللی این رنگها به شش گروه زیر تقسیم می شوند: گروه(1) : سامانه های یک جزئی بر پایه اورتانهای اصلاح شده با روغن یا اورتان الکیدها: این گروه فاقد ترکیبات فعال CO_ بوده و از طریق باندهای دو گانه موجود در روغن ها(اسیدهای چرب غیر اشباع) به روش اکسیداتیو در هوا، خشک می شوند. گروه(2): سامانه های یک جزئی که در مجاورت رطوبت سخت می شوند: این سامانه ها حاوی گروه های فعال NCO_ بوده و در اثر ترکیب این گروه ها با رطوبت هوا، خشک می شوند. گروه(3): سامانه های یک جزئی بر پایه رزین حاوی گروه های هیدروکسیل و ایزوسیانات های بلوکه یا مخفی شده ایزوسیانات های مذکور در اثر حرارت( معمولاً 105) از ترکیب بلوکه کننده( معمولاً کاپرولاکتام) آزاد شده، سپس با ترکیبات حاوی گروه هیدروکسیل که از قبل در مخلوط موجود است وارد واکنش شده و سخت می شوند. گروه(4): سامانه های دو جزئی حاوی گروه هیدروکسیل وگروه NCO_ در یک بسته بندی ایزوسیانات موجود در این سامانه در اثر ممانعت های فضائی و همچنین از نظر ترمودینامیکی بسیار غیر فعال است. در این سامانه کمی قبل از اعمال رنگ، جزء دوم را که دارای شتاب دهنده مناسب می باشد به جزء اول افزوده بلافاصله رنگ را مورد استفاده قرار می دهند. :)
گروه(5): سامانه های دو جزئی بر پایه ترکیبات حاوی گروه هیدروکسیل با ساختار شیمیایی پلی استر اشباع، اکریلیک و یا اپوکسی های با جرم مولی بالا( درصد هیدروکسیل بالا) و اداکت های ایزوسیانات که قبل از استفاده با یکدیگر مخلوط می شوند. :eek:
گروه(6): این گروه سامانه های یک جزئی را که از بسپارش پلی ال و پلی ایزوسیانات های مناسب با نسبت برابر (NCO:OH=1:1) بدست می آید، شامل می شود و به عبارتی فاقد گروه عامل فعال می باشد. این محصولات تراکمی ، غالباً خطی بوده و یا فقط به میزان کمی شاخه جانبی دارند. تشکیل لایه در این سامانه فیزیکی بوده و کاربرد آنها برای رنگ آمیزی چرم، برخی انواع لاستیک ها و مواد مصنوعی می باشد:cool:
:heart:
 

persian_man

عضو جدید
درود به همه دوستان
من در رابطه با کاتالیزور اسپری فوم پلی یورتان و یا نحوه واکنشش راهنمایی میخوام
ممنون میشم اگر دوستانی که در این زمینه اطلاعات دارن منو راهنمایی کنن.
 
بالا