عامل مهم بوی بددهان در ایام روزه‌داری

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
عامل مهم بوی بددهان در ایام روزه‌داری



خشکی دهان مشکلی عامل مهم بوی بددهان در ایام روزه‌داری






‌عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در ماه مبارک رمضان یکی از مهم‌ترین دلایلی بروز بوی بد دهان و یکی از مشکلات شایع این ایام‌، خشکی دهان است‌.

به گزارش ایسنا، مهسا پورزمانی اظهار کرد: با خشکی دهان و کم شدن ترشحات بزاق در اثر مصرف ناکافی آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر، بوی بد دهان در فرد ایجاد می‌شود. وی عنوان کرد: بروز خشکی دهان هنگامی که غدد بزاقی به اندازه کافی بزاق تولید نمی‌کنند، علاوه بر بوی بد دهان ممکن است باعث پوسیدگی دندان، اشکال در جویدن‌، بلع و عفونت دهان نیز شود.

پور زمانی خاطرنشان کرد: به هنگام روزه‌داری چون هیچ گونه مایعی از راه دهان مصرف نمی‌شود‌، خشکی بافت‌های دهان ایجاد می‌شود و افرادی که به دلایل متفاوت میزان ترشح بزاق آنان کاهش یافته، بیشتر با این مشکل در روزه داری روبرو می‌شوند. وی ادامه داد: بزاق دهان از نظر حفظ سلامت عمومی بدن‌، جلوگیری از ورود باکتری و تکثیر آن در دهان و ابتلاء دستگاه گوارش و هم چنین پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها اهمیت زیادی دارد.

پورزمانی افزود: کم آب شدن بدن به هر دلیلی مثل استفاده از برخی داروها مانند داروهای ضدفشارخون و ضدافسردگی‌، ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند بیماری قند که یکی از عمده بیماری‌های است که میزان ترشح بزاق دهان را کم کرده و سوزش و خشکی زبان و دهان را در فرد ایجاد می‌کند، پرتودرمانی یا شیمی ‌درمانی‌، رخ دادن آسیب عصبی در سر یا گردن‌، استرس و اضطراب یا تشنگی و گرسنگی طولانی مدت می‌تواند باعث خشکی دهان شود.

وی با تاکید بر نوشیدن آب کافی در فاصله افطار تا سحرگاه در این ایام افزود: جویدن آدامس بدون قند، مکیدن شکلات‌های سفت بدون قند به منظور تحریک بزاق دهان‌، کاهش مصرف مواد کافئین‌ دار، نوشیدن مرتب آب و مایعات، شست وشوی پیش از خواب دهان با محلول دهان شویه فلوراید، خودداری از مصرف زیاد غذاهای اسیدی و قندی و تنفس از راه بینی به رفع خشکی دهان کمک می‌کند‌.



کلمات کليدی: بوي دهان،بوي بد،روزه داري،ماه رمضان
 
بالا