طریقه نگارش گزارش کار اموزی

یاغمور:)

عضو جدید
سلام بچه ها
کسی می تونه منو در مورد گزارش کاراموزیم راهنماییم کنه؟؟؟:D
تعداد صفحاتو اینا....:gol:
 

thamin

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب باید فرم رو از دانشگاهت بگیری پر کنی
بستگس به جایی که دوره کارآموزیت رفتی اون 40 روز رو پر کنی
مطالب رو بنویسی
 

یاغمور:)

عضو جدید
کارآموزیم تو جهاده....
نه تو فرم که جا نمیشه یه گزارش 20-30 صفحه اینا باید بدم با...
ثمین جون مرسی:-*
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سلام.اگر چیزی بهتون یاد دادن خوب بیاین همونارو بنویسین. حتی اگر سر فصل هم بهتون دادن همونا رو در موردش مطلب پیدا کنین با منبعش بنویسین. اگر آزمایشی کردید (نمیدونم اقتصاد کشاورزی با حسابداری سر و کار دارین؟!) همونا رو بنویسین.
خوشبختانه دخ صفحه در مورد مقدمه و شهری که توش هستین و کشاورزیش بنویسین اولش. بقیشم وقتی دست به قلم ببرین خودش خود به خود جور میشه :D
 

vooroojak khanoom

عضو جدید
کاربر ممتاز
طریقه نگارش گزارش کار اموزی

شیوه‎نامه نگارش گزارش کارآموزی :

نتیجه کارآموزی دانشجویان در قالب گزارش مشروح کارآموزی ارائه می‎گردد. این گزارش نه تنها موجب ارزیابی کارآموزی انجام گرفته می شود بلکه ممکن است به دانشجویان و کارآموزان بعدی کمک کند تا اطلاعات اولیه کاملتری برای انتخاب محل کارآموزی داشته باشند. همچنین اطلاعات فنی موجود درگزارش کارآموزی می‎تواند برای سایر دانشجویان مفید باشد.

جهت هماهنگی در تهیه گزارشها تایپ با قلم لوتوس، اندازه قلم 13، فاصله بین خطوط cm1 ، فاصله از بالا و پایین cm2 فاصله از طرف شیرازه cm3 و از سمت مقابل cm2 در نظر گرفته شود. گزارش کارآموزی دارای بخشهای زیر است:


1-صفحه عنوان

2- فهرست مطالب


3- مقدمه (حداکثر 2 صفحه)


4 - معرفی محل کارآموزی (حداکثر 3 صفحه)

این بخش شامل معرفی مختصری راجع به محلی کارآموزی و شامل موارد زیر است. معمولاً می توان رزومه خلاصه‎ای از شرکت را به راحتی از کارکنان آن شرکت گرفت و با خلاصه کردن در این قسمت قرار داد.

· نام محل

· چنانچه شرکت یا محل از بخش های بسیاری تشکیل شده است معرفی بخش‎های مختلف محل
کارآموزی و معرفی خلاصه بخشی که کارآموزی در آن انجام شده است.

· معرفی زمینه کاری

· آدرس، تلفن، پست الکترونیک و سایت

· تعداد تقریبی کارکنان محل و نیز تعداد تقریبی مهندسین و کاردانهای فنی در رشته شما

· فهرست خلاصه ای از محصولات، پروژه ها و فعالیت های انجام شده و جاری در شرکت


5 - معرفی موضوع کارآموزی (حداکثر 2 صفحه)

در این بخش عنوان و شرح مختصری از پروژه‎های انجام شده در طول دوره کارآموزی آورده می‎شود و به طور مختصر و فهرست‎وار فعالیت‎هایی را که در هفته های مختلف کارآموزی انجام شده را شامل می‎شود.


6- گزارش فنی کارآموزی (حداکثر 15 صفحه)

در این بخش مشروح فنی کارهای انجام شده به همراه اطلاعات فنی ضروری آورده می‎شود. مستندات اضافه را می توان به صورت پیوست به گزارش کارآموزی افزود.


7- نتیجه‎گیری و پیشنهاد (حداکثر 2 صفحه)

در این بخش نتایج فعالیتهای انجام شده و در صورت امکان پیشنهادهایی برای استفاده در مکان کارآموزی ارائه می‎گردد.


8- مراجع

منبع: موسسه آموزش عالی سجاد​
 

vooroojak khanoom

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمونه ای از گزارشکار اموزی:

نمونه ای از گزارشکار اموزی:

:gol:دوستان عزیز لطفن برای داشتن نمونه هایی از گزارش کاراموزی :gol:

:gol:برای استفاده کاربران سایت :gol:

:gol:گزارشات کاراموزی خودتون در رابطه با رشته کشاورزی رو اینجا بزارید:gol:
 

vooroojak khanoom

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم


عنوان:
برنج


ارائه شده به:
نام استاد مربوطه

توسط:
الهه رحیم زاده


عنوان درس:
کاراموزی


ترم 7_ سال 1391


پیام نور






فهرست مطالب:

1- پیشگفتار

2- مقدمه

3- میزان رضایت دانشجو از این دوره

4- معرفی محل کاراموزی

5- تاریخچه جهاد کشاورزی

6- معرفی موضوع کاراموزی

7- گزارش فنی کاراموزی

8- نتیجه گیری و پیشنهاد

9- مراجع










پیشگفتار

اینجانب الهه رحیم زاده پروژه کارآموزی خود را در ، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شفت گذرانده ام .این پروژه شامل گزارش ها ، و تجربیاتی است که در ، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شفت به مدت120 ساعت کارآموزی ، ثبت شده است و مقایسه اطلاعات و تئوری های مختلف صورت گرفته است. ودر پایان از زحمات مسئولین ، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شفت کمال تشکر رادارم .

مقدمه:

تنوع اقلیمی ، وجود منابع و ذخایر غنی، امكان ایجاد اشتغال مولد كم هزینه و زودبازده و وجود مزیت نسبی در تولید و صدور محصولات ، از جمله قابلیت های بخش كشاورزی است
٢٣ درصد شاغلان كل كشور در این بخش اشتغال دارند و ٢٦ درصد تولید ناخالص داخلی ،٢٦ درصد صادرات غیر نفتی و بیش از ٨٠ درصد غذای كشور در بخش كشاورزی تامین می شود
این بخش از نظر تولید، اشتغال، صادرات، حفاظت و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی و خدادادی ، توسعه تحقیقات فناوری ها و توسعه مشاركت های مردمی، یكی از اركان مهم اقتصاد و امنیت كشور به حساب می آید
بخش كشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه كشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.
اما به علت برخی ناهماهنگی ها و سیاست ها، نظام ها و روش های ناكارا، تداخل وظایف ، دوباره كاری ها و بروز حوادث طبیعی (نظیر خشكسالی و سیل) بخش كشاورزی در سال های اخیر با دشواری هایی روبه رو بوده كه مانع از رشد مطلوب این بخش شده است.
گیلان در زمینه تولید چای، زیتون، فندق و بادام زمینی مقام اول و به لحاظ تولید برنج مقام دوم در ایران را داراست. محصول اصلی کشاورزی تاکنون برنج بوده‌است. تقریباً همه زمینهای قابل آبیاری شالیزارند بیش از ۴۰ درصد مساحت جلگه). برنجکاری در همه مناطق وجود دارد ولی در دلتای سفیدرورد بین لشت نشا و رشت و طالش دولاب شالیزار تقریباً تنها کشت موجود است. ۵۲ درصد اراضی کشاورزی گیلان به کشت برنج اختصاص دارد. تا سال ۱۳۶۱ شمسی گیلان بزرگترین تولید کننده برنج ایران بود و ۴۰ تا ۵۰ درصد تولید ملی را داشت ولی در این سال استان همجوار مازندران از آن پیشی گرفت. ۶۰ درصد تولید استان در ناحیه دلتای سفیدرود انجام می‌شود ولی در جلگه‌های حاشیه‌ای غربی و شرقی تولید برنج با محصولات متنوع دیگری ترکیب شده‌است. این میزان تولید در گیلان اخیراً رخ داده‌است. در ۱۹۱۱ رابینونوشت: «گرچه برنج گیلان از مازندران و استرآباد بهتر است، دو تای آخری پایتخت و مرکز ایران را تامین می‌کنند.

میزان رضایت دانشجو از این دوره:

میزان رضایت اینجانب از کاراموزی در مدیریت جهاد کشاورزی شفت شامل رضایت در سه محوره اموزش تئوری, اموزش استفاده از تحهیزات و ابزار الات و اموزش استفاده و به موقع از نهاده هایی مثل کود و سم می باشد.
که وجود سه عامل کارشناسان وارد به امور و داشتن برنامه ای مدون و اشنایی با فنون کار تاثیر بسزایی در رضایت اینجانب ازین دوره داشته است.

معرفی محل کار اموزی:

محل کار اموزی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شفت می باشد که شامل 21 نفر کارشناس و 6نفر کمک کارشناس است. این بخش در زمینه کشاورزی فعالیت دارد, شهرستان دارای 14330 هکتار شالیزار و 2200 هکتار باغات چای و 600 هکتار سبزیجات می باشد.
1- توزیع نهاده مثل انواع کودهای شیمیایی در سطح شهرستان
2- توزیع انواع بذر در شلتوک و سبزیجات و حبوبات بین کشاورزان بصورت رایگان
3- ایجاد مزارع الگویی جهت تشویق کشاورزان
4- اجرای کلاسهای اموزشی و ترویجی بین کشاورزان
5- احداث انواع باغات گوجه سبز و کیوی بصورت پروژه
6- احداث اب بندان و ایستگاههای پمپاژ اب زراعی
7- احداث ایستگاه پمپاژ و ابیاری قطره ای برای باغات بصورت 85% رایگان
8- بازدیدهای عملی از نمایشگاهها و اشنایی با ماشین الات کشاورزی
9- اموزش کشاورزان در زمینه ماشینهای کشاورزی
10_ اجرای کلاسهای اموزش پرورش قارچ
11_ معرفی متقاضیان جهت دریافت تسهیلات بانکی جهت ایجاد اشتغال مثل دریافت وام دامداری و زنبورداری و خرید ماشین الات کشاورزی
12_ صدور پروانه بهره برداری برای متقاضیان کشاورزی مثل پروانه دامداری و زنبورداری
13_ تشویق کشاورزان به کشت دیم مثل سبزیجات و صیفیجات و ایجاد درامد برای خانواده روستایی
14_ مبارزه با افات و بیماریهای گیاهی
15_ نظارت بر بخش کلینیک گیاه پزشکی
16_ توزیع دهستانی در خصوص فعالیت کارشناسان ناظر

تاریخچه جهاد کشاورزی:
پس از پيروزي انقلاب اسلامي با توجه به ضرورت انجام اقدامات وسيع و سريع در راستاي محروميت زدائي و افزايش توليدات كشاورزي وتوسعه و عمران روستاها با وجود ارگان هاي رسمي دولتي ، جهاد سازندگي در 27 خرداد ماه 1358 با فرمان رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) به منظور فراهم آوردن نهضتي همه جانبه براي مبارزه با فقر و محروميت بجا مانده از رژيم گذشته و توسعه و عمران روستائي به وجود آمد البته وزارت كشاورزي نيز كماكان در اين مدت به ارائه خدمات بر اساس شرح وظايف قانوني خود ادامه مي داده است خدمات چشم گير اين نهاد در زمينه فعاليت هاي عمراني ، كشاورزي و سازندگي كشور موجب شد مجلس شوراي اسلامي در سال 1362 قانون تشكيل وزرات جهاد سازندگي را تصويب و با انتزاع وظايف مربوط به زراعت علوفه ، كشت ديم ، عمليات آبي و خاكي و عمران روستائي و امور عشايري از وزارت كشاورزي ، اين نهاد را در امور فوق موظف نمايد در سال 1366 وظيفه اداره شيلات كشور نيز به جهاد واگذار گرديد پس از آن مجلس محترم شوراي اسلامي در سال 1369 قانون تفكيك وظايف وزارتخانه هاي كشاورزي و جهاد سازندگي را تصويب و طي آن كليه وظايف مربوط به امور دام و طيور و منابع طبيعي به وظايف تبعي آن افزوده شد بنابر اين مصوبه كليه امور مربوط به حفظ ، احياء و گسترش و بهره برداري از منابع طبيعي (جنگل و مرتع و شيلات) آبخيزداري ، امور دام و طيور و عمران روستائي (بهسازي روستائي ، آب رساني ، برق رساني به روستاها ، راه سازي و صنايع روستائي) برعهده جهاد سازندگي قرار داده و وظايف باغباني ، زراعت ، آب و خاك ، تحقيقات كشاورزي ، مكانيزاسيون كشاورزي ، حفظ نباتات و ... برعهده وزارت كشاورزي محول گرديد پس از آن در سال 1379 مجلس شوراي اسلامي ضمن تصويب طرح ادغام دو وزارت خانه ، اهداف و وظايف آنها را به منظور تجميع وظايف و اصلاح ساختاربخشي از تشكيلات دولت در دستور كار قرارداده و به تصويب رسانيد. از تاريخ تاریخ بیست و ششم مرداد ماه سال ١٣٧٩ تاكنون كليه وظايف مربوط به بخش كشاورزي ومنابع طبيعي در وزارتخانه واحدي با عنوان جهاد كشاورزي به اجرا در مي آيد ، در اين رابطه در استانها نيز با ادغام دوسازمان جهاد سازندگي و كشاورزي تمام وظايف دو سازمان به يك سازمان به نام جهاد كشاورزي استان محول گرديد


وظایف انجام شده در مدیریت جهاد کشاورزی شفت به شرح زیر می باشد:
هفته اول اشنایی با نهاده های بکار رفته در کشت برنج و بازدید از مزارع الگویی
هفته دوم اشنایی و اموزش استفاده از ابزار الات زراعت برنج و شرکت در کلاس های اموزشی و ترویجی
هفته سوم اشنایی با ماشین الات و اموزش زمان ونحوه بکار گیری و شرکت و همکاری در کلاس های اموزشی
هفته چهارم اشنایی و اموزش طریقه مبارزه با افات و بیماریهای گیاه برنج
هفته پنجم به دست اوردن اطلاعاتی در رابطه با دوره پرورش برنج از کاشت تا داشت و کلینیک گیاه پزشکی
ازمون اموخته ها:
برنج از مهم ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی از افراد جهان به برنج بعنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. هم اکنون ده هزار نوع برنج در جهان موجود است اما این ها در دو زیرگونه کلی جای می گیرند. دو زیر گونه اصلی شامل برنج (جاپونیکا)و برنج ایندیکا به ترتیب با نام های علمی
(Oryza sativa japonica)
(sativa indica)

مراحل کاشت برنج:
مرحله اول انتخاب زمین: زمین حاصلخیز و باتلاقی
مرحله دوم آماده سازی زمین: این مرحله شامل دو بخش است. مرحله آماده سازی خزانه و مرحله آماده سازی زمین اصلی.
اماده سازی زمین اصلی کشت برنج شامل مراحل زیر است
شخم اول: سه هفته قبل از نشاء کاری
شخم دوم: همراه با تیلر یا تراکتور جهت گل کردنه دو هفته قبل از نشاکاری
شخم سوم: همراه با پادلینگ و تسطیح زمین
مرحله سوم انتخاب بذر: که توسط کشاورزان پیشرو و شرکتهای خدماتی و حمایتی
مرحله چهارم سبک و سنگین کردن بذر: با استفاده از محلول آب و نمک (15%) صورت می گیرد
مرحله پنجم ضدعفونی کردن بذر: خیساندن بذر در آب ولرم و تمیز به مدت 24 ساعت، سپس بذر را به مدت 24 ساعت در محلول سمی قارچ کش های توصیه شده حفظ نباتات ضدعفونی می نمایند
مرحله ششم نگهداری در گرم خانه: بهتر است در گلخانه در درجه حرارت 30-25 درجه قرار گیرد مرحله هفتم هم زنی و آب دهی بذر: هر دوازده ساعت جهت تامین رطوبت و هوادهی باید هم زده و آب با دمای 40-30 درجه (ولرم) آب پاش نمود
مرحله کاشت خزانه
تراکم: حدود 150-100 گرم بذر در متر مربع مناسب است برای رقم هیبرید 50 گرم در متر مربع توصیه می شود
مساحت: به ازای هر هکتار کشت برنج 250 تا 300 مترمربع خزانه مفید مورد نیاز.
برای جلوگیری از خسارت سرمای اوایل بهار، روی خزانه ها با نایلون پوشانده شود.
مصرف 2 تا 5/2 کیلوگرم از کودهای اوره و سوپر فسفات تریپل و 1 تا 5/1 کیلوگرم سولفات پتاسیم در 100 متر مربع خزانه
مرحله هشتم سمپاشی خزانه: اگر گیاهچه ها در خزانه علائم بیماری هایی مثل لکه قهوه ای و بلاست را نشان دهند از قارچکش هایی نظیر هینوزان و خزانه را سم پاشی می کنیم
مراحل داشت برنج:

مراحل داشت خزانه:
آبیاری در مرحله 3 برگی
مرحله هوا دهی در چند روز اول بذرپاشی نباید روی بستر آب باشد.
مرحله کوددهی اوره در یک تا دو نوبت به صورت سرک
مبارزه با علف های هرز: در صورت مشاهده علف های هرز در مرحله 4-3 برگی بهتر است بصورت دستی با علف های هرز مبارزه شود
مراحل کشت زمین اصلی
کودپاشی در مزرعه: بطور کلی تمامی ارقام (محلی و اصلاح شده) 20 کیلوگرم کود اوره و 15 کیلوگرم کود سوپر فسفات تریپل برای تولید یک تن شلتوک برنج باید مصرف شود
چنانچه کود دامی در زمین مصرف شود بسته به نوع کود دامی از مقدار مصرف کودهای شیمیایی بر اساس توصیه های فوق باید کاسته شود. در صورتی که مزرعه مورد نظر زیر کشت شبدر بوده باشد نیازی به مصرف کود اوره پایه برای ارقام محلی نمی باشد و مقدار مصرف کود اوره برای ارقام پرمحصول (اصلاح شده) به نصف کاهش می یابد.
مرحله آبیاری : یک ماه غرقابی و بقیه دوران بصورت تناوبی
مبارزه با علف های هرز
بیولوژیک: رهاسازی جوجه اردکها
شیمیایی:استفاده از علفکشهایی چون رونستار_بنتیوکارپ_بوتاکلر_مولینیت_پروپانیل_سان رایس پلاس_ریفیت_تاپ استار
مرحله برداشت برنج:

قطع آب و خشکاندن شالیزار: حدود 20 روز بعد از نشاکاری می توان اقدام به قطع آب
مرحله برداشت محصول
ایستگاهی: برداشت می تواند با دست یا کمباین صورت پذیرد با دست

مکانیزه: مطلبی که در برداشت مکانیزه مورد توجه است مناسب بودن مزرعه شالیزاری برای کار کمباین می باشد.
مرحله پس از برداشت

خرمنکوبی_
_ فرآیند تبدیل برنج (تبدیل شلتوک به برنج سفیید.)
_ خشک کردن برنج
خشک کردن به روش سنتی: متداول ترین و قدیمی ترین روش خشک کردن استفاده از نور خورشید می باشد. نمایند
خشک کن های مکانیکی:
الف) خشک کن های نوع بستر ثابت
ب) خشک کن های جریان مداوم
ج) استراحت دهی
د) روش نیم جوش کردن
مزایای خشک کن های مکانیکی عبارتند از: رفع مضرات حاصله از خشک کردن آفتابی مانند کاهش افت ناشی از شکسته شدن دانه ها در نتیجه شرایط جوی نامساعد، حمله حشرات و آفات که حتی در مرحله برداشت به موقع نیز رخ می دهد، حفظ قوه نامیه بذر، مستقل از شرایط محیطی و سرعت و ظرفیت بالای خشک کردن ومعایب خشک کن های مکانیکی را می توان شامل: نیاز به سرمایه گذاری اولیه، هزینه سرویس و نگهداری بالا، هزینه سوخت، احتمال خطر آتش سوزی،نیاز به نیروی انسانی ماهر برای کنترل شرایط خشک کردن و در اشتعال مستقیم با سوخت مایع، احتمال در معرض قرارگرفتن محصولات با گازهای آلاینده

ارزش غذایی برنج:
برنج يك منبع اصلي انرژي_پروتئين_ويتامين_ريبوفلاوين_نياسين_آهن و كلسيم در رژيم غذايي است. ميزان كالري حاصله از برنج مشابه گندم و مقدار پروتئين موجود در آن كمتر از گندم است. در مقايسه با اقلامي نظير گوشت و حبوبات، برنج داراي پروتئين كمتري است، ليكن مواد قندي و نشاسته‌اي موجود در آن از سيب‌زميني، حبوبات و گندم بيشتر است
محتوي برنجپروتئينچربيفيبر خامعناصر معدنيكربوهيدرات محلول
شلتوك1/92/22/102/72/71
قهوه‌اي0/117/22/18/12/83
آسياب شده8/95/03/06/09/88



شرایط مناسب برای کشت برنج:
دما: میانگین دمای مورد نیاز برنج هنگام رشد باید بین ۲۰ تا ۳۷ درجه سانتیگراد باشد. پایین بودن دما در اوایل فصل زراعی یا آبیاری مزرعه با آب سرد سبب می‌شود که زمان رسیدن دانه‌ها به تأخیر افتد. بالا بودن دما هم موجب کاهش تعداد سنبلچه‌های بارور و وزن دانه‌ها می‌شود. نور: نور هم یکی از عوامل مؤثر در رشد گیاه است. شدت نور در اوایل فصل زراعی شاید عامل محدود کننده‌ای برای رشد برنج به حساب آید. اما با نزدیک شدن به پایان فصل زراعی، بویژه موقع تشکیل خوشه، رقابت برای جذب نور بین بوته‌ها افزایش می‌یابد. رطوبت: مناسب‌ترین میزان رطوبت برای گلدهی گیاه برنج ، ۷۰ تا ۸۰ درصد است. رطوبت کمتر از ۴۰ درصد، عامل بازدارنده‌ای برای گلدهی گیاه به شمار می‌رود. وزش باد و ریزش باران و تگرگ، در زمان گلدهی زیانبار است. همچنین بارندگی موقع برداشت محصول هم عملیات مربوط به خشک شدن محصول را به تأخیر می‌اندازد. برنج، کلا گیاه آب دوستی به شمار می‌رود، ولی آبزی نیست. چون ریشه گیاهان آبزی قادر نیست که تارهای کشنده و ریشه‌های فرعی تولید کند. در حالی که ریشه برنج هم تار کشنده و هم ریشه فرعی دارد. آب: آب مورد نیاز برنج از سایر غلات بیشتر است. هشتاد درصد آب مورد نیاز محصول برنج تولید شده در جهان بویژه در نقاط استوایی، از آب باران تأمین می‌گردد. ۲۰ درصد باقی مانده را از آب رودخانه و آب چاه تأمین می‌نمایند. نتایج بدست آمده نشان داده که اگر دمای آب کمتر از ۱۹ درجه سانتیگراد باشد، زمان رسیدن دانه به تأخیر می‌افتد. اگر هم از ۳۰ درجه بیشتر باشد، گسترش ریشه و میزان عملکرد گیاه برنج به دلیل محدود بودن اکسیژن موجود در آب، کم می‌شود و بازدهی گیاه کاهش می‌یابد. خاک: برنج در خاکهای مختلف، از فقیر تا غنی که تنها آب مورد نیاز گیاه تأمین باشد به عمل می‌آید. البته مقدار آب مصرفی در خاکهای سبک بیش از خاکهای سنگین است. مناسب‌ترین خاک برای کشت برنج، خاک رسی با لایه غیر قابل نفوذ در عمق ۵۰ تا ۱۵۰ سانتیمتری و همراه با مقدار زیادی مواد آلی است. برنج اصولا نسبت به شوری خاک و شوری آب مقاوم است. در صورتی که آب کافی برای شستشوی نمک خاک وجود داشته باشد، می‌توان از برنج برای اصلاح خاکهای شور استفاده نمود

بازتاب اثر درجه حرارت نسبت به رشد:
بازتاب حرارتی کولتیوارهای گرمسیری، مانند: جوانه زنی بذر، پنجه دهی، رشد نشاء، مدت زمان رشد و طول ساقه، به طوری که تا کنون شناخته شده‌است، نسبت به کولتیوارهای مناطق معتدل تفاوت بسیاری دارند. به هرحال، روابط بین تیپ‌های بومی و بازتاب درجه حرارت در رشد، روظرفیت پنجه دهی در شش تیپ بومی کولتیوارهای هندی و ژاپنی در ترکیبات مختلف نور و درجه حرارت در اتاقک‌های رشد کاملا کنترل شده، مورد مطالعه قرار گرفت. کاکی زاکی، پیشنهاد کرد که در شدت نور پایین و در درجه حرارت پایین بدون توجه به تیپ بومی، میزان پنجه دهی در درجه حرارت پایین بیش تر ازبروز زردی پهنک برگ در درجه حرارت پایین ( ۱۵ درجه سانتی گراد ) در میان شش تیپ بومی آسیایی، اوس، تجره، بولو، و کولتیوارهای ژاپنی آزمایش شد. اوس و تجره زردی شدیدی پیدا کردند. ژاپنی و بولو، به ویژه ژاپنی در درجه حرارت پائین تحمل بیش تری نسبت به زردی را نشان داد. بورو تیپ متوسط بین بولو و
اوس یا تجره بود

کودهای میکرو و ماکرو در کشت برنج: ضروریترین کود در زراعت برنج ازت می باشد.
کودهای ماکرو شامل: ازت _ فسفر _ پتاسیم _ کلسیم _ منیزیم _ گوگرد
کودهای میکرو شامل: اهن _ منگنز _ روی _ بر _ مس _ مولیبدن

بیماریهای برنج:

بلاست برنج_1
2_ بیماری لکه قهوه ای
3_ بیماری پوسیدگی طوقه برنج
4_ بیماری سوختگی غلاف برگ برنج
5_ لکه قهوه ای باریک
6_ پوسیدگی ساقه
7_ پوسیدگی غلاف
8_ سیاهک پنهان
9- سفیدک داخلی برنج
10_ کوتولوگی زردی
11_ برگ نارنجی
12_ زردی نوک
13_ بیماری تونگرو
14_ کوتولگی علفی

علا ئم بیماری:
1_ بلاست برنج: قارچ روی برگها،گره وقسمتهای مختلف خوشه ودانه وبندرت گاهی روی غلاف برگ ایجاد لکه می کند. لکه های روی برگ بیضوی ودر دو انتها کم بیش نوکدار ( دوکی شکل ) هستند . مرکز لکه ها معمولاخاکستری یا سفید بوده وحاشیه آنها قهوهای یاقهوهای قرمز می باشد .لکه ها معمولا از کوچکی شروع شده ، بتدریج آب سوخته ،سفید رنگ وخاکستری یا به صورت نقاط آبی رنگ می شود .لکه ها در رقم حساس ودر شرایط مرطوب به سرعت بزرگ شده وبرای مدتی خاکستری باقی می مانند ،روی رقم خیلی مقاوم لکه ها قهوه ای و سرسوزنی است .
مبارزه زراعی : علاوه برکاشت ارقام مقا وم در برابر بیماری بلا ست برنج ،با کاربرد عملیات زراعی مناسب این بیماری قابل کنترل است .موقع کاشت تاثیر مهمی در تو سعه بلاست دارد. در کاشت زود در ژاپن بیماری کمتر مشاهده می شود .در این موقع کاشت، درجه حرارت برای جوانه زدن اسپر کم است .آزمایشاتی که در ایستگاه تحقیقات برنج آمل صورت گرفت،نشان داد که بیماری در کاشت های دیر هنگام ،شدت بیشتری دارد .گیا هچه هاییکه از خزانه های خشک به دست می آیند به بلاست حساس اند .زیرا در سلو لهای اپید رمی این نوع گیا هچه ها مقدار سیلیکون کمتر است .
روشهای شیمیا یی مبا رزه : ضد عفونی بذ ر_ ضد عفونی ریشه گیا هچه ها_ سمپا شی بوته ها
2_ بیماری لکه قهوه ای: به صورت نقاط ریز قهوه ای روی برگ تشکیل می شود. بعدا این نقاط بزرگ شده به شکل لکه های گرد یا بیضی قهوه ای ، به صورت بذر کنجد در می آید. لکه ها به صورت یکنواخت در سراسر برگ است. این لکه ها وقتی که کامل می شوند به صورت قهوه ای با مرکز خاکستری یا مایل به سفید در می آیند. لکه های قهوه ای ممکن است روی بذر و کلوپتال و گلوم ها نیز دیده شود. لکه های موجود روی بذور باعث ضعیف شدن جوانه زنی می گردد. آلودگی در مزارع اصلی نیز با فراهم شدن شرایط جوی مطلوب برای ایجاد و گسترش بیماری ، شدت پیدا می کند و حتی در بعضی مواقع ممکن است با بیماری بلاست اشتباه گردد.
بیماری لکه قهوه ای به وسیله قارچی به نام Helninthosporiom oryzae که امروزه در منابع علمی به نام Bipolaris oryzae نام برده می شود ناشی می گردد.
3_ بیماری پوسیدگی طوقه برنج: مشخص ترین علائم بیماری طویل شدن غیر طبیعی بوته های برنج است که نازکتر وسبز روشن می باشد . این زردی از انتهای بوته شروع می شود .در موقع تشعشع نور خورشید وبارندگی خفیف ، بوته های آلوده بلندقد به وضوح دیده شده که تعداد پنجه های آن کم و برگ ها یکی پس از دیگری از پایین به رنگ قهوه ای در آمده لوله ای شده و می میرند. . بعضی مواقع خوشه هایی به وجود می آیندکه دارای بذر توخالی هستند. اگر پای بوته ها را نگاه کنیم در محل طوقه سیاه رنگ است و در مزارع کم آب علاوه بر سیاه شدگی محل طوقه توده قارچ به صورت متراکم سفیدرنگ مشاهده می شود.
این بیماری از راه بذر منتقل می شود
4_ بیماری سوختگی غلاف برگ برنج: لکه های بیضوی به رنگ سبزخاکستری است که این لکه ها وسعت می یابد. مرکز لکه ها سفید شده و حاشیه آنها قهوه ای است. وی این لکه ها اسکلرت قارچ تشکیل می شود که به سهولت جداشده و می افتد. درمحیط مرطوب میسیلیوم قارچ به شدت رشد کرده و سطح غلاف برگ را به صورت پوشش سفید رنگی در بر می گیرد.
مبارزه:​


  • [*=center]تیلت 1لیتر در هکتار
    [*=center]رورال تی اس 1 کیلوگرم در هکتار یک تا دو مرتبه
    [*=center]pcp پنتاکلروفنول ، بنومیل ، بازیتاک
5_ لکه قهوه ای باریک: بیشتر برگهای مسن حدودا در موقع گل دادن مورد حمله این قارچ قرا می گیرندو لکه های کروی تا بیضوی که به نگ روشن تا قهوه ای می باشند روی غلاف برگ و گلوم ها مشاهده می شود.
جهت مبارزه با آن استفاده از ارقام مقاوم و خود داری از مصرف زیاد پتاس در اولویت است.
6_ پوسیدگی ساقه: علایم اولیه قابل تمیز،به صورت زردی ومرگ برگها چندهفته قبل ازخوشه دادن است.
مبارزه:
- زه کشی مناسب
- استفاده ازپتاس فراوان ودرحدمتناسب باازت
- کاشت ارقام مقاوم وواریته های ایستاده وسوزاندن کاه وبقایاپس ازبرداشت
7_ پوسیدگی غلاف: علایم بیماری به صورت لکه های خاکستری قهوه ای باحاشیه قهوه ای ومرکزخاکستری درسطح فوقانی غلاف برگ نزدیک به خوشه است. خوشه ها پوسیده وقسمت عمده ای ازآن داخل غلاف باقی می ماند. این بیماری درحرارت 20تا28 درجه سانتی گرادبه شدت توسعه یافته ودر زیر13 درجه، رشدنمی نماید.
8_ سیاهک پنهان: این بیماری دراکثرنواحی برنج خیز وجودداردولی خسارت قابل توجهی ندارد،بیماری درشرایط مرطوب اکثرادیده می شودوچنددانه ای روی هرخوشه تولیدمی گردد. دانه هاتغییرشکل یافته وگردشده ،به قطربیش ازیک سانتی مترمی رسندوحاوی اسپرقارچ می شوند.رنگ پوست ابتدانارنجی وسپس خاکستری زردیاسیاه می گردد.
درجهت مبارزه استفاده ازارقام مقاوم، جمع آوری دانه های آلوده وسم پاشی باقارچ کشها روی خوشه ها چند روز قبل از خوشه دادن توصیه شده است
9_ سفیدک داخلی برنج: علایم بیماری به صورت لکه های رنگ پریده زردیاسفیدروی برگها است .درحالت آلودگی شدید، برگهاامکان داردپیچیده یالوله ای شود.خوشه هانامنظم بوده وپیچیده است ، غلاف برگ امکان داردبپیچد.اندازه خوشه کاهش یافته ومدت بیشتری ازحالت طبیعی سبزمی ماند.
10_ کوتولوگی زردی: علایم بیماری به صورت لکه های رنگ پریده زردیاسفیدروی برگها است .درحالت آلودگی شدید، برگهاامکان داردپیچیده یالوله ای شود.خوشه هانامنظم بوده وپیچیده است ، غلاف برگ امکان داردبپیچد.اندازه خوشه کاهش یافته ومدت بیشتری ازحالت طبیعی سبزمی ماند.
برای مبارزه باآن ازگیاهان نیمه مقاوم استفاده شده وباحشره کش هازنجره های ناقل راکنترل می کنند.
11_ برگ نارنجی: بوته های آلوده کوتاه نشده ولی به رنگ زردطلایی ونارنجی روشن می گردد.آلودگی از برگهای مسن وازنوک آنهاآغازمی شود،برگهاازطول پیچیده ومی میرند. گیاهچه های آلوده مرده وپنجه زنی بوته های مسن کاهش می یابدوروی آنهاخوشه ای تشکیل نشده یاخوشه هابدون بذرهستند.
زنجرک زیکزاکی ناقل بیماری است.
12_ زردی نوک: نوک برگهای مسن ابتدازردشده که حدود دوتاسه هفته بعدازنشاکاری اتفاق می افتد.بعدابرگهازردروشن تانارنجی می گرددوسپس بوته هاکوتوله شده وپنجه زنی کاهش می یابد.
دوگونه زنجرک این ویروس راانتقال می دهند.
13_ بیماری تونگرو: بوته های آلوده مختصری کوتوله شده ولی پنجه هاممکن است به تعدادمعمول بوده یامختصری کاهش یابد.
برای مبارزه استفاده ازارقام مقاوم وسمپاشی علیه حشرات ناقل بسیارمفیداست.
14_ کوتولگی علفی: این بیماری سبب تولیدگیاهچه های ریزمتعددشده وبوته هاحالت علفی کوتوله دارند. بوته های آلوده رشدایستاده داشته،برگها رنگ پریده تازردرنگ می گردندومعمولانمی میرندولکه های زنگ متعددروی برگهای آلوده به وجودمی آید.

انواع جهانی برنج:

تیپ جاوهای _ تیپ ژاپنی _ نیپ هندی


برنج ایرانی:

از تیپ‌ها ایرانی می‌توان به گرده.دابو.طارم، چرام1، چرام2.صدری( شامل انواع دم سیاه، دم زرد و دم سرخ)، بینام، علی-کاظمی، چمپا و..... اشاره کرد از تیپهای اصلاح نژاد شده و پرمحصول می توان از سفیدرود و خزر نام برد

میزان کشت برنج در ایران:

استان مازندران رتبه اول(۹۳۸۷۳۲٫۱۹) و گیلان(۷۴۱۲۴۱٫۹ )، گلستان(۲۲۹۴۵۴٫۹۹)، فارس(۲۲۶۲۹۶٫۷۲ )و خوزستان(۲۱۹۸۰۹٫۱۵) در رتبه‌های بعدی از نظر میزان تولید قرار دارند. در سال ۱۳۸۵، ۶۲۰٫۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت برنج بوده و ۲۶۱۲۱۷۴٫۳۴ تن شلتوک برنج تولید شده‌است. در شمال کشور برنج های مازندران محصولات بهتری را می دهد. در استان گیلان برنج مرغوب و در استانهای دیگر برنج پرمحصول کاشت می‌شود



نتیجه گیری و پیشنهاد:
در حالی که عمده برنج تولید گیلان رقم هاشمی با عملکرد 4 تن شلتوک در هکتار یا 2 تن برنج سفید است. متأسفانه 30 درصد از این برنجها از پرتی از دست می روند در حالی که باید حداکثر 12 درصد برنج شکسته بدست آید. همچنین لازم به ذکر است لاین امیدبخش برنج در سال گذشته در برخی شالیزارها آزمایش شد که 9_5 تن در هکتار محصول می داد در حالی که رقم متوسط برنج علی کاظمی و هاشمی حدود 2 _ 5 تا 4 تن محصول می دهند، اما این برنج خاصیت دو رقم یاد شده را دارد و عملکرد آن نیز بیش از دو برابر ارقام یاد شده است. اگر این لاین امیدبخش برنج را که سال گذشته در 150 نقطه تولید شد، در کل گیلان زراعت شود، می توان کشور را ظرف دو سال به خودکفایی در تولید برنج و طبق گفته وزارت جهاد کشاورزی حداکثر مقدار مورد نیاز برنج برای واردات 500 هزار تن و طبق گفته وزارت بازرگانی 800 هزار تن مورد نیاز است، در حالی که سال گذشته یک میلیون و 200 هزار تن برنج خارجی وارد کشور شد. با اشاره به سطح زیر کشت 238 هزار هکتاری برنج استان گیلان در سال 88 بعنوان دومین تولید کننده برنج کشور ، 37 درصد سطح زیر کشت کشور را به خود اختصاص داده بود که از این میزان سطح زیر کشت نزدیک به 750 هزار تن برنج سفید تولید شده است. با توجه به تاکید مسوولان مبنی بر خود کفایی در تولیدبرنج و طرح های در دست اجرا برای تولید اصلاح شده این محصول ، پیش بینی می شود در آینده نزدیک نیاز برنجکشور در داخل تولید شود.
برای تامین غذایی باید کشاورزی را در صدر بنشانیم و این هدف تحقق نخواهد یافت مگر با مکانیزه شدن کشاورزی.
برای طرح تجهیز و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گیلان به 160 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، در حالی که هر سال دو میلیارد تومان در بحث تسهیلات و یارانه به دستگاه‌ها اختصاص می‌یابد.‌ در صورتی که در سفر دور دوم هیات دولت به گیلان پنج میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی استان در سال‌های 87 و 88 اختصاص یافت. هدف از مکانیزاسیون کشاورزی را افزایش بهره‌وری در تولید محصولات، ارتقای سطوح ضریب و درجه مکانیزاسیون کشاورزی استان، سهولت در انجام عملیات مراحل مختلف زراعی و باغی، کاهش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت، افزایش تولید، کاهش ضایعات و افزایش درآمد کشاورزان می باشد.

مراجع:
مدیریت جهاد کشاورزی شفت​
 
بالا