[ طرح نقشه معماري در زمين هاي محدود ]

tm-civil

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان در اين تاپيك ميخوايم كمي رو طراحي معماري واسه زمين هاي محدود ( نه دلخواهي)كار كنيم!!
به هر حال يك مهندس عمران بايد در زمينه طراحي هم سررشته داشته باشه!!
پس از همكار مدير تالارة آقا رسول ميخوام كه يه مشخصات بذارن تا كارو شروع كنيم!!
فك كنم علاوه بر آموزش يه سرگرمي خوبي هم باشه!!!:redface:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

rasool.civil

مدیر بازنشسته
ضوابط شهرداریها

ضوابط شهرداریها

خوب انگار استقبالی نشده
حالا من ضوابط شهرداریهارو میذارم اینجا
که اگه شروع کردیم با ضوابط طرح بزنیم;)
فقط اینو بگم
ممکنه بعضی از ضوابط تو بعضی شهرها با هم فرق داشته باشه
ولی کلیات یکیه
===============================================

ضوابط شهرداری در مورد مشرفیت 1- مشرفيت، معماري و نحوه استقرار بناها
1-1ـ رعايت ضوابط مربوط به حريم اشراف بناها و مسائل مشرفيت در موردكليه‌بناهائي‌كه‌درمجاورت‌يك ‌قطعه‌مالكيت‌احداث مي‌شود، الزامي است.
2-1ـ با توجه به نحوه تابش خورشيد در شهر اصفهان، رعايت حريم سايه‌اندازي در احداث بنا در قطعات مالكيت الزامي است. بدين معني كه ارتفاع بناي واقع در جنوب يك قطعه مالكيت نبايستي از حداقل فاصله آن از بر مجاز ساختمان قطعه مالكيت واقع در شمال آن تجاوز نمايد.
تبصره1-‌درمجتمع‌هاي‌جديدمسكوني،تجاري‌وبناهاي‌عمومي ‌رعايت‌ ضابطه فوق الزامي است، لكن در محوطه هاي مسكوني ساخته شده تعيين نسبت فوق تا بلامانع است.
تبصره 2 ـ مقياس محاسبه ارتفاع مجاز يك قطعه مالكيت جنوبي كه دسترسي آن با دسترسي قطعه مالكيت شمالي مربوطه داراي اختلاف ارتفاع باشد،متوسط ارتفاع دسترسي هاي دو قطعه مالكيت مزبورخواهد بود.
3-1ـ در هيچيك از سطوح خارجي بنا نمي‌توان پنجره يا هواگير مشرف به مالكيت مجاور احداث نمود، مگر اينكه از حد مالكيت مجاور حداقل دو متر عقب نشيني صورت گرفته باشد. در اين حالت پنجره ها بايستي تا ارتفاع 75/1 متر از كف مربوطه به صورت غير بازشو بوده و با استفاده از شيشه مات و يا مصالح مشابه بيرون آنها غير قابل رؤيت گردند.
4-1ـ در مجتمع‌هاي مسكوني در مواردي كه اطاق هاي دو واحد مسكوني مستقل از يك حياط خلوت نور مي‌گيرند، فاصله پنجره هاي‌مقابل يكديگر
نبايستي كمتر از 4 متر باشد و تا ارتفاع 75/1 متري از كف بايستي به صورت غير بازشو و غيرشفاف باشد.
5-1-نورگيري‌بناهاي‌مختلف‌ازگذرها،پاركها و ميادين عمومي بلامانع است.
6-1-لازم است كه كليه بازشوها، تراس ها و بالكن هاي بناهاي همجوار گذرهاي شرقي ـ غربي با عرض كمتر از 24 متر و در گذرهاي شمالي ـ جنوبي با عرض كمتر از 20 متر با استفاده از مصالح غيرشفاف مانند شيشه مات تا ارتفاع 75/1 از كف مربوطه پوشيده شوند.
تبصره 1ـ درصورتيكه فاصله بين دو پنجره مشرف به يكديگر بيش از 35 مترباشدو در قطعات مالكيت همجوار ماديها رعايت محدوديت ارتفاع پنجره فوق الذكر الزامي نيست.
7-1 ـ در معابر شرقي ـ غربي با عرض 24 متر و بيشتر و معابر شمالي ـ جنوبي با عرض20 متر و بيشتر نصب پنجره بازشو از ارتفاع 85/0 متري به‌بالا و همچنين بالكن يا تراس يا جان پناه در ارتفاع معمول بلامانع است.
8-1-پيشنهادمي‌گرددكه‌قطعات‌مالكيت‌همجواركه‌بناهاي‌آنهابيش‌ازيك‌طبقه ياارتفاع‌متعارف‌مي‌باشد، قسمتي از حياط خود را به طريقي محصورنمايندكه يك فضاي بدون اشراف براي واحدهاي مسكوني همجوار به دست آيد.
9-1-ايجادراه پله در فضاي آزاد لازم الرعايه جهت تأمين دسترسي طبقات فوقاني ممنوع مي باشد.
10-1 ـ استقرار بناي جديد تنها در60 درصد بخش شمالي قطعه مالكيت با رعايت سطح اشغال تعيين شده در طبقه همكف مجاز مي باشد.
11-1 ـ استقرار بنا در طبقات فوقاني و اصولاً احداث هر نوع ساختمان در ارتفاع بيش از 5/3 متر، لازم است در محدوده 60 درصد بخش شمالي قطعه مالكيت با رعايت سطح زيربناي مجاز صورت گيرد.
تبصره 1ـ در محوطه هاي تاريخي اين رقم مي تواند با نظر سازمان ميراث فرهنگي و در هماهنگي با بناهاي همجوار حداكثر تا 5 متر افزايش يابد.
تبصره 2ـ در قطعات مالكيت همجوار گذرهاي با عرض20 متر و بيشتر شمالي‌ـ‌جنوبي به شرط رعايت حداكثر سطح اشغال وسطح زيربنا، احداث بنا در تمامي ‌قسمت ‌مشرف‌ به‌گذر و در تمامي طبقات بلامانع است، ليكن رعايت‌اين‌ضابطه‌در قطعات مالكيت همجوار محورهاي شهري الزامي است.
12-1 ـ حداقل 50 درصد فضاي آزاد قطعات مالكيت مسكوني بايستي به پوشش گياهي اختصاص داده شود.
13-1 ـ به منظور كمك به مطلوبيت سيماي بدنه‌هاي گذرهاي اصلي، به ترتيب اولويت خط آسمان (آخرين حدبنا)، حد بالا و پائين پنجره‌هاي هر يك از طبقات، حدبالاي دربهاي ورودي و حدبالاي ديوار حياط‌هاي مشرف به ميادين وگذرها بايستي هم تراز باشد.تدابير لازم در اين خصوص مي‎بايست توسط شهرداري و در زمان تهيه و تأئيد طرح‌هاي معماري بناهاي مورد نظر اتخاذ گردد.
تبصره 1ـ در گذرهاي با شيب با بيش از 2% و با عرض 12 متر و بيشتر جهت هم تراز نمودن خط آسمان، اضافه ارتفاع در طبقه هم كف به ميزان
حداكثر يك متر علاوه بر ارتفاع مجاز با نظر شهرداري بلامانع است. بدين ترتيب شكستگي خط آسمان تنها در فواصل بين گذرها اتفاق خواهد افتاد.
تبصره 2ـ درهرصورت اختلاف خط آسمان در بناهاي همجوار و قسمتهاي مختلف يك بنا نبايستي كمتر از نيم متر باشد.
14-1ـ اضافه ارتفاع دست انداز بام جهت هم تراز نمودن خط آسمان بنا با خط آسمان بناهاي همجوار بلامانع است و جزء حداكثر ارتفاع مجاز تلقي نخواهد شد. حداكثر ارتفاع مجاز دست انداز 7/0 متر مي باشد.
15-1- لبه بام پلكان‌هائي (خرپشته) كه درمجاورت گذر يا فضاي آزاد قطعات ‌مالكيت ‌اجراء‌ مي‌شود بايستي‌ هم‌تراز خط ‌آسمان‌بنا باشد و از آن ‌مرتفع‌تر اجرا ‌نگردد. براي ‌اين ‌منظورخرپشته‌مي‌تواند به ‌صورت ‌شيب‌دار اجراء گردد.
16-1ـ كليه سطوح مشرف به گذرها و سطوح خارجي و داخلي بناهائي كه ازگذرهاي‌عمومي قابل رؤيت باشد،بايد با مصالح مناسب و ترجيحاً مصالح اصلي نما با نظر شهرداري نماسازي شود و از هر گونه نقاشي در اين بدنه‌ها پرهيز گردد.
17-1 - نماسازي سطوح مشرف به فضاهاي آزاد قطعات مالكيت مجاور الزامي است و انجام آن بر عهده مالك بناي اشراف دار است. جنس و طرح نماها با نظر شهرداري تعيين خواهد شد.
18-1 ـ جنس سطوح مشرف به گذرهاي عمومي قطعه مالكيت بايد با مصالح به كار رفته در نماي ساختمان آن يكسان باشد.
19-1 ـ جهت ايجاد حصار فضاهاي آزاد قطعات مالكيت و همچنين سقف ورودي‌ها استفاده از مصالح و روش‌هاي ساختماني نامطلوب به تشخيص شهرداري مجاز نيست و مصالح مورد استفاده براي موارد فوق بايد حتي‌المقدور از نوع مصالح به كار رفته در نماي بنا باشد.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
- ضوابط احداث پيش آمدگي 1-2-پيش آمدگي در سمت فضاي آزاد،40% قطعه مالكيت (بالكن)
پيش‌آمدگي بناها در طبقات فوقاني در سمت فضاي آزاد قطعه مالکيت حداکثر به ميزان 20/1 متر مازاد بر ميزان مجاز ساخت مشروط به استفاده از آنها بعنوان تراس يا آفتاب‌گير با رعايت حريم اشراف قطعه‌هاي مالکيت مجاور بلامانع است .
تبصره 1- در قطعات با عرض بيش از 15 متر و طول بيش از 30 متر اين رقم مي‌تواند حداکثرتا80/1 متر مشروط به رعايت حريم اشراف قطعه‌هاي مالکيت مجاور افزايش يابد .
1-2- پيش‌آمدگي‌طبقات‌بناهادر کليه‌ گذرهاي‌باعرض‌کمترازده‌مترمجازمي‌باشد .
2-2- پيش آمدگي در گذر (كنسول)
پيش‌آمدگي در گذرهاي با عرض ده متر و بيشتر مشروط به از بين نرفتن اشجار گذر و رعايت حريم خطوط انتقال نيرو و حتي المقدور در قالب‌طرحهاي بدنه‌سازي‌مصوب و تنها به ميزان‌هاي ذيل مجاز مي‌باشد :
گذرهاي با عرض 10 تا 20 متر حداکثر 8/0 متر
گذرهاي با عرض 25 تا 36 متر حداکثر20/1 متر
گذرهاي با عرض بيش از 36 متر حداکثر50/1 متر
به منظور نظم بخشيدن به پيش‌آمدگي‌ها، در قطعات مالکيت همجوار لازم است که کليه پيش‌آمدگي‌ها در يک قطعه مالکيت تنها به اندازه حداکثر مجاز يا آن انجام گيرد .
درکليه‌موارديکه‌پيش‌آمدگي‌مجاز دانسته شده است، لازم است پيش‌آمدگي در فاصله‌اي معادل با ميزان پيش‌آمدگي از انتهاي ساخت بنا محدود شود .
3-2- ايجاد پيش‌آمدگي روي پخ گذرهائي که يکي يا هر دو داراي عرض کمتر از10 متر بوده و يا يکي يا هر دو فاقد پياده رو باشند ممنوع است در اين‌صورت پيش‌آمدگي مجاز در گذر بايستي با فاصله‌اي معادل پيش‌آمدگي مجاز از شروع پخ خاتمه يابد .
4-2ـ ايجاد پيش‌آمدگي روي پخ گذرهائي كه يكي يا هر دو داراي عرض كمتر از10 متر بوده و يا يكي يا هر دو فاقد پياده رو باشند، ممنوع است در اين صورت پيش‌آمدگي مجاز درگذر بايستي با فاصله‌اي معادل پيش‌آمدگي مجاز از شروع پخ خاتمه يابد.
5-2ـ پيش آمدگي روي پخ دو گذر با عرض بيش از 10 متر و داراي پياده‌رو منوط به رعايت حداقل ارتفاع 5/2 متر از كف گذر در قسمت مربوطه و حداكثر به ميزان 8/0 متر عمود بر پخ بلامانع است.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
- ضوابط پيلوت و زيرزمين 1-3-در کليه‌ کاربريها، حداکثر سطح ‌زيرزمين ‌معادل‌سطح ‌اشغال در طبقه همکف به ‌اضافه ايوان با مساحت متعارف (حداکثر10درصدسطح‌اشغال) مي‌باشد .
2-3- احداث‌زيرزمين‌خارج ‌از حد مالکيت و در زير گذرها مجاز نمي باشد .
3-3- زيرزمين بايستي مستقيما" از داخل قطعه مالکيت به طبقات بالا دسترسي داشته باشد .
4-3-درنظرگرفتن حداکثر يک واحد مسکوني در محوطه پيلوت، صرفنظر از کد کف‌ واحد مذکور، با مساحت ‌حداکثر يک صدمتر مربع، درتمامي پروانه‌هاي ساختماني و در صورت دارا بودن کليه شرايط ذيل ، با اخذ عوارض متعلقه بلامانع بوده و هزينه تراکم به واحد مسکوني مذکور تعلق نخواهدگرفت:
1-4-3- اجراي واحد فوق در سطح اشغال مجاز قطعه مالکيت .
2-4-3- تأمين کامل پارکينگ موردنياز کل ساختمان براساس معيارهاي طرح تفصيلي .
3-4-3- همسطح بودن پيلوت مذکور با گذر ارتباطي و عدم شکستگي در سقف پيلوت(درصورت استفاده از محوطه پيلوت به عنوان پارکينگ ، ارتفاع سقف ‌اجرا شده ‌نهائي ‌پارکينگ ‌مطابق ‌با ضوابط ‌طرح‌ تفصيلي ‌بايستي‌حداکثر 25/2 متر و براي فضاي پيلوت بيش از 500 مترمربع ، حداکثر 60/2 متر باشد ) .
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
- ضوابط مربوط به گذرها ، پارکينگ و پخ ها 1-4- در طرح ريزي شبكه گذرهاي فرعي طرح‌هاي تفصيلي كوشش به عمل آمده كه انتظام لازم و معقولي به اين شبكه بخشيده شود. به همين لحاظ ‌گذرهاي ترسيم شده روي نقشه‌ها درجه‌بندي‌ شده‌اند. چنانچه عرض موجود يا عقب نشيني شده بيش از عرض تعيين شده روي نقشه‌ها باشد، عرض‌ موجود يا عقب‌نشيني‌شده‌ملاك‌عمل‌بوده‌وبايستي كماكان رعايت گردد.
2-4ـ‌عرض‌گذرهاي‌موجود غيراختصاصي كه درطرح‌هاي تفصيلي مشخص نگرديده چنانچه طول آن كمتر از 100 متر باشد، 6 متر و با طول 100 متر و بيشتر، 8 متر خواهد بود.
تبصره 1ـ در داخل محدوده شهر قديم، حداقل عرض گذرهاي با طول كمتراز 150 متر،6 متر وگذرهاي باطول150 متر و بيشتر 8 متر خواهد بود.
تبصره 2 ـ عرض گذرهاي تعيين نشده در محدوده منطقه تاريخي اصفهان با نظر سازمان ميراث فرهنگي مشخص خواهد شد.
تبصره 3 ـ عرض موجود گذرهائي كه در يكي از طرفين آن بناها و بدنه ها و سقف‌هاي داراي ارزش تاريخي و معماري وجود دارد، حفظ خواهد شد. در صورت امكان، تعريض با نظر سازمان ميراث فرهنگي بايستي از سمتي صورت گيرد كه به اينگونه بناها و بدنه‌ها آسيبي وارد نـگردد. قسمـتهايي از گذر كه در دو طـرف آن و مقابـل يكديگر، بنـا و بدنه تاريخـي وجود دارد و يا داراي سقف است از اين قاعده مستثني مي باشد.
3-4- نقشه هاي شبكه گذرهاي پيشنهادي طرح هاي تفصيلي از نظر مسير و حداقل عرض گذرهاي اصلي قابل استناد است، ليكن از نظر خط پروژه قابل استناد نبوده و خط پروژه هاي مصوب كميسيون ماده پنج ملاك عمل خواهد بود. در مواردي كه مسير ترسيم شده در اين نقشه ها با مسيرهاي مصوب قبلي مغايرت داشته باشد، مسير مشخص شده در اين نقشه ها ملاك عمل خواهد بود و براساس آن بايستي خط پروژه اصلاحي تهيه گردد
4-4-درطرح‌هاي‌تفصيلي‌تعريض‌گذرهاي‌فرعي،ماديهاوانهاربه‌صورت‌مساوي از محور موجود آنها در نظر گرفته شده است. ليكن‌درمواردي كه بناهاي با ارزش از نظر معماري و تاريخي در مجاورت ‌گذر قرار داشته ‌يا‌ مقتضيات طراحي ايجاب‌مي‌نموده، محورموجودگذرملاك‌تعريض‌نبوده‌است. بديهي‌است نحوه تعريض‌ منعكس ‌شده ‌درطرحهاي تفصيلي به هر حال ملاك عمل خواهد بود.
5-4- تخريب ساباط هاي موجود مجاز نمي باشد مگر با تاييد و موافقت سازمان ميراث فرهنگي.
6-4- تغيير مسير و مسدود نمودن راه آبهاي عمومي منجمله چشمه ها، ماديها و جويها ممنوع مي باشد.
7-4 ـ احداث بن بست با طول بيش از 250 متر مجاز نمي باشد.
8-4 ـ دسترسي سواره‌رو بناها از گذرها بايستي محدود گشته يك ورودي با عرض حداكثر 5/3 متر در نظر گرفته شود. محل احداث درب ورودي بناها با توجه به شرايط محلي از نظر وجود اشجار و غيره با نظر شهرداري تعيين خواهد شد. در قطعات مالكيت با بيش از يك بر، يك درب سواره رو اضافي با عرض حداكثر 57/3 متر با نظر شهرداري مي‌توان در نظر گرفت. در قطعات مالكيت جنوبي و با عرض بيش از 10 متر مشروط به عدم قطع درختان، با نظر و موافقت شهرداري در نظر گرفتن ورودي سواره با عرض حداكثر 6 متر بلامانع است.
9-4 ـ دسترسي كليه قطعات مالكيت بر خيابانها كه امكان دسترسي ثانويه از گذرهاي فرعي يا فرعي تر دارند بايستي از طريق دسترسي ثانويه تأمين گردد و دسترسي آنها به خيابان به جز براي عبور پياده (يك درب براي هر قطعه در سمت خيابان با حداكثر عرض 5/1 متر) محدود گردد. دسترسي سواره‌رو قطعات مالكيت از گذرهاي اصلي كه فاقد دسترسي ثانويه ميباشد، به ازاء هر قطعه مالكيت يك ورودي با عرض حداكثر 5/3 متر، مجاز است.
10-4 ـ احداث‌هرگونه‌پل‌روي‌جوي‌هاي‌كنار گذرها به منظور تأمين دسترسي به واحدهاي مجاور گذرها بايستي با نظر و موافقت شهرداري انجام گيرد.
11-4 ـ درب ساختمانها نبايد در داخل محوطه گذرها باز شود.
12-4 ـ احداث‌هرتعدادپله‌درخارج‌ازحدمالكيت‌وپياده‌روهاوگذرهاغيرمجاز است.
13-4ـ نصب درب ماشين رو در كليه پخها ممنوع است. موارد موجود بايستي در زمان بازسازي و نوسازي مسدود شود.
14-4 ـ پيش بيني تعداد واحدهاي پاركينگ مورد نياز در كليه قطعات مالكيت، با توجه به نوع استفاده‌اي كه از آنها به عمل مي‌آيد و براساس معيارهاي پاركينگ طرح تفصيلي براي هر يك از استفاده ها الزامي است. محل ‌يا محلهاي‌ مناسب ‌پاركينگ‌ كه‌مي‌تواندبه‌صورت‌مسقف‌بوده‌و يا در فضاي آزاد قطعه ماليكت تأمين شود، بايستي بر روي نقشه‌هائي‌كه‌جهت پروانه ساختماني‌به‌شهرداري‌ياسايرمراجع‌ذيربط ارائه مي شود، مشخص شده باشد.
15-4 -محل‌پيش‌بيني‌شده جهت يك واحد پاركينگ بايستي شامل فضائي به ابعاد 5 * 3 متر به انضمام‌فضاي‌سبز مناسب جهت مسير حركت باشد.
16-4 ـ استفاده از حداكثر 20% مساحت كل زمين به منظور پاركينگ غير سرپوشيده به شرط امكان تحرك اتومبيل و دارا بودن دسترسي مناسب و عدم ضرورت قطع درخت با موافقت شهرداري بلامانع است.
17-4 ـ حداقل عرض درب ورودي پاركينگ 5/2 متر است.
18-4ـ‌ارتفاع‌مجازپاركينگ‌اختصاصي‌درفضاهاي‌سرپوشيده حداكثر 25/2 متر است.
تبصره1ـ‌چنانچه‌سطح‌اختصاص‌داده‌شده‌براي محوطه پاركينگ در فضاهاي سرپوشيده‌بيش‌از500 متر مربع ‌باشد، حداكثرارتفاع مجاز 60/2 متر خواهد بود.
19-4 ـ در صورت استفاده از رامپ، حداقل ارتفاع آن 95/1 متر است و شيب آن نبايستي از 15% بيشتر باشد.
20-4 ـ حداقل عرض رامپ براي دسترسي به پاركينگ جهت حداكثر 24 اتومبيل 5/3 متر و از 25 اتومبيل بيشتر از 5 متر است. درصورتي كه عرض 5 متر در نظر گرفته نشود، پاركينگ بايد داراي ورودي و خروجي جداگانه با حداقل عرض 5/3 متر باشد.
21-4 ـ كليه پاركينگ‌هاي ساختمانهاي عمومي و بانك‌ها بايستي به نحوي باشد كه استفاده عموم از آن به سهولت صورت گيرد.
22-4 ـ محدوديتي از نظر تعداد طبقات زيرزمين براي قطعات مالكيت با كاربري پاركينگ وجود ندارد.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
- ضوابط مربوط به محاسبه سطح زير بنا 1-5 - در صورتيکه از زير زمين به منظور پارکينگ، تاسيسات موتورخانه، انبار و پناهگاه مورد لزوم بنا استفاده شود، مساحت آن جزء سطح زيربنا منظور نخواهد شد .
2-5 - فضاهاي سرپوشيده‌اي که درطبقه همکف، دو گذر عمومي مختلف را به ‌هم ‌متصل‌نموده ‌و توسط ‌مالک ‌براي ‌عبور و مرور عموم‌ به ‌شهرداري ‌واگذار شده‌اندجزء ‌سطح زيربنا محسوب نخواهد شد.
3-5- سطوح‌ايوان‌وبالکن‌درمحاسبه‌سطح‌مجاز زيربنا محاسبه مي‌شود .
4-5-حياط ‌خلوتهائي‌که ‌مساحت ‌آنها 7 متر و بيشتر است جزء زيربنا محاسبه نخواهد شد .
5-5-کليه عقب نشيني‌ها در طبقه همکف به منظور ايجاد ورودي يا گذر سرپوشيده عمومي درصورتيکه 6/0 ± متر اختلاف سطح با گذر داشته و بدون‌مانع‌متصل‌به‌گذرعمومي باشد جزء سطح زيربنا محسوب نخواهد شد .
6-5- جهت محاسبه عوارض سطح يک واحد پارکينگ 25 مترمربع در نظر گرفته مي شود .
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
خوب واسه شروع یه سایت نسبتا ساده رو میذارم
کسایی که علاقه مندن
طرح بدن
مطمئنا چیزای زیادی یاد میگیریم
موقعیتشو تو عکس ضمیمه ببینید
ابعاد زمین هم 7.8*18
دو طبقه هر طبقه یه واحد مجزا
60 به 40 رعایت نشه و 14 متر از طول زمین رو میتونید استفاده کنید (فرضا به سفارش کارفرما و اینکه قبول کرده جریمه شهرداری رو بده)
ولی رعایت بقیه ضوابط الزامیه
یک پارکینگ حتما داشته باشه;)
 

پیوست ها

  • plan.jpg
    plan.jpg
    51.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

tm-civil

عضو جدید
کاربر ممتاز
من يه چيزي كشيدم!!
منتها كامل نكردم!!



زير آشپزخونه پاركينگه!!
يه خورده زيادي ساده شد!!
بيشتر سعيمو ميكنم!!
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
من يه چيزي كشيدم!!
منتها كامل نكردم!!



زير آشپزخونه پاركينگه!!
يه خورده زيادي ساده شد!!
بيشتر سعيمو ميكنم!!

خوب همین که زحمت کشیدید خیلی با ارزشه
من چیزایی که به ذهنم میرسه و میدونم خوبه تو طرح ها رعایت بشه رو میگم
اگه نکته ای کسی میدونه بگه که ما هم بی نصیب نباشیم
1-نور نشیمن از کجا تامین میشه؟؟؟
2-در حموم رو به پذیرایی و دور از اتاق خواب و نزدیک به در ورودی (تقریبا بدترین حالت ممکن)
3-چطوری بریم تو توالت؟؟از تو اتاق خواب؟؟
4-حداقل ابعاد پارکینگ 3*5 رعایت نشده(قرار بود فقط 60 به 40 رعایت نشه)
5-چطوری بریم تو تراس؟؟
6-در اتاق خوابها کجا نصب میشه؟؟
7-از تو پارکینگ چطوری بریم داخل؟؟
8-ضخامت دیوارهارو چقدر در نظر گرفتی؟؟(حتما مشخص کن)
9-ابعادهایی که واسه فضاها در نظر گرفتید استاندارد و خوبند به جز عرض پله 2.4 کمه
10-کد ارتفاعی حتما بذار
11-با چی کشیدی؟؟:D(نکته نبود واسه اطلاعات پرسیدم)
 

tm-civil

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب همین که زحمت کشیدید خیلی با ارزشه
دستتون درد نكنه يني انقد ضاي س كه دلداري ميديد!! :cry:
من چیزایی که به ذهنم میرسه و میدونم خوبه تو طرح ها رعایت بشه رو میگم
اگه نکته ای کسی میدونه بگه که ما هم بی نصیب نباشیم
1-نور نشیمن از کجا تامین میشه؟؟؟
آشپز خونه اوپن هست!! يه پنجره بزرگم داره خب!! :دي
2-در حموم رو به پذیرایی و دور از اتاق خواب و نزدیک به در ورودی (تقریبا بدترین حالت ممکن)
اين زمين يه مشكلي كه داره اينه كه شماليه!! نيس؟؟!
خب پس نورگيريش از يه طرفه!! يه مشكلي كه هست پيلوت نداريم و يه دونه پاركينگ درآورديم پس فك كنم حتما بايد راه پله جلو باشه!! پاركينگم كه جلو بايد باشه و يه اختلاف سطحي تو هر طبقه هست!! در نتيجه روي اين پاركينگ يا اتاق ميشه يا اشپزخونه!!
من آشپز خونه در نظر گرفتم كه پذيرايي نور گيري داشته باشه!!!
3-چطوری بریم تو توالت؟؟از تو اتاق خواب؟؟
نه
من آوردم يه حموم و دستشويي تو پذيرايي گذاشتم ولي چون ديدم وقتي قاطي ميشن مشكلاتي واسه خودش داره مثلا يكي ميره حموم دستشويي نميشه استفاده كرد و اينا! اومدم بين دو تا آتاق يه دستشويي هم گذاشتم!! كه واسه دو تا اتاق خواباس!!
منتها چون وقت نداشتم ريزه كاري ها رو بكشم درست معلوم نيس!!
اينجا بايد بگم شرمنده!!!
4-حداقل ابعاد پارکینگ 3*5 رعایت نشده(قرار بود فقط 60 به 40 رعایت نشه)
5-چطوری بریم تو تراس؟؟
اينم همون قضيه كمبود وقته !! از تو آشپزخونه ميريم!! اون پنجره رو بايد پاچلاقي ميكشيدم!!
شرمنده!!
6-در اتاق خوابها کجا نصب میشه؟؟
7-از تو پارکینگ چطوری بریم داخل؟؟
اينو نميدونم!! مگه حتما بايد از تو ساختمون راه داشته باشه!! خب از حياط ميرن ديگه :d
راستشو بخواين من تازه كارم و تا حالا هر چي خونه كشيدم يه طبقه پاركينگ دادم!!:d
اين اولين بار بود كه يه خونه ميكشيدم كه فقط يه پاركينگ داره!! يني پيلوت نداره!!!:sweatdrop:
8-ضخامت دیوارهارو چقدر در نظر گرفتی؟؟(حتما مشخص کن)
ديوارهاي حمال و بيروني رو 20 سانت و جداكننده ها رو 10 البته داخل كمد رو 5 سانت دادم!!:d
علميشو نميدونستم از رو تجربه اينطوري دادم!! :redface:
9-ابعادهایی که واسه فضاها در نظر گرفتید استاندارد و خوبند به جز عرض پله 2.4 کمه
ولي من عرض پله ها رو 30 سانت دادم!! شايد اشتباهي يه خط اضافه افتاده وايستين بشمرم!!! :d 16 تا پله دادم!! به ارتفاع 20
10-کد ارتفاعی حتما بذار
گفتم كه اينو خيلي عجله اي كشيدم!! يه طرح ديگه كشيدم سعي ميكنم هر دوشو كامل كنم بذارم!!
11-با چی کشیدی؟؟:D(نکته نبود واسه اطلاعات پرسیدم)

 

tm-civil

عضو جدید
کاربر ممتاز
يخورده واضح ترش كردم الان!!
ولي يادم رفت كد ارتفاعي بذام!! :(
يكي ديگه هم كشيدم ولي بد شد خودمم خوشم نيمد!!
آشپزخونه ش اوپن نشد!!
روش كار ميكنم انشاا... فردا ميذارم!!!
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
خوب همین که زحمت کشیدید خیلی با ارزشه
من چیزایی که به ذهنم میرسه و میدونم خوبه تو طرح ها رعایت بشه رو میگم
اگه نکته ای کسی میدونه بگه که ما هم بی نصیب نباشیم
1-نور نشیمن از کجا تامین میشه؟؟؟

2-در حموم رو به پذیرایی و دور از اتاق خواب و نزدیک به در ورودی (تقریبا بدترین حالت ممکن)
3-چطوری بریم تو توالت؟؟از تو اتاق خواب؟؟

4-حداقل ابعاد پارکینگ 3*5 رعایت نشده(قرار بود فقط 60 به 40 رعایت نشه)
5-چطوری بریم تو تراس؟؟
6-در اتاق خوابها کجا نصب میشه؟؟
7-از تو پارکینگ چطوری بریم داخل؟؟
8-ضخامت دیوارهارو چقدر در نظر گرفتی؟؟(حتما مشخص کن)
9-ابعادهایی که واسه فضاها در نظر گرفتید استاندارد و خوبند به جز عرض پله 2.4 کمه
10-کد ارتفاعی حتما بذار
11-با چی کشیدی؟؟:D(نکته نبود واسه اطلاعات پرسیدم)

خوب اولین اشتباهت اینکه از حرفا خودت نقل قول زدی و حرفا منو از زبون خودت نوشتی:D
بعدشم اینجا که اینارو نمیگم واسه ضایع کردن میگم که یه چیزایی شما یاد بگیرید
یکیم یه چیزایی بگه من یاد بگیرم
حالا موردها
1)این نور کافی نیست،یعنی از آشپزخونه به هال
شما از 7.8 متر فقط 3 مترشو واسه نورگیری گذاشتید
نکته:نور جنوب بهترین نوره

2)شمالی راحت تره به نظر من
حالا که نورگیریش از یه طرفه صاف اومدی حمومو گذاشتی جلو نور؟؟
یه راهنمایی:دستگاه پله رو بنداز پشت پارکینگ نه جلو ساخت

3)اصلا حموم و توالت رو بدون تیغه کنار هم نذار (خیلی چندش آوره به نظر من...نیست؟؟)
اونم حداقل حموم میذاشتی بین اتاق خوابها


4)ابعاد پارکینگو 3*4 هم گرفتی اشکال نداره
5).......
6).........
7)اگه به راهنمایی دقت کنی ان مشکلم حل میشه،خیلی بهتره که از پارکینگ بری تو
8)تو ساختمون اسکلت دار دیوار حمال معنی نداره
اگه دیوار باربر داشته باشیم 30 تا 35 سانتی هستند
نه 20 سانتی،ولی ضخامت دیوارها خوبه،بهتره پیرامونی رو 22 سانت بگیری و تیغه 15(به واقعیت نزدیکتره)

9)منظورم عرض دستگاه پله بود که 2.4 متر گرفتید ،این کمه
اونی که شما میگید 30 سانت عرض کف پله هست
 

tm-civil

عضو جدید
کاربر ممتاز
ميدونيد مشكل از كجاست؟
اينه كه من نتونستم شرايطمو خوب توضيح بدم!!
ببينيد:
فرضيات من اين بود كه:
1)زمين شمالي كه هست
2) كارفرما فقط يه پاركينگ ميخواد نه پيلوت! يه طبقه ديگم واسه پاركينگ لازم نيس!! پس از جلو خونه يه تك پاركينگ در مياريم كه از حياط ميره توش!! يني از داخل هيچ راهي وجود نداره و يه طبقه محسوب نميشه!!
پس حتما بايد پاركينگ جلو باشه!!

همكف كد ارتفاعيش60 +320 سانتي متره!! اينطوري نوشتم كه واضح باشه كه... چي چي ميگن بش؟! صفر ساختمون از 60 سانتي متره!! :دي (خدايا يكم به بار علمي من بيفزا اينطوري لنگ جمله بندي نشم!!!!!)
ارتفاع پاركينگ رو هم 2.25 گرفتيم!!

پس يه اختلاف ارتفاع 60 سانتي تو اون قسمت از همكف كه زيرش پاركينگه و اونجايي كه پاركينگ نداره بوجود اومده!!(اون سه تا پله آشپزخونه!!)
3) راه پله هم بايد طبق شرايط گفته شده ديگه پيلوتي نيس كه بتونيم راه پله رو ببريم از داخل بديم يني از پشت پاركينگ
فقط يه حالت ميشه كه از داخل اين پاركينگه بره راه پله اونم خيلي ضايع ميشه!!ارتفاع سقف پاركينگ كمه ولي خب اگه اينطوري ميشه باشه!!
يني ميشه از تو پاركينگ رف تو راه پله!! اينم پاركينگ نميشه كه ميشه لابي!! :دي

وگرنه منم ميدونم كه بهتره پذيرايي جلو بيفته كه نور گيري كل ساختمون خوب باشه!!
يا در روشويي و دستشويي بهتره به پذيرايي نباشه
يا تاسيسسات رو بايد در نطر گرفت كه لوله كشي آسونتر باشه!!
آشپزخونه خيلي خوبه كه به در ورودي نزديك باشه كه مثلا وقتي مهمون اومده و تو خونه هيچي نداريم و آقاي خونه رفته خريد!! ديگه ضايع بازي نشه جلو مهمونا به جاي گوشت سويا خريده باشن و مهمونا خريدا رو ببينن! :دي
يا حتي در اتاق خوابم بهتره رو برو نشه به ورودي!!!!

حالا اينو ولش كنين يكي ديگه ميكشم!!!! :دي
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
ميدونيد مشكل از كجاست؟
اينه كه من نتونستم شرايطمو خوب توضيح بدم!!
ببينيد:
فرضيات من اين بود كه:
1)زمين شمالي كه هست
2) كارفرما فقط يه پاركينگ ميخواد نه پيلوت! يه طبقه ديگم واسه پاركينگ لازم نيس!! پس از جلو خونه يه تك پاركينگ در مياريم كه از حياط ميره توش!! يني از داخل هيچ راهي وجود نداره و يه طبقه محسوب نميشه!!
پس حتما بايد پاركينگ جلو باشه!!

همكف كد ارتفاعيش60 +320 سانتي متره!! اينطوري نوشتم كه واضح باشه كه... چي چي ميگن بش؟! صفر ساختمون از 60 سانتي متره!! :دي (خدايا يكم به بار علمي من بيفزا اينطوري لنگ جمله بندي نشم!!!!!)
ارتفاع پاركينگ رو هم 2.25 گرفتيم!!

پس يه اختلاف ارتفاع 60 سانتي تو اون قسمت از همكف كه زيرش پاركينگه و اونجايي كه پاركينگ نداره بوجود اومده!!(اون سه تا پله آشپزخونه!!)
3) راه پله هم بايد طبق شرايط گفته شده ديگه پيلوتي نيس كه بتونيم راه پله رو ببريم از داخل بديم يني از پشت پاركينگ
فقط يه حالت ميشه كه از داخل اين پاركينگه بره راه پله اونم خيلي ضايع ميشه!!ارتفاع سقف پاركينگ كمه ولي خب اگه اينطوري ميشه باشه!!
يني ميشه از تو پاركينگ رف تو راه پله!! اينم پاركينگ نميشه كه ميشه لابي!! :دي

وگرنه منم ميدونم كه بهتره پذيرايي جلو بيفته كه نور گيري كل ساختمون خوب باشه!!
يا در روشويي و دستشويي بهتره به پذيرايي نباشه
يا تاسيسسات رو بايد در نطر گرفت كه لوله كشي آسونتر باشه!!
آشپزخونه خيلي خوبه كه به در ورودي نزديك باشه كه مثلا وقتي مهمون اومده و تو خونه هيچي نداريم و آقاي خونه رفته خريد!! ديگه ضايع بازي نشه جلو مهمونا به جاي گوشت سويا خريده باشن و مهمونا خريدا رو ببينن! :دي
يا حتي در اتاق خوابم بهتره رو برو نشه به ورودي!!!!

حالا اينو ولش كنين يكي ديگه ميكشم!!!! :دي

سلام
ببینید،اگه کارفرما هم نخواد شما محدودیت ارتفاعی دارید و از 40 درصد طول ساختمون شمالی مقابل نمیتونید بالاتر برید(حالا که زمین خودمون شمالیه 40 درصد زمین خودمون)

بعدشم مشخصه که باید پارکینگ جلو باشه
در مورد دو تا کد ارتفاعی تو یه سقف هم پیشنهاد میدم نکنید این کارو
هم اجراش سخت تره هم آیین نامه 2800 التماس کرده نکنید این کارو:D
ارتفاع پارکینگو با سقف کاذب یا دوپوش میشه حلش کرد
میخواید منم یه طرح بدم ببینید چه جوری این معضلها توش حل شده؟؟:D
شمام اشکالا طرح منو بگید;)
 

tm-civil

عضو جدید
کاربر ممتاز
راستي در مورد عرض راه پله حق با شماست!!
من فك ميكردم حداقل 105 هست!!؟ چرا اينطوري فك ميكردم نميدونم!!
الان ديدم 110 هست!!
كه اونم .......... چرا ديگه درسته ديگه ......... دو رمپ رو ميشه بدون چشم پله هم گذاشت ديگه!!
نميشه؟
 

tm-civil

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
ببینید،اگه کارفرما هم نخواد شما محدودیت ارتفاعی دارید و از 40 درصد طول ساختمون شمالی مقابل نمیتونید بالاتر برید(حالا که زمین خودمون شمالیه 40 درصد زمین خودمون)

بعدشم مشخصه که باید پارکینگ جلو باشه
در مورد دو تا کد ارتفاعی تو یه سقف هم پیشنهاد میدم نکنید این کارو
هم اجراش سخت تره هم آیین نامه 2800 التماس کرده نکنید این کارو:D
ارتفاع پارکینگو با سقف کاذب یا دوپوش میشه حلش کرد
میخواید منم یه طرح بدم ببینید چه جوری این معضلها توش حل شده؟؟:D
شمام اشکالا طرح منو بگید;)

خيلي نكات جالبي بود!!:)
نه...
شما نذاريد بذاريد بازم فك كنم!!!!! اينطوري بيشتر ياد ميگيرم!!!!:redface:
باشه!!!:)

راستي اونجا كه نوشتم پاركينگ جلو باشه منظورم راه پله بود!موقع ويرايش جملات يادم رفت جاي جمله رو تغيير بدم!! :w15:
 

hamid1002

عضو جدید
بچه ها ممکنه یه طرح واسه یه زمین به ابعاد 5*22 که از سمت شمال کوچه 8 متری و جنوب کوچه 10 متری و شرق و غربش هم ساخته شده است یه طرح پیشنهاد بدین برای دوطبقه بدون پارکینگ و 85 متر زیربنا در طبقه همکف و حدود 95 متر در طبقه اول

مرسی
 

tm-civil

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها ممکنه یه طرح واسه یه زمین به ابعاد 5*22 که از سمت شمال کوچه 8 متری و جنوب کوچه 10 متری و شرق و غربش هم ساخته شده است یه طرح پیشنهاد بدین برای دوطبقه بدون پارکینگ و 85 متر زیربنا در طبقه همکف و حدود 95 متر در طبقه اول

مرسی

سلام!!
چرا كه نه!!
فقط ازتون ميخوايم شمام تو تاپيك فعاليت كنيد!!
اين شرط شه!!!:d

فقط زمين به اين بزرگي زير بنا چرا انقد كم؟؟
 

hamid1002

عضو جدید
سلام!!
چرا كه نه!!
فقط ازتون ميخوايم شمام تو تاپيك فعاليت كنيد!!
اين شرط شه!!!

فقط زمين به اين بزرگي زير بنا چرا انقد كم؟؟

چرا که نه خیلی هم خوشحال میشم فعالیت داشته باشم من تازه عضو شدم ولی حتما شرط شما رو قبول میکنم
گفتین زمینهای محدود منم رفتم یه زمین کوچیک و مرغوب رو انتخاب کردم:d
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
چرا که نه خیلی هم خوشحال میشم فعالیت داشته باشم من تازه عضو شدم ولی حتما شرط شما رو قبول میکنم
گفتین زمینهای محدود منم رفتم یه زمین کوچیک و مرغوب رو انتخاب کردم:d
من فکر کردم واسه پروژه ای چیزی میخواید اینو
حالا اجازه بدید این زمین تموم بشه
بعدش میریم سراغ زمین شما
به باشگاه هم خوش امدید;)
 

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
چرا نمیتونه پیلوت داشته باشه؟
منظور از 40% طول ساختمان شمالی نمیتونه بالاتر بره چیه؟ببخشیدا.ما تازه کاریم دیگه.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
چرا نمیتونه پیلوت داشته باشه؟
منظور از 40% طول ساختمان شمالی نمیتونه بالاتر بره چیه؟ببخشیدا.ما تازه کاریم دیگه.
خواهش میکنم ،شما سرورید
اول اینکه مجوز دو طبقه داره
نمیتونه سه تا سقف بزنه
دوم محدودیت ارتفاعی
یکسری کد های ارتفاعی هر محله داره که شهرداری تعیین میکنه
مثلا میگن حداکثر ارتفاع مجاز تو این قسمت 8.1 متر برای دو طبقه
البته اون 40 درصد هم باید رعایت بشه
مثلا ساختمون روبروی شما شمالی هست از شما جنوبی
اون روبروی ابعادش 10*20 هست،حالا 40% 20 متر میشه 8 متر پس ازین 8 متره نباید بالاتر بری
حالا این زمین خودمون چون شمالی هست میشه 40 درصد طول زمین خودمونیعنی 40% 18 متر که 7.2 متر میشه (خرپشته جزء ارتفاع حساب نمیشه)
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
راستي در مورد عرض راه پله حق با شماست!!
من فك ميكردم حداقل 105 هست!!؟ چرا اينطوري فك ميكردم نميدونم!!
الان ديدم 110 هست!!
كه اونم .......... چرا ديگه درسته ديگه ......... دو رمپ رو ميشه بدون چشم پله هم گذاشت ديگه!!
نميشه؟
درسته بدون چشمه پله هم میشه ولی شما عرض دستگاه پلتون با 30 سانت دیوار ها با هم شده 2.4 متر،کمه دیگه
 

tm-civil

عضو جدید
کاربر ممتاز
درسته بدون چشمه پله هم میشه ولی شما عرض دستگاه پلتون با 30 سانت دیوار ها با هم شده 2.4 متر،کمه دیگه


حق با شماست!!!
من اولش 105 گرفته بودم اونموقع درست ميشد ولي الان كه فهميدم حداقلش 110 هست 10 سانت كم گذاشتم!!:d
 

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
آقا رسول این پارکینگ ما باید پایین تر قرار بگیره.درسته؟ راهش هم که باید از همون جایی که tm-civil آشپزخونه گذاشته باشه.به نظر من همون طرح خوبه .در مورد نور پذیرایی هم اگه حمام جابجا بشه،کافیه.معمولا آشپزخونه همون جا قرار میگیره.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
آقا رسول این پارکینگ ما باید پایین تر قرار بگیره.درسته؟ راهش هم که باید از همون جایی که tm-civil آشپزخونه گذاشته باشه.به نظر من همون طرح خوبه .در مورد نور پذیرایی هم اگه حمام جابجا بشه،کافیه.معمولا آشپزخونه همون جا قرار میگیره.
ببینید اول اینکه اگه پله واسه این گذاشته که ارتفاع پارکینگ کمتر بشه که نشده
خودشون گفتن که همکف +60 و پارکینگ هم که حتما رو صقر دیگه
با فرض اینکه این سه تا پله رو میخوره میره تو آشپزخونه خوب باز ارتفاع پارکینگ همون 3.2 میمونه پس کمکی نکرده این کار
گفتم ارتفاع زیاد پارکینگ رو میشه با دوپوش یا سقف کاذب حلش کرد
نیازی به این پله ها نیست
منم یه طرح بدم؟؟؟کسی طرح نمیده دیگه؟؟؟؟؟؟؟
 

تبسم

عضو جدید
سلام .دوستان من نمیدونستم سوالم رو اینجا باید مطرح کنم یا نه اما اگر اشتباه اینجا مطرح شده من معذرت میخوام.من باید روی شیب تند طراحی کنم اما تا الا ن روی شیب کار نکردم اطلاعات و نمونه کار و هر توضیحی که به من کمک کنه تا بتونم روی شیب طراحی کنم لازم دارم.کلا راه های طراحی روی شیب.و توضیحات محاسباتی ممنون میشم اگه کمک کنینmah200347@yahoo.comآدرس ایمیل من هست ممنون میشم اگه کمک کنین.موضوع من مجموعه تفریحی بازی های زمستانی تاریکدره همدان هست که پیست اسکی هم شامل میشه.مرسی
 

Similar threads

بالا