طرح ضربتی تولید بنزین ایران/ افتتاح فاز اول ستاره خلیج فارس

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
به گزارش مهر محمود شیری امروز در نشست خبری درباره آخرین وضعیت ساخت و بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین طرح پالایش میعانات گازی ایران گفت: در حال حاضر پیشرفت اجرایی این مجتمع پالایشگاه به بیش از ۸۳ درصد رسیده و پیش بینی می شود اولین ردیف پالایشگاهی آن تا بهمن ماه سال جاری در مدار بهره برداری قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت هلدینگ سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با اعلام اینکه با بهره برداری از اولین ردیف پالایشگاهی ستاره خلیج فارس حدود ۱۲۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور افزوده می شود تصریح کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس از ظرفیت تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین و حدود ۱۵ میلیون لیتر گاز با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا برخوردار است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه به منظور تسریع در بهره برداری از این طرح پالایشگاهی طرح تولید زودهنگام بنزین و گازوئیل در دستور کار قرار گرفته است اظهار داشت: بر این اساس پیش بینی می شود تا پایان سال جاری با بهره برداری از این پروژه حدود ۱۲ میلیون لیتر بنزین و ۵ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید کشور اضافه شود.

شیری همچنین با اشاره به توافق انجام گرفته بین سهامداران این پالاشگاه، شرکت ملی پالایشگاه و پخش فرآورده های نفتی و صندوق توسعه ملی از این جهت قرارداد عاملیت گشایش یک خط اعتباری به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار با عاملیت بانک ملت نهایی شده و پیش بینی می شود تا چند روز آینده این منابع مالی به پروژه ستاره خلیج فارس اختصاص یابد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به آخرین مراحل نصب ساخت و راه اندازی آبگیر، مخازن ذخیره سازی تاسیسات یوتیلیتی و خطوط لوله انتقال میعانات گازی از پارس جنوبی به پالایشگاه در حال انجام است تاکید کرد: پس از افتتاح و راه اندازی اولین ردیف پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا بهمن ماه سال جاری دومین و سومین ردیف پالایشگاه هم هر یک به فاصله ۵ تا ۶ ماه در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

وی با اشاره به مشارکت این هلدینگ سرمایه گذاری در طرح ساخت پالایشگاه نفت آناهیتا کرمانشاه از احداث یک واحد جدید ۶۵۰ هزار تنی متانول در بندر ماهشهر خبر داد و گفت: علاه بر این تامین منابع مالی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلاری ساخت یکی از پالایشگاه های ۶۰ هزار بشکه ای سیراف در بخش عسلویه هم در اولویت اجرا قرار گرفته است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به امضای یک قرارداد جدید به منظور صادرات گاز مایع به عراق خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۵.۷ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی توسط شرکت های پتروشیمی زیر مجموعه این هلدینگ تولید و به بازر عرضه شده است.
 
بالا