طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد

Ashkan-kamrani

عضو جدید
طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد(مبانی نظری مطالعات و برنامه ریزی) جلد ۱
مقدمه جلد ۱
با توجه به تحولات شگرفی که در عرصه شهرنشینی و شهرسازی ایران و حیات شهری در دو سه دهه اخیر پدید آمده، ضروری است که در حد ممکن از دستاوردهای نوین شهرسازی و
روش های کارآمدتر برای هدایت و اعتلای کیفیت برنام هریزی شهری و منطقه ای استفاده گردد. به این منظور در جلد اول مطالعات طرح ناحیه و مجموعه شهری مشهد مبانی نظری این
مطالعات که متکی به اصول توسعه پایدار شهری و رویکرد راهبردی است در حد لازم مورد تبیین و معرفی قرار گرفته است. مباحث اصلی این گزارش در چهار قسمت به ترتیب زیر تدوین شده است:
-۱ نظری به دیدگاههای نوین شهرسازی در جهان (رویکرد راهبردی)
-۲ امکانات و محدودیت های برنام هریزی راهبردی در ایران
-۳ مبانی و راهبردهای توسعه پایدار شهری و منطقه ای
-۴ تجارب برنامه ریزی و مدیریت کلانشهرها و مجموعه های شهری
-۵ نظری به تجارب ایران در مورد کلانشهرها
رمز فایل: www.shahrsazionline.com
دانلود طرح جامع ناحیه مشهد-جلد۱

لینک منبع:http://www.shahrsazionline.com/26167/طرح-توسعه-و-عمران-جامع-ناحیه-مشهدمبان/
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد جلد ۲

طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد جلد ۲

طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد(شناخت عمومی منطقه و ناحیه) (جلد ۲)
مقدمه عمومی
به موجب طرح کالبدی ملی ایران (مصوب ۱۳۷۵ ) تمام پهنه کشور از نظر برنامه ریزی فضایی به ۱۰ منطقه (یک یا چند استان) و ۸۵ ناحیه (یک یا چند شهرستان) تقسیم شده است. تهیه طرح های توسعه و عمران ناحیه از سال ۱۳۷۴ در کشور آغاز شد. در همین سال بنا به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی و تصویب هیأت وزیران، تهیه طر حهای مجموعه شهری برای شهرهای بزرگ کشور در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس در نواحی کلانشهری تهیه طرح های ناحیه و مجموعه شهری به یکدیگر وابسته شده است. به نحوی که تهیه طرح ناحیه بهعنوان مرحله اول تهیه طرح مجموعه شهری محسوب م یشود و یکی از وظایف اصلی آن تعیین محدوده مجموعه شهری است که طرح آن باید بهعنوان مرحله دوم طرح ناحیه تهیه شود. به موجب قرارداد همسان شماره ۱۹ (سازمان مدیریت و برنام هریزی، ۱۳۷۶ ) طرح توسعه و عمران ناحیه به صورت زیر تعریف شده است:
این طرح با شناخت چگونگی استقرار عوام لزیستی ( انسان، فضا و فعالیت) و با توجه به » گرای شها، روند رشد و توسعه، اولوی تها و امکانات و محدودی تها، نسبت به تدوین سیاس تها و ارائه راهبردها اقدام م ینماید. طرح توسعه و عمران ناحیه به هدایت و کنترل توسعه و استقرار مطلوب مراکز فعالی ت ( مسکونی و غیرمسکونی) ، مناطق حفاظتی و .« همچنین توزیع متناسب خدمات برای ساکنین شهرها و روستاها خواهد پرداخت وظایف و اهداف اصلی طرح توسعه ناحیه به قرار زیر است:
• تعیین چارچوب و مبنا برای تهیه طرح های توسعه شهری (جامع و هادی) و هادی روستایی در سطح ناحیه
• منطقه بندی کاربری اراضی و تعیین کاربری های مجاز، مشروط و ممنوع
• سطح بندی مراکز جمعیتی و خدماتی (نظام سکونتگاهها)
• ارائه ضوابط و مقررات نحوه استفاده از اراضی
• ارائه برنام هها، طر حها و پروژ ههای توسعه و عمران
• تعیین محدوده مجموعه شهری (در ناحیه های خاص کلانشهری)
ناحیه مشهد شامل چهار شهرستان (مشهد، چناران، فریمان و کلات) است که تهیه طرح آن از اواخر سال ۱۳۸۰ آغاز شد و اسناد آن در آذر ماه ۱۳۸۲ به تصویب شورای برنامه ریزی استان خراسان و در اسفند ماه ۱۳۸۳ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید. گزارش ها و اسناد طرح ناحیه مشهد شامل ۱۰ جلد با عناوین زیر است:
جلد اول- مبانی نظری مطالعات و برنام هریزی
جلد دوم- شناخت عمومی منطقه و ناحیه
جلد سوم- مطالعات پایه جغرافیا و محی طزیست
جلد چهارم- مطالعات پایه تاریخی، اجتماعی و فرهنگی
جلد پنجم- مطالعات پایه اقتصادی
جلد ششم- مطالعات پایه کالبدی- فضایی
جلد هفتم- تحلیل و جم عبندی مطالعات
جلد هشتم- تعیین محدوده مجموعه شهری مشهد
جلد نهم- برنام هها، طر حها و پروژ هها
جلد دهم- ضوابط نحوه استفاده از اراض
فرایند مطالعات طرح ناحیه مشهد
فرایند مطالعات طرح ناحیه مشهد براساس مبانی و اصول زیر تدوین شده است:
الف فرایند قانونی تهیه طرح ناحیه و طرح مجموعه شهری
ب اصول و مبانی برنامه ریزی منطقه ای و تجارب جهانی
پ بهره گیری از رویکرد برنامه ریزی راهبردی
ت استفاده از تجارب سایر مجموعه های شهری در ایران
ث توجه به شرایط و ویژگیهای ناحیه مشهد و کلانشهر مشهد
فرایند مطالعات نه به صورت خطی بلکه به صورت چرخ های تدوین شده و در حد ممکن سعی شده است که روابط متقابل و باز خوردها میان سطوح مختلف و موضوعات مختلف (عمودی و افقی، کلی و جزئی) رعایت گردد. تمام فرایند به هشت قسمت متمایز تقسیم شده است که عبارت است از:
-۱ تدوین مبانی نظری و روش شناسی
-۲ تعیین وظایف طرح ناحیه و مجموعه شهری مشهد
-۳ انجام مطالعات پایه در موضوعات مختلف
-۴ تحلیل و استنتاج یافته ها و تدوین گزینه ها
-۵ تدوین الگوی عمومی توسعه ناحیه
-۶ ارائه برنامه های توسعه ناحیه به تفکیک زیر ناحیه ها
-۷ تدوین چارچوب طرح مجموعه شهری مشهد
-۸ تدوین برنامه عملیاتی طرح توسعه و عمران ناحیه
در دو نمودار پیوست فرایند عمومی مطالعات و برنامه ریزی طرح ناحیه مشهد ارائه گردیده است:
-۱ نمودار فرایند تهیه طرح ناحیه و مجموعه شهری مشهد
-۲ نمودار فرایند مطالعات طرح ناحیه مشهد
مقدمه جلد ۲
با توجه به فرایند مطالعات طرح ناحیه مشهد و جلدهای دهگانه گزارش نتایج آن جلد دوم این مطالعات به شناخت عمومی منطقه و ناحیه (طبق تعریف طرح کالبدی ملی ) اختصاص یا فته است . ناحیه مشهد یکی از ۹ ناحیه استان خراسان است که هم بر آنها تأثیر می گذارد و هم از آنها تأثیر می پذیرد. بنابراین در این جلد سعی شده است که اولاً تصویری عمومی از وضعیت عمومی منطقه (استان) خراسان ارائه شود و ثانیاً جایگاه و نقش ناحیه در توسعه و عمران منطقه در حد لازم معلوم گردد . به دلیل اهمیت عمومی استان خراسان در توسعه شرق کشور و نقش برون مرزی و نقش تاریخی – مذهبی شهر و ناحیه مشهد، به پیشینه اقدامات و طرح های توسعه و عمران در منطقه، نیز، در حد لازم، پرداخته شده است . با توجه به این ملاحظات، این جلد از مطالعات طرح ناحیه مشهد، شامل دو فصل اصلی است:
فصل اول- بررسی و شناخت عمومی منطقه خراسان
فصل دوم- بررسی و شناخت عمومی ناحیه مشهد
در این دو فصل علاوه بر ارائه اطلاعات پایه مورد نیاز سعی شده است که عوامل و عناصر مهم و مؤثر در توسعه و عمران ناحیه مشهد، با توجه به جایگاه آن در سطح منطقه، معرفی
می شود، به نحوی که در مراحل بعدی فرایند مطالعات مورد استفاده قرار گیرد و به تدوین اهداف، راهبردها و سیاست های توسعه و عمران ناحیه و مجموعه شهری مشهد کمک کند.
رمز فایل: www.shahrsazionline.com
حجم فایل: ۲۵ مگابایت

لینک دانلود مستقیم | جلد ۲ طرح توسعه و عمران ناحیه مشهد

لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/26117/طرح-توسعه-و-عمران-جامع-ناحيه-مشهدشناخ/
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد جلد۳

طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد جلد۳

طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد(شناخت پایه جغرافیا و محیط زیست) جلد۳
مقدمه جلد سوم
با توجه به فرایند مطالعات طرح ناح یه مشهد و جلدهای دهگا نه گزارش نتایج آن، جلد سوم این مطالعات، به مطالعات پا یه جغرافیا و محیط زیست اختصاص دارد که در دو فصل جداگانه
ارائه شده است.
فصل او ل- محیط جغرافیایی ناح یه مشهد : مباحث اصلی مربوط به موقع یت جغرافیایی، اقلیم، توپوگرافی، زمی ن شناسی، منابع آب، قابلیت اراضی، کاربری اراضی، پوشش گیاهی و جانوری در ناحیه مشهد بررسی شده است.
فصل دو م- بررسی وضعیت زیس ت محیطی: مباحث و مسائل ی مثل وضعیت اکوسیستم ها، مناطق حفاظت شده و حساس، جاذبه های طبیعی، انواع آلودگی ها و مسائل حاد زیست محیطی
مورد بررسی قرار گرفته است . در این مطالعات به منظور پرهیز از مطالعات پراکنده و بی هدف سعی شده است که جم ع بندی مباحث به صورت شناسایی روندها، توان ها و محدودیت های توسعه و عمران و حفاظت از محیط زیست در سطح ناحیه به طور خلاصه و روشن ارائه گردد.
رمز فایل: www.shahrsazionline.com
حجم فایل: ۳۴ مگابایت
دانلود طرح جامع ناحیه مشهد جلد ۳

لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/26219/طرح-توسعه-و-عمران-جامع-ناحیه-مشهدشناخ/
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد جلد4

طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد جلد4

طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد(مطالعات پایه جمعیتی، اجتماعی و فرهنگی) جلد۴
مقدمه جلد ۴
با توجه به فر ایند مطالعات طرح ناح یه مشهد و جلدهای ده گانه گزارش نتایج آن ، جلد چهارم این مطالعات، به مطالعات پایه جمعیتی و اجتماعی – فرهنگی اختصاص یافته است . این جلد از مطالعات طرح ناحیه مشهد در چهار فصل ارائه شده است.
فصل او ل- ویژگ یهای تاریخ ی و فرهنگی ناحیه مشه : د مباحث اصلی تاریخی، اجتماعی، مردم شناسی و نحوه پراکنش آثار تاریخی در ناحیه مشهد بررسی شده است.
فصل دو م- جمعی تشناسی ناحیه مشه د: در این فصل توزیع مراکز جمعیتی، ویژگ ی های جمعیتی و همچنین آینده نگری جمعیت ناحیه بررسی شده است.
فصل سو م- بررسی مسائل و مشکلات ناح یه حاشی هنشینی در سطح ناحی : ه تعریف و پیشینه اسکان غیررسمی و نقش طرح ناحیه در ساماندهی حاشیه نشینی مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل چهار م- جم عبندی روندها، توا نها و محدودی ته :ا در این فصل روندها، توا ن ها و محدودیت های مربوط به عوامل اجتماعی، فرهنگی و جمعیتی مؤثر در نحوه توسعه حال و آتی ناحیه مشهد خلاصه شده است.
رمز فایل: www.shahrsazionline.com
دانلود طرح جامع ناحیه مشهد جلد ۴


لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/26268/طرح-توسعه-و-عمران-جامع-ناحیه-مشهدمطال/
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد(مطالعات پایه اقتصادی ناحیه مشهد)

طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد(مطالعات پایه اقتصادی ناحیه مشهد)

طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد(مطالعات پایه اقتصادی ناحیه مشهد) جلد۵
مقدمه جلد پنجم
با توجه به فرایند مطالعات طرح ناحیه مشهد و جلدهای ده گانه گزارش نتایج آن، جلد پنجم این مطالعات، به مطالعات پایه اقتصادی اختصاص دارد که در چهار فصل ارائه شده است. فصل او ل- بررسی وضعیت عمومی اقتصاد ناحیه در این فصل در دو بند جداگانه به بررسی -۱ نیروی انسانی در بخش های اقتصادی ناحیه ۲- فعالیت پایه اقتصادی ناحیه: (با توجه به گروههای عمده فعالیت و ارزش افزوده بخ شهای اقتصادی ناحیه) پرداخته شده است. فصل دو م- بررسی بخشهای اقتصادی ناحیه: بررسی سه بخش اقتصادی (کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات) با توجه به آمارهای موجود در این فصل پرداخته شده است ، همچنین در این فصل به زیارت و گردشگری ناحیه به عنوان بخش چهارم اقتصاد ناحیه توجه شده است.
فصل سو م- برنام هها و طر حهای عمرانی اعتبارات جاری و عمرانی و همچنین اعتبارات مربوط به توسعه که به دستگاههای اجر ایی ناحیه اختصاص یافته است در این فصل مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل چهار م- جمع بندی روندها، توا نها و محدودی تهای اقتصادی ناحیه: در این فصل روندها، توان ها و محدودیت های مربوط به نیروی انسانی، فعالیت پایه اقتصادی، عملکرد بخش های اقتصادی و … ، در نحوه توسعه حال و آتی ناحیه مشهد خلاصه شده است. لازم به ذکر است که آمار و ارقام استفاده شده در بخش های اقتصادی ناحیه مربوط به آمارگیری سال ۱۳۷۵ می باشد که در این سال شهرستان کلات بخشی از شهرستان مشهد بوده است و در بررسی های مختلف اقتصادی، ناحیه با سه شهرستان مورد مطالعه قرار گرفته است.

رمز فایل: www.shahrsazionline.com
دانلود طرح جامع ناحیه مشهد جلد ۵

لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/26376/طرح-توسعه-و-عمران-جامع-ناحیه-مشهدمطال-2/
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
طرح جامع ناحیه مشهد جلد ۶

طرح جامع ناحیه مشهد جلد ۶

طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد(مطالعات پایه کالبدی – فضایی) جلد ۶
مقدمه جلد ششم
با توجه به فرایند مطالعات طرح ناحیه مشهد و جلدهای دهگانه گزارش نتایج آن، جلد ششم این مطالعات، به مطالعات پایه کالبدی- فضایی اختصاص یافته است. این جلد از مطالعات طرح ناحیه مشهد در هفت فصل ارائه شده است.
فصل اول- بررسی نحوه توزیع جمعیت و سکونتگاه ها: در این فصل به توزیع فضایی جمعیت و چگونگی استقرار و سلسله مراتب نقاط شهری، روستایی و عشایری پرداخته شده است.
فصل دوم- بررسی وضعیت عمومی مسکن در ناحیه مشهد : بخش مسکن یکی از مباحث اصلی در امور زیربنایی است که در این فصل به ویژگی های کمی و کیفی آن در نقاط شهری و روستایی ناحیه مشهد پرداخته شده و در نهایت خلاصه و نتیج هگیری از این مبحث ارائه شده است.
فصل سوم- بررسی وضعیت تأسیسات و تجهیزات زیرساختی و ارتباطی : مباحث اصلی این فصل بررسی وضع موجود شبکه حمل ونقل (معابر، ریلی، هوایی)، تأسیسات تأمین و انتقال آب، تأسیسات تأمین و انتقال انرژی (برق، نفت و گاز)، تأسیسات و تجهیزات ارتباط از راه دور (مخابرات، پست، رادیو و تلویزیون) و بررسی وضعیت تجهیزات زیرساختی (پالایشگاهها، کشتارگاهها و تأسیسات عمده فاضلاب) می باشد.
فصل چهارم: بررسی وضعیت ارائه خدمات عمومی و رفاهی : در بندهای جداگانه این فصل وضع موجود این خدمات که شامل خدمات بهداشتی و درمانی، آموزش و پرورش، فرهنگ و هنر و تربیت بدنی می باشد مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل پنجم: بررسی منابع و تأسیسات گردشگری : با توجه به موقعیت ویژه ناحیه مشهد از نظر منابع و جاذبه های گردشگری (مذهبی، طبیعی و تاریخی) در سطح کشور و تأسیسات و تسهیلات موجود و مورد نیاز این جاذب هها برای جذب بیشتر گردشگر، در این فصل مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل ششم- بررسی آثار عناصر کالبدی بر نحوه استقرار مراکز جمعیت و فعالیت : در این فصل تأثیر عوامل کالبدی که در فصول پیشین مورد بررسی قرار گرفته است به عنوان مکمل عوامل طبیعی، اقتصادی و اجتماعی بر روی نحوه استقرار مراکز جمعیت و فعالیت در سطح ناحیه مشهد بررسی شده است.
فصل هفتم: جمع بندی ( تحلیل روندها، توا نها و محدودی تها): روندها، توان ها و محدودیت های مربوط به عوامل کالبدی و فضایی در نحوه توسعه حال و آتی ناحیه مشهد در این فصل به طور خلاصه ارائه شده است.
رمز فایل: www.shahrsazionline.com
دانلود طرح جامع ناحیه مشهد جلد ۶


لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/26476/طرح-توسعه-و-عمران-جامع-ناحیه-مشهدمطال-3/
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد(جمع بندی و تحلیل مطالعات)

طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد(جمع بندی و تحلیل مطالعات)

طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه مشهد(جمع بندی و تحلیل مطالعات) جلد ۷
مقدمه جلد هفتم
با توجه به فرایند مطالعات طرح ناحیه مشهد و جلدهای ده گانه گزارش نتایج آن، جلد هفتم این مطالعات به جمع بندی و تحلیل مطالعات اختصاص یافته است . وظیفه و مضمون اصلی این جلد ، تلفیق مجموعه مطالعات پایه ای است که در جلدهای پیشین انجام شده است و با ید براساس آنها اهداف و راهبردهای توسعه و الگوی عمومی توسع ه ناح یه مشهد تدوین و ارائه شود. در این جلد، به دلیل اهمیت آن در فرایند برنامه ریزی، در حد امکان سعی شده است که با اتکا به رویکرد راهبردی، اولاٌ تصویر جامع و روشنی از وضع موجود ارائه شود و ثانیاٌ چشم انداز توسعه آتی ناحیه مشهد در راستای اهداف توسعه پایدار و موزون ترسیم گردد . بر پایه یافته های این جلد ، برنامه ها و طرح های توسعه و عمران ناحیه مشهد و ضوابط و معیارهای آن تعریف و تعیین شده که در جلدهای نهم و دهم ارائه گردیده است. با توجه به نکات فوق، مباحث این جلد در نه فصل به شرح زیر تدوین و تنظیم شده است:
فصل اول- مبانی نظری و مفاهیم پایه مطالعات و برنامه ریزی
فصل دوم – شناخت و تحلیل ساختار ناحیه مشهد
فصل سوم- چکیده یافته های مطالعات پایه
فصل چهارم – طبقه بندی امکانات و محدودیت های توسعه در ناحیه مشهد
فصل پنجم- چشم انداز جمعیت، اسکان و فعالیت در ناحیه مشهد
فصل ششم- گزینه های توسعه در ناحیه مشهد
فصل هفتم- تعیین محدوده مجموعه شهری مشهد
فصل هشتم – اهداف، راهبردها و سیاست های توسعه ناحیه
فصل نهم- چارچوب طرح توسعه مجموعه شهری مشهد
رمز فایل: www.shahrsazionline.com
دانلود طرح جامع ناحیه مشهد جلد۷

لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/26529/طرح-توسعه-و-عمران-جامع-ناحیه-مشهدجمع-ب/
 

Similar threads

بالا