طرح بازیافت طلا ونقره ومس و دیگر فلزات از موبایل و بردهای الکترونیکی و......

نو آوری

عضو جدید
سلام دوستان نظرتون در مورد بازیافت این چنینی چیه ؟در منطقه ما خیلی خوب جواب میده به نظرم *****
معدنکاوی در زباله های الکترونیکی
دنیای معدن -ممکن است شما هم در سایت ها، آگهی هایی از این دست دیده باشید که نحوه ارسال مجموعه تصویری استخراج طلا از کامپیوتر، کارت گرافیک ، صوت ، شبکه ، مودم و برد گوشی موبایل را به متقاضیان درآمدهای بالا و کم زحمت پیشنهاد می دهد به گونه ای که از یک تن زباله موبایل می توان 150 تا 300 گرم طلا به دست آورد.
همین وزن گوشی تلفن همراه علاوه بر طلا حدود 100 کیلوگرم مس و سه کیلوگرم نقره را در کنار فلزهای دیگر در خود جای داده است ، میزان طلا و نقره استحصالی از موبایل ها کمتر از استحصال طلا از معادن با عیاری در حدود 1 تا 2 درصد PPM نیست . این فعالیت اقتصادی به شکل درست تر آن در کشورهایی مثل سوئد و ژاپن به صورت صنعتی انجام می شود که اقدام به جداسازی فلزات باارزش از زباله های الکترونیکی می کنند.
با این حال در ایران بیشتر به استحصال دستی و زیرپله ای بازیافت فلزات باارزش اقدام می شود که آلودگی های زیست محیطی زیادی دارد. به همین دلیل بسیاری از کشورهای توسعه یافته که بزرگترین تولید کننده زباله های الکترونیکی هستند، آن را به کشورهایی مانند چین ، هند و کشورهای افریقایی می فرستند تا حتی خطرات استحصال این فلزات که همراه با مواد سمی بسیار هستند را از خود دور کنند. در گوشه ای از یک فروشگاه بزرگ موبایل فروشی در حومه شهر فیلادلفیا که آخرین دستاوردهای موبایل هوشمند خودنمایی می کند این اعلان دیده می شود: «بازیافت موبایل » امروزه قطعات الکترونیکی مانند موبایل و کامپیوتر به عنوان سریع ترین منبع تولید زباله شناخته شده اند و امریکا به عنوان بزرگترین تولید کننده زباله های الکترونیکی مطرح است .
نیکی مهربانی ، کارشناس بازیافت مواد با می گوید: عمر بیان این مطلب به کوتاه تجهیزات کامپیوتری و موبایل از یک طرف و تنوع طلبی مردم به استفاده از تجهیزات الکترونیکی جدید از سوی دیگر سبب شده رفته رفته زباله های الکترونیکی به مشکل بزرگ دنیا تبدیل شود. وی می افزاید: رفتار کشورها با این زباله ها و بازیافت آنها در کشورهای توسعه یافته ، در حال توسعه و عقب مانده بسته به سیاست های دولت متفاوت است .
به طور مثال در امریکا چنین روندی در حالی که این زباله ها در برخی کشورها به ویژه در کشورهایی که از نظر مواد معدنی در مضیقه هستند، به یک ارزش افزوده برابر با فعالیت های معدنی تبدیل شده است اما در کشورهای پیشرفته یا آن را تعمیر و بازسازی کرده و دوباره در کشورهای محروم یا مناطق محروم کشور خود استفاده می کنند یا آن را تحت استانداردهای شدید زیست محیطی و با هزینه های بالا استحصال می کنند یا آن را به کشورهای افریقایی ارسال کرده یا برای بازیافت به چین و هند می فرستند.
وی اضافه می کند: طبق کنوانسیون بازل موادی که خطرناک هستند از قطعات الکترونیکی باید جدا شده و بعد به کشورهای دیگر ارسال شوند که از آنجا که اغلب این اقدامات توسط دلالان انجام می شود، به علت هزینه بسیار بالا، این جداسازی انجام نمی شود و قطعات الکترونیکی به همان شکل به کشورهای کوچک افریقایی صادر شده و در حقیقت این کشورها به محل دامپ زباله های الکترونیکی مانند کیس کامپیوتر، موبایل و... تبدیل می شوند. وی در ادامه با بیان اینکه برای جمع آوری این زباله ها و جداسازی فلزات باارزش آنها، مکانیزم های خاصی طراحی شده است ، می گوید: بسیاری از فروشگاه های تجهیزات الکترونیکی ، محلی برای دریافت تجهیزات کهنه و فرسوده دارند و علاوه بر آن کانکس هایی برای اینکار در نظر گرفته شده است .
بعد از این مرحله بخشی از این زباله ها برای جداسازی فلزات باارزشی مانند طلا و نقره و برخی عناصر کمیاب در کارخانه ها بازیافت می شود. وی ادامه می دهد: با این حال شرکت های سازنده این قطعات خود اجازه بازیافت این مواد را ندارند اما دولت با در نظر گرفتن سیاست های تشویقی ، شرکت های سازنده را به ساخت کالاهایی که هر چه بیشتر قابل بازیافت باشند، ترغیب می کند. وی با بیان اینکه در اکثر بوردهای مادربوردهای الکترونیکی به ویژه موبایل یا مادربوردهای کامپیوتر از طلا و نقره به خاطر رسانا بودن به میزان زیادی استفاده می شود، گفت : مردم به راحتی نمی توانند طلا و نقره به کار رفته را تشخیص دهند.
به فلزات زیادی مانند طلا، نقره ، وانادیوم ، تیتانیوم و تنگستن در گوشی های موبایل ، کیس های کامپیوتر و دیگر لوازم و دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود ولی استحصال این فلزات نیازمند فناوری خاصی است که در ایران وجود ندارد و از طرف دیگر احتمالا هزینه آن بالاست . وی می افزاید: تنها فلزی که استحصال آن راحت و اقتصادی تر نسبت به سایر فلزات است ، طلا و نقره موجود در قطعات موبایل و کیس های کامپیوتر است و این درحالی است که با وجود یک بازار پر مصرف 80 میلیونی تاکنون هیچ مرکزی به طور صنعتی و رسمی ، فلزات باارزش به کار رفته در زباله های الکترونیکی یاد شده را استحصال نکرده است و تا جایی که اطلاع دارم به طور محدود، از فیلم های رادیولوژی ، مقدار کمی نقره آن هم به صورت شیمیایی ، گرفته می شود.
بصیری ادامه می دهد: این درحالی است که کشور ما به خاطر برخی ملاحظات ، باید نسبت به کشورهای دیگر صرفه جویی از طریق مواد بازیافتی داشته باشد اما می بینیم نه تنها در مصرف دارای الگو نیستیم بلکه همه چیز را چندین برابر کشورهای توسعه یافته مصرف می کنیم و بعد از مصرف نیز مواد و کالاهایی که مقادیر زیادی انرژی صرف ساخت آن شده و تقریبا 100 درصد آن قابل بازیافت است را بازیافت نمی کنیم و جز در استحصال آهن قراضه ، مس ، آلومینیوم و سرب آن هم در قطعات بزرگ و قابل صرفه و همچنین پلاستیک و کمی نیز شیشه ، پیشرفتی به دست نیاورده ایم . وی با بیان اینکه با برنامه ریزی و دوراندیشی و البته حمایت دولتی باید به بازیافت فلزات و دیگر مواد به کار رفته در زباله های الکترونیکی اقدام کنیم ، می گوید: به عنوان مثال مس در تمام مدارهای الکتریکی به کار رفته و درصد خوبی هم دارد و می توان با بازیافت آن به همان اندازه از تولید مس از خاک های معدنی که آثار زیست محیطی زیادی به دلیل تولید اسید سولفوریک دارد، خودداری کرد.
وی با اشاره به یکی از کارخانه های ژاپنی که در زمینه بازیافت فلزات باارزش از قطعات الکترونیکی فعالیت دارد، گفت : استخراج طلا و نقره از داخل گوشی های همراه حسابی رونق دارد به گونه ای که این کارخانه بین 200 تا 300 کیلو شمش طلا با خلوصی معادل 99/99 درصد در ماه تولید می کند که قیمت آن حدود 8/8 میلیون دلار است . بصیری می افزاید: در این کارخانه مدارهای الکترونیکی در داخل کوره هایی مانند کوره های سرب و روی ایران قرار می گیرند و طلای آن در اثر حرارت آب شده و از سوراخی در زیر کوره خارج می شود. طلاهای مذاب پس از خروج از کوره به صورت شمش های طلا قالب گیری می شوند. وی با اشاره به اینکه میزان تولید طلای این کارخانه تقریبا برابر با میزان تولید طلایی است که از کارخانه های استخراج طلا از سنگ معدن به دست می آید، تصریح می کند: این کارخانه همچنین از کابل ها و جوهرهای سیاه که حاوی پلادیوم و نقره هستند و کارت های حافظه قدیمی انواع فلزها را استخراج می کند.
وی تاکید می کند: بررسی ها نشان می دهد کوره هایی مشابه کوره های سرب و روی در این کارخانه ها استفاده می شود و فناوری پیچیده ای در آنها به کار نرفته و با یک بررسی فنی و اقتصادی احداث چنین کارخانه ای در ایران نیز امکانپذیر است .
معدنی به می گوید: در بازیافت طلا و نقره از قطعات الکترونیکی ، با اسید، عناصر مزاحم را به شکل محلول در می آورند و از محیط خارج می کنند و طلا را که ذوب نمی شود استخراج می کنند.
برای مس نیز چنین فرآیندی طی می شود. وی با بیان اینکه بازیافت ، فناوری پیچیده ای ندارد، می افزاید: نکته مهمی که در بازیافت طلا، پلاتین ، نقره و سایر فلزات باارزش به این شکل باید مورد توجه قرار گیرد، کنترل فاضلاب صنعتی و خنثی سازی اسید به کار رفته در فرآیند است که هزینه بسیار بالایی را تحمیل می کند و فرآیند هایی را باید طی کرد که از نظر زیست محیطی پر دردسر هستند و مواد سمی و بخارات سمی به وسیله استنشاق و پوست به سرعت جذب می شوند. وی ادامه می دهد: کشورهای توسعه یافته خود کمابیش به بازیافت فلزات گرانبها می پردازند ولی در سال های اخیر با سرعت بیشتری به سمت ارسال این زباله ها و بازیافت آن در کشورهای دیگر می روند. وی تصریح می کند: البته علاوه بر فلزات گرانبها، نیمه هادی های به کار رفته در این قطعات ، حاوی عناصر گرانبها و نایابی هستند که در صورت استحصال کامل آن ، از نظر اقتصادی بسیار باصرفه هستند و به دلیل اینکه کشورهای معدودی مانند چین چنین ذخایری را از عناصر کمیاب در دست دارند، بازیافت این مواد برای کشورهای حتی توسعه یافته که صنایع الکترونیکی شان به صادرات عناصر کمیاب از چین بستگی حیاتی دارد، می تواند بسیار مهم و ضروری باشد.
رسا اضافه می کند: یکی از ابزارهای مهم و برنده چین در مقابل امریکا، صادرات عناصر کمیاب است و با هرگونه نوسان و تغییر در صادرات این مواد به کشوری مانند امریکا، بسیاری از صنایع بزرگ و پیشرفته با چالش های بسیار جدی روبه رو می شوند و از آنجایی که دنیا، دنیای اطلاعات و آی تی و الکترونیک است ، توجه به بازیافت عناصر کمیاب و فلزات باارزش می تواند از وابستگی کشور کم کرده یا حداقل ارزش افزوده بسیار خوبی را فاهم کند. این فعال معدنی در بیان اینکه چرا بخش خصوصی در ایران به دنبال بازیافت و استحصال فلزات و عناصر کمیاب از قطعات الکترونیکی نیست ، می گوید: به نظر نمی رسد مسائل و مشکلات زیست محیطی باعث تمایل نداشتن بخش خصوصی به این مبحث باشد چون به طور معمول آخرین اولویت در این مسائل متاسفانه ملاحظات زیست محیطی است و بیشتر به دلیل صرفه اقتصادی نداشتن و نبود مواد مورد نیاز به میزان کافی ، خصوصی ها تمایلی برای ورود به این مبحث ندارند.
:eek:
 
آخرین ویرایش:

نو آوری

عضو جدید
ستخراج طلا از کامپیوتر! +‌ تصاویر
خبرگزاری فارس: قطعاً کار هر کسی نیست اما با قدری حوصله و دانش شیمی می‌تواند از کامپیوتر هم طلا گرفت!






به گزارش سرویس خواندنی‌های خبرگزاری فارس، در ساخت بسیاری از قطعات الکترونیکی از طلا استفاده می‌شود، البته مقدار این فلز به قدری ناچیز است که قیمت محصولات بالا نرود، اما این مقدار ناچیز هم وقتی صحبت از بازیافت میلیون‌ها قطعه الکترونیکی باشد با ارزش می‌شود و شرکت‌های که تخصصشان استخراج طلا از کامپیوتر است را به کار می‌اندازد.













- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910829000910#sthash.fC4WKRPh.dpuf
 

نو آوری

عضو جدید
بنابر اعلام کمیسیون محیط زیست اتحادیه اروپا
هر 41 گوشی یک گرم طلا دارد

تلفن همراه، وسیلهای که حالا دیگر برای بسیاری از مردم جهان زندگی بدون آن تقریباً غیرممکن و محال به نظر میرسد و روز به روز نیز بر تعداد کاربران انواع هوشمند آن افزوده میشود؛گوشیهایی که تعداد آن از سال 2009 تاکنون روند رو به رشد چشمگیری داشته و حالا در سال 2014، حداقل 7میلیارد دستگاه گوشی هوشمند در حال استفاده وجود دارد.
این روند رو به رشد بسیاری از شرکتهای سازنده تلفنهای همراه را برآن داشته است تا حداقل هر 3ماه یک بار به فکر تولید محصولی جدید بیفتند و خیل عظیم کاربران خود را راضی نگه دارند. به هرحال تکنولوژی، با سرعتی باورنکردنی روبه رشد است و مردم نیز میخواهند که از همه این فناوریها در وسایل الکترونیکی خود بهره بگیرند پس سازندگان تلفنهای همراه برای عقب نماندن از قافله، خط تولید محصولات جدید خود را همیشه فعال نگه میدارند. اما باتوجه به سرعت بالای تولید تلفن همراه، بر سر گوشیهای قدیمی چه بلایی میآید؟ با گوشیهای شکسته و بلااستفاده چه میتوان کرد؟

معدن طلا در دستان شما

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای گوشیهای شکسته و خراب خود تنها سطل آشغال را متصورید و در خانه تکانیهای خود ترجیح میدهید گوشی، تلویزیون قدیمی، قطعات کامپیوتر و... را به عنوان یک زباله دم در خانه بگذارید بهتر است دست نگه دارید، چون به این ترتیب یک معدن کوچک طلا را از دست دادهاید.

شاید از این حرف تعجب کنید ولی واقعیت این است که بخشهای بسیاری از تلفنهای همراه شما از طلا ساخته شده یا روکش طلا، با ارزشی بالا دارد. ازآنجا که طلا یک رسانای جریان الکتریکی فوقالعاده است به همین دلیل در مدارهای تلفنهای همراه، کامپیوترهای خانگی، تبلتها، ماهوارهها و... به جای مس که رسانایی چندانی ندارد، این فلز گرانبها به کار میرود تا مشکلات ارتباطی، راحتتر حل شود. موضوع وقتی جالب تر میشود که بدانید برای به دست آوردن یک گرم طلا باید یک تن سنگ معدن استخراج شود اما شما میتوانید همین مقدار طلا را از 41 گوشی موبایل کارکرده به دست آورید. این، موضوعی است که ژانت پوتونیک عضو کمیسیون محیط زیست اتحادیه اروپا چندی پیش اعلام کرد.

همچنین هرسال بیش از 300 تن طلا برای ساخت وسایل الکترونیکی در سطح جهان استفاده میشود پس پایان عمر این وسایل الکترونیکی، پتانسیلی بزرگ برای تأمین و استخراج دوباره طلا محسوب میشود و میتوان از آن بهرهای مناسب گرفت.
سروکله فلز گرانبهای طلا که در طول تاریخ از ارزش بالایی برخوردار بوده است و همیشه مردم برای
یافتن ذرات بسیار کوچک آن مجبور بودند در معادن حفاری کنند یا در رودخانههای اطراف این معادن ذرات بسیار ریز طلا را در آب غربال کنند، حالا در گوشیهای تلفن همراه و کیتهای الکترونیکی پیدا شده است پس دیگر مردم مجبور نیستند برای استخراج طلا حتماً راهی معادن و انجام کارهای سخت شوند.

حالا دیگر این ذرات طلا، بسیاری را در گوشه و کنار جهان به «معدنچیان شهری» تبدیل کرده است یعنی در گوشهای از کارگاه یا کارخانه مینشینند و با استفاده از روشهای مختلف قطعات و ذرات طلا را از تلفنهای همراه و بخشهایی مانند چیپهای

connectors, pins, CPU motherboardو... وسایل الکترونیکی مختلف استخراج میکنند. اما این همه ماجرا نیست. در تلفنهای همراه علاوه بر طلا فلزاتی دیگر مانند پلاتینیوم، مس، پالادیوم، آلومینیوم و لیتیوم نیز به کار رفته است که با بازیافت مناسب آن میتوان بخشی از نیاز فلزات جامعه را برطرف کرد.هرچند بازیافت سایر فلزات به اندازه طلا درآمدزا نیست ولی میتوان به آنها هم نیم نگاهی داشت.

گفته میشود از هر تن تلفن همراه میتوان 280 گرم طلا،140 گرم پلاتینیوم و همچنین140 کیلوگرم مس و 3 کیلوگرم نقره به دست آورد. البته پلاستیک و شیشه نیز بخشی دیگر از وسایل قابل استخراج تلفنهای همراه است که میتوان بازیافت کرد. پس اگر هر گرم طلا ارزشی معادل 53 دلار داشته باشد بنابراین 280 گرم طلای حاصل از این مقدار تلفن همراه کارکرده چیزی حدود 14هزار و 840 دلار ارزش خواهد داشت که 10 هزار دلار بیش از درآمدی است که از تلاش در معادن برای استخراج طلا و پرسه زدن در رودخانههای اطراف آن به دست میآید.

این، تازه جدا از سایر فلزات، پلاستیک و شیشهای است که میتوان در بازیافت این وسایل الکترونیکی به دست آورد. بنابراین بازیافت این وسایل الکترونیکی در کل یک بازی برد- برد است. در همین راستا گفته میشود در بریتانیا به ازای هر گوشی فعال، کاربران دارای 3 تا 4 گوشی بلااستفاده، خراب یا خیلی قدیمی هستند که آن را در گوشهای گذاشتهاند در حالی که میتوانند از آن پول دربیاورند و درآمد کسب کنند.

معدنچیان شهری به دنبال طلا

هر سال 2هزار و 700 تن طلا از معادن جهان استخراج میشود یعنی به عبارت دیگر روزانه 4/7 تن طلا در دنیا به دست میآید که صرف ساخت انواع جواهرآلات شده و بخشی از آن نیز در وسایل الکترونیکی به کارمیرود. حال اگر بخواهیم این رقم را از طریق بازیافت تلفنهای همراه به دست بیاوریم باید روزانه 300 میلیون دستگاه تلفن همراه را بازیافت کنیم که به این ترتیب در عرض 23 روز هر 7 میلیارد تلفن همراهی را که در حال حاضر در جهان مورد استفاده است باید بازیافت کنیم. البته همه تلفنهای همراه نیز به مرحله بازیافت نمیرسند چون کاربران به این موضوع اهمیت چندانی نمیدهند. در حال حاضر درصد کمی از تلفنهای همراه به دست معدنچیان شهری میرسد و بقیه آن درحال خاک خوردن در گوشه و کنار خانه است یا با زبالههای شهری نابود میشود.
برخی نیز معتقدند هرتن گوشی کارکرده(بجز باتری) چیزی حدود 300 تا 350 گرم طلا دارد و از هر تن بردهای کامپیوتری نیز میتوان 200 تا 250 گرم طلا بازیافت کرد.به این ترتیب میتوان به محیط زیست نیز کمک شایستهای کرد چون بسیاری از مواد شیمیایی موجود در این وسایل الکترونیکی مانند باتریهای لیتیومیدر طبیعت قابل تجزیه نیستند و میتوانند آسیب زیادی به محیط زیست بزنند.

تجارت طلا با تلفن همراه

در حال حاضر سایتهای مختلفی مانند Ebay.com را در جستوجوی اینترنتی خود میبینید که از گوشی کارکرده گرفته تا تلویزیونهای قدیمی و خراب، آی پد، بازیهای ویدئویی، لپ تاپ و... شما را میخرند و طلای آن را جدا میکنند و سایر قسمتهای قابل استفاده آن را نیز دوباره وارد چرخه تولید میکنند. در ژاپن نیز یک شرکت هرماه بین 10 تا 20 هزار گوشی تلفن همراه بازیافت میکند و شرکت دیگری در توکیو نیز حداقل 7هزار اونس طلا ماهانه از تلفنهای همراه استخراج میکند.درحال حاضر تنها 10 تا 20 درصد کاربران، گوشیها و سایر وسایل الکترونیکی خود را دور میریزند یا تحویل چنین سایتها و شرکتهایی میدهند.

در برخی کشورهای جهان نیز کشورهای سازنده تلفن همراه برای مشتریان خود پیشنهاداتی ویژه دارند مثل این که گوشی شکسته، خراب و خارج از رده خود را میتوانند به این شرکتها تحویل دهند و در مقابل تخفیفی مناسب، گوشی جدیدی دریافت میکنند به این ترتیب هم محصولات خود را به فروش میرسانند و هم از طلای گوشی کارکرده تان بهره میگیرند. فرقی نمیکند گوشی چقدر خراب و داغان شده باشد، صفحه نمایشگر آن هنوز کارایی داشته باشد یا کاملاً خرد شده باشد. دکمههایش کار کنند یا هیچ واکنشی به درخواست و تلاشهای شما نداشته باشند. در بسیاری از فروشگاهها در گوشه و کنار دنیا، یک جعبه زبالههای الکترونیک برای دریافت گوشیهای خراب و کارکرده شما وجود دارد و این جرقهای برای بسیاری شده که کاری مشابه انجام دهند و چنین گوشیهایی را خریداری کنند و تجارت طلا به راه بیندازند. هرچند ممکن است این موضوع کمی دور از ذهن به نظر برسد ولی به هر حال بازیافت در هر زمینهای جواب میدهد.۰۵ شهريور ۱۳۹۳** هر گرم طلا را در حال حاضر 42دلار وهر اونس1200دلار
 

نو آوری

عضو جدید
۸۷/۰۲/۱۸ قصد داريد تلفن همراه قديمي خود كه تقريباً از كار افتاده است را دور بيندازيد؟ ما به شما توصيه مي كنيم كمي دست نگه داريد زيرا ممكن است در درون قطعات الكتريكي آن طلا، نقره، مس يا ديگر فلزات ارزشمند را پيدا كنيد. هم اكنون افراد زيادي در تلاش هستند با دست يافتن به اين فلزات گران قيمت و آب كردن آنها و ساخت جواهرات پول خوبي به جيب بزنند. شركت هاي سازنده گوشي هاي موبايل اغلب در مدارهاي الكترونيكي گوشي هاي خود از طلا استفاده مي كنند زيرا اين فلز با ارزش نسبت به ديگر فلزات رساناي بهتري است.

تاهيداكو سكيگاوا رئيس شركت بازيافت دوا هولدينگز مي گويد: «فلزات به كار رفته در گوشي هاي موبايل مي توانند بيش از حد باارزش باشند براي همين ما مي خواهيم هر طور كه شده آنها را بازيافت كنيم.» معدنچيان از آب كردن يك تن سنگ طلاتنها پنج گرم طلااستخراج مي كنند در حالي كه بازيافت كنندگان گوشي همراه از ذوب يك تن گوشي تلفن همراه خراب شده 150 گرم طلابه دست مي آورند. همين وزن گوشي تلفن همراه علاوه بر طلاحدود 100 كيلوگرم مس و سه كيلوگرم نقره را در كنار فلزهاي ديگر در خود جاي داده است. با افزايش قيمت فلزات در بازارهاي جهاني بازيافت مواد اهميت زيادي پيدا كرده است. قيمت طلادر هر اونس هم اكنون حدود 890 دلار است. قيمت اين فلز گران قيمت در ماه مارس به اوج خود و به قيمت 1030 دلار رسيد.

سرب و قلع هم نسبت به گذشته به قيمت بيشتري مبادله مي شوند و قيمت نقره هم فاصله زيادي با ميانگين قيمت خود در سال گذشته دارد. بازيافت قطعات الكترونيكي در ژاپن كه منابع طبيعي كمي دارد كار عقلاني به نظر مي رسد. صنعت الكترونيك اين كشور بالغ بر ميلياردها دلار است و سالانه بيش از ده ميليون گوشي همراه قديمي در اين كشور از رده خارج مي شود. نوزومو ياماناكا مدير اكوسيستم كارخانه بازيافت مواد كه در آن هزاران گوشي تلفن همراه بازيافت و ذوب مي شوند، مي گويد: «براي بسياري گوشي هاي همراه انبار شده در كارخانه ما تنها يك توده فلزي و پلاستيكي به درد نخور هستند اما همين تپه هاي بي ارزش براي ما حكم معدن طلارا دارد.»

در كارخانه هانيو در 80 كيلومتري جنوب غربي توكيو استخراج طلاو نقره از داخل گوشي هاي همراه حسابي رونق دارد. در اين كارخانه مدارهاي الكترونيكي در داخل كوره هايي قرار مي گيرند و طلاي آن در اثر حرارت آب شده و از سوراخي در زير كوره خارج مي شود. قيمت سه كيلو طلاي به دست آمده از اين روش حدود 90 هزار دلار است. اين طلاهاي مذاب پس از خروج از كوره به صورت شمش هاي طلاقالب گيري مي شوند.

آراي در حالي كه عينك پلاستيكي به چشم زده مي گويد: «دو سال پيش زماني كه به تازگي در اين كارخانه استخدام شده بودم از آنچه مي ديدم به شدت تعجب مي كردم. هم اكنون استخراج انواع فلزات از درون مدارهاي گوشي هاي تلفن همراه براي من به يك تفريح تبديل شده است.» در اين كارخانه مدارهاي الكترونيكي و ديگر ضايعات صنعتي در ابتدا بر حسب نوع آن تفكيك مي شوند و سپس در درون مواد شيميايي فرو مي روند تا مواد غيرضروري شان آب شود و تنها فلزات پاكسازي شده باقي بمانند.

اين كارخانه كه 20 سال پيش فعاليت خود را در نزديكي توكيو آغاز كرد، ماهانه بين 200 تا 300 كيلو شمش طلابا خلوصي معادل 99/99 درصد توليد مي كند كه قيمت آن حدود 8/8 ميليون دلار است. ميزان توليد طلاي اين كارخانه تقريباً برابر ميزان توليد طلايي است كه از كارخانجات استخراج طلااز سنگ معدن به دست مي آيد. اين كارخانه همچنين از كابل ها، جوهرهاي سياه كه حاوي پلاديوم و نقره هستند و كارت هاي حافظه قديمي انواع فلزها را استخراج مي كند. به رغم اينكه دولت توجه خاصي به فعاليت اين كارخانه و اهميت آن در اقتصاد كشور مبذول داشته، اين كارخانه با كمبود گوشي هاي قديمي موبايل روبه رو است. 128 ميليون جمعيت ژاپن به طور متوسط از هر گوشي تلفن همراه دو سال و هشت ماه استفاده مي كنند. اين بدان معني است كه سالانه تعداد زيادي گوشي همراه از استفاده ساقط مي شوند. مشكل كار اينجا است كه تنها 10 تا 20 درصد از آنها بازيافت مي شوند زيرا مردم اغلب گوشي هاي خود را در كمد خانه هايشان نگه مي دارند زيرا نگرانند كه مبادا اطلاعات شخصي در آنها باشد كه ممكن باشد در آينده به آنها نياز پيدا كنند. در مارس 2007 تنها 558 تن گوشي قديمي تلفن همراه براي بازيافت جمع آوري شد كه ميزان آن يك سوم ميزان گوشي هاي همراه از رده خارج شده يي بود كه در سه سال گذشته دور انداخته شده بودند.



 

yashiloot

عضو جدید
آموزش بازیافت طلا و نقره از زباله های الکترونیکی. @yashilootmoradi
 

Similar threads

بالا