[ طراحی پارکینگ ] دانلود ►

MS-Bhadori

عضو جدید
سلام
لینک زیر حاوی pdf فصل 11 از کتاب Mcshane است، که در ارتباط با پارکینگ و شرایط طرح آن می باشد.

لینک دانلود
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
مواردی از مبحث چهارم مقررات ملي ساختمان تحت عنوان الزامات عمومي ساختمان

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/fileupload.gif لینک دانلود

________________________
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/xp.gif بر گرفته شده از تالار معماری
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
ضوابط پارکینگ

ضوابط پارکینگ

آخرين ضوابط مربوط به پاركينگ


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif ضوابط پارکینگ

اصل موضوع پارکینگ به مکان پارک خودرو و خارج شدن از آن بر میگردد . ضوابط ملاک عمل موجود برای این مهم به شرح زیر است :
فضای سر پوشیده لازم برای پارکینگ یک خودرو در یک خانه ویلایی به ابعاد 3 × 5 متر الزامیست .
زمانیکه تأمین چند واحد پارکینگ مد نظر باشد :
در اینصورت ستون گذاری ساختمان بایستی تابع ضوابطی باشد تا امکان پارک بیشترین تعداد خودرو مهیا شود.
برای تأمین یک واحد پارکینگ آکس به آکس دو ستون عرضی 3 متر (سه متر) و آکس به آکس دو ستون طولی آن 5 متر( پنج متر ) الزامیست . در هر صورت عرض محل پارک کمتر از 2.50 متر نباشد .
برای تأمین دو واحد پارکینگ به صورت مزاحم آکس به آکس دو ستون عرضی 3 متر ( سه متر ) و طول آن 10 متر ( ده متر ) الزامیست . در هر صورت عرض محل پارک کمتر از 2.50 متر نباشد .
دو واحد پارکینگ به صورت مزاحم یعنی برای خروج خودروی عقب،خودروی جلویی مزاحم اوست و بایستی اول خودروی جلویی مزاحم خارج شود .
برای تأمین دو واحد پارکینگ آکس به آکس دو ستون عرضی 5 متر (پنج متر ) و آکس به آکس دو ستون طولی آن نیز 5 متر( پنج متر ) الزامیست . در هر صورت عرض محل پارک کمتر از 4.50 متر نباشد
در اینصورت راه ورود و خروج به عرض 5 متر ( پنج متر ) الزامیست یا به عبارتی آکس به آکس دو ستون عرضی محل عبور 5 متر ( پنج متر ) . در هر صورت عرض محل عبور کمتر از 4.50 متر نباشد.
برای تأمین سه واحد پارکینگ آکس به آکس دو ستون عرضی 7.50 متر ( هفت و نیم متر ) و آکس به آکس دو ستون طولی آن نیز 5 متر (پنج متر) الزامیست . در هر صورت عرض محل پارک کمتر از 7 متر نباشد .


در هر حال بسته به نوع اسكلت ساختمان در آخر اجرا و تمام شده ، براي يك واحد پاركينگ 2.50 متر - براي دو واحد پاركينگ و مانور ها 4.50 متر و براي سه واحد پاركينگ 6.50 قابل قبول ميباشد.




صدور پروانه جهت اضافه اشكوب مجاز نخواهد بود مگر اینکه درطرح ساختمانی و یا تغییرات آن حداقل تعداد محلهای پارکینگ مورد نياز « براساس معیارهای مشخص شده در ضوابط مربوطه» پیش بینی شده باشد.
- تأمین پارکینگ در مازاد فضای باز جزء زیربنا محسوب نمی گردد و به شرط آنکه مانور اتومبیل تامین باشد در مازاد فضای باز به ازای هر پانزده متر مربع یک واحد پارکنیگ قابل تامین است.
- رامپ پارکینگ در فضای باز ساختمان جزء زیربنا محسوب نخواهد شد.
- از هر خیابان فقط یک راه ورودی پارکنیگ مجاز خواهد بود، مگر اینکه طول بر زمین 20 متر و بیشتر باشد که در این صورت می توان از دو درب ورودی پارکینگ استفاده نمود.
- حداکثر ارتفاع تمام شده پیلوت تا 2.40 متر به شرط استفاده جهت پارکینگ بلامانع است و در صورتی که زیرزمین احداث نگردد ارتفاع اولیه تا 2.60 متر به شرط اینکه سطح فونداسیون تا 60 سانتیمتر پایینتر از گذر باشد بلامانع است.
- در صورتی که پروانه ساختمانی جهت احداث پیلوت و زیرزمین تواما صادر شود، ارتفاع تمام شده پیلوت تا 2.40 متر بلامانع بوده و در این حالت به جهت لوله کشی ها مورد لزوم ارتفاع اولیه زیرزمین به شرط استفاده براساس پروانه تا 3متر و ارتفاع تمام شده 2.60 متر بلامانع است.
- پیش بینی راه ورودی پارکینگ رامپ از قسمت فضای آزاد ساختمانی بلامانع بوده و لیکن درهرحال راه ورودی جزء فضای پارکینگ ساختمان نخواهد بود.
- اجرای شیب مثبت جهت رامپ پارکینگ با رعایت ضوابط نورگیری زیرزمین و سایر مقررات بلامانع است.
- پارکینگ های مورد نیاز ساختمانها فقط در پیلوت، زیرزمین و مازاد فضای باز قابل تامین بوده و استفاده از فضای باز غیرمازاد جهت این منظور ممنوع می باشد.
- پیش بینی دو واحد پارکینگ از مجموع پارکینگهای مورد نیاز پشت سر هم بلامانع است.(صرفا در پارکینگ های مسکونی) در اداری و تجاری به ازای هر پارکینگ میتوان در صورت امکان یک پارکینگ مزاحم قرار داد مشروط به اینکه مزاحم دیگر پارکینگ ها نباشد .

- عرض راه عبوری حداقل 3متر پیش بینی گردد.
- ارتفاع پارکینگ های بیش از 1000 متر مربع یا بیش از 25 واحد می تواند تا 3 متر پیش بینی شود.
- از نظر مقررات عمومی پارکینگ به لحاظ ابعاد(عمق، دهنه خالص محلهای پارک بر حسب زاویه) عرض خالص دسترسیها، حداقل شعاع، شعاع گردش رامپ ها در رابطه با ابعاد وسائل نقلیه استفاده کننده، استاندارهای بین المللی ملاک عمل می باشد.
- حداکثر شیب رامپ 15% خواهد بود.
- (زیرزمین پارکینگ) باید دارای دسترسی مستقیم به طبقات باشد، (پله، آسانسور)
- شعاع گردش رامپ 6.50 متر می باشد.(شعاع قوس از آکس رامپ)
- چنانچه مساحت سطح پارکینگ بیش از 1000 متر مربع می باشد، رامپ ورودی رفت و برگشت جداگانه مورد نیاز است و یا عرض رامپ باید حداقل 5 متر باشد.
- برای پارکینگ معلول حداقل عرض مفید 3.50 متر مورد نیاز است.
- برای کلیه موارد فوق طول ایست اتومبیل 5 متر قابل قبول است.
- ضوابط عرض خالص رامپ دسترسی اتومبیل به طبقات پارکینگ، برحسب اینکه تعداد اتومبیل استفاده کننده، کمتر از 25 واحد باشد 3.50 متر و بیشتر از 25 واحد، حداقل 5 متر لازم می باشد، مگر دو راه ورود و خروج هر یک به عرض 3.50 متر پیش بینی شود.
- تغییر نوع استفاده پارکینگ ساختمانهای مسکونی و غیر مسکونی مقدور نمی باشد.

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif حوزه بندی پارکینگ:
شهر تهران از جهت تعیین پارکینگ لازم جهت ساختمانهای مسکونی و خدماتی به سه حوزه 1-2-3 تقسیم بندی شده که ضوابط تامین پارکینگ در این حوزه ها به شرح ذیل است:
لازم به ذکر است جهت سایر کاربردها ( تجاری-اداری-رستوران و...) تعداد پارکینگ لازم در هر سه حوزه مساوی بوده و در جدول پیوست بخشنامه پارکینگ به تفکیک ذکر گردیده است.
الف) اگر ملک کلاً به صورت یک واحد مسکونی باشد ( در هر سه حوزه پارکینگ) :
اگر سطح بناي آپارتمان تا 150متر مربع باشد یک واحد پارکینگ مورد نیاز است .
اگر سطح بناي آپارتمان بيشتر از 150متر مربع باشد 2 واحد پارکینگ مورد نیاز است .


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/xp.gif منبع : شهرداری تهران
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
ضوابط پارکینگ در تفکیک آپارتمان

ضوابط پارکینگ در تفکیک آپارتمان


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif واژه ها و تعاریف




  • پارکینگ:
    محل توقف خودرو و به عبارت دیگر تعداد محل‌های لازم برای توقف اتومبیل که بر اساس ضوابط و معیارهای مصوب در ازای نوع استفاده از ساختمان، تعیین شده یا می‌شود.
  • پارکینگ اختصاصی:
    محلی است که مالکین ساختمان‌ها در ساختمان خود برای پارک وسایط نقلیه پیش‌بینی می‌نمایند.
  • پارکینگ عمومی:
    محلی است که افراد در موقع مراجعه به نقاط مختلف شهر، از قبیل مراکز حوزه‌ شهری خدماتی و مناطق، نواحی و محلات شهر بتوانند اتومبیل خود را در آن متوقف کنند.
  • پارکینگ مزاحم:
    محل توقف خودرویی که از آن برای عبور خودروی دیگر حقوق ارتفاقی تعریف شده باشد.
  • حذف پارکینگ:
    آن تعداد پارکینگ که برخلاف پروانه، تأمین نشده باشد، حذف پارکینگ نام دارد. مثلاً به علت ستون گذاری غلط، پارکینگ تأمین نمی‌شود، لذا حذف پارکینگ به وجود می‌آید. یا ارتفاع نامناسب برای ورودی پارکینگ که اتومبیل‌ها «سر گیر» می‌شوند و به سقف گیر می‌کنند و نمی‌توانند وارد ساختمان شوند و لذا بدین ترتیب پارکینگ حذف شده است.



http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gifتعین جانمایی، تعداد و نوع کاربری پارکینگ
مستندات مربوط به جانمایی، تعداد و نوع کاربری پارکینگ ها در هر ساختمان در گواهی پایان کار و نقشه های اجرایی که ملاک صدور این گواهی هست، میباشد.
بنابراین قبل از هرگونه اقدامی در خصوص تفکیک آپارتمان باید حتماً از مالک خواسته شود تا نقشه اجرایی شهرداری مذکور و گواهی پایان کار را ارائه نماید.

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 1: در صورت ارائه کپی مدارک فوق میبایست آنها را با مدارک اصلی مطابقت دهید و هرگز به بررسی کپی مدارک بسنده نکنید.

تعیین موقعیت پارکینگ‌ها باید مطابق با نقشه اجرایی ترسیم گردد. همچنین تعداد و نوع کاربری پارکینگ باید بر اساس گواهی پایان کار ساختمان در نقشه های تفکیکی منعکس گردد.

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 2: کم و یا زیاد کردن پارکینگ ها و نغییر کاربری، تعییر محل پارکینگ (عدم مطابقت با نقشه های اجرایی) در حوزه اختیارات مهندسین نظام مهندسی نیست.

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 3: اسکن نقشه های اجرایی مصوب شهرداری در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری موجود است، لذا در صورت عدم وجود این نقشه ها بدلیل مفقود شدن میتوانید مالک را برای دریافت نسخه کپی از دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری (ممهور به مهر دفتر مربوطه) ارجاع دهید. ولیکن اسناد و نقشه های ملک های بسیار قدیمی در بانک اطلاعاتی دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری موجود نیست، اگر به دلیل قدمت سن ملک و یا قدیمی بودن گواهی پایان کار و یا خودداری مالک از ارائه نقشه ها (به هر دلیلی)، مراتب را در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی تحت عنوان عدم وجود نقشه اجرایی جهت مطابقت جانمایی پارکینگ ها، توضیح داده شود، بدیهی است در صورت نیاز واحد ثبتی مربوطه رأساً اقدام به مکاتبه و اخذ تایید از شهرداری خواهد نمود.


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif ابعاد ثبتی پارکینگ
  • ابعاد پارکینگ عادی ۲۵/۲* ۵ متر می‌باشد.
  • ابعاد پارکینگ معلول ۲۵/۳* ۵ متر می‌باشد.
  • فضای مانور و گردش پارکینگ حداقل باید ۵ متر باشد.
  • در صورت استفاده از رمپ، حداقل ارتفاع ورودی پارکینگ ۹۵/۱ متر است. (حداقل ارتفاع ورودی پارکینگ بسته به مصوبات هر استان ممکن است متفاوت باشد به عنوان مثال در برخی استانها بسته به مصوبات مصوبه شورای اسلامی شهر و یا شهرداری و یا طرح تفصیلی و سایر مقررات حداقل ارتفاع ۸۰/۱ متر است.)


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 1 : با توجه به پرسش‌ها و ابهاماتی که در خصوص حداقل عرض قابل قبول برای پارکینگ‌ها توسط همکاران مطرح می‌شود خواهشمند است به این نکته توجه داشته باشید که، ملاک عمل در این خصوص نقشه اجرایی مصوب و پایانکار شهرداری است؛ لذا در مواردی که در وضع محل، فاصله مابین ستون‌ها کمتر از حد استاندارد است اما وجود پارکینگ در آنجا توسط شهرداری تایید شده، مهندسین گرامی باید پارکینگ‌ها را با عرض ممکن ترسیم کرده اما مراتب را در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی توضیح دهند.
بدیهی است در صورت نیاز واحد ثبتی مربوطه رأساً اقدام به مکاتبه و اخذ تایید از شهرداری خواهد نمود.


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 2 : در صورت عدم رعایت حداقل ارتفاع سقف پارکینگ این موضوع مانع تفکیک نبوده اما مراتب را در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی جهت تفهیم به خریدار و عدم تضییع حقوق مالک/خریدار توضیح داده شود.

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 3 : همواره توضیحات بر و کف پایان کار ساختمان را مطالعه کنید، در برخی موارد حقوق دسترسی سواره ملک ممکن است وضعیت پارکینگ ها را تحت تاثیر قرار دهد، چند مثال:
مثال 1: با توجه به مفاد بر و کف گواهی پایان کار شهرداری، از شرق بدون هیچگونه حق دسترسی گواهی میشود.
مثال 2: با توجه به مفاد بر و کف گواهی پایان کار شهرداری، دسترسی سواره قبل از رعایت اصلاحی همسایه پلاک شرقی مقدور نمیباشد.


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 4 : در صورتی که شرایط حاکم بر وضعیت محل به گونه ای باشد که مانعی در عبور و تردد پارکینگ ها تحت شرایط طبیعی بوجود آمده باشد، توضیحات کافی در این خصوص در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی الازمیست.
مثال 1: عدم تامین عرض مناسب گذر جهت تردد (در مواردی که در توضیحات بر و کف پایانکار اشاره نشده باشد) که باعث غیر استفاده شدن پارکینگ یا پارکینگ ها شده باشد.
مثال 2: وجود موانع مصنوعی یا طبیعی (مانند درخت و ...) برای تردد طبیعی به پارکینگها مزاحمت بوجود آورده باشند، که موضوع باید عینا و شفاف در ستون توضیحات منعکس شود.


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 5 : در صورتی که قسمتی از پارکینگ برروی شیب رمپ واقع شده باشد باید این موضوع علاوه بر نشان دادن در نقشه تفکیکی در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی با ذکر مساحت مقداری که بر روی شیب رمپ واقع شده، توضیح داده شود.

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 6 : بیش از یک پارکینگ مزاحم در آپارتمان های مسکونی قابل قبول نیست بنابراین در صورت بروز چنین وضعیتی که معمولا به دلیل عدم اجرای صحیح نقشه معماری رخ میدهد، قابل قبول نبوده و این موضوع باید در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی توضیح داده شود.
البته در این مورد باید به ضوابط و مقررات ساختمانی و قوانین ساخت و ساز شهری مراجعه گردد، عنوان مثال طبق ضوابط و مقررات طرح تفضیلی جدید شهر تهران تامین حتی یک پارکینگ به صورت مزاحم برای واحد های مسکونی قابل قبول نیست.


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 7 : یک پارکینگ نمیتواند مانع و مزاحم عبور و تردد بیش از یک پارکینگ باشد، به عبارتی اعلام مزاحمت یک پارکینگ برای 2 پارکینگ دیگر با ضوابط و مقررات شهرداری مغایرت دارد و وقوع چنین وضعیت خاصی قطعن بدلیل عدم اجرای صحیح نقشه معماری در صفحه جانمایی پارکینگها رخ داده است.




http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gifحدفاصل، حقوق ارتفاقی

تعداد پارکینگ‌ها و انباری‌ها باید منطبق با پایان کار شهرداری و در روی نقشه مشخص و مساحت و حدود آنها دقیق و با قید نوع کاربری در طبقه واقع شده نمایش داده شوند.
در خصوص حد فاصل درب و فضاهای ارتباطی مشاعات مانند راهروها، لابی ها و راه پله و آسانسورها و... با پارکینگ‌ها رعایت حد فاصل حداقل 80 سانتی متر فاصله الزامی است. همچنین در صورتی که درب انباری‌ها به محل پارکینگ‌ها باز شوند، حداقل رعایت حد فاصل 50 سانتی متری با حدود اختصاص داده شده به پارکینگ‌ها الزامی است. همچنین در صورتی که پارکینگها در امتداد طول یکدگیر باشند رعایت حد فاصل حداقل 75 سانتی متر فاصله مابین آنها الزامی است.

در نقشه زیر تمامی موارد بالا به صورت تصویری مشخص شده است:

8-6-2012 4-57-01 AM.jpg
در صورتی که حداقل فاصله مجاز برای حد فاصل های فوق رعایت نشود باید حقوق ارتفاقی حق عبور ها برای مفروزات به شرح زیر در نظر گرفته شود:

  • پارکینگ مزاحم: پارکینگ ... از این پارکینگ حق عبور دارد.
  • پارکینگ با حق عبور: این پارکینگ از پارکینگ... حق عبور دارد.
  • حق عبور انباری: این انباری از پارکینگ ... حق عبور دارد.
  • حق عبور انباری از پارکینگ: انباری / انباری‌های... از این پارکینگ حق عبور دارد.


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 1 : در راستای استاندارد سازی بعضی از تعاریف حق عبور ها باید از این پس به ترتیبی که در بالا ذکر شده نگارش شود، این تعاریف کامل، ساده، گویا و شامل تمامی جنبه های حقوقی میباشند.

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 2 : حداقل فاصله انباری‌ها برای تردد از پارکینگ‌ها 50 سانتیمتر و تردد ساکنین از تأسیسات و راه پله 80 سانتیمتر است با این تفاوت که حق عبور انباری‌ها و پارکینگ‌ها در قسمت حقوق ارتفاقی و حق عبور مشاعات فقط در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی درج می‌شود.

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gifنحوه شماره گذاری پارکینگ ها
برای منضمات قطعات تفکیکی مانند انباری‌ها و پارکینگ‌ها شماره یک از نقطه شمال غرب شروع و در جهت عقربه های ساعت به ترتیب از بالاترین طبقه به پایین‌ترین طبقه به صورت مجزا صورت می پذیرد.

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gifنحوه برداشت و ترسیم پارکینگ ها
تعیین موقعیت مکانی پارکینگ‌ها با قید مساحت و طول اضلاع آنها بر روی نقشه با ذکر نوع کاربری و گواهی رعایت استاندارد لازم جهت پارک خودرو با توجه به نقشه اجرایی و بدون ایجاد مزاحمت برای دیگر مالکین و همچنین مشخص نمودن پارکینگ‌های مزاحم و پارکینگ و یا پارکینگ‌هایی که از یکدیگر حق عبور دارند و کنترل دقیق و رعایت کلیه موارد قید شده و اظهارنظر صریح و شفاف بدون هر گونه ابهام در رابطه با اقدامات انجام شده، علی‌الخصوص تائید قدرت مانور پارکینگ‌ها از وظایف نقشه برداران ثبت میباشد.

برداشت:
  • اندازه گیری فاصله بین پارکینگ‌ها و فضاهای ارتباطی مشاعات مانند راهروها، لابی ها و راه پله ها و آسانسورها و نیز نمایش فاصله بین پارکینگ‌ها با ورودی انباری‌ها به دقت صورت گیرد.
  • محل ستونها در تعین تامین یا عدم تامین طول و عرض و فضای مانور پارکینگها موثر است بنابراین نمایش محل ستون‌ها بر روی پلان طبقه ای که پارکینگ‌ها در آن قرار دارد، الزامیست.
ترسیم:
  • خطوط حد فاصل پارکینگ ها به صورت خط فرضی میباشند، در نقشه ثبتی این خطوط به صورت خط چین و در نقشه Build از نوع خط فرضی ترسیم میگردد.
  • در صورتی که دو یا چند پارکینگ در کنار یکدیگر باشند باید حد فاصل های آنها با یکدیگر مشترک ترسیم شود تا هنگام تعریف حدود اربعه هر پارکینگ وضعیت پارکینگها نسبت به یکدیگر به درستی تعریف شود.
  • پارکینگها باید بصورتی ترسیم شوند که امتداد آنها با ستون ها تلاقی نکند.
  • ذکر جهت جغرافیایی (S1 الی S9) برای پارکینگ در نقشه Build الزامیست.
  • تعداد پارکینگ ها و محل استقرار آنها که به صورت مفروزی داخل ساختمان یا حیاط مشاعی می باشد باید با رعایت گواهی پایانکار در روی نقشه ثبتی مشخص و مساحت و حدود آنها درج گردد.
  • حق عبور پارکینگ هایی که در یک امتداد و به دنبال هم واقع شده اند، ذکر گردد، در نقشه ثبتی فقط نوع پارکینگ (از نظر کاربری و مزاحم بودن) ذکر شده و حقوق ارتفاقی در قسمت ستون ملاحظات نوشته شود. توصیه می شود پس از پردازش فایل Build حتماً حدود و مشخصات، مساحت و ابعاد و حق عبور ها (در قسمت حقوق ارتفاقی) را در پنجره "مشاهده حدود و مشخصات" نرم افزار تفکیک واسط ثبت بررسی و با نقشه ترسیمی مطابقت نموده و در صورت مغایرت رفع اشکال نمایید.
  • مساحت محوطه مشاعی در فایل تفکیکی پس از کسر مساحت پارکینگها و به طور کلی هر عارضه ای که در آن بصورت جزیره بوده و با "سایر لایه ها" (لایه شماره 4بنفش رنگ) کشیده شده باشد، ذکر گردد.
  • در صورتیکه پارکینگ مفروز در حیاط مشاعی واقع است مساحت حیاط با کسر مساحت پارکینگ مفروزی محاسبه و در مشاعات ذکر شود.
  • در صورتی که قسمتی از یک پارکینگ خارج از محدوده اعیانی و در حیاط مشاعی واقع شده باشد باید مساحت قسمتی که به صورت غیر مسقف است در نقشه تفکیکی درج گردد، همچنین این موضوع در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی توضیح داده شود.
  • در صورتی که بیش از یک درب جهت رفت و آمد پارکینگها وجود داشته باشد باید در ستون ملاحظات نقشه محل عبور و تردد هر پارکینگ قید گردد. به عنوان مثال: پارکینگ های قطعات ... از درب غربی و پارکینگ های قطعات ... از درب شمالی تردد میکنند.

هنگام ترسیم و تهیه فایلهای نقشه های تفکیکی، لایه بندی ها طبق جدول زیر اعمال گردد:

مشخصاتنوعفونتارتفاع فونت(mm)شکل ظاهریشماره ضخامترنگشماره رنگنام لایه
پارکینگخط--خط چین0.3آبی53- پارکینگ

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif نحوه ترسیم پارکینگ غیر مسقف
پارکینگ غیر مسقف برای واحد های مسکونی قابل تایید نبوده ولی تحت شرایط خاصی اگر قسمتی از پارکینگ در حیاط مشاعی و دارای سقفی دایمی ولی با مصالح غیر اساسی باشد را میتوان به عنوان پارکینگ مسکونی گواهی کرد.
طبق ضوابط شهرسازی پارکینگ مسکونی واقع در حیاط مشاعی باید حتما مجهز به سقفی به صورت سایبان با مصالح غیر اساسی باشد. این موضوع حتما در نقشه های اجرایی مصوب تائید شده شهرداری باید ذکر شده باشد. در چنین حالتی:
  • وجود "سقف غیر اساسی" تحت شرایط و ضوابط ذکر شده بررسی و وجود آن گواهی شود.
  • در نقشه ثبتی مساحت قسمت مسقف و غیر مسقف (با سقف غیر اساسی) در نقشه و در قسمت ملاحظات ذکر شود.
  • در نقشه Build پارکینگ مسقف و قسمت غیر مسقف آن به صورت زیر و لایه بندی های مشخص شده در تصویر ترسیم میشود:

8-6-2012 2-39-42 PM.jpg
تصویر بالا سمت چپ، نقشه Build بوده و رنگ نارنجی در واقع همان لایه زرد شماره 3 است که برای واضح بودن در وب سایت به رنگ نارنجی در آمده است.

در پستهای بعدی نمونه هایی از نقشه های پارکینک ها قرار داده خواهد شد.

__________________
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/xp.gif منبع : سایت ژئو مپیا
 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
مشخصات مورد نیاز پارکینگ در نقشه‌های ساختمانی

مشخصات مورد نیاز پارکینگ در نقشه‌های ساختمانی

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif مشخصات مورد نیاز پارکینگ در نقشه‌های ساختمانی

- محل پیش بینی شده برای یک واحد پارکینگ بدون احتساب مسیر حرکت و فضای تردد، مستطیل به ابعاد 5 × 2/5متر (5/ 12متر مربع) می‌باشد.

- هر فضای مانور پارکینگ به صورت مستطیل‌هایی با ابعاد 5 × 2/5متر (5/ 12متر مربع) و بدون مزاحمت بر روی نقشه مشخص شود.

- تعداد فضای پارکینگ بر اساس ضوابط شهرسازی و طرح تفصیلی توسط گروه معماری سازمان و نظر سازمان ترافیک تعیین می‌شود.

- نمایان سازی اندازه گذاری ها و مکان ستون ها بر روی نقشه‌های پارکینگ الزامی است. (ستون گذاری پرونده‌های توسعه بنا مطابق سازه اجرایی می‌باشد).

- نمایان سازی ابعاد درب ورودی سواره (2/5 تا 3 متر) و مسیر پیاده بر روی پلان پارکینگ الزامی است. (امکان دسترسی سواره از پخی نمی‌باشد).

- ورود و خروج پارکینگ‌های همکف بلوک ها در مجتمع سازی ها تنها از یک سمت هر بلوک مورد قبول است.

- در صورت وجود تجاری، پارکینگ مورد نیاز باید با دسترسی رمپ و درب سواره مجزا از دیگر کاربری ها تأمین شود.

- در صورت چیدمان خطی جای پارک ها، ابعاد به 6×2 تغییر می‌کند که در این صورت تأمین فضای عبور به عرض حداقل 3 متر در راهروی عبوری الزامی است. در شرایط تفکیک آپارتمان این وضعیت پارک دوبل نامیده شده و حداقل فاصله مجاز بین هر دو پارکینگ متوالی حداقل 75 سانتیمتر لحاظ می‌گردد و در صورت عدم رعایت حداقل ابعاد راهروی عبوری -3 یا 3/5 متر بسته به طرح تفضیلی- این موضوع در قسمت توضیحات نقشه متذکر می‌گردد تا واحد ثبتی در صورت صلاحدید از شهرداری که پایان کار را صادر کرده تأییدیه وضعیت موجود را استعلام نماید.

- تمامی جای پارک ها باید زیر توده ساختمان قرار گیرد و هرگونه توقف در زیر نورگیر مجاز نیست. (مساحت مورد نیاز هر خودرو 25 متر مربع است)

- در صورت طراحی پارکینگ 90 درجه، تأمین حداقل 5 متر فضای آزاد در پشت امتداد خودرو الزامیست. به طور کلی فضای مانور مابین دو ردیف پارکینگ متقابل بر اساس جدول زیر محاسبه می‌گردد:

زاویه قرارگیری اتوموبیلحداقل عرض راهرو بر حسب متر
905
754/5
604
453/5
حداقل عرض راهرو بر کلیه پارکینگ ها بر اساس زاویه قرارگیری اتومبیل​

موارد بالا در تصاویر زیر گویا هستند:


نمایش پارک خودرو با زاویه 90 درجه


نمایش پارک خودرو با زاویه 75 درجه


نمایش پارک خودرو با زاویه 60 درجه


نمایش پارک خودرو با زاویه 45 درجه

* در صورت طراحی پارکینگ مایل با زاویه 30 درجه حداقل 3 متر، 45 درجه 5/3 متر، 60 درجه 4 متر و 75 درجه 5/4 متر فضای تردد جهت گردش خودرو الزامی است.
** در صورت طراحی پارکینگ قائم با زاویه 90 درجه در دو طرف راهرو عبوری، حداقل 5 متر فضای راهروی میانی ما بین دو ردیف خودرو الزامی است.

- درب پارکینگ باید به داخل ساختمان باز شود یا به صورت کرکره‌ای (Roll Up) باشد همچنین فاصله درب لولایی تا اولین ماشین 20/1 متر باشد.

- رعایت کریدور پیاده حداقل یک متری جانمایی پارک از درب انباری و تأسیسات و از درب ورودی پلکان اصلی به عرض 2 متر الزامی است.

- در تمامی ساختمان ها، قرار دادن حداکثر دو درب پارکینگ منوط به تایید کارشناس ترافیک مجاز می‌باشد. (حداکثر عرض هر درب سه 3 متر می‌باشد).


- دسترسی سواره بستگی به طرح تفضیلی منطقه شهرداری هر شهری دارد اما به طور کلی:
  • دسترسی سواره از حاشیه معابر 45 متری و بیشتر و خیابان‌های شریانی درجه 1 مجاز نیست.
  • دسترسی سواره از حاشیه معابر 35 متری و بیشتر که دارای معبر دوم با عرض کمتر نیز می‌باشند، مجاز نمی‌باشد.
  • قرار گرفتن در حریم تقاطع‌های اصلی، حاشیه میادین و تا فاصله 20 متری از میدان یا تقاطع غیر مجاز است.
- در صورتی که ملک در مجاورت بیشتر از یک معبر اصلی قرار داشته باشد، الزام است دسترسی سواره از معبر کم اهمیت تر (فرعی) تأمین شود.

- در شرایط عرض معبر کمتر از 4 متر امکان تایید دسترسی سواره (تایید پارکینگ) وجود ندارد (به استثناء ملکی که در آخر کوچه قرار گرفته است) . در تفکیکی آپارتمان در صورت عدم رعایت این موضوع تحت عنوان حقوق ارتفاقی در نظر گرفته می‌شود و در قسمت توضیحات نیز ذکر می‌گردد که دسترسی پارکینگهای شماره ... قبل از تعریض گذر مقدور نمی‌باشد که این موضوع می‌بایست به خریدار تفهیم گردد.

- در توقفگاه‌های غیر مسکونی به ازای هر 200 متر مربع (رجوع به طرح تفضیلی) زیر بنا نیاز به در نظر گرفتن یک متر مربع فضای پارک دوچرخه با تأمین دسترسی مربوطه می‌باشد.


- در صورت نیاز به احداث رمپ نکات زیر رعایت شود (مقادیر عددی بسته به طرح تفضیلی هر شهری متغیر است) :
  • شیب رمپ کمتر از 15 درصد (تجاری و اداری) و حداکثر 17% (مسکونی) می‌باشد. (مثال: تفاوت ارتفاع کف زیرزمین تا کف شروع رمپ تقسیم بر 15)
  • هیچ‌گونه گردش رمپ در فضای باز مجاز نمی‌باشد. حداکثر طول مجاز رمپ در فضای باز، برابر 10% طول رمپ می‌باشد.
  • اگر شروع رمپ از حاشیه ملک و پیاده رو باشد، در ابتدای رمپ وجود یک فضای ایست هم عرض رمپ و به طول حداقل 3 متر (محور وسط) ضروری است.
  • اگر طول رمپ 18 متر و بیشتر باشد، باید در اواسط رمپ یک قسمت افقی به طول حداقل 4 متر در نظر گرفته شود. (بدون دسترسی پیاده به قسمت افقی)
  • حداقل شعاع داخلی گردش رمپ از محور وسط در رمپ یک طرفه 4 متر و در رمپ های دوطرفه 5 متر رعایت شود.
  • ارتفاع آزاد در تمام قسمت‌های سرپوشیده رمپ (از جمله محل ورود به ساختمان) بین 2 متر (مسکونی کم تراکم) تا 40/2 متر (تجاری و اداری) رعایت شود.
- ضوابط عرض رمپ
  • در توقفگاه غیر مسکونی حداقل عرض رمپ یک طرفه مستقیم 5/3 متر و رمپ دوطرفه 5/5 متر می‌باشد.
  • در توقفگاه غیر مسکونی حداقل عرض رمپ یک طرفه در قوس 4 متر و رمپ دوطرفه 6 متر می‌باشد.
  • حداقل مطلق عرض مفید رمپ یک طرفه مستقیم مسکونی: کمتر از 5 خودرو 5/2 متر-5 تا 25 خودرو 5/2 متر- بیشتر از 25 خودرو 5/5 متر می‌باشد.
  • در صورت وجود گردش در رمپ، حداقل عرض رمپ یک طرفه 5/3 متر و در رمپ های دوطرفه 5/6 متر می‌باشد.
- در صورت وجود هرگونه کسر فضای پارک مورد نیاز در مرحله اخذ پروانه، نیاز به کاهش تراکم کاربری/ واحد مسکونی تا حد جانمایی پارکینگ قابل تأمین می‌باشد.

- در صورت امکان تأمین دو برابری جای پارک با جایگزینی جک یا پارکینگ مکانیزه بجای رمپ، و یا عدم امکان احداث رمپ، درخواست ها از طریق شهرداری منطقه یا نظام مهندسی جهت طرح در کمیته مشترک ضوابط پارکینگ به سازمان ترافیک ارسال می‌گردد.

لازم به ذکر است هرگونه خلاف در ضوابط فوق مانع صدور پایانکار از طرف شهرداری نیست بلکه شهرداری در هر مورد خلاف، از مالک در خصوص پاسخگویی به شکایات احتمالی در آینده تعهد محضری اخذ مینماید. ولیکن در صورت تشخیص مهندس نقشه بردار مسئول تهیه نقشه های تفکیکی موارد مهم تری که مانع از استفاده طبیعی پارکینگها میشود باید به طور مشحص در قسمت توضیحات ذکر شده و یا حتی در حقوق ارتفاقی نقشه ها و صورت مجلس تفکیکی منضم لحاظ گردد. (از جمله عدم رعایت در: حداقل ارتفاع سرگیر، حداقل عرض راهرو های محل تردد سواره چه در داخل ساختمان و چه در گذر های اصلاحی آتی با عرض کمتر از مجاز که مانع عبور و مرور خودرو به ساختمان میگردد، شیب رمپ، تداخل درب های باز شو با محل جانمایی پارکینگ و ...)

___________________
__________________
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/xp.gif منبع : سایت ژئو مپیا
 

MR:Kh

عضو جدید
[سوال مهم در مورد طرح پارکینگ]

[سوال مهم در مورد طرح پارکینگ]

سلام یه سوال مهم ارتفاع پارکینگ (مفیدش یعنی از کف تا زیر سقف)حداقل و حداکثر برا بلوک های مسکونی چقدره؟
تو بعضیا جاها زده 2.20 ، یه جا دیگه زده 2.40 و 2.60 و2.70 و 3.80 کدوم درسته.........:fav53::surprised:
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
سلام یه سوال مهم ارتفاع پارکینگ (مفیدش یعنی از کف تا زیر سقف)حداقل و حداکثر برا بلوک های مسکونی چقدره؟
تو بعضیا جاها زده 2.20 ، یه جا دیگه زده 2.40 و 2.60 و2.70 و 3.80 کدوم درسته.........:fav53::surprised:

با سلام .....و درود ......دوست من به این تاپیک مراجعه ، و اطلاعات مورد نظر را کسب می نمایید.

[h=3]http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/fileupload.gif [ طراحی پارکینگ ] دانلود ►[/h]
 
بالا