طراحی و شبیه سازی فلرهای صنعتی

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
معرفی نرم افزارهای فلر:

1 - FLARENET
2- Flaresim
3- Flare
4- Flare QRA

Flarenet :

این نرم افزار قابلیت طراحی ، محاسبه دبی جریانها ورفع مشکل سیستم فلر رادرحالت پایا دارا می باشد.

قابلیت ها:

- مدل نمودن سیستم های فلر یا تخلیه گازها
- مدل نمودن سیستمهای تک فازی وچند فازی
- دارای امکانات طراحی ، محاسبه میزان دبی جریانها ورفع تنگناهای سیستم فلر
- مدیریت سناریوهای چندگانه
- تفکیک عملیات واحد

Flaresim :

این نرم افزار باهدف کمک به مهندسان حرفه ای در ارزشیابی تشعشات حرارتی وصوت حاصل از فلرینگ طراحی شده است .

قابلیت ها:

- توانایی طراحی
- امکان انتخای واحد
- امکان استفاده از داده های تجربی
- امکان استفاده از الگوریتم های مختلف
- امکان بهره گیری از انواع آتشخان
- قابلیت محاسبه تشعشع ، طیف صوتی ودمای سطح درنقاط مشخص
- امکان وارد نمودن فایلها از محیط Dos

Flare QRA:

بررسی مخاطرات سیستم فلر

برای اطلاعات بیشتر به سایتهای زیر رجوع کنید:

1- www.enviroware.com
2- www.softbits.co.uk
3- www.hyprotech.com/products
4- www.berwanger.com
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
معرفی نرم افزار FLARES

معرفی نرم افزار FLARES

FLARES is a software for the correct sizing of industrial flares and for the evaluation of their thermal and acoustic impact. All calculations are made according to the API (American Petroleum Industry) Recommended Practice 521.
FLARES allows to load a digital cartography and graphical results are automatically georeferenced over it. It is thus possible to quickly evaluate the thermal and acoustic impact in specific locations. All graphical representations can be printed or copied within word processing programs, and integrated in technical reports. Textual results can be exported into text files, in MS Excel or MS Word.
FLARES was developed by Enviroware in collaboration with G&Z sas

http://www.enviroware.com/products/FLARES_Setup.exe
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
صنعت فلرها

صنعت فلرها

Industrial flares

The industrial flares are used for burning undesired gases or mixture of gases and liquids which forms as a consequence of unpredictable overpressures within the plant. The flares are used in many types of plants, for example oil wells, refineries, chemical industries, and landfills. The main function of a flare within a landfill is to burn methane, while in the other plants it has a protective function against unpredictable overpressures: in case of anomalous event, the safety valves convoy gases and liquids in excess toward the flare, where they are burned. The ignition of the flare as a consequence of an anomalous event generates a very long flame and the release of a huge quantity of heat. If the flare is not properly sized, its activation can generate serious damages to the human beings and the materials within and outside the plant


Enviroware has developed a methodology based on the API 521 (American Petroleum Institute Recommended Practice) for the correct sizing of the flare and of the evaluation of its thermic and acoustic impact. The methodology, applied to many plants of natural gas, is based on a careful meteorological analysis of the site and the evaluation of the impact for a minimum period of one year with hourly resolution. The result of the study is a document which contains the correct size parameters of the flare, the maps of the impacts and the more risky area in case of the flare activation. Enviroware, collaborating with G and Z sas, can characterise chemically and physically the burning mixture by means of the Hysys software
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
آشنایی با نرم افزار فلرسیم Flaresim

آشنایی با نرم افزار فلرسیم Flaresim

Flaresim provides full 3D flame-shape analysis with complete flexibility in the location and orientation of multiple stacks, and rapid evaluation of flare systems under different wind speeds and directions.
Working from the opposite perspective, Flaresim allows you to size stack or boom length to meet specific radiation, noise or surface-temperature limits at defined receptor points.
The output from Flaresim is highly customisable, and you can select either summary or detailed output. The reports include graphical output where appropriate.
Flaresim has a user-friendly interface that follows standard Windows conventions with menu and toolbar options. It also incorporates context-sensitive help at every stage for user guidance
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
انواع فلرهای صنعتی

انواع فلرهای صنعتی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
فلرتیپ با القاء بخار و آتشخان با القاء هوا

فلرتیپ با القاء بخار و آتشخان با القاء هوا

فلرتیپ با القاء بخار



آتشخان با القاء هوا

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
آتشخان صوتي

آتشخان صوتي

انواع آتشخان صوتي

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
فلر تاج دار بلند

فلر تاج دار بلند

انواع فلر تاج دار بلند (به این نوع فلرها در صنعت خروسی یا تاج خروسی هم می گویند.)



 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
سیستم بازیابی(ریکاوری) گازهای فلر

سیستم بازیابی(ریکاوری) گازهای فلر

سیستم بازیابی(ریکاوری) گازهای فلر
این سیستم که توسط شرکت جان زینک ارائه شده است جهت هدر رفتن کمتر گازهای فلر مورد استفاده قرار می گیرد که دوباره مقداری از گازهای مورد استفاده در فلرها را مورد بازیابی قرار می دهند و اجزا سبک آن را دوباره با سیستم های سرد و گرم سازی جدا می کنند و به واحد باز می گردانند.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
انواع فلرهای ماتریسی

انواع فلرهای ماتریسی

انواع فلرهای ماتریسی



 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
کنترل شعله فلرها

کنترل شعله فلرها

کنترل شعله فلرها

جهت کنترل فلرها از یک دوربین یا دهف زن استفاده می شود که با قرار گرفتن در پشت آن شعله فلر را با مقدار هدف در ان تنظیم می کند. زمانی که این شعله از هدف خارج شده باشد یا بیشتر و یا کمتر شده باشد سریعا یک پیغام بر روی کنترلری که به دوربین متصل شده است ارسال می کند و کنترلر پیغام مناسب یا همان دستور مناسب را به عنصر نهایی (شیر کنترل) ارسال می کند و شیر مقدار گاز ورودی به فلر را تنظیم میکند.

 

phalagh

مدیر بازنشسته
پيرجو جان ميشه در مورد اون آتشخان صوتي توضيح بدي؟ چرا بهش ميگن صوتي؟ سيستمش چه جوريه؟
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
اسلحه پرتاب آتش

اسلحه پرتاب آتش

اسلحه پرتاب آتش(منور)
جهت روشن سازی فلرها زمانی که فندک اتاق کنترل کار نکند از این اسلحه های لوله بلند جهت شلیک به سمت دهانه خروجی گاز از فلر استفاده می شود.




این دو نمونه خیلی قدیمی هستن که هنوز در ایران کاربرد دارد.



 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
آتش زن سکوهای نفتی

آتش زن سکوهای نفتی

آتش زن سکوهای نفتی

جهت روشن سازی فلر نصب شده بر روی سکو های نفتی از یک نوع تکنولوژی پیشرفته استفاده می شود. بدین صورت که در تصویر مشاهده می نمایید.

 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
فلرهای زمينی وبلند
Enclosed الف) فلرهای زمینی یا
این فلرها دارای شعله ای با پایداری زیاد، بی صدا بی دود، بی تشعشع است و همچنین به اشکال مختلفی در بازار موجودند. هزینه راه اندازی این فلرها در مقایسه با فلرهای است.نوک هاومشعل های این فلر در داخل یک ساختمان لوله ای با پوسته ای از جنس فولاد سخت و یا اتاقک های مکعبی یا قرار دارند. شش گوش که دارای، دیواره هایی مقاوم در برابر تشعشع هستند این نوع فلرها قابلیت نصب درداخل مراکزعملیاتی را دارد. کنترل دراین فلرها بسیار دقیق تر از فلرهای بلند است، اما ظرفیت کمتری ازاین فلرها دارد.
بهای این فلرها زیاد است و این بخاطر پوسته و یا دیواره و تجهیزات ابزار دقیق آن است.





 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
ب) مهارشده با کابل
این نوع ساختار کمترین خرج را داردکه ناشی ازکوچکترین محوطه جهت مهار شدن توسط کابلها است . بلندی این نوع ساختارها ٦۰۰تا ۸۰۰ فوت است.این نوع فلر ها در مکانهایی که دور ازتاسیسات می باشد رضایتبخش است.

ج) دود کش های خود ایستا
به طور معمول بیشترین نوع مورد استفاده می باشند گرچه جهت بکار بردن مصالح بیشتر جهت فراهم نمودن ساختاری قابل اطمینان(باد،لرزش ومانند آن) گرانتر تمام می شود.برای این نوع ساختاریک محوطه برای پایه ریزی ودرخورداشتن تشعشع حرارتی با ارتفاعی مناسب ضروری است. بطورمعمول ارتفاع آنها ٢٠٠ تا ٣۰٠فوت ترجیح داده می شود.
البته نوع سه پایه دار که در صنایع کوچک به کار می رود نیز ساخته می شود

فلرهایی که باالقاء آب پرفشار کار می کنند
گرچه این روش متداول نمیباشد اما می توان از این روش نیز جهت کنترل دود استفاد نمود. دراین روش هر چند که اختلاط توسط دمنده های هوا صورت می گیرد اما بهای کمتری از طراحی با استفاده از بخار دارد و مشابه فلرهای با تزریق بخار می باشد با این تفاوت که آب با فشار برای کنترل دود به ناحیه شعله پاشیده می شود.

٤) فلرها با سیستم پرفشار
این نوع فلرها به واحد سرویس دهی جهت تأمین بخار یا هوا برای ایجاد فرآیند احتراق بدون دود نیازی ندارد و در عوض از فشار خود گاز فلر بهره می گیرد. در این سیستم پاشیدن گاز فلر به سمت اتمسفریک در یک فشار بالا موجب اختلاط در ناحیه شعله می گردد.
مزیت این فلرها این است که حجم زیادی از گاز را می توانند کاهش داده و شعله ای بدون دود داشته باشند.این سیستم می تواند بصورت چند مرحله ای ایفای نقش نماید بطوری که در یک ردیف چندتایی و یا به صورت پله ای ساخته شود.درسیستمهای بزرگ به علت استفاده ازنوکهای زیاد نیازمند به محوطه بزرگی هستیم .(بکار بردن بیش از٣۰۰عدد متداول نیست)

٥) فلرهایی که با القاء سوخت گازی پرفشار کار می کنند
یک روش دیگر جهت ایجاد شعله ای بدون دود استفاده از سوخت پرفشار گازی است. این سیستم مشابه طرح سیستم هایی است که با تزریق بخار کار می کنند. با این تفاوت که در این طرح بجای بخار از گاز کمکی بهره گرفته می شود. فشارگازالقایی به طور معمول ۷٥تا۱٥٠
پوند براینچ مربع می باشد.سوخت مورد استفاده درپیلوتها وجرقه زن ها باید نسبتا زیاد باشد.چون احتمال کم وزیاد شدن سوخت وجود دارد باید یک منبع تغذیه پشتیبان درنظر گرفت.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
Endothermicفلرهای نوع

این مشعل ها در حقیقت نوعی کوره های بلند هستند که برای جریان های گاز با ارزش گرمایی مورد نظر از ٤٢۸۰ کیلو ﮊول بر متر مکعب کمتر باشد با استفاده از گازهای کمکی این گونه فلرها مورد استفاده قرار می گیرند. شاید مهمترین و اساسی ترین ویزگی یک سیستم فلر را بتوان ایجاد و نگهداری یک شعله با ثبات دائمی که قابلیت سوزاندن هیدروکربن ها و یا سایر گازهای زائد واحدهای عملیاتی را داشته باشد بیان کرد و موضوع قابل اهمیت ملاحظات مربوط به شرایط کار سیستم از نظر کنترل و بهینه سازی و جلوگیری از آلودگی محیط و فضای اطراف واحدهای عملیاتی جهت جلوگیری از مخاطرات محیطی وصدمات به پرسنل عملیات می باشند. سرعت گازدر لحظه خروج از فلر بستگی به بلندی داشت و عدم دقت در طراحی بلندی دودکش باعث ایجاد مشکلاتی درنگهداری شعله وسوختن گازها می گردد.



Sonicفلرهای

این نوع فلرها برای جریانهای پرفشارگاززائد ومعمولا با سرهای چندتایی بکار می رود ودارای سیستم های کنترلی چند مرحله ای اند .کاربر این فلر مشابه فلرهای القایی هوا است .


فلر سونیک از نوع فشار بالا

فلرهای سیار
این نوع ازیک تریلری که دارای فلر واتاق کنترل که بروی آن قرار گرفته است ساخته شده ومزیت آن این است که در مکانهایی که شنی وماسه ای می باشد قابل استفاده است.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
شعله هیدروکربن ها به علت ذرات کربن که دراثرحرارت سفید می شوند ، درخشان هستند.
این مورد هنگاهی که شرایط احتراق کاملا مهیاست پرواضح است ؛اما هنگاهی که شرایط مناسب نباشد دود را به همراه ودرخشندگی کم می شود.این دود زمانی که در حین احتراق سیستم از سوخت به طور کامل یا محلی غنی است شکل می گیرد.
برخی ازمشکلاتی که ممکن است ایجاد گردد:
شعله نوسانی – دلایل بوجود امدن عبارتند از:
١) بخارآب مرطوب ٢) مواد جامد معلق درون سوخت
٣) طراحی نادرست نوک مشعل جهت سوخت یا بار حرارتی معین
٤) وجود خارجی درمشعل یا نوک آن
شعله بلند ودود زا – دلایل بوجود آمدن :
١) طراحی نادرست نوک مشعل ٢) کمبود هوا جهت احتراق
٣) کمبود بخارآب تزریق کننده
عدم اشتعال- دلایل بوجودآمدن :
١) بخارآب تزریقی زیاد ٢) طراحی نادرست نوک مشعل یا زاویه کم شعله
٣) فشار کم سوخت ٤) مسدود نمودن شیر سوخت
٥) بخارآب مرطوب یا تکه های آب درخطوط بخار آب
شعله سفید وخیره کننده نشاندهنده هوای اضافی ، شعله زرد-سفید نشان می دهد که شعله به خوبی کار می کندواگر شعله نوسانی باشد ؛ نشاندهنده افزایش مصرف بخارآب می باشد.
نوک فلر
ایجاد شرایط مطلوب، جلوگیری از زبانه کشیدن شعله و عملیات احتراق در نوک فلر صورت می گیرد. براساس نیازمندی های ما طراحی این قسمت از فلر ممکن ساده و یا پیچیده باشد. یک مورد که معمولا درآنها درنظر گرفته می شد، در برداشتن پوشش نسوز داخلی آن است که سبب افزایش قطر نوک و حداقل سازی افت دمایی است .
جهت طراحی آنها باید به نوع سرویس دهی ، لوله نوک ،وسیله ای جهت حفظ پایداری شعله همچنین سرعت های بالا است.معمولا جنس این جز فلر از فولادضدزنگ می باشد.صدای پف پف به سبب طراحی ضعیف نوک مشعل یا دراثرهوای کم ویا به علت گرفتگی موقت نوک فلر است.
شکل برگشت شعله نتیجه کمتر بودن سرعت خطی مخلوط محترق شونده از سرعت شعله می باشد که ممکن است بوجود اید که باید به آن توجه نمود.


شعله هیدروکربن ها به علت ذرات کربن که دراثرحرارت سفید می شوند ، درخشان هستند.


این مورد هنگاهی که شرایط احتراق کاملا مهیاست پرواضح است ؛اما هنگاهی که شرایط مناسب نباشد دود را به همراه ودرخشندگی کم می شود.این دود زمانی که در حین احتراق سیستم از سوخت به طور کامل یا محلی غنی است شکل می گیرد.


برخی ازمشکلاتی که ممکن است ایجاد گردد:


شعله نوسانی – دلایل بوجود امدن عبارتند از:


١) بخارآب مرطوب ٢) مواد جامد معلق درون سوخت


٣) طراحی نادرست نوک مشعل جهت سوخت یا بار حرارتی معین


٤) وجود خارجی درمشعل یا نوک آن


شعله بلند ودود زا – دلایل بوجود آمدن :


١) طراحی نادرست نوک مشعل ٢) کمبود هوا جهت احتراق


٣) کمبود بخارآب تزریق کننده


عدم اشتعال- دلایل بوجودآمدن :


١) بخارآب تزریقی زیاد ٢) طراحی نادرست نوک مشعل یا زاویه کم شعله


٣) فشار کم سوخت ٤) مسدود نمودن شیر سوخت


٥) بخارآب مرطوب یا تکه های آب درخطوط بخار آب

شعله سفید وخیره کننده نشاندهنده هوای اضافی ، شعله زرد-سفید نشان می دهد که شعله به خوبی کار می کندواگر شعله نوسانی باشد ؛ نشاندهنده افزایش مصرف بخارآب می باشد.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
شعله آبی رنگ بیان کننده سوختن گوگرد می باشد.

 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
جرقه زن ها

جهت جرقه زنی ومعمولا دربالای مکان انتشار شعله قرار دارد.جرقه زن ها از راه دور درکنار فلروبا فاصله حداقل صد فوتی(سی متر) از دودکش کنترل می شوند.یک نمونه ازجرقه زن ها را می توانید درشکل زیر مشاهده نمایید.

پيلوت

یک جزء انتگرالی درهرسیستم فلر می باشد که جرقه زنی را کنترل می نماید.این جزء همیشه روشن وبرای روشن نگه داشتن مشعل به کار می رود وممکن است به طور دستی یا بطور خودکار کنترل شود.درسیستم های خودکار از یک چشمی تشخیص شعله با استفاده ازاشعه مادون قرمز(برای فلرهای زمینی ازاشعه ماوراءبنفش)صورت می گیرد. تعداد مشعل های پیلوت به اندازه فلر،امکان پذیری، ترکیب گاز وشرایط وجهت باد بستگی دارد.

برای طراحی فلرها موارد زیر را درنظر می گیرند که توضیح داده خواهد شد.۱) دما
٢) فشار عملیات

٣) درصد ترکیب هوا یا اکسیژن

٤) میزان بارگیری

٥) مساحت طرح و ارتفاع

٦) صدا

۷) دستگاه های مجاور

۸) سیال ورودی
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
بازيافت حرارت از گازهاي حاصل از احتراق واحد نيروگاه پتروشيمي رازي

دانلود
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
فاکتور کلی جهت طراحی یک مشعل همیشه ایمنی و حفاظت کارکنان می باشد در برابر شعله خارج شده از سوی فلر در کدام خالت؟ در حالت ماکزیمم شدت حرارتی.
که این خود یک نوع درجه بندی دارد:
2000 btu/hr.ft2
برابر با 9 ثانیه می باشد
بالاتر از 5500
باعث ایجاد تاول در افراد می شود.
پس جهت جلوگیری بهتر از میزان شدت بار حرارتی کمتر از 1500 باشد.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
استانداردهای طراحی فلر وگودال آتش

1- API RP 521
2- IPS 420
3- IPS 210
 
بالا