طراحی مکانیکی از تئوری تا عمل

siina2637

عضو
خیلی حرف شما خنده دار بود یکی از دوستان من دانشجو مکانیک خودرو یک بدنه خودرو با کتیا طراحی کرده بعد از کلی زحمت و محاسبات بسیار دقیق و انجام تست تصادف و هزار جور دنگ و فنگ دیگه تازه تونسته نتیجه بگیره فقط یک عکس تو صفحه اجتماعیش از طرحش گذاشته هزار تا مشتری پیدا کرده اما تو ایران مشتری نداره در صورتی که طرحش قیمت میلیاردی داره اما چون تو ایران تفکر اینه که محاسبات زیاد مهم نیست خریدار نداره
خواهشا با این فکرهاتون صنعت رو خراب نکنید بنده یک بار از اوستا کارم پرسیدم قالب رو چه جوری تحلیل میکنی که بفهمی مواد توش پر میشه یا نه گفت این سوسول بازی ها چیه این هست صنعت تخمین چشمی ما جناب مهندس

یه تجربه می خوام خدمتتون عرض کنم، من برای یکی از دستگاه هایی که طراحی که طراحی کردم یه استراکچر طراحی کردم که باید با قوطی و نبشی درست میشد، تو آباکوس این رو مدل کردم، و تمامی محاسبات لازم رو انجام دادم، وقتی که نقشه رو برای ساخت تحویل کارگاه دادم، فرداش که رفتم دیدم تو قسمتی از کار به جای نبشی از قوطی استفاده شده، پرسیدم چرا؟ گفتند با قوطی راحتتریم، یعنی تمامی محاسبات و مدلسازی من رفت رو هوا و من تنها نفری بودم که ادعا داشتم که این کار اشتباهه چون محاسبه انجام داده بودم. جالب اینجاس که فردا که این استراکچر در مقابل بار تغییر شکل بده اولین کسی که متهم میشه مهندس طراح هست.
 

arashrostami

عضو جدید
من مهندس برق هستم میخوام یه دستگاه صنعتی طراحی کنم بخشای مکانیکیشو می خوام خودم طراحی کنم واسه همین مکانیک میخام بخونم واسش یه بازه 4 ساله در نظر گرفتم آیا با خوندن درسای کارشناسی مثل استاتیک دینامیک مقاومت طراحی اجزا دینامیک و ارتعاشات و چند تا از درسای ارشد میشه توانایی این کارو بدست آورد؟ از کجا بفهمم چیارو باید بخونم؟
 

Uchiha Itachi

عضو جدید
من مهندس برق هستم میخوام یه دستگاه صنعتی طراحی کنم بخشای مکانیکیشو می خوام خودم طراحی کنم واسه همین مکانیک میخام بخونم واسش یه بازه 4 ساله در نظر گرفتم آیا با خوندن درسای کارشناسی مثل استاتیک دینامیک مقاومت طراحی اجزا دینامیک و ارتعاشات و چند تا از درسای ارشد میشه توانایی این کارو بدست آورد؟ از کجا بفهمم چیارو باید بخونم؟

فکر نمی کنم بتونید توانایی های یک مهندس مکانیک رو با خوندن کتب text به دست بیارید (احتمالش بسیار کم هست). واقعیت این هست که مکانیک هم مثل برق انتهایی نداره و شما هر مقدار مطالعه کنید طراح بهتری می شوید.

همون طور که عرض کردم اگر چه احتمال رو کم می دونم که به هدفتون برسید اما اگر واقعاً بر روی هدفتون مصر هستید و احساس می کنید پشتکار لازم رو دارید و البته ماشینی که قصد طراحی اون رو دارید یک ماشین صرفاً مکانیکی است (منظورم بدون بحث انتقال حرارت و انتقال جرم و سیال و امثالهم هست) پیشنهاد می کنم کتب زیر رو به ترتیب و به صورت هدفمند مطالعه کنید که به نظر بنده پایه های مهندسی مکانیک طراحی کاربردی است: استاتیک مریام، دینامیک مریام، مقاومت مصالح جانسون و طراحی اجزا شیگلی.

در مورد طراحی اجزا شیگلی پیشنهاد می کنم تا جایی که خاطرم هست در زمان تحصیل بنده در مقطع کارشناسی ترجمه خوبی از اون موجود نبود (البته الان رو که زمان گذشته اطلاع ندارم) بنابراین پیشنهاد می کنم اگر می تونید از نسخه های زبان اصلی افست استفاده کنید که در بازار هم هست.

براتون آرزوی موفقیت دارم :gol:
 
آخرین ویرایش:

(هادی)

کاربر فعال تالار ریاضی ,
سلام
من خودم مهندسی مکانیک خونده ام. فکر می کنم یه مهندس طراح خوب شدن فقط این نیست که کتاب بخونی. کتاب رو حتما باید بخونی. به خصوص کتاب هایی رو که دوستمون گفت. اما دو تا چیز دیگه هم میخاد. یکی نرم افزارهای مهندسی مکانیک (مثلا solidworks) و یکی هم آچار دست گرفتن. از این دو تا غافل نشید و الا مثل من میشید
 

rad-2

عضو جدید
با سلام

من طراح هستم و ميتوانم چيزهاي نوين و جالبي اختراع و طراحي كنم. چندين سال با 3D اتوكد كار ميكردم و واقعا در طراحي صنعتي با اتوكد سه بعدي كم نظير (شايد هم بي نظير) باشم اما يك سالي ميشود كه با كتيا هم كار كرده ام اگرچه نه تحصصي ولي مي توانم بيشتر طراحي هاي خود را با ان انجام دهم. اين يكي از نمونه هاي اختراع من است كه با اتوكد ترسيم كرده ام.

من در اينجا خواستم خودم و توانايي ام را معرفي كنم شايد يكي از مهندسين پروژه اي داشته باشد و بخواهند شكل كامل دستگاه خود با كليه جزييات و قطعات اش را بشكل علمي و تكنيكي سه بعدي سازي كند كه در اينصورت ميتواند پروژه خود را به من بسپارد چون هم مخترع هستم و هم طراح خبره ادوات صنعتي و البته انقدر طرح هاي قوي و قابل اجرا دارم كه نيازي به ايده ديگران ندارم و اساسا بدليل تواناييم از كپي سازي بيزار هستم.

علاوه بر اين موارد انگليسي فني خوبي دارم و هر مقاله پرفشنالي را مي توانم ترجمه كنم كه مزيد بر ساير تخصص هاي من است. بهر حال شايد در پست جداگانه ديگري هم كارهايم را معرفي كردم. فعلا اين يكي چند طرحي را كه در زمينه هاي مختلف طراحي كرده ام ارسال مي نمايم تا توانايي من بيشتر معلوم شود. بعض اين طرح ها اختراع است.

 

parspajouhaan

عضو جدید
از زمان تولد توربینهای گازی امروزی در مقایسه با سایر تجهیزات تولید قدرت , زمان زیادی نمی گذرد . با این وجود امروزه این تجهیزات به عنوان سامانه های مهمی در امر تولید قدرت مکانیکی مطرح می باشند . از تولید انرژی برق گرفته تا پرواز هواپیماهای مافوق صوت همگی مرهون استفاده از این وسیله سودمند می باشند . ظهور توربینهای گازی باعث پیشرفت زیادی در رشته های مهندسی مکانیک , متالورژی و سایر علوم مربوطه گشته است . بطوری که پیدایش ****آلیاژهای پایه نیکل و تیتانیوم به خاطر استفاده آنها در ساخت پره های ثابت و متحرک توربینها که دماهای بالایی در حدود 1500 درجه سانتیگراد و یا بیشتر را متحمل می شوند, از سرعت بیشتری برخوردار شد . به همین خاطر امروزه به تکنولوژی توربینهای گازی تکنولوژی مادر گفته می شود و کشوری که بتواند توربینهای گازی را طراحی کند و بسازد هر چیز دیگری را هم می تواند تولید کند .
 

Similar threads

بالا