طراحی مفهومی فرایند های شیمیایی | Conceptual Design of Chemical processes

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طراحی مفهومی دانشی است که در طی آن با بررسی جوانب و مزایا و معایب یک پروسه برای انجام یک فرآیند شیمیایی انتخاب و آماده می شود.
در اصل ان چه که ما به صورت PFD میبینیم.حاصل همین طراحی مفهومی است.
در طراحی مفهومی ما به مسایل مهم پرداخته و تلاش می کنیم برای پرسش های از قبل:
-کدام روش با توجه به هزینه ی آن بازدهی بالاتری دارد.
-کدام روش ها اجزایی تر است
و پرسش های کلی دیگری از این دست پاسخ پیدا کنیم.بنابراین به سراغ جزئیات امر نمی خواهیم رفت.
مثلا ما باید تعیین کنیم در مرحله ی جداسازی از چه تجهیزاتی و به چه دلیلی استفاده می کنیم.ولی به محض اینکه بر ما معلوم شد از ستون تقطیر استفاده خواهیم کرد دیگر با این کاری نخواهیم داشت که ستون ما چند سینی خواهد داشت یا قطر ان چقدر باید باشد.این ها سوالاتی است که پاسخ آن در طراحی جزیی و به کمک نرم افزارهای شبیه ساز چون Hysys و Aspen
به دست خواهد آمد.
یک لحظه توجه کنید که می خواهید یک پروسه برای جداسازی آب از استون طراحی کنید.ناگفته پیداست که چندین گزینه وجود خواهد داشت.حالا برای انتخاب یک روش چه کار باید بکنیم:
طبیعی است که باید بهترین روش باشد وبنابراین چاره ای نیست مگر این که یک یک این روش های ممکن بررسی شود.ولی توجه کنید که اگر ما بخواهیم پروسه را هر بار با هر یک از تجهیزات به طور جداگانه طراحی کنیم چه مقدار زمان بر خواهد شد.برای حل این مشکل چاره ای نیست مگر این که به سراغ قواعد سرانگشتی و تقریب زدن برویم.
بنابراین انتخاب پروسه دارای مراحل زیر خواهد شد:
ماحصل این عملیات منجر به تهیه یک PFD و یک سری سند که ان را تحلیل می کند می شود.
یعنی همان چیزی که ما به عنوان لیسانس از شرکت های بزرگ خریداری می کنیم.

1-در نظر داشتن همه ی روش ها که امکان اجرای پروسه را دارند. 2-انتخاب چند روش معین که از بقیه دارای موقعیت بهتری هستند. 3-بررسی همه ی این روش ها و انتخاب بهترین روش به کمک قواعد سرانگشتی و تقریبی



فایل صوتی سخرانی دکتر امیدخواه رییس توسعه و پژوهش پالایش و پخش در مورد طراحی مفهومی فرایندهای شیمیایی
73 دقیقه


conceptual design omidkhah.mp3


توجه : از مهندسین عزیزی که ارشد گرایش فرایند میخونن خواهشمندم در صورت تمایل پروژه های درس طراحی فرایندشونو اینجا قرار بدهند تا دیگران نیز بتونن استفاده کنند با تشکر:gol:
 
آخرین ویرایش:

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طراحی به مثابه ی هنر

فرض کنید همه ی بچه های تالار به نزد یک نقاش مطرح و نزد یک استاد ریاضی بزرگ به ظور همزمان تعلیم می گیرند.
با فرض این که همه از هوش و استعداد و قدرت فراگیری یکسانی برخوردار بوده و تمام تعالیم را در یک سطح و ان هم 100% آموخته باشند در امتحان پایان دوره چه وضعیتی پیش می آید؟
پیداست که اگر شرایط بالا صادق باشد همه ی بچه ها باید به سوالات ریاضی یک جور(صحیح) پاسخ بدهند.بنابراین اگر فرقی در پاسخ ها باشد این یعنی که یکی اشتباه کرده است.
اما در مورد نقاشی چطور؟
طبیعی است که امکان ندارد دو نفر از یک موضوع یک تصویر یکسان بکشند.چون در کنار آموخته ها یک رشته مسایل روحی و درونی نیز در انسان ها وجود دارد که سبب تفاوت در نتیجه می شود.
در طراحی مفهومی نیز با توجه به نوع نگرش متخصصان و سلیقه های گوناگون ما تفاوت هایی در نتیجه ی طراحی و ارائه pfd می بینیم.
به همین دلیل است که شرکت های فروشنده ی دانش فنی برای فرآیندهای یکسان روش های گوناگونی دارند.
زمانی که می خواهیم تعداد مراحل جداسازی را در یک ستون تقطیر پدا کنیم چاره ای نداریم به جز این که به سراغ یک روش تحلیلی برویم.مثلا روش مک کیب.
یعنی:
1-فشار بخار و دمای اشباع را به دست بیاوریم.
2-حالت خوراک را پیدا کنیم
3-موازنه ی جرم بنویسیم و شدت جریان در بالا و پایین برج را پیدا کنیم.
3-جزمولی خروجی از بالا و پایین را اگر نداشته باشیم از طریق موازنه پیدا کنیم.
4-منحنی تعادل را به کمک ضریب فراریت رسم نماییم.
5-شیب خط خوراک را پیدذا کرده و خط آن را رسم کنم.
6-خط بالای برج و پایین برج را رسم کنیم.
7-با توجه به رفلاکس پایین برج را اپتیمم کنیم.
8-با توجه به خط تعادل و منحنی به دست امده در بالا و پایین نقطه ی خوراک شروع به رسم خطوط نموده و مراحل جداسازی را پیدا کنیم.
طبیعی است اجرای این الگوریتم چه مدار طولانی و وقت گیر خواهد بود.و ما در پست های پیش گفتیم که در طراحی مفهومی زمانی برای این جور وقت گذرانی ها وجود ندارد.فرض بفرمایید ما برای امتحان چند روش برای انتخاب بهترین جداساز بخواهیم چند گزینه را امتحان کنیم.با توجه به حجم این روش های تحلیلی ببینید چه قدر وقت از دست می دهیم.بنابراین باید به دنبال روشهای جایگزین باشیم.
یک روش مینیمم برای تعیین حداقل ینی های مورد نیاز استفاده از فرمول Fenske است که می گوید:


Ln (xD/1-xD)*(1-xW/xW)
N+2=---------------------------------------
Ln alpha
که xD جز مولی محصول بالای برج
xW جز مولی محصول پایین برج
alpha ضریب فراریت
N حداقل سینی های می باشد.
توجه داشته باشید برای طراحی یک دستگاه در طراحی مفهومی میزان بازدهی را 99.5% بگیرید.
در ادامه کارایی این معادله را نسبت به روش تحلیلی بررسی می کنیم.
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
میدونید که مهمترین مرجع برای طراحی مفهومی کتاب Conceptual Design of Chemical Processes by James Douglas هست که متاسفانه در نت نیست
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در ادامه خلاصه ای از کتاب مذکور رو که بسیار کتاب مفیدی برای مهندسین شیمی هست بصورت pdf قرار میدم و به مرور پیش میریم

بخش اول:
What is a conceptual design
 

پیوست ها

  • Chapter 1.pdf
    209.3 کیلوبایت · بازدیدها: 13

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
Current Trends in Conceptual Process Design

Current Trends in Conceptual Process Design

Current Trends in Conceptual Process Design

 

پیوست ها

  • gadewar.pdf
    439.6 کیلوبایت · بازدیدها: 12

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
Conceptual Process Design for Aromatic/Aliphatic Separation with Ionic Liquids

Conceptual Process Design for Aromatic/Aliphatic Separation with Ionic Liquids

Conceptual Process Design for Aromatic/Aliphatic Separation with Ionic Liquids

 

پیوست ها

  • 431.pdf
    247.9 کیلوبایت · بازدیدها: 9

t.salehi

عضو جدید
کاربر ممتاز
طراحی مفهومی دانشی است که در طی آن با بررسی جوانب و مزایا و معایب یک پروسه برای انجام یک فرآیند شیمیایی انتخاب و آماده می شود.


ممنون حامد جان از تاپیک خوبت:gol:
مثل همیشه عالی و مفیده;)

طراحی به مثابه ی هنر


به نظر من هم کار یک مهندس فرایند به جز جنبه علمیش، یک نوع هنر محسوب میشه.
فرد باید دید مهندسی قوی و همه جانبه ای داشته باشه تا بتونه یک مهندس مجرب و قدر بشه، و علاوه بر ان خلاقیت
:smile:
 

p0aq

عضو جدید
نرم افــــــــــــزار Qualitek 4 یکی از بهترین برنامه ها در جهت طراحی مفهومی فرآیند است ...

این نرم افزار به مهندس این امکان رو می دهد که از میان ده ها و شاید هزاران طرح بهترین گزینه رو جهت طراحی یک فرایند انتخاب کند ...
 
آخرین ویرایش:

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نرم افــــــــــــزار Qualitek 4 یکی از بهترین برنامه ها در جهت طراحی مفهومی فرآیند است ...

این نرم افزار به مهندس این امکان رو می دهد که از میان ده ها و شاید هزاران طرح بهترین گزینه رو جهت طراحی یک فرایند انتخاب کند ...


مهندس اطلاعات بیشتری از این نرم افزار داری؟
 
  • Like
واکنش ها: p0aq

p0aq

عضو جدید
کارکرد این نرم افزار به روش تاگوچی است ...




روش تاگوچي يك روش طراحي سلسله آزمايشات است كه در شاخه هاي مختلف علوم تحقيقاتي كاربرد يافته است. در اين روش براي بررسي خواص متغييرهايي كه كميت هاي مختلف با سطوح متفاوت بر آن تاثير مي گذارند؛ با استفاده از آرايه هاي متعامد خاص ، به جاي انجام تمام آزمايشات-شامل تمامي تركيبات- تعداد محدودي آزمايش ( كه توسط روش تاگوچي مشخص مي شود) انجام شده و با استفاده از نتايج اين تعداد آزمايش محدود، حالت بهينه مورد انتظار بين تمامي حالات پيش بيني مي شود.

حامد جان برای آشنایی بهتر با این روش پیشنهاد می کنم کتاب " طراحی آزمایش به روش تاگوچی با استفاده از نرم افزار Qualitek 4 " نوشته الهام زینالی ( انتشارات شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ) رو حتما " مطالعه کن ...
 

p0aq

عضو جدید
نقش شبيه سازي در مهندسي فراينـــــــــــــــد

نقش شبيه سازي در مهندسي فراينـــــــــــــــد




كاربردهاي شبيه سازي :


به رغم تعريف ساده فوق، كاربردهاي شبيه سازي بسيار متنوع و گوناگون است. در اينجا، اين كاربردها در سه قسمت مرور ميشوند:



پژوهش و توسعه فرايندها، طراحي فرايند، و راهبري كارخانجات .

الف – كاربردهاي شبيه سازي در پژوهش و توسعه فرايندها:

بطور سنتي، پژوهش درباره روشها يا سيستمهاي جديد توليد به كمك واحدهاي پيشتاز انجام مي شده است. اما نظر به هزينه زياد ساخت و نگهداري اين واحدها، از چندين سال پيش، فكر استفاده از نرم افزارهاي شبيه سازي براي كاستن از اين هزينه ها مطرح شده است. با بكارگيري اين نرم افزارها ميتوان گزينه هاي مختلف خط توليد را بررسي كرد، افزايش ظرفيت واحد را مورد مطالعه قرار داد و در نهايت، واحد پيشتاز را بهينه طراحي كرده و ساخت. از طرف ديگر، بخشهايي از فرآيند را كه با شبيه سازي آنها اطلاعات كافي براي طراحي واحد بدست مي آيد، مي توان از واحد پيشتاز حذف کرد.همچنين ازاشتباهات پرخرج در طراحي و ساخت واحدهاي پيشتاز پيشگيري كرد.

ب – كاربردهاي شبيه سازي در طراحي فرايند:

امروزه به نحو گسترده اي از نرم افزارهاي شبيه سازي در طراحي فرايند استفاده ميشود. كاربردهاي اين نرم افزارها در اين حوزه از حيث گستردگي كار از محاسبه ساده خصوصيات ترموفيزيكي جريانها يا حتي مواد خالص شروع شده و به طراحي كارخانجات كامل با در نظر گرفتن تاسيسات جانبي، خطوط لوله تامين خوراك، يا انتقال محصول، و بررسي سيستمهاي كنترل ميرسد. از آنجا كه اين روش از محاسبات دستي ساده تر، سريعتر و دقيقتر است، با تكرار آن در شرايط مختلف به سهولت و با صرف زمان بسيار كمتري ميتوان مجموعه كاملي از عملكرد فرآيند در حالت هاي مختلف را پيش بيني كرده و از اين طريق، ضمن كاهش هزينه هاي اضافي سرمايه گذاري ثابت (دستگاههاي اضافي) و كاستن از هزينه هاي عملياتي (مصرف آب، انرژي و …)، قابليت انعطاف بيشتري را در طرح فرايند بوجود آورده و نقطه بهينه از لحاظ هزينه ها، رواني عمليات، ايمني، محيط زيست و غيره را بدست آورد.

افزون بر اين، از آنجا كه طراحي فرايند از طراحي دستگاه ها و تجهيزات مكانيكي، پايپينگ، ابزار دقيق، سيستم هاي برقي و سازه و ساختمان جدا نيست، از اطلاعات حاصل از شبيه سازي در حالتهاي مختلف ميتوان براي كمك به طراحي اين سيستمها نيز بهره گرفت. نرم افزارهاي جديد شبيه سازي از قابليت اتصال به نرم افزارهاي طراحي اين سيستم ها و انتقال اطلاعات به آنها بهره مندند.

پ – كاربردهاي شبيه سازي در بهره برداري مطلوب از تاسيسات موجود :

در كارخانجات موجود با كمك نرم افزارهاي شبيه سازي مي توان فرايند توليد را مورد بررسي و ارزيابي موشكافانه قرار داده و از اين طريق، بطور كلي عمليات را بهبود بخشيد. در صورتي كه از نرم افزارهاي پيشرفته تر استفاده شود، امكان بهينه سازي در جا براساس شرايط توليد (مانند دماي خوراك و شرايط اقليمي) نيز وجود دارد.

كاستن از مواد و انرژي مصرفي نيز از جمله مطالعاتي است كه ميتوان به كمك اين نرم افزارها انجام داد. اما يكي از كاربردهاي بسيار مهم استفاده از نرم افزارهاي شبيه سازي كشف حداكثر ظرفيتهاي توليدي موجود و قابل استفاده در خط توليد است كه گاه بهره گيري از آنها هزينه اي بسيار كم و درآمدي قابل توجه دارد. در همين زمينه ميتوان تنگناهاي فرايند را نيز شناسايي كرد و به رفع آنها همت گماشت.

يكي از كاربردهاي جديد نرم افزارهاي شبيه سازي، بررسي صحت عملكرد سيستمهاي كنترل موجود و تنظيم مجدد آنها است. اين كار به كمك نرم افزارهاي شبيه سازي ديناميك انجام ميشود. با ظهور نرم افزارهاي پيشرفته تر جديد كه امكاناتي از قبيل توسعه پذيري، شكل پذيري، اتوماسيون، اتصال به نرم افزارهاي ديگر و پايگاه هاي داده ها، گنجاندن مدلهاي نزديك به واقعيت (موسوم به High-fidelity) در آنها و توانايي هاي ترسيمي و ارزيابي وسيعي را در اختيار قرار داده اند، نه تنها اين كاربردها گسترش بيشتري يافته بلكه استفاده از منافع اين كار با سرعت و بازدهي بيشتري نيز همراه شده است.

كاربردهاي نوين شبيه سازي پيشرفته:

بايد دانست كه در گذر سالها، با انباشته شدن تجربيات متعدد از شبيه سازي، اعتماد به نتايج شبيه سازي بسيار مستحكمتر شده است بطوري كه امروزه كمتر مدير مطلعي يافت ميشود كه نه تنها در مورد فوايد اصل شبيه سازي كه حتي كاربرد آن در موارد حساسي چون كنترل فرآيندها ترديد به خود راه دهد. نظر به برخي از كاربردهاي پيشرفته نرم افزارهاي شبيه سازي اين موضوع را بيشتر روشن ميكند:

الف – ارتباط با نرم افزارهاي ديگر:

تبادل اطلاعات با نرم افزارهاي ديگر بصورت دوطرفه، توانايي دست ورزي در اطلاعات كتابخانه اي، افزودن مدلهاي دلخواه كاربر و اجراي برنامه طبق روش دلخواه كاربر با معماري باز نرم افزارهاي امروزي شبيه سازي ممكن شده است. با پديد آمدن فكر CAPE-OPEN اين كار شكل جدي تري نيز به خود گرفته و نويد ظهور نرم افزارهايي با قابليتهاي گسترده پذيرش قطعاتي از نرم افزارهاي ديگر براي بهينه سازي توانمنديها را ميدهد.

ب – استفاده مستقيم در كنترل فرايند:

نرم افزارهاي نوين از توانايي اتصال مستقيم يا با واسطه به انواع سيستم هاي كنترل فرايند واقعي برخوردارند و در نتيجه، مي توان از آنها براي بهينه سازي لحظه اي عملكرد واحد با تعيين نقاط مقرر بهينه بهره گرفت. معماري باز و توان محاوره با نرم افزارهاي ديگر، حتي امكان پياده سازي الگوريتم هاي پيشرفته كنترل مانند كنترل مدلي پيشگو (MPC) ، كنترل بهينه، كنترل تطبيقي و نظاير آنها را فراهم ميآورد.

پ – آموزش اپراتورها :

دقت شبيه سازي ديناميك فرآيندها امروزه چنان است كه ميتوان از آن براي خلق موقعيتهاي نامطلوب يا اضطراري مجازي و آموزش چگونگي مهار آنها به اپراتورها استفاده كرد. نظير اين كار سالها پيش از اين در كارهاي حساس مانند ناوبري هواپيما و سيستم هاي دفاعي انجام مي شده است. با كاهش هزينه هاي پياده سازي اين توانايي در صنايع شيميايي، زمينه هاي كاربرد آن در اين صنايع نيز فراهم آمده است.

ت – تسريع پروژه ها :

طراحي كارخانجات فعاليتي گروهي است كه با توزيع مناسبتر داده ها و اطلاعات، جلوگيري از دوباره كاري و مديريت شايسته تغييرات، به طرز چشمگيري شتاب ميگيرد. توجه به نياز واحدهاي مختلف مهندسي براي تبادل اطلاعات، لزوم حركت از سطح سيستمهاي سنتي نقشه – محور (بيشتر متكي به نرم افزارهاي ساده نقشه كشي مانند AutoCAD) به سطح سيستمهاي نوين «داده – محور» را بطور جدي مطرح ميكند. از آنجا كه در اين سيستمهاي هوشمند، تمام بخشهاي مهندسي و مديريت پروژه ها به پايگاه مركزي داده ها دسترسي دارند، پويايي قابل ملاحظهاي در انجام پروژه ها به وجود مي آيد.

افزون براين، اطلاعات طراحي سرمايه ارزشمندي است كه پس از پايان طراحي نيز در طول عمر كارخانجات بايد مورد استفاده قرار گيرد. بنابراين، وجه ديگر اين كاربرد، ايجاد امكان بهره گيري از اطلاعات طراحي در طول عمر كارخانه براي انواع طراحي، برنامه ريزي تعميرات و نظاير آنهاست.

نرم افزارهاي امروزي شبيه سازي از توان قابل ملاحظه اي براي تبادل اطلاعات با پايگاه هاي داده ها از طريق پروتكلهاي استاندارد برخوردارند و در ضمن مدلهاي ساخته شده در آنها را با توجه به بندهاي ب و پ بالا ميتوان در طول زمان بهره برداري از كارخانجات مورد استفاده قرار داد.

ث – اتصال به سيستم مديريت :

در دوران ما، توليد به كمك كامپيوتر (CIM)، تجارت الكترونيكي، بازرگاني الكترونيكي و سيستم هاي اطلاعات مديريت به سرعت در حال رشدند. امروزه سيستم هاي مديريت، حسابداري، برنامه ريزي، طراحي، كنترل عمليات و راهبري به دليل نياز به نظارت و تنظيم روابط ميان توليدكنندگان، مجاري توزيع فرآورده ها، شبكه هاي حمل و نقل و خريداران به يكديگر متصل مي شوند.

ازاين طريق، امكان پيش بيني و در نظر گرفتن تقاضاي بازار، اجراي سفارشها و ايجاد هماهنگي در تامين مواد اوليه، تخصيص ظرفيت هاي توليد و برنامه ريزي براي آن و زمانبندي تحويل محصول به وجود مي آيد كه در فضاي رقابتي تجارت جهاني امري حساس و فوق العاده مهم ارزيابي مي شود. مجدداً، شبيه سازهاي امروزي به دليل توان محاوره با پايگاه هاي داده ها و معماري باز خود توان مشاركت در اين فعاليت مهم را دارند.

بنابراين، شايسته است به جامعه مهندسي شيمي كشور هشدار داده شود كه همزمان با تكامل قابليت هاي دروني نرم افزارهاي شبيه سازي (نكته اي كه در كشور ما فوق العاده مورد توجه است)، چگونگي ايجاد ارزش افزوده از مدلها نيز در سطح جهاني اهميت بسيار يافته است تا آن جا كه تحولي اساسي در سنت 50 ساله مهندسي فرايند (آزمايشگاه – افزايش مقياس – طراحي -- بهينه سازي) بوجود آورده و با توسعه دامنه كاربرد شبيه سازي از مرحله تئوري تا بهره برداري عملي، اصولاً روش انجام كارهاي مهندسي از مرحله آزمايشگاه تا طراحي و از آنجا تا راهبري كارخانجات را به طرزي بنيادي و چشمگير دگرگون كرده است.

اين روند، بدليل نياز به كاهش هزينه هاي مواد اوليه، سرمايه گذاري ثابت، ميزان انرژي مصرفي، مقدار ذخيره سازي مواد، مقدار محصولات نامرغوب و مقدار آلاينده هاي توليد شده شتاب گرفته است. دراين شرايط، بازنگري اساسي در نحوه نگرش به مقوله شبيه سازي بطور اخص و نرم افزارهاي مهندسي به معناي عام و باور به تاثير نرم افزارهاي معتبر و قابل اعتماد در افزايش كارآيي سازمان و تحصيل سهم شايسته از بازار جهاني لازم است.







 

p0aq

عضو جدید
برای آشنایی با موارد سرانگشتی ، نمودارها و صفحات جریان مطالعه جــــــــــــزوه " بررسی مقدماتی طرح " دکتر داود رشتچیان (دانشگاه صنعتی شریف ) بهترین گزینه است ...
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
Formaldehyde produced industrially from methanol

Formaldehyde produced industrially from methanol

اینم یه پروژه انجام شده بچه های دانشگاه تهران
تولید فرمالدهید از متانول
 

پیوست ها

  • PROJECT_pirozfar-process.PDF
    285.8 کیلوبایت · بازدیدها: 12

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
A Process-Integrated Conceptual Design Environment for Chemical Engineering

A Process-Integrated Conceptual Design Environment for Chemical Engineering

A Process-Integrated Conceptual Design Environment
for Chemical Engineering

 

پیوست ها

  • 10.1.1.40.2552.pdf
    291.4 کیلوبایت · بازدیدها: 8

abbah274

عضو جدید
Conceptual Design of Chemical Processes by James Douglas

Conceptual Design of Chemical Processes by James Douglas

میدونید که مهمترین مرجع برای طراحی مفهومی کتاب Conceptual Design of Chemical Processes by James Douglas هست که متاسفانه در نت نیست

اين لينكهاي كتاب در rapidshare هستش اميدوارم خيلي زود حذف نشه
كتاب اسكن شده به صورت دو صفحه اي است.;)
http://rapidshare.com/files/206684712/0070177627.part1.rar
http://rapidshare.com/files/206685285/0070177627.part2.rar
http://rapidshare.com/files/206685368/0070177627.part3.rar
http://rapidshare.com/files/206685799/0070177627.part4.rar
http://rapidshare.com/files/206686319/0070177627.part5.rar
http://rapidshare.com/files/206686416/0070177627.part6.rar
 

abbah274

عضو جدید
برای آشنایی با موارد سرانگشتی ، نمودارها و صفحات جریان مطالعه جــــــــــــزوه " بررسی مقدماتی طرح " دکتر داود رشتچیان (دانشگاه صنعتی شریف ) بهترین گزینه است ...

سلام مهندس
اين جزوه اي كه گفتي رو از كجا ميشه گير اورد. ممنون
 

Audi.R8

عضو جدید
کاربر ممتاز
Conceptual Design of Chemical of Chemical Processes

Conceptual Design of Chemical of Chemical Processes

میدونید که مهمترین مرجع برای طراحی مفهومی کتاب Conceptual Design of Chemical Processes by James Douglas هست که متاسفانه در نت نیست



سلام!
تشکّر از دوست عزیز abbah 247 که این کتاب رو گذاشت! :victory:
من دانلودش کردم و توی لینک های زیر آپلود کردم که اگر از لینک rapidshare نتونستید بگیرید از اینها دانلود کنید. یه فایل با حجم تقریبی60 مگابایت. امیدوارم به دردتون بخوره: :smile:

دانلود


و یا:

دانلود

سبز باشید. :victory:
 
بالا