[ طراحی شهری ]مجموعه ميدان بهارستان و مجلس شوراي اسلامي - تهران

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار

طراحي شهري مجموعه بهارستان با توجه به وضعيت تاريخي ميدان و باغهاي اطراف آن ، به منظور پر رنگ تر كردن سايه تاريخ در اين مجموعه و رفع مشكلات موجود در حال حاضر ، صورت گرفته است .
طرح پيشنهادي با هدف رفع اين ناهنجاريها تهيه گرديده است كه ايده هاي آن به شرح زير بوده و نقشه ساختار پيشنهادي طرح را تشكيل مي دهد :
براي آنكه ميدان بهارستان بتواند به عنوان مركز فضايي مجموعه عمل نمايد و ارتباط مناسبي با فضاها و ابنيه اطراف خود داشته باشد ، ابعاد ميدان تغيير نموده است : به اين ترتيب كه ضلع شمالي آن گسترش يافته و به مجموعه سازمان برنامه و بودجه نزديك تر مي گردد . همچنين بناهاي موجود بين ميدان و مجموعه سازمان برنامه و بودجه حذف مي شوند و ارتباط ميدان با مجموعه مزبور بصورت مستقيم برقرار ميگردد . گسترش ميدان در ضلع شمالي ، موجل رؤيت بيشتر ساختمان جديد شورا از ميدان شده و حضور اين بنا را در ميدان تشديد خواهد نمود .
ضلع شرقي ميدان از نظر فضايي توسعه مي يابد ، و به درون مجموعه مجلس نفوذ ميكند . اين نفوذ دو ساختمان قديمي كوچك دوره قاجار را در بر گرفته و بدين ترتيب ارتباط مجموعه مجلس با ميدان بسيار قوي مي شود . لازم به تذكر مي باشد كه توسعه ميدان در ضلع شرقي در اراضي مجلس تنها به صورت فضايي و بصري ، و به صورت يك صفه سبز در امتداد ميدان خواهد بود و محدوده مالكيت مجلس به قوت خود باقي خواهد ماند .
با توسعه ضلع جنوبي ميدان و احياء باغ نظاميه در محل قديم خود اين ضلع آرايش فضايي نوين و زيبايي تازه اي پيدا خواهد نمود . همچنين احياء باغ نظاميه موجب خواهد گرديد كه ضلع غربي مدرسه شهيد مطهري از تنگنا خارج شود ، و ارتباط فضايي و بصري آن با ميدان بهارستان تشديد گردد . ضمناً احياء باغ بهارستان كه بصورت يك باغ عمومي خواهد بود ، ضمن قوي تر كردن سايه تاريخ در مجموعه بهارستان ، تنوع عملكردي بيشتري را به مجموعه بهارستان كه داراي ابنيه حكومتي ، مذهبي و اداري است خواهد داد .
براي حل مشكل ترافيك مجموعه ، يك حلقه ارتباطي سواره در اطراف مجموعه پيش بيني گرديده كه در طرح تفصيلي و همچنين خيابان جديدي كه احداث شده ، مدنظر قرار گرفته است . در اين راستا خيابان شهيد مصطفي خميني در قسمتي كه از مجموعه عبور مي كند ، بصورت يك بلوار پياده با ترافيك محدود تشريفاتي در مي آيد و گسيختگي بين مجموعه مجلس با ابنيه و عناصر اطراف ميدان ، از بين رفته و يكپارچگي آن تأمين مي شود .







منبع:www.njp-arch.com
 
بالا