[ طراحی شهری ] طرح تفصيلي اصفهان (منطقه مركزي)

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
[h=1]شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس[/h]اصفهان-1367

دو محدوده براي منطقه مركزي تاريخي اصفهان منظور است:
محدوده شهر ديلمي و سلجوقي
محدوده شهر در دوره صفوي
سازمان فضايي شهر ديلمي – سلجوقي بر بازار و نقطه عطف آن (مركز حكومتي ميدان كهنه) راسته هاي اصلي منشعب از بازار مراكز محلات و خود محلات ، دروازه ها و ديواره شهر شكل گرفته است.
سازمان فضايي و استخوانبندي شهر صفوي بسيار وسيع تر و از عناصري تشكيل شده كه شهر را براي يك آينده پرجمعيت تدارك مي بيند.
علاوه بر شهر سلجوقي مجموعه ميدان نقش جهان يا مركز حكومتي به شهر و خيابان چهارباغ بعنوان ستون فقرات جديد از اول بازار در شهر پديد مي آيد كه بطرف جنوب حركت و رودخانه را قطع و در اطراف ميدان و چهارباغ باغات و عمارت هاي دربار صفوي بزرگان و اعيان آن قرار مي گيرد.
- سازمان جديد فضايي شهر يك سيستم بسته مانند شهر سلجوقي نيست و زمينه را براي توسعه وسيع شهر تدارك ديده است .
دو محله بزرگ يعني عباس آباد (براي اعيان شهر) و جلفا (براي ارامنه كوچانده شده از تمام ايران به اصفهان) يكي در شمال و ديگري در جنوب زاينده رود در نظر گرفته شده است. قرارگيري باغات و عمارت ها در دو طرف زاينده رود كه نقشي در سازمان فضايي شهر سلجوقي ندارد، با قرار گرفتن باغات و عمارت ها در كناره آن بصورت گسترده اي وارد سازمان شهري مي شود.
- قدرت سازمان فضايي شهر در دوره صفوي به حدي است كه شهر 5/1 ميليون نفري اصفهان، امروز نيز همچنان بر آن استخوانبندي پايدار است.
- طرح تفصيلي منطقه تاريخي اصفهان عمدتاً ‌متوجه شهر سلجوقي با بخش هايي از شهر صفوي يعني مجموعه ميدان نقش جهان و بخشي از چهارباغ است.
- طراحي بر شناخت دقيق سازمان فضائي تاريخي حفظ و تطابق مناسب آن با نيازهاي امروز و آينده شهر متمركز است .








منبع:www.njp-arch.com
 
بالا