طراحی داخلی و دکوراسیون لابی ساختمان

وضعیت
موضوع بسته شده است.

ox_man_2007

عضو جدید
طراحی و دکوراسیون داخلی لابی هتل
نقش لابی در هتل :

بخش بسيار مهمي از ساختمان هتل را بدين نام مي‏‎خوانند. اين بخش همچون شناسنامه‏اي نمايانگر وضعيت هتل شمرده مي‏شود. نخستين معرّف هتل كه مي‏تواند بيننده و مسافر يا ميهمان را مفتون و فريفتة خود سازد همين بخش است. از ديدگاه يك بينندة‌ دقيق و باتجربه، كه زيبايي و پسنديدگي از نظرش به دور نمي‏ماند، اين قسمت از هتل مي‏تواند او را به خود جلب نمايد و يا از خود براند. در همان ديدار نخست كه از اين قسمت به عمل مي‏آورد و باتوجه به تصويري كه در ذهن او نقش مي‏بندد خواهد توانست، در لحظه‏اي كوتاه، نتيجة‌ ورودش به هتل را تعيين كند، این كه آيا مايل هست ميهمان هتل شود يا ترجيح مي‏دهد كه بازگردد؟ دوام و بقاي نخستين تأثيرهاي ذهني طولاني و گاه دائمي است و همين قسمت از هتل است كه هم مي‏تواند بيانگر وضعيت بيروني هتل باشد و هم گستردگي تجهيزات و امكانات داخل را به معرض ديدار او مي‏گذارد. اهميت اين بخش با ميزان اعتبار و منزلت تمامي هتل و امكانات آن برابري مي‏كند. كنترل هتل در امر ورود و خروج ميهمانان نيز از لابي آغاز مي شود .

لابي كه به منزله قسمت ورودي و مدخل هتل تلقي مي شود، خود شامل قسمت عمده اي از تاسيسات و محل استقرار بسياري از تشكيلات ضروري هتل مي باشد . ميهمان يا مسافر ، در ابتداي ورود ،خود را در محوطه لابي مي بيند و با يك نظر اجمالي به اطراف و جوانب خود ، به درجه اهميت و وضعيت هتل پي مي برد و با يك ديد كامل و دقيق ، از مشخصات و موقعيت هتل آگاه مي شود و احساس مي كند كه هتل از نظر كيفيت كلي در چه منزلتي قرار دارد و از آنچه كه در بدو ورود مي بيند ، مي تواند استنباط كند كه قسمت هاي ناپيداي هتل يعني اتاقها و غيره در چه حال و وضعي است و آيا قابل پسند و جاي دلخواه و مطلوب هست يا خير ، و بدون ترديد و معطلي تصميم مي گيرد كه آيا مي تواند دراين هتل ايامي را به فراغت بگذراند يا خير؟ و مي فهمد آنچه را كه مي جسته است يافته ، يا خير.

بنابراين لابي ، شاخص مهمي است در چگونگي و واقعيت هتل و ارزش و حيثيت آن ، ذكر اين مثال را بي مناسبت نمي دانيم كه در هتلهاي سطح پایين، اغلب مسافرين موقع ورود از رسپشنيست مي پرسند كه آيا ممكن است اتاق را ديد ؟ پس از ديدن اتاق يا حاضر به اقامت در آنجا مي شوند و يا اين كه با اظهار تشكر، خداحافظي نموده به سراغ هتل ديگري مي روند. اين عمل صرفاً از اين جهت است كه در ابتداي ورود و ديدن لابي تا حدي پي برده اند كه وضع داخلي هتل و اتاق ها از چه قرار بايد باشد . والا اگر محيط لابي از جهات مختلف كه شرح آن خواهد آمد در سطح بالايي نمايان گردد ، مسافر اطمينان حاصل مي كند كه اتاقها هم قابل استراحت و داري وسايل كافي خواهد بود و ديگر در صدد برنمي آيند كه قبلاً از اتاقها بازديد كنند. حال اگر صرفاً تمام هم خود را در تجهيز كامل اتاقها ، جهت تأمين رفاه و آسايش مسافران مصروف داريم و به قسمت لابي ، چندان توجهي نكنيم و آن را در سطحي نازل و نامناسب نگهداريم، باز باب طبع و موافق ذوق مسافران نخواهد بود و در اين صورت نيز به هدف خود نرسيده ايم.
پس به همان نسبتي كه اتاقها در حد آبرومندانه ای نگهداري مي شود، توجه بيشتري هم به قسمت لابي كه مشخص كننده ابهت و عظمت هتل است، مبذول گردد تا از تمام جهات، زيبا و دلپسند و جذاب باشد

براي نيل به اين مقصود، بايد از هيچ كوششي نسبت به خوب جلوه دادن لابي ،دريغ نكرد . زيبایيهاي آرشيتكتي، دكور، نور، رنگهاي شاد، هواي مطبوع، مبلمان راحت و با دوام و در عين حال زيبا و خوش رؤيت ، در درجه اول بايد مورد نظر قرار گيرد و نهايت سعي و كوشش را بايد به عمل آورد تا اين قسمت كه گوياي وضعيت داخلي هتل و اتاقها مي باشد حد اعلاي درجه عظمت و زيبايي را در خود جاي دهد و براي اين منظور مهم از ابتكار و ذوق و سليقه هنرمندان و متخصصان و صاحبنظران استفاده نمود.
مهمتر اين كه علاوه بر مراجعه مسافران براي گرفتن اتاق ، اين محل ، يعني لابي هتل ، محل ملاقات ميهمانان و انتظار آنان براي ديدن دوستان و استراحت مسافران مي باشد كه بايستي با داشتن مبلمان راحت و با دوام و آبرومند ، براي اين منظور اختصاص داده شود. كنترل هتل در امر ورود و خروج ميهمانان نيز، از لابي آغاز مي شود.

محل فرانت آفيس (ميز رسپشن) بايد به گونه ای قرار داده شود تا پس از ورود ميهمان يا مسافر، بتواند خود را نشان دهد و ميهمان در جستجوي اين قسمت برنيايد. لازم است كه فضا و مساحت كافي براي اين بخش در نظرگرفته شود تا هنگام ازدحام واردين و شلوغي آن از ايجاد هرگونه مزاحمت پيشگيري شود و همين نكات ظريف و دقيق خود مي‏تواند تأثيرهاي نامطلوب داشته باشد. اگر توجه كنيم كه مسافران اغلب چمدان يا ساك وسايل خود را به همراه مي‏آورند اين موضوع بهتر مشخص خواهدشد كه وجود مساحت كافي در مقابل ميز «رسپشن» يكي از ضرورتهاي هتل است. آنها مي‏‎خواهند مقابل اين ميز و به حالت ايستاده ثبت نام كنند تا در هتل اقامت گزينند و چنانچه مساحت و وسعت مقابل اين ميز كافي نباشد، براي آنها مزاحمت ايجاد خواهد شد. مسافري كه در حال معرفي و ثبت نام خود براي اقامت در هتل ايستاده و چنانچه در مكان مناسب و با وسعت كافي قرار نگرفته باشد با آنهايي كه هتل راترك مي‏كنند و چمدان‏ها و لوازم خود را همراه مي‏برند، تماس يا برخورد مزاحمت‏آميز خواهد داشت و اين خود ناپسند است و تأثيري نامطلوب بر ميهمان خواهد گذاشت كه همين تأثير به نوعي ذهن و فكر او را مغشوش خواهد كرد. توصيه مي‏‎كنيم كه محل مناسبي را در اين بخش براي لوازم و اثاث مسافرين اختصاص دهند تا از بروز اين مشكلات جلوگيري شود. پيش‏بيني چنين نكاتي را بايد به هنگام ساختمان سازي هتل به عمل آورند و چنانچه از اين نكتة مهم غفلت نمايند، نقيصة بزرگي را در هتل ايجاد خواهند كرد كه از منزلت و مدارج هتل به شدت كاسته خواهد شد. در نظر بياوريم كه دسته‎هاي كوچك و بزرگ مسافرين هتل مي‏خواهند (چك آوت) كنند و چمدانها و ساكهاي خود را نيز همراه دارند، دسته‏ها يا افراد ديگري هم براي ثبت نام و اقامت به هتل مراجعه كرده‏‎اند و توده‏‎هاي ساك و چمدان مسافرين بر روي يكديگر انباشته شده و رفت و آمد را دچار مشكل ساخته است. چنين منظره‏اي را به هيچ وجه نمي‏توان براي يك هتل نوين و با عظمت پذيرفته دانست.

همان هنگام كه ساختمان بخش لابي هتل ساخته مي‏شود مي‏بايد كه قسمت اتاقهاي كادر اداري بخش لابي نيز در نظر گرفته و ساخته گردد. اين كار به همان اندازه با اهميت است كه محل و فضاي لازم براي مديريت هتل و مديريت فرانت آفيس يا امور مالي و تلفنخانه و غيره را بايد در نظرگرفت. بهتر آن است كه دستشويي جداگانه براي اين قسمت نيز در نظر بگيرند. بخش فرانت آفيس در قسمت لابي هتل قرار دارد و اين قسمت كه به طور شبانه‏روزي فعاليت مي‏كند و تعطيل نمي‏شود توسط يك مدير فرانت آفيس اداره مي‎گردد.اين مدير بايستي مجرب، كاردان و لايق باشد و همچنين از قوانين داخلي هتل اطلاع كافي داشته باشد. وي بايد با شيوه‏ هاي تماس و مصاحبت و گفتگوي صحيح با واردين به خوبي آشنا باشد و در رفع مشكلات آنها با گرمي و مهرباني مشاركت نمايد و با برقراري روابط صميمانه با آنها به گونه ای رفتار كند كه وي را دوست و مشاور خود بدانند. هوشيار، زيرك و داراي قدرت انتقال سريع باشد و به هنگام مكالمه و مذاكره با واردين از خصلت صبر و تحمل و شكيبايي لازم برخوردار باشد.

شيوة كار او همانند يك ديپلمات ورزيده انجام شود، بهطوري كه بتواند رضايت خاطر ميهمانان هتل را فراهم آورد واهداف اقتصادي – اجتماعي هتل را هم برآورده سازد. در اين مورد بايد گفت يك مدير فرانت آفيس همانند يك آسان كننده كارها و حل كننده مسايل و مشكلات در هتل عمل مي‏كند. چنين مديري كنترل كنندة يك تيم فعال بخش لابي است كه شامل مدير لابي و سرپرست، پادوها (بل كاپيتان)،‌ خدمتكاران لابي (بل بوي)ها هستند. اين تيم مسؤول حفاظت از لوازم و اثاث واردين و مسافرين هتل است و اين مسؤوليت برعهدة يك ‏يك افراد آن نهاده شده و هم تمامي افراد آن به طور گروهي عهده‏دار اين وظيفة مهم اند. شناسايي مسافرين يا واردين مشكوك و معرفي آنها به قسمت حفاظت هتل نيز برعهدة افراد اين گروه است. انجام بعضي خواسته‎هاي كوچك و فرامين آسان كه از طرف ميهمانان هتل مطرح مي‏گردد برعهدة اين افراد است. آنها مي‏بايد كه داراي ويژگيهاي خود باشند تا بتوانند رضايت خاطر مسافرين را فراهم آورند و نقش خود را در جهت حفظ اهميت و منزلت هتل به خوبي ايفا نمايند. آراستگي ظاهر، مردمداري، خوش برخورد بودن، چالاكي و كارآيي و برخورداري از نشاط و سرزندگي را مي‏‎توان از همين ويژگيها دانست.

در هتلهاي بزرگ و در قسمت لابي يك نفر نيز عهده‏دار وظيفة برقراري روابط عمومي داخل هتل با ميهمانان است. از نكات مهم ديگري كه بيانش را بجا مي‏دانيم، آن كه بخش فرانت آفيس را بايد در همان طبقة هم‏كف هتل قرار دارد و در اين صورت است كه مراجعين براي طرح يك پرسش ساده ناچار نخواهند بود كه پلكان يك طبقه از ساختمان را دوبار بپيمايند. در سالهاي اخير كوشش مي‏شود كه فضاي چرخش «لابي» هتلها را طوري بسازند كه بتوان عوايد ودرآمدي هم از آن به دست آورد. در اين بخش مي‏توان محلي براي نشستن و رفع خستگي اشخاص در نظر گرفت و چاي، كيك يا بستني سرو نمود. يادآور مي‏‎شويم كه نبايد تمامي فضاي اين قسمت را براي پذيرايي اختصاص داد بلكه لازم است كه يك قسمت را نيز براي افرادي كه مي‏خواهند بنشينند و تمايلي هم به خوردن يا نوشيدن چيزي ندارند در نظر گرفته شود. لازم به گفتن نيست كه اين قسمت همانند يك سالن انتظار است و نبايد چيزي در آن سرو گردد.

با اين ترتيب ، لابي كه محل مراجعه و نشستن و ملاقات تعداد زیادی از مسافران و ميهمانان و مراجعان براي ذيدن دوستان و استراحت مسافران مي باشد، بايستي مبلمان راحت و با دوام و آبرومند براي اين متظور اختصاص داد ه شود و قسمتي از آن داراي مغازه ها و فروشگاهها و قسمتهاي مختلف ديگر باشد، كه حتي المقدور تمام نيازهاي ميهمانان را برآورده سازد ،از قبيل :

كافي نت ،سرويس تاكسي براي كرايه دادن اتومبيل، سالن آرايش بانوان و آقايان، كيوسك هاي تلفن، داروخانه و وسايل بهداشتي، فروشگاه روزنامه و مجله و كتب مصّور كودكان و نوجوانان و نوشت افزار و تمبر و پاكت پستي ، كارت پستال ، فيلم عكاسي ، شعبه بانك صنايع دستي ، گل فروشي ، شيريني فروشي ، فرش فروشي ،بوتيك ، محل فروش سيگار و كبريت ، اشياء عتيقه ، محل رزرو بليت ، صندوق پست ، صندوق پيشنهاد ها و انتقادات و غيره. (درمورد فرانت آفيس كه در قسمتي از لابي قرار مي گيرد، شرح لازم در جاي خود داده خواهد شد.)

وجود دستشویي و توالتهاي عمومي كه قطعاً در نقشه اوليه ساختمان پیش بيني شده در محل مناسبي از بخش لابي ضرورت دارد، همچنين تخته تابلو اطلاعات هتل كه نقشه اي از شهر نيز روي آن نصب مي شود ، بايد نزديك در ورودي هتل قرار داده شود .
در لابي، نزديك آسانسور، يك ترازو قرار داده شود كه مسافر در صورت تمايل خودش را وزن كند، ضمناً چون هنگام مسافرت معمولاً هر مسافر مي تواند بیست كيلو بار بدون كرايه همراه داشته باشد ، مسافراني كه ميل دارند قبل از حركت از وزن چمدان و يا بسته هاي خود آگاه باشند ، مي توانند از اين ترازو استفاده كنند . با شرح و توصيفي كه از لابي هتل و اهميت آن به عمل آمد ، مي توان گفت كه اين قسمت ازهتل با تشكيلات و مغازه ها و فروشگاههاي ذكر شده مي تواند، الگو و نمونه كوچكي از يك شهر محسوب شود و ميهمانان، علاقمند خواهند بود علاوه بر خريد لوازم وتأمين نیازهای خود، به تماشاي قسمتهاي مختلف آن سرگرم باشند و اوقات فراغت خود را در آنجا بگذرانند.
حال اين سؤال پيش مي آيد كه اندازه لابي چقدر باشد و چه مساحتي از بناي هتل را اشغال كند؟ براي پاسخ به اين سؤال بايد به نكات زير دقيقا توجه شود ، شايد هتلداران با برآورد و پيش بيني لازم ، خود ، به جوابي كه مي خواهند برسند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ox_man_2007

عضو جدید
تصاویری از لابی

تصاویری از لابی

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=98990&d=1337752783

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=98995&d=1337752800

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=98989&d=1337752779

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=98992&d=1337752790

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=98993&d=1337752793

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=98991&d=1337752788

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=98994&d=1337752797

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=98996&d=1337752802

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=98997&d=1337752804

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=98998&d=1337752813

2399.jpgAnnex-lobby102.jpg09 entry lobby.jpg913834495723788.JPG
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصول دکوارسیون لابی

اصول دکوارسیون لابی


امروزه در فضاهای عمومی مجتمع‌ها، آپارتمان‌ها و برج‌های مسکونی به جهت وسعت و همچنین تعداد ساکنان، فضایی به عنوان لابی در نظر گرفته می‌شود.
از آنجا که خصوصیات فضاهای عمومی ساختمان تا حدودی، نمادی از موقعیت و خصوصیات افراد ساکن است در میان قوانین بندهایی نیز به شرایط ظاهری فضا و دکوراسیون محیط‌های عمومی و مشترک و در واقع فضاسازی آن‌ها اختصاص می‌یابد.
وقتی وارد یک ساختمان می‌شویم، اولین چیزی که می‌بینیم لابی است که نقطه مشترک اغلب مجتمع‌ها و برج‌هاست. امروزه برای آپارتمان‌های پر واحد نیز لابی در نظر گرفته می‌شود. این مکان‌ها معمولا در طبقه همکف ساختمان واقع شده و فضایی از ساختمان است که هنگام ورود به آپارتمان از آنجا عبور کرد.

در کل لابی به دوقسمت تقسیم می‌شود :



- نگهبانی

از آنجا که تعداد ساکنین در مجتمع‌ها و برج‌ها زیاد است و رفت‌ و آمدهای زیادی در آنجا صورت می‌گیرد، به خاطر چنین مسائلی و حفظ امنیت ساکنین، به صورت شبانه‌روزی نگهبان استخدام می‌کنند که در قسمت نگهبانی لابی مستقر می‌شود و عبور و مرور افراد را کنترل می‌کند. این قسمت از لابی شامل یک پیشخوان و یا میز و صندلی و همچنین امکانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تک‌تک افراد و واحدهای ساختمان است.


- نشیمن

قسمت نشیمن، محیطی از لابی است که با قرار دادن ترکیبی از مبل یا صندلی و میز، شبیه اتاق‌ نشیمن، به نشستن افراد اختصاص می‌یابد. در واقع طبق مقررات برج‌ها و مجتمع‌ها، شخصی که به عنوان مهمان وارد می‌شود باید پس از ذکر نام خود و نام ساکن به نگهبان، مدت زمان کوتاهی را در لابی منتظر بماند تا پس از اجازه دادن فرد ساکن، وارد واحد مورد نظر شود و چه بسا که ملاقات‌های کوتاه افراد غریبه با ساکنین نیز در لابی‌ها انجام شود.

طبیعتا نیاز به وجود لوازم دکوری برای انجام کارهایی که ذکر شد و همچنین بهره‌مندی مطلوب از فضا، شرایط ساختاری اصولی و ظاهری مطلوب ضروری است. در صورتی که تمام این موارد با اصول دکوراسیون و اساسی انجام شود، هم از لحاظ اقتصادی برای ساکنین به صرفه خواهد بود و هم فضا زیبا و دلپذیرتر خواهد بود.


یکی از مسایلی که در لابی باید به آن توجه زیادی شود، کف است. چون لابی محل عبور و مرور همه افراد ساکن و مراجعه‌کننده‌ هاست، محکم بودن کف از جمله ضروریات یک پوشش است. درمیان همه کفپوش‌ها، سنگ بهترین انتخاب است. چون هم در مقابل ضربه‌هایی که از اسباب‌کشی و حمل بار ایجاد می‌شود، صدمه نمی‌بیند و هم به راحتی تمیز می‌شود.
نکته قابل توجه این که در فضاهایی که وسعت آن‌ها زیاد است از سنگ سیاه استفاده نکنیم چون اثر کفش افراد و غبارهای موجود در هوا همیشه لکه‌هایی را روی سطح سنگ ایجاد می‌کند و ظاهری کثیف پدید می‌آورد و دیگر این که از کفپوش‌هایی مثل فرش‌های ماشینی، گلیم و گبه و مانند این‌ها استفاده نکنیم چون دائم در حال لیز خوردن و جابجا شدن می‌باشد ولی وجود پادری برای تمیز کردن کف کفش‌ها قبل از ورود به لابی و یا در مقابل در ورودی مجتمع ضروری است.
بعد از کف باید سراغ دیوارها برویم. برای پوشش دیوارها،‌ باید ابتدا به وسعت فضای لابی توجه کنیم. اگر وسعت فضای ما زیاد بود و در هنگام حمل و نقل اثاثیه و بار احتمال برخورد با دیوار وجود نداشته باشد، می‌توانیم دیوارها را با رنگ روغنی یا کاغذ‌ دیواری‌های مختلف، تنوعی زیبا را در محیط ایجاد کنیم. با این تنوع علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری، وسعت و نور محیط را نیز می‌توان افزایش داد. ولی اگر لابی به اندازه‌ای کوچک باشد که فضای کافی برای مانور اثاثیه و بار وجود نداشته باشد، بهتر است دیوارهای محیط را نیز با سنگ بپوشانیم و حتی وسایل دکوری را نیز به یک میز و صندلی محدود کنیم.


لابی هم مثل هر فضای دیگر، با وجود یک نورپردازی خوب، صرف‌نظر از موضوع روشنایی، جلوه زیبا و متفاوتی پیدا می‌کند، برای نورپردازی این محیط‌ها با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند، به دو نوع نورپردازی نیاز است، یکی نورپردازی وظیفه‌ای فضای نشیمن و پیشخوان و دیگری نورپردازی دکوراسیونی.
برای نورپردازی فضای نشیمن می‌توانیم از لوسترهای آویزی یا سقفی، هالوژن‌های توکار، لوسترها و چراغ‌های دیوارکوب، آباژور و یا انواع چراغ‌های رومیز و یا پایه بلند ایستاده، استفاده کرد و در شرایطی که دیوارکوب‌ها و یا لوازم تزئینی دیگر در محیط وجود داشته باشد، نورپردازی آن‌ها، جلوه‌ای متفاوت را به وجود می‌آورد، نکته قابل توجه این است که اگر فضای لابی، راهروها و یا مکان‌های موجود تا آسانسور و پله، به هنگام روز از نور کافی برخوردار باشد، می‌توانیم از گیاهان طبیعی استفاده کنیم تا روحی تازه به محیط ببخشیم در غیر این‌صورت باید از گلها و گیاهان مصنوعی استفاده کنیم.
همان‌طور که گفتیم لابی دارای دو قسمت اصلی است که هر کدام از آن‌ها لوازم دکوراسیونی خاص خود را نیاز دارد. البته نوع لوازم دکوراسیونی انتخابی، رابطه مستقیم با وسعت، پلان و موقعیت فضا و همچنین کاربرد آن دارد. در بعضی از لابی‌ها محیط نشیمن برای قرار دادن نیم ست مبلمان، یعنی یک کاناپه و دو مبل تکی و یک میز جلوی مبل و یا ترکیب دو کاناپه دو نفره مناسب است ولی در بعضی جاهای دیگر به دلیل کمبود جا، ‌امکان جا دادن یک کاناپه و یک میز و یا حتی میز صندلی و یا مبل کوچک وجود دارد.

به طور کل باید به این مسئله توجه داشته باشیم که یکی از خصوصیاتی که لوازم دکوراسیونی در لابی باید داشته باشد این است که محکم و مقاوم باشد. چون این لوازم دکوراسیونی نسبت به لوازم و وسایل کاربردی در منزل، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و افراد با فرهنگ‌ها و گروه‌های سنی مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند، به همین دلیل احتمال صدمه دیدن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و تعویض هر چند وقت یک بار وسایل با توجه به ایجاد بار مالی برای ساکنین میسر نیست.

امروزه با توجه به رایج شدن مبلمان فلزی، ترکیب فلز، پارچه و یا حتی ترکیبی از چوب فلز و پارچه برای این محیط‌ها، مناسب است. چون فلز در هیچ شرایطی مورد صدمه ساختاری قرار نمی‌گیرد و تنها با یک پوشش جدید مثل رنگ، نمایی تازه و متفاوت پیدا می‌کند. در نتیجه هم نمای ظاهری آن به راحتی تغییر می‌کند و هم هزینه کمی را پرداخت کرده و مستحکم است.
به طور کلی انتخاب این لوازم پس از در نظر گرفتن مقاومت سلیقه‌ای است. باید سعی کنیم پارچه‌هایی که برای استفاده از این لوازم به کار می‌بریم قابل شستشو باشند. چون به دلیل استفاده زیاد زود کثیف می‌شوند نباید از پارچه‌های روشن استفاده کنیم. در ضمن موضوع قابل شستشو بودن و دوام پارچه در هنگام انتخاب پرده برای پنجره‌های لابی نیز ضروری است و نباید فراموش شود.




منبع :همشهری آنلاین
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
دکوراسیون داخلی لابی میدتون پلاز

دکوراسیون داخلی لابی میدتون پلاز

دکوراسیون داخلی لابی میدتون پلاز
این لابی در آتلانتا، جورجیای ایالات متحده آمریکا واقع شده است.این لابی مساحت 5477 فوت مربع را پوشش می دهد. طراحی آن توسط "مک اسکاگین الام مریل" در سال 2009 انجام شده است.روشنایی فضا و نور متحرک در فضا به وسیله موزاییک کف سفید رنگ کمک داده شده است.





































منبع :گروه معماران آرل
 

parisa32

عضو جدید
دکوراسیون داخلی - لابی

دکوراسیون داخلی - لابی

لابي ( فضاي انتظار )

در دسترس ترين فضا هنگام ورود ، مناسب ترين محل براي قرارگيري لابي است. لزوم شکل گيري چنين فضايي به اين دليل است که شخص هنگام ورود به فضاي اداري بتواند با منشي يا بخش اطلاعات ارتباط داشته باشد و در صورت لزوم لحظاتي را منتظر بماند؛ در نتيجه در اين فضا به ميز منشي يا پذيرش و مبلماني براي نشستن اشخاص نياز است. اين مبلمان الزاماً نبايد شکل رسمي و معمول مبلمان اداري را داشته باشد و تعداد و شکل اين مبلمان به تعداد اشخاص مراجعه کننده بستگي دارد. در مورد انتخاب يا طراحي اين مبلمان بايد در نظر داشت که درجه راحتي ميبايست بين مبلمان رسمي اداري و مبلمان راحتي نشيمن باشد.

اتاق مديريت
رسمي ترين مبلمان فضاي اداري به اين بخش اختصاص مي يابد اين فضا مي بايست براي القاي حس رياست و مديريت نسبت به فضاهاي موجود شکيل تر و محلي مناسب براي پذيرايي از ميهمانان مدير باشد. ميز مديريت از لحاظ ابعاد بزرگتر از ميزهاي ديگر موجود در فضاهاي اداري است تا بيان کننده بالاتر بودن سمت مدير نسبت به ديگر پرسنل باشد.
از نکات قابل توجه ، تعبيه وسايلي است که اسباب راحتي مدير را فراهم مي کند. وسائلي چون بوفه کوچک شخصي ، دسترسي به سرويس بهداشتي شخصي و غيره که اين عوامل در فضا ضرورتي ندارند و بسته به وسعت فضا و تمايلات شخصي استفاده کننده آن مي باشد.

اتاق کنفرانس
اين فضا به لحاظ کاربردي شرايط خاصي دارد که رعايت نکات خاصي را نيز مي طلبد؛ نکاتي چون آکوستيک بودن فضا ، تنظيم نور محيط ، در صورت وجود ويدئو پروجکشن يا اسلايد و غيره. يکي از الزامي ترين مبلمان اين فضا ميز کنفرانس است که با توجه به تعداد نفراتي که براي استفاده از آن پيش بيني مي کنيم و اندازه فضا ، شکل هاي مختلفي دارند.
در مواقعي که تمايل رعايت سمت ها و برتري در تقدم و تاخر محل نشستن وجود نداشته باشد ، از ميز گرد استفاده مي کنيم .
در صورت لزوم استفاده از ويدئو پروجکشن يا دستگاه اسلايد بايد دقت داشته باشيم که پرده نمايشگر بايد در معرض ديد همگان باشد و در صورت وجود پنجره از پرده هاي کلفت استفاده مي شود تا هنگام نمايش فضا تاريک باشد.
براي آکوستيک کردن فضا از مصالح خاصي استفاده مي شود ، چنانچه يک فضاي مجزا براي اتاق کنفرانس وجود داشته باشد از ديوارپوش ها و سقف هاي کاذب آکوستيک استفاده مي شود.
چنانچه فضاي مجزايي وجود نداشته باشد مي توان پارتيشن هاي عايق صدا را به کار برد. استفاده از رويه کوب هاي چرمي و چوبي به اين مسئله کمک فراوان مي کند.

اتاق پرسنل
اين فضا ممکن است پذيراي کارمندان متعددي باشد که در عين حال که فعاليت متضاد دارند در کنار هم کار مي کنند. براي جلوگيري از بروز مزاحمت و اخلال در کار بايد براي هر يک فضايي نيمه خصوصي ايجاد کرد. از آنجا که تفکيک يک اتاق بزرگ به قسمت هاي کوچک تر تاحدي منطقي نيست نمي توان فصاهاي کاملاً مجزا ايجاد کرد. در نتيجه توصيه مي شود از پارتيشن هاي با ارتفاع کم استفاده شود.معمولاً مبلمان اداري مختص به اين فضا چيدمان خاصي دارند که در زير به چند نمونه از اين چيدمان اشاره مي شود.

تناسبات سبکي
تناسب سبک مبلمان امري بديهي است که در قسمت مبلمان منزل به طور کامل به آن اشاره شده است. اما نکتۀ قابل توجه اين است که تضاد سبکي در فضا هاي مجزا مانعي ندارد بلکه اين تضاد خود به تفکيک فضا ها کمک بسزايي مي کند. براي مثال اتاق مديريت با طراحي و مبلمان کاملاً کلاسيک در کنار فضاهاي ديگر که مدرن طراحي شده اند مانعي ندارد، بلکه اين فضا را از بخش هاي ديگر مجزا مي سازد.
نکتۀ ديگري که بايد به آن اشاره کنيم اين است که براي طراحي و تجهيز فضاي اداري معمولاً از سبک مدرن استفاده مي شود و اتاق مديريت نيز کلاسيک طراحي مي شود.

تناسبات با فضاي مورد استفاده
اينکه مبلمان اداري چگونه انتخاب يا طراحي شود با فضاي مورد استفادۀ آن ارتباط مستقيم دارد، رعايت استاندارد هاي مبلمان هر بخش در قسمت کاربري به طور کامل توضيح داده شده است، اما مبلمان اداري مي تواند شکل ترکيبي هم داشته باشد و چگونگي استفاده از آن به فضاي به کار رفته در آن، وابسته است.
به طور مثال در جايي که محدوديت فضا وجود دارد مي توان از قفسه، کتابخانه و يا فايل به عنوان پارتيشن استفاده کرد و در واقع مبلماني طراحي کرد که کاربرد چند منظوره داشته باشد.
نوع چيدمان مسئلۀ ديگري است که به شرايط فضا بستگي دارد. به عنوان مثال در فضاي انتظاري که تعداد ارباب رجوع زياد پيش بيني مي شود و احتياج به مبلمان متعددي است مي توان از مبلمان دوطرفه استفاده کرد، چرا که پشت به هم نشستن مراجعين در چنين فضايي به دور از اشکال است.

کاربري خاص
از ابتداي تاريخ دکوراسيون و صنعت مبلمان تمامي استانداردها همچون استانداردهاي معماري بر اساس مدولار بدن انسان بوده است، و تا به امروز اين استانداردها رعايت مي شوند که طراحان و صنعتگران مبلمان نيز از اين استاندارد طبعيت مي کنند. اما مواردي وجود دارند که ما را مجاب مي کنند مبلماني با شرايط خاص طراحي کنيم؛ به طور مثال ممکن است طراح ، مبل خود را براي قرار گرفتن در يک قسمت ويژه طوري طراحي کند که يک مبل معمولي به جهت فرم و اندازه ، در آن فضا کاريي نداشته باشد.

تأثيرات روحي رواني
نکتۀ قابل توجه در طراحي و انتخاب مبلمان اداري اين است که هنگام ورود به چنين فضايي اداري بودن آن به خوبي القاء شود. براي چنين حسي هرگز نبايد از رنگ هاي لطيف و بسيار روشن استفاده کرد؛ رنگ هايي مثل صورتي، نارنجي روشن، آبي آسماني، سبزمغز پسته اي و رنگهاي مشابه. رنگ مناسب چنين فضايي مي تواند از گروه رنگ هاي خنثي باشد.
استفاده از فلز بهترين گزينه براي اين فضا مي باشد. رنگ مناسب براي مبلمان مديريت مشکي و قهوه اي است که معمولاً با ترکيب رنگ قرمز يا رنگهاي گرم جلوه بيشتري پيدا مي کند.
استفاده از متريال هايي با مقاوت بالا الزامي است، چرا که اين فضا ها به دليل تردد زياد مستهلک شده؛ به همين دليل پارچۀ مبلمان اداري معمولاً مخمل ضخيم يا چرم انتخاب مي شود. البته دليل ديگر استفاده از چرم امکان نظافت آسان آن مي باشد. در موارد زيادي نيز از مشتقات پلاستيکي براي پشتي و کفي صندلي ها استفاده مي شود.
منبع:دکوراسیون
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا