طراحی داخلی فروشگاه:
موضوع طراحي داخلي فروشگاهها يكي از موضوعاتي است كه به شكل جدي در كشور ما مورد توجه قرار نگرفته است و به سبب مسايل فرهنگي-اجتماعي و ... بسياري از شركتها و محصولات خارجي نتوانسته اند در كشور ما فعاليت جدي همانند ساير كشورها داشته باشند.امروزه طراحهاي داخلي فروشگاهها نقش مهمي را در جذب مشتري ايفا ميكنندو براي طراحي داخلي يك فروشگاه طراح رسالت سنگيني بر عهده دارد.
فروشگاه بايد جذابيت موثر و كافي را در نگاه اول و هنگام گذار خريدار داشته باشد.فضاي فروشگاهها فضاي بسيار گراني است واستفاده حساب شده از آن مهم است.
معماري فروشگاه :
توجه به فضاي داخلي و نحوه تقسيم بندي پلان ها ، نقش مهمي را در ساختار معماري يك فروشگاه برعهده دارد . طراحي فضا با انعطاف پذيري بالا و تنوع پذير از لحاظ چيدمان و آرايش سطوح ميتواند كار كردهاي مختلفي را بپذيرد و اين در حالي است كه مخاطب احساس رضايت بيشتري از فضا خواهد داشت استفاده از جدا كننده هاي سبك و قابل حمل ، شفاف سازي ، رنگ بندي هاي متناسب با نيازهاي موجود ، تنوع مصالح و، توجه به نحوه قرار گيري و تعامل مابين فضا هاي مختلف از جمله ويژگيهايي هستند كه در كنار ساختار خاصي كه براي يك پلان معماري فروشگاه در نظر گرفته شده است ، مي تواند بر فناي آن افزوده و حتي قسمتي از مشكلات آن را حل كند از طرف ديگر معماري داخلي فروشگاه به لحاظ معيارهاي روانشناسي اهميت بسياري دارد ميزان امنيت ، صميميت ، شور و هيجان و آرامش موجود در يك فضا را ميتوان با راهكارهاي مناسب تشديد يا تضعيف نمود .
1-معماري بنا :
دربسياري از ساختمان ها ، فضاي تشكيل دهنده مي تواند اثر دعوت كنندگي ( جذب ) داشته باشد يا بالعكس .از ابتداي مكان ورودي ساختمان ، وجود درب هاي متوالي كه همه شكل يكساني دارند باعث گيج شدن افراد مي شود بنابر اين لازم است درب ورودي از فضا تفكيك شود .شكل فضا نيز در جذب يا عدم جذب مشتريان تاثير گذار است . فضا ي دايره اي ، شش بر و مربع به دليل برابر بودن مركز آنها با اضلاع باعث گيج شدن مشتريان شده و در نتيجه خستگي را به دنبال خواهد داشت .
2-رنگ پردازي :
رنگ ها بر احساسات ماتاثير مي گذارند چه متوجه باشيم ، چه نباشيم برخي بيشتر برخي كمتر اما همگي داراي خصوصيات مخصوص به خويش هستند كه بر شيوه احساس و در نتيجه رفتار خريدار اثر مي گذارند .اگر زبان رنگ ها را بدانيم مي توانيم با استفاده مناسب و بجا از آنها در طراحي تبليغات محصول خود ، دكوراسيون فروشگاه، بسته بندي محصولات ، طراحي وب سايت كمپاني ، طراحي تابلو مغازه و بروشورها نهايت استفاده را از تاثير رواني آنها بررفتار مصرف كننده ببريم. تحقيقات نشان ميدهد كه يك مشتري در يك شانزدهم ثانيه به يك محصول نگاهي مي اندازد و از كنار قفسه هاي فروشگاه مي گذرد . پس اگر بتوانيم رنگي را بيابيم كه در چشم بزند اورا وادار كرده ايم كه با دقت بيشتري نگاه كند ، چون چشم ما به طرف رنگ ها كشيده ميشود لذا درك عميق تر معني رنگ ها به ما كمك مي كند كه تركيبي مناسب از آنها را انتخاب كنيم همچنين با توجه به عملكرد و مقياس فضاي مورد نظر ( فروشگاه ، رستوران ، كافي شاپ ، بانك و ....) مي توان رنگ پردازي كرد كه اين رنگ پردازي شامل سقف ، ديوار ، كف ، پرده ها و مبلمان مي شود
3- نور پردازي :
اصلي ترين موضوع در يك مجموعه نور مي باشد .نور پردازي ها از نظر منبع نوري به دوصورت طبيعي و مصنوعي است كه سعي ميشود از نور طبيعي در فضا استفاده شود جاسازي خوب اشيا و نورپردازي كه عدم استفاده از نور مستقيم انجام شده توجه مشتري را جلب خواهد كرد البته در فروشگاههاي مواد غذائي ، نور طبيعي طوري نباشد كه باعث فاسد شدن محصولات شود.
نور پردازي فضا به سه روش صورت ميگيرد:
1)نور پردازي عمومي :
اين نور پردازي از طريق توزيع متوازن نور طبيعي در كل فضا انجام مي گيرد و كل فضا را در حد نياز روشن مي كند و سعي ميشود از ايجاد گوشه هاي تاريك يا ورود نور خيره كننده جلو گيري شود .
2) نور پردازي موضعي :
معمولا از نور پردازي موضعي براي تامين نور جهت فعاليت هاي خاص مانند مطالعه ، صرف غذا و انجام كارهاي ظريف مثل آبكاري طلا استفاده مي شود ، اين نور معمولا قابل تنظيم است .از ويژگيهاي نور پردازي موضعي اين است باعث تقسيم بندي فضا ، تنوع در روشنايي و افزايش جذابيت فضا مي گردد.از اين نور پردازي ميتوان در رستوران ها استفاده نمود بطوريكه نور به طور موضعي برروي ميزهاتنظيم ميشود .
3) نور پردازي متمركز :
از روشنايي متمركز براي ايجاد يك نقطه كانوني در فضا استفاده ميشود . استفاده از نورهاي متمركز مي تواند ضمن ايجاد روشني و تاريكي ، يكنواختي فضا را از بين ببرد . مانند نور پرداز ي يك تابلو يامجسمه كه در نمايشگاهها و نگار خانه ميرك شاهد آن هستيم .
خلق عناصر دكوراسيون داخلي ميتواند طراحان را براي دستيابي به استاندارد هاي طراحي بهتر كمك نمايد .اين عناصر ميتوانند سمبليك -تاريخي- مد روز- كلاسيك و يا از اين قبيل باشند.
مثلا مغازه وسايل ورزشي كه عناصر سمبليكي ورزش همانند گوشه هايي از استخر در قسمت لباس و وسايل شنا -يك ديوار صخره اي در قسمت وسايل كوهنوردي و ... در آن وجود دارد.
راه ديگري كه طراح داخلي براي جذب مشتري ميتواند بكار گيرد استفاده از تصاوير است .تصاويري مرتبط با محصول يا با مضمون زندگي روزانه -طبيعت-كودكان و ... ميتواند براي داخل يك فروشگاه مناسب باشد.
استفاده از طرح كف نقش مهمي در طراحي داخلي ايفا ميكند.استفاده از كف بايستي متناسب با تصوير كلي فروشگاه باشد و مصالح انتخاب شده بايستي متناسب با عملكرد فروشگاه باشد
سقف نيز مانند كفپوش بخش ديگري از طراحي داخلي است كه ميتواند طرحي بدعت گذارانه در خلق سطوح -مواد-رنگ و ... داشته باشد.امروزه سقفهاي باز و سقف كاذب ايده اي جديد است كه در بعضي فروشگاهها مورد استفاده قرار مي گيرد. -
استفاده از گیاهان سبز در معماری داخلی، تاثیر به سزایی در شادابی محیط و استفاده کنندگان از محیط دارد.
موضوع طراحي داخلي فروشگاهها يكي از موضوعاتي است كه به شكل جدي در كشور ما مورد توجه قرار نگرفته است و به سبب مسايل فرهنگي-اجتماعي و ... بسياري از شركتها و محصولات خارجي نتوانسته اند در كشور ما فعاليت جدي همانند ساير كشورها داشته باشند.امروزه طراحهاي داخلي فروشگاهها نقش مهمي را در جذب مشتري ايفا ميكنندو براي طراحي داخلي يك فروشگاه طراح رسالت سنگيني بر عهده دارد.
فروشگاه بايد جذابيت موثر و كافي را در نگاه اول و هنگام گذار خريدار داشته باشد.فضاي فروشگاهها فضاي بسيار گراني است واستفاده حساب شده از آن مهم است.
معماري فروشگاه :
توجه به فضاي داخلي و نحوه تقسيم بندي پلان ها ، نقش مهمي را در ساختار معماري يك فروشگاه برعهده دارد . طراحي فضا با انعطاف پذيري بالا و تنوع پذير از لحاظ چيدمان و آرايش سطوح ميتواند كار كردهاي مختلفي را بپذيرد و اين در حالي است كه مخاطب احساس رضايت بيشتري از فضا خواهد داشت استفاده از جدا كننده هاي سبك و قابل حمل ، شفاف سازي ، رنگ بندي هاي متناسب با نيازهاي موجود ، تنوع مصالح و، توجه به نحوه قرار گيري و تعامل مابين فضا هاي مختلف از جمله ويژگيهايي هستند كه در كنار ساختار خاصي كه براي يك پلان معماري فروشگاه در نظر گرفته شده است ، مي تواند بر فناي آن افزوده و حتي قسمتي از مشكلات آن را حل كند از طرف ديگر معماري داخلي فروشگاه به لحاظ معيارهاي روانشناسي اهميت بسياري دارد ميزان امنيت ، صميميت ، شور و هيجان و آرامش موجود در يك فضا را ميتوان با راهكارهاي مناسب تشديد يا تضعيف نمود .
1-معماري بنا :
دربسياري از ساختمان ها ، فضاي تشكيل دهنده مي تواند اثر دعوت كنندگي ( جذب ) داشته باشد يا بالعكس .از ابتداي مكان ورودي ساختمان ، وجود درب هاي متوالي كه همه شكل يكساني دارند باعث گيج شدن افراد مي شود بنابر اين لازم است درب ورودي از فضا تفكيك شود .شكل فضا نيز در جذب يا عدم جذب مشتريان تاثير گذار است . فضا ي دايره اي ، شش بر و مربع به دليل برابر بودن مركز آنها با اضلاع باعث گيج شدن مشتريان شده و در نتيجه خستگي را به دنبال خواهد داشت .
2-رنگ پردازي :
رنگ ها بر احساسات ماتاثير مي گذارند چه متوجه باشيم ، چه نباشيم برخي بيشتر برخي كمتر اما همگي داراي خصوصيات مخصوص به خويش هستند كه بر شيوه احساس و در نتيجه رفتار خريدار اثر مي گذارند .اگر زبان رنگ ها را بدانيم مي توانيم با استفاده مناسب و بجا از آنها در طراحي تبليغات محصول خود ، دكوراسيون فروشگاه، بسته بندي محصولات ، طراحي وب سايت كمپاني ، طراحي تابلو مغازه و بروشورها نهايت استفاده را از تاثير رواني آنها بررفتار مصرف كننده ببريم. تحقيقات نشان ميدهد كه يك مشتري در يك شانزدهم ثانيه به يك محصول نگاهي مي اندازد و از كنار قفسه هاي فروشگاه مي گذرد . پس اگر بتوانيم رنگي را بيابيم كه در چشم بزند اورا وادار كرده ايم كه با دقت بيشتري نگاه كند ، چون چشم ما به طرف رنگ ها كشيده ميشود لذا درك عميق تر معني رنگ ها به ما كمك مي كند كه تركيبي مناسب از آنها را انتخاب كنيم همچنين با توجه به عملكرد و مقياس فضاي مورد نظر ( فروشگاه ، رستوران ، كافي شاپ ، بانك و ....) مي توان رنگ پردازي كرد كه اين رنگ پردازي شامل سقف ، ديوار ، كف ، پرده ها و مبلمان مي شود
3- نور پردازي :
اصلي ترين موضوع در يك مجموعه نور مي باشد .نور پردازي ها از نظر منبع نوري به دوصورت طبيعي و مصنوعي است كه سعي ميشود از نور طبيعي در فضا استفاده شود جاسازي خوب اشيا و نورپردازي كه عدم استفاده از نور مستقيم انجام شده توجه مشتري را جلب خواهد كرد البته در فروشگاههاي مواد غذائي ، نور طبيعي طوري نباشد كه باعث فاسد شدن محصولات شود.
نور پردازي فضا به سه روش صورت ميگيرد:
1)نور پردازي عمومي :
اين نور پردازي از طريق توزيع متوازن نور طبيعي در كل فضا انجام مي گيرد و كل فضا را در حد نياز روشن مي كند و سعي ميشود از ايجاد گوشه هاي تاريك يا ورود نور خيره كننده جلو گيري شود .
2) نور پردازي موضعي :
معمولا از نور پردازي موضعي براي تامين نور جهت فعاليت هاي خاص مانند مطالعه ، صرف غذا و انجام كارهاي ظريف مثل آبكاري طلا استفاده مي شود ، اين نور معمولا قابل تنظيم است .از ويژگيهاي نور پردازي موضعي اين است باعث تقسيم بندي فضا ، تنوع در روشنايي و افزايش جذابيت فضا مي گردد.از اين نور پردازي ميتوان در رستوران ها استفاده نمود بطوريكه نور به طور موضعي برروي ميزهاتنظيم ميشود .
3) نور پردازي متمركز :
از روشنايي متمركز براي ايجاد يك نقطه كانوني در فضا استفاده ميشود . استفاده از نورهاي متمركز مي تواند ضمن ايجاد روشني و تاريكي ، يكنواختي فضا را از بين ببرد . مانند نور پرداز ي يك تابلو يامجسمه كه در نمايشگاهها و نگار خانه ميرك شاهد آن هستيم .
خلق عناصر دكوراسيون داخلي ميتواند طراحان را براي دستيابي به استاندارد هاي طراحي بهتر كمك نمايد .اين عناصر ميتوانند سمبليك -تاريخي- مد روز- كلاسيك و يا از اين قبيل باشند.
مثلا مغازه وسايل ورزشي كه عناصر سمبليكي ورزش همانند گوشه هايي از استخر در قسمت لباس و وسايل شنا -يك ديوار صخره اي در قسمت وسايل كوهنوردي و ... در آن وجود دارد.
راه ديگري كه طراح داخلي براي جذب مشتري ميتواند بكار گيرد استفاده از تصاوير است .تصاويري مرتبط با محصول يا با مضمون زندگي روزانه -طبيعت-كودكان و ... ميتواند براي داخل يك فروشگاه مناسب باشد.
استفاده از طرح كف نقش مهمي در طراحي داخلي ايفا ميكند.استفاده از كف بايستي متناسب با تصوير كلي فروشگاه باشد و مصالح انتخاب شده بايستي متناسب با عملكرد فروشگاه باشد
سقف نيز مانند كفپوش بخش ديگري از طراحي داخلي است كه ميتواند طرحي بدعت گذارانه در خلق سطوح -مواد-رنگ و ... داشته باشد.امروزه سقفهاي باز و سقف كاذب ايده اي جديد است كه در بعضي فروشگاهها مورد استفاده قرار مي گيرد. -
استفاده از گیاهان سبز در معماری داخلی، تاثیر به سزایی در شادابی محیط و استفاده کنندگان از محیط دارد.
بازگشت به طبیعت ، منحنی ها ، رنگ ها و انتخاب متریال ، فضا و انتخاب نورپردازی ، همه و همه برای افزایش احساس آرامش مشتریان و افزایش میل آن ها به انتخاب محصولات بیولوژیکی است .
منبع:
www.md-co.com
آخرین ویرایش: