طراحی داخلی و دکوراسیون فضاهای فرهنگی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

ox_man_2007

عضو جدید
فرم قوسی و 27 استخوان بندی چوبی نیز در همین راستا طرح شده است.
اختصاصی معماری نیوز:

کتابخانه Vennesla در کشور نروژ واقع شده است. این کتابخانه توسط گروه معماری Helen+Hard طراحی و اجرا شده است. ساختمان این کتابخانه با الگوبرداری از ساختار بدن نهنگ طراحی شده است.

فرم قوسی و 27 استخوان بندی چوبی نیز در همین راستا طرح شده است. در طراحی داخلی این کتابخانه از قطعات پیش ساخته چوبی استفاده شده است.

این ساختمان از بخش هایی شامل مخزن کتب، سالن مطالعه، کافی شاپ، سالن استراحت و بخش اداری تشکیل شده است. برای تامین روشنایی این مجموعه، به شیوه ای عمل شده است که علاوه بر بهره گیری از حداکثر نور در طول روز، از سیستم روشنایی بهینه نیز استفاده شده است.

مبلمان مطالعه در این کتابخانه بسیار مبتکرانه طراحی شده است و ضمن فراهم کردن محیطی مناسب برای مطالعه، محلی نیز برای استراحت در نظر گرفته شده است.












منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
طراحی داخلی و دکوراسیون فضای فرهنگی

طراحی داخلی و دکوراسیون فضای فرهنگی




موزه آپارتاید در افریقای جنوبی ؛ روایتگر یک سیستم غاصب و مبارزات مردمی علیه تبعیض نژاد
موزه آپارتاید در سال 2001 در ژوهانسبورگ که قلب داستان آپارتاید ست، افتتاح شده و به عنوام یک موزه ی از پیش برجسته در تعاملات افریقای جنوبی ِ قرن بیستم شناخته می شود.


در سال 1995، دولت افریقای جنوبی در روندی سیاسی، اقدام به اعطای مجوز ساخت کازینو، زیر نظر سازمانی با نام هیئت قمار نمود. در اسناد مناقصه ی این مجوز، قید شده بود که پیشنهاد دهنگان باید بیان نمایند که چگونه می توانند به جذب توریست و در نتیجه به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در شهر کمک نمایند.
یک کنسرسیوم با نام اکانی ایگولی ( گلد ریف سیتی ) در پیشنهاد خود، تعهدی مبنی بر ساخت یک موزه را نیز گنجانده بود. این پیشنهاد مورد قبول واقع شد و کازینوی گلد ریف سیتی ساخته و قطعه ای در مجاورت آن، به ساخت یک موزه اختصاص یافت. هزینه ی ساخت این پروژه با مبلغی در حدود 80 میلیون رند ( واحد پول رسمی افریقای جنوبی که در سال های اخیر 6 الی 8 رند معادل یک دلار امریکا بوده است) را گلد ریف سیتی پرداخت نموده است.
این موزه به شرکت سکشن 21 با یک هیئت مدیره ی مستقل به سرپرستی دکتر جان کانی، سپرده شد. این شرکت، از گلد سیتی ریف جدا بوده و موزه را تا اتمام مجوز کازینو اجاره نموده است. به این ترتیب، تداوم رشد این موزه به کمک های مالی، همکاری ها و حمایت های مالی بستگی خواهد داشت. موزه آپارتاید که در نوع خود، اولین به شمار می رود، به نمایش ظهور و سقوط آپارتاید می پردازد.
یک کنسرسیوم معماری، متشکل از چندین شرکت پیشروی معماری، به مفهوم سازی طراحی این ساختمان در فضایی هفت هکتاری پرداخته اند. این موزه، یک نمونه ی فوق العاده از طراحی، فضا سازی و لندسکیپ است که تجربه ای منحصر بفرد از افریقای جنوبی را به جامعه ی بین المللی نمایش می دهد.
نمایشگاه های این موزه، توسط یک تیم چند رشته ای از موزه داران، فیلم سازان، مورخان و طراحان، سازمان یافته و ساخته شده است. این گروه از فیلم ها، عکس ها، پنل های متن و تصاویر گرافیکی استفاده نموده اند تا داستان هایی از وقایع و انسان هایی را نمایش دهند که بخشی از رزم نامه ای حماسی بوده اند که با نام آپارتاید شناخته می شود.
مجموعه ای از 22 فضا جهت نمایشگاه های انفرادی، بازدیدکنندگان را به یک سفر احساسی می برند تا روایتگر داستان یک سیستم حکومت مبتنی بر تبعیض نژادی و مبارزات اکثریت برای سرنگونی این ظلم و ستم باشند.
برای هر کسی که بخواهد به درک و تجربه ی آنچه آپارتاید افریقای جنوبی بوده است، برسید؛ بازدید از موزه ی آپارتاید لازم و اساسی ست. این موزه، چراغ هدایت و امیدی ست که به جهان نشان می دهد که افریقای جنوبی، چگونه در حال کنار آمدن با گذشته ی ظالمانه ی خود و کار به سوی آینده است.

موزه آپارتاید


معرفی موزه آپارتاید


رمپ منتهی به موزه


رمپ منتهی به موزه


رمپ منتهی به موزه


ورودی موزه


جزئیات سردر ورودی موزه


نمایشگاه ها


نمایشگاه ها


نمایشگاه ها


نمایشگاه ها


نمایشگاه ها


نمایشگاه ها


نمایشگاه ها


نمایشگاه ها


نمایشگاه ها


نمای خارجی موزه از کازینو


نمای دیوار خارجی موزه

منبع:اتود



 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمایشگاه اُلیوِتی ـ کارلو اِسکارپا

نمایشگاه اُلیوِتی ـ کارلو اِسکارپا





نمایشگاه اُلیوِتی اخیرا با طراحی کارلو اِسکارپا کامل شد . در اواخر سال های 1950 آندریانو اُلیوِتی، اسکارپا را به منظور طراحی فضای نمایشی محصولات اُلیوتی به خدمت گرفت . نمایشگاه نهایی اُلیوِتی فضایی زیبا بود که تا قبل از تغییر مالکش، تا قرن ها توسط اُلیوِتی استفاده می شد . در آوریل سال 2011 نمایشگاه اُلیوِتی طراحی اسکارپا، دوباره در غالب فضایی نمایشی برای محصولات اُلیوِتی پدیدار شد . اگرچه، این بار طراحی فضای اسکارپا همان چیزی است که واقعا به نمایش درآمده است .
کمپانی اُلیوِتی هم تولید کننده ماشین تحریرو هم تجربه کار با اولین کامپیوتر ها و ماشین حساب را در سال های 1950 دارا است . این کمپانی شهرت بسیار زیاد و مثبتی برای توجه اش به طراحی محصولاتش دارد . این درک کمپانی از کیفیت و طراحی هم در محصولات اُلیوتی و هم در گزینش های خاص طراحی اش به وضوح دیده می شد . زمانی که اسکارپا توسط اُلیوتی در سال 1957 به خدمت گرفته شد، به راحتی قابل درک بود که این نمایشگاه به همان اندازه که می تواند فضایی به منظور نمایش محصولات اُلیوتی طراحی شود، توانایی اسکارپا به عنوان یک معمار را هم به نمایش می گذارد .
نمایشگاه اُلیوِتی در ونیز ایتالیا، در لبه شمالی میدان سن مارکو قرار گرفته است . این پروژه میان سال های 1957 و 1958 طراحی و تکمیل شد . اسکارپا فضای فراهم آمده در این پروژه را از یک کوچه تاریک بلند به یک جعبه کوچک جواهر، تغییر داد . در کنار الحاقیه ی پنجره ها و توجه به شفافیت فضای داخلی، اسکارپا بیرون و درون را با هم ترکیب کرد و توانسته بود نمایشگاه اُلیوِتی را به روی نور و فضایی راحت برای بازدیدکنندگان بگشاید .
مشخصه ی بارز این فضا پلکان مرمرین جسورانه ی اسکارپا است که رو به پشت ساختمان و هم جهت با آن طراحی شده است . اسلب های سنگی منفرد را میله های برنجی نگه می دارند و این پله برای هدایت بازدیدکنندگان به طبقه دوم و بالکن ها شکل می گیرد . این پلکان به شکلی معلق و سبک نمود می یابد و به بازدیدکنندگان فرصت می دهد تا در این میان، فضاهای دیگر نمایشگاه را هم ببینند .
اسکارپا نور فضای داخلی نمایشگاه را با الحاقیه پنجره به فضای بیرون ، شبکه های چوبی در طبقه دوم به منظور کنترل ورود نور، نور مصنوعی و همچنین انتخاب متریالش برای فضای داخلی مدیریت می کند . کاشی های شیشه ای طبقات و دیوارهای سنگی صیقلی شده، نور را در میان این فضا منعکس می کنند و این نمایشگاه تنگ و محدود را می گشایند . کاشی های موزائیک در کف ساختمان رنگ متفاوتی دارند . پوشش کف ورودی اصلی، موزائیک قرمز رنگ، فضاهای کناری آبی، فضای پشتی زرد و فضای مرکزی سفید است . دیگر ویژگی برجسته نمایشگاه اُلیوِتی مجسمه ی بزرگی، به نام " نودِ آل سوله " طراحی آلبرتو ویانیا، تزدیک درِ جلویی ورودی است . این مجسمه بر روی اسلب سیاه مرمرینی به همراه آبی که از بالای این سنگ می گذرد، قرار گرفته است .
کاربرد وسیع پنجره های طولی، در امتداد نمای طبقه همکف، تراوشی میان درون و بیرون این نمایشگاه ایجاد می کند و همچنین این روند توسط موقعیت فضای ورودی هم تاکید می شود، چرا که این فضا با پیش ورودی اندکی چیده شده است که کف پوش مرمرین صیقلی ـ از نوع زبره سنگی ـ متعلق به میدان سن مارکو اندکی بالا آمده است و درادامه، درِ جلوییِ متحرکی، واقع در اولین فضای بزرگ نمایشگاه، وارد فضای داخلی می شود . در بیرون، قاب های این پنجره ها، از جنس چوب ساج بوده و دیوارهایی از جنس مرمر سفید، با قفسه های داخلی مدولارِ زیپی شکل و لامپ های آویخته شده ای برای روشنایی تولیدات اُلیوِتی هم از بیرون دیده می شود .
همکاری اسکارپا با اُلیوِتی، از همان ابتدا در غالب فضایی برای تولیداتشان به نظر می رسد ولی فضایی برای آشکار شدن مهارت های اسکارپا هم به حساب می آید . امروز، نمایشگاه اُلیوتی یک ساختمان تاریخی است که طراحی اسکارپا به شکل موزه ای برای خود ساختمان درآمده است .

اتووود کلاسیک ـ نمایشگاه اُلیوِتی ـ کارلو اِسکارپا

اتووود کلاسیک ـ نمایشگاه اُلیوِتی ـ کارلو اِسکارپا

اتووود کلاسیک ـ نمایشگاه اُلیوِتی ـ کارلو اِسکارپا

اتووود کلاسیک ـ نمایشگاه اُلیوِتی ـ کارلو اِسکارپا

اتووود کلاسیک ـ نمایشگاه اُلیوِتی ـ کارلو اِسکارپا

اتووود کلاسیک ـ نمایشگاه اُلیوِتی ـ کارلو اِسکارپا

اتووود کلاسیک ـ نمایشگاه اُلیوِتی ـ کارلو اِسکارپا

اتووود کلاسیک ـ نمایشگاه اُلیوِتی ـ کارلو اِسکارپا

اتووود کلاسیک ـ نمایشگاه اُلیوِتی ـ کارلو اِسکارپا

اتووود کلاسیک ـ نمایشگاه اُلیوِتی ـ کارلو اِسکارپا

دیتیل های طراحی داخلی نمایشگاه

دیتیل های طراحی داخلی نمایشگاه

دیتیل های طراحی داخلی نمایشگاه

دیتیل های طراحی داخلی نمایشگاه

دیتیل های طراحی داخلی نمایشگاه

نماس ساختمان از میدان سن مارکو

نمای ساختمان از بیرون

در متحرک نمایشگاه

 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
طراحی داخلی و دکوراسیون کتابخانه کودک

طراحی داخلی و دکوراسیون کتابخانه کودک

طراحی داخلی و دکوراسیون کتابخانه کودک در مکزیک
مونتری، سومین شهر بزرگ در مکزیک، بخاطر کوهستان های زیبا و بخش صنعتی قوی خود شناخته شده است.پارک Fundidora در قلب شهر یک نمونه منحصر به فرد از باستان شناسی صنعتی است( قبلاً یک کارخانه عظیم فولاد سازی و ریخته گری بوده که در سال ۱۹۰۰ تاسیس شده است).
این پارک دربرگیرنده باغ های گسترده ، موزه ها، مراکز همایشی، سالن ، پارک ها و سالن های فرهنگی از جمله Conarte ( انجمن فرهنگ و هنر در Nuevo Leon) است.
این پروژه کتابخانه کودک به اسم Conarte به عهده شرکت Anagrama با ماموریت ایجاد فضایی مدرن گذاشته شد که عشق به خواندن و یادگیری در کودکان را پرورش میدهد.مقرر شد که کتابخانه کودکان و مرکز فرهنگی داخل ساختمان انبار، در میراث لمس ناپذیر این مکان دولتی قرار گیرد. این طرح نیاز داشت تا ضمن طراحی مدرن، ماهیت دست نخورده ساختمان را درنظر داشته باشد و به طریقی آن را تقویت نماید.نتیجه کار یک پلت فرم مطالعه چند منظوره و نامتقارن شده است که در معنا شبیه توپوگرافی کوهستانی شهر مونتری می باشد.
قفسه های کتاب نه تنها به عنوان نگه دارنده کتاب استفاده می شوند بلکه به عنوان یک فضای پویا برای بازی و یادگیری، به پرواز درآوردن تخیل و ایجاد آرامش در هنگام مطالعه عملکرد دارند.نصب رنگارنگ و زیبایی شناسی هندسی سازه و بالا بردن هر دو عنصر به یک روش شاد و منحصر به فرد، در تضاد مستقیم مطلوب با این ساختمان صنعتی کهنه قرار دارد.














منبع :معماری نیوز
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
طراحی داخلی و دکوراسیون گالری معماری

طراحی داخلی و دکوراسیون گالری معماری

طراحی داخلی گالری معماری Paul H. Cocker

معمار: Gow Hastings Architects
موقعیت: تورنتو، کانادا
مساحت: 3120 فوت مربع
سال: 2013






این گالری معماری آخرین کار گروه معماری Gow Hasting است که در ساختمان دانشکده ی معماری تورنتو کانادا انجام شده است. این گالری با اقبال گسترده ای از سوی دانشجویان و عموم روبرو شده است. با آرل همراه باشید.


این گالری در محلی احداث شده است که قبلا به عنوان انبار مورد استفاده قرار می گرفته است. لابی ورودی به نام معمار مشهور کانادایی Ron Thom نامگذاری شده است. پس از این ورودی وارد گالری ای خواهیم شد که در طراحی داخلی آن تمام نکات بصورت ریزبینانه ای در نظر گرفته شده است.


دربهای شیشه ای ورودی بزرگ این گالری به همراه کاشی های سفید، که در کف استفاده شده اند به همراه دیوارهای سفید این گالری، گویی یک فضای بی کران را به بیننده عرضه می کند و هر بیننده ای را مجذوب و شیفته ی خود می کند تا گام در این فضای بی کران گذارد. همچنین نورپردازی فوق العاده ای که برای محیط و بویژه تابلوها انجام شده است، زیبایی و جذابی این گالری را دو چندان می کند.


همچنین در فضای پشت این گالری یک کارگاه کوچک برای دانشجویان تدارک دیده شده است.


ورودی قرمز رنگ، سقف بتنی و دیواره های سفید این گالری، مانند ظرافت اتصال قطعات یک جواهر، یه یکدیگر پیوند خورده اند.




منابع:گروه معماران آرل، آرک دیلی، urbantoronto.ca
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
طراحی داخلی و دکوراسیون سینما

طراحی داخلی و دکوراسیون سینما

طراحی داخلی سینما با 10 سالن در پاریس
طراحی داخلی این سینمای 10 سالنه که در شهر پاریس فرانسه قرار دارد، بر عهده ی گروه طراحی فرانسوی ora ïto بوده است. این سینما که بی شباهت به فرودگاه نیست، برای مجموعه های زنجیره ای سینما و تئاتر gaumont-pathé طراحی شده است. تلاش طراحان، ایجاد یک فضای راحت و مدرن و تا حدودی خلاقانه به همراه دسترسی های آسان به بخش های مختلف این سینما بوده است.
امکانات زیادی در این سالن چند منظوره در نظر گرفته شده است که از جمله می توان به سالن قهوه خوری، لابی های متعدد، فضایی برای مطالعه و گفتمان، کارگاههای آمورشی سینمایی و ... اشاره کرد که در کنار سالن های نمایش فیلم و تئاتر، به علاقه مندان به این هنر خدمات این عرصه ی هنری را ارائه می دهند.
سالن های انتظار و مسیرهای هدایتی در نظر گرفته شده، همگی به نحوی هستند که کاربر، کمترین مدت انتظار را داشته باشد و در طول این مدت رسانه های مولتی مدیا کاربران را با اطلاع رسانی های مختلف مشغول خواهند کرد.

































منابع:arel- DesignBoom
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
طراحی داخلی و دکوراسیون خانه موسیقی

طراحی داخلی و دکوراسیون خانه موسیقی

طراحی داخلی خانه موسیقی، اثری به یاد ماندنی در معماری دانمارک

موقعیت: آلبورگ، دانمارک

مساحت: 20257 متر مربع
سال: 2014
معمار طراح: Luzie Giencke
معمار پروژه: Marcelo Bernardi, Pete Rose





نقل از معمار مجموعه:
پس از چهار سال ساخت و ساز،خانه موسیقی که در آلبورگ دانمارک واقع شده است در بیست و نهم مارچ سال 2014 توسط ملکه مارگارت دوم(ملکه دانمارک)افتتاح گردید.
مجتمع فرهنگی مجموعه که توسطCoop Himmelb(l)au طراحی شده است به صورت ترکیبی از فضای آموزشی و سالن همایش می‌باشد. ساختار باز مجتمع فرهنگی، تبادل اطلاعات بین بینندگان، هنرمندان، دانشجویان و استادان را ساده تر خواهد کرد.



ایده اولیه این بنا از شکل خارجی آن قابل مشاهده است. به این صورت که ساختمان آموزشی سالن همایش را در بر گرفته است و اتاق‌های تمرین و آموزش به شکل U در اطراف حجم مرکزی که یک سالن کنسرت 1300 نفری است نظم داده شده‌اند و فضای انتظار بزرگی این فضا را به هم اتصال می‌دهد و با پنجره‌هائی با شیشه‌های چند بخشی رو به مجتمع فرهنگی مجاور باز می‌شود.
در طبقه زیرین سالن انتظار، سه اتاق با اندازه‌های متفاوت، تکمیل کننده‌ی سالن اجتماع، سالن موسیقی و سالن کلاسیک می‌باشند.بازدیدکنندگان و دانشجویان می‌توانند از پنجره‌هائی با منظرهای متفاوت، سالن های انتظار و کنسرت را تماشا کنند.




سالن کنسرت
احجام شناور و منحنی شکل داخل تالار کنفرانس در تقابل با حجم تیزگوشه و مکعبی خارجی قرار گرفته است. صندلی نوازندگان و بالکن‌های منحنی شکل به نحوی قرار گرفته‌اند که بهترین صدا و دید را از صحنه نمایش فراهم آورند. مفهوم پیچیده صوت در همکاری با Tateo Nakajima در Arup توسعه داده شده است.طراحی ساختار گچی بی‌نظم روی دیوار و سقف کاذب معلقی که قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد بر اساس محاسبات دقیق متخصصین صوت و البته برای داشتن تجربه‌ای بهینه در شنیدن صدا انجام گرفته است.



سالن کنسرت مجموعه، یکی از بهترین فضاها با میزان NR10 (GK10) درجه کاهش صدا خواهد شد. ضمن تقدیر از معماران این مجموعه و کیفیت صوت، سالن کنسرت در حال حاضر برای رونمائی از کنسرت Royal Philharmonic با تک نوازی ویلن توسط Arabella Steinbacher و کنسرت رادیو ملی دانمارک با سوپرانو Mojca Erdmann در ماه آوریل برنامه ریزی شده است.





سالن انتظار
سالن انتظار فضایی برای ملاقات دانشجویان، هنرمندان، اساتید و بازدید کنندگان فراهم می‌آورد. پنج طبقه پله، بالکن تماشاچیان و پنجره‌های بزرگ شیشه‌ای با نمائی از مرکز مجتمع، یک فضای زنده و پویا را بوجود می‌آورد که در آن می‌توان دامنه وسیعی از فعالیت‌ها را تجربه نمود.



برای D. Prix خانه ی موسیقی نمادی از وحدت بین موسیقی و معماری است. موسیقی هنر توجه به اعصاب آدمی است مانند بدنه آلت موسیقی این معماری بدنه‌ای را برای تشدید خلاقیت در خانه موسیقی فراهم می‌کند.


ایده انرژی
سالن انتظار به جای استفاده از دستگاه‌های تهویه از یک سیستم رانش حرارتی در یک فضای عمودی بزرگ برای تهویه استفاده می‌کند.حمام‌های آب، آب را داخل قطعه بتنی کف برای ایجاد گرما در زمستان و سرما در تابستان پمپ می‌کنند. دیوارهای بتنی اطراف سالن کنسرت به عنوان منبع اضافی ذخیره‌سازی انرژی حرارتی عمل می‌کنند. سالن مرکزی نیز به طور طبیعی و کاملا بی هزینه خنک می‌شود.


لوله‌کشی و دریچه‌های هوا مجهز به مبدل‌های حرارتی ویژه‌ای هستند. این سیستم تهویه با سرعت هوای کمی که دارد در زیر صندلی‌ها در سالن کنسرت نصب شده‌اند.
هوا از طریق سقف کاذب شبکه‌بندی شده‌ای که در بالای سیستم روشنائی قرار دارد استخراج شده و به این ترتیب گرمای تولید شده ناشی از روشنائی به هیچ وجه باعث بالا رفتن دمای فضای سالن نخواهد شد.
ساختمان مجهز به برنامه مدیریت شده‌ای است که تجهیزات داخلی ساختمان را کنترل می‌نماید تا اطمینان حاصل کند که سیستم‌های که مورد استفاده نیستند فعال نباشند و به این ترتیب میزان مصرف انرژی به حداقل میرسد.






منابع:arel- ARCHDAILY
 

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طراحی و اجرای موزه ملی ایران دوره اسلامی

طراحی و اجرای موزه ملی ایران دوره اسلامی


گروه معماری و طراحی :گروه معماران آرل
موقعیت : تهران ، ابتدای خیابان 30 تیر
مساحت : 7800 متر مربع
سال : 1387


















منبع: arel.ir
 

hnfati

عضو جدید
احساسات همان واقعیت ها هستند؛ مرکز هنرهای معاصر آلنز، پکن

احساسات همان واقعیت ها هستند؛ مرکز هنرهای معاصر آلنز، پکن



در نصب و راه اندازی های فضایی احساسات همان واقعیت ها می باشند.اولافورالیاسون و مایانسونگ الگوهای روزمره ما درباره جهت گیری فضایی را به چالش می کشند.​
نما یا دایره دید به عنوان حس اصلی و اولیه ما در تغیر و جابه جایی عمل می کند اما این پیاده سازی گسترده نا امنی اولیه را در بازدید کنندگان از طریق کاهش ناگهانی مرئی بودن تحریک می کند و از این رو به ابداع مدل های جدید درک و احساس تاکید دارد.​
الیاسون با پایه گذاری این پروژه بر اساس یک سری از بی نهایت های سابق به همراه تراکم جوی به معرفی سواحل و حاشیه های متراکم از مه مصنوعی را در گالری نمایش می دهد که ابعاد آن بیش از پیش تحت تاثیر کوتاه شدن اساسی سقف و شکل گیری کف چوبی شیبدار تغییر می کند.​
هزاران لامپ فلورسنت به شکل شبکه ای از نواحی قرمز، سبز و آبی در سقف نصب شده اند. با نفوذ مه، این نورها فضاهای میان گذر(عبور) را ایجاد می کنند که در آثار الیاسون برای حجم سازی فضای آشکار به کار می رود. نواحی قرمز رنگ معرفی کننده مقیاس اندازه گیری در گالری می باشد و اندازه ی متغیر آنها و سازمان آن به شبکه های طرح ریزی شهری بر می گردد.​
در هر مرز یا حاشیه رنگ،2 رنگ با هم ترکیب می شوند و رنگ های نقره ای گذرا از رنگ های آبی، فوشین و زرد را شکل میدهد. بازدید کنندگان با عبور از فضا و اتمسفر متراکم و پر نور می توانند با استفاده از اطلس رنگ های محرک دید خود را جا به جا کرده و یا انتقال دهند.​
ابزار دیگر انتقال در این حالت ساختار کف زمین می باشد. در حالیکه حرکت جنبشی در سطح صاف به راحتی امکان پذیر می باشد. کف شیبدار، بازدید کنندگان را به چالش می کشد تا تعادل خود را دوباره حفظ کنند. و به طور مستمر وضعیت استقرار وزن و بدن خود را برای حفظ تعادل متانسب با شیب کف زمین تغیر دهند.​
این واقعیت بر نقش حیاتی بدن متحرک در دریافت (درک) ما از محیط پیرامون خود تاکید دارد. هرچه بازدید کنندگان بیشتر در این فضا به ماجراجویی بپردازند شیب بیشتری را احساس می کنند تا زمانی که آنها به دیوار خمیده به شکل موج می رسند. چون شروع این سازه از سقف بوده است یک فضای نسبتاً بی حد و مرز در بالا احساس می شود.​
اولافور الیاسون: فضا و نور حس زندگی را به محیط می دهند.فضا وجود نخواهد داشت مگر آنکه نور و مرز به آن افزوده شود. فضا هرگز شکل نخواهد گرفت مگر آنکه حس خاص خود را القا کند. فضا در واقعیت، تنها در پخش احساس حاکم است.​
همه چیز با افزایش میل و اشتیاق به بالاترین اثر پخشی است، دست میابند. احساسات و قدرت لمس ها در زمینه زندگی مسکونی و عادی ما به شکل واقعیت های ملموس ایده می شوند. زمانی که چشم هایمان را بسته ایم می توانیم دنیا را از درون احساس کنیم و فضا و نور، روح و روان ما را لمس خواهند کرد.​

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.
منبع:www.nbpars.ir
 

hnfati

عضو جدید
گالری گرینلندیا از استودیو برزیلی تریکپیک ؛ تناقض در ویژگی های ذاتی متریال های سنگین

گالری گرینلندیا از استودیو برزیلی تریکپیک ؛ تناقض در ویژگی های ذاتی متریال های سنگین



استودیو معماری برزیلی تریپتیک، طراحی یک فضای گالری تجاری در یکی از مناطق مجلل سائوپائولو را به اتمام رسانده است. کانسپت این طرح، به چالش کشیدن ویژگی های ذاتی متریال های سنگینی چون بتون و مرمر و نمایشی شفاف و سبک از آن ها بوده است. این گالری با نام " گرینلندیا "، در اطراف یک عرشه ی بتنی قرار گرفته است که از ارتفاع 9 متری، معلق و آویزان است.​
پنجره های بزرگ شفاف، این صفحه ی بتنی عظیم را نگه می دارند؛ در حالی که با ایجاد یک ارتباط نامرئی، نماهای مرمری ساختمان را نیز شکل می بخشند. فضاهای داخلی این گالری، می توانند در پاسخ به الزامات برنامه ریزی و تنظیمات داخلی هر نمایش، تغییر نمایند؛ در حالی که تراس های خارجی مجموعه، چشم اندازهایی از سراسر منطقه را ارائه می نمایند.​

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.
مـنـــــــبـع : www.designboom.com
 

hnfati

عضو جدید
موزه شیشه ای تویاما از کنگو کوما ؛ متريال های محلی در فضاسازی داخلی و خارجی

موزه شیشه ای تویاما از کنگو کوما ؛ متريال های محلی در فضاسازی داخلی و خارجی



موزه شیشه ای تویاما با طراحی کنگو کوما، در 22 آگوست 2015، به روی عموم گشوده خواهد شد. این مرکز فرهنگی، بخشی از یک پروژه ی بازسازی گسترده تر می باشد که در حال حاضر در دست ساخت می باشد و به دنبال باز زنده سازی شهر از طریق اشاره به کاربری صنعتی گذشته ی این سایت بوده است.​
سنگ، آلومینیوم و شیشه، متريال های رایج این منطقه، با هم ادغام شده اند تا یک نمای خارجی پر زرق و برق ایجاد نماید که نور را پخش و منعکس می نماید. در فضای داخلی، یک معبر اسپیرال، با حجم درگیر شده و بازدیدکنندگان را به سطوح بالاتر مجموعه راهنمایی می نماید. پنل های چوبی از منابع محلی، فضای گسترده ی آتریوم میانی موزه را پوشانده است که کاربری های متفاوت مجموعه از جمله یک کتابخانه ی مدنی و یک بانک محلی را به هم متصل می گرداند.​

.

.

.

.
مـنـــــــبـع : www.designboom.com
 

hnfati

عضو جدید
سفری به تنها موزه ویژه هنر نور در جهان

سفری به تنها موزه ویژه هنر نور در جهان



مرکز بین‌المللی هنر نور در شهر اونا در آلمان تنها موزه‌ای در جهان محسوب می‌شود که ویژه‌ی هنر نور است. آثار هنری "نورانی" در انبارهای زیرمینی یک کارخانه آبجوسازی قدیمی به نمایش گذاشته می‌شوند.​
اشک‌هایی به رنگ‌های آبی و سرخ (عکس اول)
در تونل‌ها و انبارهای زیرزمینی کارخانه‌ی آبجوسازی "لیندن" در شهر اونا که در سال ۱۹۷۹ میلادی تعطیل شد، موزه‌ای ویژه احداث شد. آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند، تنها برای عرضه در این مرکز هنری خلق شده‌اند. یکی از جذابیت‌های این موزه "تونل اشک‌ها" است که کیت سونیر آن را با استفاده از لامپ‌های آبی و قرمز خلق کرده است. درخور توجه آنکه بازدید از این موزه تنها با یک کارمند راهنما ممکن است.​
از نور به تاریکی
مساحت این موزه زیرزمینی بر چند صد هزار متر مربع بالغ می‌شود. فضاهای این موزه با موزه‌های معمول که دیوارهای سفید دارند و روشن هستند، بسیار متفاوت است. دیوارهای مرکز بین‌المللی هنر نور دست نخورده مانده‌اند و مانند گذشته سرد و نمور هستند. از شوفاژ هم خبری نیست. تنها خود آثار هنری هستند که به فضای موزه نور می‌بخشند؛ از جمله اثری به نام "گفت‌وگو با خود" از یان فان مونستر، هنرمند هلندی.​
لمس نور
در این موزه دو چیدمان از جیمز ترل، هنرمند آمریکایی، به نمایش گذاشته است. او برای ارائه آثارش از آریزونای آمریکا به اونا آمد تا چیدمانش را تنظیم کند. یکی از آثار او "Floater 99" نام دارد و می‌توان وارد آن شد. این اثر طوری تنظیم و چیده شده که مرز دیوارها محو شده و بازدیدکنندگان حس می‌کنند با نور و فضا یکی شده‌اند.​
کشف آسمان
اثری دیگری از جیمز ترل به یاد آورنده یک دوربین تاریکخانه‌ای است که می‌توان به درون آن قدم گذاشت. این چیده‌مان از دو بخش تشکیل شده؛ در نخستین بخش یا فضا، نور آسمان از طریق یک عدسی کوچک بر زمین افکنده می‌شود و کوچک‌ترین حرکت را می‌توان در آن دید. در فضای دوم که روی فضای اول تعبیه شده، در صورت باز شدن کامل سقف می‌توان آسمان را دید. در این صورت نور‌های طبیعی و مصنوعی صحنه‌هایی تماشایی پدید می‌آورند.​
نور و هندسه
فرانسوا مورله، هنرمند معروف فرانسوی، برای نمایش چیده‌مان خود به نام "No and Neon" سردخانه‌های قدیمی این کارخانه را انتخاب کرده و ۹ لامپ نئون را به اشکال عمودی، افقی و اریب نصب کرده است. این لامپ‌ها در برابر حرکت بازدیدکنندگان واکنش نشان می‌دهند و سبب می‌شوند که کم و کیف نور حاکم بر این فضا دگرگون شود.​
گل‌های کارخانه آبجوسازی
ربکا هورن یکی از هنرمندان معروف آلمانی محسوب می‌شود. چیدمان این هنرمند که "سایه نیلوفر آبی" نام دارد، در فضایی از این موزه به نمایش گذاشته شده که زیر سطح آب قرار دارد. لامپ‌هایی که از جنس مس هستند، به گیاهانی آبی شباهت دارند که در هم تنیده‌اند و با نور خود فضاهایی کوچک بر دیوارهای نمناک را روشن می‌کنند. در پس‌زمینه نیز آوای نهنگ‌ها به گوش می‌رسد.​
رقص سایه‌ها
کرسیتیان بولتانسکی ترس از تاریکی را سوژه اثر خود قرار داده است: عروسک‌هایی به شکل جادوگران و موجودات شیطانیِ آویخته از چارچوب به شکلی نورپردازی شده‌اند که سایه‌هایی ترسناک به دیوار می‌اندازند. او با این اثر می‌کوشد خاطرات تلخ کودکی خود را پشت سر گذارد. پدر وی از قربانیان هولوکاست بود.​
بلندگوهای نورانی
در دهه‌های پیشین که کارخانه‌ی آبجوسازی لیندن هنوز تعطیل نشده بود، از این حوض‌های سنگی برای تخمیر آبجو استفاده می‌شد. کریسینا کوبیش که در آثار هنری او رد پای موسیقی به چشم می‌خورد، بازدیدکننده را به سفری به گذشته می‌برد. او ۱۷۲ بلندگو را در کف حوض نصب کرده و هنگامی که این حوض با نور فرابنفش پر می‌شود، بازدیدکننده حس می‌کند که این بلندگوها از کف حوض جدا شده و صعود می‌کنند.​
آبشار نور
آزمایش با پدیده‌های طبیعی و نور از حوزه فعالیت‌های هنری اولافر الیاسون، هنرمند دانمارکی است. او در آثارش می‌کوشد هنر و دانش را به یکدیگر نزدیک کند. بازدیدکنندگان بر روی سکویی در حرکتند که از دو طرف آن آبشارهایی با شدت و صدایی بلند فرو می‌ریزند. این آبشارها اما طوری نورپردازی شده‌اند که می‌توان قطرات آب را دید و بیننده حس می‌کند، آب با سرعتی کم در حال ریزش است.​
نور و زمان
رابطه نور و زمان از جمله مشغله‌های ذهنی بریگیته کووانتس، هنرمند اتریشی است. اثر او "سرعت نور 11,5m" نام دارد و از ۱۹ عدد تشکیل می‌شود؛ اعدادی که با لامپ نئون ساخته‌ شده‌اند. این اثر که به در ورودی موزه جلوه‌ای خاص می‌بخشد، از معدود چیدمان‌هایی است که نه در زیر زمین، بلکه در فضایی باز به نمایش گذاشته شده‌اند.​

از نور به تاریکی

لمس نور

کشف آسمان

نور و هندسه

گل‌های کارخانه آبجوسازی

رقص سایه‌ها

بلندگوهای نورانی

آبشار نور

نور و زمان
مـنـــــــبـع : www.dw.de
 

hnfati

عضو جدید
گالری گرینلندیا از استودیو برزیلی تریکپیک ؛ تناقض در ویژگی های ذاتی متریال های سنگین

گالری گرینلندیا از استودیو برزیلی تریکپیک ؛ تناقض در ویژگی های ذاتی متریال های سنگین



استودیو معماری برزیلی تریپتیک، طراحی یک فضای گالری تجاری در یکی از مناطق مجلل سائوپائولو را به اتمام رسانده است. کانسپت این طرح، به چالش کشیدن ویژگی های ذاتی متریال های سنگینی چون بتون و مرمر و نمایشی شفاف و سبک از آن ها بوده است. این گالری با نام " گرینلندیا "، در اطراف یک عرشه ی بتنی قرار گرفته است که از ارتفاع 9 متری، معلق و آویزان است.​
پنجره های بزرگ شفاف، این صفحه ی بتنی عظیم را نگه می دارند؛ در حالی که با ایجاد یک ارتباط نامرئی، نماهای مرمری ساختمان را نیز شکل می بخشند. فضاهای داخلی این گالری، می توانند در پاسخ به الزامات برنامه ریزی و تنظیمات داخلی هر نمایش، تغییر نمایند؛ در حالی که تراس های خارجی مجموعه، چشم اندازهایی از سراسر منطقه را ارائه می نمایند.​

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.
مـنـــــــبـع : www.designboom.com
 

hnfati

عضو جدید
ساختمان ارکستر سمفونی سزین لهستان از معماران باروتزی ویگا

ساختمان ارکستر سمفونی سزین لهستان از معماران باروتزی ویگا



در قلب شهر سزین لهستان، استودیو باروتزی ویگا از بارسلونا، ساختمان جدید فیلارمونیک شهر را به پایان رسانده است. این ساختمان عظیم پاسخی ست به معماری سنتی محلی همراه با تناسبات عمودی و سطوح شیب دار که از فضای صنعتی مجاور خود متاثر گشته است. نمای خارجی ساختمان در تضادی آشکار با محیط اطراف خود، در پوشش از شیشه پیچیده شده است تا به نمادی منحصر بفرد در منطقه بدل گردد.​
این ساختمان شامل دو سالن کنسرت می باشد که همچون دو جعبه ی معلق در کنار یک لابی بار بزرگ و روشن قرار گرفته اند. سالن ارکستر سمفونی اصلی با 951 صندلی و سالن خصوصی 195 صندلی، جهت آکوستیک نمودن فضا و کنترل نور، به طور کامل با بتن ساخته شده اند. پلکان مرکزی طرح با اتصال تمامی توابع و کاربری های ساختمان، به صورت یک فضای چند منظوره ی بزرگ درآمده است.​
پوسته ی نمادین و دو لایه ی این ساختمان، هدف های مهم تری را نیز عملی می نماید. این پوسته ی شیشه ای نمای ساختمان را یکپارچه نموده و نور ثابتی از تابش طبیعی خورشید را منتشر می نماید. علاوه بر این، هوای مابین این دو پوسته، همچون یک عایق، ساختمان را از تهویه هوای گرم بی نیاز می نماید و دمای داخلی را کنترل می کند.​

.

.

.

.

.

.

.

سایت پلان

پلان همکف

پلان سطح یک

پلان سطح دو

پلان سطح سه

برش

برش

برش

نما

نما

دید پرنده
مـنـــــــبـع : www.designboom.com
 

hnfati

عضو جدید
گالری ریاضیات موزه علوم لندن ؛ تجسم علم در معماری

گالری ریاضیات موزه علوم لندن ؛ تجسم علم در معماری



معماران زاها حدید از طرف موزه ی علوم لندن، انتخاب گشته اند تا به طراحی گالری جدید ریاضیات بپردازند. مدیر این موزه، ایان بلچفورد که این پروژه را " مهمترین گالری ریاضیات جهان " توصیف می نماید و این طرح 7.5 میلیون پوندی را تلاشی برای بررسی ایده های ریاضیات از چهارصد سال گذشته برای تصویرسازی کمک های این علم به شکل دهی دنیای کنونی ما می داند.​
زاها حدید نیز در ارتباط با طراحی این پروژه گفته است: " این طرح به بررسی تاثیرات بسیار ریاضیات در زندگی روزمره ما می پردازد و کانسپت های به ظاهر مجرد ریاضیات را به تعاملات هیجان انگیزی برای بازدیدکنندگان در تمامی سنین، بدل می نماید. " به عنوان بخشی از طرح جامع موسسه کنزینگتون جنوبی، ساخت گالری ریاضیات دیوید و کلودیا هاردینگ در سال 2016 به اتمام خواهد رسید.​
ساجد جاوید، رئیس امور فرهنگ، رسانه و ورزش منطقه می گوید: " ریاضیات، بی شک بخش کاملا حیاتی آموزش های ما را فرا می گیرد. بنابراین، ساخت گالری ریاضیات موزه ی علوم، خبری بسیار عالی بوده و باعث می گردد که ریاضیات زنده گشته و برای همه افراد پر معنا گردد."​
برای اشنایی بیشتر با زاها حدید می توانید ببینید
نوشتار زاها حدید، بدویت عظیم و تمدن شکسته را به قلم سم جیکب
و نوشتار
وهمچنین
یادداشت زاها حدید چیست؟ را

.

.

.

.

.

.

.

.

.
مـنـــــــبـع : www.designboom.com
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا