طراحی داخلی و دکوراسیون آشپزخانه

وضعیت
موضوع بسته شده است.

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهاره مهرنژاد

چقدر به محيط زندگى خود اهميت مى دهيد؟ هيچ مى دانيد، اگر نوع دكوراسيون منزلتان را همچون سليقه تان طراحى كنيد، چه تاثيرى بر آرامش روح و روانتان خواهد داشت؟ مثلاً همين آشپزخانه كه از سوى نامگذاران قلب خانه ناميده مى شود، اگر از يك رنگ آميزى و چيدمان معمولى برخوردار باشد هيچ تاثيرى جز خستگى و كسالت بر روح افراد خانه به ويژه خانم ها نخواهد داشت. اگر كمى با دقت و حوصله به اين موضوع بنگريد متوجه خواهيد شد كه چرا اين سال ها حضور خانواده ها در رستوران ها پررنگ تر از سابق شده است و مطمئناً علت به مرز نهايت رسيدن فروش مراكز تهيه غذا را خواهيد فهميد! وقتى كدبانوى منزل مجبور به كار در يك مطبخ معمولى و غيرقابل جذاب است، چطور مى تواند براى پخت و پز حوصله به خرج دهد.

اينجا است كه بايد سريعاً سليقه بانوى خانه اعمال شود، اگر سنتى پسند است كه با خريد چند ديگ مسى، ظروف سفالى و روميزى ترمه دوزى شده برطرف خواهد شد ولى اگر در مخيله اش افكار مدرنيستى مى گذرد كار كمى مشكل مى شود كه البته آن هم با كمى تامل در امور طراحان ايتاليايى به دست خواهد آمد. كافى است چند قوطى
رنگ گرم (زرد، قرمز، نارنجى، بنفش متمايل به قرمز) خريدارى شود.

براى داشتن مطبخ مدرن لازم است كه ديوارها و كابينت ها و تمامى قفسه ها با رنگ دلخواه كدبانو كه بايستى از ميان رنگ هاى فوق باشد، رنگ آميزى شود. اگر پنجره اى در آشپزخانه موجود است، بايستى زوارش، رنگ متضاد ديوارها استفاده شود. پرده را نيز هم رنگ يا تلفيقى از زرد، قرمز و نارنجى انتخاب كنيد. در خريد ميز و صندلى آشپزخانه هم دقت كنيد كه پايه هاى فلزى و رويه اى هم رنگ با زوار پنجره داشته باشند. يعنى اگر زوار پنجره شما قرمز است رويه صندلى ها را از پارچه قرمز انتخاب كنيد.

آن لوستر قديمى را نيز درآوريد و جايش يك لوستر مدرن كه جديداً به اشكال مختلف هندسى طراحى شده درست در بالاى ميز ناهارخورى آويزان كنيد. يادتان نرود كه در يك مطبخ مدرن تمامى وسايل اعم از بشقاب ها، ليوان ها، جاى قهوه و شكر بايستى در داخل قفسه ها قرار گيرند نه در روى آنها. پس جز يك گلدان كوچك يا دو، سه عدد ليوان فانتزى چيز ديگرى روى كابينت ها قرار ندهيد. دست آخر نيز يك تابلوى نقاشى كه معلوم نيست موضوعش چيست به ديوار بياويزيد. اما اگر باز هم علاقه داريد توصيه هاى دقيق را براى ترتيب دادن آشپزخانه تان بشنويد به ادامه توصيه هاى ما به دقت گوش كنيد.

نور در آشپزخانه: براى تزئين آشپزخانه از نور طبيعى و مصنوعى استفاده مى كنيم. پنجره در ارائه نور طبيعى به آشپزخانه از اهميت زيادى برخوردار است. معمولاً پنجره مى تواند در صورت مشرف بودن به فضاى سبز يكى از تابلوهاى آشپزخانه باشد. پنجره رابطى است بين آشپزخانه و فضاى خارج كه بهتر است در مقابل منظره اى زيبا قرار داشته باشد.

پرده در آشپزخانه: اگر آشپزخانه ما به دليل محدوديت فضاى خارج از نور زيادى برخوردار نباشد از پرده هايى كه حالت تورى دارند استفاده مى كنيم. در صورتى كه آشپزخانه در معرض تابش شديد نور باشد از پرده هايى كه بتوانند جلوى نور را بگيرند استفاده مى كنيم به عبارت ديگر نوع جنس پرده بايد متناسب با ميزان نور داخل آشپزخانه انتخاب شود. امروزه نورهاى مصنوعى در انواع مختلف مثل هالوژن، فلورسنت با لامپ هايى كه از سقف آويزان شده و داراى پايه اى روى زمين يا روى ميز هستند طراحى شده اند و مى توان از آنها براى تامين نور دلخواه استفاده كرد. به طور كلى بهتر است در آشپزخانه نور مخفى باشد. معمولاً تابش نور مستقيم ناراحت كننده بوده و انعكاس زيبايى ندارد. همچنين معمولاً لامپ هاى هالوژن را زير كابينت يا گچبرى مخفى مى كنند. لامپ هاى هالوژن بسيار زيبا بوده و پديده جديدى در طراحى خانه و مخصوصاً آشپزخانه هستند. به تازگى لامپ هاى جديد ۲۲۰ ولتى كه نياز به ترانس ندارند به بازار آمده اند. البته اين لامپ ها برق زيادى مصرف مى كنند اما نورشان نسبت به بقيه لامپ ها بيشتر است.
رنگ در آشپزخانه: نور عاملى است كه به وسيله آن رنگ ها مشاهده مى شوند. رنگ ها هر كدام پيام، حالت و خصوصيتى خاص دارند. رنگ ها بيان كننده شخصيت اشخاص و رساننده پيام هاى مختلفى هستند. آگاهى از اين مسائل باعث مى شود كه براى بيان احساس درونى مان از ابزار درست استفاده كنيم. مى توان با ارائه يك رنگ خاص در آشپزخانه يا جابه جايى رنگ ها و در كنار هم قرار دادن آنها، احساس و انديشه درونى مان را به بيننده انتقال داد. اصولاً رنگ وسايل آشپزخانه بايد مناسب و آرام بخش باشد.

طرح كابينت: امروزه طرح كابينت هاى موجود در بازار بسيار متفاوت است. بعضى از آنها به جاى اينكه يك در مسدود داشته باشند داراى يك بخش پنجره اى يا شيشه اى هستند كه وسايل زيبا و جذاب را در آنها قرار مى دهند.
ميز و صندلى: صندلى هاى داخل آشپزخانه بايد به دليل استفاده كوتاه مدت به راحتى جابه جا شوند. موارد كاربرد اين صندلى ها منحصراً در آشپزخانه است. ميزها در آشپزخانه اشكال مختلفى دارند. انتخاب و كاربرد هر يك از انواع ميزها با توجه به فضاى آشپزخانه و وسعت يا محدوديت آشپزخانه و همچنين سليقه افراد صورت مى گيرد.
ظرفشويى و آب چكان: معمولاً در كنار ظرفشويى، آب چكان طراحى مى شود كه وسيله اى مناسب براى خشك كردن ظرف ها است.

گل و گياه: هرگز براى تزئين آشپزخانه از گل هاى مصنوعى استفاده نكنيد، زيرا براى بيننده پيام عشق و علاقه ندارند و آتش زا هستند
 

سـعید

مدیر بازنشسته
نکات کاربردی در چیدمان آشپزخانه مدرن

نکات کاربردی در چیدمان آشپزخانه مدرن

نکات کاربردی در چیدمان آشپزخانه مدرن

در میان فضاهای متفاوت خانه جایی که کمترین توجهی در امر دکوراسیون به آن می شود آشپزخانه است که از سوی طراحان داخلی «قلب خانه» لقب گرفته است. با اینکه امروزه آشپزخانه به دلیل میزان وقتی که اعضای خانواده در آن سپری می کنند یکی از اصلی ترین فضاهای خانه محسوب می شود ولی همچنان تمرکز اعضای خانواده در ایجاد فضایی مطلوب برای زندگی متوجه اتاق نشیمن است. اگر کمی با دقت و حوصله به این موضوع بنگرید متوجه خواهید شد که چرا این سال ها حضور خانواده ها در رستوران ها پررنگ تر از سابق شده است و مطمئناً علت به مرز نهایت رسیدن فروش مراکز تهیه غذا را خواهید فهمید، وقتی کدبانوی منزل مجبور به کار در یک مطبخ معمولی و غیر جذاب است چطور می تواند برای پخت و پز حوصله به خرج دهد. همان طور که برقراری تناسب میان دو عنصر رنگ و نور در کارکرد مناسب، زیبایی بصری، هارمونی فضایی و انتقال انرژی مثبت دیگر اتاق های منزل نقش دارد، در آشپرخانه نیز نوع رنگ بندی اتاق ها و استفاده از نور طبیعی کمک بزرگی به مطلوبیت فضا می کند.پیشنهاد طراحان داخلی در طراحی آشپرخانه مدرن استفاده از رنگ های روشن و درخشان نظیر نارنجی، قرمز، زرد و سبز است که حس زنده بودن و شکوه را برای این آشپزخانه به ارمغان می آورند. این حس حاصل تقابل رنگ های دیوارها و وسایل است. هرگاه احساس کنید نیاز روحی جدید در آشپزخانه دارید به آسانی می توانید دیوار ها را با رنگ مورعلاقه تان بپوشانید. نخست کل دیوارها را به رنگ سفید یا کرم بسیار روشن درآورید. دقت کنید زیرسازی رنگ ها به درستی صورت گیرد و سطح دیوار صاف و یک دست باشد سپس، نوارهای باریکی از کاغذ تهیه کنید و درون آنها را با تیغ ببرید. این نوارها را روی دیوارها قرار دهید و درون شان را رنگ آمیزی کنید. مثلاً اگر زمینه اصلی کرم رنگ است، می توانید برای نوارها از رنگ سفید استفاده کنید. پس از اینکه رنگ خشک شد، نوارها را به صورت افقی قرار دهید تا خطوط افقی را نیز روی دیوار پدید آورید. برای اینکه خطوط صاف و موازی باشند، دقت بسیاری لازم است. برای این منظور می توانید مثلاً برای کشیدن خطوط عمودی، بالا و پایین دیوار را به فاصله های 10 سانتیمتری علامت گذاری کنید تا بتوانید نوارها را دقیقاً موازی هم قرار دهید. جدا از نحوه رنگ آمیزی و تامین روشنایی که به وسیله هالوژن، لامپ های فلورسنت، چراغ های آویزان روی پیشخوان و نصب پرده های توری در آشپزخانه های مشرف به فضای بیرونی انجام می گیرد توجه به چیدمان وسایل محیطی آشپزخانه در ایجاد فضایی که بتوان بدون دغدغه در آن به فعالیت پرداخت نیز اهمیت ویژه ای دارد. به طور کلی در آشپزخانه سه مرکز مهم وجود دارد که مکان قرارگیری شان، محل مناسب برای بقیه لوازم را تعیین می کند. این سه مرکز عبارتند از مرکز نگهداری مواد غذایی (یخچال و فریزر)، مرکز پخت و پز (اجاق گاز و فر) و مرکز شست وشو (Sink و ماشین ظرفشویی). در واقع اغلب مراحل آشپزی حاصل حرکت های متمادی فرد بین این سه نقطه اصلی است. مثلث کار همچنین این امکان را دارد تا فرد با آرامش خاطر و به دور از هرگونه حوادث خطرناک که معمولاً در آشپزخانه اتفاق می افتد، به فعالیت مشغول شود. برای استفاده از مثلث کار توجه​

به چگونگی پلان آشپزخانه اهمیت بسیاری دارد. معمولاً آشپزخانه ها به صورت باریک مستطیلی شکل، راهرویی، L شکل و U شکل و اوپن تعبیه شده اند. آشپزخانه های باریک مستطیلی شکل: در این آشپزخانه ها معمولاً امکان اختصاص تنها یک دیوار طولی به کابینت بندی و همچنین مراکز اصلی یادشده وجود دارد و دیوار طولی دیگر نقش محدودکننده فضا را داشته یا در آشپزخانه های با سیستم باز پیشخوان غذاخوری در آن در طول این مستطیل کم عرض واقع می شود. آشپزخانه راهرویی: این آشپزخانه همان شکل و فرم نمونه قبلی را داشته ولی به جهت عریض تر بودن این مستطیل، امکان اختصاص دو طول آن به مراکز یاد شده وجود دارد. آشپزخانه L شکل: در چنین آشپزخانه ای یک عرض و یک طول مستطیل به کابینت بندی و همچنین مراکز پخت وپز می تواند اختصاص یابد. در این نقشه نیز ایجاد مثلث کاری عملی است. آشپزخانه U شکل: این نقشه ایده آل ترین فرم برای مثلث کار در آشپزخانه است به این ترتیب که هر راس مثلث می تواند روی یک ضلع مستطیل واقع شده و در صورتی که فواصل این سه راس با هم یکسان باشند، مثلث متساوی الاضلاع ایجاد می شود. در نتیجه برای فرد نیز حرکت ما بین مراکز با طی مسیری یکسان امکان پذیر بوده و به این طریق بازدهی کار نیز سریع تر و بهتر خواهد بود. طبق علم ارگونومیک حاصل جمع طول اضلاع این مثلث (محیط مثلث) که رئوس آن در نقطه مرکزی واقع در جلوی وسیله (اجاق و یا ظرفشویی) قرار دارد باید در یک محدوده خاص باشد. براساس استانداردهای محیطی حداکثر محیط این مثلث برای آشپزخانه های کوچک باید هفت متر و برای آشپزخانه های بزرگ هشت متر باشد.در هر آشپزخانه علاوه بر مراکز فوق الذکر، مراکز دیگری از قبیل محل ذخیره کردن مواد غذایی که باید در نزدیکی محل آماده سازی غذا قرار گیرد نظیر محل قرارگیری مایکروویو که باید در فاصله 37/5 سانتیمتر از پیشخوان صرف غذا بالاتر و پایین تر بوده یا در فاصله37/5 سانتیمتری آن منطقه (مرکز صرف غذا) باشد، محل صرف غذا که براساس فضای موجود یا میزی برای این منظور در وسط آشپزخانه در نظر گرفته می شود یا پیشخوان آشپزخانه به این مساله اختصاص می یابد. منابع:www.arredamento.it www.decorate-redecorate.com​
 

atish_baran

عضو جدید
کاربر ممتاز
این مطلب از مجله Country Home گرفته شده که شامل فضایی دایره وار است که آشپزخانه و اتاق نشیمن آن را مورد بررسی قرار داده است. این خانه توسط این مجله و یک معمار و یک مشاور و یک طراح انجام گرفته است و بر گرفته از دایره بافتنی می باشد و سبکی زنانه دارد.

1. مکانی گرم:
یک مکان رنگارنگ و گرم برای یک گپ دوستانه بسیار مناسب است. الهامی که از دایره بافتنی گرفته شده در تمام فضا های خانه دیده می شود حتی در آشپزخانه و کانتر.




2.نقشه کف :
نقشه دایره ای این فضا کاملاً در این تصویر دیده می‌شود نحوه قرار گیری کابینتها و قسمت شومینه.


3. حرکتی دوار
کابینتهای مرسوم برای این آشپزخانه مناسب نمی‌باشد، به خاطر فرم دیوارها، کابینتها را مخصوص این فضا ساخته اند. قفسه ها همگی منحنی هستند و کابینت وسط آشپزخانه (مانند جزیره ای در آشپزخانه)حالت دایره ای آنرا بیشتر می‌کند.​



4. سینکی بی همتا

سینک و شیر آب هر دو منحصر به فرد می‌باشد که حالتی صیقلی دارند، در کنار سینک ظرف شویی ماشین ظرف شویی که شامل دو کشو می‌باشد تعبیه شده است.​



5. کاربرد :

شستشوی ظرفهای بزرگ مانند قابلمه های بزرگ در این سینک یک لگنه، بسیار آسان است.




6. پرده
پنجره توسط یک نیم پرده که با ربان های قرمز تزئین شده است پوشیده شده که سبکی روستایی دارد.



7. ظروف رنگارنگ

استفاده از بشقابها و کاسه ها و لیوانهای رنگارنگ فضا را شاد می کند.


8.کاشی رنگارنگ
کاشی های رنگارنگ به آشپزخانه درخشش می‌دهند و تمام فضای پشت اجاق گاز را پر کرده‌اند.(در رنگهای اکر متوسط، اکر تیره، مسی)


9. کابینتها:
کابینتهای به رنگ طبیعی چوب افرا دورتادور آشپزخانه را احاطه کرده اند.

10.کابینتهای بالایی:
درهای کابینتها دارای شیشه مات می باشند که اجازه می دهند رنگبندی ظروف مشخص باشد اما محتویات قفسه به طور واضح آشکار نباشد.


11. پنهان کردن وسایل برقی :

یخچال بزرگ و بلند و ماکروویو رومیزی کجا هستند؟ ماکرویو که در کابینتهای پائینی قرار دارد و یخچال هم به صورت کشوهای متعدد در زیر سینک دقیقاً در پشت کابینت جزیره ای قرار دارد.


12. تغییر شکل یخچال :
دو کشوی موجود در تصویر یخچال می باشد که غذاها را در آن نگهداری می کنند و درب کنار آن فریزر می باشد.



13.ماشین ظرف شویی :
در طرف چپ سینک یک ماشین ظرف شویی با دو کشو قرار دارد که برای شستشوی سریع ظروف می باشد. در کنار آن ماکرویو قرار گرفته که در نزدیکی محل نشستن است برای سریع سرو کردن غذا و نوشیدنی


14. ماکرویو :
هنگامیکه اسباب در زیر کابینتها قرار می گیرد نمایش بزرگ دکمه ها در آن ضروری می باشد تا راحتتر خوانده شود.



15. نیمکتی منحنی :
یک نیمکت سفارشی با تشکچه ای راحت و بالشتکهای رنگارنگ در این قسمت تعبیه شده است که در زیر آن دو کشو برای قرار دادن وسایل در نظر گرفته شده است.



ادامه دارد...​
:gol:باز هم می ذارم اما بعدا ... پس فعلا ...:D:gol:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

minagashangeh

عضو جدید
تصاویری از دکوراسیون داخلی آشپزخانه

تصاویری از دکوراسیون داخلی آشپزخانه

تصاویری از دکوراسیون داخلی آشپزخانه :
 

پیوست ها

  • 111.bmp
    53.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

سـعید

مدیر بازنشسته
آشپزخانه ای نو بدون هزینه

آشپزخانه ای نو بدون هزینه




1. وسایل آشپزخانه را براق کنید.
سطوح استیل و کروم را به کمک براق کننده های شیمیایی، تمیز کرده و آن ها را برق بیندازید. لوازمی مثل سینک ظرفشویی، اجاق گاز استیل، رویه ی استیل کابینت ها، یخچال و ماشین لباسشویی با بدنه ی استیل، همه شامل همین قاعده هستند. از آن جا که سطوح فلزی نور را بازتاب می دهند و کوچک ترین لکه را نمایان می سازند ، لازم است همواره تمیز و براق باشند.


2. شیرآلات قدیمی را نو کنید.
معمولاً شیرهای آب به دلیل جذب سریع آهک، خیلی زود کدر می شوند. شما می توانید یک تکه پارچه را با سرکه سفید نم دار کرده، توسط آن لکه ها را برطرف کنید؛ بدین ترتیب که این پارچه را در بالای شیر آب با نوار چسب یا نخ ضخیم محکم ببندید و بعد با یک کیسه ی نایلونی آن را بپوشانید. اجازه دهید شیر آب در حدود سه الی چهار ساعت به همین صورت باقی بماند. پس از این مدت خواهید دید که شیر آب به راحتی جدید و براق می شود.


3. کاشی های آشپزخانه را تمیز کنید.
به وسیله ی تمیز کننده های قوی کاشی ها را بسایید، به ویژه در اطراف لگن ظرفشویی که لکه های چای و قهوه بر کاشی ها نمود پیدا می کند. امروزه افشانه های مختلفی در بازار هست که برای تمیز کردن کاشی ها بسیار مناسب اند.


4. از محصولات پاک کننده ی جدید کمک بگیرید.
محصولات تمیز کننده ی قدیمی مثل جوهر نمک که به طور معمول استفاده می شوند، بوی نامطبوعی دارند که باعث ایجاد حساسیت و ناراحتی می گردند. از مواد شوینده و لکه برهای جدید موجود در بازار استفاده کنید تا بهتر و سریع تر نتیجه بگیرید.


5. در آشپزخانه گل طبیعی قرار دهید.
یک گلدان زیبا متناسب با رنگ وسایل آشپزخانه انتخاب کنید و یک دسته از گل های طبیعی و خوش بو در آن بگذارید. با این عمل به سادگی فضای خانه را دوستانه می کنید و به آشپزخانه ی خود طراوت و نشاط می آورید.





 
آخرین ویرایش:

alireza arc

عضو جدید
چند نمونه اشپزخانه و نكاتي در مورد طراحي اشپزخانه

چند نمونه اشپزخانه و نكاتي در مورد طراحي اشپزخانه

شپزخانه مكانی مناسب برای رفع خستگی




در خیلی از مجلات مربوط به وضع خانه‌ها و اتاق‌های آن، آشپزخانه را در صورتی مناسب می‌دانند كه به محیط بیرون راه داشته باشد. در یك آشپزخانه، صندلی، میز و نیمكت‌ها فرصتی را برای افراد خانواده فراهم می‌كنند تا رفع خستگی بنمایند.

1- نیمكت‌هایی با پارچه قرمز

آشپزخانه، مكانی است كه در آن افراد خانواده دور هم جمع می‌شوند. از آنجا كه با این طراحی منحصر به فرد، خیلی از فعالیت‌ها در آشپزخانه صورت می‌گیرند می‌توانند راجع به مسائل خود صحبت كنند.


2- طرح كف آشپزخانه

با فضای مجللی برای میز و صندلی‌ها و ایجاد مكانی مناسب برای پخت و پز این طراحی صورت می‌پذیرد. یعنی باید كف آشپزخانه برای انجام كارها در آن مناسب باشد.


3- پیشخوان آشپزخانه (پیشخوانی كه از هر طرف در دسترس باشد)

مواد پیشخوان یا میز باید خاكستری (مناسب برای میز كار) یا قرمز (برای خورد و خوراك) باشد.


4- پیشخوان‌های خاكستری كارا

پیشخوان‌های كارا یك مورد مهم برای هر آشپزخانه‌ای هستند. این پیشخوان‌های خاكستری رنگ به همراه رگه‌هایی از رنگ بژ نمایانگر سطحی صاف می‌باشند و اثر انگشتان، لكه و شكاف‌ها روی آنها مشخص نمی‌شوند.


5- تاقچه بی حصار

از این طریق، هنگام كار در آشپزخانه می‌توانید بچه‌ها را كنترل كنید. یا می‌توانید وسایل مورد نیاز را در این تاقچه‌ها قرار بدهید.


6- كابینت متمایز و دارای ظاهری خاص

اگر چه این نوع كابینت به عنوان یك قطعه مجزا به شمار می‌آید، اما واقعا می‌تواند یك كابینت منحصر بفرد باشد.


7- مركز ذخیره سازی وسایل افراد

یك قفسه را در آشپزخانه در نظر بگیرید و از دیس‌ها گرفته تا سی دی، دی وی دی، كتاب و بازی‌ها را در آن قرار دهید.


8- فضایی برای كودكان


در آشپزخانه فضایی را به كودكان اختصاص بدهید تا در آن قسمت بتوانند اسنك یا ساندویچ‌هایی را برای خود تهیه كنند.


9- مركزی برای وسایل

در طرف دیگر پیشخوان (پیشخوان‌های چند جانبه) آشپزخانه فرهای دیواری و یخچال را قرار دهید.


10- یخچال


در خانه از یخچال‌هایی استفاده نمایید كه فریزر آن در قسمت پایین باشد و كودكان بستنی خود را بردارند. یا خود یخچال یخ ساز داشته باشد تا افراد خانواده و بچه‌ها به راحتی بتوانند از قطعات یخ استفاده نمایند.


11- فرهای دیواری

با استفاده از این فرها و قرار دادن ماكروویو در بالای آنها، گرم كردن غذا در آشپزخانه و پخت و پز به سهولت انجام می‌گیرند. به ویژه برای افرادی كه بیرون از منزل كار می‌كنند.


12- نمایشگاه قابل گرد آوری

شاید بعضی افراد نقطه ای را در آشپزخانه برای نگهداری انواع مربا و ترشی جات در نظر بگیرند، اما می‌توانیم در آنجا نمایشگاهی از انواع كتاب‌های آشپزی، قابلمه‌های مسی، كاسه‌های چینی زیبا برپا كنیم


13- جزئیات پیشخوان

یك خط منحنی قرمز رنگ روی میز كار در آشپزخانه، بزرگی آن را از بین می‌برد و طرحی خوش آیند ایجاد می‌نماید.


14- ایستگاه مقدماتی كلوچه

نزدیكی این مكان به ظرفشویی، باعث سهولت در تهیه و پخت انواع شیرینی خواهد بود.


15- نیمكت‌هایی با منظره مناسب

با استفاده از پیشخوان‌های چند جانبه، می‌توان صندلی یا نیمكت‌هایی دوروبر آن قرار داد كه امكان انجام هر كاری وجود داشته باشد، كارهایی از قبیل غذا خوردن، عصرانه خوردن، انجام تكالیف كودكان یا حتی گپ خانوادگی.


16- قفسه‌های پشت نیمكت

با قرار دادن این قفسه‌ها در پشت بعضی نیمكت‌ها، می‌توان كتاب‌های مرجع، پروژه‌ها و دیگر اشیاء را قرار داد.


17- مركز هنری كودكان


با استفاده از كشوهای چند كاره، می‌توان وسایل هنری كودكان، از جمله ماژیك‌ها، كاغذ و دیگر وسایل كارهای هنری آنها را در این كشوها قرار داد.


18- صندلی‌های استراحت

از كوسن‌های چرمی مناسب استفاده كنید، چون كه این كوسن‌ها برای همه انواع كودكان مناسب می‌باشند، در خیلی از منازل، بچه‌ها از این كوسن‌ها برای پرتاب كردن و تفریح استفاده می‌كنند. همچنین باید برای لم دادن و رفع خستگی هم مناسب باشند.


19- مكانی مناسب برای مادران

یك میز كوچك را در خانه برای مادران اختصاص دهید، تا بتوانند روی آن لیست خرید را آماده كنند یا به دیگر فعالیت‌های خود بپردازند(مثلا تلفن كردن).


20- مركزی برای اشیاء كثیف تر

یك بوفه ای را برای انواع كفش‌ها، چكمه‌ها، وسایل ورزشی و دستكش‌ها اختصاص بدهید و همچنین یك صندلی در آن نقطه بگذارید تا بتوانید بند كفش‌های خود را براحتی باز و بسته كنید.


21- قرار دادن چند صندلی كنار پنجره ای در آشپزخانه



در صورت داشتن چنین آشپزخانه ای افراد خانواده می‌توانند عصرانه میل كنند یا به گپ و گفتگو بپردازند.


22- بازی‌ها و كتاب‌ها


همانطور كه قبلا گفته شد با استفاده از صندلی‌هایی كه كنار پنجره آشپزخانه قرار می‌دهید می‌توانید كتاب و بازی‌هایی را نگهداری كنید و پرده‌های نازكی را نیز پشت پنجره نصب نموده و فضایی خلوت و شخصی را برای خود و خانواده ایجاد نمایید.


23- مكان نوشیدن


نگهداری كریستال خالص در آشپزخانه، نه تنها عمق و درخشش خاصی به فضا می‌بخشد، بلكه باعث نگهداری گرما می‌شود

 

alireza arc

عضو جدید
20راه ارزان برای امروزی کردن آشپزخانه





با استفاده از روش‌های زیر که کاملا کم هزینه و بدیع می‌باشند می‌توانید آشپزخانه ای مدرن داشته باشید.


1- سایه‌هایی از رنگ سبز



کمک می‌کند آشپزخانه تر و تازه به نظر برسد یعنی برای رنگ دیوارها و کابینت‌ها و لامپ‌های آویزان از این رنگ استفاده کنید، یا برای قاب‌بندی آنها به عنوان تزئین به کار ببندید.



2- حمایت از نقش‌ها



بست‌های تزئینی باعث شیک شدن لبه تاقچه‌ها می‌شوند و از افتادن اشیاء جلوگیری می‌کنند. می‌توانید از مراکز فروش وسایل منزل انواعی از این بست‌ها را خریداری کنید. یا از بست‌های فلزی رنگ شده که با تاقچه‌ها ست می‌شوند استفاده کنید.



3- بگذارید نور وارد شود



استفاده از یک پنجره نه تنها باعث بهتر دیدن مناظر می‌شود بلکه یک نقطه کانونی بالای ظرفشویی ایجاد می‌کند. یک پنجره خارجی جنب اتاق ماشین رختشویی و دستگاه شوفاژ نور خود را با آشپزخانه‌های بدون پنجره به جهات دیگر تقسیم می‌کند.



4- انتخاب مشکل است



حال که تنوع چاشنی زندگی است، پس از دستگیره‌های متنوع برای کشوها در طبقات مختلف استفاده کنید- فقط برای جالب بودن. دستگیره‌های شیشه‌ای قدیمی و آنتیک و مسی را با درون‌مایه‌هایی از گیاهان ترکیب کنید، یا حتی از دسته‌های چوبی که با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کرده‌اید استفاده کنید، هر چه تنوع بیشتر، طرب‌انگیزتر.



5- آویزان کردن وسایل پخت و پز



آشپزهای حرفه‌ای وسایل آشپزی مورد نیاز خود را آویزان می‌کنند تا دسترسی به آنها آسان صورت بپذیرد، اما خیلی از این لوازم ضد لک گران‌قیمت هستند. از این رو از یک میله پرده بلااستفاده برای این کار استفاده کنید و پس از تزئین آن ملاقه‌ها و قاشق‌ها را به آن آویزان کنید.



6- ذخیره سازی جدید



از دیوارهای باریک آشپزخانه برای ایجاد ویترین استفاده کنید، به وسیله قفسه‌های این ویترین می‌توانید کلکسیونی از وسایل مورد علاقه خود را به نمایش بگذارید. یا ظروف ضد لک را نگهداری کنید. اگر تمایل دارید از روشی سنتی کمک بگیرید. از قفسه‌های چوبی استفاده کنید تا با رنگ کابینت‌های شما هماهنگ شوند.



7- روکش عالی



مهم نیست که کابینت‌ها از مد افتاده‌اند. با استفاده از رنگ کرمی و سنباده کردن لبه‌های کابینت، می‌توان ظاهر قدیمی آنها را زیبا جلوه داد. استفاده از کاشی‌های گرانیتی ارزان قیمت برای پیشخوان آشپزخانه آسان‌تر از تخته‌های کلفت می‌باشد.



8- تغییرات تازه



سریع‌ترین راه برای تغییرات جدید، رنگ کردن دیوارها می‌باشد. با انتخاب رنگ مطلوب از رنگ کسل‌آور و خسته‌کننده دیوارهای آشپزخانه رهایی می‌یابید. رنگ طلایی روشن برای کابینت‌ها مناسب بوده و با تیرگی دستگیره درها و کف آشپزخانه تعدیل می‌شود.



9- پنجره آرایی



پشت پنجره‌ها تاقچه‌ای ایجاد کنید و در آن گیاهان و گلدان‌های رنگی را نگهداری کنید. می‌توانید آنها را در وسط یا در کناره‌های تاقچه قرار دهید. هر چه پهنای پنجره بیشتر باشد، باید شیشه ضخیم‌تر باشد تا امنیت برقرار باشد.



10- عناصر معماری

تر و تمیزی آشپزخانه به معنای حداقل درهم ریختگی و حداکثر زیبایی می باشد. امروزه خیلی از کابینت‌های قدیمی برای استفاده مجدد بازسازی می‌شوند. به جای کابینت‌های بالایی، در آشپزخانه‌ها یک جعبه متحرک وجود دارد که از فیبر نسبتا متراکم ساخته می‌شود و با پلاستیک چند لایه پوشیده می‌شود. لبه آن که از مواد شبیه ساخته شده است می‌تواند به عنوان گالری هنری باشد
- سبد ذخیره سازی

با قرار دادن سبدهای جادار در بالای هر قفسه می‌توانید حالت یکنواختی کابینت را از بین ببرید. همچنین یکی دیگر از مزایای این سبدها سهولت استفاده از آنها می‌باشد که می‌توان به راحتی آنها را بیرون آورده و شی مورد نظر را برداشت.


12- سنگ جاودانه



برای تهیه سنگ یا کاشی مورد نظر خود به مراکز فروش مصالح ساختمانی مراجعه کنید و کاشی مورد نظر خود را با ابعاد 4 سانتی متر مربع انتخاب کنید، این کاشی‌ها نیاز به برش ندارند، و حتی خود شما هم می‌توانید در آخر هفته آنها را نصب کنید.


13- بالا قرار دادن بشقاب‌ها

گاهی نمی‌توانیم جایی برای بعضی بشقاب‌های زیبا و تزئینی پیدا کنیم تا بتوانیم آنها را به نمایش بگذاریم. از این رو بالای کابینت‌ها بهترین مکان برای این کار می‌باشد. که می‌توان با استفاده از ایجاد شیاری در بالای کابینت آنها را به صورت مطمئنی قرار داد. و نیز می‌توان از بست‌های تزئینی استفاده کرد.


14- نفع زیاد


یک پنجره در آشپزخانه امکان ایجاد قفسه‌ای را در لبه آن به وجود می‌آورد که می‌توانید آن را یکدست رنگ‌آمیزی کنید. و تخته پوش آن ساده و ارزان می‌باشد.


15- کف پوش شیک و ساده


به جای خرید کف پوش جدید و صرف هزینه، همان کف پوش‌های قدیمی را رنگ کنید. و با ایجاد چند خراش در آنها، کف پوش‌های سنتی خواهید داشت.


16- ترکیب آرام بخش


می توانید از روکش‌هایی به صورت نوارهای باریک برای کابینت‌ها استفاده کنید و آنها را به صورت افقی نصب کنید، گاهی اوقات این روکش‌ها با رنگ کابینت‌ها ست می‌شوند.


17- قرار دادن گلدان‌ها در بالای آشپزخانه


از یک میله پرده محکم و زبانه چوبی برای نصب استفاده کنید. و میله پرده را بالای پنجره قرار دهید و گلدان‌ها و گیاهان آفتاب دوست را در آن محل نگهداری کنید.


18- همانندی تغییر یافته


هر میز یا صندوقچه ای را می‌توانید به عنوان سطح کار استفاده کنید، این کمد مرغوب را رنگ آمیزی کنید و با حوله‌های کاغذی و قلاب‌ها رو به راه نمایید. و از آن برای آشپزی کردن و از کشوهای آن برای قرار دادن ماهی تابه‌ها و مواد مورد نیاز خود استفاده کنید.


19- راه حل جالب


اگر منظره بیرون آشپزخانه شما جالب نیست، یا همسایه‌ها به خانه شما دید دارند، از شیشه‌های رنگا رنگ استفاده کنید. یا اگر بودجه شما محدود است، شیشه رنگ شده ای را مقابل پنجره خم کنید. تا نور هم بتواند وارد آشپزخانه شود.


20- کاشی آبی رنگ


کاشی‌های کوچک آبی رنگ، رنگی ضد آب پشت ظرفشویی (جایی که رطوبت زیاد است) به وجود می‌آورند، چون که اغلب کاغذ دیواری و رنگ در این مکان ایجاد مشکل می‌کنند. این کاشی‌های کوچک به صورت آماده در بازار یافت می‌شوند.

 

بهار نارنج

عضو جدید
طراحى آشپزخانه مدرن

طراحى آشپزخانه مدرن

طراحى آشپزخانه مدرن
چقدر به محيط زندگى خود اهميت مى دهيد؟ هيچ مى دانيد، اگر نوع دكوراسيون منزلتان را همچون سليقه تان طراحى كنيد، چه تاثيرى بر آرامش روح و روانتان خواهد داشت؟ مثلاً همين آشپزخانه كه از سوى نامگذاران قلب خانه ناميده مى شود، اگر از يك رنگ آميزى و چيدمان معمولى برخوردار باشد هيچ تاثيرى جز خستگى و كسالت بر روح افراد خانه به ويژه خانم ها نخواهد داشت. اگر كمى با دقت و حوصله به اين موضوع بنگريد متوجه خواهيد شد كه چرا اين سال ها حضور خانواده ها در رستوران ها پررنگ تر از سابق شده است و مطمئناً علت به مرز نهايت رسيدن فروش مراكز تهيه غذا را خواهيد فهميد! وقتى كدبانوى منزل مجبور به كار در يك مطبخ معمولى و غيرقابل جذاب است، چطور مى تواند براى پخت و پز حوصله به خرج دهد.

اينجا است كه بايد سريعاً سليقه بانوى خانه اعمال شود، اگر سنتى پسند است كه با خريد چند ديگ مسى، ظروف سفالى و روميزى ترمه دوزى شده برطرف خواهد شد ولى اگر در مخيله اش افكار مدرنيستى مى گذرد كار كمى مشكل مى شود كه البته آن هم با كمى تامل در امور طراحان ايتاليايى به دست خواهد آمد. كافى است چند قوطى
رنگ گرم (زرد، قرمز، نارنجى، بنفش متمايل به قرمز) خريدارى شود.

براى داشتن مطبخ مدرن لازم است كه ديوارها و كابينت ها و تمامى قفسه ها با رنگ دلخواه كدبانو كه بايستى از ميان رنگ هاى فوق باشد، رنگ آميزى شود. اگر پنجره اى در آشپزخانه موجود است، بايستى زوارش، رنگ متضاد ديوارها استفاده شود. پرده را نيز هم رنگ يا تلفيقى از زرد، قرمز و نارنجى انتخاب كنيد. در خريد ميز و صندلى آشپزخانه هم دقت كنيد كه پايه هاى فلزى و رويه اى هم رنگ با زوار پنجره داشته باشند. يعنى اگر زوار پنجره شما قرمز است رويه صندلى ها را از پارچه قرمز انتخاب كنيد.

آن لوستر قديمى را نيز درآوريد و جايش يك لوستر مدرن كه جديداً به اشكال مختلف هندسى طراحى شده درست در بالاى ميز ناهارخورى آويزان كنيد. يادتان نرود كه در يك مطبخ مدرن تمامى وسايل اعم از بشقاب ها، ليوان ها، جاى قهوه و شكر بايستى در داخل قفسه ها قرار گيرند نه در روى آنها. پس جز يك گلدان كوچك يا دو، سه عدد ليوان فانتزى چيز ديگرى روى كابينت ها قرار ندهيد. دست آخر نيز يك تابلوى نقاشى كه معلوم نيست موضوعش چيست به ديوار بياويزيد. اما اگر باز هم علاقه داريد توصيه هاى دقيق را براى ترتيب دادن آشپزخانه تان بشنويد به ادامه توصيه هاى ما به دقت گوش كنيد.

نور در آشپزخانه: براى تزئين آشپزخانه از نور طبيعى و مصنوعى استفاده مى كنيم. پنجره در ارائه نور طبيعى به آشپزخانه از اهميت زيادى برخوردار است. معمولاً پنجره مى تواند در صورت مشرف بودن به فضاى سبز يكى از تابلوهاى آشپزخانه باشد. پنجره رابطى است بين آشپزخانه و فضاى خارج كه بهتر است در مقابل منظره اى زيبا قرار داشته باشد.

پرده در آشپزخانه: اگر آشپزخانه ما به دليل محدوديت فضاى خارج از نور زيادى برخوردار نباشد از پرده هايى كه حالت تورى دارند استفاده مى كنيم. در صورتى كه آشپزخانه در معرض تابش شديد نور باشد از پرده هايى كه بتوانند جلوى نور را بگيرند استفاده مى كنيم به عبارت ديگر نوع جنس پرده بايد متناسب با ميزان نور داخل آشپزخانه انتخاب شود. امروزه نورهاى مصنوعى در انواع مختلف مثل هالوژن، فلورسنت با لامپ هايى كه از سقف آويزان شده و داراى پايه اى روى زمين يا روى ميز هستند طراحى شده اند و مى توان از آنها براى تامين نور دلخواه استفاده كرد. به طور كلى بهتر است در آشپزخانه نور مخفى باشد. معمولاً تابش نور مستقيم ناراحت كننده بوده و انعكاس زيبايى ندارد. همچنين معمولاً لامپ هاى هالوژن را زير كابينت يا گچبرى مخفى مى كنند. لامپ هاى هالوژن بسيار زيبا بوده و پديده جديدى در طراحى خانه و مخصوصاً آشپزخانه هستند. به تازگى لامپ هاى جديد ۲۲۰ ولتى كه نياز به ترانس ندارند به بازار آمده اند. البته اين لامپ ها برق زيادى مصرف مى كنند اما نورشان نسبت به بقيه لامپ ها بيشتر است.
رنگ در آشپزخانه: نور عاملى است كه به وسيله آن رنگ ها مشاهده مى شوند. رنگ ها هر كدام پيام، حالت و خصوصيتى خاص دارند. رنگ ها بيان كننده شخصيت اشخاص و رساننده پيام هاى مختلفى هستند. آگاهى از اين مسائل باعث مى شود كه براى بيان احساس درونى مان از ابزار درست استفاده كنيم. مى توان با ارائه يك رنگ خاص در آشپزخانه يا جابه جايى رنگ ها و در كنار هم قرار دادن آنها، احساس و انديشه درونى مان را به بيننده انتقال داد. اصولاً رنگ وسايل آشپزخانه بايد مناسب و آرام بخش باشد.

طرح كابينت: امروزه طرح كابينت هاى موجود در بازار بسيار متفاوت است. بعضى از آنها به جاى اينكه يك در مسدود داشته باشند داراى يك بخش پنجره اى يا شيشه اى هستند كه وسايل زيبا و جذاب را در آنها قرار مى دهند.
ميز و صندلى: صندلى هاى داخل آشپزخانه بايد به دليل استفاده كوتاه مدت به راحتى جابه جا شوند. موارد كاربرد اين صندلى ها منحصراً در آشپزخانه است. ميزها در آشپزخانه اشكال مختلفى دارند. انتخاب و كاربرد هر يك از انواع ميزها با توجه به فضاى آشپزخانه و وسعت يا محدوديت آشپزخانه و همچنين سليقه افراد صورت مى گيرد.
ظرفشويى و آب چكان: معمولاً در كنار ظرفشويى، آب چكان طراحى مى شود كه وسيله اى مناسب براى خشك كردن ظرف ها است.

گل و گياه: هرگز براى تزئين آشپزخانه از گل هاى مصنوعى استفاده نكنيد، زيرا براى بيننده پيام عشق و علاقه ندارند و آتش زا هستند.
__________________

این مطلب رو خانوم بهاره مهرنژاد نگارش کردند
از ایشون تشکر میکنم و مطلب ایشون رو فقط برای استفاده بچه های باشگاه send کردم.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
ابتکارهایی برای آشپزخانه

ابتکارهایی برای آشپزخانه


ابتکارهایی برای آشپزخانه



آشپزخانه به مثابه قلب خانه است و خانم های خانه دار اکثر اوقات روزشان را در این مکان سپری می کنند. پس علاوه بر این که آشپزخانه باید جای کافی برای قرار دادن وسایل مختلف داشته باشد و از حداکثر فضای آن برای چینش وسایل استفاده شود، باید مکانی امن برای آشپزی و حتی برای بچه ها باشد.
در تصاویر چندین نمونه از ابتکارهایی تازه برای آشپزخانه را مشاهده می کنید. با این راه حل ها، با استفاده بهینه از فضای آشپزخانه، دیگر نگران کمبود جا نباشید.


1- قفسه مخصوص سبزیجات در کابینت:
در یک کابینت ساده که به شکل یک چهارچوب است با تعبیه قفسه های ساده پلاستیکی، مکانی برای قرار دادن سیب زمینی، پیاز و سبزیجاتی دیگر می سازید که در فضای آزاد نگهداری می شوند. برای استفاده آسان تر، این قفسه ها به صورت کشویی ساخته شده اند.


2- استفاده از قفسه کوچک برای جای دادن قابلمه های بزرگ:
با تعبیه قفسه ای به شکل یک نیم دایره، به آسانی با باز و بسته کردن در کابینت قفسه ها به همراه در به قسمت بیرون منتقل می شوند.


3- جای مخصوص مواد شوینده در کابینت ظرفشویی:
قسمت پایین کابینت ظرفشویی، جای مناسبی برای قرار دادن مواد شوینده و ... است، برای حفظ بیشتر این مواد، با تعبیه قفسه فلزی در قسمت داخلی در کابینت، می توان از بقیه فضای داخل کابینت برای مصارف دیگر استفاده کرد.


4- کمدچه به شکل ویترین:
در کابینت های جدید، به جای تعبیه ویترین هایی با درهای شیشه ای، از کمدچه های ساده ای با درهایی از جنس پلاستیک مات، استفاده می شود. در تصاویر، دو مدل از این کمدچه های تزئینی را مشاهده می کنید. درهای یکی، به شکل کرکره در قسمت بالا جمع می شوند و دیگری یک کمدچه ساده که قفسه های آن فلزی و به صورت ریلی تعبیه شده است که به آسانی جابه جا می شود


5- قفسه های ساده به شکل کیسه:
در این مدل ابتکار بسیار جالبی صورت گرفته است. برای نگهداری خوراکی هایی مثل پفک، شکلات و ... که در بسته بندی نگهداری می شوند، طبقات مخصوصی ساخته شده که بسیار ساده هستند و به آسانی قابل استفاده می باشند. در این مدل دو عدد چهارچوب فلزی به شکل کشو تعبیه شده که سبدی حصیری داخل آن قرار گرفته و از فضای داخل سبد برای نگهداری این خوراکی ها استفاده می شود.


6- کشویی بزرگ برای یک سرویس قاشق و چنگال کامل:
این کشوی کم حجم و باریک، با فضایی کاملاً تقسیم بندی شده قابلیت این را دارد که یک سرویس قاشق و چنگال داخل آن جای گیرد. بدین ترتیب در یک فضای تقسیم بندی شده، هر چیز در جای مناسب خود نگهداری می شود.


7- قفسه ای به شکل دایره برای قابلمه ها:
قابلمه از جمله ظروف حجیمی است که فضای زیادی اشغال می کند و معمولاً برای اشغال جای کمتر، چند عدد از آنها را داخل یکدیگر قرار داده و در کابینت قرار می دهیم و در هنگم استفاده نیز با مشکلاتی مواجه می شویم اما در این مدل ساده قفسه ای به شکل دایره تعبیه شده است و به وسیله یک محور در قسمت میانی به آسانی می چرخد و ظرف مورد نظرتان را به راحتی پیدا خواهید کرد که البته بهتر است برای دسترسی بیشتر به ظروف، این مدل در محلی نزدیک به اجاق گاز قرار گیرد.





 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
جدیدترین مدل برای آشپزخانه شما

جدیدترین مدل برای آشپزخانه شما

جدیدترین مدل برای آشپزخانه شما

ا


این آشپزخانه بسیار زیبا و سازمان یافته به شما کمک می‌کند که هر روز را بسیار راحت تر در این فضا بگذرانید.
1. هر روز با آشپزخانه ای راحت :
در این آشپزخانه زیبا همه چیز برای استفاده کاربردی از فضا ساخته شده است. طراحی این آشپزخانه سبکی ملایم و سازمان یافته دارد که میحطی دنج را برای یک خانواده شاد ایجاد کرده است.

2. دور هم جمع شدن:
فضایی دایره ای برای نشستن در این جا تعبیه شده است که آشپزخانه را مانند اتاق نشیمن ساخته است. این اتاق نشیمن موقتی برای یک پذیرایی دوستانه و یا کمک کردن به تکالیف بچه ها و یا فقط تماشای تلویزیون بسیار عالیست. این نیمکت جالب همان پیشخوان است که استفاده کامل از فضای آن شده است.

3. طراحی کار:
در یک آشپزخانه بزرگ استفاده از چوبهای با رنگهای مختلف جاذبه بصری بسیار خوبی را ایجاد می کند. در طراحی این آشپزخانه هم به زیبایی بصری فکر شده است و هم به کاربردگرایی. محل قرار گیری ماکرویو پائین پیشخوان در نظر گرفته شده است که در ابتدا تعجب آور است، اما همجواری آن با صندلیها و نوع کاربری آن دلیل قرارگیری آن می باشد.

4. فضایی متفکرانه:
یک سینک کوچک در پیشخوان قرار داده شده است که کارایی پیشخوان را بیشتر خواهد کرد. این کار باعث می شود که دستهای بیشتری برای تهیه شام کمک کند. با قرار دادن وسایل آشپزی در کشوی پیشخوان رفت و آمد در آشپزخانه به حداقل می رسد.


5. یک فضا برای هر وسیله:
یکی از مهمترین اصول برای طراحی یک آشپزخانه استفاده از فضاهای پرت است. طراحی این آشپزخانه بسیار سازمان یافته است و درهم و بر همی را تحت کنترل دارد. در این قسمت از یک فولاد ضد زنگ برای آویزان کردن وسایل پخت استفاده شده است که اصلاً قابل قیاس با یک کشوی درهم وبرهم پر از وسایل مختلف نیست.


6. آمیختن مواد با یکدیگر:
استفاده از مواد گوناگون در دکوراسیون آشپزخانه نشانه ای از مهارت و خلاقیت طراح آن می باشد. رنگ قهوه ای تیره کنتراست بسیار عالی در مقابل در شیشه ای مات و رنگ نقره ای بسیار شیک یخچال و هود ایجاد کرده است.


7. کاستن زاویه ها:
آشپزخانه همیشه فضایی است که دارای لبه های تیز و خشن است کابینتها و سایر وسایل، زاویه دار و دارای چهره ای خشن می باشند. اما در این آشپزخانه، این نوع کاشیکاری با رنگهای دلنشین خود باعث شده است که ملایمت و نرمی خاصی از لحاط بصری ایجاد شود.






 

*JAVID

عضو جدید
معایب و مزایای دیوار open در آشپزخانه

معایب و مزایای دیوار open در آشپزخانه



هیچ می دانید چرا دیوار مشترک آشپزخانه و پذیرایی کم کم نابود شد.
سالها پیش در ابرشهرهایی مثل تهران تراکم جمعیت باعث شد خانه ها رفته رفته کوچکتر شوند . به حدی که حتی آپارتمانهایی با مساحت حدود 40 متر شاید هم کمتر ساخته شد.در این خانه ها دیگر جایی برای میز آشپزخانه نبود حتی آشپزخانه ها دخمه های کوچکی شدند که روشنایی و تهویه آنها نیز جای سوال بود دیوار مشترک آشپزخانه و هال کوچک به صورت نیمه در آمد و فضای هال و آشپزخانه در هم ادغام شد و به این ترتیب مشکل میز کار آشپز نیز حل شد ولی این روند در آشپزخانه های بزرگتر رواج پیدا کرد و امروزه هر خانه ای بدون آشپزخانه open یک خانه دموده است ولی آیا از بین بردن این دیوار در خانه های بزرگ عاقلانه است ؟یکی از مزایای این کار زیبایی و دکوراسیون خانه است .دلیل دوم رساندن هرچه سریعتر غذا و نوشیدنی داغ برای پذیرایی است .ولی آیا تا به حال به معایب آن فکر کرده اید.اینکه یک حریم یک فضای خصوصی در خانه از بین می رود .مخصوصا برای یک کد بانوی اصیل ایرانی یا اینکه پذیرایی یک خانه با نشیمن و آشپزخانه ترکیب شده و یک رستوران یا لابی را تداعی می کند.در طراحی هم به جای طراحی اصولی همواره دنبال جایی می گردیم که این فضا در چشم باشد.در مورد این موضوع فکر کنید و هر کس نظری داشت برایم بگذارد .می خواهم نظر شما دوستان را هم بدانم .
ممنون و سپاسگذارم
 

سـعید

مدیر بازنشسته
ابتکارهایی برای آشپزخانه

ابتکارهایی برای آشپزخانه


ابتکارهایی برای آشپزخانه



آشپزخانه به مثابه قلب خانه است و خانم های خانه دار اکثر اوقات روزشان را در این مکان سپری می کنند. پس علاوه بر این که آشپزخانه باید جای کافی برای قرار دادن وسایل مختلف داشته باشد و از حداکثر فضای آن برای چینش وسایل استفاده شود، باید مکانی امن برای آشپزی و حتی برای بچه ها باشد.
در تصاویر چندین نمونه از ابتکارهایی تازه برای آشپزخانه را مشاهده می کنید. با این راه حل ها، با استفاده بهینه از فضای آشپزخانه، دیگر نگران کمبود جا نباشید.


1- قفسه مخصوص سبزیجات در کابینت
در یک کابینت ساده که به شکل یک چهارچوب است با تعبیه قفسه های ساده پلاستیکی، مکانی برای قرار دادن سیب زمینی، پیاز و سبزیجاتی دیگر می سازید که در فضای آزاد نگهداری می شوند. برای استفاده آسان تر، این قفسه ها به صورت کشویی ساخته شده اند.


2- استفاده از قفسه کوچک برای جای دادن قابلمه های بزرگ
با تعبیه قفسه ای به شکل یک نیم دایره، به آسانی با باز و بسته کردن در کابینت قفسه ها به همراه در به قسمت بیرون منتقل می شوند.


3- جای مخصوص مواد شوینده در کابینت ظرفشویی
قسمت پایین کابینت ظرفشویی، جای مناسبی برای قرار دادن مواد شوینده و ... است، برای حفظ بیشتر این مواد، با تعبیه قفسه فلزی در قسمت داخلی در کابینت، می توان از بقیه فضای داخل کابینت برای مصارف دیگر استفاده کرد.


4- کمدچه به شکل ویترین
در کابینت های جدید، به جای تعبیه ویترین هایی با درهای شیشه ای، از کمدچه های ساده ای با درهایی از جنس پلاستیک مات، استفاده می شود. در تصاویر، دو مدل از این کمدچه های تزئینی را مشاهده می کنید. درهای یکی، به شکل کرکره در قسمت بالا جمع می شوند و دیگری یک کمدچه ساده که قفسه های آن فلزی و به صورت ریلی تعبیه شده است که به آسانی جابه جا می شود

5- قفسه های ساده به شکل کیسه
در این مدل ابتکار بسیار جالبی صورت گرفته است. برای نگهداری خوراکی هایی مثل پفک، شکلات و ... که در بسته بندی نگهداری می شوند، طبقات مخصوصی ساخته شده که بسیار ساده هستند و به آسانی قابل استفاده می باشند. در این مدل دو عدد چهارچوب فلزی به شکل کشو تعبیه شده که سبدی حصیری داخل آن قرار گرفته و از فضای داخل سبد برای نگهداری این خوراکی ها استفاده می شود.


6- کشویی بزرگ برای یک سرویس قاشق و چنگال کامل
این کشوی کم حجم و باریک، با فضایی کاملاً تقسیم بندی شده قابلیت این را دارد که یک سرویس قاشق و چنگال داخل آن جای گیرد. بدین ترتیب در یک فضای تقسیم بندی شده، هر چیز در جای مناسب خود نگهداری می شود.


7- قفسه ای به شکل دایره برای قابلمه ها
قابلمه از جمله ظروف حجیمی است که فضای زیادی اشغال می کند و معمولاً برای اشغال جای کمتر، چند عدد از آنها را داخل یکدیگر قرار داده و در کابینت قرار می دهیم و در هنگم استفاده نیز با مشکلاتی مواجه می شویم اما در این مدل ساده قفسه ای به شکل دایره تعبیه شده است و به وسیله یک محور در قسمت میانی به آسانی می چرخد و ظرف مورد نظرتان را به راحتی پیدا خواهید کرد که البته بهتر است برای دسترسی بیشتر به ظروف، این مدل در محلی نزدیک به اجاق گاز قرار گیرد.





 

zoha22

عضو جدید
آشپزخانه همانند نشیمن یکی از اندام های بسیار مهم و قابل توجه خانه و از جذاب ترین زون ها برای طراحان داخلی است . امروزه آشپزخانه تنها محیطی جهت پخت و پز و تهیه تغذیه خانواده نیست و کاربری های مهم دیگری از قبیل صرف صبحانه و ... در آن شکل می گیرد که باعث افزایش اهمیت زیبایی و [ ... ]
طراحی در این فضای مهم خانه می گردد.

آشپزخانه همانند نشیمن یکی از اندام های بسیار مهم و قابل توجه خانه و از جذاب ترین زون ها برای طراحان داخلی است . امروزه آشپزخانه تنها محیطی جهت پخت و پز و تهیه تغذیه خانواده نیست و کاربری های مهم دیگری از قبیل صرف صبحانه و ... در آن شکل می گیرد که باعث افزایش اهمیت زیبایی و [ ... ]


طراحی در این فضای مهم خانه می گردد.









منبع:http://www.homewerkssa.com
 

m@hn@z.d

عضو جدید
کاربر ممتاز
جدیدترین مدل برای آشپزخانه شما

جدیدترین مدل برای آشپزخانه شما


این آشپزخانه بسیار زیبا و سازمان یافته به شما کمک می کند که هر روز را بسیار را حت تر در این فضا بگذرانید.
این آشپزخانه بسیار زیبا و سازمان یافته به شما کمک می‌کند که هر روز را بسیار راحت تر در این فضا بگذرانید.
1. هر روز با آشپزخانه ای راحت :
در این آشپزخانه زیبا همه چیز برای استفاده کاربردی از فضا ساخته شده است. طراحی این آشپزخانه سبکی ملایم و سازمان یافته دارد که میحطی دنج را برای یک خانواده شاد ایجاد کرده است.

2. دور هم جمع شدن:
فضایی دایره ای برای نشستن در این جا تعبیه شده است که آشپزخانه را مانند اتاق نشیمن ساخته است. این اتاق نشیمن موقتی برای یک پذیرایی دوستانه و یا کمک کردن به تکالیف بچه ها و یا فقط تماشای تلویزیون بسیار عالیست. این نیمکت جالب همان پیشخوان است که استفاده کامل از فضای آن شده است.

3. طراحی کار:
در یک آشپزخانه بزرگ استفاده از چوبهای با رنگهای مختلف جاذبه بصری بسیار خوبی را ایجاد می کند. در طراحی این آشپزخانه هم به زیبایی بصری فکر شده است و هم به کاربردگرایی. محل قرار گیری ماکرویو پائین پیشخوان در نظر گرفته شده است که در ابتدا تعجب آور است، اما همجواری آن با صندلیها و نوع کاربری آن دلیل قرارگیری آن می باشد.

4. فضایی متفکرانه:
یک سینک کوچک در پیشخوان قرار داده شده است که کارایی پیشخوان را بیشتر خواهد کرد. این کار باعث می شود که دستهای بیشتری برای تهیه شام کمک کند. با قرار دادن وسایل آشپزی در کشوی پیشخوان رفت و آمد در آشپزخانه به حداقل می رسد.


5. یک فضا برای هر وسیله:
یکی از مهمترین اصول برای طراحی یک آشپزخانه استفاده از فضاهای پرت است. طراحی این آشپزخانه بسیار سازمان یافته است و درهم و بر همی را تحت کنترل دارد. در این قسمت از یک فولاد ضد زنگ برای آویزان کردن وسایل پخت استفاده شده است که اصلاً قابل قیاس با یک کشوی درهم وبرهم پر از وسایل مختلف نیست.


6. آمیختن مواد با یکدیگر:
استفاده از مواد گوناگون در دکوراسیون آشپزخانه نشانه ای از مهارت و خلاقیت طراح آن می باشد. رنگ قهوه ای تیره کنتراست بسیار عالی در مقابل در شیشه ای مات و رنگ نقره ای بسیار شیک یخچال و هود ایجاد کرده است.


7. کاستن زاویه ها:
آشپزخانه همیشه فضایی است که دارای لبه های تیز و خشن است کابینتها و سایر وسایل، زاویه دار و دارای چهره ای خشن می باشند. اما در این آشپزخانه، این نوع کاشیکاری با رنگهای دلنشین خود باعث شده است که ملایمت و نرمی خاصی از لحاط بصری ایجاد شود.





 

m@hn@z.d

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمونه بسیار جالب از آشپزخانه ای سیار و کوچک!

نمونه بسیار جالب از آشپزخانه ای سیار و کوچک!


این کار ترکیبی از تکنو لوژی و طیبیعت است.و برای فضاهای بسیار کوچک و پیش ساخته و قابل حمل طراحی شده است. این مینی آشپزخانه همه اجزائ یک آشپز خانه کوچک و کامل را دارد.
یک آشپز خانه قابل انعطاف:
این کار ترکیبی از تکنو لوژی و طیبیعت است.و برای فضاهای بسیار کوچک و پیش ساخته و قابل حمل طراحی شده است . این مینی آشپزخانه همه اجزائ یک آشپز خانه کوچک و کامل را دارد. محفظه خنک نگه دارنده کوچک برای میوه و سبزی . تخته آشپز خانه . جای قابلمه و آب چک بسیار جادارپشت سینک ظرفشویی. تخته آشپز خانه طوری تعبیه شده که به سوپر کوچک زیرین دسترسی راحت باشد. ببینید برای آب چک ظرف ها یک ایده خوب ,طراحی گلدان هایی است زیر آب چک که از آب ظروف شسته شده کمال استفاده بشود.

www.seemorgh.com/lifestyle
 

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
شماره 16

شماره 16

SieMatic S1 Kitchen
آشپزخانه ای است که با طراحی مهیج و شگفت آور خود به صورت ناخودآگاه خلاقیت را در هنر آشپزی شما پدیدار می کند.
طراحی آن به گونه ای است که همه وسایل و اجزاء در جای خودش قرار می گیرند و بسیار منظم است.
فضاها در این آشپزخانه بسیار شگفتی آور است و شما می توانید بسیاری از وسایل آشپزخانه و تجهیزات را در آن جای دهید.
همه کشوها و قفسه ها دارای دسته هایی هشتند که در جلوی آنها تعبیه شده اند و راحتی فراوانی را فراهم می آورند.
آشپزخانه شما بسیار شیک و مخصوص دیدده می شود برای اینکه صفحه شیک و سیستم تفریحی ، پذیرایی آشپزخانه دارای یک تلویزیون FLAT و سیستم Hi-Fi مرکزی می باشد.
سیستم روشنایی آشپزخانه هم هریک از قسمت های کناری را به خوبی روشنایی می بخشد.
این آشپزخانه مطمئنا آینده ی آشپزخانه ها را درخشان خواهد کرد.

در زیر عکسهای این آشپزخانه و تفاوت آن با آشپزخانه های کنونی را مشاهده می کنید.




























منبع لاتین :
www.tuvie.com

منبع فارسی :
ترجمه : فیاض بهرام
انتشار : باشگاه مهندسان ایران
 

hami_sani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اشپزخانه ............... از دیروز تا امروز

اشپزخانه ............... از دیروز تا امروز

بسمه تعالی

آشپز خانه

-عملکرد
-پیشینه
-استاندارد ها

همان طور که از اسم ان مشخص است آشپزخانه محل پخت و پز است اما کاربری اشپزخانه فقط همین یک مورد نیست از گذشته تا به حال کاربری اشپزخانه تغییرات زیادی کرده است.
ابتدا نگاهی به اشپزخانه های گذشته می نماییم.
در قدیم اشپزخانه تفاوت های زیادی با امروز داشت اولین تفاوت اساسی محل قرار گیری ان بود.به طوری که کاملا از قسمت مسکونی ساختمان فاصله داشت یعنی در جایی دور از دید افراد ساکن یا میهمانان که در خانه بودند و معمولا اشپزخانه ها در زیر زمین واقع بودند. چون وضعیت لوله کشی ساختمان ها قدری متفاوت با امروز بود کاربری اشپزخانه تقریبا همان اشپزی و پخت و پز بود و حتی شست و شوی ظروف نیز در اشپزخانه صورت نمی گرفت.
مسئله دیگر نحوه ی چیدمان دکوراسیون داخلی اشپزخانه بود که تقریبا هیچ شباهتی با اشپزخانه های امروزی نداشت به طوری که ما شاهد هیچ گونه کابینت در داخل ان نبودیم و به جای کابینت از تیغه های اجری که روی ان با سنگ یا مصالح مشابه پوشانده می شد بودیم که برای اینکه لوازم و ظروفی که درون ان قرار داشت در دیدرس قرار نگیرد با پرده های پارچه ای انرا می پوشاندند.
مسئله ی دیگر ذخیره ی مواد غذایی است که در گذشته چون استفاده از یخچال برای همه میسر نبود محل هایی را که دور از نور افتاب و گرمای طبیعی محیط بود برای ذخیره مواد غذایی می ساختند تا از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کنند.
معمولا نور اشپزخانه با توجه به محل قرار گرفتن اشپزخانه مساله مهمی بود که خود شامل دو قسمت می شد :
اول: نور طبیعی بود که به وسیله ی پنجره هایی که نزدیک به سقف ایجاد می شد صورت می گرفت تا اشپزخانه از نور طبیعی بهره بگیرد .
دوم: نور مصنوعی بود که معمولا نور نقطه ای بود(یعنی یک یا چند لامپ سقفی بسته به ابعاد اشپز خانه).
لازم به ذکر است که تهویه نیز به صورت طبیعی صورت می گرفت و تکنولوژی هیچ دخالتی در این امر نداشت.
حال کمی از گذشته دور فاصله می گیریم تا جایی که اشپزخانه ها دیگر مانند گذشته به شکل ان پناهگاه های سری و مخوف نبود و به درون فضای مسکونی راه پیدا کرده بود.
در ان ایام بازهم اشپزخانه ها به شکل امروز نبود وجود اشپزخانه درون خانه و در کنار فضای نشیمن و در دسترس عموم افراد خانواده دلنشین تر از گذشته بود و دور نبودن زن از دیگر اعضای خانواده نکته قابل توجه این امر بود.
به طوری که فرزندان مادر را بیشتر در درون خانه احساس می کردند و این از لحاظ روانی جای خوشحالی داشت اما هنوز هم وجود دیوارها و در های جدا کننده بین اشپزخانه و دیگر قسمت های خانه به چشم می خورد.
در ان زمان شست و شو نیز درون اشپزخانه صورت می گرفت و در اطراف اشپزخانه کابینت نیز به چشم می خورد اما نه به شکل امروز و معمولا از جنس فلز ساخته می شد و با ورق هایی مثل استیل و غیره روی ان پوشیده می شد .
همچنین یخچال و فریزر محل اصلی ذخیره ی مواد غذایی بود .چیزی که در اکثر خانه ها به چشم می خورد باز شوی کوچکی بود که اشپزخانه را به فضای پذیرایی یا حال ربط می داد استفاده از ان نیز بیشتر در مواقع حضور مهمان و برای پذیرایی از ایشان صورت میگرفت.
استفاده از هود جهت تهویه خیلی معمول نبود وباز هم این امر بصورت طبیعی انجام میشد.
در این ایام ماشین لباس شویی نیز هنوز به اشپزخانه ها راه نیافته بود.
در خانه های ویلایی بسیار بزرگ در صورتی که اشپزخانه از ابعاد بالایی برخوردار بود اشپزخانه غذاخوری هم محسوب می شد ولی این امر نیز خیلی رایج نبود.
اشپز خانه های امروزی:
با پیشرفت تکنولوژی و بالاتر رفتن توقعات بیشتر در استفاده از لوازم مختلف برای رفاه بیشتر شکل اشپزخانه ها نیز تغییرات زیادی کرده است.
ما امروزه شاهد ابزار و وسائل مختلفی در اشپزخانه ها هستیم مثل:اجاق گازها و فرهای چند منظوره مایکروویوها تستر و غذاسازهاو.... این ها همه شاهدی بر این مدعاست.
نحوه ی قرار گیری اشپزخانه در پلان کلی ساختمان به گونه ای است که در ارتباط با در ورودی یا پارکینگ بوده که این امر برای سهولت انتقال مواد غذایی از بیرون خانه به درون اشپزخانه است.
وجود کابینت ها یی که معمولا از چوب یا MDFساخته می شودبسیار رواج یافته به طوری که استفاده از کابینت فلزی تقریبا منسوخ گردیده است .
وجود سینک های ظرفشویی در ابعاد و مدل های گوناگون شست و شو را کمی راحت تر کرده است .
تهویه ی اشپزخانه ها نیز به وسیله ی هودهای یک یا چند موتوره صورت میگیرد.
مسئله ی دیگر راه یافتن ماشین لباسشویی به درون اشپزخانه است که این امر به دلیل کمبود فضا و کوچک شدن خانه های اپارتمانی است.
امروز دیگر از دیوار خبری نیست و معمولا برای جداسازی اشپزخانه از دیگر فضاهای خانه از همان کابینت استفاده می شود که به ان اپن می گویند .
البته در چند سال اخیر ساختمانهایی دیده شده که اپن را نیز حذف کرده اند و فقط با ایجاد شکست هایی در سقف فضای اشپزخانه را از اطراف جدا نموده اند.
در اشپزخانه ها مانند قدیم دیگر تنها از یک نور نقطه ای در وسط اشپزخانه استفاده نمی شود بلکه طراح در نقاط مختلف اشپزخانه نور را پخش میکند تا کاربر در هر نقطه نور کافی برای انجام کار در ان محل را داشته باشد .
از مسائل مهم دیگری که باید به ان اشاره نمودگذاشتن پریزهای زیاد در اشپزخانه است زیرا امروزه بسیارس از لوازم مورد استفاده در اشپزخانه نیاز به برق دارند و هیچ چیز از ان بدتر نیست که برای استفاده از قهوه جوش یا تستر مجبور به کشیدن رادیو یا....از برق باشید.
نکته قابل توجه دیگردور کردن نقاط کسل کننده از اشپزخانه است که این کار را میتوان با ایجاد بازشوهای متعدد در اشپزخانه ایجاد کرد مثلا ایجاد بازشو بالای سینک است تا کاربر بتواند در حین کار از منظره ی بیرون نیز لذت ببرد و همچنین با این کار از استفاده ی نور مصنوعی در روز نیز جلوگیری به عمل می اید.
همچنین برای زینت دادن به اشپزخانه از تابلوهای کوچک و بزرگ نیز میتوان استفاده کرد که همانطور که گفته شد یک باز شو همانند یک تابلوی طبیعی عمل می کند.
استفاده از چراغ های تزئینی و کاربردی باعث از بین رفتن یکنواختی و کسالت می شود استفاده از چند گل کوچک در لبه ی پنجره یا در کنج اشپزخانه خود زندگی را به همراه دارد.
 

***sara***

عضو جدید

اینم چند تا ایده برای دکوراسیون داخلی منزل

همه ایده های تغییر دکوراسیون مستلزم صرف وقت و هزینه زیاد نیست. اگر به دنبال چند ایده برای طراحی دکوراسیون داخلی برای تغییر دادن خانه تان هستید، این ۱۰ مورد می تواند کمک تان کند.

۱) چیدمان مبلمان و لوازم خانه را تغییر دهید؛ مبلمان را از کنار دیوار برداشته و سعی کنید آنها را در زوایای جدیدتر و گیراتر بچینید. مثلاً قرار دادن کاناپه به صورت مورب در یک اتاق نشیمن باریک باعث می شود که اتاق وسیع تر نشان دهد.
۲) یک دیوار را رنگ کنید؛ یکی از دیوارهای مهم خانه که در معرض توجه نیز هست را به رنگ دلخواهتان رنگ کنید. تابلوها و لوازم هنری از آن آویزان کنید و مبل جدید و زیبایی در آن قسمت قرار دهید. (البته دقت داشته باشید که رنگ آن با سایر لوازم خانه هماهنگ باشد).
۳) از گل و گیاه استفاده کنید؛ گل و گیاه می تواند حال و هوای تازه یی به خانه بیاورد. اگر علاقه یی به رسیدگی به گل و گیاه ندارید، می توانید از گل ها و درختچه های مصنوعی استفاده کنید. کیفیت گل های مصنوعی هم آنقدر خوب شده است که به سختی می توان آنها را از گل طبیعی تشخیص داد.
۴) یک قالیچه محلی در نقطه یی بیندازید؛ قالیچه های محلی وسیله بسیار خوبی برای اتاق های گفت وگو و نشیمن به شمار می رود. قالیچه یی متناسب با اسباب و لوازم اتاق انتخاب کنید و آن را پایین میز بیندازید.
۵) تابلو و آینه از دیوارها آویزان کنید؛ تابلوهایی آویزان کنید که شخصیت و روحیه شما را منعکس کند. سعی کنید از قاب های تزئینی تر و زیباتر استفاده کنید. هنگام آویزان کردن دقت کنید که تابلو از هر قسمت خانه قابل مشاهده و گیرا باشد.
۶) مجسمه ها را در یک جا جمع کنید؛ مجسمه ها و پیکره های کوچک و مرتبط با هم را در قسمتی از خانه که مورد توجه است کنار هم قرار دهید. این مجسمه ها را به صورت های فانتزی و متنوع بچینید.
۷) از کوسن های تزئینی استفاده کنید؛ این بالشتک ها و کوسن های تزئینی به سادگی رنگ و بوی جدیدی به خانه می دهد و مبلمان منزل را نیز باشکوه تر جلوه می دهد.
۸) لامپ ها و لوسترها را عوض کنید؛ لوسترها و لامپ ها جزء وسایلی هستند که خیلی زود بر بیننده آشکار می کنند که سبک چیدمان خانه تان قدیمی است یا جدید. به دنبال لوسترهایی باشید که جدیدتر و فانتزی باشند و ضمناً با لوازم و رنگ بندی خانه تان نیز هماهنگ باشند.
۹) لحاف ها و رواندازها نیز مثل کوسن های تزئینی به اتاقتان رنگ می دهد. این رواندازها و روتختی ها در انواع جنس ها و رنگ ها موجود است. با توجه به روحیه و سلیقه خود زیباترین را انتخاب کنید.
۱۰) لوازم اضافی را از جلوی دید بردارید؛ وسایل و لوازم اضافی باعث از بین رفتن جلوه اتاق می شود. برای برگه ها، اسباب بازی بچه ها و سایر اسباب و وسایلی که شکل اتاق را بر هم می زند، جای مخصوصی تدارک ببینید.
● تزئین اتاق کودک
تزئین اتاق کودک باید مهیج و فانتزی باشد. اولین چیزی که باید در دکوراسیون بندی اتاق کودکتان به آن توجه داشته باشید، این است که این تزئینات باید مطابق با سن و روحیه کودکان تان انجام گیرد. نباید اتاق فرزند ۳ ساله تان را مثل اتاق دختر ۱۳ ساله تان تزئین کنید. البته منظور این نیست که باید هر سال با بالا رفتن سن فرزندتان تزئین اتاق او را به هم بزنید. منظور این بود که باید اتاق کودکان را با توجه به گروه سنی آنها دکوربندی کنید.
● رنگ های متناسب برای اتاق کودک
ببینید کودکتان به چه رنگی علاقه دارد. اگر هنوز سنش به حدی نرسیده که بتواند به خوبی صحبت کند، یک جعبه مداد رنگی در جلویش بگذارید تا خود یکی از رنگ ها را که دوست دارد انتخاب کند. کودکان بزرگتر خود می توانند به شما بگویند که دوست دارند اتاق شان چه رنگی باشد. یادتان باشد که اولویت با علاقه خود بچه هاست.
سعی نکنید مدل و رنگ دلخواه خودتان را به زور به بچه ها تحمیل کنید. شخصیت آنها از همین سنین شکل می گیرد و اتاق شان می تواند آینه خوبی برای نشان دادن شخصیت شان باشد. البته منظورم طرح و رنگ های غیرمعقول آنها نیست. باید محدودیت تعیین کنید اما باز آنها را در انتخابشان آزاد بگذارید.
● اتاق کودکتان را با ابتکار تزئین کنید
از تخیل و ابتکارتان استفاده کنید و از کودکتان نیز برای رنگ کردن اتاق ها کمک بخواهید. دیوارهای اتاق می تواند به طرز مبتکرانه یی با نقاشی های کودکتان تزئین شود. می توانید از آلبوم ها و عکس های ویژه در مجلات و اینترنت در این زمینه کمک بگیرید. دکوپاژ نیز برای خلق یک اتاق رویایی و خاص برای کودکتان کار جالبی است.
● مبلمان اتاق کودک
با وجود طراحی های جالب و خاص برای مبلمان اتاق کودک موجود در بازار، کار شما کمی ساده تر شده است. می توانید اتاق دخترتان را مثل اتاق پرنسس ها صورتی و رمانتیک تزئین کنید. می توانید اتاق پسرتان را شکل قهرمانان یا اتومبیل سواران طراحی کنید که مثلاً تختخوابش به شکل ماشین مسابقه باشد. یا بسیاری طرح های دیگر که مطابق با علاقه و روحیه کودکتان نیز باشد. دقت کنید که بسیاری از اثاثیه اتاق را خودتان نیز می توانید بسازید. پس زیاد تو خرج نمی افتید.
 

marali_64

عضو جدید
آشپزخانه ای که هست و نیست!

آشپزخانه ای که هست و نیست!

سالهای زیادی است که انسان ها به تغییر و تبدیل سریع فضاها به یکدیگر اندیشیده اند و حتما خیلی از ما فیلم هایی را که با فشار یک دکمه یا چرخاندن یک چرخ دنده فضایی ناپدید و به جای آن فضای دیگری پدیدار می شود را دیده ایم.
مگدا ماسالاسکا و مارتا پالا آشپزخانه ای طراحی کرده اند که این خصوصیت را دارد. در واقع این آشپرخانه مجموعه ای از ٣ دایره با اندازه های متفاوت است. بزرگترین دایره شامل اجاق رو میزی، فر، کابینت و کشو و یخچال-فریزر است. دایره متوسط از یک سینک، ماشین ظرفشویی، قفسه ظروف و چند کشو تشکیل شده است. و کوچکترین دایره نیز بخشی از باغچه خانه است. این بخش در اصل قسمتی از روف گاردنی است که برای خانه طراحی شده است و می تواند پایین بیاید تا هم آبیاری شود و هم از محصولاتش استفاده شود.









 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

marali_64

عضو جدید
آشپز خانه قابل انعطاف "ترکیبی از تکنولوژی و طبیعت"

آشپز خانه قابل انعطاف "ترکیبی از تکنولوژی و طبیعت"

یک آشپز خانه قابل انعطاف:
این کار ترکیبی از تکنولوژی و طبیعت است. و برای فضاهای بسیار کوچک و پیش ساخته و قابل حمل طراحی شده. همه اجزای یک آشپز خانه کوچک و کامل را دارد. محفظه خنک نگه دارنده کوچک برای میوه و سبزی . تخته آشپز خانه . جای قابلمه و آب چک بسیار جادارپشت سینک ظرفشویی. تخته آشپز خانه طوری تعبیه شده که به سوپر کوچک زیرین دسترسی راحت باشد. ببینید برای آب چک ظرف ها یک ایده خوب طراحی گلدان هایی است زیر آب چک که از آب ظروف شسته شده کمال استفاده بشود.
















 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

aminvood1

عضو جدید
کاربر ممتاز
كلیاتی درباره آشپزخانه
وجود آشپزخانه در ساختمان ضروری است . آشپزخانه باید در ارتباط نزدیك وتنگاتنگی با غذا خوری و ورودی باشد. برای هر مركز كار یك پریز جداگانه لازم است . باید برای تهیه غذا روی سطح میز ها جای كافی وجود داشته باشد . تهویه هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی از ملزومات كار در آشپزخانه است . آشپزخانه باید در ارتباط نزدیك با سرویس های بهداشتی باشد .جهت باز شدن درهای كابینت ، باید بر خلاف جهت حركت شخص در آشپزخانه باشد . آشپزخانه باید در نمای شمالی ساختمان واقع شود. وسایل آشپزخانه باید در ارتباط خوبی با همدیگر باشند.
مثلث كار :
در آشپزخانه سه فعالیت عمده انجام می شود كه عبارتند از : نگهداری مواد غذایی ، شستشو و پخت و پز به عبارت دیگر مثلث كار آشپزخانه از سه رأس نگهداری ، شستشو و پخت و پز تشكیل می شود . رفت و آمد در آشپزخانه باید از مثلث كار ،جدا باشد .
اشكال مختلف آشپزخانه :
آشپزخانه L و مثلث كار كه قابلیت عملی برای OPEN شدن دارد .
آشپزخانه V و مثلث كاركه دارای سه ضلع عمود بر هم است . از یك ضلع می توان
برای OPEN كردن آشپزخانه استفاده كرد .
شكل خطی آشپزخانه كه در آن همه وسایل در یك خط قرار می گیرند و در ارتباط با هم هستند. در این شكل مثلث كار وجود ندارد .
آشپزخانه كریدوری كه در آن وسایل در دوطرف چیده می شوند و امكان OPEN شدن آن بسیار كم است .
آشپزخانه شبه جزیره ای كه از یك طرف كاملاً باز و از طرف دیگر به نحوی بسته است . از اطراف نیز بسته است .
آشپزخانه جزیره ای ، كه در آن یكی از وسایل مثلث كار در یك ضلع قرار گرفته است و بقیه می توانند در سه ضلع دیگر قرار بگیرند .
آشپزخانه OPEN كه امكان مشاهده قسمت های دیگر خانه را فراهم می كند .
نور در آشپزخانه: براى تزئین آشپزخانه از نور طبیعى و مصنوعى استفاده مى كنیم. پنجره در ارائه نور طبیعى به آشپزخانه از اهمیت زیادى برخوردار است. معمولاً پنجره مى تواند در صورت مشرف بودن به فضاى سبز یكى از تابلوهاى آشپزخانه باشد. پنجره رابطى است بین آشپزخانه و فضاى خارج كه بهتر است در مقابل منظره اى زیبا قرار داشته باشد.
رنگ در آشپزخانه: نور عاملى است كه به وسیله آن رنگ ها مشاهده مى شوند. رنگ ها هر كدام پیام، حالت و خصوصیتى خاص دارند. رنگ ها بیان كننده شخصیت اشخاص و رساننده پیام هاى مختلفى هستند. آگاهى از این مسائل باعث مى شود كه براى بیان احساس درونى مان از ابزار درست استفاده كنیم. مى توان با ارائه یك رنگ خاص در آشپزخانه یا جابه جایى رنگ ها و در كنار هم قرار دادن آنها، احساس و اندیشه درونى مان را به بیننده انتقال داد. اصولاً رنگ وسایل آشپزخانه باید مناسب و آرام بخش باشد.


ساختمان آشپزخانه :
ساختمان آشپزخانه به 8 بخش تقسیم می شود .
بخش اول :
كف آشپزخانه است.ایزوله كردن كف آشپزخانه به خاطر شرایط خاص آن الزامی است. می توان برای ایجاد عایق رطوبتی از دو شیوه قیر گونی و ایزولاسیون ـ ایزوگام استفاده كرد. . در شیوه قیر گونی برای اطمینان بیشتر از دویا سه لایه قیر گونی استفاده می شود . ایزوگام لایه ای ظریف ،بدون چین و چروك واطمینان بخشی است كه با استفاده از حرارت چسبانده می شود. می توان كف آشپزخانه را با سنگ ،سرامیك و كف پوش های پلاستیكی مفروش كرد ،البته گاهی اوقات درز های بین سنگ و سرامیك محل تجمع مواد غیر بهداشتی می شود . می توان برای عدم تجمع آلودگی ها در بین درزها از سنگ و سرامیك با ابعاد بزرگ استفاده كرد . اصولاً سنگها بر اساس جلوه وكارآرایی دارای قیمت های متفاوتی هستند . سنگ گوهره پر مصرف ترین سنگ در صنعت ساختمان سازی است اما این سنگ جاذب آب است و ایجاد گرد و غبار می كند .
بخش دوم :
دیوار آشپزخانه است . برای ایمن شدن دیوار ها در برابر رطوبت عایق رطوبتی كف را تا 80 سانتی متر از دیوار ها بالا می آورند . در دیوار پشت كابینت ها از رنگ كاشی و سنگ ارزان استفاده می شود . بعلت متغیربودن جای یخچال اجاق گاز و غیره دیوار پشت آنها را با كاشی مرغوب می پوشانند . بهتر است در آشپزخانه از رنگ روغنی براق استفاده شود .
بخش سوم :
سقف آشپزخانه است . در سقف آشپزخانه باید از مصالحی كه جاذب رطوبت نبوده و قابل شستشو باشند استفاده كرد . رنگ آمیزی سقف آشپزخانه بوسیله رنگهای روغنی براق صورت می گیرد.
بخش چهارم :
حرارت و برودت در آشپزخانه است ،كه اهمیت زیادی دارد . در بعضی از اقلیم ها ممكن است فضای آشپزخانه به شوفاژ یامنبع حرارتی دیگری كه از انرژی برق تغذیه می شود نیاز داشته باشدو یا برعكس به سرمایش نیاز داشته باشد .
بخش پنجم :
پنجره و هواكش است . پنجره جهت عبور و مرور نور و هواتعبیرمی شود . لذا پنجره از ملزومات آشپزخانه است و طول استانداردآن نباید كمتر از دو متر باشد . برای تخلیه هوای داخل آشپزخانه از هواكش استفاده می كنند . هواكش ها به اشكال مختلف و د رفضاهای مختلف بكار می روند. برای استفاده بهتر از هواكش ها ،در بسیاری از مسیر های عبور هوا لوله های دودكش قرار می دهند و بعد از آن هواكش را نصب می كنند كه هوا را بطور مستقیم به بالاترین سطح ساختمان برساند .
بخش ششم :
تأسیسات ، آب ،فاضلاب و گاز است . آب سرد و گرم برای ظرفشویی ، دستشویی و حمام لازم و ضروری است .
بخش هفتم :
برق است . هر كدام از وسایل برقی آشپزخانه باید دارای یك پریز مجزا باشند . از نكات مهم در ایمنی آشپزخانه ،سیم اتصال زمین است . معمولاً دو تا سیم فاز و نول داریم . یك سیم سوم نیز داریم كه سیم اتصال زمین است . این مسئله درمورد وسایل آشپزخانه اهمیت فراوان دارد.
بخش هشتم :
آشپزخانه در صورتی كه OPEN نباشد دارای درب است . شكل كلی درب آشپزخانه باید دارای سطحی صاف ورنگی براق باشد اصولاً فضای آشپزخانه نباید دارای پرز یا اختلاف سطحی خاص باشد كه نتوان براحتی آن را تمیز كرد .

منبع:http://ehsan1150.mihanblog.com/post/5


امیدوارم مفید بوده باشه،و قانونی نقض نشده باشه!
 

amin_120

عضو جدید
مثلث کار در محیط آشپزخانه

مثلث کار در محیط آشپزخانه

مثلث کار در محیط آشپزخانه



یکی از مولفه های اساسی در طراحی کابینت های آشپزخانه توجه به مفهومی است با عنوان "مثلث کار در محیط آشپزخانه" .

این مثلث حاصل خطی است فرضی میان اجاق گاز, سینک ظرفشویی و یخچال؛ بطوریکه هر کدام از موارد مذکور در یکی از رئوس این مثلث قرار گیرند.

سینک ظرفشویی باید در راسی واقع شود که بین فضای پخت و پز و یخچال قرار گیرد.

هر یک از اضلاع این مثلث نباید کمتر از 120 سانتی متر و از طرفی دیگر نباید بیشتر از 250 سانتی متر باشد. و در مجموع حداقل محیط مناسب برای این مثلث حدود 350 سانتی متر و حداکثر آن در حدود 750 سانتی متر است.

اگر این فواصل کمتر از مقادیر مذکور باشد سبب تداخل در تردد و در صورت آنکه بیش از آن باشد موجب ایجاد خستگی زیاد بعد از فعالیت در محیط آشپزخانه میگردد.
نکته دیگر آنکه این مثلث محل اصلی تردد به آشپزخانه نباشد تا تداخلی میان فضای حرکتی شخص کاربر با سایرین, بوجود نیاید.


البته نباید از نظر دور داشت که تحقق این شرایط در صورت امکان؛ سبب افزایش سطح رفاه کاربران محیط می گردد. اما در مواقعی یک منطق بالا دستی دیگر - مثل الزامات درخواستی سفارش دهنده و یا محدودیت های ساختاری محیط آشپزخانه از حیث ابعاد و .... - حکم به اعمال شرایطی متفاوت با موارد مندرج در این یادداشت می کند.
tw1.jpg
سبک های کابینت
فرم, بافت, رنگ و نور از جمله مواردی هستند که رعایت ترکیب و برقراری تناسب درست میان آنها در یک طراحی پدید آورنده زیبایی است.
در این رابطه بهتر است به طراح منتقل کنید در مجموع با توجه به شرایط خانوادگی و سلایق فردی خود, زندگی در چه محیطی را می پسندید؟ برای نمای بصری آشپزخانه خود به دنبال یک تصویر ساده اید و یا منظره ای شلوغ را می پسندید؟ اولویت شما, زندگی در یک فضای کلاسیک است یا به دنبال پدید آوردن یک آشپزخانه مدرن هستید؟
دسته بندی کابینت ها به کلاسیک و مدرن گاهی بر اساس متریال مصرفی در فرایند ساخت و تولید کابینت صورت می گیرد. اما به دلیل آنکه امروزه در ایران استفاده از ام دی اف با انواع روکشهای گوناگون امری است اقتصادی و منطقی در اینجا به توضیحاتی مختصر درباره این سبکها بر اساس طراحی با استفاده انواع متنوع ام دی اف ها, می پردازیم.

اولویت شما هر کدام که باشد, طراح سبکی را برای شما انتخاب می کند که با توجه به آن فرم کاببینت ها و حتی نوع کاربری آنها از نوع خاصی است. البته در ایران با توجه به فرهنگ خانواده ایرانی معمولا شیوه های کاربری عمومی و معمول از کابینت ها, طرفداران بیشتری دارد.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا