[طراحی داخلی مسکونی] اشتباهات طراحی داخلی منزل و راه حل آن ها

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
در بسیاری از خانه ها مشکلاتی عمومی دیده می شود، مسائلی که هرچند راه حل های ساده ای دارند اما به طرز عجیبی از دید ساکنین خانه پنهان هستند و آن ها هیچ تلاشی برای حل این مسائل ندارند، اگر شماهم احساس می کنید خانه تان مشکلاتی پنهان دارد که تا به حال به آن ها توجه نکرده اید در این مطلب اشتباهاتی که احتمالا برخی از آن ها در خانه ی شما نیز دیده می شود را لیست کرده ایم.

اشتباه شماره ی ۱:

ترس از استفاده از رنگ در خانه



معمولا افراد و خانواده ها در استفاده از رنگ ها محافظه کارانه عمل می کنند، رنگ هایی مثل کرم، خاکستری، سفید، استخوانی و… را به کار می برند، این رنگ ها که رنگ های خنثی نامیده می شوند، میتوانند محیط را زیبا کنند اما اگر می خواهید فضایی جاندار و جذاب داشته باشید، شاید بهتر باشد از رنگ هایی استفاده کنید که فضای خانه تان را متفاوت کنند. اصرار زیاد بر استفاده از رنگ های خنثی در طراحی داخلی همیشه راه حل مناسبی نیست.



وقتی می خواهید رنگ انتخاب کنید، عجله نکنید، سعی کنید با صبر و دقت این کار را انجام دهید، ممکن است انتخاب رنگ ۳ الی ۴ روز زمان ببرد، اما این مدت بسیار سریع می گذرد و پس از آن شما شاید تا چند سال بخواهید این رنگ را روی دیوار داشته باشید، پس صبور باشید و با حوصله رنگ را انتخاب کنید، شاید لازم باشد چند روز رنگ مورد نظر را روی دیوار داشته باشید و مشاهده کنید که در ساعت های مختلف شبانه روز که نور خورشید و لامپ ها به صورت های مختلفی می تابند، این رنگ چطور به نظر می رسد، اگر رنگ به نظرتان مناسب نبود، رنگ دیگری را انتخاب کنید و روی رنگ قبلی بزنید.

اشتباه شماره ی ۲:
استفاده از تجهیزات و وسایل قدیمی




گاهی تغییرات ساده می توانند باعث جذابیت و بهبود فضای خانه تان بشوند.اجازه ندهید تجهیزات قدیمی خانه تان، وسایلی مثل دستگیره ی در ها، پریزها و کلیدهای برق و دستگیره ی کابینت ها، کشو ها و کمد ها باعث شوند شما بد سلیقه به نظر برسید، با هزینه ای کم و با جست و جو در فروشگاه ها و ابزاریراق فروشی ها می توانید چهره ی خانه تان را نو کنید.



باور کنید یا نه، تغییری به همین سادگی، چهره ی اتاق خواب، آشپزخانه، حمام و حتی نشیمن خانه تان را بسیار متفاوت می کند.

اشتباه شماره ی ۳:
استفاده از نورپردازی ناکارآمد در خانه




هر فضای خانه به نورپردازی خاص خود نیاز دارد، یکی از مشکلات اساسی خانه های ایرانی، نورپردازی نامناسب است، بی توجهی به اینکه هر فعالیت و هر فضا نورپردازی خاص خود را دارد از دیگر اشتباهاتی است که در خانه ها رخ می دهد.



مثلا تصویر بالا را نگاه کنید، نورپردازی فعالیتی خاص آشپزخانه انجام شده است. زیرکابینت ها نورپردازی شده تا سطحی که زمان کار کردن استفاده می شود روشن باشد. در سایر فضاها هم باید به مسائل مربوط به نورپردازی توجه کرد..

اشتباه شماره ی ۴:
بی توجهی به در هم بودن سیم ها




احتمالا شما هم به سیم ها توجه زیادی نمی کنید ، شما عادت کرده اید همیشه حجمی از سیم ها را در کنار تلویزیون، یا روی پیشخوان آشپزخانه و میز کارتان مشاهده کنید، اما آیا برای کسی که اولین بار است به خانه تان می آید هم، این در هم بودن به همین میزان عادی است؟
همین حالا کمی ریزبینانه تر به اطرافتان نگاه کنید،احتمالا می توانید سیم های نا مرتب را مشاهده کنید، ساماندهی سیم ها راهی ساده و بدون خرج است که به راحتی به زیباتر شدن خانه تان کمک می کند.



اشتباه شماره ی ۵:

انتخاب روکش پلاستیکی برای مبل ها




حتما شما هم می خواهید مبل هایی تمیز و زیبا داشته باشید، اما روکش های پلاستیکی تنها راه پیش روی شما نیستند، راه هایی بسیار جذاب تر و زیبا تر نیز وجود دارد، حتی اگر خودتان این روکش ها را دوست دارید، به هیچ وجه فکر نکنید این روکش ها برای میهمانانتان زیبا و خوشایند هستند، جدای از گرمای زیاد و صدای جیرجیر روکش پلاستیکی که مهمانان شما را معذب می کند، حس اینکه مبلهایتان از مهمانانتان اهمیت بیشتری دارند، باعث ناراحتی آن ها خواهد شد. پس به دنبال راه حل بهتری برای تمیز ماندن مبلهایتان باشید.



برای داشتن مبل هایی تمیز بهتر است ابتدا در زمان خرید مبل به برخی نکات توجه کنید، این نکات را در این مطلب بیان کرده ایم.اما برای جایگزین کردن روکش ها، ساده ترین گزینه استفاده از پارچه ای ست که با طرح مبلها و کوسن هایتان هماهنگ است، این پارچه را روی قسمتی از مبل بیاندازید، راه دیگر، دوختن چند روکش پارچه ای زیبا و اختصاصی برای مبلهایتان است، این روکش ها ضمن اینکه باعث ایجاد تنوع در خانه تان می شوند، نگرانی شما در خصوص کثیف شدن پارچه ها را کاهش می دهند.

اشتباه شماره ی ۶:
شلوغ کردن میزها با تابلوها





معمولا هر خانواده ای دوست دارد با استفاده از تصاویر خانوادگی محلی صمیمی و زیبا در خانه ایجاد کند! ایده ای بسیار عالی که گاهی بسیار بد اجرا می شود، شلوغ کردن میز ها با تابلو های متنوع و متعدد از جمله اشتباهاتی است که معمولا در خانه ها مشاهده می کنیم. تابلوهایی که گاهی بسیار زیاد و متنوع هستند، معمولا باعث درهم بودن و کاهش زیبایی و جذابیت آن نقطه می شوند و گاهی در کنار وسایل مختلف و گلدان ها و ظروف تزیینی کاملا ارزش خود را از دست می دهند.




پیشنهاد ما به شما این است که یکی از دیوار های خانه را به این تابلوها اختصاص بدهید، قاب هایی هم اندازه انتخاب کنید و آن ها را منظم و شیک روی دیوار نصب کنید. اگر تمایل داشتید می توانید مانند این تصویر، میزی ساده و کوچک درکنار آن قرار بدهید، یا حتی با نورپردازی تاکیدی آن را زیباتر و جذاب تر کنید. در هر صورت احتمالا شما هم با ما موافقید که چنین نمایشی از تصاویر می تواند فضایی صمیمی تر و مرتب تر ایجاد کند. یک نکته! می توانید دو صندلی کوچک نیز در این نقطه قرار بدهید و محلی دنج و خاص برای صحبت های خودمانی اعضای خانواده ایجاد کنید.

اشتباه شماره ی ۷:
بی توجهی به فضای ورودی منزل






مساله ای اساسی که به راحتی به آن بی توجهی می کنیم، ورودی خانه است،معمولا فکر می کنیم جاکفشی و پادری و گلدان کافی است، در حالی که ورودی خانه نقطه ای اساسی ست که با آن می‌توانید شخصیت خود و خانه تان را به نمایش بگذارید، فرصتی مناسب برای خوشامدگویی را نباید ساده از دست داد.




بهتراست فضای ورودی را کمی جذاب کنید، استفاده از یک کاغذ دیواری با طرح و رنگی جذاب، گلدانی با گل‌های خوشبو و رنگی و میز یا سطحی افقی برای قرار دادن قبض ها یا کلید در لحظه ی ورود به خانه انتخاب هایی مناسب هستند. در کنار این سعی کنید حتما یک آینه در این نقطه قرار بدهید چون آینه با بازتاب نور به روشن تر شدن فضا و بزرگتر به نظر رسیدن فضا کمک می کند و در عین حال شما می‌توانید در زمان ورود و خروج به خانه، ظاهر خود را چک کنید.

اشتباه شماره ی ۸:
استفاده ی بیش از حد از یک نوع بافت






اکثر ما به هماهنگی رنگ ها و بافت ها در خانه اهمیت می دهیم، نکته ای که پسندیده است، اما گاهی بیش از حد تلاش می شود تا فضا هماهنگ باشد، استفاده ی بیش از اندازه از بافت ها و رنگ ها و پارچه ها، اقدام سنجیده ای نیست.به یاد داشته باشید فضای هماهنگ لزوما با تکرار ایجاد نمی شود.





هماهنگی می تواند با استفاده از رنگ‌ها و بافت‌های متنوع ایجاد شود، به تصویر بالا دقت کنید، رنگ و بافت تکراری در این تصویر دیده نمی شود، اما همه چیز هماهنگ است و آرامش دارد، انتخاب های صحیح در طراحی داخلی نقشی بسیار مهم دارند، اگر در انتخاب های خود شک دارید، خوب است از نظرات متخصصین طراحی داخلی و معماری استفاده کنید.

اشتباه شماره ی ۹:
استفاده از مبلمان نامتناسب






معمولا مردم در انتخاب وسایل به هماهنگی خیلی توجه می کنند، به حدی که هماهنگی ایجاد شده زیاد می شود و عدم هماهنگی را نتیجه می دهد، لازم نیست همه ی وسایل عین هم باشند، مثلا اگر مبلی که خریده اید سنگین و بزرگ است، بهتر است میزی سبک و شفاف برای آن در نظر بگیرید، خرید یک میز سنگین و بزرگ برای چنین مبلی، لزوما راه حل مناسب نیست.





سعی کنید میزی شفاف و سبک استفاده کنید و با استفاده از چراغی بلند که روی زمین قرار میگیرد، دید افراد را به سمت بالا هدایت کنید، تلاش کنید طوری چیدمان منزل را انجام دهید که فضا در دید مخاطبان پویا و متعادل به نظر برسد.
اشتباه شماره ی ۱۰:
نگه داشتن وسایلی که آن ها را دوست ندارید





گاهی شما هدیه ای گرفته اید، یا وسیله ای را خریده اید که آن را دوست ندارید، ولی نمی توانید از آن دل بکنید و همیشه آن را در دید خود قرار می دهید. این یک اشتباه اساسی است، یک بار با خودتان فکر کنید که چرا این وسیله را نگه داشته اید؟






راه حل بسیار ساده است! خودتان را از شر آن چیزی که دوست ندارید خلاص کنید، یا آن را به خیریه و جاهایی که برایشان مناسب است ببخشید. همچنین با دوستان خود صحبت کنید و از سبک و سلیقه تان مطلعشان کنید تا وسایلی که برایتان هدیه می آورند بیشتر به سلیقه تان نزدیک باشد.

منبع: hgtv.com
 
بالا