طراحی تقاطع > چهار راه > میدان > جهت گره ترافیکی روستا

shahrsaz84

عضو جدید
سلام دوستان. من باید یک گره ترافیکی برای یک روستا طراحی کنم، با توجه به کم تردد بودن روستا طراحی میدان (فلکه) مناسب است ولی فضا بسیار محدود و امکان ایجاد میدان وجود ندارد.:(به نظر شما به جای میدان 4راه طراحی کنم؟ یک جزیره ترافیکی را پطوری باید طراحی کنم. خواهشا هر کسی بلده و کار اجرایی کرده کمک کنه.:cry::cry::cry: ممنون
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
سلام دوستان. من باید یک گره ترافیکی برای یک روستا طراحی کنم، با توجه به کم تردد بودن روستا طراحی میدان (فلکه) مناسب است ولی فضا بسیار محدود و امکان ایجاد میدان وجود ندارد.:(به نظر شما به جای میدان 4راه طراحی کنم؟ یک جزیره ترافیکی را پطوری باید طراحی کنم. خواهشا هر کسی بلده و کار اجرایی کرده کمک کنه.:cry::cry::cry: ممنون

سلام دوست عزیز کار اجرای نکرده ام
اما به نظره من فلکه درست کنید بهتر باشه تا چهار راه اما شما میگید فضا کم هستش..اگه بخواهید هم 4راه درست کنید بایستی کلیه ظوابط و اصول رو رعایت کنید
چهار راه اونم خودشم تو روستا !!! یه چیزه واقعا مکافاتی هستش..با توجه به محدوده زمین که میگید خیلی کم هستش یک میدان در ابعاد کوچکتر درست کنید
حال نظره دوستان هم خیلی مهم هستش.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان. من باید یک گره ترافیکی برای یک روستا طراحی کنم، با توجه به کم تردد بودن روستا طراحی میدان (فلکه) مناسب است ولی فضا بسیار محدود و امکان ایجاد میدان وجود ندارد.:(به نظر شما به جای میدان 4راه طراحی کنم؟ یک جزیره ترافیکی را پطوری باید طراحی کنم. خواهشا هر کسی بلده و کار اجرایی کرده کمک کنه.:cry::cry::cry: ممنون



با سلام اميدوارم كه مشكلتون حل شده باشه توي اين مدت

اما اگه هنوز انجام نداديد همانگونه كه دوست عزيز هم گفتند ساختن يك چهار راه در روستا رو پيشنهاد نميكنم من خودم شخصا به خيلي به از روستاها رفتم كه فقط ميدان داره تا چهار راه !! همانگونه كه ميدونيد روستا انچنان ترافيكي نداره كه بخواهيد يك چهار راه درست كنيد..درسته اگر در محدوده شهر بود و تعداد ساكنين انجا زياد بود بهتر بود درست كنيد كه از ترافيك احتمالي جلوگيري كنيد..به هر حال شما دوست عزيز فضا خيلي كم هم باشه مشكلي نيست ميتونيد يك فلكه در ابعاد كوچكتر درست كنيد كه مشخص بشود

موفق باشيد
 

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
من فقط به ذهنم میرسه چون کار تو روستا هست و اهالی روستا هم معمولا ماشین آلات سنگین و با بار دارند مثل تراکتور و .... این ماشین آلات نمی توانند دور میدون خوب مانور و گردش کنن همون چهارراه بهتر تره . مخصوصا اگه بار داشته باشند و میدون هم تیز باشه چپ میکنن
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من فقط به ذهنم میرسه چون کار تو روستا هست و اهالی روستا هم معمولا ماشین آلات سنگین و با بار دارند مثل تراکتور و .... این ماشین آلات نمی توانند دور میدون خوب مانور و گردش کنن همون چهارراه بهتر تره . مخصوصا اگه بار داشته باشند و میدون هم تیز باشه چپ میکنن




سلام ياسر جان

درست هستش چهار راه خوبه اما اما !!

اولا چهار راه اگه باشه به نظره من تصادفات بيشتر ميشه !! حال چرا ؟ 4 راه ميشه هركي هركي يكي مياد يكي ميره يكي اصلا مهلت نميده به اون يكي ديگه بره.. اما ميدان مشخص ميكنه كه از يك نقطه بايد فلكه رو دور زد عرض كرده بودم تو خيلي از روستاها ميدان هستش نه 4 راه !! در مورد بار هم بايد بگم اصلا ميدان منحر نميشه كه بار مثلا يك تراكتور يا يك ماشين ديگه فنرريت بگيره چپ كنه اصلا من اينجوري تا حالا نديدم و اصلا هم نميشه فنرريت يك بار وقتي گل ميكنه كه از يك كوه به سمت پايين در حركت باشي اون وقت اگه سنگي بزرگ جلوي لاستيك تراكتور يا ماشين بخوره قطعا چپ ميكنه و خودم ديدم.يا بقول شما كه گفتي يكي از ميدون با سرعت مياد چپ ميكنه خيلي كم درصد ميدم كه اينجوري بشه البته بگم اگه سرعت زياد باشه بله چپ ميكنه اما رانندگان هيچ وقت از ميدان با سرعت نميرن شايد تو 4 راه همين كارو بكنن كه منجر نميشه چپ كنن بلكه يه تصادف وحشتناكي ميكنن كه بياي تماشا كن..البته اگه هم 4 راه درست كنيم حتما و حتما بايد يك مامور راهنمايي رانندگي و چراغ قرمز تهيه كنيم كه رانندگان تراكتور از چراغ قرمز رد نشن اونم تو روستا..

اخر من نظره شخص خودم اصلا و ابدا و به هيج وج توصيه و پيشنهاد نميكنم كه 4 راه ساخته بشود حال دوستون خودشون بهتر ميدونه.

سپاس..
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
سلام دوستان. من باید یک گره ترافیکی برای یک روستا طراحی کنم، با توجه به کم تردد بودن روستا طراحی میدان (فلکه) مناسب است ولی فضا بسیار محدود و امکان ایجاد میدان وجود ندارد.:(به نظر شما به جای میدان 4راه طراحی کنم؟ یک جزیره ترافیکی را پطوری باید طراحی کنم. خواهشا هر کسی بلده و کار اجرایی کرده کمک کنه.:cry::cry::cry: ممنون

با سلام ...........

دوستان پاسخهای خوبی در این خصوص دادند....................حالا دوست من اگه امکان داره مختصات جغرافیایی منطقه رو ذکر کنید .................................تا با در نظر گرفتن تمام موارد بتوان تصمیم گیری و طراحی نمود.......سپاسگزارم.......
 

Zahedgis

عضو جدید
سلام.به طور اتفاقی موضوع در خصوص روستا موجب شد که همه تاپیک ها رو با دقت بخونم. خواستم بگم حتما به موقعیت روستا ، جمعیت و توپوگرافی روستا توجه شود روستاها با شهر به لحاظ حمل و نقل تفاوت زیادی دارند و چهارراه و میدان در روستا کارکرد شهری رو ندارد موفق باشید. (کارشناس طرحهای هادی روستایی با رشته تحصیلی برنامه ریزی روستایی)
 

skyplex

کاربر فعال
اگر شعاع دایره مرکزی میدان کم باشد مناسب حرکت خودرو نیست و می تواند تصادف خیز شود...

چهار راه هم اگر میخاهید طراحی کنید جوری باشد که از چهار محور قبل از رسیدن به چهارراه دید خوبی موجود باشد و ابنیه و ساختمانها مانع دید نشوند و
گرنه مشکلات زیادی دارد..حتی درختان هم گاها مانه دید هستند.
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
طرح هندسی میدان :

میدان تقاطعی است که مسیرهای منتهی به آن یکدیگر را قطع نمی کنند ، بلکه توسط یک مسیر یک طرفه حول یک جزیره مرکزی به یکدیگر متصل می شوند . میدان ها به دو نوع تداخلی و تقدمی تقسیم می شوند . در میدان های تداخلی وسایل نقلیه در طول معین با یکدیگر تداخل کرده و تغییر مسیر می دهند ، در میدان های تقدمی وسایل نقلیه ورودی میدان ملزم به رعایت حق تقدم وسایل نقلیه گردشی هستند .این میدان ها علی رغم اشغال سطح کمتر ، ظرفیت بیشتری نسبت به میدان های تداخلی دارند . ولی در کشور ما با توجه به عدم رعایت حق تقدم ، استفاده از میدان های تقدمی ظرفیت کمتری را بدست می دهد . در این پروژه یک میدان تداخلی را طراحی می کنیم . برای طرح هندسی میدان از نشریه 145.1 و 145.2 (تقاطع های همسطح شهری) معاونت فنی دفتر امور و تدوین معیارهای سازمان برنامه و بودجه به عنوان مرجع استفاده شده است .سرعت طرح :طراحی عناصر هندسی تابع دینامیک حرکت میدان تداخلی مانند شعاع و طول ناحیه تداخلی ، بر اساس طرح سرعت 30 کیلومتر بر ساعت و برآورد مسافت دید بر اساس 40 کیلومتر بر ساعت صورت می گیرد

شعاع قوس ورودی :

شعاع قوس ورودی میدان های تداخلی باید منجر به کاهش سرعت وسایل نقلیه تا حد سرعت طرح و تامین ایمنی کافی شود . این شعاع برای مناطق داخل شهری برابر 15 تا 20 متر در نظر گرفته می شود . شعاع قوس ورودی را در این پروژه 40 متر می گیریم که حد اقل آن در مناطق خارج شهری است .

شعاع قوس خروجی :
شعاع مسیر خروجی میدان تداخلی باید بیش از شعاع جزیره مرکزی آن باشد تا با افزایش سرعت وسایل نقلیه خروجی امکان تخلیه هر چه سریعتر میدان فراهم شود . شعاع این قوس 1.5 تا2 برابر شعاع قوس مسیر های ورودی در نظر گرفته می شود . در این پروژه شعاع قوس خروجی میدان 80 متر فرض می شود .شعاع جزیره مرکزی :شعاع جزیره مرکزی میدان تداخلی بر اساس سرعت طرح آن تعیین می شود و ترجیحا باید برابر شعاع مسیر ورودی میدان باشد . لیکن عملا ، شعاع جزیره مرکزی میدان کمی بیشتر از شعاع مسیرهای ورودی در نظر گرفته می شود تا اولویت حرکت به ترافیک در حال گردش داده شده و تا حدی از سرعت تردد وسایل نقلیه ورودی میدان کاسته گردد . بدین منظور شعاع جزیره مرکزی میدان 1.33 برابر شعاع مسیر های ورودی توصیه می شود .
= 53 شعاع قوس ورودی = 1.33* شعاع جزیره مرکزی
اما چون عرض ناحیه تداخلی کم می شود ما آن را 40 یعنی برابر شعاع ورودی میدان در نظر می گیریم .طول ناحیه تداخلی :طول ناحیه تداخلی بر اساس عوامل متعددی از قبیل عرض ناحیه تداخلی ، متوسط عرض مسیرهای ورودی میدان حجم کل ترافیک و نسبت ترافیک متداخل در آن تعیین می شود . نسبت طول به عرض ناحیه تداخلی باید حداقل 4 به 1 باشد . دز جدول زیر حداقل ناحیه تداخلی بر حسب سرعت طرح ارائه شده است :

سرعت طرح
(Km/hr)
حداقل طول ناحیه تداخلی
(m)
30
30
40
45
به منظور جلوگیری از افت سرعت در داخل میدان توصیه می شود که حر اکثر طول ناحیه تداخلی 2 برابر مقادیر مندرج در جدول فوق در نظر گرفته شود .

عرض ورودی و خروجی :

عرض مسیر منتهی به میدان در محل دهانه های ورودی و خروجی توسط لچکی افزایش پیدا می کند . طبق جدول 4-13 نشریه 154.2 این عرض ها در مسیرهای چهار خطه اصلی حداقل 10 متر و در مسیر دوخطه حداقل 7 متر بدست آمده است . که ما در این پروژه جهت تسهیل برای مسیر چهار خطه ورودی را 12 متر و خروجی را 14 متر و برای مسیر دو خطه ورودی را 8 متر و خروجی را 10 متر انتخاب کرده ایم .

عرض مسیر گردش :

عرض ناحیه بدون تداخل میدان باید برابر با عریض ترین دهانه ورودی آن و در هر حال کوچکتر از عرض ناحیه تداخلی در نظر گرفته شود . عرض ناحیه تداخلی میدان (W) بر اساس رابطه زیر بیان می شود :
W = (e1+e2)/2 +3.5
در رابطه فوق e1,e2 عرض ورودی های ناحیه تداخلی بر اساس متر می باشد .

مسافت دید توقف و ورود به تقاطع :

در این مورد در آئین نامه مواردی ذکر شده است ولی در این پروژه به دلیل میدانی بودن تقاطع و نیز با توجه به عدم ساخت و ساز در اطراف راه مسافت دید ورود بطور کامل رعایت می شود .


طرح بازو :

در این مورد دستورالعمل مشخص و مدونی برای میدان ها در آئین نامه موجود نیست ولی با توجه به افزایش عرض راه در تقاطع ها می توان این افزایش عرض ها را طراحی نمود . بطور کلی افزایش عرض راه در ورودی و خروجی از 60متر قبل از میدان آغاز می شود .

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/xp.gif منبع : وبلاگ تخصصی مهندسی عمران
 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
دانلود معیارها و کنترل طراح ها

دانلود معیارها و کنترل طراح ها

این فایل حاوی مطالبی در خصوص ابعاد واندازه کلیه وسایل نقلیه می باشد و همچنین بررسی نمودن شعاع گردش وسایل نقلیه را مطرح نموده است .
 

پیوست ها

  • معیارها و کترل طرح ها.pdf
    2.2 مگایابت · بازدیدها: 4
آخرین ویرایش:

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
جناب مهندس راهپرداز :استاد محترم:
با سلام- مطالب بسیار جالب وقابل استفاده ای تهیه فرموده اید. بخصوص:پست 10(فوق):معیارها واندازه وسائط نقلیه وزوایای چرخش .
بنده استفاده کردم. وبخصوص به دانشجویان محترم و همکاران جوان راهساز مطالعه هردو پست مفید را توصییه می کنم. با تشکر از شما.


mrc5yj9scxwe1cesdzkl.jpg n00003649-b.jpg
 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
نشریاتی جهت طراحی تقاطع و مسیر

نشریاتی جهت طراحی تقاطع و مسیر

راهنماي تقاطع همسطح شهري۱

راهنماي تقاطع همسطح شهري۲

راهنماي تقاطع همسطح شهري۳

نشریه 161 آئین نامه ی طرح هندسی راهها

نشریه۸۷ معیارهای طرح هندسی تقاطع ها

نشريه 85 معيارهاي طرح هندسي راههاي اصلي و فرعي

نشريه 88 چکيده اي از معيارهاي طرح هندسي راهها و تقاطع ها
 

skyplex

کاربر فعال
سوالی در مورد طراحی میدان؟

سوالی در مورد طراحی میدان؟

در مورد طراحی میدان و وقتی که بلوار 45 متری میخوره به میدان میخاستم یدونم ضوابط و ایین نامه در باب رفوژ و جزایر وسط بلوار چی میگه؟
 
بالا