طراحی بهینه چند موضوعی (Multidisciplinary Design Optimization) چیست؟

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
طراحی بهینه چند موضوعی (MDO)[1] زمینه ­ای از مهندسی است که از روش­ های بهینه­ سازی برای حل مسائل طراحی شامل چندین موضوع[2] استفاده می­ کند. این روش همچنین تحت عنوان بهینه­ سازی چند موضوعی و طراحی بهینه سیستم چند موضوعی (MSDO)[3] نیز شناخته می ­شود.
طراحی بهینه چند موضوعی (MDO) به طراحان اجازه می ­دهد تا تمام موضوعات مرتبط را به صورت همزمان به کار گیرند. بهینه­ ی چند مسئله ­ای، که برترین نقطه طراحی است، بوسیله بهینه­ سازی هر یک از موضوعات به صورت ترتیبی بدست می­ آید. چرا که این کار می­ تواند از تعاملات بین موضوعات بهره­ برداری کند. هرچند، دخالت تمامی موضوعات به صورت همزمان، آشکارا پیچیدگی مسئله را افزایش می­ دهد.
این تکنیک­ ها در تعدادی از زمینه­ ها مانند طراحی اتومبیل، معماری دریایی، الکترونیک، کامپیوتر و توزیع نیروی برق استفاده شده است. اما بیشترین میزان کاربردها در زمینه مهندسی هوافضا همچون طراحی هواپیما و فضاپیما بوده است. برای مثال، شرکت بوئینگ[4] برای طرح پیشنهادی هواپیمای BWB­[5] (‏شكل2-1)، در مراحل طراحی مفهومی و اولیه به شکلی گسترده از MDO استفاده کرده است. موضوعاتی که در طراحی BWB در نظر گرفته شدند، عبارتند از آیرودینامیک، طراحی سازه، پیشرانش، تئوری کنترل و اقتصاد.


شكل1-1 : هواپیمای X-48B که از نوع طراحی BWB بهره برده است

مهندسی سنتی معمولاً بوسیله تیم­ هایی که هر یک تخصص بالایی در یک موضوع خاص مانند آیرودینامیک یا سازه دارند، اجرا می­ شود. هر تیمی از تجربه و داوری اعضای خود جهت توسعه یک طراحی عملی، معمولاً به صورت ترتیبی، استفاده می­ کند. برای مثال، متخصصان آیرودینامیک طرح کلی شکل بدنه را استخراج می­ کنند و از متخصصان سازه انتظار می­ رود تا طراحی خود را مطابق این شکل خاص انجام دهند. عموماً اهداف تیم­ ها به عملکردهایی از قبیل حداکثر سرعت، حداقل درگ یا حداقل وزن سازه ارتباط دارد.
بین سال­های 1970 و 1990، دو پیشرفت عمده در صنعت هواپیمایی، رویکرد مهندسان طراحی هواپیما را به مسائل مورد طراحی شان تغییر داد. اولین آنها، طراحی به کمک کامپیوتر بود که به طراحان اجازه می­ داد تا به سرعت طراحی­ های خود را اصلاح و تحلیل کنند. دومین پیشرفت، تغییراتی در خط­ مشی اکثر سازمان­ های نظامی و خطوط هوایی (مخصوصاً صنایع نظامی ایالات متحده) از رویکرد عملکرد محور به مسایل هزینه چرخه حیات[6] بود. این موارد منجر به تمرکز فزاینده بر روی فاکتورهای اقتصادی و صفاتی که تحت عنوان قابلیت[7] شامل قابلیت ساخت، قابلیت اعتماد، قابلیت تعمیر و نگهداری و غیره شناخته می­ شوند، شد.
از 1990، تکنیک­ ها به صنایع دیگر گسترش یافت. جهانی سازی منجر به تیم­ های طراحی نامتمرکز و پراکنده­ تر شد. کامپیوترهای شخصی با عملکرد بالا، به طور گسترده با سوپرکامپیوترهای متمرکز جایگزین شدند و شبکه­ های اینترنتی و محلی، اشتراک گذاری اطلاعات طراحی را آسان کردند. نرم ­افزار طراحی چند موضوعی در بسیاری از موضوعات (از قبیل NASTRAN، برنامه تحلیل المان محدود برای طراحی سازه) بسیار کامل شده­ اند. بعلاوه بسیاری از الگوریتم­ های بهینه ­سازی به طرز چشم­گیری پیشرفت کرده­ اند.
در حقیقت شیوه ­های بهینه­ سازی تقریباً به قدمت حساب دیفرانسیل و انتگرال هستند و به زمان آیزاک نیوتن، لئونارد اویلر، دنیل برنولی و ژوزف لاگرانژ که از آنها برای حل مسائلی از قبیل شکل منحنی زنجیره ­ای استفاده کردند، برمی­گردد. اوج دوران بهینه ­سازی عددی در عصر دیجیتال حاصل شد.

  • مفهوم MDO
طراحی بهینه چند موضوعی (MDO)، بهینه سازی چند متغیره است که اغلب برای بهینه ­سازی کل سیستم­های وسیله (هواپیما، خودرو، ماهواره­بر و ...) استفاده می­شود. این روش، مانند بهینه ­سازی، چند موضوعی است و شامل روابط بین متغیرها در موضوعات مجزا، برای مثال الاستیسیته و آیرودینامیک است. بهینه ­سازی با استفاده از تکنیک­های ریاضی گسترده­ای انجام می­شود.
قانون بهینه ­سازی این است که تعدادی متغیر، تعدادی قید و برخی روابط بین متغیرها وجود دارد و پیدا کردن پیکربندی بهینه کلی، هدف بهینه ­سازی است. متغیرها ممکن است شامل "متغیرهای طراحی[8]" مانند نسبت وزن به تراست باشد. قیدها برای مثال ممکن است این باشد که ماهواره­بر نیاز به رسیدن به سرعت مداری خاص یا ارتفاع مداری خاص داشته باشد. متغیرها به وسیله تئوری­ها و داده­ها با یکدیگر مرتبط می­شوند.
طراحی بهینه چند موضوعی (MDO) به عنوان روش جدیدی مطرح شده است که مجموعه­ای از روش­ها و تکنیک­ها را فراهم می­کند تا به مهندسان کمک کند در مهندسی طراحی سیستمی با تعاملاتی بین زیر سیستم­های مختلف آن، نزدیک­تر به نقطه بهینه حرکت کنند. به موازات پیشرفت روش بالا، تعدادی بسته نرم­افزاری نیز ایجاد شده­اند تا تجمیع کدها، داده­ها و وجه مشترک کاربر را تسهیل کنند. این بسته­ها اغلب به قالب­هایی[9] ارجاع می­شوند. اکنون تجربه جمع شده از پیاده­سازی­ها و کاربردهای این قالب­ها به نقطه­ای رسیده است که ممکن است به الزاماتی تبدیل شود تا توسعه­های قالب بعدی را هدایت کند. [2]

  • مزایای روش MDO
مزایای MDO شامل عملکرد کلی بهتر در مقایسه با سیستمی که اجزای آن به طور مجزا بهینه شده­اند، فواید بزرگ بالقوه در طول عمر وسیله و عدم وجود تاثیرات جانبی ناشی از بهینه ­سازی های مجزا که عملکرد سایر اجزا را کاهش می­دهد، است. روش MDO، یک راه موثر جهت بهینه ­سازی سیستم­های بزرگ که تعداد زیادی متغیر با اثر متقابل دارند، است و در نتیجه، عملکرد بهتری در مقایسه با سیستمی که متشکل از مجموع متغیرهای بهینه شده به طور مجزا می­تواند حاصل شود. با بهینه ­سازی کل سیستم، دیگر بحثی به نام اثر جانبی که ناشی از بهینه ­سازی های مجزای یک مولفه است و به طور سهوی تاثیرات منفی بر روی سایر مولفه­ها دارد، وجود نخواهد داشت.

  • معایب روش MDO
معایب MDO شامل این می­شود که این روش هم در هزینه پردازش و هم هزینه واقعی بسیار گران قیمت است . همچنین اگر مدل­ها به شکل غیرصحیح ساخته شوند، نتایجی که غلط یا غیر واقعی هستند می­تواند حاصل شوند. روش MDO در هزینه پردازش، بسیار گران قیمت است و با افزایش متغیرها و بهینه ­سازی های چند موضوعی به شکل افزایشی، زمان­های حل معمولاً به صورت خطی افزایش می­یابد و هزینه حل بسیار بیشتر از تجمیع هزینه تمام بهینه ­سازی ای مجزای موضوعات می­شود. فاکتورهای سهیم در هزینه بالای محاسباتی ممکن است شامل روابط غیر خطی بین متغیرها باشد و پیچیدگی اهداف چندگانه­ای که نیاز به برآورده شدن دارند، را افزایش می­دهد. متغیرهای مجزا ممکن است بسیار خطی باشند اما تعاملات بین متغیرها ممکن است غیرخطی باشند. در بهینه ­سازی تک موضوعی، اهدافی که باید برآورده شوند، تنها تعدادی اهداف منحصر به فرد هستند در حالی که در بهینه ­سازی چند موضوعی، اهداف چندگانه باید به صورت همزمان بر اساس روابط پیچیده بین متغیرها برآورده شود که به شکلی قابل توجه زمان حل را افزایش می­دهد.

[1] Multidisciplinary design optimization (MDO)

[2] Discipline

[3] Multidisciplinary system design optimization (MSDO)

[4] Boeing

[5] Blended Wing Body (BWB) aircraft

[6] Lifecycle cost

[7] ilities

[8] Design variables

[9] Framework
 
آخرین ویرایش:

solarisal

عضو جدید
ممنون مهندس از مقالتون. این روش mdo بر پایه یک نرم افزار خاصی تعبیه شده یا یه سری روابط تئوری مرتبط بهم را ارائه کرده. و اینکه عملکرد این روش به چه گونه ای هستش که از روش سیستمی بهینه سازی تک تک اعضا گرانتر تمام میشه مگه با این روش تعداد آزمون و خطاها پایین نمیاد؟
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
ممنون مهندس از مقالتون. این روش mdo بر پایه یک نرم افزار خاصی تعبیه شده یا یه سری روابط تئوری مرتبط بهم را ارائه کرده. و اینکه عملکرد این روش به چه گونه ای هستش که از روش سیستمی بهینه سازی تک تک اعضا گرانتر تمام میشه مگه با این روش تعداد آزمون و خطاها پایین نمیاد؟
ممنون :gol:،
این روش، یه روش طراحی هست که یک طراحی بهینه خروجی اون هست.به هر دو شکل هم این روش وجود داره. هم نرم افزار برای این روش نوشته شده و هم میشه از طریق برنامه نویسی و پیاده کردن روابط تئوری این روش رو اجرا کرد. از این نظر گفته میشه گرانتر هست (از نظر پردازش) که بهینه‌ساز ممکن هست الگوریتم طراحی رو چندین بار (یا چندین هزار بار) اجرا کنه. در مورد عملکرد و قالب های این روش در پست های آتی صحبت می کنم.
 

zxo003

طراح هواپیما
کاربر ممتاز
سلام

تخصص اصلی من این روش است و کد ان را هم از صفر تا 100% خودم نوشتم

دیسپلین های من هم ایرودینامیک ، کارایی و دینامیک پرواز بوده است و دیسیپلین های سازه و موتور در ان وارد نشده اند ...

اگر کسی سوالی داشت همین جا طرح کند، خوشحال میشوم کمک کنم
 

space787

عضو جدید
با سلام و اهدای احترام
من علاقه دارم روی MDO کار کنم و در رشته سازه تحصیل می کنم در مقطع کارشناسی ارشد و الان ترم اول هستم ممنون می شم راجع به چگومگی استفاده از این روش و زمان رسیدن به پاسخ توضیحاتی ارائه دهید با استادم که صحبت کردم گفتند کد ها را با MATLAB می نویسیم اما چند هزار خط کد؟ نمی دانم
 

zxo003

طراح هواپیما
کاربر ممتاز
با سلام و اهدای احترام
من علاقه دارم روی MDO کار کنم و در رشته سازه تحصیل می کنم در مقطع کارشناسی ارشد و الان ترم اول هستم ممنون می شم راجع به چگومگی استفاده از این روش و زمان رسیدن به پاسخ توضیحاتی ارائه دهید با استادم که صحبت کردم گفتند کد ها را با MATLAB می نویسیم اما چند هزار خط کد؟ نمی دانم

سلام
خوب اول شما بگو مولتی دسپلین منظورشما است، یا مولتی ابجکت ؟؟

زمان رسیدن به جواب وابسته است به شیوه پیاده سازی ...

یعنی با انتخاب مناسب ( c++ یا فورترن و کد نویسی شی گرا ) میتوانی چند صد برابر (یا 1000 ران بار) سریعتر از matlab به جواب برسی ...

یا مثل این ملت بی سواد بری سراغ مطلب که نکنه در ضرب یک ماترس، یا حل یک ODE بگرخی ....

مدت زمان اجرا، هم فرمول های استفاده شده و هم به زبان برنامه نویسی وابسته است ، از چند هزارم ثانیه تا چندین سال متغییر ....
 

hadigh1368

عضو جدید
سلام
من میخوام در مورد روش فرموله بندی و روش حل یک مساله با mdo بدونم و کاملا یادش بگریم. آیا کتاب، مقاله یا پایان نامه ای در این زمینه هست که کامل از صفر تا صدش رو توضیح داده باشه؟؟
ممنون میشم کمکم کنین.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام
من میخوام در مورد روش فرموله بندی و روش حل یک مساله با mdo بدونم و کاملا یادش بگریم. آیا کتاب، مقاله یا پایان نامه ای در این زمینه هست که کامل از صفر تا صدش رو توضیح داده باشه؟؟
ممنون میشم کمکم کنین.


سلام،
این کتاب
(Multidisciplinary Design Optimization in Computational Mechanics) هست اما برای کار خودتون اگر یه مقاله و پایان‌نامه مرتبط پیدا کنید، بهتر مینونه کمکتون کنه.
 
بالا