طب سوزنی معجزه پزشکی چین

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
طب سوزنی یکی از شیوه های درمانی عمده طب سنتی چین بحساب می آید . طب سوزنی درچین بیش از5 هزار قدمت دارد و دراسناد تاریخی این کشورموارد زیادی درخصوص استفاده از طب سوزنی به عنوان روش اصلی درمان طب چینی به ثبت رسیده است .

پس از تآسیس جمهوری خلق چین در سال 1949 ، بخصوص از آغاز اجرای سیاست های اصلاحات و درهای باز بدین طرف ، پزشکان چینی اسناد ثبت شده درباره طب سوزنی را منظم وآن را مورد نقد و تطبیق قرار داده و ضمن تلفیق با پژوهش های معاصر طب سوزنی را به یک سیستم کامل پزشکی توسعه داده اند . براساس طب چینی دربدن انسان نصف النهاراصلی و فرعی انرژی حیاتی وخونی وجود دارد ودرامتداد این نصف النهارها بیش از 390 نقطه مناسب بدن برای طب سوزنی موجود است که با قراردادن سوزن دراین نقاط میتوان بیماری ها را درمان کرد . درحال حاضر طب سوزنی میتواند تقریبا تمامی بیماری ها را درمان کند بخصوص درمان بیماری هائی که درد آوراست مانند رماتیسم ، سوء هاضمه و بیماریهای دیگر .

یک سوزن نقره فام بسیارریز وتراز و باریک چنین نیروی معجزه آسایی دارد. آقای " جن جی گائو" کارشناس پژوهشگاه طب چینی چین دراین باره گفت : " برای آشکار کردن رمز درمان بیماری توسط طب سوزنی ، پزشکان چین مطالعات و پژوهش های زیادی انجام داده و ثمراتی بدست آورده اند. وی یادآور شد : " ما درزمینه تسکین درد با طب سوزنی ثمرات نسبتا بارزی کسب کرده ایم ." پژوهشگران می گویند : " دلیل عمده طرز درمان فوق این است که طب سوزنی یک سیستم دستگاه عصبی بدن انسان مربوط به تسکین درد را تعدیل و تنظیم کرده و نقش مسکن را ایفا می کند. علاوه براین چین درزمینه درمان بیماری های داخلی با استفاده ازطب سوزنی کارهای فراوانی انجام داده و پیشرفت های معینی کسب کرده است . "

طب سوزنی با خصوصیات خود همچون اثر درمانی زیاد وهزینه ناچیزکاربرد گسترده ای دارد. درحال حاضردربیش از دوهزار بیمارستان چین بخش طب سوزنی دایر شده است .

بخش طب سوزنی بیمارستان شماره سه طب سنتی چین متعلق به دانشکده طب چینی استان " شان سی" درجایگاه مهمی دراین زمینه قرار دارد . " جی لای سی " پزشک بیمارستان فوق وضعیت مربوط این بیمارستان را برای خبرنگار معرفی کرد و گفت : " این بیمارستان یک بیمارستان تخصصی است که طب سوزنی ویژگی آن تلقی می شود . ورم مفاصل ، التهاب حلق و بیماری کمربا طب سوزنی دراین بیمارستان درمان می شود وموارد زیاد مشابهی وجود دارد . ازاین جهت شماربیماران مراجعه کننده به این بیمارستان نسبتا زیاد هستند .

درسالهای اخیر، تآثیرات مثبت طب سوزنی در صحنه جهان نیز بطور مداوم گسترش یافته است . سال 1987 فدراسیون جهانی طب سوزنی شناسی دربجینگ تآسیس شد و از آن پس بیش از 100 کشورانجمن علمی دانشگاهی طب سوزنی را تآسیس کردند. تاکنون درامریکا بیش از 30 ایالت با اجرای مقرراتی تآکید کرده اند که می توان با بیمه پزشکی هزینه درمانی طب سوزنی را بازپرداخت کرد. کشورهایی مانند استرالیا ، مکزیک ، آلمان ، ژاپن ، کره جنوبی و سنگاپورجایگاه طب سوزنی را شناخته اند و برای توسعه طب سوزنی دراین کشورها پایه مناسبی بنا نهاده شده است . طبق آماراکنون درمکزیک بیش از 10 هزار پزشک طب سوزنی کار می کنند .

" ارنولف بهری " که تقریبا 70 سال دارد ازاهالی شهر" بیروچ " آلمان از کسانی است که درکلینیک طب سنتی چین مورد درمان قرار گرفت . وی هنگام اشاره به طب سوزنی و تحول درزندگیش گفت :" زمانی که برای اولین بار به کلینیک طب سنتی چین مراجعه کردم 45 سال بود که از بیماری میگرن رنج می بردم . اولین بار برای سه هفته دردرمانگاه طب سوزنی بستری شدم و درمان من مؤثر بود . سال دوم بار دیگربه درمانگاه فوق مراجعه کردم و خانم " لین " پزشک طب سوزنی بیمارستان مرا درمان کرد. وی هرروز دو بار طب سوزنی انجام می داد. این بار پیشرفت غیرمنتظره ای حاصل شد وسردرد من کاملا ازبین رفت . دکتر" لین " من را از درد این بیماری نجات داد ومن بسیارازاو تشکرمی کنم . "

بقرار اطلاع ، بمنظور پرورش افراد توانا در طب سوزنی دربرخی کشورها ، سازمان بهداشت جهانی دربجینگ مرکز بین المللی آموزش طب سوزنی بجینگ تابع سازمان فوق را ایجاد کرده است وتا سال 2003 این مرکزبیش از 6400 پزشک را برای 104 کشور آموزش داده است. برخی از آنها پس از بازگشت به کشورشان ، درمانگاه هایی دایر کرده و با استفاده از طب سوزنی چین بیماران را معالجه کرده اند و بعضی دیگربه نگارش کتاب روی آورده اند. عده ای حتی ریاست انجمن طب سوزنی کشورشان را برعهده گرفته و برای تعمیم وتوسعه طب سوزنی درکشورهای مختلف جهان نقش مهم و مطلوبی ایفا کرده اند .
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آشنایی با طب سوزني

شنيدن واژه طب سوزني در ذهن بسياري از ما، فرو رفتن تعدادي سوزن در بدن و تلقين به درمان بيماري را زنده مي کند.
نه تنها ميان مردم ، بلکه در سيستم درماني و بهداشتي نظام پزشکي کشور نيز ذهنيت خوبي نسبت به اين طب سنتي چين باستان وجود نداشته است.
در واقع طب سوزني ، تنها يکي دو سال است که در کنار دو شاخه ديگر از طبهاي مکمل ، با احراز شرايط و ضوابط تدوين شده وزارت بهداشت مورد تاييد علمي قرار گرفته است.
با اين حال ، افرادي که تاکنون بر اين مبنا مجوز فعاليت دريافت کرده اند، بسيار محدود هستند و سايرين يا از تخصص و تبحر کافي در کاربرد علمي و صحيح طبهاي مکمل برخوردار نيستند يا اين که شيادان و سوداگراني هستند که با تبليغات غيرواقعي ، روشهايي فاقد هرگونه مبناي علمي را بر ساده دلان اعمال مي کنند...
در گزارشي که پيش رو داريد، تلاش شده است تا طب سوزني و زواياي مختلف آن به گونه اي واقعي به تصوير کشيده شود:


درماني چيني با قدمتي 2000 ساله
واژه طب سوزني که اصطلاح انگليسي آن اکيوپانچر (Acupuncture) است براي اولين بار توسط يک پزشک آلماني با نام ويلم تن راين در اوايل قرن هفدهم به کار برده شد.
چيني ها نيز طب سوزني را با واژه Chen توضيح مي دهند که از نظر ادبي به معني تحريک کردن با يک سوزن است.
تاريخ مکتوب طب سوزني به حدود 2 هزار سال پيش بازمي گردد، اما برخي متخصصان هم معتقدند اين شيوه درماني از عصر حجر به يادگار مانده است.
آنها مدعي هستند که در آن زمان از چاقوهاي سنگي يا ديگر ادوات لبه تيز براي بيرون کشيدن چرک از دمل هاي چرکي استفاده مي شد. همچنين واژه قديمي Biqn در چين باستان به معناي استفاده از سنگهايي لبه دار تيز براي درمان امراض به کار برده مي شد.
طب چيني را مي توان داستاني سحرآميز دانست که طب سوزني تنها يک وجه از سيستم پزشکي آن به شمار مي آيد، تاريخ اولين تلاش به ثبت رسيده در درمان امراض به اين طريق به حدود 1500 سال قبل از ميلاد مسيح يعني سلسله شانگ برمي گردد.
به نظر مي رسد فلسفه طب چيني باستاني بر ايجاد توازن بين ارواح نيک و پليد ساکن زمين بوده است. طب سوزني يا همان اکيوپانچر که از دو کلمه لاتين اکيو يعني سوزن و پانچر به معني سوراخ کردن تشکيل شده است ، در مشرق زمين ازجمله ايران وجود داشته و هر کشور مطابق با شرايط اقليمي و فرهنگي خودش از اين شيوه درماني استفاده کرده است.
اين طب بين سالهاي 1911 تا 1960 در چين به علت شرايط خاص سياسي ، حاکم ، بسرعت رشد کرد و در سال 1960 با باز شدن درهاي بسته چين بر دنياي غرب و به دنبال آن درمان درد شديد آپانديس يکي از خبرنگاران نيويورک تايمز که به چين رفته بود، به وسيله طب سوزني کنجکاوي غرب نسبت به اين طب برانگيخته شد.

سوزن هاي درمانگري که درد ندارند
اوايل ، براي انجام طب سوزني ، نقاط مشخصي وجود نداشت ، اما کم کم بر اثر تجربيات ، کاربرد نقاط خاص روي پوست و ارزش هر نقطه در درمان بيماري هاي خاصي مشخص شد.
اين نقاط بدون شک محصول ميليون ها آزمايش دقيق هستند و هر يک از آنها يک نام چيني مرتبط با خاصيت درماني آن دارد.
متخصصان طب سوزني معتقدند اين نقاط در نهايت به سمتي از مجراهايي که در سرتاسر بدن وجود دارند و انرژي حياتي را درون بدن هدايت مي کنند وصل مي شوند.
به اين ترتيب هر نقطه روي پوست مي تواند بر يک مجرا تاثير بگذارد؛ يعني در واقع روي انرژي حياتي درون مجرا تاثير مي گذارد و به موجب آن بيماري موجود در بدن هم تاثير مي پذيرد.
دکتر ناصر سيگاري از نخستين متخصصان طب سوزني که امسال مجوز فعاليت در اين رشته را دريافت کرده است ، در اين ارتباط مي گويد:
نحوه عملکرد طب سوزني به طور اختصار از 12 مجراي زوج و 2 مجراي فرد و حدود 450 نقطه در مسير مجراها در بدن و 75 جفت نقطه در گوش تشکيل شده که بر اثر زدن سوزن هاي بسيار نازک (به نازکي موي سر) استريل و يکبار مصرف يا ليزر و يا الکترو، رشته هاي عصبي کوچک ميلين دار که در عضلات هستند فعال مي شوند و اين تحريکات از طريق 3 مرکز عصبي نخاع ، مغز مياني و محور هيپوفيز هيپوتالاموس باعث آزاد شدن ترشحات غددي از نوع آندورفين (انکفالين متاآندورفين و داينورفين) و دو نوع مونوآمين (سروتونين و نورا پيننفرين ) مي شوند.


طبهاي سنتي مبناي علمي ندارند؟

تاريخچه ها و مدارک معتبر حاکي از آن است که در گذشته هاي دور، مردم به همين روشها درمان مي شدند.
با گسترش طب نوين ، تقريبا طب سنتي کنار گذاشته وليکن در سالهاي اخير به اين مساله توجه خاصي شده است تا به صورت طب مکمل در کنار طب نوين به درمان بيماري به کار گرفته شود.
در همين خصوص سراغ يکي از مسوولان سازمان نظام پزشکي رفتيم و برخلاف تصورمان ، رويکرد اين سازمان را با احراز شرايط تعيين شده مثبت يافتيم.
دکتر اميرحسين کامبوزيا، معاون فني سازمان نظام پزشکي مي گويد: روشهاي طب مکمل بايد دقيقا بررسي شود و در صورت اثبات صحت درمان آن در بيماري ، افراد واجد شرايط آن مشخص و برنامه ها و پروتکل هاي مدرن آن تدوين و سپس مجوز درمان بيماران صادر شود.
در اين ميان طب سوزني در کنار هميوپاتي ، کايروپراکتيک (نوعي روش درماني مانند فيزيوتراپي)، از روشهاي طب مکمل با مبناي علمي هستند که هم اکنون در کشور تاييد شده اند.
وي تاکيد مي کند: پزشکاني که دوره هاي مدون برابر ضوابط تدوين شده وزارت بهداشت را گذرانده باشند و مدارک آنها ارزيابي و ارزشيابي شده باشد، مي توانند مجوز طبابت در اين رشته را در کنار طب نوين دريافت کنند.
گرچه بسياري از روشهاي طب مکمل هنوز تاييد نشده اند و مبناي علمي ندارند، در حالي که توسط شيادان و سوداگران تبليغ مي شوند.


نظارت بر شيوه هاي درماني

دکتر کامبوزيا با اشاره به اين که نظارت بر کيفيت درمان برابر قانون ، وظيفه بهداشت و درمان است ، مي افزايد:
اين نظارت از طريق معاونت درمان دانشگاه هاي علوم پزشکي صورت مي گيرد و در صورت بروز تخلف و قصور، مراتب به نظام پزشکي ارجاع مي شود تا در هيانهاي بدوي انتظامي مورد رسيدگي قرار گيرد.
اين امر به صورت جدي پيگيري مي شود تا متخلفان شناسايي شوند.


تصويري نه چندان درست

دکتر سيگاري با اشاره به اين که شيوه کامل و صحيح طب سوزني در ايران شناخته نشده است ، مي گويد: متاسفانه در ايران بيشتر به اشتباه فکر مي کنند که کاربرد طب سوزني فقط براي لاغري و بلندکردن قد است ؛ در حالي که کاربرد اين طب چندهزارساله بسيار فراتر از اينها و جنبه درماني آن بيشتر مورد توجه است.
به عنوان مثال مي توان از بيماري هاي زير نام برد: فلج يا فلج بر اثر سکته ، افسردگي ، بيماري هاي پوستي ، هموروئيد، زخم و ناراحتي هاي مربوط به معده ، روده ، فشارخون ، دردهاي عضلاني (گردن ، دست ، پا، کمر، کف پا) ميگرن ، دردهاي سياتيکي ، ترک اعتياد، نازايي ، ناتواني جنسي ، سرفه هاي مزمن ، آسم و بسياري ديگر از بيماري ها.


متخصصان طب سوزني
در ايران 2 گروه صلاحيت طب سوزني دارند. دکتر سيگاري در معرفي اين 2 گروه مي گويد: گروه اول ، پزشکاني هستند که دوره هاي کوتاه حداقل 6 ماهه طب سوزني را گذرانده اند.
اين گروه حق زدن تابلو و سرنسخه به عنوان متخصص طب سوزني را ندارند، ولي مي توانند در کنار طب نوين ، طب سوزني (طب سنتي) را هم به کار ببرند و مورد تاييد وزارت بهداشت و درمان باشند.
گروه دوم ، کساني هستند که دوره هاي چندساله را به عنوان متخصص طب سوزني در چين ، کانادا يا يکي از کشورهاي مورد تاييد سازمان نظام پزشکي کشور گذرانده اند و از سوي وزارت بهداري کشورهاي معتبر ذکر شده نيز تاييد شده باشند.
مثلا در امريکا و کانادا بعد از گذراندن دوره تخصصي ، امتحان رجستريشن را هم بايد بدهند. اين گروه مورد تاييد وزارت بهداشت و هم مورد تاييد سازمان نظام پزشکي ايران هستند و حق زدن تابلو و سرنسخه به عنوان متخصص طب سوزني را دارند.


تشخيص درست بيماري
طب سوزني يکي از بدون عوارض ترين شيوه هاي درماني در جهان است و تقريبا مي توان گفت اگر بهداشت آن که شامل سوزنهاي استريل يکبار مصرف است مراعات شود و دکتر مداواگر هم از تبحر لازم بهره برده باشد، عوارض جانبي آن نزديک به صفر است.
دکتر سيگاري مي گويد: البته براي برخي افراد کاربرد طب سوزني توصيه نمي شود؛ به عنوان مثال بعضي از نقطه هاي خاص را براي خانمهاي باردار استفاده نمي کنند يا دستگاه الکترو براي کساني که باتري قلبي (پيس ، ميکر) دارند، مورد استفاده قرار نمي گيرد.
در اين گروه محدوديت هست ، ولي براي همه کس و تقريبا در هر سني توصيه مي شود. تشخيص بيماري مهمترين قسمت مداواي يک بيمار است ؛ پس از تشخيص ، بايد ترکيبي از نقاط را انتخاب کرد که مي تواند علت اصلي اين اختلال در سلامت باشد در بيشتر موارد، بيمار از يک مشکل گلايه دارد، حال اين که خود اين مشکل معلول است و علت اصلي آن نهفته است.
اگر بتوان علت اصلي را که سبب بيماري در بيمار شده است پيدا کرد، درمان بسيار آسان مي شود.
براي نمونه ، بيشتر مريض هاي ميگرني که از دردهاي طولاني و فرساينده يک يا دو طرف سر شکايت دارند، اگر فقط به درد ميگرني آنها توجه شود در کوتاه ترين مدت سردرد آنها برخواهد گشت ، ولي اگر ريشه اي عمل شود، تا بالاي 90 درصد ديگر مشکلي نخواهند داشت.

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گفتگو با رئيس انجمن طب سوزني ايران

انرژي درماني، موسيقي درماني، ايمان درماني، بودرماني و... بالاخره طب سوزني. درمان هايي كه در زمره علم طب كل نگر قرار مي گيرند و توجه شمار قابل توجهي از مردم جامعه ما نسبت به اين نوع درمان ها موضوع بحث محافل علمي را تشكيل مي دهد.گرچه تا امروز تحقيق و پژوهش مدوني در اين زمينه انجام نشده است، ولي اين مانع از اين نيست كه علاقه قشرعظيمي از مردم كه خود سرآغاز بسترسازي جهت تحقيقات بيشتر را فراهم مي سازد، ناديده بگيريم.

سابقه طب سوزني كه به زمان پارينه سنگي برمي گردد، تاريخچه بس طولاني دارد ولي اينكه كيفيت اين نوع درمان چگونه است و چه نوع بيماري هايي با طب سوزني تحت درمان قرار مي گيرد،... سئوالاتي است كه با دكتر ايرج روئين دژ، انستزيولوژيست و رئيس انجمن طب سوزني در ايران مطرح كرديم.

- امروزه، انرژي درماني، موسيقي درماني، ايمان درماني، بودر ماني، طب سوزني و تمامي اين نوع درمان ها در زمره درمان هاي كل نگر قرار مي گيرند. تفاوت طب كل نگر با طب جز نگر چيست؟

طب دنيا در حال حاضر به دو قسمت تقسيم شده است: طب غربي و طب شرقي. زماني مبدا علم پزشكي در شرق بود ولي به تدريج كه دانش از شرق به غرب منتقل شد و با پيشرفت تكنولوژي و صنعتي كه در غرب اتفاق افتاد رشد كرده و بارور شد، ديگر مباني علمي از جمله طب دنيا، براساس طب غربي است. در طب شرقي كه بيشتر حالت سنتي داشت، مبنايش گياهان دارويي بود كه براي درمان استفاده مي كردند، ولي با افزايش جمعيت كره زمين و رشد محدود اين نوع گياهان، علم شيمي جايگزين اين نوع دارو ها شد و با تجربه مواد موثره گياهان دارويي، سعي بر تهيه صنعتي دارو ها با استفاده از فرمول هاي شيميايي كردند. تا دردسترس همه افراد قرار گيرد. و از آن زمان تلفيق گياهان طبيعي با داروسازي مدرن آغاز شد كه تا به امروز اين ماجرا ادامه دارد.

و حال چيزي كه مشكل زا به نظر مي رسد، عوارض جانبي داروهاي شيميايي است و اين معضلي است كه همواره پزشكان و بيماران در طب غربي دست به گريبان آن هستند. در طب كل نگر، درمان روي كل بدن انجام مي گيرد و هر كجا كه لازم باشد آن را به طب جز نگر كه همان طب غربي و استفاده از دارو هاي شيميايي است، ارجاع مي دهد. چنانچه اين روش در انگلستان و كانادا مرسوم است. به اين صورت كه بيمار در ابتدا به پزشك خانواده كه همان پزشك عمومي است مراجعه مي كند و بعد از معاينه كل اعضاي بدن يا شخصاً بيمار را درمان مي كند و يا او را به متخصص مربوطه معرفي مي كند، در حالي كه در كشور ما بر عكس است و بيماران مستقيماً به پزشكان متخصص و يا فوق تخصص مراجعه مي كنند كه اين كار غلطي است و سبب اتلاف وقت و هزينه هاي زيادي مي شود.

- پس در علم طب كل نگر، لزوم استفاده از داروهاي شيميايي نفي نمي شود.

قطعاً همين طور است . طب كل نگر لزوم داروهاي شيميايي را به هيچ وجه نفي نمي كند، در جايي كه لازم باشد، اين تركيب بايد ايجاد شود. در واقع بسياري از اوقات روش درماني طب كل نگر، توام با درمان داروهاي شيميايي خواهد بود.

- طب سوزني از چه زمان در فهرست علوم قرار گرفت؟

آنچه امروز ما به صورت طب سوزني مدرن مي شناسيم. آن را در زمره طب كل نگر محسوب مي كنيم، مربوط به ۲۵۰۰ سال پيش است و از آن زمان به بعد، سير تكاملي خود را طي كرده و به همين ترتيب كامل تر شد، تا اينكه در چين، اين علم در كتابي به نام امپراتوري زرد به عنوان ماخذ مورد استفاده قرار گرفت.

اولين كسي كه از غرب به طب سوزني يا به عبارتي طب چيني علاقه مند شد هيفري بود كه از طرف دولت فرانسه با سفر خود به چين، به اين علم علاقه مند شد و سپس آن را در كشور خود گسترش داد. مرحله دوم عبور طب سوزني از حائل طب غربي، بعد از سفر نيكسون رئيس جمهور آمريكا به چين بود كه تعدادي از همراهان وي، در آنجا با طب سوزني درمان شدند و از آنجا توجه محققان غربي به اين طب جلب شد. تا آنجا كه امروزه دانشكده هاي آمريكا و اروپا طب سوزني و طب گياهي را به عنوان يك رشته تحصيلي تدريس مي كنند.

- آيا در طب سنتي ايران هم طب سوزني جايگاهي داشته؟

متاسفانه همان طور كه مي دانيد در زمينه تاريخ، فرهنگ و علوم كشور ما بيشتر محققين غربي اقدام به مطالعه و پژوهش كرده اند. شخصاً در اين موضوع به كتب و نوشته هاي مستندي دسترسي پيدا نكرده ام. به خاطر دارم در دوران كودكي افرادي كه كارشان زالو انداختن بود، در كوچه هاي آن روز تهران در رفت و آمد بودند و با بانگ بلند ورود خود را در كوچه به اطلاع اهالي مي رساندند.

شخص زالو انداز سوادي نداشت و تنها به صورت سنتي مي دانست كه براي بيماري هاي مختلف زالو ها را در چه نقاطي قرار دهد. امروز پس از ۲۵ سال كه از آشنايي من با طب سوزني مي گذرد، مي بينيم كه اين نقاط كاملاً با نقاط طب سوزني چين تطابق داشت. جالب است بدانيد با اينكه زالو انداختن در كشور ما منسوخ شده، ولي در كشور انگلستان رايج گرديده و در حال حاضر انگلستان يكي از صادر كنندگان زالو به ساير كشور ها شده است.

در خوزستان، بيماران روستايي كه به پزشكان مراجعه مي كردند، بعضي نقاط بد نشان را مي سوزاندند و يا خال كوبي مي كردند و امروز مي دانم كه كه اين نقاط منطبق بر نقاط طب سوزني چيني است. حال اين وظيفه فرهنگستان علوم پزشكي ايران و پژوهشگران است كه در اين زمينه تحقيق كنند كه شايد گوشه هاي تاريك طب سنتي هم كمي روشن شود.

- تاريخچه طب سوزني در دوران جديد در كشور ما از چه زماني شروع مي شود؟

تاريخچه طب سوزني به شكل چيني آن در كشور ما مربوط به دهه پنجاه خورشيدي مي شود كه يك هيأت چيني به دعوت دولت ايران به كشور ما آمدند و نزديك به يكسال در كرج، رامسر و بيمارستان شهداي تجريش مستقر بودند. پس از آن آقاي دكتر رضوان اوحدي كه متخصص اورولوژي از فرانسه و طب سوزني را در فرانسه آموخته بود به ايران آمد و به همراه آقاي دكتر مهاجر، اولين كتاب طب سوزني را به فارسي تاليف و توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر كردند.

- در علم طب سوزني مي توانند «اسكن» كنند و تشخيص بيماري دهند يا صرفاً يك نوع روش درمان است؟

روش تشخيص بيماري در طب سوزني كاملاً متفاوت از آن چيزي است كه در ديگر روش هاي علوم طب كل نگر وجود دارد. فردي كه به طب سوزني مشغول است، بايد آناتومي بدن و فيزيولوژي آن را به طور كامل بشناسد، و با بيمار ارتباط برقرار كند. نكته اين جاست كه شناخت اين موارد، فطري نيست، بايد از قبل علم آن را آموخت وكاركردهاي هر يك از اندام را به خوبي دانست. اين موضوع خيلي متفاوت از تشخيص در انرژي درماني است كه فردي بنا به انرژي موجود در وجود خود، ديگران را درمان مي كند. در واقع تشخيص درطب سوزني بسيار ظريف است چرا كه هر نوع عدم تعادلي كه بين اندام ها به وجود آمده را با توجه به شناخت كامل اعضا بايد تشخيص داده شده و آنها را به حالت اوليه برگرداند.

- چه نوع بيماري هايي مي تواند تحت اين درمان قرار بگيرد؟

سازمان بهداشت جهاني، ۴۳ مورد از بيماري هايي را مطرح كرده كه با طب سوزني، درمان پذير است.

ولي مسئله اساسي اين جاست كه بيماران وقتي به متخصص طب سوزني مراجعه مي كنند كه از روش هاي ديگر، به خصوص داروهاي شيميايي نااميد شده اند و از طب سوزني انتظار معجزه دارند، در حالي كه چنين نيست. اگر هر دو در كنار هم باشند، مطمئنا مفيدتر خواهند بود و در واقع آنچه مهم است. اين است كه زمينه طب سوزني در كشور ما، بيشتر به خاطر تسكين دردهاست. به طور مثال: درد ميگرن كه تا به حال به واسطه طب غربي و داروهاي شيميايي درمان نشده است به جرأت مي توان گفت كه طب سوزني، به عنوان يك طب كل نگر، درد ميگرن را كاهش داده يا حداقل آن را كنترل مي كند. و يا يكي از روش هاي كم خطر و كم ضرر و مفيد براي درمان اعتياد است.

- با توجه به اين كه طب سوزني در زمره طب كل نگر محسوب مي شود، در ايران ظرفيت پذيرش علمي آن چقدر است؟ آيا وزارت بهداشت به عنوان يك نهاد متولي انواع روش هاي درمان در اين مسير، اقدام موثري انجام داده است؟


در بين عامه مردم، ظرفيت پذيرش علمي آن خيلي بالاتر از وزارتخانه است. متاسفانه ما در ايران، با معضل بسيار بزرگي در تمام اين سال ها روبه رو بوده ايم. وزارتخانه اي كه وظيفه اش تدوين قوانين پزشكي است و بايد آن را در اختيار ساير ارگان ها قرار دهد، در تمام اين سال ها، در مورد طب كل نگر، شانه خالي كرده است و قبول مسئوليت نمي كنند. هر زمان هم كه اقدام مثبتي در اين زمينه انجام شده، ناتمام مانده است و جالب اين جاست كه در كشور ما، قوانيني كه تدوين شده، بسيار سخت گيرانه تر از كشورهاي غربي است.

به طور مثال در كشور آمريكا افرادي كه غير پزشك هستند، ۴ سال بايد دوره طب سوزني را ببينند و سپس مي توانند به طور مستقل كار كنند، ولي در كشور ما، آئين نامه در اين زمينه مقرر كرده كه هر فردي مي خواهد به اين كار مشغول شود، بايد حتماً دانش نامه پزشكي غربي خود را داشته باشد، سپس اين دانش را در كنار آن بياموزد و از تركيب هر دو، براي درمان بيماريها استفاده كند.

- در ايران چه تعداد پزشك طب سوزني داريم. و آيا انجمن طب سوزني ايران فعاليت علمي، پژوهشي هم دارد؟


تعداد پزشكان طب سوزني در ايران حدود صد نفر است كه اكثراً در تهران هستند و در برخي از شهرستان ها، همكاران پزشك مشغول به فعاليت هستند و بيشتر از نيمي از اين افراد عضو انجمن هستند. انجمن فعاليت خودش را با حضور ۵ نفر از همكاران از سال ۱۳۶۳ شروع كرد، تمام اين مدت همه ماهه گردهمايي علمي ماهيانه داشته ايم و از سال ۱۳۷۳ هر ماه دو سخنراني برگزار مي شود كه برنامه سخنراني ها به صورت شش ماهه تهيه و در اختيار همكاران قرار مي گردد.

انجمن در سال ۱۳۷۸ با همكاري Emprars College آمريكا اقدام به برگزاري يك دوره آموزشي طب سوزني جهت پزشكان براساس برنامه مصوب سازمان جهاني بهداشت كه جهت آموزش پزشكان خارجي در چين تدريس مي شود كرد. سئوالات امتحاني از Gollegec Emprarsبه ايران ارسال شد و پاسخ سئوالات توسط نماينده كالج به آمريكا برده شد و مدارك پزشكان توسط كالج مزبور صادر شد. تا دو سال قبل سخنراني ها در مطب پزشكان برگزار مي شد، تا اينكه ديگر جلسات سخنراني در محل همايش هاي پارك نظامي گنجوي برگزار مي شود.

- در مورد ترك اعتياد به مواد مخدر با روش طب سوزني اشاره كرديد. كارائي آن چقدر است و چه نوع همكاري بين انجمن شما و وزارت بهداشت، سازمان بهزيستي و ساير ارگان ها وجود دارد؟

طب سوزني يكي از موثرترين روش هاي ترك اعتياد و مواد مخدر است. زيرا با اين روش اندروفين هايي كه در واقع مورفين و ماده ضد درد طبيعي بدن است و در اثر مصرف مواد مخدر اين مراكز فعاليت خود را از دست مي دهند، مجدداً فعال شده و اندروفين به مقدار كافي در بدن ترشح مي شود و علائم ترك را از بين مي برد و همچنين از طريق كاربرد اين سوزن ها و ترشح سروتوفين كه ماده ضد افسردگي است، سبب برطرف شدن افسردگي و شادابي فرد ترك كننده مي شود.

اما در اين مورد سال هاست كه ما با وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي در تماس هستيم، ولي از آنجايي كه تا به حال هيچ برنامه منسجمي براي پيشگيري و درمان معتادان و افراد در معرض خطر تدوين نشده و پي گيري هاي ما هم نتيجه اي نداشته است. حتي نامه اي نيز از جانب رياست جمهوري به معاونت آموزش مبني بر پيشنهاد ايجاد دوره هاي معتبر آموزش ترك اعتياد براي پزشكان فرستاده شد، ولي تا به حال اين مهم انجام نشده است.

در مرحله بعدي سازمان بهزيستي بر اساس برنامه سازمان ملل و بودجه آن سازمان تصميم به انجام كار پژوهشي به روش هاي مختلف ترك اعتياد و از جمله طب سوزني گرفت و با اينكه ما برنامه هاي كارا تهيه و ارائه كرديم، ولي معلوم نشد اين بودجه صرف چه كاري شد.به هر حال با توجه به اينكه درمان و كنترل اعتياد در كشور با ارقام ۲ ميليون نفر رسمي و ۱/۸ ميليون نفر مصرف كننده مواد مخدر مواجه است، ما نياز به عزم ملي و بسيج ملي داريم كه تمام دستگاه هاي مسئول در اين مورد هماهنگي كنند و انجمن طب سوزني نيز آمادگي اين را دارد تادوره هاي كوتاه مدت آموزش ترك اعتياد را در سطح گسترده جهت پزشكان برگزار كند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
درمان با طب سوزني


در نظر اول اين باور كردني نيست كه پزشكان قادرند با استفاده هدفمند از سوزن هاي كوچك، آلام تحمل ناپذيري همچون سر درد شديد، كمردرد مزمن يا دردهاي مفصلي به علت آرتروز را از ميان ببرند. اين روش درماني بسيار قديمي كه زادگاه آن كشور چين است، بيماران را بدون استفاده از دارو از دردهايي رهايي ميبخشد كه سالها آنها را رنج داده اند. قديمي ترين متني كه در توصيف طب سوزني يافت شده است، متعلق به سال 1127 قبل از ميلاد مسيح است. جادوگران بجاي استفاده از سوزن، قطعات تيز سنگ را به كار ميگرفتند. در سال 26 ميلادي بود كه نخستين كتاب در شرح طب سوزني در چين نگاشته شد، اما اين روش، تازه در قرن هفدهم ميلادي، در آلمان مورد استفاده قرارگرفت.

طب سوزني زماني در جهان شهرت يافت كه كارشناسان چيني عمل جراحي آپانديس عفوني يك خبرنگار آمريكايي را به كمك اين روش بدون درد و با موفقيت به انجام رساندند. پزشكي كلاسيك غربي، اغلب نگاهي مشكوك به اين شيوه دارد، اما كم كم دلايل منتقدان اين روش به آخر ميرسد، زيرا طب سوزني واقعا موثر است؛ امري كه بر اساس جديدترين بررسي هاي علمي ثابت شده است. در اين آزمايشها برخي از بيماران براي مثال تنها به ظاهر با طب سوزني تحت درمان قرار ميگيرند يا اينكه سوزنها در محلهاي غلط فرو مي شوند تا اثر درماني آنها بر اثر تلقين نباشد. نتيجه اينكه از طريق علمي ثابت شد طب سوزني به صورت دائم و قابل اطمينان ميتواند دردهاي بيماران را تسكين بخشد.

از هر 10 نفر افراد مبتلا به آلرژي عليه گرده گياهان، 9 نفر شش ماه پس از به كارگيري طب سوزني كاملا بهبود يافتند. همچنين 3 نفر از4 بيمار دچار درد مهره هاي ناحيه سر و كمر از اين روش نتيجه مثبت گرفتند. ميزان موفقيت در مورد بيماران مبتلا به آرتروز 85 درصد، بيماران آسمي 82 درصد و خانمهايي كه از دردهاي ماهيانه رنج ميبرند 85 درصد بود. خبر خوب ديگر اينست كه عوارض جانبي طب سوزني بسيار اندك است. در مورد 8 درصد از بيماران، خونريزيها يا كبوديهاي كوچكي ظاهر شدند. البته كارشناسان چيني در اين زمينه توضيح ميدهند كه بدين ترتيب، انرژي بيش از حد، درون بدن آزاد ميشود. موفقيتهاي ذكر شده نه تنها پزشكان و بيماران را تحت تاثير قرار داده اند، بلكه همچنين بيمه هاي درماني نيز توجه شان به اين روش جلب شده است، زيرا آنها بدين ترتيب قادرند، در هزينه هاي درماني صرفه جويي كنند. اما با وجود همه اين موفقيتها، هنوز هم پژوهشگران دقيقا نميدانند كه در استفاده از طب سوزني كه عبارت چيني آن سوزن آتشين است، در بدن واقعا چه اتفاقي مي افتد. بر اساس علم چيني طب سوزني، انرژي زندگي از طريق 14محور در درون بدن جريان مي يابد. روي اين محورها 365 نقطه حساس طب سوزني جاي گرفته اند. چيني ها بر اين اعتقادند كه بيماري ها به دليل اختلال در جريان انرژي بدن، بروز ميكنند. با فرو كردن سوزنها در نقاط صحيح، نيروي حيات ميتواند در مسير درست جاري شده و سلامتي بدن را باعث شود. جديدترين شناختهاي علمي اين نظريه را تاييد ميكنند. بايد تذكر داد كه نقاط حساس طب سوزني، محلهايي در بدن ما هستند كه شبكه مجاري و اعصاب، بويژه با تراكمي زياد در زير پوست جاي دارند. فرو كردن يك سوزن نازك به ميزان تنها 3/0 ميليمتر در اين محل، گونه اي تحريك الكتريكي در قشر خارجي مغز را بوجود مي آورد كه درك احساس درد در آن انجام ميگيرد. درين محل، مواد شيميايي بدن، يعني اوپيوئيدها فعال شده و با احساس درد مقابله ميكنند. هيپوتالاموس مغز مياني، مواد سروتونين و آندورفين را ترشح ميكند كه تاثيري تحريك كننده بر سيستم دفاعي بدن دارند. به اين ترتيب درد بيمار تسكين مي يابد. اين، راز موفقيت طب سوزني است
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آنچه در مورد طب سوزني بايد دانست؛ سوزنهاي درمانگر



طب سوزني يكي از قديمي ترين و در عين حال كاربردي ترين روشهاي طبابت است كه قدمت آن به 2500 سال پيش و به كشور چين باز مي گردد.طب سوزني روش درماني سنتي چين است همانطور كه طب سنتي ايران را طب بوعلي سينايي و طب سنتي هند را آيورودا ميگويند.
طب سنتي در اسطوره ها جاي دارد بطوري كه قديمي ترين متني كه در توصيف طب سوزني يافت شده متعلق به 1127 سال قبل از ميلاد مسيح است. جادوگران بجاي استفاده از سوزن، قطعات تيز سنگ را به كار ميگرفتند و در سال 26 ميلادي بود كه نخستين كتاب در شرح طب سوزني در چين نگاشته شد. استفاده از طب سوزني تا قرنها به آسيا محدود بود تا اينكه فرانسويها در قرن 16 ميلادي با آن آشنا شدند و استفاده از آنرا دراروپا گسترش دادند اين در حالي بود كه بين پزشكان مختلف در صحت و سقم طب سوزني مدتها اختلاف نظر وجود داشت تا اينكه سازمان بهداشت جهاني در سال 1975 استفاده از طب سوزني در تشخيص و درمان بيماريها را رسماً تاييد كرد تا اين روش طبابت امروزه در قرن بيست و يكم هم مورد استفاده قرار گيرد.
چيني هاي باستان معتقد بودند كه بدن انسان علاوه بر گوشت و پوست واستخوان داراي كالبدي انرژيك است و انرژي در كانالهايي بنام مري دي ين جريان دارد. جالبست بدانيم كه امروزه توسط روشهايي خاص اين كانالها قابل رؤيت شده اند. همانطور كه آب در رودخانه ها جريان دارد انرژي نيزدر كانالها(مري دي ين) در گردش است. تا زمانيكه انرژي جاريست و مانعي مثلاً بروز بيماري در دوران كودكي در سر راه آن قرار نگرفته باشد، اما به مرور زمان و تحت تأثير عوامل خارجي و داخلي مانند مواد شيميايي محيطي، تغذيه نامناسب، استرس، آلودگي صوتي، عدم تحرك و ... اين آلودگي مانند زباله هايي جريان انرژي را متوقف يا كند ميكند و در نتيجه بيماري شروع مي شود.
شناخت دوباره اين طب را به جرأت مي توان مديون روزنامه نگار مجله نيويورك تايمز يعني جيمز رستون دانست كه در سال 1971 طي مقاله اي به بررسي روشهاي طبابت در چين كه توسط سوزن انجام ميشد پرداخت. دراصل، اصطلاح طب سوزني تشريح كننده مجموعه اي از روشهاست كه توسط آن نقاطي از بدن براي دريافت نتايج مورد نظر با روشهاي خاص مانند استفاده از سوزن تحريك ميشود. طب سوزني امروزه با استفاده از فرو كردن سوزنهاي خاصي به درون بدن از طريق پوست توسط دست و يا حتي جريان الكتريسيته انجام ميشود. تشخيص در طب سوزني كار بسيار دشواري است. از بيماري كه مراجعه ميكند بايد يك شرح حال مفصل در مورد تمام اعضاي بدن گرفت واو را ازنظر روحي رواني سنجيد. معاينه از نحوه صحبت كردن، راه رفتن، نشستن روي صندلي، رنگ و حالت چهره، ناخنها و لبها شروع مي شود و با معاينه نبض و زبان ادامه مي يابد.
معاينه زبان درطب سوزني اهميت ويژه اي دارد و مي توان از روي معاينه زبان به بسياري از بيماريهاي فرد پي برد. رنگ زبان، شكل آن، نوع باروري زبان و محل قرار گرفتن آن، تورم زبان و حس خطوطي كه بارها هر يك از ما روي زبانمان مشاهده كرده ايم و ازآن سرسري گذشته ايم ميتواند به تشخيص كمك كند.
براساس تشخيصي كه پزشك براي بيمار در نظر گرفته مبادرت به انتخاب يك سري از نقاط روي بدن ميكند كه تعداد آنها بين 10 تا 15 و گاهي كمتر يا بيشتراست .
چيني هاي قديم نقاطي را روي بدن كشف كرده اند كه تحريك آنها مي تواند آثار درماني روي ارگانهاي دروني بدن بگذارد مثلاً نقاط اطراف قوزك پا مربوط به كانال كليه و مثانه است و يا نقاطي در زير زانو مربوط به كانال معده است . درمان هفته اي 2 تا 3 مرتبه و هر دوره درماني 12 جلسه است. ممكنست بعضي از بيماران به دو يا سه دوره درماني نياز داشته باشند واين بستگي به مزمن بودن بيماريشان دارد. هر جلسه درماني حدود 1 تا 5 ساعت طول ميكشد و گفتني است كه آموزش، تغذيه سالم، حركات ورزشي مناسب، استفاده از گياهان دارويي و مكمل هاي غذايي نيز به كمك طب سوزني مي شتابند.
نكته مهم در درمان اينست كه علاوه بر محل سوزنها جهت عمق نفوذ، نحوه حركت دادن سوزنها در بدن بسيار مهم است.

سوزنهايي كه درين طب ازآن استفاده مي شود فلزي هستند و تقريباً به قطر چند تار موي سر ميباشند طول اين سوزنهاي انعطاف پذير از 1تا 10 سانتيمتر متغير است و درهنگام وارد كردن اين سوزنها بطورعمودي بين انگشتان قرار ميگيرد.
عمق فرو كردن سوزن از چند ميليمتر تا 5 سانتيمتر (با توجه به محل نقطه) متغير است و سوزنها به مدت 10 تا 30 دقيقه در جاي خود باقي مي مانند. بيماراني كه اين روش درمان را براي خود انتخاب ميكنند اظهارات متفاوتي دارند اما درمجموع اغلب آنها بيان ميكنند كه هنگام فرو كردن سوزن به بدنشان احساس درد زيادي نميكنند. معمولاً تجربه و تخصص پزشك معالج در استفاده از سوزن ميتواند ميزان درد حاصله را كاهش يا افزايش دهد.
طب سوزني كه در سه دهه اخير جايگاه ويژه اي در اروپا و امريكا پيدا كرده است در چندين دانشگاه معتبر اروپا و امريكا تدريس ميشود و مورد قبول سازمان بهداشت جهاني و سازمان غذا و داروي امريكاست. سازمان مديريت تغذيه و داروي امريكا در سال 1996 استفاده از سوزنهاي مخصوص براي اين نوع از روش درمان را تأييد كرد .
اين سوزنها بايد استريل باشند و ميتوان هر يك از آنها را براي يكبار و فقط يك بيمار استفاده كرد. هم چنين قبل ازهربار استفاده از سوزنها بايد آنها را با الكل يا مواد ضد عفوني كننده تميز كرد.
با وجودي كه بسياري از پزشكان اعتقادي به اين نوع از روش طبابت ندارند بسياري ديگر با استناد به آمار بدست آمده از بهبود بيماران اين روش را براي معالجه توصيه ميكنند. آزمايشها نشان ميدهد اين روش ميتواند براي كاهش درد پس از جراحي، شيمي درماني، جراحيهاي دندان و ... بسيار مؤثرواقع شود. همچنين شواهد بسياري موجود است كه طب سوزني ميتواند درمعالجه بيماريهايي چون اعتياد به مواد مخد، فعال كردن دوباره ماهيچه هاي تنبل( ام،اس)، سردرد، انواع آسم و تنگي نفس، كمردرد، آسيبهاي ورزشي، سياتيك وانواع آرتروزها درد گردن، كمر، زانو و درد مفاصل به عنوان يك راه حل و يا حداقل در كناردرمان دارويي استفاده شود.
تحقيقات جديد نشان ميدهد كه طب سوزني توانايي كاهش و حتي برطرف كردن انواع درد را داشته و ميتواند تواناييهاي قسمتهاي مختلف بدن افراد را بالا ببرد و در درمان انواع بيماريهاي روحي و رواني، كاهش و افزايش وزن و مشكلات گوارشي مؤثر واقع شود.درباره چگونگي عملكرد طب سوزني چنين ميتوان گفت طب سنتي چين كه به TCM ( (Traditional Chines medicineمعروف است بدن انسان تحت تأثير دو نيروي مخالف هم به نامهاي يين و ينگ (yin&yang) قرار دارد. Yin به صفاتي چون سردي آرامي و در كل حالت غير فعال برمي گردد. در حالي كه yang به صفاتي چون گرمي هيجان و فعال بودن نسبت داده مي شود...
در اين نگرش سلامت بدن هنگامي حاصل ميشود كه ميان اين دو نيرو تعادل برقرار باشد و عدم تعادل اين دو نيرو باعث ميشود كه جريان حياتي در بدن كه به Qi ( كي، چي يا شي تلفظ ميشود) معروف است مختل شود. اين جريان از راهها و نقاط خاصي در بدن عبور مي كند. تعداد 12 عدد از اين مسيرها و نقاط به عنوان نقاط اصلي و تعداد 8 عدد به عنوان نقاط سطح دوم معرفي ميشوند و در مجموع بيش از 2هزار نقطه ديگر نيز به آنها متصل است .
اساس طب سوزني بر تحريك اين نقاط استوار است كه ميتوان جريان Qi در بدن را كنترل نمايد. اينكه مدل چيني ها براي بدن درست است يا خير جاي بحث دارد اما دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه تحريك اين قسمتهاي بدن مي تواند روي وضعيت شيميايي و عصبي مغز تأثير بگذارد و در نهايت منجر به عكس العملهايي مانند كاهش درد، تغيير فشار خون و... شود ودر نهايت سلامت بيمار را منجر گردد.
همان گونه كه گفتيم، طب سوزني در درمان بيماريهاي بسياري از جمله يكي از شايع ترين دردها يعني آرتروز زانو بسيار موثر است. بهتر است بدانيم كه از بين رفتن غضروف مفصل در آرتروز يكي از علل اصلي ناتواني و درد به ويژه در افراد سالخورده است. اين عارضه بويژه در زانو كه يكي از مفاصل اصلي تحمل كننده وزن بدنست ميتواند بسيار ناتوان كننده باشد. در مطالعه اي مشخص شده كه طب سوزني مي تواند در افراد دچار آرتروز زانو از درد مفصل كاسته و كاركرد آن را بهتر سازد .
اين يافته ها بدان معنا نيستند كه ميتوان طب سوزني را جايگزين درمانهاي طبي كه كاراييشان به اثبات رسيده نمود ولي ميتوان اينطور نتيجه گيري كرد كه درمانهاي عاميانه ميتوانند به عنوان درمان مكمل يا كمكي جهت درمان آرتروز زانو مورد استفاده قرار گيرند.
پژوهشگران در مركز پژوهشي دانشگاه مريلند مطالعه اي را با شركت 570 تن انجام دادند كه بزرگترين و بهترين كارآزمايي طب سوزني تا به امروز است. زنان و مردان پنجاه ساله يا مسن تر و مبتلا به آرتروز زانو با شركت در يكي از سه گروه طب سوزني واقعي، طب سوزني «نمايشي» و آموزش پيرامون درد و تورم مفاصل، مورد پيگيري و بررسي قرارگرفتند. بيماراني كه در گروه درماني طب سوزني قرار داشتند مجموعاً طي 20 هفته توسط متخصص آموزش ديده و داراي مجوز و زير نظركارشناس ويژه گروه پژوهشگران در 23 جلسه تحت درمان قرار گرفتند. در بيماراني كه تحت درمان طب سوزني واقعي قرار داشتند سوزنها ( كه عموماً دردناك نيستند) در مواضع و نقاط توصيه شده در طب سنتي چين جهت درمان درد زانو قرار داده شدند، در درمان ساختگي از سوزنهاي ساختگي كه پوست را سوراخ نمي كردند ولي احساسي چون يك نيش سوزن واقعي به فرد دست مي داد استفاده شده بود.
در هر دو گروه از پرده اي استفاده شده بود تا مانع مشاهده پاها توسط فرد شود. شركت كنندگان در گروه آموزش تورم مفاصل در گروههاي بحث و مناظره شركت جستند و آموزشهايي را براساس روشهاي خود ياري اثبات شده براي تورم مفاصل دريافت نمودند. افراد در هر سه گروه به استفاده از درمانهايي كه توسط پزشكانشان توصيه شده بود مثل مصرف مسكنها يا داروهاي ضد التهابي ادامه دادند. پس از شش ماه بيماراني كه تحت درمان با طب سوزني واقعي قرار گرفتند در مقايسه با ديگران احساس درد كمتر و كاركرد بهتري داشتند. در مجموع ميزان بهبود نسبت به ابتداي كار آزمايي حدود 40 درصد بود. در مقايسه با 30 درصد بهبود براي گروه تحت درمان ساختگي و 20 درصد در كساني كه تحت آموزش و خود ياري بودند هيچ گونه عارضه جانبي مشاهده نشد.
در مطالعه مريلند، برطرف شدن درد در بيماران تنها پس از سه ماه يعني حدود 20 جلسه درمان آشكار گرديد لذا اينطور به نظر ميرسد كه احتمالاً طب سوزني به زمان زيادي براي آنكه مؤثر واقع شود نياز دارد و از اين رو لازم است كه جلسات درماني متوالي و متعددي براي بيمار درنظر گرفته شود. تا كنون تحقيقات پيرامون كاربرد طب سوزني در درمان آرتروز نتايج ضد و نقيضي داشته كه احتمالاً دليل آن اندك بودن تعداد افراد شركت كننده در كارآزمايي، تفاوت در طراحي آنها و تكنيكهاي متفاوتي است كه به كار گرفته شده اند. پژوهش انجام شده در دانشگاه مريلند نشان داد كه طب سوزني به درمان ساختگي (پلاسبو) برتري دارد و احتمالاً مفيد است هر چند كه به كندي اثر ميكند. اينكار اگر توسط فرد متبحري صورت گيرد داراي عوارض و آثار نا مطلوب اندكي است و به ويژه براي كساني مطلوب است كه قادر يا مايل به عمل جراحي نيستند و يا مايلند از روشهايي به غير از استفاده از داروهايي كه عوارض نامطلوبي برايشان دارد استفاده كنند.
جالب توجه اينكه در صورت استفاده صحيح از اين تكنيك، هيچ عارضه اي ايجاد نخواهد شد اما به دنبال ورود افراد غير حرفه اي و غيرمتخصص دراينكار احتمال عفونت و آسيب اعضاي بدن وجود دارد. ازعوارض ديگر طب سوزني موارد زير را مي توان نام برد:
- خونريزي يا كبوديهاي كوچك(در مورد درصد كمي از بيماران ممكن است ظاهر شود)
- امكان انتقال ايدز و هپاتيت ب در صورت استفاده از سوزنهاي غير استريل و غير يكبار مصرف.
- ضعف و بي حالي و غش كردن بيمار در صورت تحريك نقاط ممنوعه.
- درمان نشدن و حتي ايجاد مشكلات جديد در صورت تحريك نادرست نقاط كه همه اين عوارض در صورتي كه درمان توسط متخصص طب سوزني انجام شود به صفر ميرسد.
 

Similar threads

بالا