طب سنتی

سحر صبح

عضو جدید
بسمه تعالی

با سلام

در این قسمت، جهت معرفی طب سنتی، اقدام به نشر مطالب کاربردی و پایه ای می‌گردد

با حضور خود، برای ادامه راه دلگرممان نمائید.

با احترام

:gol:
 

سحر صبح

عضو جدید
انواع مزاج

هر ماده سیال در بدن را خلط میگویند اعم از خون یا غیر آن. چهار خلط باید در کنار هم به اعتدال باشند تا سلامت حاصل گردد. بد زندگی کردن و عدم رعایت احکام دین، تعادل اخلاط را به هم میریزد.

صفرا: گرم و خشک
دم: گرم و تر
بلغم: سرد و تر
سودا: سرد و خشک

معتدل: بطور متوسط یک درصد صفرا و یک درصد سودا دارد، چهل و نه درصد بلغم و چهل و نه درصد هم دم دارد.


1.png
 

سحر صبح

عضو جدید
اخلاط چطور ساخته میشود؟

غذا بلافاصله بعد از ورود به دهان وارد پروسه هضم میشود و این هضم در معده کاملتر ادامه می یابد (که بطور متوسط دو ساعت زمان میبرد) طی هضم در معده شیره ای را میسازد که این شیره بخشیش که صاف و رقیق است همانجا از دیواره معده جذب کبد میشود و در کبد اخلاط چهارگانه را میسازد.
بخش غلیظش هم سمت روده کوچک میرود جهت هضم نهایی و سپس جذب مواد قابل جذب به خون و تولید انواع خون سالم و فاسد. (بطور متوسط شش ساعت طول میکشد)

باقی مواد غیر قابل جذب به روده بزرگ میرود جهت دفع به بیرون.
هر ورودی معده حداکثر تا بیست و چهار ساعت بعد باید دفع شود که اگر این اتفاق صورت نگیرد تولید سم میکند و ایجاد انواع بیماریهای مختلف میکند. این معضل یبوست نام دارد. لذا اگر کسی هر روز سه وعده غذا میخورد، طبق عقیده بوعلی روزی سه بار هم باید روده اش بطور کامل و نرم و راحت کار کند که اطبای سنتی دیگر با تخفیف حداقل دوبار را عنوان میکنند. اگر دفع زیادی سفت باشد یا بصورت ناقص خارج شود یا کمتر از دوبار در روز باشد از دیدگاه طب سنتی دچار انواعی از یبوست است که باید درمان شود.
 

سحر صبح

عضو جدید
رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم:
المَعِدَةُ بَيتُ كُلِّ داءٍ ، وَالحِميَةُ رأسُ كُلِّ دَواء.


معده، خانه همه دردهاست و پرهيز، ريشه همه درمان‏ها .


طبّ النبيّ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم ، صفحه 2 ، عوالي اللآلي ، جلد 2 ، صفحه 30 ، حديث 72 ، الخصال ، صفحه 512 ، حديث 3 ، علل الشرائع ، صفحه 99 ، حديث 1 ، المناقب لابن شهرآشوب ، جلد 4 ، صفحه 260 والثلاثة الأخيرة عن الربيع صاحب المنصور عن الإمام الصادق عليه‏السلام ، بحار الأنوار ، جلد 61 ، صفحه 307 ، حديث 17 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 412 شهر حدیث
 

سحر صبح

عضو جدید
نقش مهم معده در سلامت بدن

در اسلام معده خانه هر بیماری و پرهیز از (بدخوری و زیاده خوری) اساس همه درمانها عنوان شده.
حال چگونه معده ناسالم عامل همه بیماریها میشود؟!
و چطور سلامت معده حفظ میگردد؟

وقتی غذا در حال هضم در معده است اگر مایعات همراه آن میل شود بدلیل زود جذب بودن مایعات از دیواره معده، متعاقبا مقداری از غذا هم قبل از هضم کامل، جذب میگردد و جذب زودهنگام این غذای هضم نشده و نپخته، سبب تغلیظ خون میگردد. غلظت و چربی خون بالا ایجاد کننده بسیاری از بیماریها بخصوص امراض کبدی میگردد.
اتفاق دیگری که بدلیل خوردن مایعات همراه غذا میفتد، رقیق شدن اسید معده، سخت و دیرتر شدن پروسه هضم، جذب مایعات به دیواره معده و سنگین و تنبل شدن آن است که اصطلاحا ضعیف یا بلغمی شدن معده عنوان میگردد. وقتی معده رطوبت زیادتر از تعادل میگیرد برای رسیدن به تعادل، این رطوبت را به روده میدهد که سبب سنگین و تنبل شدن روده و در نتیجه پدیده یبوست میگردد. همچنین رطوبت معده ممکن است به اندامهای دیگر سرایت کند که هرکدام مرض خاصی را ایجاد مینمایند. مثلا اگر به رحم برسد خونریزیهای شدید عادت ماهیانه، ترشحات رحمی، عفونت، افتادگی رحم، سقط و... میشود/ اگر به زانو برسد سبب زانو دردهای بلغمی میگردد. اگر به مغز برسد باعث ضعف حافظه، ام اس، آلزایمر، نزله، سینوزیت و سردردهای بلغمی و... میگردد.
از دیگر عواملی که معده را دچار خستگی و ضعف میکند، خوردن دو نوع خوراک همزمان با هم، بی موقع غذا خوردن، زیاد و پر خوردن، خوراکهای چرب و سنگین خوردن و ریزه خواری کردن است.
هنگامی که معده مدتیست خالی مانده، کوچک و جمع میگردد و این فشرده شدن باعث میشود که بلغم یا همان رطوبت دیواره معده به داخل آن بریزد. روزه سبب دفع این بلغم و بازگشت سلامت و قوت به معده میشود. همچنین خوردن عسل یا نمک پیش از غذا سبب عدم جذب مجدد بلغم به دیواره معده همراه غذا میگردد. اما اگر در حالت ناشتا و با معده ای که مدتی خالی مانده ناگهان مایعات وارد آن شود این بلغم مجددا جذب دیواره میگردد.
 

سحر صبح

عضو جدید
قوانین زمانی خوردن مایعات خدمت شما ارائه میگردد:

پرهیز از خوردن مایعات از بیست دقیقه پیش از غذا تا یک ساعت و نیم بعد از غذا.
پرهیز از خوردن آب نصف شب و ناشتا مگر اینکه مزاجش با عسل و گرمیها، دیگر سرد و بلغمی نباشد.


الزامات سلامت معده:

رعایت قواعد زمانی خوردن مایعات (راه تشنه نشدن بین غذا خوب جویدن غذا و تمرین نخوردن بی موقع مایعات به مرور است)
خوردن نمک قبل و بعد از غذا
آماده کردن آبجوش و عسل رقیق (با کمی گلاب) جهت رفع تشنگی نصف شبها و ناشتا.
سایر نکات:
خوب جویدن غذا، پرهیز از پرخوری، ریزه خوری، خوردن چند نوع غذا همزمان با هم، خوردن غذاهای چرب و سنگین، زیاده روی در خوردن غذاهای با طبع بلغمی و...

20000.jpg
 

سحر صبح

عضو جدید
قال عليه السّلام لابنه الحسن عليه السّلام:

ألا اعلّمك أربع خصال تستغني بها عن الطبّ؟ فقال:بلى يا أمير المؤمنين، فقال: لا تجلس على الطّعام إلّا و أنت جائع، و لا تقم عن الطّعام إلّا و أنت تشتهيه، و جوّد المضغ، و إذا نمت فاعرض نفسك على الخلاء، فاذا استعملت هذه استغنيت.
حضرت علي عليه السلام به فرزندش امام حسن- عليه السّلام- فرمود:

می‌خواهى چهار عمل به تو بياموزم كه از پزشك بی‌‏نياز شوى؟ عرض كرد: آرى يا امير المومنين. فرمود:

1.هنگامي غذا بخور كه گرسنه اي
2.از سفره بر نخيز جز زمانيكه هنوز ميل به غذا داري
3.غذايت را خوب بجو
4. پيش از خواب قضاى حاجت كن

با رعايت اين چهار دستور احتياجى به طبيب پيدا نخواهى كرد

تحرير المواعظ العددية آيت الله مشكيني صفحه 340/ الفصل الثالث مما روته الخاصة عن أمير المؤمنين عليه السلام
 

سحر صبح

عضو جدید
راه تقویت معده ضعیف:

رعایت الزامات سلامت معده و سپس استفاده از انواع نسخه های معده با توجه به مزاج فرد؛ که از عمومی ترین آنها میتوان به این نسخه اشاره کرد:
یک ق م بارهنگ+ یک ق م نعنا خشک+ نصف لیوان آب+ نصف لیوان گلاب.
ده دقیقه بجوشد با در بسته.
بدون صاف کردن خورده شود با عسل یا نبات.
هر شب یک ساعت بعد از شام و اقلا نیم ساعت قبل از خواب
به مدت یک تا سه ماه
(افراد گرم مزاج نعنا را در این نسخه حذف کنند. همچنین گلاب بعنوان مسهل ضعیف جهت تعدیل خاصیت قابض بودن نعنا و بارهنگ اضافه میگردد)
 

سحر صبح

عضو جدید
سلام مجدد خدمت همگی

دوستان به نیت ثامن الائمه، امام رضا علیه السلام، هشت پست از سلسله مقالات «آموزش طب سنتی» براتون گذاشتم. تا بازخورد درخوری ازتون نبینم ادامه نمیدم. ببینم تا نظرات چه باشد. با آرزوی توفیق. یاعلی:gol:
 

سحر صبح

عضو جدید
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام خدمت همه عزیزانی که تشریف آوردند جهت یادگیری طب. امیدوارم با این بحث بتونیم به اهداف پر خیر و برکتی برسیم و با بکار گیری سبک صحیحی از زندگی به همراه درمانهای ساده و کم هزینه، به خودمون و خانواده خودمون خدمت کنیم.
و البته در اینده دایره این خدمت رسانی گسترده تر بشه و زکات آنچه خدا عنایت کرده رو بتونیم ادا کنیم که همون نشر علم هست.

هدف ما تدریس طب اسلامی سنتی هست. توضیح اینکه اسلام روایات زیادی در مورد طب داره که در کتب: طب النبی «صلی الله علیه و آله»، طب الرضا و طب الصادق «علیهما السلام» آورده شده. هر دین توحیدی که آمده با خودش طب رو هم آورده. علم بدن همیشه در کنار علم دین از طرف انبیا برای خدمت به مردم و بشریت مطرح بوده و تاریخ به این مسئله گواهی میده. روایت داریم از رسول اکرم "ص": العلم علمان علم الادیان و علم الابدان.
علم دو دسته است. علم بدن و علم دین.
طب سنتی مجموع طب پیش از اسلام هست. شامل طب چینی، هندی، یونانی، ایرانی و... همونطور که اسلام دین پیش از خود رو تصدیق کرده اما اونا رو کامل کرده، طب اسلامی هم ضمن اینکه اصل طب سنتی رو تصدیق کرده، آمده اون رو اصلاح و تکمیل کرده. یکسری فرقهایی با هم دارن: مثلا به معده بیشتر توجه کرده برای درمان، یا خوردن الکل رو برای درمان مجاز نمیدونه، قطع عضو رو در هیچ شرایطی مجاز نمیدونه، به حجامت و سیاه دانه و بعضی نسخه ها تأکید بیشتری کرده و...

بنابراین توصیه میکنم اگر کسی اسلام و روایات رو قبول نداره، از اول تو این بحث شرکت نکنه چون یکی از مهمترین منابع و اسناد گفتار در این بحث، آیات قرآن و روایت صحیح هست

و از عزیزان اگر کسی سوالی داره محترمانه سوال کنه. یا جواب میدم یا صلاح نمیدونم و جواب نمیدم. اونم یا قبول میکنه!! و یا نهایتاً میگه حرفتو یا مطالبتو قبول ندارم!!! فحش، توهین، تمسخر، قضاوت، تهمت و بی احترامی ممنوع است و به مدیریت گزارش میشه.


بحث طب، خوراک و سبک زندگی، فقط محدود به جسم ما نمیشه. بلکه همه ابعاد روحی اخلاقی و حتی ایمان ما رو تحت شعاع خودش قرار میده. چرا که جسم و روح از هم تا لحظه فراق از دنیا جدا نمیشن و روی هم همواره اثر میذارن. در علم روز هم اثبات شده که با استفاده از روشهای درمان روح، جسم را درمان میکنند و با روشهای درمان جسم، روح را. کمک گرفتن از هر دو راه رسیدن به سلامت را تسریع میکنه. و اما موضوع طب بیشتر درمان جسم هست. اینکه میگم بیشتر چون روشهای زیادی هم برای درمان از طرق غیر مادی در طب سنتی آورده شده./ که بوعلی از این روشها زیاد استفاده میکرده. از قبیل تلقین، جن گیری، موسیقی و... که بعضی از اینها مورد تأئید اسلام هست و بعضی نیست.
 

سحر صبح

عضو جدید
انواع طب در یک نگاه:

طب اسلامی:
درمان بر اساس مزاج شخص و توجه به طب پیش از اسلام (سنتی)، بعلاوه آیات و روایات طبی در اسلام.

طب سنتی:
درمان بر اساس مزاج شخص و طب پیش از اسلام (هندی، چینی، یونانی، ایرانی و...)

طب گیاهی:
درمان با گیاه، بدون توجه به مزاج، و صرفاً بر اساس توجه به خواص گیاهان.

طب فواهی:
درمان گیاهی بر اساس حرف مردم. بدون توجه به مزاج شخص و بدون توجه دقیق و علمی به خواص گیاه.

طب مدرن:
تسکین های موقت بجای درمان علل؛ جزء نگری به اعضای بدن موجود زنده بدون لحاظ کردن کلیت بدن؛ درمان بر اساس ورود مواد به بدن بجای تمرکز اولیه بر خروج فضولات و زوائد.
 

سحر صبح

عضو جدید
انواع مزاج

انواع مزاج

دو عنصر رطوبت و حرارت در بدن همه موجودات زنده هست.

رطوبت:
همه ما میدونیم که حدود هفتاد درصد بدن انسان از آب تشکیل شده.
برای حفظ سلامت، رطوبت بدن باید در حد تعادل نگه داشته بشه.
کم یا زیادتر شدن رطوبت بدن از حالت تعادل، ایجاد صفات خاص جسمی و روحی میکند.
و به مقدار زیاد برهم خوردن میزان رطوبت از حد تعادل، ایجاد بیماری میکنه.

وقتی رطوبت بدن کم میشه میگیم غلبه خشکی پیدا کرد. وقتی رطوبت بدن زیاد میشه میگیم غلبه تری.

حرارت:
همچنین برای حفظ حیات، بدن دائم در حال سوخت و ساز سلولی هست که تولید مقداری حرارت میکند. برای حفظ سلامت، این حرارت هم باید در حد تعادل در بدن نگه داشته بشه.
کم یا زیادتر شدن حرارت بدن از حالت تعادل، ایجاد صفات خاص جسمی و روحی میکند.
و به مقدار زیاد برهم خوردن میزان حرارت از حد تعادل، ایجاد بیماری میکنه.



:w10:از ترکیب رطوبت و حرارت در بدن، چهار مزاج ساخته میشه:

گرم و تر (دم)
گرم و خشک (صفرا)
سرد و تر (بلغم)
سرد و خشک (سودا)

(و تعادل این اخلاط در بدن، مزاج متعادل را میسازد)
 

سحر صبح

عضو جدید
نماد ها
نماد گرم و تر، یا همان دم، در عناصر اربعه، باد یا هواست. چون در هوا همواره ذخیره ای از حرارت خورشید و بخارات آب موجود است. و در فصل ها نمادش بهار است.
نماد گرم و خشک، یا همان صفرا، در عناصر اربعه خورشید یا آتش است. از بین فصول هم نماد صفرا، تابستان است.
نماد سرد و تر، یا همان بلغم، در عناصر اربعه، آب است. چون آب رطوبت خالص است. در فصول هم نمادش زمستان است.
نماد سرد و خشک، یا همان سودا، در عناصر اربعه، خاک است. در فصول هم فصل پائیز نماد آن است.



ویژگی اخلاط چهارگانه

گرم و خشک:
تصور کنید آتش را که هم زرد است و هم جهنده و حتی از هوا سبکتر است و بالا میرود.همینطور است خلط صفرا که پویا و سبکتر از سایر اخلاط در بدن شناور است. و باعث فعالیت و انرژی زیاد در بدن شخص صفراوی مزاج میشود.


سرد و خشک:
تصور کنید خاک را که هم تیره است و هم سنگین تر از آب و آتش است و ته نشین میشود. همینطور است خلط سودا که سنگین و کم حرکت است و باعث کمی انرژی و فعالیت در بدن شخص سوداوی مزاج میشود.


سرد و تر:
تصور کنید آب را که هم بی رنگ است و هم از نظر وزنی سنگین تر از هوا و آتش و البته سبکتر از خاک است. همینطور است خلط بلغم که یکی از دو خلط سنگین محسوب میشود و سیلان و حرکت کمتری نسبت به باد و آتش دارد. و باعث کم شدن انرژی در بدن شخص بلغمی مزاج میشود.


گرم و تر:
تصور کنید هوا را که از نظر وزنی سبک تر از آب و خاک و البته سنگین تر از آتش است. همینطور است خلط دم که یکی از دو خلط سبک محسوب میشود و سیلان و حرکت بیشتری دارد. و باعث فعالیت و انرژی در بدن شخص دموی مزاج میشود.




معانی لغوی اخلاط چهارگانه:

معنی لغوی کلمه عربی صفرا: زرد
معنی لغوی کلمه عربی سودا: سیاهی
معنی لغوی کلمه عربی بلغم: مخاط (مایع لزج سلولی)
معنی لغوی کلمه عربی دم: خون
 

سحر صبح

عضو جدید
مزاج شناسی

مزاج شناسی

گفتیم که خلط، همان مایعات بدن و به عبارتی هر ماده دارای سیلان را در داخل بدن گویند.
که شامل: خون، مایع بین سلولی، بخارات و... میشود.

ما در اینجا، خون را بعنوان اصلی ترین سیال بدن در نظر میگیریم که چهار نوع خلط: صفرا، دم، بلغم و سودا در آن وجود دارد.


صفرا چیست و صفراوی کیست:
خون زرد و رقیق. سبک ترین خلط بدن است که بدلیل سیالیت بیشتر، عامل سرعت و تکاپو است. خون گرم و خشک را گویند که در عناصر اربعه نماد آن خورشید است و فصل آن تابستان. صفرا مکان اصلی ساخت و تجمعش کیسه صفرا در کبد است. سن غلبه این مزاج بیست تا چهل سالگی است. هرجا زردی بود نشان غلبه صفراست از جمله رنگ زرد ادرار، عرق، ترشحات رحمی، پوست، چشم یا هرجای دیگر... بدلیل خشکی ایجاد خشکی میکند در پوست، مو، لب، دهان و هرجای از بدن و حتی در اخلاق.
عامل خشم آنی، رک گویی، حرف نابجا، هوش وافر، قدرت استدلال، جدیت اخلاق، بیش فعالی، بیقراری، گاهی خیلی پویا و گاهی بیحال، فعالیت، کارهای زیاد و نیمه کاره رها شده، جنب و جوش، خلاقیت، حاضر جوابی، حواس پرتی، توجه به اطراف، توجه به نکات عمده و درشت بینی، اراده بالا، اولین برخورد با صفراوی ها در عکس العملهای بعدی آنها خیلی تأثیرگذار و مهم است.
ضربان قوی و عروق درشت، خواب های بریده و منقطع، زودهضمی، کم اشتهایی و کم خوری، لاغری، طول عمر بالا، سوزش در هر جای از بدن، دست و پای سرد اما سر و کبد گرم.

دم چیست و دموی کیست:
خون قرمز یا اصلی. کاربردی ترین خون؛ وظیفه اش رساندن اکسیژن و مواد غذایی به سلولها است. هرچه مقدار این خون بیشتر باشد شخص از قدرت و سلامت بیشتری برخوردار است، مگر در افراد دموی شدید که دچار مشکلاتی میگردند که البته با حجامتهای سنگین به راحتی کنترل میشود.
دم یا همان مزاج گرم و تر، در عناصر اربعه همان هواست و فصل آن بهار. دم مکان اصلی تجمعش رگهای خونی است. سن غلبه این مزاج تا بیست سالگی است. هرجا قرمزی دیدید غالبا نشان غلبه دم است. قرمزی در پوست، چشم، ادرار، مدفوع و...
شانه، سینه و سر پهن. موی مشکی و خرمایی با فر درشت. رگ پر. بدن پر. نبض قوی. میل و قدرت جنسی بسیار پر توان. اگر عصبی شوند زود آرام نمیشوند اما راحت هم عصبی نمیشوند.
دم مثل هوا شفاف است و چیزی را در خودش نگه نمیدارد. آدم کارهای بزرگ است. رهبران عالی کشورها دموی هستند. فعال و پویا. هرچه دم بیشتر باشد قدرت روحی فرد بیشتر است. درشت بینی. زنان بدلیل سردی مزاج نسبت به نوع مردان ریزبین تر هستند و لذا مشاوران خوبی هستند اما تصمیم گیرندگان خوبی نیستند. اما مردان کلی بینی بهتری دارند و تصمیم گیرندگان بهتری هستند. برخلاف صفراوی ها که کارهای نیمه کاره زیاد دارند، دموی ها کارها را تا آخر پیش میبرند.

بلغم چیست و بلغمی کیست:
بلغم خون ذخیره بدن است و در جاهای مختلف پخش است. مقدار بلغم را با تقویت دستگاه گوارش میشود مدیریت کرد.
بلغم یا همان مزاج سرد و تر در عناصر اربعه همان آب است و فصل آن زمستان. بلغم مکان اصلی ساخت و تجمعش معده است. سن غلبه این مزاج شصت سالگی به بالاست. هرجا سفیدی، خلط، نزله یا رطوبتی در بدن دیدید از بلغم است.
چاقی از جنس چربی. پوست سفید. موی روشن. رگهای دست ناپیدا. میل و قدرت جنسی پائین. شکم بزرگ. بار سفید زبان. معده ضعیف. اشتهای زیاد. پف زیر چشم. نفخ بعد از غذاها. اسهال بعد از خوردن شیر. نبض سرد مزاج کند و نبض گرم مزاج تند میزند.
کمی درونگرا. افسرده. تابع. حافظه ضعیف. بی حوصله. کم تحرک. خنده زیاد، حماقت و خنگی، خواب طولانی اما سبک...

سودا چیست و سوداوی کیست:
خون تیره، غلیظ و سنگین که زیادی آن سبب افت سرعت و کارآئی خون میشوند. سودا یا همان مزاج سرد و خشک در عناصر اربعه همان خاک است و فصل آن پائیز. سودا مکان اصلی ساخت و تجمعش طحال است. سن غلبه این مزاج چهل تا شصت سالگی است. هرجا سیاهی دیدید از سوداست چه در پوست یا ترشحات بدن یا...
عروق برجسته و نازک. بینی و سر کوچک. استخوان بندی نازک و کوچک و جمع و جور. لاغر. پوست خشک. زبان با بار سیاه. فرموی ریز. بدون ریزش مو. بویایی قوی. میل به شیرینی فراوان. گریه برای تخلیه سودای مغز مفید است اما سوداوی ها زود گریه نمیکنند. زود گرسنه و زود سیر میشوند.
سرد و خشکی که به این راحتی ها نرم نمیشوند. باید با آنها با زبان ملایم و کم کم گفتگو کنیم تا بتوانیم به آنها نفوذ نماییم. حساسیت نسبت به صدا. وجود صداهایی در سر. خشک. جدی. بسیار منظم. سوداوی ها بیشتر به گذشته نگاه میکنند و به آینده توجهی ندارند. میل به گوشه نشینی و عدم تحرک دارند. ریزبین. درون گرا. جاسوس. خسیس. منفی نگر. بازرس های خوبی هستند. ارتباط بین موضوعات را کامل نمیفهمند. ترسو و مضطرب. دیر اعتماد میکند. زود شک میکند. دختران مجرد سودا در سرشان جمع میشود.

مزاج معتدل چیست:
اگر کسی مزاجش را معتدل نگه دارد عمرش بینهایت میشود. چون بیماری از غلبه مزاج است. پس طبیعی است که ائمه طول عمر داشته باشند که البته همگی با شهادت از دنیا رفتند. فرد معتدل از نظر قد، وزن، بازو، اندام، پراکندگی مو، خواب، تمایلات جنسی و... معتدل میباشد. پوست معمولی و گندمگون دارد با صدای بم. هم ترش و هم شیرین میپسندد. رگ های نه کمرنگ و نه خیلی برجسته بلکه معتدل دارد.
 

سحر صبح

عضو جدید
اگر مطالب رو بخونید تا همینجا احتمالا یکعالمه سؤال براتون پیش میاد...

مطالب پیوسته بود درکش... برای همین در یک روز گذاشتمشون. تا مدتی دیگه هیچ مطلبی برای تدریس اینجا نمیذارم و فقط سوال جواب میدم.

بنابراین مطالعه بفرمائید

اگر سؤالی بود تا اینجا در خدمتم

لطفا سؤالات فقط از بین این مطالب باشه که تا همینجا تدریس کردم.


سوالات مربوط به بحث بیماری ها رو بعدا پاسخ میدم اگر خدا بخواد...
دوستان اگر لطف کنند مقالات کپی پیستی از سایتهای مختلفی اینجا قرار ندهند، کار منظم تر و بهتر پیش میره. ممنونم از همکاری تون



اگر اوضاع خوب پیش بره در ادامه قراره این مباحث رو بگم ان شاءالله:
1- بیماری ها و درمان
2- تکمیل بحث مزاج شناسی
3- خوراک ها
4- نسخه ها
5- سبک زندگی
 
بالا