[ضوابط و نمونه های طراحی] کیوسک

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
نمونه کیوسک

نمونه کیوسک






منبع:گروه معمارن آرل
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
استفاده از اینترنت به عنوان منبع اخبار روزانه و افزایش سوپرمارکت ها ، تا به حال تأثیر منفی بر فروشندگان خیابانی داشته . رویال بارو Royal Borough نه تنها خواستار بهبود فیزیکی قلمرو عمومی می باشد ، بلکه به شناسایی نیازها برای حفاظت از این جنبه مهم از زندگی شهری می پردازد . ایستگاه های روزنامه فروشی موجود ، با سطوح صاف و کرکره های غلتکی نه تنها خرابکاری را جذب می کند بلکه در شب زمانی که بسته هستند ، بی جان و غیر جذاب به نظر می رسند . برای رفع این مشکل ، پروژه Paperhouse دارای یک مشخصه متمایز می باشد که از پله های ارگونومیک و آرایش قفسه بندی های مجله ها مشتق شده . به جای کرکره های غلتکی ، این کیوسک به وسیله چرخش بخش های جلویی بدنه اصلی و آماده برای استفاده فوری باز می شوند . ساختار دارای قاب فلزی با فضای داخلی چوبی و انعطاف پذیریست که در لندن تولید شده
Project: Paperhouse kiosk
Designer: Heatherwick Studio
Structural engineer: Tall consulting structural engineers
Location: The Royal Borough of Kensington & Chelsea








منبع:bdonline.co.uk
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
رتبه اول مسابقه طراحی کیوسک اطلاعات گردشگری روستای لافت

رتبه اول مسابقه طراحی کیوسک اطلاعات گردشگری روستای لافت



در تابستان 1390 مسابقه ای با موضوع سایه گاه آشنایی(طراحی کیوسک اطلاعات گردشگری روستای لافت) توسط اداره کل میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان و با توجه به ارزشهای معماری, فرهنگی و محیطی روستای لافت، واقع درجزیره قشم برگزار شد.

معرفی رتبه اول مسابقه

طراح: مولود جلالی فر

توضیحات پروژه توسط طراح:
سایه گاهی از جنس کپر این طرح، با پیامی از فرهنگ خودی ،ارتباط پیوسته انسانها را با کل مکان برقرار می نماید وبعنوان یک نشانه ارزشمند آشنا در روستای لافت توان این را دارد که شخصیت و هویت مکان را معرفی کند. یادآوری لحظه های خواب بعد از ظهر تابستان در زیر سایه کپر ، یاد آورمحیطی است که به ارزشهایمان شکل بخشیده و با سیری در زمان و مکان به طرح روح می بخشد. خلق فضایی سازگار با محیط زیست بومی.

بطور کلی این طرح از دو قسمت تشکیل می گردد: فضای بسته جهت عملکرد خدماتی اطلاع رسانی، فضای نیمه باز جهت استراحت و رفع خستگی



ویژگیهای فضای بسته: چرخش بنا به سمت جنوب شرق ، برای بهره مندی از باد مطلوب و نور مناسب نمای سفید سیمانی برای کاهش جذب حرارت ایجادسیستم تهویه طبیعی و تبدیل آن به یک المان و نماد ایجاد کوران بوسیله بازشو شمالی و جنوبی کاهش دما از طریق سایه اندازی فضای نیمه باز بر روی آن مشبک بودن فرم بازشوها با الهام از بازشوهای بومی

ویژگیهای فضای نیمه باز: بهره گیری از مصالح بومی و ارزان قیمت ، با جرم حرارتی کم نظیر نی و گصب وحصیر عدم نیاز به متخصص خاص در اجرای طرح حفاظت در برابر تابش مستقیم نور آفتاب نفوذ جریان هوا، سبک و قابل حمل و ارزان بودن ایجاد خوانایی و جذابیت برای گردشگران و نمایش فرهنگ و معماری بومی.



بهره گیری و ارتقا صنایع دستی و محصولات تولیدی نخل - حفظ سنت ها و ارزشها در ساخت تولیدات دستی - جذب گردشگران از طریق تبلیغ صنایع دستى - کاهش هزینه ساخت به علت دسترسی به محصولات نخل


توضیحاتی در مورد شرایط مسابقه:

فضاهای لازم جهت طراحی:

فضای داخلی
1- کمد و قفسه های نگهداری نقشه ,بروشور, کتاب وCD

2- میزکار جهت فعالیت یک نفر

3- دریچه ارتباط با مراجعه کنندگان بیرون از کیوسک

4- مبلمان جهت 2تا 4 نفر

فضای خارجی
1- محلی جهت نصب پوسترهای معرفی لافت

2- محلی جهت نصب لوگوهای میراث فرهنگی و اکوموزه

3- محلی جهت نصب کولر بصورتی که در عین داشتن فضایی برای تهویه در نما دیده نشود

4- محلی جهت نشستن و رفع خستگی



مواردی که باید در طرح لحاظ شود :
1- توجه به عملکرد:کیوسک اطلاع رسانی گردشگری محلی است جهت راهنمایی گردشگران اعم از داخلی و خارجی

2- ایجاد خوانایی و شاخص بودن ونشاط و شادابی: مهمترین عامل در طراحی القاءنشاط و شادابی به بیننده و شاخص بودن طرح در بافت می باشد به گونه ای که گردشگران به راحتی مکان اطلاع رسانی را تشخیص دهند.

3- استفاده از عناصر و نمادهای بومی منطقه: طرح می بایست قابلیت معرفی فرهنگ و معماری بومی روستای لافت را داشته باشد.

4- خلاقیت : در قضاوت ؛آثار جدید و نو در الویت انتخاب می باشد و طرحها می بایست ضمن به روز بودن دارای مقبولیت ملی و جهانی باشند.

5-ایجاد سایه : با توجه به اقلیم منطقه که گرم و مرطوب می باشد لازم است به ایجاد سایه جهت مراجعه کنندگان توجه خاص شود.چنانچه عنوان سایه گاه بدلیل اهمیت سایه در منطقه می باشد.

6- مصالح مصرفی : طراحان می توانند از مصالح نوین و بومی بسته به نوع طراحی استفاده نمایند ولازم است مصالح طرح به صورت کامل معرفی گردند .ضمنا"مصالح پیشنهادی باید به گونه ای باشد که با اقلیم گرم و مرطوب سازگاری داشته باشد .

7- صرفه جویی در مصرف انرژی :توجه به راهکارهای معماری و مصالح مصرفی در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی از الزامات می باشد.

8- بی مکانی :طرح باید بگونه ای طراحی شود که در هر منطقه ای از روستای لافت که اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان تشخیص دهد قابل احداث و جابجایی باشد.

9- محدوده طرح : محدوده پیشنهادی فضایی 15 مترمربع می باشد که طراحان با توجه به طرح می توانند محدوده را حداکثر تا 15 % کاهش یا افزایش دهند .متراژ مورد نظر شامل فضای باز و بسته می باشد.

10- ارتفاع: با توجه به ارتفاع بافت تاریخی لافت که همگی یک طبقه می باشند لازم است محدوده ارتفاعی حداکثر 5/5 متر در طرح لحاظ گردد .

11- مبلمان داخلی :طراحی مبلمان داخلی نیز جزو طراحی می باشد.

12- لازم است طرحها ضمن داشتن خلاقیت ،ابداع و نوع آوری بگونه ای باشند که امکان ساخت با مصالح و امکانات متداول روز را داشته باشند.




کپر، بعنوان جزیی از معماری بومی، نوعی تطابق بین انسان و شرایط اقلیمی منطقه است . کپرها خنک تر از ساختمان و چادر هستندو تحمل گرمای شدید این مناطق را آسان تر می کنند.این نوع اقامتگاه که درجنوب ایران و از جمله آن روستای لافت دارای قدمت طولانی هستندبعنوان ایده اصلی طرح استفاده گردید.


منبع:memarinews
 
بالا