[ضوابط و نمونه های طراحی] المان و طراحی شهری

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
تاثیرگذاری المان های شهری بر هویت فضای شهری
چکیده


هویت درهر جامعه ، نشان از فرهنگ آن جامعه است و فضاهایی همساز با هویت شهری موجب آرامش ٬ امنیــت و مشارکت شهروندان میشود.فضاهای شهری محل تعاملات اجتماعی است و این تعاملات در مکان هایی دیده می شود که برای شهروندان حس امنیت و حس تعلق را فراهم نمایند.

وجود المان های شاخص علاوه بر زیبایی ٬ کیفیت فضا را ارتقا می دهد و این کیفیت است که بر ذهن انسان نقش می بندد و بر حس مکان و خاطرات جمعی شهروندان تاثیر می گذارد.لذا طراحان شهری باید درفضاهای شهری ، المان هایی را استفاده کنند که سبب انتقال هویت شهری دراذهان شود که به رضایتمندی شهروندان و بهبود کیفیت محیط شهری کمک می کند.
پژوهش حاضر بر مطالعات کتابخانه ای استواراست و برآنیم پس از بیان مفاهیم هویت به شناختی کامل از المان های شهری و رابطه آن با هویت و طراحی شهری دست یابیم و ارزش ها و معیارهای طراحی آنها را مورد بازکاوی قرار دهیم و سپس به کارکرد های مهم المان های شهری دست می یابیم.
واژه های کلیدی : فضای شهری٬هویت ،هویت شهری٬المان های شهری
مقدمه
قابلیت زندگی،هویت ،اصالت و فرصت های شهری از خصوصیات مثبت محیط شهری است که باید در خدمت فرد ، شهروند و واحدهای کوچک اجتماعی قرار گیرد.ساختار شهر بایستی به طور مستقیم از طریق نهادها و به طور نمادی از طریق فضاهای عمومی اش دعوت کننده و مشوق حیات عمومی باشد.فضای عمومی شهر برخلاف فضاهای محله ای باید به روی تمامی اعضای جامعه باز باشد . فضای عمومی شهر محل تعامل و معاشرت گروه های مختلف مردم می باشد . محلی است که مردمان متفاوت برخورد و معاشرت می نمایند.کسی نباید از این فضا طرد شود مگر آنکه توازن حیات ان را مورد تهدید قرار دهد. {۱}
نشانه های شهری به عنوان یک عنصر خاص ، نماد شاخص فضای شهری ، عمل می کنند.این نشانه ها در راستای سبک ها ، روش ها و اعتقادات یک اجتماع شکل می گیرند و می توانند به معرفی یک منطقه ی خاص به لحاظ تاریخی ، جغرافیایی و فرهنگی و... بپردازندکه دربرقراری ارتباط موثر شهروندان و کسانی که به محل رفت و آمد دارند نقش مهمی دارند.هدف دیگر المان ها ، ارتقای کیفیت و ایجاد سرزندگی فضاهای شهری و زیبایی و شادابی است.
نصب نشانه های شاخص شهری و کمک گرفتن از ابزارهایی جهت زیباسازی آنها از عوامل مهم ایجاد محیط سالم و با نشاط برای زندگی شهروندان است.اولین نقشی که بر طراحی نماد شهری قائل می شویم ، ارتباط بصری و درک معنایی مناسب بین طرح وانسان است سپس ، وظیفه زیباسازی محیط شهری را برعهده می گیرند.ازآنجایی که طراحان شهری نقش مهمی درایجاد ومکان یابی فضاها و نمادها دارند لذا درایجاد فضاهای شهری متناسب با محیط شهری نیازمند شناخت کافی از هویت شهری ورفتارشناسی انسان هستند تا با بهره گیری از این موارد بتوانند فضای شهری مناسبی برای تعاملات اجتماعی و زندگی جمعی شهری ، طراحی و اجرا نمایند و بتوان به نحوی کیفیت زندگی شهری را بالا برده و شهر را متمایز از دیگر شهرها ساخت و به مکان جاذب جمعیت و گردشگران تبدیل شود.
2. روش تحقیق
پژوهش های حاضر بر مطالعات کتابخانه ای استوار است وتلاش بر این شده که پس از بیان مبانی نظری مفهوم هویت و المان ها و نشانه های شهری به نقش و تاثیر گذاری آنها در محیط های شهری بپردازیم و ارزش ها و معیارهای المان ها را بازگو نماییم.
3. مبانی نظری
3-1. فضاهای شهری
فضاهای شهری بخشی از فضاهای عمومی شهری هستند ، که استفاده کننده آنها مردم هستند.دراین فضاها برخی رفتارهای اجتماعی و برخوردهای از پیش تعیین نشده اتفاق می افتد که بسیاری از آن ها یادآور خاطرات ارتباطات افراد با یکدیگر و محیط است.گاهی حتی برخی از ساختمان ها و بناها شهری نشان دهنده ی این مفهوم است.
چرا فضاهای شهری همیشه به عنوان عناصر ضروری درهویت یک شهر در نظر گرفته شده اند و چرا وقتی ازمردم یک شهر خواسته می شود تا نقشه های ذهنی از شهرشان را ارائه دهند از میدان های عمومی و و باغ ها شروع می کنند.این مسائل نشان دهنده این است که فضاها در شهرها ، توالی و تناسب آنها و شیوه ای که با هم در ارتباط هستند دارای اهمیت فرهنگی زیاد در زندگی درشهرهاست.فضاهای عمومی شهری باید به عنوان یک سیستم فضایی با اندازه های مختلف و متناسب ، با کارکرد ها و معانی متفاوت بوجودآیند.{2}
پس فضای شهری مفهومی است که در ذهن شهروندان نقش می بندد. ریچارد راجرز فضای شهری را این چنین می داند « فضاهای شهری بخش هایی از بافت شهری است که عموم مردم به آن دسترسی فیزیکی و بصری دارند و بستری است برای فعالیت های انسان و برقراری تعاملات اجتماعی » ، به عنوان مثال خیابان ها ، میادین و سایر مسیرهایی که دیگران حق عبور از آنها را دارند و سایر فضاهایی که دسترسی مردم در آن آزاد بوده و واسطه ای برای برقراری ارتباط با افراد جدید و کسانی است که آنها را می شناسیم یا نمی شناسیم از جمله فضاهای شهری محسوب می شوند.{3}
3-2. مفهوم واژه هویت
در فرهنگ فارسی معین نیز سه معنی عام و یک معنی خاص ( فلسفی )برای واژه هویت ذکر شده است :
1.ذات باری تعالی
2.هستی ، وجود
3.آنچه موجب شناسایی شخص باشد (مثل ورقه هویت ، شناسنامه )
4.در فلسفه هویت به حقیقت جزئیه تعریف شده است .یعنی هرگاه ماهیت با تشخص لحاظ و اعتبار شود هویت گویند و گاه هویت به معنی وجود خارجی است و مراد تشخیص است و هویت گاه بالذات و گاه بالعرض است.{۴}
3-2-1. مفهوم هویت در زبانهای لاتین :
در زبانهای لاتین ٬واژه هویت را در برابر واژه { etitdedi } برگزیده اند. این واژه از قرن شانزدهم در زبان انگلیسی کاربرد داشته است و شکل های دیگر آن در سایر زبانهای اروپایی از واژه { etitdedeii } در لاتین متاخرگرفته شده است .{ etitdedeii }از دوبخش{ ntit } به معنای { همان } و { stdedeii } به معنای { وجود } تشکیل شده است . واژه { ntitdedi } از زمان پیدایش تاکنون بر پنج معنا دلالت کرده است :
1.کیفیت یا وضعیت (همان بودن،همانی مطلق یا وجودی یکتایی )
2.فردیت ( شخصیت از 1331م. و وجود فردی از سال 1312م. )
3.( درجبر )معادله یا عبارتی که به ازای همه مقادیر متغیرهای خود ثابت باشد
4.بازشناخته شدن از نظر احساس ،علایق
5.آنچه مالک خود را بشناساند ، مانند کارت شناسایی.{۱}
کالهن نیز در باب هویت میگوید هیچ مردم بی نامی را نمیشناسیم، هیچ زبان و فرهنگی سراغ نداریم که بین خود و دیگری تمایز برقرار نساخته باشد، نوعی از شناسایی خویشتن که همواره نوعی ساختن محسوب میشود ، صرفنظر از اینکه تا چه حد همچون یک کشف و وجود و آنچه موجب شناسایی شخص باشد بیانگر ویژگیهای هر فرد یا پدیده ای است.هویت وابسته، لاجرم هر چیزی است که وجود دارد.{۵}
3-3. هویت شهری
یکی از نیازهای اجتماع انسانی احساس امنیت و حس تعلق است.دراین راستا هویت و عناصر هویتی در زندگی انسان موجب آرامش و ایجاد اعتماد به نفس و میل به داشتن تلاشی مستمر همراه با احساس امنیت می شود.{3}
هویت یک شهر را می توان از جنبه های مختلف(کالبدی وطبیعی - انسانی واجتماعی تاریخی و اقتصادی) بررسی نمود و در واقع شکل گیری هویت شهری تحت تاثیر فرهنگ ، شکل طبیعی و کالبد مصنوع شهر قرار دارد. هویت مکان ، به عنوان یکی از راههای ارتباط بین انسان و مکان از طریق فرهنگ ، سابقة تاریخی ، خاطرات جمعی ، نوع و ماهیت فناوری ساخت ، عملکردها ، نشانه ها ، فرم ها و نمادهای شهری و ویژگی های بصری و کالبدی ادراک می گردد.
هویت مکان از ارزش های فردی و جمعی نشأت می گیرد و با گذر زمان عمق ، گسترش و تغییر می یابد.{7}
به طور کلی چهار بعد اساسی که نمایانگر هویت کلی شهر می باشد را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:
بعد اول : هویت محیطی ، اکولوژیک - محیط طبیعی با ویژگی های خود ساختار محیطی را شکل می دهد.
بعد دوم : هویت اجتماعی-فرهنگی ، فرد با حضور و رشد یافتن در جمع با اخذ ویژگی های آن جامعه {فرهنگ} هویت جمعی می یابد
بعد سوم : هویت اقتصادی ، پایه های اقتصاد شهری ، جایگاه شهر را در سلسله مراتب سازمان فضایی شبکه ی سکونتگاهی و ارتباط آن را با سایر شهرها تعریف میکند.
بعد چهارم : هویت کالبدی – فضایی ، بافت و ساختار و شکل شهر و ساخت اصلی به آن هویت وابسته است.به دلیل متأثرشدن از اندیشه ها ، عقاید ، باورها ، فعالیت ها و سطح فرهنگ جامعه مهم ترین ابعاد هویتی شهرها است.
به طورکلی ، هویت شهری در چارچوب فرهنگ شهری که دربرخاسته از رفتارهای اجتماعی در دوران تاریخ و روند رویدادهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و... یک شهر و یا کشوراست ، ایجاد می شود و یک محیط شهری با فرهنگ خود یک هویت شهری می سازد که می توان بیان کرد که همان طور که فرهنگ های متفاوتی بر یک جامعه و یا محیط شهری وجود دارد هویت های شهری متفاوتی نیز ممکن است در یک جامعه و محیط شهری باشد.
3-4. هویت کالبدی – فضایی
بافت کالبدی و ساختار مکانی - فضایی شامل انتظام عوامل کالبدی در شهر و سلسله مراتب شبکه معابراست که از مهم ترین ابعاد هویتی فضاهای شهری را شکل می دهد زیرا شکل گیری بافت کالبدی فضاهای شهری متاثر ازاندیشه ها ، باورها ، فعالیت ها و سطح فرهنگ جامعه است. واقعیت این است که بافت کالبدی امکان بازشناسی هویت شهری را به صورت بصری فراهم می کندو به همین دلیل از میان سایر ابعاد هویتی اهمیت بیشتری دارد.
3-5. هویت بصری
این نوع از هویت ارزش های زیباشناختی در شهر و کیفیت فضایی و امکان ادراک و موقعیت و جهت یابی را شامل می شود.اگر فردی درشهر وارد شود و او بعد ازدیدن بخشهای مختلف شهر بتواند به خوبی بخش هایی از شهر را توصیف کند و در ذهن او باقی بماند آن فضاهای شهری نمایانگر هویت بصری خواهند بود.
3-۶. هویت شناختی
هویت شناختی کیفیت و کمیت اطلاع از فضای شهر و نمادها و نشانه های شهری و ارزش های تاریخی و فرهنگی را نشان میدهد. عناصر هویتی هر کدام در شب و روز مفهوم خاصی را به ما می دهد و باید آن چنان خوانایی وضوح داشته باشد که هویت بخشی به شهر را در هر دو زمان حفظ کند.
3-7. المان ها و هویت شهری
هـویت ، واحدی است که شخص میتواند یک مکان را به عنـوان مکانـی متمایز از سایر مکان ها شناخته و بازشنـاسایـی کند. به دلیل قرار گرفتن نشـانه ها برپایه تاریخ ، فـرهنگ ، آداب و رسوم و زمینـه ، نشـانه ها در شهـر بیانگر هـویت شهـر هستند.{1}
نشانه ها و المان های شهری در زندگی روزمره افراد نقش مهمی ایفا می کنند و با وجود خود در محیط شهری ضمن بیان معنای خود به بیان هویت یک شهر می پردازد و چون به دفعات درطول یک زمان طولانی در اذهان تکرار می شود ازاین رو این نشانه خود را در ذهن انسان تثبیت می کند .
کوین لینچ محیط شهر را وسیله ای ارتباطی می داند که هم نمادهای صریح و هم نمادهای ضمنی را در بردارد .وی برقراری ارتباط میان شهروندان و شهر را جزیی ازمعنا دانسته وآن را خوانایی می نامد . بدین معنا که ساکنین یک سکونتگاه تا چه میزان قادر به برقراری ارتباط صحیح با یکدیگر از راه عناصر کالبدی نمادین هستند.
نمادگرایی و توجه به معانی در شهر از دیدگاه وی تا آن اندازه حائز اهمیت است که به یکی از ارزش های شکل شهر تبدیل می شود:"شهر باید نمایانگر جامعه و ماهیت جامعه بوده و آن را تقویت کند. عناصر مهم این هدف عبارتند از نمادگرایی ، معانی فرهنگی ، غنای تاریخی و شکل های سنتی". {9}
در مورد استفاده نشانه ها و نمادها در شهر باید دقت شود که یک طرف نماد ، تعبیر مردم است. در واقع پیچیدگی معنای محیط در این است که معانی نمادین محیط تنها به کیفیت کالبدی آن بستگی ندارد این معانی به عوامل دیگری نیز وابسته هستند که ازمهم ترین آنها می توان به افراد بهره بردار و فعالیتهایی که در محیط انجام می شوداشاره کرد.{8}
از اینرو نمادها و المان های شهری و عناصر شاخص از جمله بناها و عوامل مهم در طراحی معماری و طراحی شهری محسوب می شوند ، که علاوه بر بازگوکردن ویژگیهای هر شهر تاثیر مهمی درنحوه برخورد و تعاملات شهروندان با یکدیگر و محیط شهری را دارند. نمادهای مختلف در مناطق مختلف دارای معانی متفاوتی می باشند که قبل از طراحی هر نمادی ، طراح باید ویژگی های نمادین و هویتی آن منطقه را شناخته و برآن اساس طراحی کند.
4. المان های شهری
المان یا نماد شهری ، ترکیبی است پیکره وار که در ساخت آن از ویژگی های درونی احجام و اشکال هندسی ، صفحات قائم یا منحنی ، اجزای سازه ای و ... به طور کلی هر آنچه که جنبه ی تزئینی و ساختمانی داشته باشد به صورت یک کلیت یکپارچه و تلفیقی ازموارد فوق استفاده شود المان می گویند.
این ترکیب دارای یک نظام هندسی ، تعادلی پایدار و زیباست به گونه ای که پس از خودنمایی درسطح شهر افراد را به گونه ای جذب خود می نماید و ذهنشان را درگیر می کنند و تا مدتها در آن منطقه از شهر به صورت نمادین و سمبلیک ، مشخصه ای برای شناخت شهر درمنطقه ی مورد نظر می گردد و جزء شاخصه های شهری محسوب می گردد ، به طوری که ذهن با برده شدن نام منطقه ی مزبور ناخودآگاه به دنبال شاخصه ها و ویژگی های خاص آن منطقه رفته و المان مورد نظر را در خود تصویرسازی خواهند کرد.
این عناصر در فضاهای شهری چیده می شوند و منظر و هویت شهری را تحت شعاع قرارمی دهند.نقش اصلی المان شهری در سطح خیابان ها و فضاهای شهری ایجاد مکان هایی است که زبان ناطق هویت انسان و منظر شهری مطلوب ، باشد و باید در این حوزه با طراحی و برنامه ریزی های دقیق ، متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم مردم حرکت کرد.همخوانی این طرح با هویت شهروندان و محیط های شهری از اهمیت خاصی برخوردار است ، چرا که همین همخوانی است که ارتباط بین طرح و محیط را برقرار می سازند و همین باعث سیما و منظر شهری مطلوبی از دید ناظر می شود.
4-1. انواع المان های شهری
المان ها خود به سه نوع تقسیم می شوند : نمایشی ، بیانی ، عملکردی که در ذیل به طور خلاصه به بیان ویژگی های هرنوع می پردازیم :
4-1-1. ویژگی های المان های نمایشی
- برخورداری از جنبه نمایشی ، هنری ، زیبایی.
- عدم برخورداری از مفهومی خاص.
- دارای مخاطب خاص.
- کاربرد کمتر در سطح شهر.
- کاربرد بیشتر در نمایشگاه های هنری و گالری های نمایشی و
4-1-2. ویژگی های المان های بیانی
- با بیان مطلبی خاص طراحی می شوند.
- بازگوکننده رویداد تاریخی ،فرهنگی و یا ویژگی های منطقه و مردم آن
- دارای مخاطب عام می باشد.
- کاربرد گسترده تری در سطح شهر بخصوص میادین شهری و گره های شهری.
4-1-3. المان های عملکردی
- خلق فضا با استفاده از آرایه ها و عناصر بصری
- الزام به داشتن اطلاعات ویژه از منطقه مذکور قبل از ایجاد چنین فضایی
- استفاده گسترده تری نسبت به المان های بیانی در سطح شهر
- دارای مخاطب بیشتر نسبت به المان های بیانی و نمایشی
- دارای سبک های بیشمار در هر شهر
4-2. ویژگی های خاص المان های شهری
المان های شهری باید به گونه ای طراحی شوند که هم در عملکرد های متفاوت و هم در زیبایی و جهات دیگر موثر واقع شوند.المان ها می توانند مانند هرعنصرشهری در سیما و منظر شهری نقش مهمی داشته باشند و با مخاطب خود ارتباط برقرارکنند ، که این امر نیازمند به برنامه ریزی و طراحی دقیق ، داشتن مطالعات کامل از ویژگی های اقلیم ، فرهنگی ، آداب ورسوم و ... منطقه میباشد ، که درصورت رعایت این نکات ، المان های شهری میتوانند درعملکرد خود موفق شوند و هویت شهری را به نحو احسن به اجرا گذارند.
با توجه به اینکه یکی از اهداف المان ها اطلاع رسانی و معرفی منطقه از نظر فرهنگی ، اجتماعی ، جغرافیایی و خصوصیات مردم منطقه است ، همه ی این موارد می توانند دربرقراری ارتباط موثرتر با مردم و مخاطبین کمک کنند. اما علاوه بر برقراری ارتباط با مخاطبین می تواند نقش مهمی در زیبایی سیمای شهر داشته باشد ، زیرا قسمت های مختلف شهر را تحت تاثیر قرار داده و از یکنواختی خارج می کند و به نوعی با ایجاد این نشانه ها در قسمت های مختلف شهر ، هر قسمت ویژگی منحصر به فرد می یابد و به غنای شهر کمک خواهد کرد.
لازم به ذکر است که در طراحی این نشانه های شهری باید به جزییات نیز توجه شود ازقبیل رنگ ، سبک نورپردازی ، جنس مصالح به کاررفته ، جانمایی ، مقیاس ، دوام ، ایمنی کافی ، انعطاف پذیری ، داشتن صرفه اقتصادی و... برای مثال مکان قرارگیری و جانمایی نمادها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، که یکی ازعوامل مهم تعیین میزان تاثیر گذاری در ذهن افراد می باشد
به عنوان نمونه ایستگاه های اتوبوس که یکی از مهم ترین اجزای المان های شهری می باشند باید به گونه ای طراحی شوند که شهروندان را به استفاده از حمل ونقل عمومی راغب نماید و دید مناسبی به اطراف داشته باشد.المان ها با هر سبک و سیاقی که دارند می توانند حاوی اطلاعات زیادی باشند که با این ویژگی تاثیر زیادی بر حیات کالبد معماری و شهرسازی شهرها می گذارند و به نوعی شناسنامه و زبان ناطق هر شهر می شوند که می توانند موجب متمایز شدن شهرها از یکدیگر شوند.
4-3. المان های شهری و هویت بخشی مکانی
لینچ مفهوم "هویت" را در معنای بسیار ساده یعنی "مکان" تعریف می کند. هویت یعنی حدی که یک شخص می تواند یک مکان را به عنوان مکانی متمایز از سایر مکان ها مورد شناسایی قراردهد به گونه ای که شخصیتی منحصر به فرد داشته باشد و هویت را به همراه ویژگی های دیگری نظیر ساختار ، شفافیت ، سازگاری و خوانایی عاملی می داند که معنی مکان را در نظر ناظر شکل می دهند.ویدو کارکرد برای "هویت" قائل است
1- به انسان قدرت تشخیص می دهد که بتواند شهر را بخواند و پیش بینی کند و به همین دلیل "خوانایی" از مهم ترین کارکردهای "هویت" است
2- عملکرد عاطفی " هویت محیط" است که حس ایمنی به فرد می دهد. نوع هویت یا حس مکان می تواند احساس تعلق به همراه داشته باشد و میان مردم و مکان ها ارتباط برقرارکند و وحدت بوجودآورد.به نظر او ترکیب بندی درطراحی شهری ، ایجاد وحدت بصری میان عناصر متمایز شهر است تا بدین ترتیب تصاویرذهنی یکپارچه و روشن ، تقویت شود.و هدف طراحی شهری ایجاد یک تصویر ذهنی شهری قوی است.این تصویر ذهنی است که مبانی تعامل مردم رابا محیط فراهم می آورد.{11}
4-4. تاثیر هویت بخشی المان ها در طراحی شهری
درواقع این هویت است که از طراحی المان شهری رمز گشایی می کند و آنها را برای درک و خوانایی بهتر قابل پذیرش می کند. همین خاطرات جمعی و فردی ناشی از هویتی که در طراحی المان های شهری ایجاد می شود ، به نسل های بعدی منتقل می شود و در واقع کمک شایانی به حفظ هویت شهروندان ، که خود نقش بسزایی در حفظ هویت شهری نیز دارد ، میکند.{11}
همانطور که می دانیم یکی از اهداف طراحی شهری کنترل رفتارهای شهروندان به صورت غیر مستقیم است برای نیل به این هدف طراحان شهری می توانند از راه همین نمادها با مردم ارتباط برقرار کنند با استفاده از این مکان طراحان قادر خواهند بود به یکی از اهداف طراحی شهری یعنی اثر گذاری غیر مستقیم بر رفتارهای مردم نزدیک شوند.{8}
در صورت بی توجهی طراح به استفاده کننده نمادها (مردم) نماد طراحی شده تبدیل به یک نماد خاصی می شود که صرفا متخصصان و خود طراحان آن را درک کرده و استفاده کننده اصلی بهره ای از درک آن نمی برد و المان تاثیر هویت بخشی خود را از دست می دهد.ازاینرو نمادها و المان های شهری و عناصر شاخص ازعوامل مهم در طراحی معماری و طراحی شهری محسوب می شوند که علاوه بر بازگوکردن ویژگی های هر شهر تاثیر مهمی درنحوه برخورد و تعاملات شهروندان با یکدیگر و محیط شهری دارد.
4-5. ارزش ها در طراحی المان های شهری
دکتر بحرینی معتقد است، ارزش ها در طراحی شهری را می توان به پنج شکل معرفی کرد. {12} استفاده از این روش ها در طراحی المان های شهری در جهت ارائه هویت و سیمای شهری مطلوب تر ، مناسب می باشند. لذا در اینجا به معرفی این ارزش ها از دیدگاه طراحی المان های شهری می پردازیم :
۱-" آن چه را که مردم می بینند"، یعنی توانایی درک واقعیت از محیط اطراف به گونه ای که صرفاَ بعضی مفاهیم عمومی مانند وجود تناسبات زیبا ، ترکیبات حجمی مناسب و ترکیب های رنگی متعادل و ... را درک نماید و احساس لذت را از یک اثر هنرمندانه داشته باشد.
2- " آن چه را که مردم می ستایند "، که به معنی قدرت ستایش ، فهم و استفاده از محیط شهری است . در این مورد می توان به الگوهای میدان های نایین و یزد اشاره نمود. در حال حاضر برج آزادی تهران از چنین کارکردی برخوردار است.
3- " آن چه را که مردم می توانند استفاده کنند"، به معنی وجود و دسترسی واقعی به فضاهای شهری طی فعالیت های روزانه است. در این خصوص طراحی فضاهای شهری می تواند مد نظر قرار گیرد که با کمک المان های شهری به شکلی هدفمند ، ارتباطات روزمره بین مردم را بهتر و مؤثرتر برقرار سازد.
4- " آن چه را که مردم به خاطر می آورند"، منظور یادآوری تجارب خاطرات خوب یا سخت است.به طوری که هدف یادآوری وقایع گذشته که عموماَ به صورت انتزاعی نیز می باشند، قصد دارد ارزش های ماندگار را در اذهان عمومی حفظ نماید
5- "آن چه مردم تداعی می کنند"، که مربوط می شود به جنبه های نمادی ، فرهنگی ، تاریخی و معنوی . درفضاهای شهری به نظر می رسد بیشترین& .btnhtml {height:22px;background-color: #E8F1F4;background-repeat:no-repeat;background-position:center center;border: 1px solid #E8F1F4; margin: 0; padding:0px; } .btnOver {height:22px;background-color: #FFFFFF;background-repeat:no-repeat;background-position:center center; border: 1px solid #FFFFFF;margin: 0; padding:0px; } .btnDown { height: 22px; border: 1px solid buttonhighlight;background-repeat:no-repeat;margin: 0; padding:0px; background-color: buttonhighlight; } .btnNA { height: 22px; border: 1px solid buttonface;margin: 0; padding:0px; filter: alpha(opacity=25); } .cMenu { background-color: threedface; color: menutext; cursor: Default; font-family: MS Sans Serif; font-size: 8pt; padding: 2 12 2 16; }.cMenuOver { background-color: highlight; color: highlighttext; cursor: Default; font-family: MS Sans Serif; font-size: 8pt; padding: 2 12 2 16; }.cMenuDivOuter { background-color: threedface; height: 9 }.cMenuDivInner { margin: 0 4 0 4; border-width: 1; border-style: solid; border-color: threedshadow threedhighlight threedhighlight threedshadow; } #160; کاربرد المان های شهری با مفاهیم ذکر شده و در قالب های ذیل قابل دسته بندی باشد :
الف: تداعی شخصیت های علمی و فرهنگی ، ویژگی های شخصیتی اسطوره ها ، قدرت شاه
ب : تداعی مفاهیم و ارزش های فرهنگی مانند دیانت ، شجاعت ، حجاب
ج: تداعی اصالت های ملی و بومی از فرهنگ گذشته یک کشور یا منطقه
د: تداعی ویژگی های شاخص جغرافیایی مانند معرفی نوع پوشش گیاهی یک منطقه،رودخانه ، کوه ، غار و ...
4-6. مکان یابی المان ها و نشانه های شهری :
محل قرارگیری نشانه یکی از عوامل مهم تعیین میزان تاثیرگذاری و تثبیت آن در ذهن بیننده است و اگر نشانه ای در مکان مناسب برای مثال در نقطه ای از شهر که مکان بروز برخی اتفاقات است ، قرار گیرد ، بر قدرت و ثبات آن افزوده می شود و بالعکس اگر در خارج از نقاط حساس شهر قرارداشته باشد ، ممکن است سبب گمراهی شود.{1}
میادین اثرگذارترین فضاهای شهری در ذهنیت شهروندان هستند.معمولا ساکنان شهر ، مناطق مختلف شهر را توسط میادین آن ازهم بازمیشناسند و ساده ترین راه دادن نشانی را ، راهنمایی از طریق میادین به عنوان نقاط شاخص شهری میدانند از این جهت است که در تصویر ذهنی شهروندان انواع میادین در شهر ، حکم گره های پررنگ را دارند.{13}
تأثیر گره ها با نشانه بیشتر شده وزمینه ای مناسب برای توجه به خودرا فراهم کرده وجایی مناسب برای برپاداشتن نشانه به وجود می آورند.به اعتقاد لینچ با نصب نشانه در محل تقاطع چند راه برقدرت نشانه افزوده میشود.{14}
4-7. الزامات طراحی شهری در المان های شهری
از اصلی ترین محورهایی که در طراحی المان های یک شهر باید رعایت شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- سرزندگی : یعنی تا چه اندازه عناصر و المان ها نیازهای بیولوژیکی و توانایی های انسانی را در آن محیط رشد داده ، شکوفا کرده و محیطی مناسب ایجاد می کند.
2-معنی : یعنی از نظر ذهنی به وضوح قابل شناخت و شناسایی باشد و ساکنین ، آن را درزمان و مکان به تجسم در آورند و باارزش ها و مفاهیم جامعه نیز مرتبط باشد.
3- کارایی : یعنی طرح مورد نظر نسبت به ارائه اهداف و مفاهیمی که در پس آن قرار دارد از جامعیت کافی برخوردار باشد.
4- زیبایی : المان طراحی شده باید علاوه بر کارایی از زیبایی بصری لازم نیز برخوردار باشد.
5- تناسب : یعنی این که شکل و اندازه المان ها با الگو و فرم ذهنی افراد نسبت به آن منطبق باشد.
6- دسترسی : یعنی دسترسی حداکثری افراد ، خدمات ، اطلاعات و اماکنی که به نحوی با آن مرتبط هستند مقدور باشد.
7- شفافیت و خوانایی : یعنی المان طراحی شده از وضوح کافی برخوردار بوده و ارتباط صریحی با مفاهیم و ارزش های غیرفضایی برقرار نماید.
8- صرفه اقتصادی : یعنی طراحی و ساخت المان مورد نظر از توجیه اقتصادی لازم برخوردار باشد.{15}
9- رعایت مقیاس : همچنین در هنگام طراحی المان ها برای مناطق باید دقت کرد که مقیاس المان متناسب با مقیاسان منطقه است یا نه ؟ اگر المانی بزرگ مقیاس در منطقه قرار گیرد،ممکن است مکان را بی روح کند و به یک عامل ضعف در آن مکان تبدیل شود.
5. نتیجه گیری
عامل دلبستگی شهروندان به شهرها و سکونتگاه هایشان ویژگی های اقتصادی و جغرافیایی نیست بلکه هویت و زیبایی ها و کیفیت های بصری است.و برای ایجاد چنین حسی مدیران و طراحان شهری باید در طراحی شهرها و نمادهای شهری ویژگی های اقلیمی ، هویتی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی و... را مورد توجه قرار دهند و برای ایجاد تمایز شهرها و تقویت هویت مکانی علاوه بر ایجاد تمایز از طریق نمادها و المان های شهری نشانه ای از هویت بومی آن مکان را هم در عناصرشهری مد نظر قرار دهند.
فضاهای شهری باترکیبی مناسب و زیبا از المان ها و نشانه های شهری شاخص که در راستای بستر طبیعی و فرهنگی - اجتماعی شهر عمل مینمایند ؛ میتوانند بازگوکننده مکانی سرزنده و خوانا و معنی دار برای ساکنین شهر و دیگران باشند.
المان های شهری با الهام از ارزشهای فرهنگی – تاریخی ، مکان یابی مناسب و مقیاس مناسب و با انتقال معانی و مفاهیم انتزاعی میتوانند به نماد و سمبل شهر تبدیل شوند. با تبدیل شدن این نشانه ها به نماد ، میتوانند هویتی خاص برای شهر و ساکنین آن به وجودآورند.
المان های شهری نمادهایی هستند که درعین بی جانی و بی روحی به فضاهای شهری جان و روح می بخشند و جنبه های تاریخی یا فرهنگی و اجتماعی رادر خود می پرورانند و به دلیل فرم و عملکرد خاص خود زبان ناطق هویت شهر می باشند و به ثبت خاطرات و تعاملات دراذهان کمک می کنند.
درواقع خاطرات جمعی و فردی ناشی از هویتی و معیارهای فرهنگی ، که از طراحی المان ها و نشانه های شهری ایجاد می شود به نسل های بعد منتقل شده و به حفظ و ماندگاری هویت شهروندان و غنای شهری که نقش موثری در حفظ هویت شهری دارد ، کمک شایانی میکند.
نمادهای مطلوب علاوه بر بومی کردن فضای شهرها ، تقویت احساس ، تعلق خاطر به محل سکونت و ترغیب شهروندان به مشارکت در اداره امور شهرشان کمک شایانی هم به شناساندن در سطح ملی و بین المللی نموده و به توسعه شهر کمک میکند.
همچنین ، المان های شهری به عنوان نشانه های فضایی کاربرد دارند ، بیان خاصی از کیفیت های معماری هستند و منظوری از حس طراح را می رسانند که مفاهیمی در خود پنهان کرده اند و هر کس بر اساس ذهنیت خود با آن ارتباط برقرار می کند یا برعکس به مقابله با آن برمی آید.پس به طور کلی کارکرد های المان های شهری را به صورت ذیل میتوان بیان کرد:
- کمک به ارتقای کیفیت بصری
- تقویت دهنده ی مکان و زمان ارتباطات اجتماعی و کلامی میان انسان
- تداعی کننده اصول و عرف جامعه
- بازگوکننده جنبه های تاریخی یا فرهنگی و اجتماعی یک منطقه یا شهر
- کمک به تنوع و غنای شهری
- ارتقای سطح دلبستگی و افراد به فضاها و محیط های شهری
- ایجاد حس جهت یابی و موقعیت یابی
- ایجاد سرزندگی و نشاط در قرارگاه های رفتاری و جذب مردم به آنجا
- متمایز ساختن شهرها از یکدیگر
- کمک به جذب گردشگران و افزایش درآمد حاصل از آن
- و...

منابع ومراجع
{1}.بهزادفر.مصطفی،"هویت شهر نگاهی به هویت شهر تهران"،تهران،موسسه نشرشهر،چاپ سوم،
{2}.صدیق .مرتضی ،دانشفر،احسان "طراحی شهری ،اموزش اسکیس"،مشهد،کتابکده کسری،چاپ سوم ،جلد پنجم،
{۳}. داوری نژاد. مسعود،مبهوت .محمدرضا،"شناخت فضای شهری"،تهران،انتشارات طحان ،
{4}. معین.محمد،"فرهنگ لغات فارسی معین"، تهران،انتشارات امیر کبیر،
]5[. حجت.عیسی ،"هویت انسان ساز،انسان هویت پرداز"،مجله هنرهای زیبا،شماره ۲۴
{6}.موثقی .رامین ،ایرملو. سحر،"عناصر هویت فرهنگی در شهر"،اولین همایش ملی شهر برتر، طرح برتر ،سازمان عمران شهرداری همدان،
{۷}.امین زاده.بهناز ،"ارزیابی زیبایی و هویت مکان"،نشریه هویت شهر،شماره 3 ،ص ۹
{۸}. بحرینی.حسین ،بلوکی.بهناز ،تغابن .سوده " تحلیل مبانی نظری طراحی شهری معاصر"، تهران، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران ،
{۹}. لینچ.کوین ،(1361)،" سیمای شهر"،ترجمه :منوچهرمزینی ،تهران ،موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران .
{۱۰}. توالیی .نوین،" شکل شهر منسجم"، تهران ،انتشارات امیر کبیر،
{۱۱}. مرتضایی. رضا،" رهیافت هایی در طراحی مبلمان شهری "،انتشارات سازمان شهرداری های کشور
{۱۲}. بحرینی .حسین،" فرایند طراحی شهری"،تهران،انتشارات دانشگاه تهران،چاپ اول،
{۱۳}. پاکزاد.جهانشاه،"مبانی نظری و فرایند طراحی شهری "، تهران،انتشارات دانشگاه تهران
{۱۴}. لینچ . کوین،"سیمای شهر" ترجمه منوچهر مزینی ،تهران ،انتشارات دانشگاه تهران
{۱۵}.محمد پورجابری.مرتضی ،وشم ابادی.احمد،"نمادهای شهری تبلور کالبد هویت شهری "، انجمن تخصصی ایران

نویسندگان :
محمدرضا مبهوت : عضو هیت علمی موسسه آموزش عالی خاوران،دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری:Rmabhoot@yahoo.com
زهرا منتظری : دانشجوی مهندسی شهرسازی موسسه آموزش عالی خاوران:montazerizahra21@yahoo.com
حدیثه طوسیان : دانشجوی مهندسی شهرسازی موسسه آموزش عالی خاوران:Ddd_jjj70@yahoo.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mohandes_javan

عضو جدید
سلام- طراحی هر نوع المان حجمی باید دارای چند فاکتور مهم زیر باشد:
1. تناسب مفهومی به صورتی که مفهوم جدیدی نیز ایجاد شود
2. تناسب فرمی- مهمتر از شکل یک المان، تناسبات فرمی آن می باشد. گاهی یک المان نامشخص اما دارای ترکیب بندی مناسب، بیشتر و بهتر از المان های دارای شکل مشخص اما با تناسب ضعیف اثر گذاری دارد.
3. در نظر گرفتن فرآیند های تولید و مواد - طرح باید در استفاده از مواد، حاوی خلاقیت باشد. گاهی ترکیبی از مواد مختلف و متضاد بهترین نتیجه را می دهد. طرح باید به گونه ای باشد که امکان تولید آن با جدیدترین روش های موجود در محل مورد نظر فراهم باشد. البته این فاکتور نباید در ابتدا جز محدودیت های طراحی باشد زیرا باعث کاهش خلاقیت می شود.
4. توجه به عمر بصری طرح بسیار مهم است. طرح هائی بلا پیام مستقیم هر چند که سریع درک می شوند ولی به همان نسبت نیز کهنه می شوند ولی طرح های انتزاعی با نسبتی از واقع گرائی، دارای عمر بصری زیادی هستند. و چون المان های شهری به مدت زیاد در معرض دید خواهند بود، پیام رسانی غیر مستقیم از طریق ارائه طرح انتزاعی بار ارزش هنری بیشتری در دراز مدت دارند


به نظر من المان ها بايد نمادين و انتزاعي باشن ،اين باعث ميشه اونها هيچوقت تكراري و خسته كننده نباشن وببيننده رو هميشه به فكر بندازن،در ضمن با گفته یک بنده خدایی كه ميگن بايد قابل فهم براي عوام باشن مخالفم چون معتقدم نبايد مردم دست كم گرفت ،مردم عادي( منظورم غير متخصصين است)خيلي خوب مفاهيم رو درك ميكنن.
 

hosseini87

عضو جدید
من هم تا حالا ب منبع خوبی نرسیدم ولی توی قسمت تصاویر گوگل خیلی گشتم حدود 30 تا عکس جمع کردم اینا چند تاشون:
این المان رو از نظر فرم می پسندم مکان :بحرین
http://i46.tinypic.com/rwnam9.jpg
این یکی با عنوان زیر پیداش کردم
cave -useless architecture
http://i45.tinypic.com/nh1flg.jpg
3
http://i46.tinypic.com/353bora.jpg
به عنوانش دقت کنین
Family_John Searles
http://i49.tinypic.com/1671ovl.jpg
tHE CENTRAL PARK OF NOU BARRIS
http://i45.tinypic.com/6i42ut.jpg

این هم چند کلید واژه:memorial +squar+sculpture+urban element
اگه مطلبی پیدا کردینحتما بذارین ممنون
 

hosseini87

عضو جدید
**المان با مجسمه تفاوت دارد.... **متاسفانه سوء برداشتها و سوءء مدیریتها و تا حدی نیز عدم اطلاع و آگاهی کافی از این دو مقوله سبب شده که متولیان شهرسازی و معماری ما در سطح شهرها خیلی سبک و پیش پا افتاده با مسئله ی فوق برخورد کنند و به قولی با قرار دادن چند مجسمه با نام میادین اصلی سر و ته قضیه را به گکونه ای به هم بیاورند....! مجسمه هایی که بدون اینکه هیچگونه فکر و جاذبه ای در شخص ایجاد کنند مستقیما منظور خود را بیان میکنند و در نتیجه حتی برای لحظه ای نیز نمیتوانند نگاه مخاطب را روی خود حفظ نمایند و طبعا نمیتوانند در دراز مدت اثری ماندگار و جزو ویژگی های منطقه به حساب آیند.....
تفاوت اصلی مجسمه با المان در نگاه انتزاعی و غیر مستقیم المانهاست به یک موضوع! نگاهی که ذهن انسان را بعنوان یک موجود متفکر درگیر خود میکند....لقمه ای آماده نیست که در دهان انسان گذارده شود! فکر و اندیشه و تامل انسان را در برخودر با خود میطلبد.... در حرکت انسان مکث و تامل ایجاد میکند و همین ویژگی باعث ماندگاری آن میشود چرا که آنچه موجب درگیری ذهن شود در اذهان باقی میماند..... اما مجسمه خیلی پیش پا افتاده و به قول معروف شسته رفته گویی لقمه ای آماده را در دهان فرد میگذارد و مفهوم را مستقیما به وی عرضه میدارد.....در گیری فرد با موضوع به سطح نزول میکند و در چنین حالی و از چنین اثری نمیتوان انتظار ماندگار شدن و اثر گذاری در ذهن را داشت.... علاوه بر این مجسمه پیکره ایست تراشیده شده از سنگ یا یک نوع از مصالح خاص....معممولا تنوع خاصی ندارد و کالبدی یکنواخت است در صورتیکه المانها چه به لحاظ فرمها وئ آرایه های به کار رفته و حتی چه به لحاظ مصالح و رنگها و تزئینات معمارانه میتوانند سرشار از تنوع و زیبایی باشند... المان یک ترکیب معمارانه است چرا که در آن از هندسه و ویژگی های درونی اشکال و احجام استفاده میشود در صورتیکه هنر پیکره سازی و مجسمه سازی مقوله ی دیگریست که مستقیما در این گروه طبقه بندی نمیشود .... اما در برخی موادر ما مجبوریم برای نشان دادن مکانی خاص از مجسمه استفاده کنیم مثلا مکانهایی که به نام شخصیتی خاص معرفی شده اند و هدف نشان دادن چهره یا پیکره ی شخصیتی خاص میباشد.... این شخصیت را نمیتوان با خط و صفحه نشان داد! اما در اکثر موارد برای نشان دادن مفاهیم و موضوعات و بویژه آنچه که اصولا شکل خاصی ندارد و صرفا مفهومی را بیان میکند استفاده از آرایه ها و المانها ضروری است.....
[FONT=courier new, courier, mono]انواع المان :[/FONT]
المان نمایشی:
المانهای نمایشی همانگونه که از اسمشان بر میآید صرفا جنبه ی نمایشی - هنری و زیبایی دارند - مفهوم خاصی را اصولا بیان نمیکنند و هدف و رسالتی برای القاء مطلبی به بیننده و یا انتقال پیامی ب وی را ندارند....ترکیباتی هستند انتزاعی از برخورد توده ها - احجام - اجزاء سازه ای و صفحات (به نوعی بازی با خط و حجم و صفحه با توجه به ویژگی های هندسی و روابط درونی آنها) که تنها به لحاظ ویژگی های زیایی شناسانه و تعادل بصری و هنری میتوانند با گروهی خاص از انسانها ارتباط برقرار کنند... این خاص بودن مخاطب از ویژگی های منحصر به فرد یک المان نمایشی میباشد.... یعنی در هر مخاطبی احساس تعلق و تامل را بوجود نمیآورد لذا به دلیل نوع مخاطببن آن که طبعا افرادی هستند که بیشتر درگیر مسائل هنریند و تعادلها و نظامهای هندسی را میشناسند و در مورد سبکهای هنری و هنر مفهومی و انتزاعی مطالعه دارند اینگونه المانها در سطح شهر ها کمتر دیده میشوند و مکان استقرار آنها نیز طبعا گالریهای هنری - نمایشگاههای آثار هنری و به طور کلی مکانهایی میباشد که مخاطب خود را پیدا کنند...
میدان e'yre در پارک شهر مادرید (اسپانیا)
المان بیانی :
همانطور که از نام آن پیداست هدف طراح از خلق این اثر بیان مطلب خاصی میباشد ....بعبارت دیگر قطعا مفهومی در پس آن نهفته است و طراح اثر رسالتی را در انتقال پیامی خاص دنبال میکند.... حال این میتواند ثبت واقعه ای خاص در مکان مورد نظر باشد و یا مفهومی خاص را با توجه به نام و ویژگی های منطقه به بیننده القا کند..... ویژگی بسیار مهم المانهای بینی در عام گرایی آنهاست یعنی میبیاست بتوانند با مخاطب عام و عادی که از هنر سررشته ی چندانی ندارد نیز ارتباط برقرار کند و لذا دقت نظر طراح در خوانایی و شیوایی بیان مطلب در عین انتزاعی بودن فرم ها و استفاده از آرایه های معمارانه (که پیشتر در مورد آن گفته شد) از اهمیت والایی برخوردار است.... مکان قرار گیری این نوع المانها طبعا برای برقراری ارتباط بیشتر با مخاطبین وسیع تر در جامعه در سطح شهر و بویژه در میادین شهری است... معمولا المان مورد نظر با نام میدان یا منطقه ی شهری مورد نظر ارتباط دارد.... ویژگی مشترک این نوع المانها و المانهای نمایشی تنها در به کار گیری نظامی مشترک برگرفته از هندسه - آرایه ها - اشکال و احجام هندسی و تلفیق و ترکیب آنها به شکلی زیبا و نظام مند است حال آنکه به این ترکیبات تعادلی و بصری در این مرحله عنصر مفهوم و بیان موضوع را نیز اضافه میکنیم.... اما کاملا انتزاعی - غیر مستقیم و در لفافه....
میدام ضد مشهد (در حال حاظر تخریب شده)
المان عملکردی :
این نوع از المان تا حدی از تعاریف فوق فاصله میگیرد چرا که عنصر عملکرد برای ما محدودیتهایی به لحاظ قوانین فرمی ایجاد خواهد نمود و در این مرحله خلق فضا با استفاده از همان آرایه ها و عناصر بصری را خواهیم داشت....فضایی که انسان ولو برای مدتی درون آن و یا در اطراف آن استقرار می یابد و از آن عملکرد استفاده مینماید لذا میایست اصول و قوانین زیستی انسان و استانداردهای طراحی محیط زیست میبایست در آنها رعایت شود.... طراحی چنین فضاهایی نیاز به تحقیقات بیشتر و همچنین یک برنامه ی فیزیکی مدون دارد.... بعبارت دیگر برای طراحی اینگونه فضاها طراح ملزم به دانستن یک سری از نیازهای خاص انسان در ارتباط با ثابتها و استانداردهای بدنی و نیازهای انسانی برای استفاده ی بهینه از موضوع مورد طراحی میباشد... ویژگی دیگر اینگونه المانها در تعداد بیشتر آنها در سطح شهر ها میباشد..... چرا که عنصر عملکرد ایجاب میکند در هر مکانیکه نیاز به موضوع مورد نظر باشد نمونه ای از آن وجود داشته باشد به طور مثال ایستگاههای اتوبوس - مترو - کیوسکهای تلفن - دکه های روزنامه فروشی - سردرها و مکانهای خدمات و اطلاع رسانی در سطح شهر ها و همچنین انواع چراغها و تاسیسات خاص شهری در صورتیکه موارد فوق دارای طراحی قوی - منحصر به فرد - شاخص و با استفاده از اجزاء و نظامهای هندسی و بصری که پیشتر ذکر آن رفت توسط متخصصین و هنرمندان ساخته شوند و ویژگیهای بصری و هنری باز هم اولین عامل در بازشناسی یک اثر ماندگار است..... در صورتیکه یک سازه ی عملکردی دارای زیبایی و نظام هنری باشد میتواند برای هر شهر به سبک خود طراحی شده و با سایر شهرها متفاوت باشد (مثلا بگوئیم در فلان شهر ایستگاهای اتوبوس یا دکه های روزنامه فروشی به این شکل ساخته شده اند و این خود یکی از ویژگی ها و شاخصه های آن شهر میشود ) از این نظر و به دلیل گستردگی تعداد المانهای عملکردی در سطح شهرها وسطح وسیعتری از مخاطبین که پوشش میدهند میتوانند نشان از اهمیت و موقعیت خاص این نوع از المانها داشته و مسئولیت دقت نظر بیشتری را از متولیان زیبا سازی و برنامه ریزی شهرها میطلبد..... مکان قرار گیری این نوع المانها در سطح شهرها و هر جا که انتظار کار بری مورد نظر میرود میباشد و متناوبا به چشم میخورند....
نمونه ی ایستگاه اتوبوس ( curtiba - برزیل )

***نکته*** هر گونه برج یا آسمان خراش منحصر به فرد چه به لحاظ معماری و چه به لحاظ ارتفاع و یا اهمیت منطقه ای میتواند نقش یک المان عملکردی را ایفا کند به شرطی که در منطقه ی مورد نظر تک و شاخص باشد مانند برج مخابراتی میلاد در تهران.....
برج مخابراتی میلاد (تهران)

*** اما ویژگی مشترک تمام المانها علاوه بر استفاده از آرایه های هدسی و معمارانه در قابل بازی با صفحات - فرمها و احجام مقیاس انسانیی میباشد که میبایست داشته باشند بعبارت دیگر المانها با توجه به فاصله ای که به طور معمول و استاندارد انسانها از کنار آن عبور میکنند یا از آن فاصله به آنها نگاه میکنند - عمق میدانی که درآن قرار دارند ـ وسعت فضایی که پوشش میدهند همچنین عملکرد و اهمیتی که از آنها انتظاار میرود دارای ابعاد - ارتفاع و استانداردهای منحصر به فرد میباشند که میبایست علاوه بر اینکه در منطقه مورد نظر کاملا جلوه نمایند افراد از نگاه کردن به آنها احساس آرامش و حظ بصر داشته باشند..... در واقع المانها میبایست به محیط مقیاس انسانی بدهند.....
*** المانها میتوانند به صورت تلفیقی از دو یا حتی هر سه نوع شکل موجود باشند یعنی المانی جنبه ی نمایش - بیانی داشته باشد یا بیانی - عملکردی یا نمایشی - عملکردی و حتی مواردی نیز وجود دارد که هر سه نوع این مفاهیم در آنها به چشم میخورد.... !
به طور مثال میدان آزادی (شهیاد سابق) در تهران نمونه ای از المانهای عملکردی- بیانی است که هم دارای عملکرد میباشد (موزه و فضایی زیستی برای کاربری انسان در بالای آن تعبیه شده) و هم به لحاظ بیان مفهوم آزادی طراح سعی کرده با همان فرمها و ویژگیهای هندسی و معمارانه منظور خود را در قالب انتزاع بیان کند.....
میدان آزادی - شهیاد (تهران)
یا المان تئاتر شهر تبریز المانی نمایش- عملکردی میباشد که علاوه بر کاربری فوق از نوعی نظام تعادلی بصری با استفاده از سازه های کابلی و آرایه های معمارانه در آن استفاده شده و بدون اینکه طراح نیازی به انتقال پیامی خاص در آن ببیند صرفا جنبه ی زیبایی شناسانه و هنری دارد.....






میدان تئاتر شهر (تبریز)
اما المانهای نمایشی - بیانی که همانطور که از نام آنها پیداست مفهومی را در خود مستتر دارند اما این مفهوم به قدری انتزاعی و هنری است که تنها برای قشر خاصی که در مورد هنر مفهومی سررشته دارند قابل گیرایی است و با مخاطب عادی ارتباط چندانی برقرار نمیکند یعنی پیام تنها برای مخاطب خاص.... آیا میتوانید نمونه ی خاصی از این نوع المان را بیابید؟!!



منبع: http://memariza.blogfa.com/post-27.aspx
 

reza.s26

عضو جدید
طراحی المان شهری با ماکارانی.

طراحی المان شهری با ماکارانی.

سلام به همه دوستان

مسابقه با موضوع طراحی المان شهری با ماکارونی



IMG_20121213_101408.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
تاثير نشانه ها و المان هاي شهري بر خوانايي شهرها

تاثير نشانه ها و المان هاي شهري بر خوانايي شهرها

تاثير نشانه ها و المان هاي شهري بر خوانايي شهرها
(نمونه موردي: شهر شيراز)
سارا بهمني كازروني 1، آزاده جلالي * 2
-1 دانشجوي كارشناسي ارشد معماري، دانشگاه كمال الملك
-2 دانشجوي كارشناسي ارشد طراحي شهري، دانشگاه تربيت مدرس

چكيده:
شهرهاي كشو ر د ر حال توسعه ما همراستا با پيشرفت علم و فناوري گسترش يافته است كه اين عامل باعث ناخوانايي معابر و ميادين شهري شده است. طبق نظريه لينچ عوامل بسياري بر خوانايي شهرها موثرند كه مورد توجه طراحان و برنامه ريزان شهري قرار گرفته است. ازجمله اين عوامل گره ها و نشانه هاي شهري مي باشد كه برخوانايي شهر تاثير به سزايي دارند. لذا اهميت موضوع از آن روست كه با گسترش شهرهاي امروزي داشتن گره ها و نشانهها و المانهاي شهري براي سهولت در يافتن مسيرها و مكانها براي شهروندان موثر است. هدف مقاله حاضر شناسايي شاخص هاي موثر بر نشانههاي شهري به منظور تاثير بيشتر بر خوانش شهروندان مي باشد. روش تحقيق استفاده شده در اين مقاله توصيفي– تحليلي و ا ز نو ع مطالعات موردي ميباشد و روش جمع آوري اطلاعات كتابخانه اي و ميداني از طريق مشاهده و استفاده از پرسش نامه مي باشد. ابتدا ادبيات موضوع مطرح و سپس به بررسي برخي از مهم ترين ميادين شهر شيراز و جايگاه المان هاي شهري آن ها و تاثيرشان بر خوانش شهر مي پردازيم. نتايج حاصل از اين مقاله ارائه راهبردهاي موثر براي جايگاه نشانه هاي شهري در راستاي خوانايي بهتر شهر براي شهروندان مي باشد.
واژگان كليدي: خوانايي، نشانه شهري، شيراز

دریافت فایل:
http://s5.picofile.com/file/8142029134/part1_3_2.zip.html
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
زیبایی شناسی مونومان های شهر

زیبایی شناسی مونومان های شهر

نویسنده: سید امیر منصوری (مدیر گروه معماری منظر دانشگاه تهران و ناشر مجلات «منظر» و «باغ نظر»)




تفاوت نگاه هنرمند و مدیریت شهری

وقتی درباره نسبت مونومان شهری با زیبایی شناسی صحبت می کنیم، منظورمان از زیبایی شناسی و مونومان چیست و چه کسی قرار است نسبت میان این دو را تشخیص دهد؟ نویسنده این یادداشت کوتاه که از چهره های شناخته شده ایران در حوزه معماری منظر است، تلاش کرده ضمن ارائه تعاریفی از این مفاهیم، مختصراً و به ایجاز دلایل به وجود آمدن چالش«زیبایی شناسی» را که حاصر دو دیدگاه مختلف زیبایی شناسانه میان مدیریت شهری و هنرمندان است، تحلیل و تفسیر کند.
پیش از هر صحبتی در توصیف نسبت شهر و یادمان ارائه تعریفی صحیح از چند اصطلاح ضروری است.
زیبایی شناسی:

علمی است که به ماهیت و چگونگی زیبایی می پردازد. این سوال در دو حوزه هنر و فلسفه، دو پاسخ متفاوت یافته است؛ در فلسفه به سوالاتی از قبیل مطلق یا نسبی بودن، ریشه ها و عوامل سازنده، جنس و نسبت آن با سایر علوم پاسخ می دهد و در هنر به قواعد و نظامی که در فرآیند تولید آثار هنری بر شکل بخشیدن به آنها حاکم است، اشاره می کند.
زیباشناسی

تشخیص مصداق ها و نمونه های زیبا از محصولات هنری انسان است. از بررسی نمونه های زیبا در آثار هنری هر سرزمین می توان به معیارهای عمومی حاکم بر آنها (زیبایی شناسی هنر) دست یافت.
مونومان:

ساختمان منفرد. ساختمانی که به بناهای مجاور نچسبیده و به طور مستقل در محوطه باز قرار دارد. اخیرا به عناصر هنری و مجسمه های فیگوراتیو و غیر آن که تزیین کننده محوطه و فضاهای شهری هستند نیز گفته می شود.
بررسی تاریخ زیبایی شناسی هنر، دو رویکرد متفاوت را به عنوان منشاء زیبایی معرفی می کند:
رویکرد ارسطویی که زیبایی را نهفته در شیء می دید و تلاش می کرد با کشف قانونمندی ها و تقلید از آن در تولید آثار هنری، زیبایی را به آنها ملحق سازد. تناسبات خاص و ترکیب بندی های ویژه از جمله رعایت تقارن، ‌تعادل و تدریج در حرکت میان عناصر یک اثر هنری، یافته های نگرش ارسطویی به مفهوم زیبایی بود. زیبایی شناسی کلاسیستی که در طول تاریخ هنرمندان بسیاری در تلاش برای آموختن و تکرار قواعد آن در خلق آثار خود بودند، ‌محصول این نگرش است. در دنیای امروز و با اهمیت یافتن نقش انسان در معنابخشی به پدیده ها، منشاء زیبایی از ویژگی هایی مستقل از ناظر و مستقر در درون شیء به ذهن ناظر و چگونگی تفسیر او از پدیده های بیرونی تغییر یافت. زیبایی شناسی امروزی، زیبایی را در چشم مخاطب می بیند. از این روست که محصولات و صحنه های به دست آمده از زندگی اجتماعی انسان ها، با هر صورت و شکل که باشند، به عنوان اشیاء زیبا شناخته می شوند و در نتیجه به حفاظت از آنها حکم می شود. در کنار این تفسیر که نیازمند آموزش، توسعه فرهنگی و تأمل در باورهای سنتی است، ‌دیدگاه های زیباشناسانه ارسطویی همچنان جریان دارد و می توان گفت در جامعه ما در اکثریت عددی است. مونومان های معماری یا تزیینی، عناصری در منظر شهری هستند که هدف از ساخت و نصب آنها، ایفای معنا در قلمرو خود است. این نقش بر خصوصیت عملکردی آنها برتری دارد. لذا می توان گفت مونومان از مهم ترین ابزارهای مدیریت شهری در معنابخشی به شهر است و با توجه به این نکته که هر گونه دخالت معنایی در دنیای بیرون، عملی زیباشناسانه قلمداد می شود که در طلب کمال، خیر و معنویت است، می توان نتیجه گرفت طراحی و ساخت مونومان اقدامی زیباشناسانه است. با این فرض، این سوال که مونومان ها کدام رویکرد زیباشناسانه را باید اختیار کنند چالش امروز برنامه ریزی و مدیریت مونومان های شهری است. مدیریت شهری تهران در حال حاضر در تلاش است نوعی زیباشناسی کلاسیک را از طریق ساخت و نصب مونومان ها در شهر رواج دهد، ‌زیرا بر این باور است که زیبایی، حالت خاصی در شیء است که هنرمند وظیفه دارد آن را عیان سازد. ساختمان های بزرگ، باشکوه برگرفته از معماری سنتی با تزئینات تاریخی، متقارن، ‌آجری و ایرانی - اسلامی آرزوی این جنس از مدیریت است. در مقابل هنرمندان معماری یا مجسمه ساز، ‌که در جریان تحولات معنایی زیباشناسی قرار دارند. با اصالت دادن به خاطره جمعی و ذهن ناظر، ‌زیبایی شناسی را در قالب آثاری که دارای قواعد کلاسیک نیستند و به اصطلاح صاف، اتوکشیده و معقول نمی نمایند، ‌ارائه می کنند. این چالش تا باز شدن افق های دانشی در هر دو سو، ‌جریان دارد.
منبع مقاله: شهر زندگی زیبایی، نشریه داخلی سازمان زیباسازی شهر تهران، معاونت برنامه ریزی و توسعه، دوره اول، شماره چهارم، پاییز1391
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
طراحی المان شهری با توجه به فلسفه طبیعت و تکنولوژی

طراحی المان شهری با توجه به فلسفه طبیعت و تکنولوژی


دانلود ویدئو با کیفیت 34 مگا بایتی: 06/40/640661.640644.Dune4.1.mp4 (کیفیت بالا)​

دانلود ویدئو با کیفیت حجم 17 مگابایتی: 06/40/640659.640644.Dune4.1.mp4 (کیفیت متوسط)​



شرکت معماری Daan Roosegaarde با خلق یک چشم انداز عمومی که در تعامل با رفتار انسانی است، توانسته یک جلوه معماری فوق العاده به رتردام در هلند ببخشد. این چشم انداز در تعامل به رفتارهای انسان از خود واکنش نشان می دهد. در تهیه و ساخت چنین عنصری از طبیعت و تکنولوژی بهره گرفته شده، و از مقدار زیادی الیاف تشکیل شده است.این عنصر معمارانه با توجه به حرکت و عبور بازدیدکنندگان از خود واکنش نشان داده، و با روشن شدن چراغ های ریز در طراحی این اثر، با توجه به میزان حساسیت،عکس العمل نشان می دهد. شرکت معماری Daan ، با توجه به میزان استقبال عموم، به راه اندازی و اجرای چنین طرحی در قسمت های عمومی و محل عابر پیاده در شهر رتردام پرداخته است.



















منبع: گروه معماری ارل
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
نقش مبلمان در منظر شهری

نقش مبلمان در منظر شهری

چكيده :
در عصر حاضر سيما و نمايي از شهر مورد توجه است كه با طرح هاي بديع و مدرن رنگ هاي گرم و تند و تابلوهاي رنگارنگ نئون به همراه نور پردازي هاي شبانه، جذابيت خود را حفظ كرده و خود نمايي كند، بي توجه به اين كه اين مبلمان شهري طراحي شده چه تاثيري در ذهن مخاطب شهري و شهروند ساكن شهر خواهد گذارد. نقش مبلمان شهري، سيماي شهر و نيازمند شهروندان
بي شك قسم عمدهاي از عناصر تشكيل دهندهي سيماي هر شهر،مبلمان ان شهر است. اجزايي كه گذشته از كاربردهاي خاص خود و به زيبايي و انتظام شهر نيز سامان ميبخشد.
طبعا شكل گيري عناصر بصري كه تصوير هر شهر را به وجود مي اورند خاطرهاي را براي هر بيننده در ذهن باقي مي گذارند اين روزها نقش مبلمان شهري در خدمت رساني به شهروندان هر شهر بر كسب پوشيده نيست اما مسئولان امر و دست اندركاران امور شهري معتقدند كه گذشته از امر خدمات رساني، حفظ هويت و زيبايي سيماي شهر نيز از اولويت هاي بالايي برخوردار است كه بعضا مشاهده مي شود با گسترش بي ظابطهي بسياري از شهرهاي بزرگ و افزايش جمعيت كم كم تسلط مسئولان شهري به كنترل اوضاع اجتماعي و پرداختن به امور سيماي شهرها و سامان دهي ان كم تر از گذشته مي شود و گاهي هويت سيماي بصري در زير پوشش عملكردها و پاسخ به نياز روزمرهي شهروندان به فراموشي سپرده مي شود.

كليد واژه ها : خدمات شهري، طراحي شهري، سيماي شهر، فرهنگ، زيبايي، مبلمان شهري،هويت شهري

دریافت فایل:
http://s5.picofile.com/file/8142033768/4.zip.html
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
مونومان ها و المان های شهری

مونومان ها و المان های شهری

با سلام
در این تاپیک قصد دارم ب معرفی چند نمونه از مونومانها و المانهای شهری بپردازم.


مونومان
مونومان درلغت به معنای بنا ( ابنیه) است کاربرد این واژه برای معرفی فضایست که در ذهن ماندگار است.
هر گونه طراحی مصنوع در رابطه با مسائل شهری که مبانی سه بعدی وتجسمی را به وجود آورد مونومان است.
هر نوع ارتباطات تاریخی یاد واره ای که بتواند وجوح مختلف را بیان کند مونومان است. مانند بناهای یاد واره -ای, نمادها و تندیس ها,المان های شهری.
ساختمان منفرد. ساختمانی که به بناهای مجاور نچسبیده و به طور مستقل در محوطه باز قرار دارد. اخیرا به عناصر هنری و مجسمه های فیگوراتیو و غیر آن که تزیین کننده محوطه و فضاهای شهری هستند نیز گفته می شود.

مونومانتال

گونه های از مونومان است ,که در ایران باستان ومعماری سمبلیک ارزش داشته است.
مونومان تال در تعریف حرفه ای بنای منفرد است و به هیچ بنای نمی چسبد و چهار نما دارد.
مونومان تال در تعریف عامیانه ,اجتماعی,تاریخی بنای عظیم وبه خاطر ماندنی وشاخص است.

تندیس ها و نمادهای شهری

نمادها و تندیس ها معمولا بیانگر بازتاب هنری,خاطرات انسانها,حوادث,اعتقادات و....هستند.
این عناصر شهری در بعضی موارد به عنوان یک سمبل فرهنگی اجتماعی مطرح بوده وسیمای انسانی دارند . طراحان در صددند تا مفاهیم ارزشمند فرهنگی واجتماعی جامعه خود را به شکل عینی به نمایش گذاشته و بیننده در نگاه نخست نمی تواند به مفهوم واقعی آن پی ببرد چرا که مفاهیم ارزشی,معمولا نماد بیرونی ندارند.


المان شهری به عنوان یک عنصرخاص ,نماد شاخص شهری است.
طبیعتا این ساختار در چهار چوب سبک ها ,روشها و عقاید واعتقادات یک اجتماع شکل می گیرد.
المان با بیان خاص خود می تواند نماد یا نشانه شهری باشد.



در نتیجه:
بعضی ازاساتید معتقدند که قدمت در بناهای شهری می تواند اثر را به یک مونومان تبدیل کند.
مونومان یک المان شهری است ولی هر المانی یک مونومان شهری نیست.



memar-24.ir

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا