[ضوابط ونمونه های طراحی] هتل ها و فضاهای اقامتی

DDDIQ

مدیر ارشد
گرایش های طراحی در صنعت هتل داری

گرایش های طراحی در صنعت هتل داری

گرایش های طراحی در صنعت هتل داری

محمد رضا اردبیلی


چکیده

طراحی عامل اصلی در رقابت بین المللی است . این توصیف کاملاً منطبق با صنعت هتل داری امروز است . طراحی به معنای انتخاب ما و تصمیماتی است که کیفیت و ارزش محصولات را تعیین می کند .
در حقیقت طراحی چیزی است که عرضه کننده آن را ارائه می کند و کیفیت و ارزش چیزی است که مصرف کننده درک کرده و از محصولات و خدمات به دست می آورد . طرح های ارزان و سطحی با طراحی نامناسب ، به یک زمان تعلق داشته و با گذشت زمان از بین رفته و ناکارآمد خواهند شد . در مجموع طراحی داخلی ، تنها جنبه طراحی هتل است که برای مشتری ملموس و عینی است . بنابراین برای سرمایه گذاران و هتل داران داشتن معماران و طراحان متخصص داخلی ، ضروری است .
 

پیوست ها

  • gerayesh tarahi dar hoteldari.pdf
    332.7 کیلوبایت · بازدیدها: 12

DDDIQ

مدیر ارشد
پیوندهای معماری پایدار و گردشگری هتل سازی و تفکر جهان وطنی

پیوندهای معماری پایدار و گردشگری هتل سازی و تفکر جهان وطنی

Relationships between Sustainable Architecture & Tourism
Hotel Constructing & Glocalization Think

پیوندهای معماری پایدار و گردشگری
هتل سازی و تفکر جهان وطنی


پائولا ددا
ترجمه ی یاسین درودیان

Abstract:
Given the inevitability of the tourism industry as an economic phenomenon bound to expand globally, we have to find a way to make it sustainable. Architecture can be the first means to link the global dimension of the phenomenon to its local implications. The "glocalization" of smart solutions implies the global spreading of sustainability principles, the search for
awareness of being part of the same global market. Best practices and success stories could then be shared, not for "cloning them, but to better understand the underlying concept and logic and to adapt them to different local realities. Nevertheless the marketing of sustainable architecture will be a difficult challenge, given its dependence on local style and traditional knowledge and materials, which make every project different from the others in terms of style, form and structure. The lack of a common aesthetics that would make sustainable architecture recognizable worldwide leaves to architects the responsibility of highlighting the advantages and potential of their buildings In the case of hotels and tourist resorts, it
is also up to the developer to fully understand the possibilities offered by sustainable architecture, opening the tourism sector to a new age of cultural discovery in the full respect of local environments. If travel does not yet broaden the mind, the challenge is for us architects and developers to put Lord Byron's words into action.
 

پیوست ها

  • hotel sazi va tafakor jahan vatani.pdf
    1.3 مگایابت · بازدیدها: 11

DDDIQ

مدیر ارشد
طراحی با نور
هتل و زیر مجموعه های آن


ساناز افتخار زاده


چکیده
ایجاد کابری 24 ساعته ، چند گانگی فعالیت ها و پیچیدگی فضاهایی که ممکن است همزمان چندین نقش را داشته باشند در طراحی هتل ها تمهیداتی را می طلبد که یکی از مهمترین آنها نورپدازی است .در تلاقی معماری و طراحی داخلی نورپردازی جایگاه ویژه ای دارد که گسترۀ وسیعی از نیازها را پوشش می دهد .این نور است که به میهمانان خوشامد می گوید و به آنها احساس آرامش می دهد ، گاهی نمودار تصاویر است ، گاهی مشخص کنندۀ موقعیت ها ، گاهی هم حریم ها را از هم تفکیک می کند و اختلاف کاربری ها را مشخص می کند . ضمن آن که به میهمانان کمک می کند تا در فضایی ناشناخته سیر کنند و به کشف و شهود بپردازند . هر بخش از فضای یک مهمان خانه یا هتل ، ویژگی منحصر به فردی دارد که با توجه به آن می بایست نورپردازی خاص صورت گیرد تا معرف آن مشخصه باشد .
 

پیوست ها

  • hotel va zir majmoe aan -tarahi ba noor.pdf
    578.9 کیلوبایت · بازدیدها: 7

DDDIQ

مدیر ارشد
هتل های مدرن و طراحی داخلی

هتل های مدرن و طراحی داخلی

هتل های مدرن و طراحی داخلی

تریشا بیزوکس
ترجمه:نسیم تکلو


اشاره:
در دوره های پیشین هنگام طراحی هتل ، ساختار ظاهری آن چندان مورد توجه قرار نمی گرفت . قرار داد ساختمان ها اغلب تا زمانی که عناصر تزئینی در جای خود قرار می گرفتند ، به تعویق می افتاد و بودجه کمی برای یک اسکلت فلزی ساده و ارزان در نظر گرفته می شد . امروزه دیدگاه هتل داران آنها تغییر کرده و آنها متوجه شده اند که فقط طراحی داخلی مهم نیست ؛ بلکه اولین چیزی که میهمانان مشاهده می کنند ، ظاهر بنا است . میزها ، صندلی ها و کاناپه های ابعاد عملکردی زیادی دارند ، هر چند فرش ها و پرده ها اهمیت چندانی در دکوراسیون داخلی ندارند . هدف از ساختار ظاهری هتل ، مجذوب کردن دیدگان و جلب توجه به سمت اثری هنری است . کریستین رولاندو ، مدیر هنری یک شرکت مشاوره ای هنر درآتلانتا ، چنین می گوید : (ظاهر هتل نمادی از سبک آن است) او تاکید می کند که : (طراحی ظاهر هتل بسیار مهم است . ما می توانیم از طراحی فقط برای بالا بردن سطح یک اثر هنری استفاده نکنیم ، بلکه با طراحی زیبا قادر خواهیم بود همه آن چیزهایی را که طراح سعی در انجام شان دارد ، تقویت کرده و بهبود ببخشیم .)
 

پیوست ها

  • hotel hay modern va tarahi dakheli.pdf
    521.2 کیلوبایت · بازدیدها: 10

DDDIQ

مدیر ارشد
کالبدهای فراموش شده ی ایرانی ؛ بررسی و روند هتل سازی در ایران

کالبدهای فراموش شده ی ایرانی ؛ بررسی و روند هتل سازی در ایران

کالبدهای فراموش شده ی ایرانی
بررسی و روند هتل سازی در ایران


بیژن شافعی,ناهید بریانی,کیوان خطیر


چکیده:
هتل سازی با تعاریف مدرن در ایران پیشینه ای هفتاد ساله دارد . اما اگر بخواهیم هتل را توسع معنایی ببخشیم و به عنوان فضا هایی اقامتی در نظر بگیریم ، می توانیم کاروان سراهای ایران را هم به عنوان اولین محل های اقامتی ایرانی قلمداد کنیم که معماری و فرم خاص خود را دارا بوده اند . سیر تحول مفهوم کاروان سرا و تبدیل آن به فضا های اقامتی مدرن ، همچون سایر وجوه عینی و ذهنی خود آگاهی ایرانی با گسست همراه بوده است و کاروان سراها ، در کنار بادگیرها ، خانه ها ، بازارها و دیگر فضا های معماری سنتی در ردیف حلقه های گمشده و ناموجود معماری امروز ایرانی قلمداد می شوند .
 

پیوست ها

  • barasi ravand hotel sazzi dar iran.pdf
    988.2 کیلوبایت · بازدیدها: 4

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ebook cool hotels
شامل 394 پروژه
تصاویری از معماری داخلی


http://www.4shared.com/office/vj4fk_6A/Cool_Hotels.html?

پ ن:فایل حدودا 34 مگابایت می باشد
اپلودش با این سرعت پایین اینترنت خیلی طول کشید
اگر خواستید یک صلوات بفرستید
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
استراتژی ها و گونه شناسی ها در طراحی هتل

استراتژی ها و گونه شناسی ها در طراحی هتل

در سالهاي 60 و 70 به نظر مي رسيد كه فرهنگ هتل سازي به انتها رسيده باشد. هتل آپارتمان هاي بي روح و معجون هايي چون هتل هاي زنجيره اي در بازار حاكم بودند.
هتل که زمانی بعنوان محيطی مجلل (قصر مانند) برای شکل دهی اوقات خوش شناخته می شد, اقبال عمومی را از دست داده بود. تا اينكه در اواسط دهه 80 اين سنت شكسته شد يا حداقل به صورت نسبی از بين رفت.
در سال 1984 يان شريگر[SUP]1[/SUP] هتل مورگانز [SUP]2[/SUP] را در منهتن, نيويورک افتتاح کرد (تصاوير 1-3). مبلمان و دکوراسيون متمايز آن که توسط طراح فرانسوی آندره پوتمن[SUP]3[/SUP] طراحی شده بود استانداردهای جديدی را ايجاد کرد.

ايده - طراحی هتل- متولد شده بود. هتلهای کوچک و شيک شکل گرفته در سالهای اوليه, منجر به طراحی هتل هادسن[SUP]4[/SUP] با 824 تخت (تصوير7) توسط استارک[SUP]5[/SUP] گرديد, که در سال 2000 افتتاح شد. استارک و شريگر متوجه شدند که برای موفقيت يک هتل در جذب مشتريان شهری، فضاهای عمومی آن نقش تعيين کننده ای دارند.
در هتل هادسن كلوپ ها و رستوران ها و بارها در طبقات فوقاني هتل قرار گرفته اند. پله هاي برقي مسافرين را به سمت پذيرش راهنمائي مي كنند كه اين قسمت داراي آلاچيق و باغچه مي باشد.
بدون شک توجه بیشتر به معماری و طراحی از زمان جهانی شدن پست مدرن به وسیله پدیده تعداد ستاره ها (ارزش هتل) همگام شد.
در این دوره طراحی، هتل ها تنوع گسترده ای پیدا کرد. به دنبال آن پروژه های قابل توجهی خلق شد از قبیل:




  • دی هی هتل در نیس [SUP]6[/SUP] در سال 2003 که معماران آن یکی از شاگردان استارک بود (تصاویر 4-6)
  • هتل استراف در میلان[SUP]7[/SUP] در سال 2003 (تصویر 8)


  • هتل سمیرامیس در آتن[SUP]8[/SUP] در سال 2004 (تصویر 9 و10)


  • کیو هتل در برلین[SUP]9[/SUP] در سال 2004 (تصویر 11 و12)


  • هتل دومو در ریمینی [SUP]10[/SUP] در سال 2006
اوج این طراحی ها در هتل پوئرتا آمریکا[SUP]11[/SUP] , در مادرید اسپانیا (تصویر 13-15) آشكار شد که ساخت آن در پایان سال 2005 خاتمه پذیرفت. برای طراحی هتل, تعداد 18 نفر از معماران برگزیده, زیر نظر ژان نول [SUP]12[/SUP] معمار فرانسوی كار كردند تا بهترین سلیقه های روز را پیاده كنند.
در طراحی این هتل معماران نامبرده، در زیر پا گذاشتن قواعد, آزادی عمل داشتند و تجربیات جدیدی را به كارگرفتند. به این صورت طراحی هتل از قید قراردادها آزاد شد و بیشتر به سلیقه ها و خلاقیتها تكیه كرد.





تغییر فكر در طراحی هتل های زنجیره ای

هتلهای جدید شکل گرفته با طراحی طبقات فانتزی (شیك) می توانند بعنوان یک جایگزین برای هتلهای قدرتمند زنجیره ای شرکتهای بین المللی, که در جستجوی یک برند قابل شناسایی در تمام دنیا هستند, دیده شوند. برای هتلهای زنجیره ای که معمولاً در طراحی پلان طبقات تفاوت زیادی بین اتاقهای مختلف نیست و دكوراسیون لابی و رستوران شبیه یكدیگر می باشند، علاوه بر کاهش هزینه ها, این استدلال نیز می تواند مطرح شود که بازتاب کننده سلیقه مشتریانی هستند که به هیچ نوع غافلگیری جدید در طرح فضاهای هتل علاقمند نیستند.
این موضوع در جدایی سنتی بین تفکر هتلداران و معماران, نهفته است. بعنوان مثال, در مرحله طراحی هتل پارک هایت[SUP]13[/SUP] در زوریخ (2005) , طراحی فضاهای عمومی و اتاقها از شرکت طراح مجموعه گرفته شد و به یک شرکت معماری داخلی آمریکایی واگذار گردید.
گرچه در این دوران, مشاهده می شود که حتی هتلهای زنجیره ای در نحوه برخورد خود با این مساله تجدید نظر می نمایند. چنانچه اخیراً ماتیو تان[SUP]14[/SUP] که مسئول همه هتلهای جدید گروه رادیسون-ساس[SUP]15[/SUP] شد، طراحی هر بخش از هتل بوسیله یک طراح را جایگزین استفاده از یک سیستم طراحی واحد و سرتاسری نمود.
چنانچه در هتل 428 اتاقه اش در فرانکفورت [SUP]16[/SUP] که توسط جان سیفرت[SUP]17[/SUP] از لندن طراحی شده بود, معماری داخلی فضاهای عمومی و رستوران ها را به آدام دی. تیانی[SUP]18[/SUP] سپرد و اتاقها و بخشهای آب درمانی[SUP]19[/SUP] را خودش (ماتیو تان) طراحی نمود. (تصاویر 16 – 22) اساس طراحی این هتل بر ایده ای جدید تكیه داشت، كه طی آن چهار تیپ مختلف اتاق با چهار طرح متفاوت پیشنهاد شد. در این طراحی جدید هر مسافری قادر بود طبق سلیقه خودش یك تیپ را انتخاب كند.
تیپ های مختلف که هر یک در چهار طبقه اجرا شده است عبارتند از:

  1. تیپ فریبنده
  2. تیپ راحت با رنگ آمیزی شاد
  3. تیپ شیك
  4. تیپ امروزی





هتلهای گروه رادیسون-ساس از نوع "هتلهای کاری[SUP]20[/SUP] "می باشند و اتاقهای آن دارای صبحانه، اینترنت، خدمات اتوكشی، مینی بار، روم سرویس 24 ساعته و تلویزیون كارتی است.




خواسته های جدید


بدون شک, تغییر عمده ای كه در دهه های اخیر در دنیای هتل به وجود آمده است، توسعه یافتن و به روز شدن فضاهای عمومی هتل در کنار پیش بینی تدارکات خدماتی اضافه تر می باشد. امروزه در كنار رستــوران و نشیمنهای عمومی, امكانات بیشتری مورد درخواست مشتریان است. برای مثال تسهیلاتی برای تندرستی و ورزش در هتلها امروزه غیرقابل چشم پوشی می باشد. مسلماً منظور از این انتظارات استخرهای سرپوشیده کلاسیک که با هزینه زیاد نگهداری می شدند نمی باشد, بلکه فضایی حداقل متشکل از یک استخر کوچک, وسایل ورزشی و سالن بدنسازی می باشد.
در سالهای اخیر سلامتی بعنوان بازار بزرگ آینده تلقی گردیده و بسیاری از هتلها در این مورد سرمایه گذاری کرده اند.
در سال 2005 هتل کسل[SUP]21[/SUP] در یکی از ریزورتهای قدیمی واقع در سوئیس پس از بازسازی هتل و اتاقها به صورت مدرن, افتتاح گردید و مهمتر از همه دارای یک مجموعه جالب حمام [SUP]22[/SUP] است که توسط بن ون برکل[SUP]23[/SUP] و دفتر کارش به نام یو.ان. استودیو[SUP]24[/SUP] طراحی شده است. (تصاویر 23 الی 25)








قبل از آنکه این مكان در تملك صاحبان جدید درآید تنها مراجعین آن اسكی بازها و مسافرین گذری بودند. مالكین جدید از ابتدا سعی كردند به وسیله ترتیب دادن جشنهای هنری شهرنشینان را به این محل جلب كنند. از آن پس ورزشكاران (زمستانی) تنها 10% متقاضیان هتل را تشكیل می دادند.
افزایش ایجاد امکانات ورزشی و تندرستی در رابطه با رشد تمایل عمومی به دستیابی به آمادگی جسمانی و سلامتی می باشد, ولی نکته دیگر آن امکان انجام این فعالیتها در تمام فصول سال می باشد. همچنین گوناگونی خدمات هتل باعث کاهش ریسک اقتصادی می گردد.
نمونه ای دیگر مجموعه "آب- درمانی برگوس" [SUP]25[/SUP] طراحی شده توسط ماریو بوتا [SUP]26[/SUP] می باشد که در اواخر سال 2006 در آروسا[SUP]27[/SUP] , در مجاورت شوگن گرند هتل[SUP]28[/SUP] معروف, افتتاح گردید. (تصاویر 26-30)







هتل بل وو[SUP]29[/SUP] واقع در آدل بودنِ سوئیس، نیز بوسیله معماران باسلی بوشنر برانلر[SUP]30[/SUP] بازسازی گردیده است و همانگونه که مدیر هتل در مصاحبه ای ضرورت وجود امکانات مربوط به سلامتی و تندرستی را بعنوان فعالیتهای خارج از فصل (اسکی) برای بهره برداری هر چه بهتر از هتل بیان می كند, امکانات هتل, در سال 2001 با ایجاد یک استخر شنای آب گرم در هوای آزاد، سالنهای بدنسازی ، انستیتوهای زیبائی و ... تکمیل شده است. با افزودن رستورانهایی با جذابیتهای غذایی نیز یک حمایت کننده ثانویه برای اقتصاد هتل ایجاد شد (تصاویر 31-36) .





چند منظوره كردن

چند منظوره کردن عملکردها در هتلهای مدرن برای توسعه فعالیتها و افزایش بازده آنها می باشد. این کار در گذشته با ترکیب رستوران با هتل، با موفقیت انجام شده است. به هر حال مجموعه هایی که از ترکیبی از خدمات هتلی, تنوع غذایی, فضاهای کنفرانسی, امکانات ورزشی و تأمین سلامتی و سایر تسهیلات ایجاد شده اند, مسلماً از توانایی های بالقوه (پتانسیل) بیشتری برخوردار هستند.
هتلها در مکانهایی ساخته می شوند که رویدادهای عمومی مهم واقع می شوند. بعنوان مثال در یک هتل کنفرانسی فضاهای مورد نیاز برای چنین عملکردی ممکن است با فضاهای هتل ترکیب شود و یا ساختمان هتل در کنار یک مجموعه مرکز کنفرانس احداث شود.
معمولاً در گروه بندی هتل های چهار ستاره, هتل های کنفرانسی, جزء ساختمانهای شهری به حساب می آیند. از طرف دیگر هتلهای مخصوص برگزاری سمینارها و کنفرانس ها می توانند در یک منطقه دنج بیرون شهری فعالیت کنند. مزیت چنین مجموعه هایی برای سازمان دهندگان این است که فعالیتهای مهمی در نزدیکی آن وجود ندارد که باعث کاهش توجه شرکت کنندگان به برنامه های پیش بینی شده گردد. عملکردهایی مانند مراکز خرید, تئاتر و موسیقی و سایر تسهیلات اوقات فراغت می تواند برای ایجاد جاذبه بیشتر در کنار این مجموعه ها احداث شود.
در برخی موارد فرآیند "موضوعی" کردن هتل بخوبی عمل می نماید. یک نمونه جدید از این مورد ساختمان "کولوسئو" [SUP]31[/SUP] در نزدیکی یورو پارک راست در آلمان می باشد که به تقلید از "کلوسئوم" [SUP]32[/SUP] شهر رم ولی با کاربری هتل ساخته شده است (تصاویر 37-39).






در حقیقت پارکهای موضوعی آمریکایی باعث بوجود آمدن هتلهای موضوعی شدند, که از پایان دهه 1980 تاکنون گسترش بسیار زیادی داشته اند.
هتل لوید[SUP]34[/SUP] در محوطه بندر شرقی آمستردام یک حالت ترکیبی را مطرح می کند که می تواند از راههای غیر معمول به نتیجه قابل قبولی دست یابد. ایده اولیه آن ایجاد نوعی هتل بودکه دارای پیام فرهنگی باشد, افراد علاقمند به هنرها بتوانند یکدیگر را در این مکان در یک محیط غیر رسمی و آسوده ملاقات کنند (تصاویر 40 تا 47). برای این منظور گروه ام.وی.آر.دی.وی.[SUP]35[/SUP] یک ساختمان قدیمی را که قبلاً بعنوان خوابگاه مهاجرین مورد استفاده قرار می گرفت تبدیل به هتل نمود. این هتل شامل 117 اتاق است که در گروههای 1 تا 5 ستاره دسته بندی شده اند. این دسته بندی مربوط به اندازه و دکوراسیون اتاق می باشد و بر این اساس قیمت اتاقها متفاوتند.
طراحی مدرن معماری داخلی هتل بوسیله تعدادی ازهنرمندان سرشناس هلند[SUP]36[/SUP] انجام گرفته است. همچنین ون لیشوت[SUP]37[/SUP] با نصب قطعات سه جزئی پیش ساخته از جنس پلی استر, واحدهای بهداشتی اتاقهای خواب را ایجاد کرده است.





حالتهای ترکیبی برای هتلداران جذابیت بیشتری دارد زیرا بیشتر از یک زمینه برای پشتیبانی مالی هتل و ایجاد جذابیت و افزایش تعداد مهمانان هتل فراهم می شود. یک استراتژی جدید، ساخت و فروش آپارتمان مسکونی در مجاورت یا در ترکیب با ساختمان هتل می باشد. اغلب اعتبار مالی که از این راه فراهم می شود, سرمایه مورد نیاز برای بازسازی هتلهای موجود را فراهم می آورد.
یک مثال دیدنی از این حالت پروژه هرزوگ و دمورن[SUP]38[/SUP] برای توسعه هتل شاتزالپ[SUP]39[/SUP] در سوئیس بوسیله یک برج شامل واحدهای مسکونی و اتاقهای هتل می باشد. (تصاویر 48 – 53)









هتل ریگیبلیک[SUP]40[/SUP] که در سال 1901 در زوریخ احداث شده بود در سالهای 2005-2004 بعنوان بخشی از هتل زوریخبرگ[SUP]41[/SUP] توسط سومی [SUP]42[/SUP] مورد بازسازی قرار گرفت (تصاویر 54 تا 56). علاوه بر یک رستوران, هفت آپارتمان به وسعت 45 تا90 مترمربع برای مهمانان که قصد اقامت طولانی تر را داشتند و محیط های مأنوس تری را به فضاهای بی هویت هتلها ترجیح می دادند, ایجادگردید.
"آپارتمانهای دارای خدمات [SUP]43[/SUP] " می توانند با کاربری هتل ترکیب شوند (یا از آن جدا باشند). مزیت این اتاقهای فراکلاسیک در هتلها, فضای بهتری است که تأمین می کنند و (به لطف آشپزخانه کوچک داخل اتاق) امکاناتی که برای پذیرایی شخصی[SUP]44[/SUP] ارائه می کنند.






می توان مشاهده کرد که امروزه مرز میان هتلها و شبه هتلها [SUP]45[/SUP] کم رنگتر شده است. کار اصلی (سنتی) شبه هتلها شکلهای مختلفی از انواع اقامت, از خانه های تعطیلاتی و سایت های کمپ تا اقامتهای دسته جمعی و خوابگاههای جوانان را در بر می گیرد. یکی از نمونه های آن, خانه هایی است که برای مدت زمانی مشخص به مهمان واگذار می شوند و توسط خدمات نگهداری و نگهبانی با هتل مرتبط می گردند. یک بازار رو به رشد برای تسهیلات پاراهتلها اقامت شهروندان سالمند می باشد.
در زمانهای اخیر, پیش بینی تدارکات برای بخش مجلل, تمایلات جدیدی را ایجاد کرده است, برای مثال گروه هتل کمپینسکی [SUP]46[/SUP], زندگی جدیدی را در ساختمانهای قدیمی آب درمانی در هلینگندم[SUP]47[/SUP] , آلمان ایجاد کرده است (تصویر 58 و59). در زوریخ, نورمن فاستر در حال گسترش دادن گرند هتل دولدر[SUP]48[/SUP] به یک "ریزورت شهری" دارای مرکز کنگره, می باشد (تصویر 60).










هرچند, حضور بی مانع و بدون محدودیت فراوانی و تجمل در هیچ کجا بیش از امارات متحده عربی, قابل مشاهده نیست. هتل برج العرب در دبی نمونه ای از یک پدیده هتل می باشد که از یک هتل پنج ستاره بسیار فراتر رفته است (تصویر 61). از نمونه های عجیب تر پروژه هیدروپلیس طراحی شده توسط یک معمار آلمانی[SUP]49[/SUP] می باشد که پیشنهاد یک ریزورت عظیم در زیر آب در دریای دبی را می دهد. (تصویر 62)







از سوی دیگر, بازار هتلهای ارزان قیمت نیز شاهد دستاوردهای جدیدی می باشد. پس از آنکه هتلهای زنجیره ای ارزان قیمت مانند فورمولا1[SUP]50[/SUP] و اتاپ[SUP]51[/SUP] توانستند با موفقیت اتاقهای استاندارد شده, ساده و مجهز خود را سازماندهی کنند, خط هوایی ارزان قیمت ایزی جت [SUP]52[/SUP] وارد بازار هتلداری و پذیرایی شد. اولین ایزی هتلها در لندن و باسل افتتاح شدند و برخلاف زنجیره های ارزان قیمت، این ساختمانهای جدید در مکانهای جذاب مرکز شهرها قرار گرفته اند. اتاقهای آنها کوچک و به حداقلهای ضروری محدود شده اند, اما از لحاظ طراحی کاملاً قابل قبولند (تصاویر 63 و 64).






یک ایده دیگر نیز در انگلستان با نام "یوتل"[SUP]53[/SUP] توسعه یافت (تصویر 66-68). یوتل ها از سلولهای (اتاقکها) جادار و استاندارد شده ای تشکیل می شوند که می توانند در یک ردیف با هم ترکیب شوند. این فرمی پیشرفته تر از کپسول هتلها می باشد که از سال 1970 در ژاپن شکل گرفتند و در درجه اول برای مسافرین کاری که آخرین قطار به شهرشان را از دست داده اند, پیش بینی شده اند.







یکی از شناخته شده ترین هتلها از کپسول هتلها, گرین پلازا شینیوکو [SUP]54[/SUP] در توکیو می باشد (تصویر 65). که در آن 3 جعبه خواب مینیمال بر روی هم قرار گرفته اند و تنها بوسیله یک پرده از راهرو پوشیده می شوند.






میان ایده های جدید توسعه یافته برای نسلهای جدید, مهمانخانه های اقامتی در سلرینا [SUP]55[/SUP] در نزدیکی سنت موریتز[SUP]56[/SUP] , سوئیس طراحی شده توسط شرکت معماری فانزون[SUP]57[/SUP] در سال 2006 می باشد, که در آن مهمانان می توانند- بنا بر بودجه شان- در کیسه خواب خودشان در یک اتاق 12 نفره و یا در یک خانه کوچک جادار و راحت بخوابند. سیاست مشابهی در رایدرز پالاس هتل[SUP]58[/SUP] در لاکس[SUP]59[/SUP] , سوئیس در سال 2001 توسط رنه میرهوفر[SUP]60[/SUP] , پیش گرفته شد. که در این هتل در کنار اتاقهای 4 تا 7 نفره, فضاهای عمومی و سوئیتهای دو نفره نیز عرضه می شوند (تصاویر 55-58). هتلهای ارزان قیمت, گرایش به داشتن بزرگترین رشد در بازار هتل (حداقل در آلمان) در ده سال آینده دارند. در حال حاضر در آلمان هتلهای ارزان قیمت تنها 3% از بازار را تشکیل می دهند. پیش بینی ها نشان می دهند که این رقم تا سال 2010 به 25% و تا 2015 حتی به 30% خواهد رسید.












______________________________________________________________

ترجمه : مهندس محمود دادمنش - مهندس آویده دادمنش
فصلنامه مهندس مشاور - شماره 42 - زمستان 87

منبع : سایت ِ سطح و صنعت

  1. Ian Schrager
  2. Morgan, Manhattan
  3. Andree Putman
  4. Hudson
  5. Starck
  6. The Hi Hotel By Matali Crasset ,Nice, France
  7. Hotel Straf By Vincenzo de Cotiis, Milan, Italy
  8. Semiramis By Karim Rashid Athens, Greece
  9. Q! , BY The Graft Architectural Team, Berlin, Germany
  10. Duomo, By Ron Arad, Rimini, Italy
  11. Puerta America
  12. Jean Nouvel
  13. Park Hyatt Hotel
  14. Matteo Thun
  15. Radisson SAS
  16. Frankfurt-Bockenheim
  17. John Seifert
  18. Adam D. Tihany
  19. Spa
  20. Business Hotels
  21. Hotel Castell
  22. Hamam
  23. Ben Van Berkel
  24. UN Studio
  25. Spa Bergoase
  26. Mario Botta
  27. Arosa
  28. Tschuggen grand Hotel
  29. Hotel Bellevue , Adelboden
  30. Buchner Brundler
  31. Colosseo
  32. Euro Park Rust, Germany
  33. Colosseum
  34. The Lloyd Hotel
  35. MVRDV
  36. Hella Jongerivs , Richard Hutten & Marcel Wanders
  37. Joep Van Lieshout
  38. Herzog & De Meuron
  39. Schatzalp
  40. Rigiblick
  41. Zurichberg
  42. Burkhalter Sumi
  43. Serviced apartments
  44. (self catering)
  45. Para Hotel
  46. The Kempinski group
  47. Heiligendamm
  48. The Grand Hotel Dolder
  49. Joachim Hauser
  50. Formule 1
  51. Etap
  52. EasyJet
  53. Yotel
  54. Green Plaza Shinjuku
  55. Celerina
  56. St. Moritz
  57. Fanzun
  58. Riders Palace Hotel
  59. Laax
  60. Rene Meierhofer
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sarma jan

عضو جدید
سلام دوستان من.
چنتا پلان هتل 5 ستاره.
بازم چیزی خاستین درخدمتم;):):smile::w10::w14:
 

پیوست ها

  • hotelfivestars(sarma_2011@yahoo.com).zip
    1.3 مگایابت · بازدیدها: 1
  • (sarma_2011@yahoo.com)hotel.rar
    5.6 مگایابت · بازدیدها: 1
آخرین ویرایش توسط مدیر:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
طراحـــــــــــی پذیرش هتل

طراحـــــــــــی پذیرش هتل

ایران هتل - صفحات 46 و 47

آشنایی با مبلمان و دکوراسیون بخش های مختلف هتل - طراحی ِ پذیرش هتل

پذیرش هتل.jpg

.
.
.
.
 

پیوست ها

  • طراحی پذیرش هتل.pdf
    241.6 کیلوبایت · بازدیدها: 1

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
ضوابط و اصول طراحی هتل و متل ( مجتمع های بین راهی )

ضوابط و اصول طراحی هتل و متل ( مجتمع های بین راهی )

هتل از آن دسته مباحثی محسوب میشود که بیشتر به عملکرد بنا توجه دارد تا به فرم آن.
با این وجود نمیتوان از فرم به عنوان یکی از مهمترین عناصر جذب مخاطب فارغ شد.
هتل ها از نظر کیفی به چند دسته ی عمده تقسیم میشوند.
که در زبان عام از آنها به تعداد ستاره تعبیر میشود.
یکی از ایده های مورد استفاده در هتل میتواند تفکیک فضاهای سرویس دهنده و سرویس شونده باشد.
که در کارهای لویی کان میتوان به خوبی آنرا مشاهده کرد.

نکات مهم در طراحی هتل
۱- مسیر حرکت مهمانان، وسایل و کارکنان باید جدا باشد.
۲- به ازای هر اتاق ۶ متر مربع فضای راهرو به عرض ۱٫۵۰ تا ۱٫۸۰ متر لازم است.
۳- زباله ها باید در فضایی مسقف (برای محدود کردن سرو صدا در شب) با ارتفاع سقف ۴٫۳۵ متر انباشته شود.
۴- بخش سرایداری هر طبقه در امتداد راهروهای منتهی به اتاق مهمانان سازمان دهی می شود
۵- برای افزایش بازده بهتر است مسیرهای بین آشپزخانه – تحویل غذا – رستوران تا حد امکان کوتاه باشد.
۶- خدمات مربوط به آماده سازی غذا و نوشیدنی در هتل سه نوع می باشد:
الف: رستورانها و بوفه های شامل فضاهای ضیافت که به آشپزخانه ی ماهواره ای شکل نزدیک هر رستوارن و اتاق ضیافت نیاز دارد و بخش های پذیرایی در اتاق مهمانان هر طبقه وجود دارد.
ب: یک یا دو رستوران و اتاق عملکردی که به یک آشپزخانه نیاز دارد تا بتواند مستقیماً رستورانها و اتاقها را سرویس دهد
ج: حداقل امکانات پذیرایی در هتل، ولی مجهز به رستورانهای جداگانه باشد.
۷- در هتل ها ممکن است دستگاههای فروش سکه ای یا اغذیه فروشی های شخصی نیز وجود داشته باشد.
۸- طراحی آشپزخانه در ۴ مرحله انجام می پذیرد:
الف: آماده کردن طرحی شامل تمام فضاهای اصلی مورد نیاز.
ب: تعیین حداقل و حداکثر تعداد کارکنان لازم برای هر قسمت.
ج: مشخص کردن تجهیزات و لوازم لازم برای هر قسمت.
د: تخصیص فضاها.
در آشپزخانه های هتلهای متوسط به ازای هر صندلی سطحی برابر یک متر مربع فضا نیاز است. این اندازه برای هتل های مجلل به ۱٫۲ متر مربع می رسد.
۹- خدمات رخت شویی هتل ها به سه طریق می باشد.
الف: کرایه ملحفه یا قرارداد با رخت شویی های بیرون از هتل.
ب: یک بخش مرکزی که در داخل هتل و توسط بخش های آن انجام می شود.
ج: رخت شوی خانه در همان مجموعه و ساختمان که توسط هتل اداره می شود.
۱۰- اتاقها بنا به اندازه می توانند شامل فضای نشیمن با صندلی – تلویزیون – میز کار – یخچال – میز برای قراردادن کیف باشند.
۱۱- ابعاد تخت:
تخت دوقلو ۱۰۰× ۲۰۰ سانتیمتر
تخت دونفره ۱۵۰×۲۰۰ سانتیمتر
تخت دو نفره بزرگ ۱۶۵×۲۰۰ سانتیمتر
تخت دو نفره بسیار بزرگ ۲۰۰×۲۰۰ سانتیمتر
۱۲- حداقل فضای مورد نیاز برای اتاقها:
اتاق یک تخته: ۴٫۵۰ × ۴٫۱۰ متر
اتاق دو تخته: ۴٫۵۰ × ۴٫۵۰ متر
به این اتاقها فضایی به ابعاد حداقل ۲٫۵۰ × ۳٫۸۰ متر به عنوان حمام و توالت اضافه می شود.
مساحت / بخش
زیر بنای هر طبقه (درصد)
فضاهای اداری-مدیریتی و دبیرخانه
۱% – ۲%
فضاهای مراقبت و تعمیر
۴% – ۷%
فضاهای خدماتی مانند آشپزخانه-اتاقهای کارکنان-انبارها
۹% – ۱۴%
فضاهای اوقات فراغت- ورزش- فروشگاهها
۲% – ۱۰%
اتاقها–توالت ها–دوشها و حمامها–راهروها و سرویسهای طبقات
۵۰% – ۶۰%
اتاقهای عمومی – فضای پذیرش-سالنها و سرسراها
۴% – ۷%
فضاهای پذیرایی-رستورانها و بوفه ها-فضای مهمانان
۴% – ۸%
فضای ضیافت شامل اتاق سخنرانی و جلسات
۴% – ۱۲%
تسهیلاتی که باید برای معلولین در نظر گرفته شود.
این تسهیلات باید حداقل یک درصد تا دو درصد اتاقها و ترجیحاً در طبقه همکف منظور گردد.
شیبه های ۲۰% – راهرو ها به عرض ۹۱۵ میلیمتر – درها به عرض ۸۱۵ میلیمتر به صورت تمام باز – سرسراها ۴۶۰ میلیمتر عریضتر از در – در کمد ها به صورت کشویی – قفسه ها به ارتفاع ۱٫۳۷ متر – حمام ها با فضای باز اصلی ۱٫۵۲ متر و عرض ۲٫۷۵ متر – میز توالت به ارتفاع ۸۶۰ میلیمتر که فضای لازم برای زانوها ۶۸۵ میلیمتر و ارتفاع آینه از کف ۱ متر – ارتفاع صندلی میز توالت ۴۳۰ میلمتر – کلید ها در ارتفاع ۱٫۲ متر – تختها به ارتفاع ۴۵۰-۵۰۰ میلیمتر – فاصله تخت و مبل ۹۱۰ میلیمتر – اتاقهای استاندارد به عرض ۳٫۶۵ متر.
سطح چشم از صندلی چرخدار ۱٫۰۷ تا ۱٫۳۷ متر است بنابراین میزهای آرایش باید به همین اندازه باشد و فضایی برابر ۶۸۵ میلیمتر برای زانوها داشته باشد. پنجره ها نیز تا حد امکان باید پایین باشد. میله ها و دست آویزها باید به دیوارهای حمام ها و توالت ها زده شود.


هتل
هتل یک واژه فرانسوی و منظور آن مکانی است که تسهیلات لازم برای اقامت کوتاه مدت مسافر را در مقصد یا مسیر حرکت تامین می کند.معادل های فارسی آن عبارت اند از: کاروانسرا، مهمانخانه، مهمان پذیر،زائرسرا و مسافر خانه،که صرفنظر از درجه و کیفیت خدماتی آنها در دنیا پیشینه چندین هزار ساله دارند.این تاسیسات برای کسب و کار و ایجاد درآمد ساخته می شوند، و گرنه اقامت موقت از طریق خیریه، و انواع کم هزینه تری وجود داشته و دارند. میان شیوه مسافرت،سنت و نحوه اقامت موقت رابطه تنگاتنگی وجود دارد.
در قدیم که مردم به دلیل کمبود امکانات کمتر مسافرت می کردند، در مقصد اغلب به منزل خویشان و آشنایان خود فرو می آمدند که این کار در سنت مهمان نوازی ایرانیان همراه با اقتصاد معیشتی آن زمان روش پسندیده و پذیرفته ای بوده است.
اتاق اجاره ای کوتاه مدت در یک واحد مسکونی، چیزی میان مهمان پذیر یا اماکن کم هزینه در ایران و دیگر کشورهاست.این سنت پسندیده در بیشتر روستاها و شهرهای شمالی ایران رایج است و به تقویت بنیه اقتصادی مالک خانه و استفاده بهینه از فضای خالی کمک می کند.در بسیاری از شهرهای توریستی اروپا نیز اجاره دادن اتاق اضافی به توریستها مرسوم است.
در حال حاضر در ایران ایجاد مجتمعهای خدمات رفاهی و بین راهی و کمپینگ جزیی از برنامه زیرساختهای گردشگری است.
هتل به مفهوم یک مجتمع خدماتی با هدف کسب درآمد و سود پدیده تکوین یافته ای است که پیشینه آن به انقلاب صنعتی اروپا بر می گردد،از انقلاب صنعتی تا به امروز دست کم چهار رویداد به رونق صنعت توریسم و هتل سازی و هتل داری کمک کرده است. نخستین عامل، تغییر الگوی تولید و مصرف انرژی از سوختهای گیاهی و حیوانی به زغال سنگ و سپس به انرژی هیدروکربنی از آغاز قرن بیستم( که امکان تحرک انسان را در مقیاس انبوه و سریع فراهم آورد.)ف دوم، تولید انبوه صنعتی و گسترش تجارت، آن هم به مقیاس وسیع.سوم اختراع و رواج خودروی شخصی و ترن و هواپیما و امکان حرکت سریع و آسان تر و نهایتا” افزایش سطح درآمد مردم همراه با کاهش ساعات کار و افزایش اوقات فراغت
متل یا مجتمعهای توریستس بین راهی
امروزه مسافران در مسیر حرکت می توانند در اقامتگاه های بین راهی توقف کنند که متل نامیده شده اند.در گذشته کاروانسراها این نقش را ایفا می کردند.متل از نظر لغوی ترکیبی از هتل و ماشین است.ساده ترین تسهیلات بین راهی قهوه خانه یا رستوران است که گاه تخت برای خوابیدن در اختیار مسافر قرار می دهند.
متل حتی از نظر شکلی هم شباهت بسیار زیادی به کاروانسراهای قدیمی دارد.در کاروانسرا، اتاقهایی که در اختیار مسافر قرار می گرفت دور تا دور محوطه یا حیاطی ساخته می شد که چهاپایان مسافر کش یا بارکش نگهداری یا تیمار می شدند. بهترین متل های امروز دور تا دور یا کنار پارکینگ خودروها ساخته می شوند و دسترسی به اتاق را مستقیما” از پارکینگ میسر می کنند. حتی تشریفات ثبت نام و تسویه حساب مسافر به صورت الکترونیکی انجام می شود و مراجعه مسافر به میز پذیزش ضرورت خود را از دست می دهد. متل بر خلاف هتل از تسهیلات کمتر اما سرعت بیشتری برخوردار است. مسافر میان راهی در جایی توقف می کند که سریع غذا بخورد، استراحت کند و دوباره به راه بیافتد تا در زمان پیش بینی شده به مقصد برسد.مسافر در استفاده از متل حتی همه چمدانهای خود را به اتاق نمی برد، بلکه به بردن یک ساک اکتفا می کند و بقیه اثاث خود را در ماشین باقی می گذارد.به همین دلیل، معمولا” در اتاق متل جایی برای اثاثیه مهمان پیش بینی نمی شود.
اما در هتل، مسافر زمان بیشتری در اختیار دارد و می تواند از همه تسهیلات آن از جمله رستوران، فروشگاهها، سالن ورزشی، آرایشگاه و خشک شویی استفاده کند.
موقعیت مکانی انواع هتل در شکه توریسم
هتل یک واحد اقتصادی است و باید سودآور باشد،مگر اینکه اقتصاد آن به نظام گسترده تری وابسته باشد، مانند هتلی که یک نهاد یا صنعت خاص برای کارکنان و مهمانان خود می سازد و سود دهی مستقیم آن هدف سازنده نیست. اما اگر هتل را یک واحد درآمدزا بدانیم، اقتصاد آن به کل اقتصاد شبکه توریسم گره خورده است و میزان درآمدزایی آن وابسته به رفتار شبکه است و از هر اختلالی که به شبکه وارد شودتاثیر می پذیرد. ذکر دو نمونه از اختلالاتی که به دلیل عوامل فراملی و درونی به شبکه توریسم ایران وارد شده است برای درک این نکته لازم به نظر می رسد.عامل تاثیرگذار برونی را در حال حاظر می توان مشکلات سیاسی ایران با جهان غرب و کاهش سهم ایران از بازار بالقوه توریسم اروپا و آمریکا و حتی خاور دور دانست. نمونه بارز و اخیر عوامل داخلی موثر در سلامت اقتصاد هتلداری، سهمیه بندی بنزین است.هر دو مورد بر ضریب اشتغال هتلها اثر منفی داشته اند. این بحث بسیار مهم ریشه دار و عمیق است. به طور خلاصه می توان اشاره کرد که هرچند هتل سازی و هتلداری یک فعالیت خصوصی است، اما بسترسازی برای صنعت توریسم(ایرانگردی و جهانگردی) در سطح ملی از وظایف دولت و نظام برنامه ریزی است.
نابسامانی در این بسترسازی به عوض رونق توریسم در ایران، به سود رقبای همسایه ما تمام می شود. درآمد حاصل از جهانگردی در کشورهایی که به این صنعت تسلط دارند و می دانند چگونه آنرا اداره کنند با درآمد نفتی ایران رقابت می کند،با این تفاوت که درآمد نفتی متمرکز است، اما درآمد توریستی بین مردم توزیع می شود
جا، ظرفیت و درجه بندی هتل
مجهزترین هتلها قاعدتا” در مراکز شهرهای بزرگ ساخته می شوند، اما ساخت چنین مجتمعهایی در حاشیه شهرها نیز کاملا” متداول است. برای هتلهایی که تسهیلات برگزاری کنفرانس در آنها پیش بینی می شود،یا برای کسانی که از ازدحام مراکز شهری گریزان اند،حاشیه شهرها جای مناسب تری است.امکان یافتن زمین بزرگ تر و ارزان تر برای ساخت پارکینگ و باغ سازی در حاشیه شهرها به مراتب بیشتر از مراکز شهری است.
ظرفیت هتل به کشش بازار توریسم بستگی دارد، تعداد اتاق در یک هتل گاهی به چندین هزار می رسد، که در این صورت هتل خود مانند شهری است که به خدمات متعدد دیگری از جمله دسترسی و حمل و نقل سریع نیاز خواهد داشت.
در طراحی هتل باید به طبقه بندی آن از نظر سطح و کیفیت سرویس دهی در ارتباط با قدرت خرید مهمانان بالقوه آن توجه شود.هتلها امروز از یک طبقه بندی ساده ۱ تا ۵ ستاره استفاده می کنند که ۱ ستاره ارزان ترین و ۵ ستاره گران ترین هتلها است. با تبدیل کاخهای قدیمی هتلهای لوکس تری هم برای ثروتمندان ساخته شده است. در مجهزترین هتلها علاوه بر فضاهای خصوصی(اتاقها، سویتها)،استخر سرپوشیده با آب گرم و متناسب با فصل، سونا، جکوزی،سالنهای بدنسازی و ماساژ، رستورانهای مجهز و گاهی گردان در بالاترین طبقه و همکف، سالنهای کنفرانس و تله کنفرانس و اتاقهای ملاقات خصوصی، همچنین خدمات ارتباطی تلفن، تلویزیون، اینترنت، آلارم، مینی بار در اتاقها و سرویس چای و قهوهف و یخچال در نظر گرفته می شود. سرو غذا در اتاق در تمام ۲۴ ساعت میسر است.هر چه سطح خدماتی و درجه هتل تنزل کند از این سرویس ها کاسته می شود. در مسافرخانه توالتها عمومی می شوند و اتاقهای عمومی تا تخت خوابه ساخته می شوند که مسافران الزاما” یکدیگر را نمی شناسند. مسافرخانه هایی در اطراف بازار تهران تابستانها روی پشت بام خود را با تخت خوابهای تک نفره پر می کنند و مسافر شب خواب که اصراری به خوابیدن در اتاق ندارد، از این تختها با قیمتی ارزان تر استفاده می کند.
در فرودگاهها و روستاهای نزدیک فرودگاههای اروپاف برای مسافران ترانزیت که باید زمان طولانی میان دو پرواز یا دو قطار را بگذرانند، هتلهایی با خدمات محدودتر، به صورت ساعتی در اختیار مسافر قرار می دهند. خدمات عمومی برای این مسافران در سالن ترانزیت فرودگاه وجود دارد. در ژاپن که زمین کم و فضاها مینیاتور هستند، از دهه ۱۹۷۰ به این سو نوعی هتلهای کپسولی موسوم به یوتل (yotel) ساخته شده است که فقط کابین کوچکی برای خوابیدن است و به مسافرانی که از قطار باز می مانند اجاره داده می شود. معماری آنها شبیه قوطی عطاریهای سابق در ایران است. فضاها به صورت تخت خوابهای سه طبقه ای سربازخانه ای ساخته می شوند و تنها پرده ای آنها را از فضای اطراف جدا می کند.
اما در ایران ساخت و اداره هتلهای مدرن از اوایل قرن حاظر متداول شد که گراند هتل در خیابان علاء الدوله (فردوسی کنونی) نمونه شناخته شده ای از آنهاست. زنجیره هتلهای بین المللی مانند هتل هیلتون (استقلال کنونی) و شراتون (هتل هما کنونی) از دهه ۱۳۴۰ به بعد در ایران ساخته شدند که دهه ۱۳۵۰ تا انقلاب اسلامی اوج رونق و فعالیت آنها بود، پس از انقلاب و با وجود کاهش توریسم بین المللی در ایران، ساخت هتلهای چند ستاره در تهران و شهرهای عمده گسترش یافت تا حدی که امروزه ظرفیت هتلها در شهرهای بزرگ بیش از حجم ایرانگردی است و هتلها با کمبود مسافر روبه رو هستند.ساخت زنجیره هتلهای هما همزمان با تربیت کادر هتلداری و خدماتی هتل صورت گرفت.تغییرات غیر ضروری در ساختار اجزای هتلها ـ از جمله تغییر توالت فرنگی به ایرانی و حذف پی سوآر(pissoir) ـ به کاهش کیفیت هتل از دید جهانگرد خارجی انجامید، این حرکت اکنون وارونه شده است.
استفاده از جاذبه های طبیعی و مصنوعی در هتل سازی رواج دارد. سرمایه گذاران هوشمند با طرحهای ابتکاری جاذبه های طبیعی را مضاعف می کنند. ساخت هتل در آب، میان یخها، در برف، در غارهای صخره ای( نمونه ترکیه) در سراسر جهان باب شده است. هتل برج العرب دوبی روی یک جزیره مصنوعی و به شکل بادبان قایق ساخته شده که یادآور فرهنگ این بخش از خلیج فارس است.
تخصیص فضاهای هتل
برنامه توزیع فضا
جلوتر نمونه کاربرد آمار در یک هتل تیپیکال تجاری با ۱۰۰ اتاق، به عنوان راهنما ارائه شده است. اطلاعات و مشخصات کلی هتل را نشان می دهد. در پی آن، اطلاعات مشخ تر مربوط به تخصیص فضاها آمده است. برآورد اولیه ۵۹ درصد فضای مفید و ۴۱ درصد فضای غیر مفید را نشان می دهد که نسبت به آنچه عملا” وجود دارد مناسب تر است.
در مرحله اولیه طراحی، ممکن است تصمیم بر این باشد که ۱۵۰۰ فوت مربع به کافی شاپ اختصاص یابد که باعث حذف اتاق غذا خوری اصلی و کاهش متراژ آشپزخانه اصلی به حدود ۲۵۰ فوت مربع می شود. تالار ضیافت با سه اتاق جانبی آن ممکن است حذف شود یا در صورت اطمینان از وجود تقاضا، در زیرزمین قرار گیرد. رختشویخانه احتمالا” حذف می شود، گرچه در برنامه پیش بینی شده است.
از نظر کارآیی، بهتر است تقزیبا” همه بخشها در طبقه همکف باشند. گرچه برای برابر شدن تقریبی همکف و زیرزمین، بخشهای B برای زیرزمین در نظر گرفته شده اند.
بنابراین همکف با احتساب ۵۰۰ فوت مربع برای پلکان و آسانسورها و با حذف کافی شاپ ۸۰۰ فوت مربعی و کاهش ۲۵۰ فوت مربع از آشپزخانه اصلی، به ۱۰۵۹۰ فوت مربع بالغ می شود. این رقم در مقایسه با تخمین اولیه ۱۰ هزار فوت مربع برای همکف رضایت بخش است.
زیرزمین شامل تالار ضیافت، با حذف رختشویخانه و اختصاص ۲۵۰ فوت مربع به راهروها، جمعا” به ۱۰۴۴۰ فوت مربع مساحت می رسد که تقریبا” با همکف برابر است.
هر طبقه ۱۷ اتاق مهمان دارد و به اضافه ۲ پلکان،شفت آسانسور و رختکن خدمتکارها که معادل ۳ اتاق است، در مجموع فضایی به اندازه ۲۰ اتاق می خواهد. با در نظر گرفتن ۱۰ اتاق در هر طرف راهرو با عرض فرضی تقریبا” ۱۲ فوت،طول هر طبقه در مجموع حدود ۱۲۰ فوت می شود. عرض هر طبقه هم معمولا” ۵۰ فوت است و در نتیجه، مساحت هر طبقه ۶ هزار فوت مربع می شود که برآورد قبلی با عنوان «اطلاعات کلی» آن را تایید می کند. تقسیم فضاها به اختصار به ترتیب زیر است.
تقسیم فضاها
۶ طبقه تیپیکال مهمان،هر کدام ۶ هزار فوت مربع ۳۶ هزار فوت مربع
طبقه همکف،۱۰۵۹۰ فوت مربع ۱۰۵۰۰ فوت مربع
زیرزمین،۱۰۴۴۰ فوت مربع ۱۰۵۰۰ فوت مربع
جمع کل تقریبی زیربنا ۵۷ هزار فوت مربع
شامل:
ـ فضاهای اتاقها
ـ فضاهای عمومی شامل: سرسرا، فضاهای سرو غذا و نوشیدنی، فضای ملاقات
ـ فضای پشتی شامل: آشپزخانه، رختشویخانه و فضای سرویس
سطوح زیربنا در سه بخش مشخص شده اند: زیرزمین(B)،همکف(G) و طبقات اتاقهای مهمان(T).
طبقات مهمان
هدف طراحی کارآمد: حداکثر فضا برای اتاقهای مهمان
برای حداکثر سوددهی، تیم طراحی باید درصد سطوح زیربنای طبقات مهمان را به حداکثر و فضای سیرکولاسیون و خدماتی(محوطه آسانسور،انبار ملافه ها، شوتهای زباله و قسمت دستگاههای فروش ماشینی نوشیدنی و تنقلات) را به حداقل برساند. مسائل زیبایی شناختی را نمی توان نادیده گرفت. اما مقایسه ساده ای میان آلترناتیوهای مختلف با درصد فضاهای اختصاص یافته به اتاقهای درآمدزای مهمان، اغلب می تواند به انتخاب راه حلاهای پر درآمدتر بیانجامد.
تحلیل موارد مختلف هتلهای بلند مرتبه نشان می دهد که شکل ظاهری برخی از آنها کاراتر است. انتخاب یک شکل در مقایسه با شکل دیگر می تواند به معنای ۲۰ درصد صرفه جویی در فضای کلی اتاقهای مهمان و حدود ۱۵ درصد در کل ساختمان باشد.به عنوان مثال، در سه نوع نقشه هتل ـ با دو ردیف اتاق در هر طبقه، برجهای چهارگوش و آتریوم ـ با اتاقهای یک اندازه، مساحت هر اتاق می تواند از ۴۶۰ تا ۵۷۵ فوت مربع متغیر باشد.
مطالعات همچنین نشان می دهد که تصمیمات کوچک بعدی هم بر کارایی گروه بندی نقشه های استاندارد اتاقهای مهمانف سیرکولاسیون یک یا دو ردیفه، دسته بندی آسانسورهای عمومی و خدماتی و دسترسیهای مناسب به اتاقهای انتهایی یا در گوشه(که مشکل ترین مساله طراحی است) تاثیر می گذارد.از آنجایی که اتاقهای مهمان بخش عمده هتل را تشکیل می دهند، طراح باید معیارهای کمی را برای طراحی کارآمد آنها در نظر بگیرد.
کارایی نسبی طبقات مهمان را می توان مستقیما” با محاسبه درصد کل زیربنای تخصیص یافته به اتاقهای مهمان سنجید که از کمتر از ۶۰ درصد در نقشه غیر کارای آتریوم تا بیش از ۷۵ درصد در نقشههایی با دو ردیف اتاق بسیار فشرده در هر طبقه متغیر است.بی تردید هرچه این درصد بیشتر باشد انتخابهای بیشتری برای سازنده و معمار فراهم می شود، مثلا” اتاقهای مهمان اضافی و اتاقهای بزرگتر با سرمایه یکسان می تواند ساخته شود؛ یا کیفیت مبلمان و سیستمهای خاص ساختمانی بهتر شود؛ یا سایر فضاهای عملکردی هتل بزرگتر شود؛ یا کل هزینه پروژه و ساخت به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد.
بخشهای بعدی شامل توضیحاتی درباره اشکال اصلی اتاقهای مهمان و تصمیماتی است که بیشترین تاثیر را درطراحی نقشه های مقرون به صرفه برای اتاقهای مهمان دارند. این تصمیمات در برخی نقشه ها شامل تعداد اتاقها در هر طبقه و در بعضی دیگر مثلا” محل قرار گیری حفره آسانسور است، در حالیکه در برخی موارد، شکل ساختمان مهمترین موضوع است و در مجموع، کاراترین اشکال آنهایی اند که حداقل فضای سیرکولاسیون را دارند،یعنی سازه هایی با دو ردیف اتاق در راهروی هر طبقه یا برجهایی با هسته مرکزی فشرده.


طراحی طبقات
ـ طرح به گونه ای سازماندهی شود که اتاقهای مهمان حداقل ۷۰ درصد از زیربنای ناخالص طبقات را به خود اختصاص دهد.
ـ آسانسورها و پلکانها به جای دیوار خارجی در فضای داخلی قرار گیرند.
ـ نقشه راهرو با هدف تسهیل حرکت مهمانان تهیه شود.
ـ سرسرای آسانسور در بخش میانی سازه قرار گیرد.
ـ ماشینهای عرضه یخ و نوشیدنی های خنک نزدیک آسانسورهای عمومی قرار گیرند.
ـ آسانسور خدماتی، انبار ملافه ها و شوتهای زباله در قسمت مرکزی قرار گیرند.
ـ پهنای راهرو حداقل ۵ فوت باشد،۵ فوت و ۶ اینچ مناسب تر است.
ـ فاصله اتاق مهمان تا پله های فرار حداکثر ۱۵۰ فوت(اگر به طور کامل از سیستم آب پاش استفاده می شود) یا براساس مقررات محلی باشد.
ـ اتاق مهمان برای صرفه جویی در لوله کشی به صورت پشت در پشت باشد.
ـ اتاقهای مهمانان معلول در طبقات پایینی و نزدیک آسانسورها قرار گیرد.
طراحی اتاقهای مهمان که اغلب سه چهارم از کل هتل یا بیشتر است، عامل مهمی در کارایی همه پروژه ها است.
اهداف طراحی که به معمار کمک می کند موفقیت نسبی هر ایده طراحی معین را ارزیابی کند، شامل مفاد فهرستهای کنترل هم می شود.
کف(دال،slab )
شکل مربوط به کف(تصویر۱)شامل طرحهایی است که عمدتا” افقی اند و راهروهایی با یک یا دو ردیف اتاق در هر طبقه دارند.متغیرهای طراحی کم اند و عمدتا” مربوط به شکل(مستقیم یا L شکل)،طراحی هسته و محل قرارگیری پلکانهای فرار هستند.معمار باید به موارد زیر توجه کند:
ـ بارگذاری در راهرو: با توجه به شرایط سایت،آیا اتاقها در راهروهایی با یک ردیف اتاق در یک طرف، حداکثر دید را دارند یا در وضعیتهای دیگر؟
ـ شکل: کدام شکل به خصوص(مستقیم،کج،L،پیچ و خم دار،حیاط یا اشکال دیگر) بهترین دید را دارد؟
ـ محل قرارگیری هسته: آیا هسته های عمومی و خدماتی باید یکی باشند یا جدا،و در کجای برج قرار گیرند؟
ـ طراحی هسته: بهترین راه سازماندهی آسانسورهای عمومی و خدماتی، انبار ملافه ها،شوتها و محل استقرار دستگاههای فروش ماشینی چیست؟
ـ محل قرارگیری پلکان: پلکانهای فرار کجا باید قرار گیرند؟
بالاترین میزان کارایی نقشه کف در اساس منوط به دو ردیفه بودن اتاقها در راهروهاست. طرحهایی با یک ردیف اتاق برای تعداد اتاق یکسان، ۴ تا ۶ درصد بیشتر زیربنا نیاز دارند. مثلا” فقط وقتی عوامل خارجی، مثل سایتی با ابعاد باریک یا یک منظره فوقالعاده ایجاب می کند، راهروهایی با یک ردیف اتاق باید مدنظر قرار گیرند.
اگرچه در طراحی کف، نقشه هایی با دو ردیف اتاق در هر طبقه کارآمدترین اند، معماران با تجربه در هتل سازی و کارکنان شرکتهای مدیریتی هتل شیوه هایی برای تراکم بیشتر نقشه ها پیدا کرده اند.
شکلهایی که حفره های آسانسور و خدمات را در گوشه های داخلی قرار می دهند امتیازاتی چند دارند. آنها تا حد کمی از زیربنای سطوح، غیر از اتاقهای مهمان، و تا حد زیادی از حجم هندسی ساختان می کاهند و امکانات معماری جالب تری را فراهم می کنند. به عنوان مثال طرحهایی با «کف روی هم لغزیده» با صرفه تر است، زیرا در آنها هسته های عمومی و خدماتی یکی می شوند و در ضمن،هیچکدام از اتاقهای مهمان از محیط هندسی ساختمان بیرون نمی مانند. شکل «خم دار» که در زاویه ها انحنا می یابد، سرسراهای آسانسور جذاب و زیربناهای خدماتی متراکم را به وجود می آورد و راهروهای بلند را خرد می کند.
طراحی هسته به دلیل نیاز به اتصال آسانسورهای خدماتی به بخش خانه داری و دیگر فضاهای پشتی مشکل است و اغلب وجود دو فضای پشتیبانی جدا و با فاصله از هم را ضروری می کند، با این حال در بسیاری از هتلها آنها در یک فضا قرار می گیرند.
یک هدف مشترک عبارت است از استقرار آسانسور در بخش میانی کف تا از فاصله راه رفتن بکاهد. به جای ادغام سیرکولاسیون عمودی در بدنه برج، طراح ممکن است هسته را به انتهای ردیف اتاقها اضافه یا از نمای اصلی دور کند.
جانمایی عملی هسته عامل تعیین کننده دیگری در کارایی طرحهای تیپیکال(نمونه وار) است. در اغلب نقشه های کف، هسته های عمودی به فضایی معادل ۲ تا ۴ دهانه سازه ای نیاز دارد.
معمولا” مساحت می تواند به حداقل برسد.اگر بخشهای خدماتی به جای آنکه کنار آسانسورهای عمومی قرار گیرند پشت آنها قرار گیرند، قطعا” تعداد کمتری از دهانه های مربوط به اتاق های مهمان جابه جا می شود . بی تردید وقتی هسته کمترین تعداد اتاق مهمان را جابجا کند، کارایی طرح بیشتر می شود .
اما جای تعجب دارد که اغلب درجانمایی های کارآمدتر، یک سرسرای آسانسور مجزا هم دیده می شود که ضمن ایجاد یک فضای ورودی جذاب و کم کردن سروصدا وازدحام منتظران آسانسور که از اتاق های مهمان بیرون می آیند،اغلب اتاقهای کج و کوله کمتری دارند و در خیلی از مقررات ساختمانی الزامی اند. بنابراین، کارایی در جانمایی و ادغام موفقیت آمیز آسانسورهای عمومی، آسانسورهای خدماتی، انبار ملافه ها،شوتهای زباله ها و محل استقرار ماشینهای فروش نوشیدنی و تنقلات در یک هسته عمودی متراکم می انجامد.
معمول ترین محل استقرار پلکانهای فرار دو انتهای راهرو،به مثابه بخشی از هسته های آسانسور یا در محدوده حمام بعضی اتاق هاست،که متراژ ابعاد اتاقها را کاهش می دهد. در نتیجه این اتاقها به طراحی دقیقی نیاز دارند یا با اتاقهای دیگر ترکیب می شوند تا به شکل یک سوئیت درآیند.ترکیب پلکانها با یک یا دو حفره آسانسور نسبت به زمانی که آنها در انتهای ساختمان باشند،به طرح کلی کارآمد تری می انجامد.
یکی از عوامل محدود کننده تعداد اتاقها در طبقه مهمان،مفاد مقررات معمول ساختمانی است، مثلا”
اینکه فاصله بین خروجی پلکانها نباید بیشتر از ۱۵۰ فوت باشد. بنابراین، هدف از تکرار در طبقات اتاقهای مهمان این است که به پلکان فرار سوم نیاز نباشد. معماران با تجربه هتلها برای افزایش مساحت کف، اضافه کردن اتاقها، و بازی با پلکانها و راهروها برای افزایش کارایی کلی ساختمان تکنیکهایی را یافته و تکمیل کرده اند.
نقشه های ساختمانی بلند مرتبه
دومین گروه اصلی نقشه های طبقات اتاقهای مهمان، برجهای عمودی است، که معمولا” با یک هسته مرکزی محصور در میان راهروها و اتاقهای مهمان سازماندهی می شوند. معماری نمای خارجی برج هم بسته به شکلهای هندسی نقشه ها: مربع، ضربدری، دایره ای یا مثلث بسیار متفاوت می شوند. ملاحظات طراحی برجها حاوی مسائل مشابهی برای طراحی هستند:
ـ تعداد اتاقها: چند اتاق مهمان در یک جانمایی خاص، از نظر اقتصادی به صرفه است؟
ـ شکل: کدام شکل کاراتر است و اجازه می دهد ترکیبی متنوع از اتاقها داشته باشیم؟
ـ راهرو: دسترسی راهرو به اتاقهای گوشه ای چگونه میسر می شود؟
ـ جانمایی هسته: آسانسورها، انبارها و پلکانها چگونه سازمان یافته اند،با حداقل فاصله میان پلکانها؟
برخلاف دیگر اشکال، انتخاب برج محدودیتهای خاصی در تعداد اتاقهای هر طبقه به وجود می آورد.
در اغلب موارد،برجها بر حسب ابعاد اتاق مهمان، تعداد طبقات و اندازه هسته بین ۱۶ تا ۲۴ اتاق دارند. با ۱۶ اتاق، هسته فقط برای ۲ یا ۳ آسانسور، پلکانهای فرار و حداقل فضای انباری جا دارد. از طرف دیگر، با بیش از ۲۴ اتاق، محیط هندسی جاداری پدید می آید و فضای زیاد هسته مرکزی از میزان کارایی می کاهد.
در اغلب اشکال ساختمانی، کارایی با افزودن اتاق در هر طبقه، از طریق کمی بزرگتر کردن هسته و سرویسها افزایش می یابد. در مورد برجها عکس این مورد صحیح است.بررسی تعداد زیادی از نمونه های موجود نشان می دهد که هرچه تعداد اتاقهای هر طبقه کمتر باشد، جانمایی کاراتر است، زیرا هسته الزاما” خیلی فشره می شود و در نتیجه، مساحت راهروها به حداقل کاهش می یابد. طرحهای ناکارا اغلب در نتیجه افزودن تعداد اتاق و امتداد راهروهای یک طرفه به همه گوشه های ساختمان به وجود می آید.
شکل برج تاثیر مستقیمی بر ظاهر سازه و مقیاس پذیرفته شده آن دارد. همچنین کارایی طرح به دلیل ویژگی مهم دسترسی راهروها به اتاقهای گوشه در برجهای مستطیل شکل و به دلیل اتاقهای سه گوش و حمامهای مهمان در برجهای دایره ای ارتباط مستقیمی با شکل دارد. این نقشه ها که سیرکولاسیون را به حداقل می رسانند و در ضمن اتاقهای گوشه غیر متعارفی به وجود می آورند، بهترین طرح معماری و طراحی داخلی را دارند.
در برجهای استوانه ای، میزان کارایی به جانمایی اتاقها و طراحی هسته بستگی دارد. معمولا” محیط هندسی اتاقهای سه گوش مهمان حدود ۱۶ فوت است، در صورتی که ابعاد راهرو ممکن است کمتر از ۸ فوت باشد. بنابراین، مهارت طراح را برای طراحی حمام، رختکن ورودی و کمد دیواری به چالش می کشد.
اگرچه طراحی هسته در در برجهای مستطیل شکل و همچنین در برجهای دایره ای نسبت به تنظیم اتاقهای مهمان اهمیت کمتری دارد، ولی مسائل مشخصی باید حل شوند. معمولا” هسته در مرکز قرار می گیرد و عناصر عمودی، به شکل متراکمی گروه بندب می شوند. در هتلهای کوچکی که هر طبقه فقط ۱۶ اتاق دارد، معمولا” سرسرای جداگانه آسانسور در نظر گرفته نمی شود(گرچه در اغلب مقررات ساختمانی الزامی است) و مهمانهای اتاقهای روبه روی آسانسورها باید سروصدای افراد منتظر آسانسور را تحمل کنند.
در هتلهای بزرگتر که هر طبقه ۲۴ اتاق دارد، ترتیب قرارگیری نادرست اتاقهای مهمان اغلب هسته های مرکزی بیش از حد بزرگی به وجود می آورد و فضای راهرو ممکن است بزرگ تر از حد مورد نیاز آسانسورها، پلکانها و فضاهای خدمات شود.بعضی هتلها برای توجیه فضای زائد،«سرسراهای هوایی» یا اتاق کنفرانس به هر طبقه اضافه می کنند.متاسفانه این راه حلها فقط نشان دهنده ایده طراحی نامناسب طبقات اتاقهای مهمان است. طراحی کارامد برجها نیازمند طراحی همزمان هسته و اتاقهای مهمان اطراف آن و فشرده کردن هردو، تا حد امکان است.
طرحهای دارای آتریوم
سومین گروه طرحهای آتریوم دار است که در سال ۱۹۶۷ جان پورتمن معمار برای هتلی در آتلانتا دوباره آن را مطرح کرد.آتریوم در گذشته در هتلهای دنور براون پالاس و سانفرانسیسکو پالاس استفاده شده بود. در شکل اصلی آتریوم، اتاقهای مهمان در یک طرف راهرویی قرار می گیرند که شبیه به بالکنهای باز در بالای فضای سرسرا هستند. در اینجا معمار باید به نکات زیر توجه کند:
ـ چه شکلی باید برای اتاقهای مهمان باید استفاده شود؟
ـ ترتیب قرارگیری آسنسورهای مهمان استاندارد چگونه باید باشد؟
ـ هسته خدمات و پلکانها کجا باید قرار گیرند؟
علاوه بر سرسرای باز، مشخصه دیگر ساختمانهای آتریوم دار نقشه طبقات اتاقهای مهمان است. در حالیکه در نمونه اصلی یک نقشه مربعی با آسانسورهای شیشه ای است که مسافران در حین حرکت آسانسور، منظره فعالیتهای سرسرا را که مرتبا” تغییر می کند، می بینند، ولی آتریومهای جدید به دلیل محدودیتهای سایت، اشکال نامنظمی پیدا می کنند. شکل و شمایل خاص دادن به ساختمان، تصویری یگانه از هتل می سازد که هدف اولیه اغلب سازندگان و معمارانی است که شکل اتریوم را انتخاب می کنند، در عین حال که می دانند این نوع نقشه و قرار گرفتن اتاقها در یک طرف از راهروها حداقل کارایی را دارند.
در واقع همه هتلهای آتریوم دار آسانسورهای شیشه ای دارند که هم سرسرا را می توان دید و هم تحرکی در فضا پدید می آورد. اغلب، اینها روی یک پل یا سکوی الحاقی قرار می گیرند و بدین ترتیب حجم سیرکولاسیون در هر طبقه را افزایش می دهند. در بعضی موارد، آسانسورهای شیشه ای در مقابل آسانسورهای معمولی قرار می گیرند که دو تجربه کاملا” متفاوت اند.
آسانسورهای خدماتی و فضاهای پشتیبانی خانه داری و پله های خروج معمولا” در دو انتهای جناحها قرار می گیرند و تاثیر زیادی روی کارایی نقشه های هتل ندارند. با توجه به امکان پذیر نبودن تحقق ۶۰ درصد فضای مفید اتاقهای مهمان، معماران همواره در پی به دست آوردن اعتبار برای خود از طریق استفاده از آتریوم و در عین حال افزایش کارایی بوده اند.تکنیکی که در چند مورد موفق بوده، ترکیب فضای آتریوم با جناحهایی با دو ردیف اتاق بوده است. این تکنیک به طرزی موثر هیجان معمار را برای طراحی ساختمانی با آتریوم، در مقیاس کوچک تر و شخصی تر برای معمار، با امتیازات کارایی نقشه هایی با دو ردیف ترکیب می کند
منبع :پرشین کد
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
بررسی استانداردهای کلان طراحی هتل

بررسی استانداردهای کلان طراحی هتل

به طور کلی هتل مکانی است که در آن امکان اقامت موقت و خدماتی همچون استخر، رستوران، سالن جشن ها و .....ارائه می شود.قدمت هتل به دوران تمدن های بزرگ باستانی باز می گردد.در ایران، بین النهرین و روم باستان مکان هایی بوده اند که اجداد هتل های امروزی محسوب می شوند.واژه هتل ریشه فرانسوی دارد و به معنی ((خانه شهری)) یا بنایی است که مراجعه کننده بسیاری دارد.
اگر چه امروز انواع مختلفی از هتل وجود دارد که هرکدام کاربری های متنوع و متفاوتی ارائه می کنند،ولی عملکرد اصلی هتل بدون توجه به تعداد اتاق های آن یکسان است و نسبت به دوران باستان نیز تغییراساسی نکرده است.یک هتل امروزی شامل فضایی برای استراحت ،فضای عمومی(سرسرا)،خدمات جنبی مثل رستوران،حمام،صندق امانات،پارکینگ و بوتیک های کوچک برای خرید لوازم مورد نیاز مسافران است.در ایران کاروانسراها عملکرد مشابه هتل داشته اند.باید به خاطر داشت که در گذشته به جای آنکه یک بنا همه ی کاربری های مورد نیاز مسافران را داشته باشد، کاربری ها به صورت مجموعه های خدماتی با معماری بسیار شاخص و چشمگیر ساخته می شده اند.
هر هتل از دو بخش مجزا تشکیل می شوند.بخش اول در اختیار مراجعان و بخش دوم در اختیار کارکنان است.این بخش ها در عین حال که باید کاملا منفک از هم باشند و بخش خدمات هرگز در معرض دید مراجعان قرار نگیرد.ارتباط دو بخش هم باید بسیار سریع و آسان باشد.در بخش اول ،فضاهای اقامتی(اتاق،آپارتمان و سوئیت)و فضاهای عمومی شامل سرسرا،رستوران،فضاهای تفریحی و ورزشی،مغازه ها،بخش مدیریت و پزیرش،پارکینگ و ......قرار دارند و در بخش دوم،انبارها،آشپزخانه،رختش ویخانه،فضاهای تاسیساتی،بخش تعمیرات و نگهداری و... یکی از ویژگی های هتل و بخصوص هتل های بزرگ خودکفا بودن است.امروزی ها نسبت به گذشتگان امکانات مالی بیشتر ولی وقت کمتری برای استراحت و فراغت دارند.ازاینرو هتل ها باید حداکثر خدمات را در حداقل زمان فراهم کنند.
یکی دیگر از عوامل مهم در تراحی هتل ها سهولت جهت یابی است.بسیاری از مراجعان هتل ها برای بار اول به آن مکان قدم می گذارند و مدت کوتاهی در آن سیر می کنند.آرایش فضاها و معماری داخلی باید چنان باشد که مسیرها در یک نگاه قابل شناسایی باشد.وگرنه در مجموعه پیچیده ی هتل افراد دچار سردرگمی می شوند و کاربری های مورد نیاز خود را نمی یابند. مهم ترین کاربری ها برای شناسایی سریع،پذیرش،آسانسرها،اتاق ها،صندق،رستوران و پارکینگ هستند.

در طراحی هتل ها باید به عوامل مهم رفاه فیزیکی(درجه حرارت،روشنایی،ارگونومی و دسترسی)، آسایش روانی(فضاهای هتل حس امنیت،آرامش،صمیمیت،شفافیت و کیفیت را القا کند) و لذت زیبایی شناختی(هماهنگی عناصر معماری و معماری داخلی،رنگ آمیزی و نور پردازی مناسب،چشم اندازها و فضاهای سبز و زیبا و...) وجود کاربری های تفریحی متنوع(استخر، سالن های بازی،تلویزیون،فیلم های ویدئویی،سالن ورزشی،رستوران های مختلف با غذاهای متنوع)و کاربری های مکمل مورد نیاز(اتصال به اینترنت،تحویل نشریات روز،آرایشگاه و...)توجه کرد تا اقامت در هتل دلزدگی ایجاد نکند و مراجعه با علاقه ی بشتری به هتل مراجعه کنند.
فضاهای مورد نیاز برای طراحی هتل 5 ستاره عبارتند از:

  • سرسرای ورودی:شامل پیشخوان(اطلاعات،پذیرش مجهز به سیستم رایانه،رزرو اتاق،صندق دار،) صندق امانات،اتاق نگهداری موقت چمدان های مهمانان،محل انتظار،سالن نشیمن(لابی)با امکانات پذیرایی(نوشیدنی سرد و گرم)محلی برای تماشای تلوزیون،سرویس بهداشتی مردانه و زنانه.
  • اتاق یک نفره با تخت خواب
  • اتاق دونفره یک تخته
  • اتاق دو نفره دو تخته
  • گنجه توکار برای اتاق ها
  • سرویس بهداشتی برای تمام اتاق ها شامل دستشویی، توالت و وان یا زیر دوش مجهز به دوش دیواری
  • سوئیت شامل اتاق خواب،فضای نشیمن مجهز به تلوزیون و میز تحریر،آبدارخانه کوچک با کابینت در محل مناسب به صورت باز و بسته و مجهز به هود،فر برقی،یخچال و سرویس بهداشتی(توالت و وان یا زیر دوش مجهز به دوش دیواری یا متحرک)
  • آپارتمان به تعداد مورد نیاز شامل اتاق های خواب،سالن پذیرایی و ناهارخوری مجهز به تلوزین و میز تحریر،آشپزخانه مجهز به هود،فر برقی،یخچال و سرویس بهداشتی،انباری،اتاق همراه(در صورت نیاز)
  • بالکن به چشم انداز دریا- پارک- ساحل...
  • سالن رستوران
  • آشپزخانه مجهز و شامل قسمت های آماده سازی،تهیه غذاهای سرد و گرم،شستوشوی ظروف
  • آبدارخانه متناسب با ظرفیت سالن رستوران
  • فضایی بعنوان ***** بین رستوران و آشپزخانه
  • سرویس های بهداشتی مجزای زنانه و مردانه با *****(پیش ورودی)در مجاورت سالن رستوران
  • سالن چای خانه(کافی شاپ)و آبدارخانه مخصوص
  • مغازه های مختلف(صنایع دستی،عطریات،عتیقه فروشی،نمایشگاه،سوپرمارکت، غذاهای محلی و...)
  • غرفه فروش فیلم،اسلاید،کتاب،مجله،روز نامه و...
  • تاکسی و دفتر خدمات تاکسیبرای مهمانان مهمانخانه
  • باجه امور بانکی و ارزی
  • باجه دورنویس،تلتکسپست و تلفن
  • غرفه شیرینی و شکلات
  • محل برگزاری نمایشگاه های هنری
  • امور اداری(اتاق مدیر،معاون،حسابداری،کارگز ینی و...)
  • واحد مسکونی مدیر
  • آبدارخانه در طبقات جهت استقرار دستگاه های یخ ساز،آب سردکن و...
  • خانه داری در طبقات جهت نگهداری پتو،ملحفه و...
  • پله خدماتی و محل اسقرار آسانسور نفربر و آسانسور حمل بار
  • پله فرار
  • راهروها
  • حیاط خلوت ها
  • محوطه(فضای باز)
  • فضای سبز
  • پارکینگ
  • تلفن عمومی با کابین مخصوص
  • نمازخانه مردانه و زنانه مجزا با پیش ورودی(کفش کن)
  • وضو خانه و سرویس بهداشتی نزدیک به نمازخانه
  • سالن اجتماعات و جشن ها با ورودی مستقل(از خیابان یا محوطه مهمانخانه) و با سرویس جداگانه مردانه و زنانه
  • سالن کنفرانس
  • اتاق مطالعه و کتابخانه
  • فوریت های پزشکی و کمک های اولیه
  • اتاق استراحت کارکنان
  • غذا خوری خصوصی برای کارکنان
  • محلی برای بارانداز جهت تحویل و توزین مواد غذایی و نیازمندی های مهمانخانه
  • انبار مرکزی نگهداری مواد غذایی
  • انبار ظروف و لوازم مخصوص آشپزخانه و رستوران
  • انبار وسایل فنی و تاسیسات
  • رختشوی خانه مجهز به ماشین های آبشویی،غلطک و پرس اطوکشی
  • موتورخانه حرارت مرکزی و تهویه مطبوع
  • استخرسرپوشیده،سونا،جکوزی و ...
  • زمین تنیس،بدمینتون و امثال آن
ابعاد و اندازه های استاندارد
اتاق ها:
حداقل تعداد اتاق برای هتل های 5 ستاره 100 عدد می باشد.
حداقل مساحت اتاق یک نفره با تخت خواب به ابعاد 1 متر در 2 متر و بدون احتساب فضای حمام و راهرو و ورودی، 14 متر مربع در نظر گرفته می شود.
حد اقل مساحت اتاق 2 نفره یک تخته با تخت خواب به ابعاد 1.5 در 2 متر و بدن احتساب فضای حمام و راهرو و ورودی 17 متر مربع می باشد.
تبصره:حداقل 30 درصد از تعداد کل اتاق های مهمان باید 2 نفره باشد.
حداقل مساحت اتاق 2 نفره 2 تخته با تخت خواب به ابعاد 1 در 2 متر بدون احتساب فضای حمام و راهرو و ورودی، 18 متر مربع است.
کلیه اتاق ها باید دارای موارد زیر باشد:

  • نور طبیعی
  • ارتفاع کف پنجره حداکثر 1 متر
  • سطح پنجره مناسب با اقلیم
  • گنجه تو کار با عمق حداقل 60 سانتیمتر و ارتفاع 2 متر و طول 1.6 متر
  • درصدی از سرویس های اتاق ها باید توالت فرنگی داشته با شند.(در صورت نصب توالت فرنگی نصب بیده ضروری است)

سرویس های بهداشتی در کلیه اتاق ها سامل دستشویی،توالت و وان یا زیردوش دیواری به مساحت حداقل 4 متر مربع در نظر گرفته می شود.
دیوارهای مشترک بین دو اتاق جهت جلوگیری انتقال صوت باید به صورت دو جداره با آجر سفالی تیغه مجوف یا مشابه هر کدام به ضخامت حداقل 9 سانتیمتر اجرا شود.
مساحت:
حداقل مساحت زمین جهت احداث هتل 5 ستاره 2500 متر مربع باید در نظر گرفته شود.
حداکثر نسبت زیربنای هر طبقه(به استثنای زیرزمین و پارکینگ) به مساحت زمین60 درصد در نظر گرفته می شود.
نصف مساحت محوطه باید به فضای سبز اختصاص داده شود.
پارکینگ:
از هر خیابان یا کوچه مجاور فقط یک ورودی سواره باید لحاظ گردد،مگر آنکه طول زمین بیش از 30 متر باشد که در این صورت می توان تعداد ورودی سواره را افزایش داد.
حداقل ارتفاع ورودی پارکینگ 2 متر است.
حداقل عرض رامپ جهت دسترسی به پارکینگ برای حداکثر 30 واحد پارک 3.5 مترمربع
بوده و برای دستذسی به پارکینگ برای بیش از 20 واحد این عدد 5 متر در نظر گرفته می شود و یا دو راه ورودی و خروجی مستقل هر یک به عرض 3.5 متر لحاظ می گردد.
فضای لازم برای هر پارک اتومبیل 3 متر در 5 متر محاسبه شده و برای دو اتومبیل کنار هم 5 متر در 5 متر مناسب است. عرض مسیر مانور اتومبیل نیز 0.5 متر است.م

ساحت فضاهای خرد و کلان
- حداقل مساحت سالن نشیمن(لابی) به نسبت هر اتاق 2 متر مربع بوده و از 200 متر مربع کمتر نباشد.
- امور اداری یا در طبقه همکف و یا حداکثر در یک طبقه اختلاف سطح از همکف و در محلی مناسب سازماندهی شود.
- تلفن عمومی حداقل 3 دستگاه نزدیک سرسرای ورودی پیش بینی شود.
- مساحت سالن و رستوران به ازای هر اتاق حداقل 1.8 متر مربع در نظر گرفته می شود.
- حداقل نسبت مساحت آشپزخانه به رستوران 60 درصد است.
- در صورتی که در یک مهمانخانه،اتاق های مرتبط(کانکت) در نظر گرفته شود هر کدام از اتاق های مرتبط باید به تنهایی کلیه ضوابط و شرایت مورد نیاز یک اتاق مستقل را داشته و درب ارتباطی بین دو اتاق باید مضاعف(دو در) باشد.
- واحد مسکونی مدیر: در صورت پیش بینی باید حدی المقدور مستقل از ساختمان مهمانخانه و بصورت مجزا در محوطه دور از دید مستقیم مهمانان و کارکنان در نظر گرفته شود.در صورت عدم امکان می توان به صورت سوئیت یا آپارتمان مستقل در ساختمان مهمانخانه با ورو دی جداگانه در نظر گرفته شود.
- پیش بینی بالکن در صورت وجود چشم انداز زیبایی نظیر دریا،جنگل،پارک و ...
- پیش بینی محل مناسب در طبقات برای ارائه خدمات به اتاق ها که این محل فقط با یک در به راهروی طبقات ارتباط داشته و شامل 3 فضای مجزا به شرح زیر می باشد:
فضای اول به عنوان آبدارخانه که به وسیله درب مذکور به راهروی طبقات ارتباط داشته و محل استقرار ماشین یخ ساز و آب سردکن می باشد.فضای دوم به عنوان خانه داری که به وسیله یک در به آبدارخانه مرتبط شده و برای نگهداری پتو و ملحفه و... در نظر گرفته می شود.فضای سوم نیز پله خدماتی و محل استقرار آسانسور محل بار است که این پله و آسانسورها به آشپزخانه منتهی گردیده و در طبقات به وسیله یک در به خانه داری منتهی می شود.
- فضای ورودی به پله و آسانسورهای نفربر باید متناسب و وسیع در نظر گرفته شود.
- پیش بینی پله فرار در محل مناسب و مطابق اصول ایمنی برای ساختمان های بیش از 2 طبقه بر روی همکف.
تبصره1:پله فرار باید به صورت باز(در فضای باز) تا به صورت بسته با دو درب ایمنی پیش بینی شود.
تبصره2:حداکثر فاصله پله فرار از دورترین اتاق نباید از 30 متر بیشتر باشد و باید در طبقه همکف و محوطه باز و یا معبر عمومی منتهی شود .
-عرض راهروها با ید متناسب با طول بوده و در هر صورت تا 18 متر طول نباید دارای عرض کمتر از 2 متر باشد.
تبصره:برای تامین نور طبیعی و تهویه راهروها باید حتی الامکان در انتهای راهروها و یا دیوارهای جانبی پنجره به فضای خارج پیش بینی شود.
-در صورت در نظر گرفتن اتاق مهمانان در در طرف راهرو درب ورودی اتاق ها حتی الامکان نباید روبروی یکدیگر قرار گیرند.
- در صورتیکه اتاق های مهمان از نور حیاط خلوت استفاده می کنند حداکثر تا 4 طبقه نباید عرض حیاط خلوت از 3 متر کمتر و مساحت آن از 12 متر کمتر نباشد و به ازای هر طبقه بیش از 4 طبقه 25 سانتیمتر به عمق فضای مقابل پنجره ها باید اضافه شود.

منبع:وب کا
 

zahraa.m

عضو جدید
بررسی مسائل فنی هتل

بررسی مسائل فنی هتل

بخش اول : مسائل فنی
سازه های بنا
سیستم های سازه ای
طراحی سازه متاثر از عوامل زیادی می باشد ارتفاع و ابعاد ساختمان ، استحکام و مقاومت خاک زمین و میزان نیاز به فضاهای بزرگ و یک پارچه ویا نیاز به زیر زمین به وضوح مسائل مهمی هستند .تنوع امکانات در نحوه بیان معماری نیز تاثیر گذار است.
انتخاب سیستم سازه به 2 دسته اصلی تقسیم می شود:
1-ساختار دیوارهای باربر آجری یا پانلی .
ساختار های اسکلتی با طبقات ساخته شده با تیرها یا دالها که با قاب های متشکل از ستون ها و هسته های سازه ای نگهداری می شوند.
جدول نمونه بارهای تاثیر گذار بر طراحی
فضا
شدت بار توزیع شده KN/M
بارهای متمرکز بر 300 میلیمتر مربع KN
اتاق ها ، حمام ها
2/0
1/8
رستوران ها، نشیمن ها
2/O
2/7
ادارات- عمومی
2/5
2/7
راه روها،پله ها(1)
3/0
(2)
آشپزخانه و رختشویخانه(2)
3/0
4/5
اتاق های کامپیوتر و کنترل
3/5
(2)
مکانهای تجمع عابرین و تراسها
4/0
4/5
سالن جشن ها،سالن رقص(3)
5/0
3/6
سرسرای ورودی،بارها
5/0
3/6
اتاق ورزش و بدنسازی(4)
5/0
3/6
فضاهای انبار متمرکز
5/0
(2)
موتور خانه و تاسیسات(2)
7/5
(2)
پارکینگ
2/5
9/0
بار انداز و وسایل نقلیه خدماتی
5/0
(5)

یادداشت ها:
(1) کمتر از بار طبقه ای که در آنها هستند در نظر گرفته نمی شود
(2) باید محاسبه شوند:حداقل بارگذاری نشان داده شده است.
(3) برای نمایشگاهها بار بیشتری در نظر گرفته می شود.
(4) برای استخرهای شنا باید الزامات ویژه ای در نظر گرفته شود
(5) نا مناسبترین ترکیب از بار چرخها

2- دیوارهای باربر
ساختمان آجری
دیوارهای آجری یا بلوکی دارای ویژگیهای ساختار سنتی بر دوام، عایق خوب صوتی و مقاوم در برابر آتش سوزی می باشند. امکان انطباق پذیری و تنوع در طراحی ساختمان و انتخاب مصالح و جهت گیری شیوههای مختلف و هویت برتری را بوجود می آورد. دیوارهای آجری اصولا در موارد زیر استفاده
می شوند:

· در ساختمانهای کم ارتفاع که با شرایط زمین منطبق شده اند به خصوص در مناطق حساس
· در ساختار دیوارهای متقاطع به منظور جدا کردن اتاق ها
· برای تقسیم بندی اتاقها، داکتها و راهروها در ساختمان ها قاب بندی شده

سازه اسکلتی
تیرها یا دالها که با قاب متشکل از ستونها نگهداری می شوند،معمولا برای ساختمانهای بزرگ استفاده می شوند.ساختارهای بلند و برجی از این دسته اند که ممکن است با شبکه ستونها و یا طراحی شده و یا معلق از یک قاب بندی مرکزی طراحی می شوند. ستونها می توانند در ضخامت دیوارها جای داده شوند و یا خارج از سطح دیوار به شکل ساختار عمودی قابل مشاهده باشند.
شبکه های سازه ای برای تیرها باید منطبق با ابعاد و واحدهای اتاقهای مهمان )معمولا عرض 2 اتاق مجاور (باشد و همچنین امکان انعطاف پذیری در فضا و نحوه تقسیم بندی فضای عمومی را داشته باشد.
سبکی و پیوستگی سازه ای ساختمانهای ساخته شده از سازه با اسکلت قاب و پانلهای سبک ،مشکلاتی از قبیل عبور صدا و گرما و نیاز به مقاوم سازی در برابر آتش سوزی دارند.

سیستم سازه‌ای
در مهندسی سازه، سیستم سازه‌ای یا قاب سازه‌ای به تحمل بار توسط زیر-سیستمی از یک سازه گفته می‌شود. یک سامانه سازه‌ای، بارهای وارد شده را از طریق اعضای سازه‌ای به‌هم‌پیوسته، منتقل می‌کند.
ساختمان‌های بلندمرتبه
سیستم سازه‌ای در ساختمان‌های بلندمرتبه، به گونه‌ای طراحی می‌شود تا بتوانند در برابر بارهای گرانشی عمودی و بارهای جانبی وارد شده به وسیله باد و زمین‌لرزه ایستادگی کنند. یک سیستم سازه‌ای، تنها شامل اعضایی می‌شود که برای پایداری در مقابل بارها طراحی شده‌اند و اعضای دیگر، غیرسازه‌ای هستند.
دسته‌بندی سامانه‌های سازه‌ای ساختمان‌های بلندمرتبه، در سال ۱۹۶۹ میلادی، توسط فضلور خان انجام شده و برای ترکیب سازه‌های داخلی و خارجی تعمیم داده شد. در این دسته‌بندی، داخلی یا خارجی بودن یک سامانه سازه‌ای، به وسیله سیستم تحمل بار جانبی اولیه، مشخص می‌شد.
سازه‌های داخلی عبارتند از:
قاب مفصلی
قاب صلب
قاب مهاربندی‌شده و قاب با دیوار برشی
سازه‌های پایه‌ای
سازه‌های خارجی نیز شامل موارد زیر می‌شوند:
لوله
شبکه مورب
خرپای فضایی
اسکلت خارجی
سوپرفریم

دیوار برشی:
در مهندسی سازه، دیوار برشی دیواری است که از قطعات مهاری (قطعات برشی) ساخته شده و وظیفهٔ خنثی کردن اثر بارهای جانبی وارد شده بر سازه را بر عهده دارد. دیوار برشی برای مقابله با بارهای جانبی متداولی همچون بار باد و بار زلزله طراحی می‌شود. طبق آیین‌نامه‌های ساختمانی، تمام دیوارهای خارجی در سازه‌هایی با اسکلت چوبی و فولادی، باید مهاربندی شوند. برخی از دیوارهای داخلی ساختمان نیز با توجه به اندازهٔ ساختمان، باید به شکل مناسبی مهاربندی گردند.
 

zahraa.m

عضو جدید
بررسی مسائل فنی هتل

بررسی مسائل فنی هتل

بخش اول : مسائل فنی
سازه های بنا
سیستم های سازه ای
طراحی سازه متاثر از عوامل زیادی می باشد ارتفاع و ابعاد ساختمان ، استحکام و مقاومت خاک زمین و میزان نیاز به فضاهای بزرگ و یک پارچه ویا نیاز به زیر زمین به وضوح مسائل مهمی هستند .تنوع امکانات در نحوه بیان معماری نیز تاثیر گذار است.
انتخاب سیستم سازه به 2 دسته اصلی تقسیم می شود:
1-ساختار دیوارهای باربر آجری یا پانلی .
ساختار های اسکلتی با طبقات ساخته شده با تیرها یا دالها که با قاب های متشکل از ستون ها و هسته های سازه ای نگهداری می شوند.
جدول نمونه بارهای تاثیر گذار بر طراحی
فضا
شدت بار توزیع شده KN/M
بارهای متمرکز بر 300 میلیمتر مربع KN
اتاق ها ، حمام ها
2/0
1/8
رستوران ها، نشیمن ها
2/O
2/7
ادارات- عمومی
2/5
2/7
راه روها،پله ها(1)
3/0
(2)
آشپزخانه و رختشویخانه(2)
3/0
4/5
اتاق های کامپیوتر و کنترل
3/5
(2)
مکانهای تجمع عابرین و تراسها
4/0
4/5
سالن جشن ها،سالن رقص(3)
5/0
3/6
سرسرای ورودی،بارها
5/0
3/6
اتاق ورزش و بدنسازی(4)
5/0
3/6
فضاهای انبار متمرکز
5/0
(2)
موتور خانه و تاسیسات(2)
7/5
(2)
پارکینگ
2/5
9/0
بار انداز و وسایل نقلیه خدماتی
5/0
(5)


یادداشت ها:
(1) کمتر از بار طبقه ای که در آنها هستند در نظر گرفته نمی شود
(2) باید محاسبه شوند:حداقل بارگذاری نشان داده شده است.
(3) برای نمایشگاهها بار بیشتری در نظر گرفته می شود.
(4) برای استخرهای شنا باید الزامات ویژه ای در نظر گرفته شود
(5) نا مناسبترین ترکیب از بار چرخها

2- دیوارهای باربر
ساختمان آجری
دیوارهای آجری یا بلوکی دارای ویژگیهای ساختار سنتی بر دوام، عایق خوب صوتی و مقاوم در برابر آتش سوزی می باشند. امکان انطباق پذیری و تنوع در طراحی ساختمان و انتخاب مصالح و جهت گیری شیوههای مختلف و هویت برتری را بوجود می آورد. دیوارهای آجری اصولا در موارد زیر استفاده
می شوند:

· در ساختمانهای کم ارتفاع که با شرایط زمین منطبق شده اند به خصوص در مناطق حساس
· در ساختار دیوارهای متقاطع به منظور جدا کردن اتاق ها
· برای تقسیم بندی اتاقها، داکتها و راهروها در ساختمان ها قاب بندی شده

سازه اسکلتی
تیرها یا دالها که با قاب متشکل از ستونها نگهداری می شوند،معمولا برای ساختمانهای بزرگ استفاده می شوند.ساختارهای بلند و برجی از این دسته اند که ممکن است با شبکه ستونها و یا طراحی شده و یا معلق از یک قاب بندی مرکزی طراحی می شوند. ستونها می توانند در ضخامت دیوارها جای داده شوند و یا خارج از سطح دیوار به شکل ساختار عمودی قابل مشاهده باشند.
شبکه های سازه ای برای تیرها باید منطبق با ابعاد و واحدهای اتاقهای مهمان )معمولا عرض 2 اتاق مجاور (باشد و همچنین امکان انعطاف پذیری در فضا و نحوه تقسیم بندی فضای عمومی را داشته باشد.
سبکی و پیوستگی سازه ای ساختمانهای ساخته شده از سازه با اسکلت قاب و پانلهای سبک ،مشکلاتی از قبیل عبور صدا و گرما و نیاز به مقاوم سازی در برابر آتش سوزی دارند.

سیستم سازه‌ای
در مهندسی سازه، سیستم سازه‌ای یا قاب سازه‌ای به تحمل بار توسط زیر-سیستمی از یک سازه گفته می‌شود. یک سامانه سازه‌ای، بارهای وارد شده را از طریق اعضای سازه‌ای به‌هم‌پیوسته، منتقل می‌کند.
ساختمان‌های بلندمرتبه
سیستم سازه‌ای در ساختمان‌های بلندمرتبه، به گونه‌ای طراحی می‌شود تا بتوانند در برابر بارهای گرانشی عمودی و بارهای جانبی وارد شده به وسیله باد و زمین‌لرزه ایستادگی کنند. یک سیستم سازه‌ای، تنها شامل اعضایی می‌شود که برای پایداری در مقابل بارها طراحی شده‌اند و اعضای دیگر، غیرسازه‌ای هستند.
دسته‌بندی سامانه‌های سازه‌ای ساختمان‌های بلندمرتبه، در سال ۱۹۶۹ میلادی، توسط فضلور خان انجام شده و برای ترکیب سازه‌های داخلی و خارجی تعمیم داده شد. در این دسته‌بندی، داخلی یا خارجی بودن یک سامانه سازه‌ای، به وسیله سیستم تحمل بار جانبی اولیه، مشخص می‌شد.
سازه‌های داخلی عبارتند از:
قاب مفصلی
قاب صلب
قاب مهاربندی‌شده و قاب با دیوار برشی
سازه‌های پایه‌ای
سازه‌های خارجی نیز شامل موارد زیر می‌شوند:
لوله
شبکه مورب
خرپای فضایی
اسکلت خارجی
سوپرفریم

دیوار برشی:
در مهندسی سازه، دیوار برشی دیواری است که از قطعات مهاری (قطعات برشی) ساخته شده و وظیفهٔ خنثی کردن اثر بارهای جانبی وارد شده بر سازه را بر عهده دارد. دیوار برشی برای مقابله با بارهای جانبی متداولی همچون بار باد و بار زلزله طراحی می‌شود. طبق آیین‌نامه‌های ساختمانی، تمام دیوارهای خارجی در سازه‌هایی با اسکلت چوبی و فولادی، باید مهاربندی شوند. برخی از دیوارهای داخلی ساختمان نیز با توجه به اندازهٔ ساختمان، باید به شکل مناسبی مهاربندی گردند.
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مطالعات،استاندارد طراحی هتل در ۱۳ قسمت

مطالعات،استاندارد طراحی هتل در ۱۳ قسمت

قسمت 1

تاریخچه : روند تاریخی هتل در جهان

در طول تاریخ مسافران برای استراحت و غذا به مکان‌ها و استراحت‌گاه‌های عمومی پناه برده‌اند. روم باستان هنگامی که به اوج قدرت خود رسیده بود تعداد زیادی مسافرخانه در مسیر راه‌های عمومی و پناهگاه‌ها یا استراحتگاه‌ها ایجاد کرده بود. این ها بیشتر برای مقامات دولتی و شخصیت‌های کشوری اهمیت داشتند. در آسیا،‌استراحتگاه‌های کوچک در مسیر کاروان‌ها ایجاد شده بود. زوار که به محل‌های زیارتی می رفتند ، می‌توانستند در این مکان‌ها استراحت کنند و غذای مورد نیاز را به دست آورند.
واژه مهمان‌داری یک واژه قرون وسطایی است و مقصود از آن استراحت گاه یا اقامتگاه مسافران است. نکته قابل توجه این است که هنوز هم در اروپا مهمانخانه‌هایی وجود دارد که پذیرای مسافران خسته است و به آنها غذا و نوشابه می‌دهد.

مهمان پذیرهایی که جنبه بازرگانی داشتند در سده پانزدهم در اروپا به وجود آمدند. نخستین این نوع مهمان پذیرها با نام «تختخواب و صبحانه» به وجود آمد که افراد در خانه‌های شخصی به قیمت‌های اندک از مسافران پذیرایی می‌کردند. در همین زمان کسانی که مالک قطعه‌های بزرگی از زمین بودند، کلبه‌های کوچکی بر روی زمین‌های خود (به نام خود) می‌ساختند و از افراد پذیرایی می کردند.
در سده شانزدهم جاده‌سازی و مسافرت دریایی موجب افزایش مسافران گردید و در نتیجه بر تعداد مسافرخانه‌ها و کلبه‌هایی که به گونه‌ای از مهمانانی پذیرایی می‌کردند افزوده شد. در آخرین سال‌های سده هفده و نخستین سال‌های سده هجده تشکیلاتی برای پذیرایی مهمانان به وجود آمد که نمونه‌های نخستین از مهمانخانه‌های امروز است. در سال ۱۷۷۴ نخستین میهمانخانه (هتل)‌در لندن گشایش یافت؛ پس از آن در ۱۷۹۴ «سیتی هتل» در نیویورک گشایش یافت.

در ایالت متحده امریکا نخستین مهمانخانه (هتل) با تجهیزات و تسهیلات امروزی در سال ۱۸۹۲ در بستن‏ ماساچوست‏ ساخته شد که نام آن «ترمانت هاس» بود. این مهمانخانه دارای تعداد راهرو، اتاق خواب، اتاق پذیرایی، اتاق رخت کن و حمام بود. در پاریس، هتل ریتز، در لندن، ساوی و در سنگاپور رافلز نمونه‌هایی پذیرایی، نوآوری‌هایی مشاهده شد. یک آمریکایی مشهور به نام «ای. ام. استاتر» از جمله نخستین کسانی بود که توانست با ساخت اتاق‌های بزرگ، که دارای حمام‌های خصوصی، شیر آب، برق، تلفن، رادیو و سیستم ذخیره جا بود ارائه کند. نوآوری‌های دیگر در صنعت مهمان پذیری و مهمانخانه عبارت بودند از دستگاه حرارت مرکزی، تهویه هوا،‌آسانسور، روشنایی و سیستم فاضلاب که در آمریکا ارائه شدند. مهمانخانه‌های سراسر دنیا به سرعت این نوآوری را پذیرفتند.
از هتل و هتلداری در ایران از زمان دور اطلاعی در دست نیست. در تاریخ معماری ایران، نام هتل همواره با فعالیت‌های تجاری و در پاره‌ای موارد با سفرهای زیارتی همراه بوده است. تنها اطلاعات موجود کاروانسراها و چاپارخانه‌های عهد هخامنشیان محدود می‌شود و پس از آن با کاروانسراهای ایران در عهد صفویه و ایجاد آب انبارها برای رفاه مسافران برخورد می شود که تقریباً در تمام ایران در طول مسیر شاهراه‌های آسیایی خاور دور به وجود آمده‌اند و هنوز در گوشه و کنار بقایای آنها دیده می‌شود.

کاروانسراها ارزش ویژه‌ای در تاریخ معماری ایران کسب کرده‌اند چرا که با توجه به اشکال و فرم عملکرد بسیار حساب شده آنها، همواره منزلگاه بین راه و یا داخل شهر بازرگانان و زائران بوده و کلیه فعالیت‌های مربوط به هر دوره خاص از تمدن بشری از جمله انبار کالا، محل نگهداری دام، محل زندگی و استراحت، محل گرد هم آیی و .. را برعهده داشته‌اند. این پدیده از نقطه نظر اقتصادی در داد و ستد و حمل و نقل مال‌التجاره‌های روستاهای مملکت به شهرها و از آنجا به کشورهای خارج، وظیفه مهمی را برعهده داشته است و از نقطه نظر اجتماعی، راحتی و آسایش مردم را در سفرهای طولانی و دراز مهیا می‌نموده است و از دید سیاسی بهترین پست امدادی جهت آذوقه و نیروهای تازه نفس و استراحت قشون در کشمکش‌های کوچک و احیای جنگ‌های بزرگ بوده است.
قسمت 2

تاریخچه هتل در ایران معاصر

در سال ۱۳۰۶ خورشیدی توسط یک مهاجر روسی به نام خاچیک مادیکیانس کافه‌ای بنام نادری در خیابان نادری تهران دایر شد و این شخص برای اولین بار در تهران بکار شیرین‌پزی پرداخت و چندی بعد در جوار کافه نادری، هتلی به همان نـام تأسیس کرد.
برای نخستین‌بار در تهران در رستوران این هتل بود که غذاهای فرهنگی نظیر بیفتک و بیف ‌استروگانف و غیره به ایرانیان معرفی شد. همچنین کافه گلاسه، بستنی فرنگی، انواع قهوه‌های ترک و فرانسه و انواع نانهای قالبی برای اولین بار به وسیلة مؤسس این هتل در اختیار علاقه‌مندان گذاشته شد.

در جوار تأسیس هتل، رستوران‌های متعددی نیز در تهران، رشت، بندر انزلی، بابلسر و دیگر شهرهای ایران به وسیله ایرانیان و خارجیان دائر گردید و تعداد آنها در هنگام جنگ جهانی دوم و ورود افسران و سربازان متفقین افزایش قابل توجهی یافت. با خاتمه جنگ و خروج افسران و سربازان خارجی بسیاری از این رستورانها تعطیل شد. از کافه‌های مشهور تهران آن زمان کافه‌های کانتینانتال و لقانطه بود. کافه کانتینانتال در خیابان اسلامبول قرار داشت و کافه لقانطه در میدان بهارستان در عمارت نظامیه دایر شده بود. این عمارت از بناهای باشکوه دوره ناصر‌الدین شاه قاجار بود. عمارت نظامیه دارای تالار بزرگ و بسیار زیبایی بود که در هر چهار طرف آن پرده‌های نقاشی به چشم می‌خورد. در این تابلوها مناظر جالبی از سلام محمدشاه قاجار دیده می‌شد و چهره رجال سرشناس آن زمان در این تابلو تصویر شده بود.

در قدیمی ترین واحدهای اقامتی و پذیرائی تهران که امروز فقط نامی از آن باقی مانده است می‌توان مهمانخانه مدرن گراند هتل را نام برد. گراند هتل از مجلل‌ترین و معروفترین هتل‌های نیم قرن پیش تهران بود. این هتل در خیابان لاله‌زار کمی بالاتر از کوچه ملی قرار داشت و در سالهای پیش هر وقت میهمان سرشناسی از خارج به تهران می‌رسید تنها محلی که برای اقامت او در نظر گرفته می‌شد گراند هتل بود. گراند هتل سالن بزرگی نیز داشت که هنرمندان آن روز ایران در آن به اجرای برنامه می‌پرداختند و به تدریج که هتل‌های دیگر در تهران ساخته شد این هتل از رونق افتاد. کافه و رستورانهای آن روز در حقیقت محل تجمع اعیان و اشراف آن زمان بود و رفتن به کافه و رستوران خود یک نوع تشخص محسوب می‌گردید

اما امروزه، پذیرایی از مهمان (که گاهی آن را تهیه اقامتگاه یا صنعت هتل‌داری) می‌نامند و صنعت تأمین غذا و نوشابه (که گاهی آن را صنعت پذیرایی) می‌نامند، شامل مجموعه‌ای از تشکیلات و تسهیلات می‌شود که یکی از بخش‌های بسیار پویای صنعت جهانگردی و مسافرت جهانی را تشکیل می‌دهد. مسافر به هر کجا برود نیاز به محلی برای خواب، استراحت و غذا دارد. پذیرایی شامل مجموعه‌ای از تشکیلات خوابگاهی می‌شود که امکان دارد به صورت استراحتگاه‌های بسیار مجلل یا حتی تنها محدود به یک تخت خواب معمولی و صبحانه کامل شود. میزان تسهیلات و تشکیلات مهمان پذیرها بازتابی از نیازها و سلیقه‌های مختلف مسافران و پویایی‌های این بازار است. در سراسر دنیا، رشد صنعت جهانگردی، در سطح داخلی و خارجی، تعداد اتاق خواب با سرعتی افزون افزایش یافته است. همچنین با رونق گرفتن صنعت جهانگردی، صنعت تهیه غذا و تأمین نوشابه نیز گسترش یافته است.

قسمت 3

تعریف :

– هتل یک واژه فرانسوی و منظور آن مکانی است که تسهیلات لازم برای اقامت کوتاه مدت مسافر را در مقصد یا مسیر حرکت تامین می کند. به عبارت دیگر هتل یک مجتمع خدماتی است با هدف کسب درآمد که پیشینه آن به انقلاب صنعتی اروپا بر می گردد معادل های فارسی آن عبارت اند از: کاروانسرا، مهمانخانه، مهمان پذیر،زائرسرا و مسافر خانه،که صرفنظر از درجه و کیفیت خدماتی آنها در دنیا پیشینه چندین هزار ساله دارند. این تاسیسات برای کسب و کار و ایجاد درآمد ساخته می شوند، و گرنه اقامت موقت از طریق خیریه، و انواع کم هزینه تری وجود داشته و دارند. میان شیوه مسافرت،سنت و نحوه اقامت موقت رابطه تنگاتنگی وجود دارد.

تقسیم فضاها :

ـ فضای خصوصی شامل : فضای اتاق ها

ـ فضاهای عمومی شامل : سرسرا، فضاهای سرو غذا و نوشیدنی، فضای ملاقات

ـ فضای پشتی شامل : آشپزخانه، رختشویخانه و فضای سرویس

طراحی با نور در هتل وزیرمجموعه‌های آن :


ایجاد کاربری ۲۴ ساعته، چند گانگی فعالیت‌ها و پیچیدگی فضاهایی که ممکن است همزمان چندین نقش را داشته باشند در طراحی هتل‌ها تمهیداتی را می‌طلبد که یکی از مهم‌ترین آنها نورپردازی است. در تلاقی معماری و طراحی داخلی، نورپردازی جایگاه ویژه‌ای دارد که گستره‌ی وسیعی از نیازها را پوشش می‌دهد. این نور است که به میهمانان خوشامد می‌گوید و به آنها احساس آرامش می‌دهد، گاهی نمودار تصاویر است، گاهی مشخص کننده‌ی موقعیت‌ها، گاهی هم حریم‌ها را از هم تفکیک می‌کند و اختلاف کاربری‌ها را مشخص می‌کند. ضمن آنکه به میهمانان کمک می‌کند تا در فضایی ناشناخته سیر کنند و به کشف و شهود بپردازند. هر بخش از فضای یک مهمان خانه یا هتل، ویژگی منحصر به فردی دارد که با توجه به آن می‌بایست نورپردازی خاصی صورت گیرد تا معرف آن مشخصه باشد. در ادامه به تعریف این بخش‌ها و چگونگی طراحی آنها با نور می‌پردازیم.

قسمت 4

معرفی فضاها

هال ورودی: تنظیم چشم‌انداز هتل

هال ورودی جایی است که میهمان‌ها در آن جا ثبت هویت می‌شوند و در عین حال هتل هم برای آنها ثبت هویت می‌شود! تصوری که شخص از بیرون ساختمان به دست آورده، در بدو گذر از درهای ورودی در این نقطه تقویت یا دگرگون می‌شود. این محل باید برای همه‌ی مهمانان بالقوه و بالفعل جذاب و پذیرا باشد. باید گرم، راحت، صمیمی و در برگیرنده باشد. چگونگی ادراک فضای داخلی وابستگی زیادی به مقطع زمانی دارد. نورپردازی مناسب در فضایی ثابت چنان تنظیم می‌شود که این فضا برای مسافری که صبح هنگام هتل را به مقصد فرودگاه ترک می‌کند و تازه واردی که نیمه‌شب وارد می‌شود، به یک اندازه خوشایند باشد. صبح هنگام باید همه چیز پرانرژی و تازه به نظر آید؛ اما هنگام شب، پس از یک روز فعال، محیطی راحت و مطلوب است که در عین حال خواب‌آور نباشد. برای این فضا مناسب است که در زمینه‌ای از نور محیطی، نورهای متمرکز نقطه‌ای طراحی شود که در عین ایجاد یک بافت بصری در جهت‌یابی به میهمانان کمک کند. با کمک نورپردازی دید را به سمت اشیاء مورد نظر و بخش‌های طراحی شده هدایت می‌کنیم. چشم، ناخودآگاه به سمتی توجه می‌کند که نورانی‌تر است و در آن ناحیه معطوف به لبه‌ها و کنج‌ها می‌شود پس بیشتر تاکید را می‌توان بر طراحی نورهای خطی و مشخص کننده لبه‌ها گذاشت. در زمینه‌ای از نورهای محیطی می‌توان قسمت پذیرش را با شدت نور متفاوت یا رنگ متفاوت چنان طراحی کرد که در فضای هال ورودی بیشترین نظر را جلب کند.

پذیرش

قسمت پذیرش دو نقش کاربردی و دکوراتیو توامان دارد. نورپردازی در سطح کاربردی باید چند منظور را تامین کند. نورهای رو به پایین که بالای میز کار قرار می‌گیرند به مشتری کمک می‌کنند که فرم‌ها را مطالعه کند و بداند در حال امضاء و قبول چه مواردی است! در پشت میز کار همچنین نورپردازی برای کارهای نوشتاری و خواندنی کارکنان لازم است. مسلماً در این حالات مواد و مصالح به کار گرفته شده نباید چنان باشند که نور را به چشم باز بتابانند یا در موارد استفاده از کامپیوتر بازتابی روی صفحه‌ی مانیتور ایجاد کنند. فضای این قسمت باید پذیرا و خوشایند باشد و در آن از نورهای گرم و صفحات نورانی در زمینه‌ی عمودی استفاده شود. نورهای سقفی به کمک نورهای میز و دیگر نورهای محیطی باید چنان تعدیل شوند که چهره‌های مراجعان و کارکنان ملایم و زیباتر جلوه کند و مخوف و هراس‌انگیز به نظر نرسد. در بیشتر هتل‌ها میز پذیرش اولین عنصر مورد توجه است که ممکن است با جهت رو به پایین یا بالا نورپردازی شود. در طراحی و عرضه‌ی مصالحی که در طرح به کار می‌رود، فیبرهای نوری با نورافشانی رو به بالا در کف یا توام با کاتود سرد، بر حالت نمادین مجموعه تاثیر بسزایی می‌گذارد. یک نقطه نظر طراحانه این است که برای قسمت پذیرش گوشه‌ای بیافرینیم چون صحنه‌ی نمایشی خاموش با پیشخوان نورانی و گل‌ها یا مجسمه‌هایی شاخص یا هر چیز ساده‌ی دیگری که جلب نظر کند و توجه مراجعان را به طور نامحسوس به خود جلب کند.

قسمت 5

راهروها: نور راهنمای گذر

راهروها از آن دسته فضاهای ارتباطی هستند که اغلب توجه کمی به طراحی آنها می‌شود. هر قدر هم که در طراحی معماری این قسمت‌ها سهل‌انگاری شده باشد یک طراح داخلی با نورپردازی مناسب می‌تواند این بخش‌های مرده را احیاء کند. در هر هتلی حتی اگر هدف نهایی فقط اجاره‌دادن اتاق‌ها باشد بالاخره لازم است که مسیر رسیدن به این اتاق‌ها جذاب و جالب توجه باشند. از آنجا که معمولاً راهروها در نقاطی از ساختمان قرار دارند که از نور روز بی‌نصیب است، باید تمام مدت شبانه‌روز نورپردازی شوند؛ پس در اینجا هم جنبه‌های زیبایی‌شناسی و کاربردی مورد نظر است هم صرف انرژی. معمولاً وجود یک سیستم کنترل در راهروها ضروری است تا بدین ترتیب میزان نور مورد نیاز برحسب ساعات مختلف روز خود به خود تنظیم شود. بدیهی است که هیچ کس نور خیره‌کننده و تند را در ساعت ۳ صبح یا یک نور بی‌رمق و فضای تاریک هم زمان با آغاز روز را نمی‌پذیرد.

خلق دیدهای متنوع نیز بهانه‌ی خوبی است برای عوض کردن منابع نورپردازی در طول روز نورپردازی موضعی یا زمینه‌ای تابلوها و شماره‌ها و به کارگیری نورهای کفی فراافکن در امتداد جداره‌های راهروها می‌تواند متناوباً صحنه‌های نمایشی متنوعی ایجاد کند. به طور کلی نورهای خطی، ممتد و قابل تعقیب از جمله تمهیداتی هستند که برای مسیرهای گذر مناسب به نظر می‌رسند. به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی در نورپردازی‌هایی که ممکن است در راهروها شبانه روز فعال باشد cfl یا لامپ‌های فلورسنت فشرده توصیه می‌شود. در بعضی از هتل‌ها فضای ارتباطی با کیفیتی رعب‌آور طراحی شده و به هدر می‌رود؛ به نحوی که ساکنین هتل مایلند بی‌تامل سریعاً از آن عبور کنند. روش نورپردازی صرفاً سقفی، بیشتر به ایجاد سایه‌ها می‌پردازد تا نورپردازی، و چون سناریویی برای طراحی نور ندارد، بی‌هیچ مزیتی تشخیص چهره‌ها و اماکن را دچار اختلال و ابهام می‌کند. در کنار این نوع نورپردازی، بهتر است که جداره‌های عمودی نیز نورانی شود تا حس تهدید شدن و ترس از فضای بسته را کاهش دهد. اگر راهرو طولانی باشد (که در بیشتر موارد چنین است) لازم است که این فاصله در نقاطی شکسته شود و این کار می‌تواند به کمک تعریف واحه‌هایی از نور حجمی صورت گیرد. در هرجایی که لازم باشد می‌توان نور خطی را که دنبال‌کننده‌ی مسیر است با نورپردازی یک شی تزیینی، درهای عبور، لوسترهای آویز یا دیواری قطع کرد و یک ایست بصری در ریتم ایجاد کرد.


قسمت 6

رستوران ونوشگاه :

هرچند به جهت صرفه‌جویی انرژی و نگهداری لازم به نظر می‌رسد که درهمه‌ی قسمت‌های یک هتل لامپ‌ها و منابع نوری مشابه به کار گرفته شود تا هزینه‌هاکاهش یابد و راندمان عملی بالا رود، اما ضرری که یکنواختی و کسالت بار بودن فضاها در دفع مراجعان ایجاد می‌کند بسیار قابل توجه است. بررسی انواع هتل‌ها ثابت می‌کندکه فضای رستوران و قهوه‌خانه‌ها بهتر است کاملاً متفاوت و با نورپردازی ویژه طراحی شود و حتی ورودی مجزا و فضای روان‌شناختی متفاوتی برای آنها خلق شود. در بسیاری ازکشورهای جنوب آسیا که مکان‌های غذاخوری در کنار هتل تعریف می‌شوند و کمتر به رستورانی مجزا برمی‌خوریم، به صورت عرف رستوران با هویتی مستقل طراحی می‌شود و زیر مجموعه‌ای از امکانات اقامتگاه به حساب نمی‌آید. مهم‌ترین عامل در تجربه‌ی خوردن و آشامیدن، طبیعت اجتماعی آن است. موضوع اصلی نورپردازی این فضاها آن است که مردم چگونه به نظر رسند و چه احساسی داشته باشند. چهره‌ها باید آرام و گرم به نظر رسند،پس باید نورپردازی تعدیل شده‌ای از سمت بالا و طرفین که از پدید آمدن سایه‌های تیز و تیره جلوگیری می‌کند صورت گیرد.

نور باید فضایی ملایم خلق کند و بدین منظور با درنظر گرفتن میزان نور روز در هر ساعت یک سیستم کنترل هوشمند نور که فضاهای صبحانه، ناهار و شام را به درستی نورپردازی کند، ضروری می‌نماید. نورپردازی باید فضای بصری را برانگیزاند. با توجه به نوع غذایی که در هر رستوران سرو می‌شود می‌توان نورپردازی را چنان تعریف کرد که مدت زمانی که مشتری می‌تواند در محل بماند، تعیین شود. مثلاً در رستوران‌های غذای سریع یا آماده ممکن است ضمن بهره‌گیری از مصالح سرد و فلزی- انعکاسی از نورهای تند و رنگی بهره گرفته شود که ماندن مشتری را در زمانطولانی میسر نسازد چون در این گونه مکان‌ها غذا باید سریع آماده و خورده شود و جای تامل و نشستن طولانی نیست.

اما در رستوران‌های مجلل که قابلیت صرف غذا برای مدت طولانی در ضمن بحث و استراحت وجود دارد تمهیدات فراوانی می‌توان اندیشید که ماندگاری مشتری را در فضا بیشتر کند. علاوه بر نورپردازی گرم محیطی با کمک لایه‌های مختلفی از نور، ممکن است اشیای خاصی از جمله مجسمه‌ها و دسته‌های گل را مورد تاکیدقرار دارد، بخش‌های مختلفی از دیوار را نورانی کرد و قسمت‌های انتزاعی متفاوتی برآن آفرید، نور را به صورت پوشیده در پشت میزها و مبلمان طراحی کرد و نورهایی در سطح پایین، نورپردازی لبه‌ها و زمینه‌ی اشیاء شیشه‌ای، میله‌های کاتد سرد و فیبرهای نوری به کار گرفت تا فضا را تا حد امکان مجسمه‌وار، جذاب و سه بعدی تعریف کرد. فضاهای پذیرایی بهترین مکان‌ها برای ارایه تکنیک‌های نمایشی مانند نورافکن‌های متغیر چند رنگ و رقص نور است. حتی در طرح‌های داخلی رسمی نیز پروژکتورهای نور رنگی یا آبشاری می‌توانند به عنوان عناصر پویای تزیینی به کار روند و سردی یک محیط بزرگ را به طرز موثری کاهش دهند.


قسمت 7

اتاق‌ها :


در حالی که نحوه‌ی پرداختن به فرمول طراحی هتل‌های بین‌المللی هر روز در حال تغییر و بررسی است، فضایی که چندان تغییر نکرده است و همچنان به صورت سنتی طراحی می‌شود، اتاق‌های آن است. شاید دلیل مهم این امر، محافظه کار بودن صاحبان این هتل‌ها باشد که می‌ترسند مشتریانی که برای استراحت و آرامش به این اقامتگاه‌ها مراجعه می‌کنند با فضایی غیره منتظره و غیر متعارف مواجه شوند. طرح رنگ‌های یکنواخت و تلاش برای ایجاد حس تعلیق با به کار بردن میزهای سنتی و لامپ‌های استاندارد از جمله عواملی است که کماکان در اتاق‌های اقامتگاه‌های مختلف به چشم می‌خورد. ضمن آنکه بودجه، مانع دیگری برای تغییر طرح اتاق‌هاست. فرضاً افزودن یک لامپ سقفی در بخش ورودی اتاق به معنای ۳۰۰ چراغ اضافی در کل مجموعه است. به هر صورت چون اتاق پر اهمیت‌ترین فضا در طول اقامت اشخاص است باید در طراحی و نورپردازی مورد بازنگری کامل قرار گیرد.

نورپردازی اتاق‌ها در واقع سخت‌ترین بخش طراحی نور است، چون معمولاً نور سه یا چهار وظیفه‌ی همزمان بر عهده دارد و هر منبع نوری حیطه‌ی درخششی دارد که نباید با دیگر محدوده‌ها تداخل کند. به تدریج نظر هتل‌داران به این امر مهم جلب شده است که کمبودهای نورپردازی اتاق‌ها و در نظر نگرفتن چگونگی آن در روند طراحی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اخیراً نورهای شبانه‌ای طراحی شده‌اند که با تامین حداقل نور مورد نیاز، رفت و آمد شبانه بدون ایجاد مزاحمت را برای هم اتاقی‌ها آسان کرده است. نورهای مطالعه طوری طراحی شده‌اند که با داشتن محدوده‌ی کاملاً قابل کنترل برای خواندن کتاب یا کار با کامپیوتر دستی بدون سلب آسایش دیگران مورد استفاده قرار می گیرند. فیبرهای نوری که منبع نوری قابل لمس و کنترل راحتی فراهم می‌آورند و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند با نور کاملاً متمرکزی که به وجود می‌آورند جایگزین لامپ‌های کم ولتاژ هالوژن شده‌اند که دارای نقطه‌ی انتشار بسیار داغی هستند و هرچند که گران‌ترند ولی در طول زمان مقرون به صرفه هستند.


یکی از نکات کلیدی که حتی در یک اتاق سنتی هم به نظر می‌رسد این است که کلیدها در کجا قرار گیرند. اغلب زمانی طول می‌کشد تا بدانید کلیدها کجا قرار دارند و هرکدام چه بخشی از اتاق را روشن می‌کنند و اکثراً هم قرارگیری این کلیدها منطق مشخصی را دنبال نمی‌کند. خیلی جاها ناچار می‌شوید در حالی که چراغ رومیزی بسیار داغ است دست خود را داخل کلاهک آن کنید و در اطراف به دنبال کلید آن بگردید! اینها همه روش‌های اشتباهی است که باید بازنگری شوند. هدف در اینجا آسایش و تامین نیازهای مردم است که هرچند همه‌ی هتل‌های زنجیره‌ای وعده‌ی آن را می‌دهند، اما هنوز به طور کامل برآورده نشده است.

حمام: آب‌تنی در نور

تا مدت‌ها طراحان به نورپردازی این بخش اصلاً فکر نمی‌کردند؛ اما اکنون می‌دانیم که می‌توان این بخش را چنان طراحی کرد که جالب‌ترین نقطه برای مسافران باشد. منابع نوری کم ولتاژ بهترین انتخاب برای این فضا هستند؛ چون باعث می‌شوند فضای یک حمام جذاب‌تر به نظر رسد، برق خاصی به آن می‌دهد که یک طراحی قدیمی هرگز به آن نمی‌داد. بدون تردید در این فضا آیینه نقطه‌ی اصلی تمرکز است. برای تولید یک نتیجه‌ی مطلوب بدون ایجاد سایه‌های تند در پس اشیاء، بهترین راه این است که آئینه از پهلو نوردهی شود تا نور ملایمی چهره را روشن کند. نور باید حتماً گرم باشد. توام با این نور نورهای فروافکنی نیز با دقت تعبیه می‌شود که نباید درست بالای سر باشند تا سایه‌های نامطلوب بر چهره بیافرینند یا طوری قرار گیرند که انعکاس آنها از آیینه به صورت برگردد. خوب است بالای دوش هم چراغ سقفی داشته باشیم که بدون آن دوش یک سوراخ سیاه به نظر می‌رسد. کلیدهای روشنایی در حمام نیز باید قابل کنترل شدت باشند.

قسمت 8

سالن‌های جشن و اتاق‌های چند منظوره : نورهای رویایی


سخنرانی‌ها و کنفرانس‌های اداری، وقایع اجتماعی، جشن‌های محلی و نمایش‌های لباس، همگی وقایعی هستند که در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای آنها در هتل ارزش افزوده و درآمد سرشاری را برای صاحبان آن هتل فراهم می‌کند. رشد چشمگیر این گونه روابط اقتصادی در کنار پیشرفت تکنولوژی باعث شده که فضاهای انعطاف‌پذیر و جذاب به خصوص در بخش طراحی نور خلق شود. پیش از این، برای سالیان سال آویختن چند لوستر و چراغ‌های دیواری قابل تنظیم برای سالن‌ها کافی به نظر می‌رسید. بعد از آن پروژکتورها برای نورپردازی صحنه به میان آمدند و…

پیچیده‌ترین قسمت سالن‌های چند منظوره بخش جشن‌ها است که علاوه بر قابلیت انعطاف‌پذیری از المان‌های تزیینی خاصی نیز بهره می‌برد و طیف وسیعی از انواع نورپردازی را می‌طلبد. انواع فروافکن‌ها، نورهای حجمی، دیواری، نورهای کاربردی، چلچراغ‌ها و فراافکن‌ها، نورهای صحنه نمایش، فیبرهای نوری و… در این دسته‌بندی می‌گنجند. طبعاً سقف شلوغ‌ترین قسمت است؛ چرا که علاوه بر نورهای مستقیم، تاسیسات هم در آن قرار می‌گیرد. نور کاتد سرد برای نورهای حجمی که اکثراً به صورت دو یا سه رنگ قابل تعویض در کنار هم به کار می‌روند، مناسب است. انتخاب چلچراغ‌ها باید کاملاً به دقت و متناسب با ابعاد و نور لازم فضا صورت گیرد. این گونه چلچراغ‌ها امروزه اکثراً با نورهای متحرک، لیزری و دیجیتال تعویض شده‌اند. میزها و رومیزی‌ها می‌توانند با نقاط نور ولتاژ پایین شاخص شوند. این نورهای چندگانه نیز طوری طراحی می‌شوند که برای مراسم مختلف قابل تغییر رنگ و شدت باشند. سقف‌های کاذب منحنی، برش‌ها و قالب‌های توررفته و برجسته در سقف و استفاده از آینه‌ها کمک می‌کنند که نورهای متمرکز و خطی به طور مخفی به کار برده شوند. به کمک نورپردازی می‌توان یک فضای بزرگ را به جزیره‌های نورانی مجزا تقسیم کرد؛ به طوری که یک فضای نورانی بخش تجمع را تشکیل می‌دهد و جداکننده‌ها به جای پارتیشن و دیوار، فضاهای منفی و تاریک است.

در هر قسمت باید لامپ‌های راهنما وجود داشته باشد تا بتوان تازه واردان را با روشن و خاموش کردن آنها به آن ناحیه راهنمایی کرد. این فضا باید مکانی خیال‌انگیز باشد که مراجعان را جلب کند و چنان خاطره‌سازی کند که شوق دیگران را برای استفاده از آن افزون کند.

انواع اشیاء موجود در این فضا می‌تواند با نورپردازی از محیط حذف یا بر آن افزود شوند، هنگامی که یک فضای آرام ویژه‌ی غذاخوری لازم است، فضا با یک نور ملایم محیطی گرم و اشیاء کاملاً نورپردازی شده به فضایی جامع و پر جزییات تبدیل می‌شود و همان فضا با نورهای متغیر نقطه‌ای و پر تحرک و رنگی، محیطی پر جنب و جوش فراهم می‌کند که در‌ آن اشیاء و مجسمه‌های تزیینی در تاریکی گم می‌شوند. در قسمت صحنه و سکوی نمایش علاوه بر نورپردازی جداره‌ها و محیط. توجه به نورپردازی کف یا قراردادن حسگرهایی که با راه رفتن بر روی کف باعث روشن و خاموش شدن لامپ‌ها می‌شوند، لازم است. همچنین خوب است در این بخش تمهیدی برای نورهای آویخته از سقف یا نهفته در آن که می‌توانند به طور خودکار بلند و کوتاه شوند، اندیشید. نورهای لیزری نیز از دیگر ابزاری هستند که جدیداً در نورپردازی فضاهای نمایشی مطرح شده‌اند.

قسمت 9

اتاق‌های ملاقات : ایستگاه‌هایی تجاری


در تمام هتل‌های کوچک و بزرگ چنین مکان‌هایی می‌توانند نقش کلیدی در کسب درآمد برای هتل داشته باشند. این اتاق‌ها نیز اکثراً به منظور تمرکز و استفاده از پروژکتور در جاهای تاریک هتل واقع می‌شوند و نورپردازی نقش مهمی در بالا بردن راندمان جلسات ایفا می‌کند. آنچه در این مکان‌ها در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارد، آسایش و موارد کاربردی فضا برای کسانی است که چه بسا تا ۸ یا ۱۰ ساعت در یک جا بنشینند. در اینجا نور محیطی فراگیر و گرم با نورهای متمرکز و قابل کنترل دستی برای هر شخص و نورهای قابل تنظیم برای دیدن صفحه‌های نورانی مانند فیلم یا پروژکتور یا صفحات غیر نورانی مانند نوشتار و عکس‌های چاپ شده لازم است.

ممکن است ما این نیازها را با طراحی دو یا چند سطح مختلف نور برآورده سازیم تا شرکت‌کنندگان در جلسه که ممکن است برای زمان طولانی روی مدارک مختلف تمرکز کنند به کمک تنوع نوری خسته نشوند. منابع نوری لزوماً در سقف قرار نمی‌گیرند و می‌توانند به صورت صفحات عمودی نور یا نورهای دیواری طراحی شوند و همراه با نورهای تنگستن در نظر گرفته شوند که فقط هنگام صرف غذا در محل روشن می‌شوند.

امکانات رفاهی و ورزشی :

آنچه در دهه‌ی ۸۰ به صورت محدود به عنوان امکانات جانبی هتل‌ها مطرح شد، امروزه بخش اعظم خدمات آن را شامل می‌شود. امکاناتی شامل طیف وسیعی از فعالیت‌ها و خدمات بدن‌سازی و سلامت بخشی در قالب استخر شنا، سونا، سالن بدن‌سازی، اتاق بخار، حوضچه‌های آب سرد، ماساژ و سالن‌های زیبایی که حوضه‌ی وسیعی از طراحی نور را در برمی‌گیرند. اکثر این محیط‌ها به نوعی نورپردازی نیاز دارند که حضور سقف را کمرنگ کرده، وسعت بیشتری القاء کند. برای این کار ممکن است همراه نور ملایم محیطی که به طیف خورشید نزدیک است، نورهای خطی به صورت باند سرتاسری در محل اتصال دیوار به سقف به کار برده شود و نورهایی برای روشن کردن تمام سطح دیوارها طراحی شوند و نورهای متمرکزی با ولتاژ کم برای تمرکز بر نقاط ویژه‌ای از فضا یا تابلوها در نظر گرفته شود. در ضمن طراحی باید توجه کرد که نور چنان باشد که روی مانیتورهای دستگاه‌ها بازتاب نداشته باشد. ابزارها و دستگاه‌های فلزی از جمله نکات مثبت این فضاها هستند که با بازتاب نور بر آنها درخشش و برق خاصی ایجاد می‌شود.

در سالن بدن‌سازی به نور محیطی قوی نیاز نیست. نور محو زمینه برای شاخص کردن هر یک از دستگاه‌ها لازم است و بقیه نورها می‌توانند نمایشی باشند. پس ما می‌توانیم بر قطعاتی از دستگاه‌ها تاکید کنیم و نورهای زمینه‌ای رنگی یا پروژکتوری ایجاد کنیم. در استخرها که دید در آنها چندان حیاتی نیست، نورپردازی بیشتر حسی و کمتر منطقی است. در این جا خود استخر را می‌توان به عنوان سطح اصلی بازتاب نور در نظر گرفت. نورپردازی سقف باید چنان باشد که انعکاس زیادی روی آب نداشته باشد ولی استفاده از سقف‌های کاذب منحنی و نقش آفرینی روی سقف که در هنگام استفاده از استخر روی سقف و در هنگام عدم استفاده از آب در داخل استخر قابل رویت است می‌تواند کارساز باشد. در این جا نوع حباب‌های نوری که در زیر آب و در محیط مرطوب به کار می‌رود، مهم است. در اتاق‌های سلامت بخشی دو نکته‌ی اساسی در نورپردازی نوع منابع نوری و نحوه‌ی استقرار آنها وجود دارد. هالوژن تنگستن انتخاب مناسبی برای نمایش خوب پوست بدن است و این برای افرادی که تلاش می‌کنند شاداب‌تر و جوان‌تر به نظر برسند، مهم است.

علاوه بر این، در این اتاق‌ها اکثر افراد چشم به سقف می‌دوزند پس نقش‌آفرینی در سقف و اجتناب از نور زننده در آن، لازم است ضمن آنکه بهتر است نور اصلی مکان با استفاده از صفحات نورانی در دیوارها تامین شود. در اینجا همچنین یک سیستم کنترل نور لازم است تا بتوان با استفاده از آن فضایی شاد در صبح، و فضای ملایم و آرام در عصر پدید آورد. اگر فضایی برای بیش از یک منظور طراحی شده باشد، باید نور با توجه به نوع فعالیت تند یا ملایمی که در آن صورت می‌گیرد قابل تغییر باشد.

در کل ممکن است نورها را به دسته‌های نور محیطی برای اتاق‌های مانیتوردار، نورهای موضعی برای اتاق دستگاه‌ها، نورهای رنگی برای قهوه‌نوشان، نورهای نقش و نگار آفرین ملایم برای استخر، نورهای متغیر برای فضاهای چند منظوره و نورهای محیطی و نقطه‌ای چندگانه برای فضاهای سلامت بخشی و تمرکز تقسیم کرد.

قسمت 10

نمای بیرونی: تبلیغ شهری


ممکن است برخی فکر کنند که نورپردازی نمای ساختمان و روشن نگه داشتن آن در تمام طول شب به صرفه نیست، اما واقعیت این است که تاثیر نمایش چهره‌ی هتل در شب به خصوص با یک نورپردازی متغیر بسیار جذاب‌تر و سودآورتر از نمای ساختمان هتل در روز است. عدم نورپردازی یا یک طراحی نور بد، می‌تواند تمام تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری در داخل هتل را زیر سوال ببرد. نورپردازی فکر شده‌ی بیرون هتل حضور آن را به صورت موثری اعلام می‌کند و تصویر آن را به شکل دعوت‌کننده و خوشایندی در اذهان تقویت می‌کند و ساختمان را به یک نشانه‌ی شهری تبدیل می‌کند. نورپردازی البته کاربردی هم هست. در هنگام شب ناحیه‌ی ورود و راه نزدیک شدن به هتل را باید کاملاً مشخص کرد. ناظر باید بتواند از فاصله‌ی دور حدود هتل و راه رسیدن به آن را در شهر بیابد و در فاصله‌ی نزدیک و مقیاس خرد و ورودی هتل باید خوشامدگو و راهنما باشد. امکانات نوینی که برای منظرسازی و نورپردازی به بازار آمده است، دست طراحان را برای نورپردازی باز کرده است. علاوه بر نمای عمودی هتل، طراحی فضای سبز اطراف در روز و شب لازم است. انواع نورپردازی در مقیاس وسیع با پروژکتورها و لیزرها و نورپردازی در مقیاس وسیع در لابه‌لای چمن و سنگ‌ریزه‌ها مد نظر است.

علاوه بر نمایش نورهای مختلف و جاذبه‌های درخشنده ایجاد احساس عمیق نیز از تمهیدات مفیدی است که در نورپردازی نمای ساختمان می‌توان به کار برد. با نورانی کردن حدود و تاریک گذاشتن سطوح یکنواختی از جداره می‌توان خلاء را در شب تداعی کرد و کلاً طرح هتل را دگرگون ساخت و تصوری را که مردم از روز به یاد دارند به بازی گرفت و احساسی شاعرانه و معلق به بیننده القا کرد.


پارکینگ :

طراحی پارکنیگ خودروها و راه‌های دسترسی از آن به داخل هتل باید مورد توجه قرار گیرد. نمی‌توان یک ورودی شاهانه برای جلوی هتل طراحی کرد و راه ارتباطی پارکینگ به هتل را راهرویی تاریک، باریک و مخوف گذاشت. داخل پارکینگ را می‌توان با نور محیطی محو روشن کرد و با نورهای خطی رنگی تقسیمات را مشخص کرد. علایم باید نورانی، رنگی و متغیر باشند. یک تقرب موثر لزوماً گران یا محتاج به تکنولوژی پیشرفته‌ای نیست. جعبه‌های نوری رنگی و تاکید فلورسنت‌های خطی و فشرده‌ی گرم‌تر برای تعریف محدوده‌ی عابر پیاده می‌تواند راه‌حلی ارزان و موثر باشد. قسمت انتظار آسانسورها می‌تواند با جداره‌هایی منقوش یا ساده از آجر شیشه‌ای جدا شود و با نورهای زمینه رنگی مشخص شود. در کل از توانایی نورهای رنگی و متغیر می‌توان برای تبدیل پارکینگ از یک فضای صرف کاربردی به فضایی جذاب و دارای جلوه‌ی بصری استفاده کرد.

تمهیدات و پیشنهادات ارایه شده در این مجموعه برای طراحی فضاهای مختلف یک هتل با نور در کنار نگهداری و استفاده از منابع بهینه نوری علاوه بر آنکه می‌تواند در طراحی ابتدا به ساکن یک مجموعه اقامتی مورد توجه قرار گیرد می تواند راه‌حل مناسبی نیز برای بازسازی، بازآفرینی و تحول فضاهای بسیاری از هتل‌های ساخته شده و قدیمی باشد بی‌آنکه هزینه زیادی نسبت به ساخت و سازهای مجدد در برداشته باشد. و البته تشخیص طراحی و چگونگی بازآفرینی این فضاها به صورتی بهتر و سودمند بر عهده معماران خلاق و آگاه است.

قسمت 11

اهداف اصلی در طراحی طبقات مهمان :


جهت/محل استقرار
ـ نورگیری
ـ جهت باد
ـ دیدهای احتمالی اتاق مهمان
ـ محل استقرار ساختمان، به نحوی که از خیابان دیده شود.
ـ ارزیابی تاثیزات بصری و هزینه ای آلترنیتیوهای شکلی مختلف

طراحی طبقات

ـ طرح به گونه ای سازماندهی شود که اتاقهای مهمان حداقل ۷۰ درصد از زیربنای ناخالص طبقات را به خود اختصاص دهد.
ـ آسانسورها و پلکانها به جای دیوار خارجی در فضای داخلی قرار گیرند.
ـ نقشه راهرو با هدف تسهیل حرکت مهمانان تهیه شود.
ـ سرسرای آسانسور در بخش میانی سازه قرار گیرد.
ـ ماشینهای عرضه یخ و نوشیدنی های خنک نزدیک آسانسورهای عمومی قرار گیرند.
ـ آسانسور خدماتی، انبار ملافه ها و شوتهای زباله در قسمت مرکزی قرار گیرند.
ـ پهنای راهرو حداقل ۵ فوت باشد،۵ فوت و ۶ اینچ مناسب تر است.
ـ فاصله اتاق مهمان تا پله های فرار حداکثر ۱۵۰ فوت(اگر به طور کامل از سیستم آب پاش استفاده می شود) یا براساس مقررات محلی باشد.
ـ اتاق مهمان برای صرفه جویی در لوله کشی به صورت پشت در پشت باشد.
ـ اتاقهای مهمانان معلول در طبقات پایینی و نزدیک آسانسورها قرار گیرد.
طراحی اتاقهای مهمان که اغلب سه چهارم از کل هتل یا بیشتر است، عامل مهمی در کارایی همه پروژه ها است.
اهداف طراحی که به معمار کمک می کند موفقیت نسبی هر ایده طراحی معین را ارزیابی کند، شامل مفاد فهرستهای کنترل هم می شود.

خدمات ضروری هتل‌ها:

داشتن سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب.
داشتن تهویه مناسب.
داشتن ملحفه، روبالشی تمیز همراه با اتو و آهار و تخت مناسب و راحت.
نورپردازی مناسب همراه با نور طبیعی در اتاقها.
داشتن سجاده، مهر و نشان قبله.
کلیه هتل‌ها می‌بایست دارای فضای پارکینگ مناسب به نسبت ظرفیت اتاقها باشند.
داشتن سرویس‌های بهداشتی مردانه و زنانه در بین بخش برای عموم.
خدمات مربوط به معلولان می بایست در همة اتاقها پیش بینی شده باشد.

قسمت 12

درصد زیربنای فضا های مختلف یک هتل

 تسهیلات مربوط به اقامت مانند اتاق ها،توالت ها،دوش ها و حمام ها،راهروها و سرویس های طبقات باید ۵۰-۶۰ درصد زیربنای هر طبقه باشد.
 اتاق های عمومی،فضای پذیرش،سالن ها و سرسراها ۷-۴ درصد
 فضاهای پذیرایی،رستوران ها،بوفه ها و فضای مهمانان و بازدیدکنندگان ۸- ۴ درصد
 فضای ضیافت شامل اتاق سخنرانی و جلسات ۱۲- ۴ درصد
 فضاهای خدماتی مانند آشپزخانه ها،اتاق های کارکنان و انبارها ۱۴- ۹ درصد
 فضاهای اداری،مدیریت و دبیرخانه ۲- ۱ درصد
 فضاهای مراقبت و تعمیر ۷- ۴ درصد
 فضاهای اوقات فراغت،ورزش،فروشگاه ها و آرایشگاه ۱۰- ۲ درصد

برخی فضاهای خاص مانند فضای سمینارها،فضای بهداشتی-درمانی و تسهیلات روباز نیز لازم است که مساحت آنها ممکن است متفاوت باشد

سطح بندی

روشهای سطح بندی ملی،اجباری یا داوطلبانه متفاوت است و با استفاده از حروف،اعداد،ستاره ها و غیره مشخص می شود.بیش از ۱۰۰روش سطح بندی وجود دارد که اغلب آنها بر اساس الگوهای سازمان گردشگری جهان(wto)است.ولی برای تطبیق با شرایط محلی،گاهی تقییر یافته اند.

ساختارها و فضاهای لازم در هتل ها

هتل ها به صورت های مختلفی برای اقامت مورد استفاده قرار می گیرند: مانند اتاق خواب ها، سوئیت(پسند)،واحدهای مستقل و آپارتمان هایی که از خدمات هتل استفاده می کنند.
معمولا اندازه و تعداد تخت ها،بر اساس ابعاد و چیدمان اتاق ها تعیین می شود.به طور مثال:

 تخت دوقلو ۱۰۰/۲۰۰سانتیمتر
 تخت دو نفره ۱۵۰/۲۰۰سانتیمتر
 تخت دو نفره ی بزرگ ۱۶۵/۲۰۰سانتیمتر
 تخت دو نفره ی بسیار بزرگ ۲۰۰/۲۰۰سانتیمتر
اتاق ها ممکن است شامل فضای نشیمن با صندلی،تلویزیون،میزکار،یخچال(برای نوشیدنی ها) و محل قرار دادن کیف نیز باشند.
به ازای هر اتاق،۶متر مربع فضای راهرو و حداقل به عرض۱٫۵-۱٫۸۰متر لازم است. مسیر حرکت مهمانان،کارکنان و اسباب و اثاثیه،تا حد امکان باید جدا باشد.

قسمت 13

در داخل و اطراف هتل ها معمولا رفت و آمد بسیار زیاد است: مشتریان از فضاهای پارکینگ به ورودی و پذیرش و از آنجا به سمت آسانسورها،راه پله ها،و راهروهای منتهی به اتاق ها و سالن ها می روند.در بیشتر هتل ها،مشتریان نمی توانند مستقیما از اتاق خود به پارکینگ بروند و حتما باید از محل پذیرش عبور کنند.طبق مقررات باید پله های فرار مناسبی برای مواقع آتش سوزی فراهم شود.کارکنان نیز،از محل سکونت و از طریق ورودی مخصوص خود،به اتاق های تعویض لباس،آشپزخانه ها،فضاهای خدماتی،کارگاه هاو غیره رفت و آمد می کنند.تمام مواد اولیه یا وسایلی که وارد هتل می شود،باید به بخش مربوطه یا انبار مناسب انتقال داده شود.این کار، گاهی به وسیله ی بالابر صورت می گیرد. زباله ها باید در فضایی مسقف(برای محدود کردن سر و صدا در شب)با ارتفاع سقف ۴٫۳۵متر دفع شود.

هتل ها معمولا دارای یک رستوران یا فضای صبحانه خوری و یک یا چند بوفه هستند.

هتل های دارای تسهیلات سخنرانی و مراسم دیگر،گاهی شامل :

یک تالار چند منظوره- اتاق جلسات- فضای نمایشگاهی و تسهیلات بوفه می باشند.
گاهی انبار های کمکی(برای نگهداری مبلمان اضافی)یا فضای پارکینگ اضافی نیز مورد نیاز است.

برخی تسهیلات تخصصی تری که ممکن است لازم باشد،عبارتند از:


اتاق وسایل سمعی-بصری، تجهیزات نمایش فیلم، امکانات ترجمه ی هم زمان، دستگاه کپی، دورنگار و تلفن.

هتل ها باید تسهیلاتی برای معلولین و ناتوانان جسمی، در حداقل۱-۲ درصد اتاق ها و ترجیحا در طبقه ی هم کف فراهم سازند و معیار های زیر باید در مورد آنها رعایت شود:

 شیبه ها ۲۰:۱
 راهروها به عرض ۹۱۵ میلی متر
 درها به صورت تمام باز به عرض ۸۱۵ میلی متر
 سرسراها عریض تر از در به سمت داخل ۴۶۰ میلی متر
 در کمد ها به صورت کشویی باریک
 قفسه ها به ارتفاع ۱٫۳۷متر

حمام ها

 فضای باز اصلی ۱٫۵۲ متر
 عرض ۲٫۷۵ متر
 میز توالت به ارتفاع ۸۶۰ میلی متر
 فضای لازم برای زانوها ۶۸۵میلی متر
 آینه ها از پایین به ارتفاع ۱ متر
 ارتفاع صندلی توالت معمولا ۴۳۰میلی متر
 میله های دست آویز باید به دیوارهای حمام و توالت زده شود.

اتاق های استانده به عرض ۳٫۶۵ متر را می توان با معیار های زیر مطابقت داد:

 کلیدها در ارتفاع ۱٫۲ متری
 فاصله ی تخت و مبلمان ۹۱۰ میلی متر
 تخت ها به ارتفاع ۴۵۰-۵۰۰ میلی متر
سطح چشم از صندلی چرخ دار ۱٫۰۷-۱٫۳۷ متر است: میز های آرایش نیز باید به همین اندازه باشد و فضایی به اندازه ی ۶۸۵میلی متر برای زانوها داشته باشد.پنجره ها نیز،تا حد امکان باید در ارتفاع پایین تری قرار گیرد.

برگرفته از سایت پارسه کد
 
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
هتل و انواع آن

هتل و انواع آن

شايد اين پرسش براي شما بارها پيش آمده باشد که اصطلاحاتي که آژانس هاي مسافرتي درباره هتل ها به کار مي برند به چه معنايي ميباشند؟ تفاوت FB با All در چيست؟ تفاوت تخت Twin با King در چيست؟ Resort به چه معني ميباشد؟ سعي کرديم در اين پست به تمامي ابهامات شما پاسخ بدهيم تا با اطلاعات کامل تري نسبت به انتخاب هتل خود اقدام نماييد. با ما همراه باشيد :[h=3]متل Motel:[/h]متل تلفيقي است از دو واژه Motor و Hotel و اساساً ماهيت بين راهي داشته و معمولاً خارج از شهرها قراردارد . در تعريف متل مي توان گفت که هتلي است که در آن مسافران مي توانند با خودروي شخصي وارد شده و حتي خودرو را مقابل درب اتاق خود پارک نمايند . يکي از مشخصه هاي اصلي متل ها عدم وجود لابي در آنهاست چرا که ميهمانان به مجرد وارد شدن به متل بدون نياز به پياده شدن کليد اتاق خود را از رسپشن دريافت نموده و مستقيماً به سمت اتاق خود رانندگي مي نمايند.


[h=3]هتل پانسيون Hotel Pension:[/h]درشهرواقع شده و تعدادي اتاق ، سالن غذاخوري ـ به اندازه اي که بتواند غذاي ساکنان اتاقها را تأمين نمايد ـ کتابخانه و سالن مطالعه و اتاق تلويزيون درآن پيش بيني وآماده شده است. پانسيون معمولاً اتاق را به صورت ماهانه و يا سالانه اجاره داده و مشتريان ديگري را از خارج هتل براي صرف غذا نمي پذيرد . بر همين اساس معمولاً سالن غذاخوري پانسيون فقط به اندازه احتياج اتاق ها در نظرگرفته مي شود . درپانسيون ها مقرارت خاصي وجود دارد و مسافران مي بايست در ساعات معيّني براي صرف صبحانه ، نهار و شام سرميزحاضرشوند وتا ساعت مشخصي نيز درب ورودي پانسيون باز است.


[h=3]ريزورت هتل Resort Hotel:[/h]به هتل هايي اطلاق مي شود که معمولاً نزديک چشمه هاي مواد معدني و يا ساحل قرار دارند. (هتل هاي مخصوص استراحت )


[h=3]هتل آپارتمان Apartment Hotel:[/h]هتل مکانى است براى اقامت تا در آن از مسافر پذيرايى شود. حال اگر امکان پذيرايى در هتل کاهش يابد ، هتل آپارتمان شکل مي گيرد . در هتل آپارتمان ها وسايل آشپزى وجود دارد و نيازى به رستوران احساس نمى شود . اقامت در هتل آپارتمان بسيار شبيه به اجاره آپارتمان است با اين تفاوت که قرارداد اجاره اي وجود ندارد و مسافر هر وقت بخواهد مي تواند با هتل تسويه حساب نموده و آنجا را ترک نمايد . بر خلاف هتل ها که داراي شرايط سختي هستند هتل آپارتمانها داراي انعطاف پذيري بالائي بوده و انواع بسيار متفاوتي دارند . معمولاً شبيه هتل ها ساخته مي شوندو داراي تعداد زيادي آپارتمان مي باشند . دوره اقامت در آنها بسيار متفاوت بوده و از چند روز تا چند ماه متغير است .معمولاً قيمت آنها از هتل هاي هم رديف پايين تر است مسافريني که در آن اقامت مي گزينند آنرا به مثابه خانه خود انگاشته که موقتاً از محل اصلي زندگي آنها به دور است . بنابراين هرآنچه که در خانه فراهم است ممکن است در هتل آپارتمان نيز فراهم باشد



[h=2]انواع هتلها بر حسب ستاره[/h][h=3]هتل هاي 2 ستاره :[/h]
تميزي و راحتي و دکوراسيون منظم و هماهنگ از الزامات اين هتل ها مي باشد . ارائه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضي و نه همه موارد زير مي باشد:
خانه داري بسيار خوب ، دکوراسيون جذاب و وجود تلويزيون رنگي در تمام اتاقها ، مبلمان با کيفيت، داراي رستوران با قابليت ارايه سرويس در هر وعده غذايي ، استخر شنا ، خدمات رساني به اتاق ها ، ورودي هتل با ظرفيت مناسب ، تخت هايي با اندازه معمولي و بزرگتر ، سرويس حمام خوب و زيبا ، قفسه هاي کافي ، امکانات تفريحي ، حوله و صابون با کيفيت بالا ، پرسنل آموزش ديده و لاندري و روم سرويس .


[h=3]هتل هاي 3 ستاره :[/h]
در هتل سه ستاره خدمات به طور کامل ارايه مي گردد و به طور شايسته مديريت مي شود ، اين نوع هتل ها داراي چشم انداز زيبا و امکانات گسترده اند . ارائه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضي و نه همه موارد زير مي باشد :

نظافت و خانه داري و نگهداري عالي ، هال ورودي بزرگ با طراحي جذاب ، فضاي پذيرش فعال 24 ساعته ، اتاق هاي بزرگ و راحت ، بدون سر و صدا با نور کافي و فضاي نشيمن با دکوراسيون جذاب و گاهي نقاشي روي ديوار، مبلمان با کيفيت بالا ، سيستم مرکزي تهويه هوا و سيستم حرارتي ، اتاق هاي مفروش شده با کيفيت بالا و داراي تشک هاي عالي ، ترموستات کنترل درجه دما ، سرويس حمام زيبا که بعضي از آنها داراي وسايل آرايشي ، صابون وحوله با کيفيت عالي است ، داراي سوئيت اتاق لوکس ، محدوده زماني گسترده جهت سرويس دهي به اتاق ها ، وجود دو دستگاه تلفن در اتاق يکي کنار تخت و ديگري در حمام يا روي ميز ، استخر شنا در محوطه ساختمان يا نزديک آن ، خدمات بيدار کردن ، وجود بيش از يک رستوران با غذاي عالي ، امکانات تفريحي براي ميهمان از قبيل سونا ، گلف و . . . ارايه خدمات ويژشه از قبيل اتاق ملاقات ، پارک اتومبيل توسط مستخدم .


[h=3]هتل هاي 4 ستاره :[/h]
اين هتلها نه تنها بايد کليه خدمات لازم را ارائه دهند بلکه بايد از خود هويتي داشته باشند . تأمين راحتي و آسودگي ميهمانان هدف اصلي کارکنان مي باشد ، آنها آموزش ديده، کارآمد و آگاه و مؤدب مي باشند اين نوع هتل ها داراي امکانات متنوعي هستند . ارائه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضي و نه همه موارد زير مي باشد :

خانه داري و نگهداري فوق العاده از هتل ، اتاق و فضاي سبز ، طراحي ساختمان بصورت خاص و جالب ، هال ورودي لوکس، مبلمان بسيار خوب ، فضاهاي عمومي ، آثار هنري ، کيفيت بالاي فرش و گل تازه ، چشم انداز محيط طبيعي و فوق العاده ، فضاي مناسب و دکوراسيون جذاب براي پذيرش ، رزوراسيون بسيار سريع و کارآمد ، کارکنان متعهد با يونيفرم ، وجود دربان ، مديريت متخصص ، تجهيزات عالي رستوران و غذاهاي متنوع ، خدمات رساني عالي به اتاقها ، وجود اتاقهاي بزرگ با نور کافي و مبل مناسب و زيبا ، داراي تلويزيون و دکوراسيون عالي و تزئين شده با کارهاي هنري ، دو تلفن يکي در کنار تخت و ديگري روي ميز ، داراي تشک راحت و پتوي اضافه و تخت هاي بزرگ و معمولي، سرويس دهي بصورت دو مرتبه در روز به اتاق ها ، حمام بسيار تميز با صابون وسايل آرايش و حوله ، جعبه کمک هاي اوليه ، آيينه مناسب جهت اصلاح و آرايش، سيستم خشک کن دست ، در اختيار قرار دادن لباسهاي راحت به ميهمانان ، سيستم روشنايي هوشمند در حمام و اتاق خواب و ساير امکانات مثل حمل و نقل ، روزنامه رايگان و ...


[h=3]هتل هاي 5 ستاره:[/h]اين نوع هتل ها در رديف اول قرار دارند . قوانين واستاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کيفيت آن همواره بايد ثابت نگه داشته بشود . ارائه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضي و نه همه موارد زير مي باشد :

معماري و دکوراسيون زيبا و منحصر به فرد ، نگه داري و خانه داري منحصر به فرد و مستمر ، داراي بيش از 100 اتاق ، هال ورودي ، اتاق مهمان ، فضاي عمومي تزئين شده با کارهاي هنري ، مفروش شده با کيفيت بالا ، لابي بسيار زيبا ، دفتر پذيرش بسيار منظم در فضاي کافي و آرام ، داراي نگهبان و سرويس 24 ساعته ، پرسنل آموزش ديده و متعهد ، تزئين اتاقها با استفاده از اشياء عتيقه ، داراي 3 تلفن ( کنار تخت ، روي ميز و داخل حمام ) ، تميز کردن اتاق بصورت دو مرتبه در روز ، سرويس حمام زيبا و مدرن ، داراي رستوران عالي و غذاهاي متنوع و سرويس غذا دهي ، امکانات رستوران جذاب ، سرويس حمل و نقل ، مغازه و فروشگاه پوشاک ، يخچال در داخل اتاقها با انواع نوشيدني .

کارکنان در هتل 5 ستاره : بسيار مرتب و يونيفرم پوشيده با لباسهاي شيک ، مؤدب وآگاه و کارآمد و روابط عمومي خوب ، نسبت به رفع نيازهاي مهمانان متعهد هستند و بسيارعالي سرويس مي دهند . داراي مدير حرفه اي و متخصص ، سازگاري و هماهنگي سرويس ها ، تداوم نگهدارى وخانه داري بي عيب و نقص اجزاء اصلي و اساسي براي حفظ درجه 5 ستاره مي باشند .

نکته مهم : نکته مهم درباره ستاره هتل ها و هتل آپارتمان ها اينست که « هتل ها را از يک تا 5 ستاره طبقه بندي مي نمايند در حالي که مهمانپذير ها، مهمانسراها و هتل آپارتمان ها را از يک تا 3 ستاره طبقه بندي مي نمايند . به تعبيرى ديگر هتل آپارتمان 3 ستاره با هتل 5 ستاره برابرى مى کند و اين دو نوع از مراکز اقامتى از نظر کيفيت و خدمات دهى در گروه خودشان بهترين هستند.»



[h=3]انواع هتل:[/h]هتل تجارتى Commercial Hotel
هتل حومه شهر Sub-urban Hotel
هتل شهرى Urban Hotel
هتل با فضاى بازميانى Atrium Hotel
هتل بزرگ Meca Hotel
هتل گرد همايى Convention Hotel
هتل فرودگاه Air port Hotel
هتل مسکونى براى مهمانانى که اقامت طولانى دارند Lodging Type Hotel
هتل بازيهاى شبانه Night Clup Hotel
هتل سوپر لوکس Super Lux Hotel
هتل تمام سوئيت Suite Hotel
هتل باسوئيت هاى يک طبقه هاى پراکنده BungalowSuite Hotel
متل بين راهى Motel
متل متوسط ميان راه Motor inn
هتل ارزان قيمت Budget inn
هتل تفريحى Resort Hotel
هتل آپارتمان Apartment Hotel
هتل مالکيت زمانى مشترک Time Sharing Hotel
هتل مالکيت مشترک Condominium Hotel
پانسيون Boarding House
مهمانسرا Guest House
مسافر خانه، استراحتگاه Hostel
خوابگاه Dormitory
هتل کازينو Hotel Cazino



[h=3]انواع اتاق هاي موجود در هتلها[/h]سوئيت اداري Office Suite
سوئيت کنفرانس Conference Suite
سوئيت کوچک Mini Suite
سوئيت معمولي Junior Suite
سوئيت دو لوکس Deluxe Suite
سوئيت دوبلکس Doublex Suite
سوئيت مسافرين مهم Vip Suite
سوئت مجلل Imperial Suite
سوئت محصور Pent house Suite
سوئت ماه عسل Fiesta Suite
سوئيت ماه عسل (براي اقامت ) Dolcevita Suite
سوئيت يک نفره Single Suite
کابانا Cabana
استوديو Studio
آپارتمان Apartement
بنگلو Bungalow
اتاق هاي دور Remote Function
اتاق هاي تو در تو Connected Room
اتاق با بالکن Balcony Room
اتاق با استخر خصوصي Room With Private Pool
اتاق ضيافت Banquet Room
اتاق خانواده Family Room
واحد هاي فاميلي Family Units
اتاق معمولي با حمام Room With Bath
اتاق با چشم انداز جنگل Woods View Room
اتاق معمولي بدون حمام Room Without Bath
اتاق نشيمن يا سالن پذيرايي Parlor


[h=3]
انواع اتاق
[/h]
اتاق يک نفره : اتاق يک نفره که سينگل ناميده مي شود . داراي يک تخت مي باشد و اختصاراً با علامت SGL نشان داده مي شود .

اتاق دو نفره :اتاق دو نفره که دبل يا توئين ناميده مي شود . دبل يعني اتاقي که يک تخت دو نفره به هم چسبيده دارد و توئين اتاقي است که دو تخت مجزا دارد و اختصاراً با علامت DBL نشان داده مي شود .

اتاق سه نفره :اتاق سه نفره که تريپل ناميده مي شود . داراي 3 تخت تک نفره و يا يک تخت تک نفره و يک تخت دونفره به هم چسبيده مي باشد و اختصاراً با علامت TPL نشان داده مي شود .

سوئيت Suite: به اتاقي گفته مي شود که قسمت جلوي آن مختص پذيرايي و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته است ، در بعضي از هتل ها قسمت پذيرايي در پايين و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد ( دوبلکس ) البته مي توان در سوئيت يک آشپزخانه کوچک نيز داير نمود .

آپارتمان Apartment :عبارت است ازيک هال و پذيرايي با يک ، دو و يا سه اتاق خواب که هر کدام داراي دو تخت است . در صورتي که دواتاقه باشد، معمولاً يک اتاق ( دبل ) يک تخت دو نفره و اتاق ديگر توئين، دو تخت يک نفره خواهد داشت .هر آپارتمان يک حمام مشترک دارد و يک آشپزخانه کوچک.معمولاً در قسمت پذيرايي به تعدادکافي صندلي يا مبل راحتي وجود دارد.

استوديو Studio : به اتاقهايي گفته مي شود که در بدو ورود به شکل اتاق پذيرايي ديده مي شود ولي در صورتي که مبلها يا کاناپه ها را به صورت تختخواب در آورند حکم اتاق خواب را خواهد يافت، از اين رو روزها اتاق پذيرايي و شبها اتاق خواب است .البته کاناپه ها طوري ساخته شده اند که مي توان بالش و پتو و ملحفه را داخل آن جاي داد. اتاق استوديو حمام نيز دارد، استوديو مي تواند آشپزخانه کوچکي نيز داشته باشد .

کانکتد روم Connected Room : دو اتاق تودرتو را مي گويند، هر دو اتاق به راهرو اصلي هتل راه دارد و هر کدام به تنهايي يک اتاق کامل است و حمام جداگانه اي هم دارد، اين دو اتاق به وسيله يک در از وسط به هم متصل است. چنانچه يک خانواده چهار نفره ، چنين اتاقي را درخواست نمايد ، بچه ها در يک اتاق و پدر و مادر در اتاق ديگر اقامت خواهند نمود ، بدون اين که درب راهرو اصلي را باز کنند، دو اتاق از درب وسط مي توانند با هم در ارتباط باشند.
کابانا Cabana :اتاقي است هم کف، که پنجره آن به محوطه اي باز مي شود که متصل به استخر شناست. ساکن چنين اتاقي مي تواند براي تعويض لباس از اتاق مخصوص خود استفاده نمايد .
فيستا سوئيت Fiesta Suite : اين نوع سوئيت ها معمولاً در هتل هائي قرار دارند که داراي سالن عروسي است و پس از پايان مجلس عروسي ، براي استراحت و خواب در اختيار عروس و داماد قرار مي گيرد . معمولاً مخارج اين سوئيت قبلاً جزو هزينه هاي مجلس عروسي منظور گرديده و حساب جداگانه اي ندارد .
اتاقهاي ديگري هم در هتلها و متلها وجود دارند که بنا به علاقه وتمايل مسافران دراختيار آنان گذاشته مي شود که عناوين آنها در جدول "انواع اتاق " آورده شده است .




[h=3]انواع تخت در هتل[/h]
تخت سالن پذيرايى- کاناپه قابل تبديل به تخت Bed- parlor
کاناپه تبديل به تخت Bed-Studio=Convertible Sofa
کاناپه تبديل به تختخواب Convertible Couch
مبل تختخوابشو Sleeping Couch
تخت ديوارى Folding-up bed
تخت تاشو Roll-A-Way-Bed
يک تخت يکنفره Single
دو تخت جداى تکنفره Twin
يک تخت دونفره Double
يک تخت دونفره و دو تخت تکنفره Twin Double
تخت دونفره بزرگ Queen Size
تخت بزرگ King Size
تخت دوبل دوبله Double- Double Bed
تخت با تشک آبى Water Bed
تخت دو طبقه Bunk Beds


انواع تخت هاي موجود در اتاق هاي هتل در جدول "انواع تخت " آورده شده است ليکن در اينجا لازم است مسافرين با تخت اضافه و تخت بچه بيشتر آشنا گردند .

اکسترا بد Extra Bed ـ تختخواب تاشو
چون تعداد افراد بعضى از خانواده ها زياد و بيش از تعداد تختخوابهاى اتاق است، ناچار استفاده از تخت اضافى ناگزير خواهد بود . تختخوابهاى اضافى را اکسترابد مى نامند. اين تختها در طبقات هتل وجود دارد و براساس فرمى که رسپشن به خانه دارى مى دهد، در اختيار اتاقها گذاشته مى شود. اين تختها از نوع تاشو مى باشند و علت اين که بايستى طى صدور فرمى تحويل شود اين است که بابت تخت اضافى، وجه اضافى از مسافر دريافت مى شود که به حساب اتاق منظور مى گردد. از اين فرم نسخه اى نيز به کشير (صندوق ) مى رود تا وجه تخت اضافى به حساب اتاق نوشته شود .

تختخواب بچه
مسافرينى که بچه همراه مى آورند، معمولاً نياز به تختخواب بچه دارند، زيرا تختخوابهاى مسافرين براى بچه مناسب نيست و احتمال دارد بچه از روى تختهاى معمولى و مخصوص بزرگسالان به زمين بيافتد . اين نوع تختها هم طى فرمى که قبلاً اشاره شد به اتاق ، اضافه مى شود و وجه اضافى نيز به حساب منظور مى گردد. تختخواب بچه ،رو تشکى مشمع نيز دارد که مانع از رسيدن رطوبت از بچه به تشک مى شود.


[h=2]انواع سرويس در هتل ها[/h]O.R) Only Room): يعني اتاق جهت اقامت بدون هيچگونه وعده غذائي.

B.B) Bed & Breakfast): يعني اتاق جهت اقامت همراه با يک وعده صبحانه در روز.

H.B) Half Board): يعني اتاق جهت اقامت همراه با يک وعده صبحانه و يک وعده نهار يا شام. مثلاً سرويس H.Bدر دبي معمولاً به يک وعده صبحانه و يک وعده نهار اطلاق گرديده در حالي که همان سرويس در ترکيه (منطقه آنتاليا و منطقه درياي اژه) به يک وعده صبحانه و يک وعده شام اطلاق مي گردد.

F.B) Full Board): يعني اتاق جهت اقامت همراه با يک وعده صبحانه ، يک وعده ناهار و يک وعده شام. در بعضي از هتل ها اين سرويس بصورت سرويس Full board plus يعني اتاق جهت اقامت همراه با يک وعده صبحانه ، يک وعده ناهار ، يک وعده شام و نوشيدني ها هنگام صرف ناهار و شام ارائه مي گردد .

ALL ) َAll Inclusive): يعني اتاق جهت اقامت همراه با تمام وعده هاي غذائي شامل صبحانه ، ناهار ، عصرانه و شام و نوشيدني هاي رايگان . اين سرويس معمولاً در هتل هاي واقع شده در شهرهاي ساحلي نظير کوش آداسي ، بودروم ، مارماريس ، آنتاليا و . . . ارائه مي گردد و بسته به نوع نوشيدني ارائه شده مثلاً توليد داخل يا خارج کشور و اينکه در چه ساعاتي از شبانه روز ارائه مي گردد داراي واژه هاي متفاوتي است نظير Ultra All Inclusive و Maximum All Inclusive. در بعضي از هتل هائي که چنين سرويسي ارائه مي گردد استفاده رايگان از ورزشهاي آبي از قبيل جت اسکي ، اسکي روي آب ، غواصي ، ماساژ و . . . براي يکبار در طول اقامت جزئي از سرويس مي باشد .


اصطلاحات مربوط به سن مسافر

بزرگسال Adult : به افراد بيش از 12 سال اطلاق مي گردد و با علامت اختصاري ADL نشان داده مي شود .
اطفال 2-6 سال Child: کودکاني هستند که معمولاً در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمي يابد و با علامت اختصاري CHD2-6 نشان داده مي شود .
اطفال 6-12 سال Child: کودکاني هستند که معمولاً در هتل ها به آنها تخت از نوع سفري اختصاص مي يابد و با علامت اختصاري CHD6-12 نشان داده مي شود .
نوزاد Infant: به کودکان زير دوسال اطلاق مي گردد که معمولاً در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمي يابد و با علامت اختصاري INF نشان داده مي شود .




منبع : سايت اينترنتي www.hoteldari.com
مجموعه مقالات آقاي اصغر ژيان دربندى
 
نکاتی در باره طراحی هتل

نکاتی در باره طراحی هتل

نكاتي در مورد طراحي و ساخت و ساز هتل

يكی از حرفه هايی كه نياز به سرمايه گذاری هنگفتی دارد، حرفه هتلداری است. از تهيه زمين مناسب تا احداث ساختمان و تزيين و تجهيز آن، هر كدام مستلزم صرف هزينه های كلان است.
به دليل اين كه كار ساختمان و تجهيز هتل بسيار پيچيده است، بايد دست اندركاران اين صنعت اطلاعات زيادی از تكنولوژی، فضاهای ضروری و متراژآنها، ارتباطات معماری، ويژگیهای فضاها و تجهيزات، سيستم برق، تأسيسات، نرم افزارهای گوناگون، سيستم گردش كار بعد از افتتاح هتل و... داشته باشند، تا سرمايه درست هزينه شود.
برای ساخت هريك از انواع هتل ها همكاری تيمی كه شامل مهندسين ساختمان، تأاسيسات، برق، مالك يا شركاء و ....و در نهايت مشاور هتلداری می باشد لازم است. (برای ساخت بيمارستان يك پزشك به اين تيم اضافه می شود) كه تا پايان ساختمان همكاری آنها ادامه خواهد داشت، اولين و مهمترين انتخاب اين تيم، مشاور هتلداری است كه تا افتتاح هتل نبايد همكاری او قطع شود زيرا يكی از ضروری ترين افرادی است كه هتلی بدون نقص ساخته تا تجهيز و آماده پذيرش ميهمان شود كه اغلب بعد از ساخت متوجه می شوند چه نكات مهم، حساس و ضروری فراموش شده است كه بايد در نظر گرفته شود. به عنوان مثال آيا محل ساخت هتل مناسب است؟ آيا سرمايه گذاری توجيه اقتصادی دارد؟ آيا نوع هتلی كه ساخته شده است بهترين است؟ تفاوتی كه انواع هتلها از نظر معماری تجهيزات و نيازها با يكديگر دارند در نظر گرفته شده است؟
مشاورهتلداری می تواند به مقدار زياد در طرح ريزی و هزينه های ساختمان، ارتباطات، نيازها، تجهيزات و طراحی مؤثر باشد. او می داند كه آيا ارتباطات معماری صحيح است؟ آيا فضای درنظرگرفته شده برای حجم كار آينده كافی است؟ و يا با چه سيستمی و چه تعداد ازپرسنل و هتل بايد اداره شود؟ هزينه هايی كه برای گردش كار بايد بپردازد و تعداد پرسنل مورد نياز كه بستگي به نوع معماري ساختمان دارد را از قبل پيش بينی می كند.
اين تيم بايد با همكاری هم نظرات خود را اعلام كنند زيرا حركات اين تيم شديداً از ديدگاه معماری، ابعاد، ارتباطات، دسترسی ها، تأسيسات، سيستمهای صوتی، ايمنی در برابر حريق، طراحی داخلی، نور پردازی، مبلمان و ... بر يكديگر تأثيرمی گذارد.
مشاور هتلداری مسئول نظارت بر اين سرمايه گذاری كلان نيزمی باشد تا هزينه ها درست انجام شود. و بايد كاملاً نحوه مديريت هتل، فضاها و اندازه مورد نياز و تفاوت بين انواع هتل، سالنهاو، اتاقهای مختلف برای انواع هتل، آشپزخانه،Pantry (آبدارخانه) را بداند و برای انتخاب تك تك تجهيزات و وسايل هتل از ويژگیهای آنها آگاهی كامل داشته باشد به عبارت ديگر اطلاعات كاملی از تكنولوژی، سيستمهای هتل چه از نظرفنی مهندسی، معماری، طراحی، نور پردازی، كامپيوتر،ابعاد تجهيزات، طرز محاسبه تعداد سفارش ميز وصندلی و مدلهای مختلف چيدن آن برای سالن های گوناگون با متراژ مختلف داشته باشد. خلاصه از كليه قسمتها سردربياورد تا بتواند به مهندسين اطلاعات درست، صحيح و مفيدی بدهد وكنترل روی هزينه ها يی كه می شود داشته باشد. متأسفانه امروزه در ايران افرادی بدون تجربه هستند كه با چند سال كاردر هتل به عنوان مشاور هتلداری مشغول كارندكه اگر اين چنين كسانی نبودند، هتل بهتر، كم هزينه تر و بدون نقص تر ساخته می شد. شايد در ايران به دليل راهنمايی های غلط چنين افرادی است كه تعدادی از انواع هتلهای گوناگون كه ساخته شده نه تنها فرقی با يكديگر ندارند بلكه ويژگیهای هتل بخصوصی راهم ندارند. بطور مثال تعداد زيادی هتل آپارتمان در ايران ساخته شده است كه از نظر معماری و تجهيزات تفاوتی با آپارتمانهای مسكونی ندارد،درصورتی كه تفاوت بسيارزيادی بين آپارتمان مسكونی با هتل آپارتمان وانواع هتل وجود دارد كه بايد موقع ساخت در نظرگرفته شود.كه هركدام ازآنها درموقع ساخت وطراحی وموقعيت محلی، ويژگیهای خاص خود را دارد. اين مهم نياز به مطالعات كارشناسی، كه ابتدا در روی نقشه بايددرنظرگرفته شود، دارد.مهندس مشاورهرچندقوی وآرشيتكت هرقدرخلاق وبا تجربه باشدبدون دستيابی به اطلاعات وآگاهيهای ويژه، نمی تواند به طراحی هتل بپردازد مهندسین که برای ساخت هتل فعالیت دارندمی بایست نیازها و توقعات میهمان ومدیریت هتل راکاملا درک کنند تا بتوانند به درستی طرح بدون نقص ارائه دهند مهندسین دانا خوب می دانند چنانچه درهتلی غذای که سرو میشود سرد باشدیا کارکنان رفتار درستی نداشته باشند ونظافت اتاق بد باشد هرچقدر ساختمان زیبا و مجلل وتجهیزات کامل باشد پر ستاره بودن هتل ارزش چندانی ندارد
مهندسين با تجربه و تيزبين بعد از جلسات متعدد با متخصص هتلداری (مشاور هتلداری) وجمع آوری اطلاعات كامل، از تفاوت بين انواع هتل،‍ انواع رستوران، انواع تخت و دسترسی ها و فضاهای مورد نياز، شروع به طراحی نقشه هتل می كنند. زيرا مهندسين تفاوت بين انواع هتلهای گوناگون را با يكديگر و همچنين ويژگیها و اندازه بسياری از فضاهای مهم مورد نياز ضروری، تجهيزات و حجم كار يك هتل بخصوص، مشكلات هتلداری، نحوه اداره كردن هتل را لمس نكرده و از آن اطلاعی ندارند به همين دليل هتلهايی كه بدون مشاور هتلداری ساخته شده يا می شود برای اداره آن ضمن صرف هزينه های بسيار سنگين با مشكلات فراوانی روبرو می شوند، از جمله مجبور به استخدام تعداد بيشتری پرسنل يا خريد وسايل و تجهيزات سرسام آور بيشتری شده اند و جای تعجب است اين سرمايه عظيم را چطور جرأت می كنند به خطر بياندازند. مالكين اينگونه هتلها شايد هرگز پس از افتتاح هتل هم متوجه نشده اند كه چرا تعداد پرسنل استخدامی هتل از حد معمول بيشتر است؟ چرا بايد هزينه بيشتری برای تجهيزات هتل بپردازند؟ چرا بسياری از نكات ضروری و مهم در معماری و تجهيز پيش بينی نشده است؟ چرا كنترل درستی بر امور ندارند؟ چرا هزينه های سربار زياد و راندمان كم است؟ چرا بعد از افتتاح مجبور به دوباره كاری و تغييرات شده اند و... جواب اين سوال ها مشخص است: زيرا در ابتدا از ارتباط و دسترسی و فاصله بخشهای هتل، نياز روم سرويس، آشپزخانه، خانه داری، لباسشویی، رستوران، پنتريها، نصب وسايل ثابت، سيستم و گردش كار هتل و نيازهای بخش Front Office و ويژگيهای وسايل و تجهيزات هر بخش هتل كه چه مشخصاتی بايد داشته باشد اطلاعات درستی نداشته اند. و اين اطلاعاتی است كه مشاور هتلداری بايد در اختيار مهندسين بگذارد تا سرمايه گذاری كمتری صورت گيرد.
متأسفانه الگوی مهندسين هتل ساز، مديران يا صاحبان هتل و مشاوران هتلداری بی تجربه، هتلهای قديمی است كه در حال حاضر در ايران مشغول فعاليت اند. گواه اين مطلب اين است كه در هتلهای تازه بنا شده در كمد لباس اتاقهای هتل را قفل نصب نموده اند،‍ در انبار با درهای ديگر تفاوتی ندارد، در توالتهای عمومی درست نصب نشده (به داخل بازمی شود) يا سالهاست اكثر هتل ها برای سيستم و گردش كار خود ازكامپيوترسود می برند، ولی هنوز طراحی ميز رسپشن كليه هتلهای ايران مدل قديمی است كه ازRoom Rack استفاده می كردند، جعبه كليد اتاقها به شیوه قديم ساخته می شود و.... يا ديده شده به غلط از نام هتل بزرگ يا از نام اتاق Cabana استفاده می شود و نكات ديگری كه با اطمينان بايد بگويم هيچ هتلی را نديده ام كه درآن به اين نكات بسيار كوچك و به ظاهر پيش پا افتاده توجه شده باشد پس طبيعی است اگر موارد مهمتری در نظر گرفته نشده باشد به همين دليل كيفيت مطلوبی نيز به دست نخواهند آورد.
امروزه طراحی ميز رسپشن تفاوت بسيار زيادی با گذشته دارد يا هتلهای جديد، ديگر فضا برای صندوقهای امانت مسافرين درFront Office در نظر نمی گيرند كه هم وقت پرسنل رسپشن برای دريافت و تحويل امانات به مسافران گرفته شود و هم فضای مفيد بخش رسپشن را اشغال كند. در هتل های مدرن و جديد برای صندوق امانت ميهمانان مكانهای ديگری پيش بينی می كنند به عنوان مثال قسمتی از بالای يخچال اتاقها را برای اين منظور در نظر می گيرند كه با كد مخصوص هر ميهمان قفل آن باز می شود وديگر نيازی نيست بعد از ترك ميهمان مسؤول رسپشن كد قفل صندوق امانت را بپرسد. بنابراين چنانچه همه موارد روی اصول و داشتن اطلاعات كامل برنامه ريزی شود می توانيم مطمئن شويم كه با رعايت نكات ايمنی، افزايش راندمان، صرفه جویی درهزينه ها، از دست ندادن فضاها، افزايش سرعت عمل و در نهايت آسايش ميهمانان فراهم خواهد شد.
در طراحی ساختمان هتل ضمن اينكه توسعه آتی را در نظر می گيرند، مناظر اتاقهای خواب و دسترسی به بخش ها را بايد طوری طراحی كرد كه در بيشتر بخشها از مسافت های پيمودنی توسط ميهمانان بخصوص كاركنان كاسته شود، همانطوری كه در طراحی قسمت رسپشن بايد مسئول امر، در امور مربوط به رسپشن بتواند وظيفه خود را بدون برداشتن قدمهای اضافی و اتلاف وقت و گرديدن به اطراف خود يا پشت كردن به مسافر، به راحتی و با سرعت عمل انجام دهد. از آنجايی كه خدمات و معماری يك هتل با هتل ديگر تفاوت بسيار زيادی دارد،‍ پيچيدگی و اهميت هر كدام نيز متفاوت است. در ساير كشورها، شركتهای ساختمانی سازنده هتل، مديران و مشاوران حرفه ای هتلداری را در اختيار دارند چون در اغلب موارد ساختمان و اماكن عرضه غذا، سالنهای بزرگ جشن، سالنهای جلسات كوچكتر و سالنهای متعدد ضيافتها به گونه ای است كه بسته به موقعيت محلی هتل ونحوه اداره كردن آن بايد تغييراتی در آن ايجاد كرد كه نياز به تخصص دارد. بايد توسط مديران حرفه ای يا همان مشاورين هتلداری با اطلاعات كاملی در خصوص ارتباط و دسترسی معماری ساختمان- كه كداميك از فضاها بايد به دليل ارتباط در مجاورت هم قرار داشته باشند و يا چه فضاهايی و با چه ابعادی مورد نياز است- به مهندسين آرشيتكت ارائه گردد. نكته بسيار مهمّی كه هرگز نبايد فراموش كرد برآورد هزينه ساختمان در طراحیهای مختلف، مخارج مربوط به مصرف تجهيزات، انرژی و همچنين رضايت ميهمانان است كه از اهميت خاصی برخوردار می باشد. امروزه به منظور مشخص كردن روشهای افزايش و به حد اعلی رساندن مزايا و بازده، ميزان سود را در متر مربع كل مساحت هتل مورد محاسبه و بررسی قرار می دهند، اتاقها بيشترين سطح از كل مساحت هتل را اشغال می كند. (حدود 60 تا 85 درصد از كل مساحت كه بستگی به نوع هتل دارد) پس لازم است هتلهای چند طبقه كه دارای طبقات تيپ هستند صرفه جویی در طراحی طبقات را به نحو مطلوب انجام دهند، زيرا هر گونه صرفه جويی منطقی، به تعداد طبقات در هتل صرفه جويی خواهد شد. در طراحی ساختمان هتل چند نوع از انواع اتاق را پيش بينی می كنند. اتاق های سوییت بهتر است در يك طبقه از ساختمان جدا از اتاقهای ديگر ساخته شود ولی ممكن است بخاطر معماری ساختمان و از دست ندادن فضاها مجبور شوند اين اتاقها را در طبقات مختلف بسازند، موقع ساخت و تجهيز هتل بايد از وسايل و دكوری استفاده شود كه در برابر حريق مقاوم باشد و بايد آنطوركه در طراحی وآرايش اتاق ها پيش بينی شده، پريزهای برق، روشنايی، چراغ مطالعه، ونوع خاموش و روشن كردن چراغ ها، سيم كشی آنتن مركزی، راديو مركزی، يا هرگونه كابل كشی يا نصب آب فشان و... در محل هايی كه پيش بينی شده انجام گيردواز آنجايی كه تعداد اتاقها زياد است و هزينه سنگينی برای تجهيز اتاق ها مورد نياز می باشد، بايد طرحی ارائه شود كه ضمن زيبايی و هماهنگ بودن با ديگر بخش ها، مقرون به صرفه و ضد حريق، ايجاد فضای خوب و آسايش ميهمان در نظر گرفته شده باشد. امروزه به خاطر پيشرفت تكنولوژی در اداره هتلها مديريت هتل مجبور به استفاده از روش و سيستم های جديد و ابتكاری می باشد و بايد قبل از ساخت، متخصص هتلداری تمام برنامه های اداره نمودن با سيستم های مختلف را از قبل بطور كامل بداند تا در ساختمان و خريد تجهيزات لحاظ شود موقعيت هتل، ابعاد و تعداد اتاقها، سالنهاواينكه هتل برای چه منظوری ساخته شده است. درجه، و بزرگ و كوچكی هتل وتعدادبخشهاي هتل و اندازه آشپزخانه، انبارها، رستوران، لاندری، رختكن، غذاخوری كاركنان و.... از اين موارد می باشد.
در طراحی كافی شاپ و رستوران بهتر است ضمن اين كه در يك طبقه و هم سطح قرار می گيرند آشپزخانه طوری طراحی شود كه بتوان به هر دو بخش خدمات داد، اين كار سبب می شود كه در متراژ زير بنا، تعداد pantry (آبدارخانه)، وسايل و تجهيزات، تعداد پرسنل آشپزخانه، قفسه ها، تأسيسات، مصرف انرژی، صرفه جويی شده و از نظر سرويس دهی راندمان بهتری داشته باشد. پيش بينی فضای قبل از رستوران (بين آشپزخانه و رستوران) را حتماً بايد در نظر گرفت (به دليل وجود سرو صدا، بوی آشپزخانه، رفت و آمد كمتر گارسنها به آشپزخانه، وجود سس ها، نان، دستگاه يخ ساز، ظروف تميز، روميزی و.... در اين محل) نكته ديگري كه بايد بر آن توجه داشت اين است كه در ساختمان هتل بايد بخشهاي دور از ديد ميهمان (بخش پنهان هتل) را طوری طراحی كرد كه كاركنان اين بخش ها بدون اين كه از فضاهايی كه محل عبور ميهمان است (بخش آشكار هتل) رفت و آمد كنند، بتوانند به كليه بخشها دسترسي داشته باشند.
بايدساختمان هتل به گونه ای طراحی شودكه با توجه به فضا، تجهيزات وتأسيسات ازكمترين تعداد پرسنل استفاده شود. رستوران هتلها بايد آمادگی پذيرايی مطلوب ازحداكثرميهمان را داشته باشند، اگر چه ممكن است اين كار نيز فقط 5 يا 6 بار در ماه باشد. هتلها می توانند چندين رستوران داشته باشند كه هريك دارای سبك منحصر به فرد خود می باشد و اين سالن ها بهتر است از اتاقهای خواب فاصله داشته باشند.
اصولاً كليه اماكن عرضه نوشيدنی و غذا بايد راحت و مستقيم به آشپزخانه و انبار يا آبدارخانه داشته باشد كه بتوان سرويس و پشتيبانی آنها را تأمين نمود. (برای كافی شاپ و رستوران نمايشی بايد حتماً هود پيش بيني نمايند) سرو صبحانه معمولاً در هتلها مشتری زيادی دارد بخصوص در هتل هايی كه قيمت اتاق با صبحانه می باشد (American Plan) اگر قرار است روم سرويس (Room Service) سرو صبحانه را انجام دهد بايد در معماری ساختمان پيش بينی گردد وحتماً در آشپزخانه اصلی هتل قسمتی را برای خدمات روم سرويس اختصاص داد. (در ايران شايد 3 يا 4 هتل محلی اصولی برای خدمات روم سرويس در نظر گرفته اند) امروزه برای آسايش ميهمانان و همچنين كاهش هزينه ها و افزايش در آمد روم سرويس از دستگاههای اتومات سكه ای در طبقات استفاده می كنند. در هتلهای بزرگ در طبقات يا لابی، محلی برای فروش انواع اجناس توسط دستگاههای سكه ای (اتومات) از قبل پيش بينی شده كه از چند نظر مفيد است و ضمن اين كه در تمام 24 ساعت رضايت ميهمانان را جلب می كند از تعداد پرسنل نيزمی كاهد. لازم به ذكر است ارتباطهای معماری و دسترسی های ساختمان هتل، تعداد اتاقها، بخشها، فضاهای ضروری، موقعيّت محلی، نوع هتل و تجهيزات آن و نوع سيستم و گردش كار هتل، تعيين كننده چارت سازمانی يك هتل نيز می باشد و نكته ديگر اين كه مسأله زيبايی را نمی توان ناديده گرفت، طرح و نقشه ای كه هم انواع مختلفی از مشتريان را به خود جلب مي كند و هم لازمه های فعاليتی هتل را در بر داشته باشد با توجه به توجيه اقتصادی، يكی از رقابت بر انگيزترين جنبه های طراحی يك هتل است. هريك از طرحهايی كه با هم در تضّاد باشند و هزينه تأمين نمودن هر يك از ملزومات ساختمان يا تجهيزات آن سر سام آور باشد بايد كنار گذاشته شود.
شرح فعاليّتهای هتل بايد همچنين شامل يك برنامه كلّی برای تأمين كاركنان بخشهای مختلف باشد. درهتلهای تفريحی و تعدادی از هتل های بين المللی يا متلهای خارج از شهر، ممكن است لزوم اسكان دادن به كاركنان نيز وجود داشته باشد كه بايد در نظر داشت.
نكته ديگر اين كه بايد قبل از ساخت هتل بودجه مربوط را پيش بينی كنند. برای سيستم های مختلف كه بستگی به موقعيت هتل، محل هتل، درجه هتل و بزرگ و كوچكی هتل دارد هزينه های ساخت توسط مجری پروژه در طی مشاوره با متخصص هتلداری و ساير مشاورين بر حسب برنامه ريزی فضاهای هتل و مشخصات فنی بودجه ساخت تعيين می شود كه معمولاً با تجربيات در پروژه های مشابه مقايسه می نمايند. بودجه برای تجهيز هتل با در نظر گرفتن بودجه مالكين يا شركا توسط مشاور هتلداری برآورد می شود و طراح داخلی، بودجه ای مطابق با اهداف پروژه پيشنهاد می دهد تا كليه نكات صرفه جويی برای ساخت در طراحی و ارتباطات معماری، فضاهای مورد نياز، تجهيزات با ويژگيهای خاص هر بخش با دقت و پيش بينی های صحيح و منطقی انجام شود.
هتلها می توانند چندين نوع سالن رستوران داشته باشند كه هريك به سبك منحصر به فرد باشد و نبايد فراموش كرد هريك از نظر طراحی و اندازه، نورپردازی، دكور، تجهيزات، موقعيت محلی، درجه هتل، ويژگيهای خاص خود را می طلبد.
در طراحي هتلهاي كه رو به خيابان هستند،ضمن اين كه از هزينه هاي ساختمان بايد كاسته شود و نماي ساختمان ميهمانان را جلب نمايد، بايد طوري طراحي شودكه ازسروصداي خيابان نيز آسوده باشند و روي تأسيسات (برودتي و حرارتي) نيز تأثير بگذاردوازپنجره هاي دو جداره استفاده كنند درهتلهاي گردهمآیي براي پذيرايي چند گروه يا يك گروه بزرگ مشتريان بايد پيش بيني هاي لازم انجام شود ودر چنين هتلهايي بايد چندين سالن در نظر گرفت. اين سالنها بايد طوري طراحي شود كه يك لابي و آبدارخانه مشترك براي سالنها در نظر گرفته شود. بهتر است فضاي اصلي جلسات و ضيافت ها از هم تفكيك شود تا گروههاي مختلف بتوانند بدون ايجاد مزاحمت يا تداخل اجتماع نمايند و براي جشن ها سالنهايي پيش بيني شود كه عاري از ستون باشد.
بجا خواهد بودكه اگر در قسمت هاي كه آسانسور ها قرار دارند يك لابي مستقل براي آسانسور را در نظر گرفت. اين لابي علاوه بر ايجاد يك پيش فضاي زيبا باعث خواهد شد میهمانان كه در اتاقها مشغول استراحت هستند، از سر و صداي احتمالي میهمانان منتظر آسانسور به دور باشند. (همين طور بهتر است اين لابي قبل از ورودي آشپزخانه به رستوران يا كافي شاپ نيز پيش بيني شود.)
من شخصاً براي برنامه ريزي افتتاح دهها هتل فعاليت كرده ام و چند مورد از مشاهداتم را در ارتباط با عمليات و ساختمان چند هتل جديد مطرح مي كنم.اميدوارم اين نكات بتواند مورد توجه مديران هتل بخصوص مديران جوان هتل قرار گيرد. مهمترين عملياتي كه قبل از افتتاح با آن معمولاً درگير می شوند، خريد تجهيزات راه اندازي، ملزومات دادن سيستم براي گردش كار و … است. دانستن حجم كار هتل باعث مي شود استخدام كاركنان به بهترين نحو انجام شود، متأسفانه در اين گونه مواقع اغلب سفارشاتي که از طرف صاحبان هتل يا مديران بخش (به خاطر فاميل يا آشنا بودن) مي شود تا پست هاي كليدي به اين افراد خاص كه هيچگونه اطلاعي هم از اين حرفه ندارند واگذار شود، همين امر سبب خواهد شد هتل موقع افتتاح كاستي هايي را از برخي نظرها در بخش هاي گوناگون داشته باشد. بسياري از هتلها خيلي قبل از افتتاح كه هنوز لازم نيست كارمند استخدام نمايندبه خاطر آشنايي دعوت به كار مي كنند، ضمن اين كه هزينه اي را متقبل مي شوند،كارمند تازه كار و بي تجربه برنامه ريزي افتتاح هتل را مختل خواهد كرد و يا براي خريدتجهيزات هتل به خاطر بي اطلاعي از ويژگي وسايل هتل يا آشنا بودن با فروشنده يا شرايطي كه فروشنده براي فروش كالا پيشنهاد مي دهد كارفرما وسايلي انتخاب مي كند كه به هيچ عنوان به درد هتل نمي خورد و در نهايت مجبور شده كه آنها را دوباره خريداري كند.
براي خريد تحهيزات نبايد عجله كرد، زيرا ممكن است در طرحها و نقشه ها تغييراتي به اجرا در آيد، در نتيجه ازوسايل يا تجهيزات خريداري شده نتوان استفاده كرد ويا مواردي بروز كند كه كار فرما به علت مضيقه مالي در طرح، صرفه جويي هايي را لازم بداند و بسياري از برنامه ها را حذف كند. مثلاً براي نصب وسايل ثابت مانند تغيير سر تخت يا سيم كشي برق يا ايجاد فضاي بهتر بايد تغييراتي را ايجاد كرد كه اجباراً روي تجهيزات و وسايل كه بايد خريداري شود مي بايست تجديد نظر قرار گيرد.
و چنانچه وسايل خريداري شده را به اجبار بخواهند استفاده كنند، پس از افتتاح مديريت هتل به شدت به زحمت خواهد افتاد.
درخاتمه وقتيكه نوع سيستم گردش كارهتل،ارتباط معماري و دسترسي ها ، فاصله ها ،نوع طراحي ،نوع تجهيزات و تشكيلات ، تعداد بخشهاي هتل وويژيگي هاي انتخاب نرم افزار هتل و.... بسياري از نكات ديگر مشخص شد مي توان ادامه كاررا طبق يك برنامه ريزي صحيح انجام داد طبيعيست اين نكات نشان دهنده حجم كاردرآينده (بعد از افتتاح هتل خواهد بود)كه مي توان چارت سازماني وتعداد پرسنل وشيفت بندي پرسنل رانيز مشخص نمودبي توجهي به نكات عنوان شده در معماري هتل،ارتباطات ،دسترسي ها،تعدادوسايل، مديريت زماني، سيستم گردش كار،نوع تجهيزات دربخشهاي ديگرنيز تاثير مي گذاردكه درنهايت براي اداره كردن هتل با مشكلات جدي روبروخواهند شد به همين دليل بايد همه امور هتل با پيش بيني هاي لازم و درست انجام شود تا بتوان هتلي با كيفيت مطلوب افتتاح كرد
چون ميزان و سطح سليقه مردم هميشه در حال تغييراست و مردم خدمات و انتظارات بيشتری از هتلها دارند به همين دليل هتل ها روز به روز تخصصی تر می شوند، همانطوری كه توجه به سرويس و خدمات می كنند توجه بيشتری به جزئيا ت دارند كه بايد در طراحی بایدمورد توجه قرارگیرد. اميد است نكات بسيار خلاصه بالا براي طراحان و سرمايه گذاران مفيد واقع شود. و قبل از طراحی و تجهيز مطالعه دقيقی روی انواع هتلها، انواع اتاقها، انواع رستورانها داشته باشند.
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شرح ارائه خدمات ، مشخصات ، ضوابط فني ، بهداشتي ، تجهيزاتي و درجه‌بندي و ارتقاء کیفیت خدمات هتلهای کشور

شرح ارائه خدمات ، مشخصات ، ضوابط فني ، بهداشتي ، تجهيزاتي و درجه‌بندي و ارتقاء کیفیت خدمات هتلهای کشور

هدف:
در راستاي اجراي ماده 10 آئين نامه ايجاد ، اصلاح ، تکميل ، درجه‌بندي و نرخگذاري تاسيسات گردشگري و نظارت بر فعاليت آنها و تبصرههاي ذيل آن و مشخص شدن ملاکهاي ارتقاء سطح خدمات و سرويسدهي هتل های کشور ضوابط فني و بهداشتي و شرح مشخصات خدمات ، تجهيزات و درجه‌بندي و ارتقاء کیفیت خدمات اينگونه واحدها ، تدوين شده است.
دامنه:
سازمان ميراث فرهنگي ، صنایع دستی و گردشگري استانها و کليه هتل هاي سطح کشور

فهرست
مقدمه
حداقل شرايط لازم براي استاندارد هتل‌ها
ارزيابي امتيازات
1- شرايط کلي
1-1- پاکيزگي (نگاه کنيد به اتاق خواب‌ها: خانه داري و کيفيت رختخواب)
2-1- خدمات کلي

2- خدمات - توجه به ميهمان
1-2- شرايط کلي پذيرش ميهمان
2-2- رزرواسيون و قيمت‌ها
3-2- تسويه حساب ميهمان
4-2- خدمات حفظ و نگهداري و باربري
5-2- خدمات رساندن پيغام
3- رستوران
1-3- خدمات غذا و نوشابه
2-3- خدمات نوشيدني‌هاي سرد و گرم
3-3- خدمات صبحانه
4-3- خدمات ناهار
5-3- خدمات شام
6-3- نوشيدني‌هاي سرد و گرم و غذاي سبک
4- خدمات عمومي اتاق (Room Service)
1-4- خدمات غذا در اتاق (ارائه خدمات غذا و نوشيدني به صورت Room Service)
2-4- تلفن بيداري صبح (سرويس بيدار شدن ميهمان)
3-4- واکسي
4-4- لباسشويي
5- اتاق خواب‌ها - آسايش ميهمان
1-5- کيفيت کلي
2-5- خانه داري
3-5- سجاده و وسايل نماز
4-5- ابعاد و اندازه‌ي اتاق
5-5- کيفيت تخت و تشک خواب
6-5- کيفيت وسايل و تجهيزات خواب
7-5- گرمايش ، سرمايش وتهويه هوا
8-5- روشنايي
9-5- پنجره‌ها
10-5- کيفيت پرده‌ها
11-5- کيفيت کف پوش
12-5- مبلمان اتاق
13-5- يخچال
14-5- تلويزيون
15-5- راديو
16-5- تلفن ها
17-5- لوازم تحرير
18-5- سشوار
19-5- سوئيت‌ها
20-5- متفرقه
6- سرويسهاي بهداشتي ،‌ زيردوشي‌ها ،‌ تسهيلات متصل به اتاق خواب‌ها
1-6- کيفيت کلي در انواع حمامها
2-6- نظافت و پاکيزگي حمامها
3-6- وسايل حمام
4-6- حوله‌ها و لوازم آرايشي بهداشتي
5-6- حمام‌ها و سرويسهاي بهداشتي اتاقها
6-6- تعداد حمام‌ها و دسترسي
7-6- لگن دستشويي
8-6- اتاق خواب و توالت‌ها
9-6- تعداد توالت‌ها
10-6- دسترسي به توالت‌ها
7- کيفيت غذا
1-7- کيفيت کلي غذاي ميهمان
8- فضاها‌ي عمومي
1-8- کيفيت کلي
2-8- محوطه‌ي پذيرش
3-8- خدمات عمومي
4-8- رستوران‌ها
5-8- نمازخانه
6-8- محل نشيمن (لابي)
7-8- گرمايش ،‌ سرمايش ، روشنايي و تهويه‌
8-8- راهروها و راه پله‌ها
9-8- آسانسورها
10-8- تلفن عمومي
11-8- توالت هاي عمومي
9- شرايط عمومي
1-9- مقررات الزامي
2-9- ايمني و امنيت
3-9- محل پارک اتومبيل‌ (پارکينگ)
4-9- محوطه ها و فضاي سبز
5-9- پيوست‌ها يا ساختمانهاي جانبي
6-9- نيروي انساني و آموزش

10- هتل‌هاي ميراثي


منابع و مأخذ:

- قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی

- تحقیقات انجام شده در خصوص استانداردسازی گردشگری
- تصویب نامه ها و مقررات موجود در UNWTO
- آئين نامه ايجاد ، اصلاح ، تکميل ، درجه‌بندي و نرخگذاري و نظارت برفعاليت آنها

- Word Tourism Organization (UNWTO) Interrrgional Harmonization of Hotel Classification Criteria on the Basis of the Classification Standards Adopted by the Regional Commissions. (Madrid , Spain , November 1989)

- AA Quality Standard For Recognised Guest Accommodation



دریافت فایل:

http://s5.picofile.com/file/8136402218/25.zip.html
 
بالا