[ضوابط ونمونه های طراحی] موزه و گالری

e.69a_h

عضو جدید
[h=1]National Museum of Afghanistan / TheeAe LTD[/h]
04
Aug 2012

By Alison Furuto — Filed under: Museums and Libraries , Afghanistan, Kabul, TheeAe LTD

Bookmark


Courtesy of TheeAe LTD

The design concept for the National Museum of Afghanistan is centered around the Afghanistan flowered arch. TheeAe LTD finds this design opportunity as a way to bring the lost heritage back to the present. The major concern for the architecture was not only about the collections but also emotional realm of space that requires a place to give a rest and the joy of the nature in its heritage safe and secured. More images and architects’ description after the break.
Courtesy of TheeAe LTD

Afghanistan’s culture that abides in the country was much ruined and deserted. Its new museum hopes to catch up the lost richness and its cultural asset is necessitated to give hope and inspire people in that region. Our Architectural design was initiated to express the culture as if it has been with its heritage for centuries and centuries by emphasizing whose characters are natural environment, richly enormous sculptor, open valley of mountain and bright sun lights that penetrate thru patterned frames.
Architects: TheeAe LTD
Location: Kabul, Afghanistan
Site Area: 16,000 sqm
Total Building Area: 18,000 sqm
Height: 18m ( Level B1 to Level 3)
Year: 2012
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانلود اصول طراحی موزه و نقشه های یک موزه ایرانی
منبع:ایران عمران




گالری ها :
گالری ها که برای نمایش آثار هنری و اشیاء فرهنگی و علمی مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای شرایط زیر باشند:
- از نظر حفاظت در مقابل
خرابی، دزدی، آتش سوزی، رطوبت، خشکی بیش از حد، نور شدید آفتاب و گرد و غبار مطمئن باشند.
- در شرایط عادی، زاویه ی دید انسان (۵۴ یا ۲۴ درجه به بالای سطح تراز چشم) در مورد تصویری که در فاصله ی ۱۰ متری قرار داشته و سطح آن کاملا روشن است موقعی حاصل می شود که ارتفاع تصویر آویخته شده ۴۹۰۰ میلیمتر در بالای سطح دید و ۷۰۰ میلیمتر به پایین سطح ادامه داشته باشد. تنها در مورد تصاویر بزرگ چشم انسان مجبور است از پایین تصویر تا به بالای زاویه ی دید حرکت کند. بهترین موقعیت برای نصب تصاویر کوچک (نقطه تاکید: سطح افق در تصویر) عبارت از محلی هم تراز با دید تماشاگر است...

برای دانلود نقشه های یک موزه ایرانی اینجا کلیک کنید...


http://iranomran.com/portal/wp-content/uploads/2012/06/Museum-www.IranOmran.com_.zip


http://www.farsicad.com/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=30
رمز :
www.farsicad.com
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
امیدوارم این ها کمکت کنه
البته باید خودت کاملشون کنی

بررسی فرهنگسرای فرشچیان اصفهان- ( فایلpowerpoint 1 )
بررسی موزه فرش ایران- ( فایلpowerpoint 2 )
بررسی موزه هنرهای معاصر تهران- ( فایلpowerpoint 3 )
بررسی فرهنگسرای نیاوران- ( فایلpowerpoint 4 )

 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
موزه هنر های ملی ایران

موزه هنر های ملی ایران

ادرس :خیابان بهارستان
موزه هنرهای ملی ایران ( مدرسه صنایع قدیمه ) درروز شنبه شانزدهم بهمن ماه ۱۳۷۸ افتتاح شد . تاریخچه این موزه از این قرار است : این مکان با نام مدرسه صنایع قدیمه در سال ۱۳۰۹ خورشیدی به دست استاد طاهر زاده بهزاد شروع به تعلیم شاگردان مدرسه نمود وبعد از آن درخدمت صنایع مستظرفه و بعد به دست سازمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شد . ساختمان موزه از بناهای دوره قاجار درزمان فتحعلی شاه بود ه است که اسم قدیمی بنا حوزخانه باغ نگارستان بوده است که یکی از سه باغ درتهران قدیم بوده ، باغهای گلستان ، نگارستان ، بهارستان .
این حوزخانه درجنوبی ترین قسمت ( قصرو باغ نگارستان ) ساخته شده است . مجموعه قصروباغ نگارستان بین سالهای ۱۲۳۲-۱۲۲۲ ه . ق به دست دوتن ازمعماران زبده آن زمان استاد عبدالله خان و استاد آقاجانی اصفهانی بنا گردید. ساختمان حوضخانه نیز ( محل فعلی موزه ) بخشی از آن مجموعه محسوب می گردد. حوضخانه با طرح ( + ) شبیه علامت بعلاوه ساخته شده بود . با چهار شاه نشین اطراف آن که بی هیچ دروپنجره ای به درون باغ راه داشت . سقف گنبدی آن ایستاده برشانه چهارستون سنگی همواره شکوه و ایستادگی بنا را تداعی کرده است . تا نیم قرن پیش حوض دایره ای شکل بزرگی ازسنگ مرمر میان ستون های قرارداشت و ازسوراخهای روی بدنه ستون ها آب می ریخته وبه داخل حوض فواره می زده و چشم انداز بسیارزیبایی را بوجود می آورده است .

پنجاه سال قبل برای اینکه ساختمان حوضخانه برای شکل گیری این موزه متناسب شود قسمت هایی دربخش جنوبی و شمالی حوضخانه با همان طرح قبلی به آن الحاق گردید که مجموعاً شکل کنونی موزه را پدید آورده است . دیوارهای این دو بخش الحاقی ( درابتدا و انتهای موزه ) برخلاف قسمت های اصلی فاقد آن گچبری های زیبا هستند وازطرح گچبری ها به صورت نقاشی روی دیوارهای کشیده شده است .
سال ۱۳۰۹ شمسی حسین طاهرزاده بهزاد با تلاش زیاد موزه هنرهای ملی و اداره هنرهای ملی را تحت عنوان مدرسه صنایع قدیمه به انگیزه احیاء و تجدید حیات هنرهای ملی و سنتی ایرانی بنیاد نهاد . چنانچه می دانیم در اواسط عهد صفوی به سبب برقراری ارتباط سیاسی و نظامی و به تبع آن فرهنگی هنرهای مغرب زمین مبانی پراعتبار و ارزشمند هنرهای اصیل ایرانی را تحت سیطره خود گرفتند و آرام آرام هویت هنری ما را خدشه دار کردند . این تغییر درآثار به جا مانده ازآن دوران تا عهد قاجاربسیارچشمگیر و قابل ملاحظه است . بدین ترتیب این مکان کانون حفظ و احیای ارزشهای اصیل هنرهای ملی وسنتی ایران گردید .
شادروان هادی تجویدی نخستین معلم مینیاتور مدرسه و شاگردانی همچون محمد علی زاویه ، علی کریمی ، مقیمی تبریزی ، علی مطیع ، علی اسفرجانی و … درمحضراستاد به مرتبه استادی درمینیاتور رسیدند. دررشته تذهیب و تشعیر استاد علی درودی کارتعلیم را برعهده گرفتند و استادانی چون عبدالله باقری ، نصرت الله یوسفی شاگردان بحق استاد درودی بودند.
دراین موزه آثارمختلفی به چشم می خورد که نشان دهنده هفتاد سال شکوفایی و افتخارآفرینی درگستره هنرهای ناب و اصیل ایران زمین است ازجمله : مینیاتور ، خاتم ، فرش و اشیاء متنوع با چوب و… .
نقاشیهای مینیاتور :
نقاشیهای مینیاتور به نقاشیهایی گفته می شوند که فاقد پرسپکتیوهستند و بسیارظریف و بیشتر موضوع نقاشی برگرفته ازکتابهای ادبیات و مذهبی می باشد. جذاب ترین و چشم نوازترین بخش این موزه را مینیاتورتشکیل داده که می توان این موزه را به نام موزه مینیاتورهم نامگذاری کرد.
خاتم : خاتم به معنی ختم کننده کارهای هنری می باشد چون برای انجام آن باید ازهنر طراحی منبت (کنده کاری روی چوب ) و معرق ( بریدن قطعات چوب و چسباندن آنها به هم ) آگاهی داشته باشیم و کسی که خاتم کاری می کند روی تمام این هنرهای مسلط است . مصالح آن ازقبیل استخوان شتر که درآب آهک می خوابانند تا چربی آن گرفته شود و آن را به شکل نوارهای باریک مثلث شکل در می آورند و چوب آبنوس و مفتول هایی برنجی و نقره و طلا که همه به نازکی یک میلیمتر می باشد و اینها را درکنارهم به شکل طرح مورد نظر درمی آورند هرلوز خاتم از۵۸۴ قطعه نوار ساخته می شود که این نوارها توسط سریش که از عصاره کله پاچه گاو گرفته می شود به هم می چسبندو بعد ازبرش های نازک روی جعبه ها یا ابزارموسیقی و اشیاء دیگر برای تزیین می چسبانند . قسمت های سبز رنگ را که در خاتم می بینید استخوان را با براده ی مس و سرکه به مدت دو ماه می خوابانند تا سبز شود و هیچ وقت رنگ آن نمی رود از جلمه آثار این موزه میز و صندلی آرایش کار گروهی ، گنجه یا کمد پایه به شکل سم اسب ، چراغ مطالعه ، جعبه خاتم اثر باقر حکیم الهی می باشد .
* در ابتدای ورود به سالن دو نیم تنه گچی نی زن بنام حاج مقبل از گچ کار استاد ابوالحسن خان صدیقی شاگرد کمال الملک به سال ۱۳۱۵ وجود دارد .
در ۱۰۰ سال اخیر دو کانون هنر در ایران شکل گرفت که هر آنچه هست از این دو مدرسه است یکی مدرسه صنایع قدیمه و دیگر مستظرفه می باشد که مؤسس آن کمال الملک بود که بعد از آمدن از اروپا در سال ۱۲۸۸ تأسیس شد و هنرهای کلاسیک را آموزش می داد و ۲ اتاقی که در ابتدای موزه می بینیم برای استاد بوده و نام چند تن از شاگردانش استاد اسماعیل آشتیانی و جمشید امینی و استاد ابوالحسن صدیقی و … بوده است . در مدرسه صنایع قدیمه هنرهایی چون مینیاتور ، تذهیب ، قلم زنی ، منبت ، معرق و … انجام می شده .
* از دیگر آثار این موزه قالیچه ای به نام نقش بشریت است که اگر بین گل و بوته های فرش تمرکز کنیم تصویر دو زن و دو مرد و دو بچه دیده می شود به همراه تصاویر حیوانات و پرندگان و بسیار آثار ارزشمند دیگر مثل معرق برجسته ، تذهیب و میز و صندلی و میز با رویه کاشی با نقوش و خط کوفی تزئینی ۱۳۳۰ کار کارگاه کاشی و سرامیک سازی استاد عیسی بهادری و تابلو معراج حضرت محمد (ص) از عیسی بهادری و … .

۱۷۰ سال پیش‌، در زمان فتح‌علی‌شاه‌، در محل ساختمان‌های وزارت فرهنگ و سازمان برنامه و بودجه‌، باغ بزرگی بود که از شمال تا خیابان هدایت فعلی و از جنوب تا میدان بهارستان گسترده بود. در حال حاضر، از آن باغ و قصر فقط حوض خانه‌ای باقی‌مانده که به موزه هنرهای ملی تبدیل شده است و شاید همین آن را از خطر نابودی محفوظ داشته است‌.
این مجموعه در برگیرنده بهترین هنرهای ملی ایران در همه سال‌های اخیر مانند مینیاتور، تذهیب‌، خاتم‌، کاشی‌کاری‌، قالی‌بافی‌، پارچه‌بافی‌، زری دوزی مخمل بافی‌، میناکاری‌، قلم‌زنی و معرق است‌. این ساختمان درسال۱۳۰۹ه.ش، به موزه تبدیل شده است‌. ساختمان موزه از همان دوران باقی مانده و فقط حوض وسط تالار برداشته شد.
نام موزه از نام باغ بر گرفته شده و چون این محل حوض خانه بوده‌، به حوض خانه باغ نگارستان معروف است‌. این موزه به همت مرحوم استاد حسین طاهرزاده بهزاد تأسیس شده است‌.
برگرفته شده از سایت:naghsh-negar
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی

آدرس : خیابان فردوسی

تاریخچه جواهرات ایران از زمان حکومت صفویه آغاز می‌شود، زیرا تا قبل از صفویه‌، جواهرات گران‌بهایی در خزانه دولتی وجود نداشته است و براساس‌نوشته‌های سیاحان خارجی‌، پادشاهان صفوی بیش‌از دو قرن (۹۰۷ تا۱۱۴۸ق‌) دست به جمعآوری جواهرات زدند و حتی کارشناسان دولت صفوی جواهرات را از بازارهای هند و عثمانی و کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا خریداری می‌کردند و به اصفهان‌، پایتخت حکومت‌، میآوردند.
در پایان سلطنت شاه سلطان حسین و با ورود محمود افغان به ایران‌، خزاین دولت با حمله افغان‌ها غارت شد و مقداری از آن‌ها که به وسیله محمود افغان به اشرف افغان منتقل شده بود، پس از ورود شاه تهماسب دوم به اصفهان‌، به چنگ نادر افتاد و از خروج آن‌ها از ایران جلوگیری شد.
بعداً نادر برای پس گرفتن آن قسمت از جواهرات که به هندوستان منتقل شده بود، نامه‌هایی به دربار هند نوشت‌، اما جواب نامساعد شنید. پس از لشکرکشی نادر به هند (۱۱۵۸ ق‌)، محمدشاه گورکانی مبالغی نقدینه‌، جواهر و اسلحه تسلیم نادر کرد. اما بخشی از اموال و خزاینی که نادر از هندوستان به دست آورده بود به ایران نرسید و در راه بازگشت به ایران از میان رفت‌. نادر پس از بازگشت به ایران‌، مقدار قابل ملاحظه‌ای از جواهرات را به رسم ارمغان برای امرا و حکام و شاهان کشورهای همسایه فرستاد. هم‌چنین مقداری از اشیای نفیس و مرصع را به آستان حضرت امام‌رضا (ع‌) تقدیم کرد و مقداری را نیز به سپاه خود بخشید. در ۱۱۶۰ ق‌، پس از قتل نادر، احمد بیگ افغان ابدالی‌، از سرداران نادر، دست به غارت جواهرات خزانه نادر زد. از جمله گوهرهایی که از ایران خارج شد و هرگز بازنگشت‌، الماس معروف کوه نور بود. این الماس در ۱۲۶۶ ق‌، به ملکه ویکتوریا اهدا شد.
در دوران قاجار مجموعه جواهرات جمعآوری و ضبط شد و تعدادی از جواهرات بر تاج کیانی‌، تخت نادری‌، کره جواهرنشان و تخت‌طاووس نصب گردید.
در ۱۳۱۶ ش‌، قسمت عمده جواهرات به بانک ملی ایران منتقل گردید و پشتوانه اسکناس و بعداً وثیقه اسناد بدهی دولت به بانک بابت پشتوانه اسکناس قرار گرفت‌. خزانه فعلی در ۱۳۳۴ ساخته و در ۱۳۳۹ با تأسیس بانک مرکزی ایران افتتاح و به این بانک سپرده شد.
این موزه تا قبل از انقلاب فعالیت داشته و بعد از آن تعطیل و دوباره در ۱۳۶۹ برای عموم بازگشایی شد.
جواهرات مهم این موزه الماس دریای نور، تخت طاووس یا تخت خورشید، تخت نادری و کره جواهر نشان است‌.
موزه جواهرات ملی با مساحتی حدود ۱۰۰۰ مترمربع مجهز به سیستم ایمنی است که توسط آلمانی‌ها ساخته است‌.
جواهرات شاخص موزه عبارتند از:
دریای نور که درشت‌ترین و زیباترین الماس برلیان در میان گوهرهای سلطنتی ایران و یکی از گوهرهای معروف جهان است‌. گفته می‌شود این الماس هزار سال پیش کشف و استخراج شده است‌. وزن آن اکنون هفت مثقال و ۲۰ نخود، یعنی در حدود ۱۸۲ قیراط‌، و صورتی است‌، ولی پیش از تراش‌، زیادتر از این بوده است‌. این الماس توسط نادرشاه افشار، جزو هدایای محمد شاه گورکانی و غنایم جنگی از هند به ایران آورده شده و بعد از طی دوران‌های مختلف به دست شاهان قاجاریه رسیده است‌.
دریای نور تا زمان ناصرالدین شاه در وسط یکی از بازوبندهای سلطنتی نصب می‌شد، ولی در زمان او که استفاده از بازوبند منسوخ شد، آن را به صورت پیش کلاه درآوردند و در قابی زرین با شیر و خورشید و تاج مرصع به ۴۵۷ قطعه برلیان ریز و عالی و چهار قطعه یاقوت قرار دادند. این الماس برلیان از دو سو تراش خورده و به شکل هرم مثلث‌القاعده‌ای است که قاعده آن چهار سانتی‌متر درازا و سه سانتی‌متر پهنا دارد و دو سوی دیگر حدود دو سانتی‌متر است‌. همه سطوح دریای نور صاف و یک نواخت است‌، جز یک سمت آن که فتح‌علی‌شاه با کندن عبارت <سلطان صاحب‌قران فتح‌علی‌شاه قاجار ۱۲۴۴>، از ارزش آن کاسته است‌.
کره جغرافیایی از دیگر اشیای نفیس موزه است‌. وزن کره با پایه‌های طلایی آن حدود ۳۷/۵ کیلوگرم و در روی آن ۵۱۳۶۶ قطعه جواهر گوناگون به وزن ۳۶۵۶/۴ گرم نشانده شده است‌.
اقیانوس‌ها و دریاها زمردنشان و آسیا مرصع به یاقوت و لعل‌، ایران مرصع به الماس‌، اروپا مرصع به یاقوت‌، آفریقا مرصع به یاقوت سرخ و کبود و آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا مرصع به یاقوت و لعل است و خط استوا به وسیله الماس نشان داده شده و دو حلقه زرین ساده که در روی آن‌ها گل‌های الماس نشان نصب شده‌، به طور متقاطع کره را در میان گرفته است‌.
بر روی کره القاب ناصرالدین شاه منبت و الماس نشان شده است‌. در این کره‌، کوه دماوند با یاقوت درشتی مشخص و شهر تهران با یاقوت معروفی به نام اورنگ زیب نمایان است‌.
تاج‌ماه جواهر دیگری است که بعد از دریای نور، در میان جواهرات سلطنتی خودنمایی می‌کند. این سنگ سفید و خوش آب و رنگ بادامی شکل ۱۱۲ قیراط وزن دارد و در وسط بازوبند سلطنتی بازوی چپ قرار داشت‌. اما بعدها به صورت دگمه یا بر روی سینه یا پیش کلاه نصب می‌کردند و اینک به صورت پیاده در خزانه جواهرات سلطنتی ایران نگه‌داری می‌شود.
تاج‌کیانی تاجی است که پادشاهان در مراسم تاج‌گذاری از آن استفاده می‌کردند
برگرفته شده از سایت:naghsh-negar
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
موزه هنر های معاصر

موزه هنر های معاصر

نشانی : خیابان فردوسی، روبروی سفارت آلمان



ساختمان موزه، تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیر های مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده و تندیس های زیبا و با ارزش از هنرمندان معاصر همچون: هنری مور، آلبرتو جاکومتی، پرویز تناولی، در پیرامون آن فضای سبز اطراف را به « پارک مجسمه» بدل کرده است.
درون موزه از عناصری تشکیل شده که در جریان دیدار بازدید کنندگان ، چشم اندازهایی بدبع و زیبا در برابر چشمان آنان قرار می دهد. چهارسو، گذرگاه، معبر و هشتی، از جمله این عناصر هستند. بیننده مسیری چرخشی در گرداگرد فضای اصلی موزه را می پیماید و پس از تماشای گالری ها به هشتی می رسد. در دل هشتی، اثر زیبا و نوین « نورویوکی هاراگوچی» هنرمند بنام ژاپنی قرار دارد که از روغن و پولاد ساخته شده و با عنوان « ماده و فکر» هشتی را در خود باز می تاباند.

در اینجا قرار بر این است که به معرفی و نقد موزه هنرهای معاصر بپردازیم ؛
کار را از ورودی آن آغاز می‌کنیم ، دیبا برای تعریف ورودی از آسمان‌های پست مدرن استفاده کرده که شاید به خوبی توانسته یک ورودی را القاء کند از ورودی که رد شویم ، هنوز رد نشده که نگاه ما به نما و به تلفیق بتن و سنگ می‌افتد که به شکل واقعاً زیبایی در کنار هم حل شده‌اند می‌افتد و قدرت معمار ملموس‌تر می‌شود و انسان را وادار می‌کند تا به دور مجموعه بچرخد ضمن این که این نکته نباید فراموش شود که کلیه دسترسی‌ها همان طور که مشخص است تعریف شده و همگی نشان دهنده و مبین این نکته است که قلمی بر کاغذ پیاده‌ شده است .

نحوه تلفیق بتن با سنگی که در نما آمده با آسمان‌های پست مدرنی که فقط و فقط جنبه نورگیری را در مجموعه داشتند .در همین حین نگاه خواه ناخواه به باغ موزه جلب می‌شود و تلفیقی که در این دو عنصر (باغ و موزه) با یکدیگر دارند ؛ چیز دیگری است در مقابل نمونه‌های مشابه .
بیایید به داخل وارد شویم ؛ حراست و نگاه‌های همیشگی که دنبال ماست ؛ از حراست رد شده ؛ نگاه اول شاید به بتن که به صورت بروتالیسم در مجموعه اجرا شده می‌افتد و شاید چندان چشم نواز نباشد البته به اعتقاد بنده


البته همچنان که چشم بتن را دنبال می‌کند و جستاری در زیر آسمان‌های نور‌گیر می‌اندازد که ببیند چه اتفاقی افتاده به نقطه قوت طرح که همانا رامپ اجرا شده ، می‌رسیم که چرخش و حرکت و فلسفه‌ای خاص رامپ را به طوری کامل القاء می‌کند و بعد به فضاهای زیر زمین می‌رسیم که در قسمت‌های جلوتر توضیح داده خواهند شد .

نکته جالب در مورد گالری‌ها است که واقعاً اوج کار آقای کامران خان دیبا در این مجموعه است . ورود از یک نقطه و خروج هم تقریباً از همان حوالی بدین صورت که وارد گالری اول که شدی دوست داری سایر گالری‌ها را هم بگردی (احساس چرخش) و اگر آدم بی‌هنری باشی و فقط برای بعضی اهداف به آنجا آمده باشی درب‌های خروج وجود دارد و می‌توانی به راحتی در نیمه راه خارج شوی .
کلاً در این مجموعه تمامی آسمان‌ها و ویژگی‌های یک معماری فرا مدرنی (پسا مدرنیته) به نحو احسن اجرا شده مثلاً در قسمت برخوردها اگر دقت شود مشخص است که هیچ سطوحی کلی احجام با یکدیگر برخورد ندارند و ضمن این که کلیه اتصالات در حد معقول تعریف شده‌اند حیاط‌ها دارای شکل هندسی مشخص می‌باشند و تماماً دارای معنای خاص هستند .

تکرار مربع و مستطیل در تمام سطوح پلان به وضوح قابل دیدن هستند اما اینها آن قدر زیبا با یکدیگر ترکیب شده‌اند که حس وحدت و کثرت‌گرایی را به خوبی می‌توان دید یعنی به صورتی حس می‌شود که اجزای پلان کاملاً به همدیگر چفت و وصل شده‌اند . هیچ قطعه‌ای جدا نیست و کلیه فضا تعریف خاص خود را دارند .

تنها ایرادی که در پلان وجود دارد آنهم از دیدگاه یک دانشجوی معماری ؛ وجود یک آسانسور بود که بنده هر چی به ذهن بزرگ خود رجوع کردم مفهوم و عملکرد آن را نفهمیدم . در اینجا تا حداقل ممکن در داخل بنا از دیوارهای بار بر استفاده شده و بیشتر از پانل‌های شیشه‌ای استفاده گردیده که فقط نقش جدا کنندگی را دارند خصوصاً در قسمت اداری .
به رستوران مجموعه می‌رسیم ؛ مکانی آرام و زیبا و با یک موسیقی دلپذیر ؛ و با منظره‌ای که روبرو بیرون و دید به سمت نورگیر‌های گذاشته‌شده ؛ یکی از نکات جالب در مورد رستوران سقف گالری‌ها است و جالب اینکه هیچ‌گونه صدایی به پایین و به فضای آرام گالری‌ها منتقل نمی‌شود . وجود چراغ‌های زرد و هالوژن هم به فضا حالت سرزندگی بخشیده بود .

در ادامه به بررسی و تحلیل فضاهای خود موزه می‌پردازیم و بعد به معرفی تعدادی از تندیس‌های باغ موزه می‌پردازیم .
دیبا بعدها در موزه هنرهای معاصر ایران توانست فرصتی برای ارضای گرایش‌های عمیق هنری خود بیابد . او که خود در واقع برنامه‌ریز و ایده‌ساز این پروژه بود ، در خرید و تهیه مجموعه هنری ایرانی و بین‌المللی موزه و سازماندهی اداری آن نقش فعالی ایفا کرد . در هنگام طراحی موزه ، دیبا که با سه دانشجو کار می‌کرد با نادر اردلان ، همکار دفتر فرمانفرما ، آشنا شد و از او دعوت کرد که در اوقات فراغتش در طراحی اولیه موزه با او همکاری کند . امکانات مالی پروژه به قدری محدود بود که دیبا می‌گوید :
«به اردلان پیشنهاد کردم به جای بخشی از دستمزدش ، در رستوران زیر دفترم به حساب من مجانی تا مبلغ حق‌الزحمه غذا صرف کند ، چون طراحی موزه باید بسیار با قناعت و با توجه به بودجه ناچیز آن صورت می‌گرفت . ما حتی برای سفر و بازدید موزه‌های خارجی یا مصاحبه با موزه‌داران و کارشناسان خارجی هم نمی‌توانستیم خرجی کنیم . ناچار باید به مشاهدات گذشته خودم در خارج از کشور متکی می‌شدم .
به هر حال موزه ، بزرگداشتی از کار معماران مهم قرن ، کوربوزیه ، لویی کان و فرانک لوید رایت و متأثر از آثار خوزه لویی سرت است و همچنین متأثر از طرح پشت بام‌ها شهرهای کویری ایران در واقع باید بگویم این طرح تلفیقی از ایده‌های معماری سنتی و روش‌های معماری مدرن است . متأسفانه طرح پس از اتمام طراحی اولیه چند سالی خاک خورد تا بعد در دفتر جدیدم ، با تیم جدیدی کار را از سر گرفتم . دفتر مخصوص به من پیشنهاد کرد که طرح را به مهندس محسن فروغی نشان دهم . این کار را با بی‌میلی ‌کردم ، اما در‌ این ملاقات‌ متوجه اشتباهی ‌در ‌سازماندهی کاربری فضاهای نمایشگاه‌ها شدم و آن را ترمیم ‌کردم . در‌ طراحی نهایی مهندس میجر انگلیسی سهم زیادی داشت و مهندس گریگوریان مهندس سازه این طرح بود .

توضیحات راجع به موزه هنرهای معاصر:
موزه هنرهای معاصر تهران چشم که گشود مهم‌ترین رخداد تاریخ معاصر جهان یعنی وقوع انقلاب اسلامی ایران را شاهد بود . انقلابی که فرهنگی بودن ، خصیصه ذاتی آن قلمداد می‌شود .
موزه طی دوران گذشته کانون اصلی و نقطه عطف تحولات و رخدادهای شاخص در عرصه هنرهای تجسمی ایران به شمار آمده و کوشیده است گوهر خلاقیت را کشف و آن را به مردم معرفی نموده و نیز زبده‌ترین نمونه‌های آن را برای نسل های آینده نگهداری کند . این مجموعه می‌کوشد تا موزه هنرهای معاصر تهران ، امکانات و فعالیت‌های آن را کوتاه و گذرا معرفی کند .موزه هنرهای معاصر ، در خیابان کارگر شمالی و در همسایگی پارک لاله قرار دارد و پیرامون آن فضایی سبز و زیبا موسوم به پارک مجسمه با تندیس‌هایی ارزشمند از هنرمندان پر آوازه معاصر ایران و جهان قرار گرفته است .
ساختمان موزه که یکی از نمونه‌های با ارزش و کم همتای معماری نوین ایران است ، با الهام از معماری‌سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنا شده است . هشتی ، چهارسو ، معبر و گذرگاه ، از جمله عناصر چشم نوازی هستند که بازدید کنند‌گان هنردوست را به تأمل در آستانه تاریخ شکوهمند هنر و فرهنگ ایران‌زمین وامی‌دارند .
موزه هنرهای معاصر ، محور و مرکز فعالیت‌ها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی به شمار می‌آید . نمایشگاه‌های هنری که در مقاطع سالانه و یا هر دو سال یک بار به گونه‌ای فراگیر در زمینه‌های نقاشی ، عکاسی ، ارتباط تصویری ، مجسمه‌سازی ، سفال‌گری ، معماری ، و… در این موزه برگزار می‌شود ، فرصتی است مغتنم برای دوستداران هنر ، تـا در گستردة دو هزار متر مربعی موزه حضور یافته و از نسیم تازه و رنگین هنر معاصر در فضای ۹ نگارخانه موزه وزیدن می‌گیرد ، نفسی تازه کنند و دیگر بار ، چراغ رابطه با هنر و هنرمند را بر فروزند .
به هنگام برپایی هر نمایشگاه یک یا دو نگار خانه نیز به نمایش گنجینه‌ای از هنرمندان بزرگ جهان ویژگی می‌یابد ؛ گویی این مکان فرهنگی خود را برای استقبال و خوشامد گویی به هنرمندان و هنر دوستان می‌آراید و زیورهای درخشان دیروز را بر پیکر امروزین خویش می‌نشاند موزه هنرهای معاصر ، در سال ۱۳۵۶ فعالیت فرهنگی و هنری خود را آغاز کرد و با تداوم خدمات خود به هنر انقلاب اسلامی ، می‌کوشد به هدف‌های آتی دست یابد .
معرفی هنر و هنرمندان معاصر ایران و جهان .
فراوری کمی و کیفی هنر ایران زمین .
راهبری هنرمندان به سوی فضایی سالم برای درخشش بیش از پیش هنر ایران .
حمایت از آرمان‌های ارزشمند هنرمندان برای پرتوان ساختن هویت ملی و اسلامی .
یافتن استعداد‌های جوان و ایده‌های نو و کمک به شکوفایی و گسترش آنها .
معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بر فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر تهران نظارت دارد . ساختمان موزه ، تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده است و تندیس‌هایی زیبا و با ارزش هنرمندان معاصر همچون : هنری مور ، آلبرتو جیاکومتی و پرویز تناولی در پیرامون آن فضای سبز اطراف را به «پارک مجسمه» بدل ساخته است .

درون موزه ، از عناصری تشکیل شده که در جریان دیدار بازدید کنندگان ، چشم‌اندازهایی بدیع و زیبا در برابر چشمان آنان قرار می‌دهد .
یافتن پاسخ معمای مجسم «هارا گوچی» که تقلیدی است از«فلسفه حوض» در معماری سنتی ایران ، وسوسة دیرین بازدیدکنندگان کنجکاو و جستجوگر بوده و پس از سالیان دراز همچنان ، فضای داخلی زیبا و شکوهمند موزه را با وهمی برگرفته از جهان پر رمز و راز هنر ، همراه می‌سازد .
فضای درونی موزه از سه شیبه (رمپ) تشکیل شده که بازدیدکنندگان را به بخش های گوناگون هدایت می‌کنند .
موزه هنرهای معاصر ، نمایشگاه‌های خود را در ۹ نگارخانه بزرگ و کوچک برپا می‌سازد . نگارخانه‌ها یک به یک در مسیر حرکت بازدیدکنندگان قرار دارند و این ترتیب ، امکان برقراری بیشترین و بهترین ارتباط میان تماشاگر و آثار هنری را فراهم می‌سازد . نگارخانه ، ویژه نمایش تازه‌ترین اعلان‌های هنری ، پوستر ، کاتالوگ و بروشورهایی است که به شکل‌های هفتگی ، ماهانه و یا سالانه ، از موزه و مراکز و مؤسسات هنری و فرهنگی جهان به نشانی موزه هنرهای معاصر تهران فرستاده می‌شود .
نگارخانه دیگر ، دارای ویترین سراسری در دو سوی سالن می‌باشد که مخصوص ارائه آثـار گران‌قیمت از مجمـوعه مـوزه می‌بـاشد . شیشه‌هـای محـافظ به گونه‌ای تعبیه شده‌اند تا آثار هنری از هر گزندی مصون باشند .
کتابخانه :
در کتابخانه تخصصی موزه که در مجاورت شیبة منتهی به بخش‌‌های امور اداری و امور هنری قرار دارد ، نزدیک به چهار هزار عنوان کتاب غیر فارسی و بیش از سه هزار عنوان کتاب فارسی در زمینه‌های : معماری ، نقاشی ، طراحی ، ارتباط تصویری ، عکاسی ، صنعت سینما و دیگر زمینه‌های هنری گرد آمده است .
کتاب‌های کتابخانه ، به روش «LC ـ کتابخانه کنگره» طبقه‌بندی و با نظام ده‌دهی دیویی فهرست‌نویسی شده و اطلاعات مربوط به هر کتاب ، در برگه‌های : مؤلف ، عنوان و موضوع انعکاس یافته است . استفاده از کتابخانه ، ویژه اعضا است‌ و دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های گوناگون هنر ، می‌توانند با عضویت در این مرکز بخشی بزرگ از نیازهای آموزشی و پژوهشی خود را برطرف سازند .
در بخش نشریات ادواری ، مطبوعات ارزشمند با موضوعات فرهنگی و هنری داخلی و برخی نشریات همسان خارجی ، نگهداری می‌شود .
فروشگاه کتاب :
در این بخش که در سمت چپ سالن ورودی به نگارخانه‌ها قرار گرفته ، نشریات هنری ایرانی، انتشارات موزه ، بروشورها و نمونه‌های آثار و تألیفات هنرمندان و نویسندگان ایرانی و انواع گاه‌شمار و کارت پستال هنری ، به دوستداران عرضه می‌شود .
برگرفته شده از سایت:naghsh-negar
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2]موزه هنر های معاصر[/h]
کمی بالاتر از ورودی پارک لاله در محوطه بیرونی موزه هنرهای معاصر تهران، مجسمه‌هایی به چشم می‌خورند که توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند، تندیس‌هایی نفیس که گاه دلتنگ دیدوبازدید عابران و رهگذران هم می‌شوند.
خالقان این مجسمه‌ها چه کسانی هستند، آثاری که سال‌هاست در باغ "موزه هنرهای معاصر" جا خوش کرده‌اند و جلوه متفاوتی به این مکان خاص بخشیده‌اند، اما بیشترمان نمی‌دانیم جنس‌شان چیست و اینکه چقدر دلشان برای چند نگاه خیره و کنجکاو تنگ شده است و شاید چند پرسش دیگر، که این گزارش سعی کرده به پاسخ برخی از آن‌ها بپردازد.

«مرد در حال قدم زدن» اثر آلبرتو جاکومتی

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ،در این محوطه در مجموع 15 اثر از هنرمندان بزرگ ایران و جهان از جمله هنری مور، پرویز تناولی، مارینو مارینی، ادواردو چیلیدا و... به چشم می‌خورد.

چهار مجسمه در بخش حیاط مرکزی موزه، در معرض تماشای بازدیدکنندگان خود نمایی می‌کنند، 2 اثر برنزی، از «آلبرتو جاکومتی» با عنوان‌های «مرد در حال قدم زدن 1» با ارتفاع 182.5 و «زن ایستاده 1» با ارتفاع 267 سانتی‌متر که در سال 1960 ساخته شده‌اند.

جاکومتی در سال 1901 در منطقه ایتالیایی زبان سوئیس به دنیا آمد. خانواده‌اش اهل هنر بودند و پدرش "جیوانی جاکومتی" نقاش امپرسیونیست شناخته شده‌ای بود. وی در ژنو به مدرسه هنر رفت و در سال ۱۹۲۲ وارد پاریس شد. او زیر نظر یکی از دستیاران "رودن" کار کرد و در همان‌جا بود که با خوان میرو، ماکس ارنست، پیکاسو و بالتوس آشنا شد و کارهایی در سبک‌های کوبیسم و سوررئالیسم خلق کرد. از اواخر دهه ۱۹۳۰ مجسمه‌هایش را با دست و پا و بدن درازتر از معمول ساخت. جاکومتی در سال ۱۹۶۲ جایزه اول بینال ونیز را برد و به شهرت جهانی رسید. وی در سن 65 سالگی (سال 1966) در سوئیس در گذشت.

«درمانگر» اثر رنه ماگریت

دیگر مجسمه حیاط مرکزی مربوط به «رنه ماگریت» است. این مجسمه در سال 1967 از جنس برنز ساخته شده است. عنوان این اثر «درمانگر» بوده و 160سانتی‌متر نیز ارتفاع دارد.


رنه ماگریت در ۲۱نوامبر۱۸۹۸در لسینز بلژیک، چشم به جهان گشود. او در آکادمی بروکسل آموزش دید. به کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان و هلند سفر کرد. اولین آثارش (اوایل دهه ۱۹۲۰)، نشان دهنده تأثیر او از فوتوریسم و کوبیسم است. وی در سال ۱۹۲۵ با انتشار دو مجله به نام های "ازفاژ" و "ماری" در زمینه معرفی هنر سوررئالیسم، آغازگر جنبش سوررئالیسم در بلژیک شد. نقاشی‌های ماگریت پس از گذشت چند دهه توانست توجه عموم را جلب کند. با نمایش آثارش در نیویورک، لندن و پاریس، جایگاه شایسته خود را در تاریخ هنر سده بیستم بدست آورد. سبک ویژه او در پوسترسازی، هنر تبلیغات و طراحی گرافیک بسیار اثر گذاشت. وی در ۱۵آگوست ۱۹۶۷به علت بیماری سرطان در شهر بروکسل درگذشت.

«اسب و سوارکار» اثر مارینو مارینی


مجسمه دیگر این حیاط مربوط به «مارینو مارینی» با عنوان «اسب و سوارکار» است. این اثر که 138 سانتی‌متر ارتفاع دارد در سال 1953 از برنز ساخته شده است.


مارینو مارینی ،مجسمه‌ساز ، نقاش و هنرمند گرافیست که به عنوان یکی از نامدارترین مجسمه‌سازان جهان به شمارمی‌آید، سال 1901 در پیستویا ایتالیا به دنیا آمد. درسال 1929 او به عنوان اولین سازنده مجسمه سفالی به نام Popoloمورد تحسین واقع شد. دربینال معتبر ونیز سال 1952برنده جایزه مجسمه‌سازی شهر ونیز شد.
مارینی، عمدتاً سردیس و تندیس می‌ساخت.اسب و سوارکار موضوع بسیاری ازآثارش بود. به گفته خودش مردم بی‌خانمان میلان که در زمان جنگ، ازفرط استیصال شهر را سوار براسب ترک می‌کردند، مهم‌ترین منبع الهام او بودند. کشش شدید سر و گردن و پاها ودست‌ها دراین مجسمه‌ها حالتی فاجعه‌آمیز را القا می‌کند. گویی نیروی بکر و بدوی درآن‌ها نهفته است. سرانجام وی در 6 آگوست 1980 درگذشت.


«نقش جدی» اثر ماکس ارنست

در فضای بزرگ باغ، در شمال محوطه موزه هنرهای معاصر که اغلب مجسمه‌هایش از خیابان کارگر نیز قابل مشاهده است، هشت مجسمه زیبا به چشم می‌خورد.


«نقش جدی» «ماکس ارنست» با ارتفاع 240 سانتی‌متر و جنس برنز، یکی از این آثار است. این مجسمه در سال 1948ساخته شد و تا سال 1964 در حیاط بانکی در شهر دوسلدورف آلمان قرار داشت.

ارنست در 2 آوریل 1891 در شهر برول، در راینلاند در غرب آلمان چشم به جهان گشود. وی در دانشگاه " بن" به تحصیل فلسفه و روانشناسی پرداخت و بدون آن‌که درس نقاشی خوانده باشد، نقاشی را آغاز کرد.



ارنست عمیقا تحت تاثیر جنگ جهانی اول قرار گرفت و پس ازجنگ، در ۱۹۱۹رهبری گروه "دادا کلن" را بر عهده گرفت. وی در سال ۱۹۲۴ به سورئالیست‌ها پیوست و با سورئالیست‌ها نمایشگاه برگزار کرد و اسلوب مالش‌کاری و دیگر شیوه های نیمه - خودکاری را پروراند. وی در سال ۱۹۶۱کتابی تحت عنوان «زندگی غیر رسمی ماکس ارنست» نوشت. ارنست سرانجام در 1 آوریل 1976 در پاریس درگذشت.

«پیکر لمیده» اثر هنری مور



«پیکر لمیده» اثر هنری مور


مجسمه‌های «پیکر لمیده دو قطعه‌ای» که در سال70- 1969 ساخته شده است و 422 سانتی‌متر طول و 254 سانتی‌متر ارتفاع دارد، و «پیکر لمیده سه قطعه ای» با ارتفاع 265 سانتی‌متر از جنس برنز که در سال 69-1968 ساخته شده از آثار «هنری اسپنسر مور» است.



مور، در 30 جولای 1898 در کسلفورد در شهرستان تاریخی یورکشایر در شمال انگلستان متولد شد.
وی برجسته ترین مجسمه ساز انگلیسی است که جستجوی پیگیرانه درساختمان فضایی را با احساس غنی نسبت به کارماده در آمیخت. او سنت کنده‌کاری مستقیم را که سال‌ها فراموش شده بود احیا کرد. مور شهرت خود را مدیون تندیس‌های تراش‌خورده مرمر و برنز ریخته‌گری شده است که معمولاً در اندازه‌های بزرگ و موضوعات انتزاعی ساخته شده‌اند. مور، 31 آگوست 1986 در هرتفوردشایر کشور انگستان در گذشت.


«گلابی خاردار» اثر الکساندر کالدر

«گلابی خاردار» «الکساندر کالدر» ، هنرمند مجسمه‌ساز آمریکایی، که سال 1964 در ابعاد 400×350×250 سانتی متر از جنس فولاد خلق شده‌است، دیگر مجسمه این محوطه بزرگ است.



الکساندر کالدر متولد 22 جولای 1898 درایالت پنسیلوانیا ایالات متحده امریکا از مجسمه‌سازان برجسته دنیا به حساب می‌آید. این مجسمه‌ساز و هنرمند آمریکایی که بیشتر برای اختراع مجسمه متحرک به شهرت رسید، علاوه بر مجسمه‌های متحرک و مجسمه‌های پایدار، نقاشی، چاپ سنگی، اسباب‌بازی، کوبلن و جواهر و صدها چیز دیگر را نیز ایجاد کرده‌است.




پدر وی استارلینگ کالدر نیز از مجسمه‌سازان شناخته شده بود که بیشتر ساخته‌هایش در نزدیکی شهر فیلادلفیا نصب شده است. الکساندر کالدر سرانجام در 11 نوامبر سال 1976در سن 78 سالگی در شهر نیویورک درگذشت.


«بدون عنوان» اثر کارل اشلامینگر


«بدون عنوان» اثر کارل اشلامینگر


در این بخش از موزه 2 مجسمه از «کارل اشلامینگر» نیز قرار دارد.این آثار که در سال 1977 خلق شده‌اند از جنس برنز است.


کارل اشلامینگر نقاش، مجسمه ساز، معمار و خوشنویس آلمانی از شاگردان «هانری کربن» و آشنا با اندیشه و عرفان اسلامی بود و از این رو با خط و خوشنویسی ایرانی الفت داشت. سال‌ها به عنوان مدرس در دانشگاه تهران مشغول به کار بود و متد آموزشی مدرسه «بوهاوس» را برای تدریس به دانشجویان ایرانی به کار می گرفت.
اشلامینگر شاگردان بسیاری را پروراند که از نمونه های آن می توان از «محمد احصایی» و «مصطفی دشتی» نام برد. از این هنرمند آثاری در زمینه های مختلف از جمله نقاشی، کولاژ و مجسمه در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران موجود است.


اثر تقدیس ساخته پرویز تناولی

دیگر مجسمه این محوطه، مجسمه «تقدیس» اثر «پرویز تناولی» است که سال 1355 هجری شمسی (1967 میلادی) در ابعاد 100×227×285سانتی متر از جنس برنز ساخته شده است.



پرویز تناولی مجسمه‌ساز،نقاش، نوازنده، پژوهشگر و مجموعه‌دار ایرانی است که در سوم فروردین ماه سال ۱۳۱۶ در محله دروازه شمیران تهران در یک خانواده متوسط متولد شد. مجسمه‌های پرویز تناولی یک فرق عمده با مجسمه‌های دیگران دارد. مجسمه اساسا به معماری ظاهری‌اش متکی است، اما تناولی در مجسمه‌های‌اش به فضا و شکل درونی مجسمه اهمیت می‌دهد. یک فضای درونی راز آلود که بر شکل بیرونی مجسمه تأثیر می‌گذارد و نشان این رازآلودگی، قفل و بست و زبانه‌هایی است که در اعضا و جوارح مجسمه‌ها کار می‌گذارد یا به وجود می‌آورد.


مجسمه «زن و مرد کشاورز» «داریوش صنیع‌زاده»، در دورترین نقطه محوطه باغ موزه هنرهای معاصر قرار دارد. جایگاه کنونی این مجسمه در این نقطه از باغ، باز می‌گردد به اتفاقاتی که طی آن پس از انقلاب برایش افتاد و در نتیجه آن، از مقابل وزارت کشاورزی به موزه هنرهای معاصر انتقال یافت.

مجسمه‌های موزه هنرهای معاصر



داریوش صنیع‌زاده در سال 1939 در شهر تهران به دنیا آمد. خانواده‌اش از هفده سالگی او را برای تحصیل به آمریکا فرستاند. پس از پایان تحصیلات دبیرستانی به دانشکده هنرهای زیبا راه یافت و در رشته‌های نقاشی، طراحی سرامیک و به خصوص مجسمه‌سازی به تحصیل پرداخت.

«ریتم در فضا» اثر ماکس بیل

صنیعی به هنگام تحصیل در نمایشگاه‌های مختلف از آن جمله در موزه شهر لوس‌آنجلس شرکت کرد و آثارش مورد توجه و تحسین قرار گرفت. در سال 1975 به پیشنهاد وزارت کشاورزی ایران طرح پیکره‌ای را برای نصب در برابر کاخ وزارت کشاورزی آماده کرد که مورد تصویب قرار گرفت و آن را خلق کرد.


در فاصله بین حیاط شمالی و درب اصلی موزه، در ضلع غربی، دو مجسمه به چشم می‌خورد.

یکی از این مجسمه‌ها، مجسمه «ریتم در فضا» با ارتفاع 325 سانتی‌متر اثر «ماکس بیل» است که در سال 1964 با سنگ گرانیت قرمز خلق شده‌است.


ماکس بیل، معمار، مجسمه‌ساز، نقاش، طراح صنعتی و گرافیست، 22 دسامبر سال 1908 در سویس متولد شد. وی سخت تحت تاثیر آرمان‌های بوهاوس قرار گرفت. وی از سال 1951 تا 1956 ریاست مدرسه هنری اولْم را که خود او شالوده‌اش را ریخته بود برعهده داشت. درنقاشی‌ها، پیکره‌ها و نوشته‌هایش همواره نظریه دوزبورخ درباره "هنر تجسم" را دنبال می‌کند. در کتابی که در سال 1949 نوشت، رویکرد تازه به خلاقیت هنری براساس مفاهیم ریاضی را پیش گرفت. ماکس بیل از جمله پیشگامان تجسمی ناب در جهان به شمار می آید. سرانجام وی 9 دسامبر سال 1994 درگذشت.

«در ستایش پابلو نرودا» اثر ادواردو چیلیدا


مجسمه «در ستایش پابلو نرودا» اثر «ادواردو چیلیدا» دیگر مجسمه محیط غربی مجموعه است. این مجسمه در سال 1974 از جنس فولاد با ارتفاع 168 سانتی‌متر ساخته شد.


«بدون عنوان» آرنولدو پومودورو

چیلیدا در دهم ژانویه 1924 در شهر «سن سباستین» کشور اسپانیا به دنیا آمد. زندگی چیلیدا، سرتاسر افتخار و احترام است و آثاری که وی در طول عمر خود خلق کرد همواره وی را در صدر هنرمجسمه‌سازی نگه داشت. شاید بتوان به جرأت ادعا کرد که چیلیدا در زندگی‌اش به تمامی افتخارهای ممکن دست یافت و تمامی جوایز ممکن را کسب کرد. فهرست افتخارات چیلیدا بسیار بلند است؛ از جایزه دوسالانه ونیز گرفته تا جایزه معتبر کاندینسکی، جایزه ویلهلم لمبروک، جایزه شاهزاده اتریش، نشان قیصر آلمان و جایزه امپراطوری ژاپن در میان افتخارهای چیلیدا قابل مشاهده است.


جانمایی مجسمه‌ها در موزه هنرهای معاصر
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
نمونه فهرست مطالعات موزه مردم شناسی

نمونه فهرست مطالعات موزه مردم شناسی

فصل اول : شناخت موضوع طراحی
۱-۱- علت انتخاب موضوع ۲
۲-۱- آشنایی با فرهنگ‌های کشور ۲
۱-۲-۱- قوم لر ۲
۱-۲-۱-۱- شهرهای مهم محل سکونت لرها ۲
۱-۲-۱-۲- زبان لری ۲
۱-۲-۱-۳- انواع موسیقی در قوم لر ۳
۱-۲-۱-۴- صنایع دستی استان لرستان ۳
۱-۲-۱-۵- صنایع دستی شهری ۳
۱-۲-۲- قوم ترک ۳
۱-۲-۲-۱- زبان ترکی به دو دسته تقسیم می‌شود ۳
۱-۲-۲-۲- سلسله‌های ترک تبار که در ایران بعد از اسلام حکومت کردند ۴
۱-۲-۲-۳- صنایع دستی ترک‌های مقیم استان زنجان ۴
۱-۲-۲-۴- شهرهای ترک‌نشین ایران که به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند ۴
۱-۲-۲-۵- صنایع دستی اردبیلی‌ها ۴
۱-۲-۲-۶- غذاهای محلی استان اردبیل ۴
۱-۲-۲-۷- سوغات ۴
۱-۲-۳- قوم کرد ۵
۱-۲-۳-۱- گونتیل کردی ۵
۱-۲-۳-۲- صنایع دستی استان کردستان ۵
۱-۲-۳-۳- مهمترین سوغات استان کردستان ۵
۱-۲-۳-۴- صنایع دستی کرمانشاه ۵
۱-۲-۳-۵- سوغات کرمانشاه ۵
۱-۲-۴- قوم بختیاری ۶
۱-۲-۴-۱- موسیقی ۶
۱-۲-۴-۲- پوشش مردان بختیاری ۶
۱-۲-۴-۳- پوشش زنان بختیاری ۷
۱-۲-۴-۴- آداب سوگواری بختیاری‌ها ۷
۱-۲-۴-۵- آداب برگزاری مراسم ازدواج و عروسی ۷
۱-۲-۵- خراسان جنوبی ۷
۱-۲-۵-۱- صنایع دستی ۷
۱-۲-۵-۲- بخش دامپروری ۸
۱-۲-۶- استان سمنان ۸
۱-۲-۶-۱- صنایع دستی ۸
۱-۲-۷- استان فارس ۸
۱-۲-۷-۱- گویش اصلی ۸
۱-۲-۷-۲- صنایع دستی ۸
۱-۲-۷-۳- سوغات ۸
۱-۲-۸- استان سیستان و بلوچستان ۹
۱-۲-۸-۱- مهم‌ترین صنایع دستی ۹
سوزن دوزی ۹
خامه دوزی ۹
۱-۲-۸-۲- صنایع سفالگری ۹
۱-۲-۸-۳- زبان یا گویش رایج ۹
۱-۲-۹- شهرهای شمالی کشور ۱۰
۱-۲-۹-۱- قوم گیلکی ۱۰
۱-۲-۹-۲- زبان‌های رایج دیگر ۱۰
۱-۲-۹-۳- فرآورده‌های کشاورزی گیلان ۱۰
۱-۲-۹-۴- غذاهای گیلانی ۱۰
۱-۲-۹-۵- سوغات ۱۰
۱-۲-۱۰- استان مازندران ۱۱
۱-۲-۱۱- استان گلستان ۱۱
۱-۲-۱۱-۱- زبان رایج ۱۱
۱-۲-۱۱-۲- سوغات مهم ۱۱
۱-۲-۱۲- استان یزد ۱۱
۱-۲-۱۲-۱- صنعت کشاورزی ۱۱
۱-۲-۱۲-۲- صنایع آنها ۱۱
۱-۲-۱۳- استان بوشهر ۱۲
۱-۲-۱۳-۱- سوغات بوشهر ۱۲
۱-۲-۱۴- استان قم ۱۲
۱-۲-۱۴-۱- سوغات ۱۲
۱-۲-۱۵- استان همدان ۱۲
۱-۲-۱۵-۱- صنایع دستی ۱۲
۱-۲-۱۵-۲- سوغات ۱۲
۱-۳- پیرامون موزه ۱۳
۱-۳-۱- تعریف موزه ۱۳
۱-۳-۲- معنای لغوی و اصطلاحی موزه ۱۳
۱-۳-۳- تاریخچه موزه ۱۴
۱-۳-۴- اهداف موزه ۱۴
۱-۳-۵- انواع موزه‌ها ۱۵
۱-۳-۵-۱- موزه‌های تاریخی ۱۵
۱-۳-۵-۲- موزه‌های تخصصی ۱۶
۱-۳-۵-۳- موزه‌های علمی ۱۶
۱-۳-۵-۴- موزه‌های فنی و صنعتی ۱۶
۱-۳-۵-۵- موزه‌های هنری ۱۷
۱-۳-۶- وضعیت موزه‌های بعد از انقلاب در ایران ۱۷
۱-۳-۷- موزه‌های معروف جهان و ایران ۱۷
۱-۳-۷-۱- موزه ایران باستان ۱۸
۱-۳-۷-۲- موزه آستان قدس مشهد ۱۸
۱-۳-۷-۳- موزه‌ی مردم شناسی در تهران ۱۸
۱-۳-۷-۴- موزه پارس در شیراز ۱۹
۱-۳-۸- موزه‌های مردم شناسی دنیا ۱۹
۱-۳-۹- موزه‌ی مردم شناسی در ایران ۱۹
۱-۳-۱۰- موزه‌های موجود در تهران ۲۰
۱-۴- آشنایی با غرفه‌ها ۲۱
۱-۴-۱- غرفه زندگی ۲۱
۱-۴-۲- سفالگری ۲۱
۱-۴-۳- غرفه آرایش ۲۲
۱-۴-۴- غرفه ساخته‌های چوبی ۲۲
۱-۴-۵- غرفه شیشه ۲۲
۱-۴-۶- غرفه اشیاء سنگی ۲۲
۱-۴-۷- غرفه قلم کار ۲۲
۱-۴-۸- غرفه نمد ۲۳
۱-۴-۹- غرفه منبت کاری و خاتم کاری ۲۳
۱-۴-۱۰- غرفه خرامین، قلمدان، و عقد نامه‌ها ۲۴
۱-۴-۱۱- قلمدان سازی ۲۴
۱-۴-۱۲- غرفه درویش ۲۴
۱-۴-۱۳- غرفه ساز ۲۵
۱-۴-۱۴- غرفه روشنایی ۲۵
۱-۴-۱۵- غرفه عقد ۲۶
۱-۴-۱۶- غرفه حمام ۲۶
۱-۴-۱۷- غرفه قهوه خانه ۲۷
۱-۴-۱۸- غرفه کلاه‌ها و سر پوش‌ها ۲۷
۱-۴-۱۹- غرفه پاپیچ‌ها ۲۸
۱-۴-۲۰- غرفه پوشاک ۲۸
۱-۴-۲۱- غرفه پاپوش‌ها ۲۸
۱-۴-۲۲- غرفه مربوط به بافندگی ۲۹
۱-۴-۲۳- غرفه صنایع دستی ۲۹
۱-۴-۲۴- غرفه سفر ۳۰
۱-۴-۲۵- غرفه گلیم‌ها و جاجیم‌ها ۳۱
۱-۴-۲۶- غرفه زیور آلات ۳۱
۱-۵- نقش و لیست عملکردهای مورد نیاز در موزه ۳۲
۱-۵-۱- مضمون موزه ۳۲
۱-۵-۲- گروه بندی فعالیت‌های موزه‌ای ۳۲
۱-۵-۳- فعالیت‌های اداری ۳۲
۱-۵-۴- فعالیت‌های فرهنگی ۳۲
۱-۵-۵- فعالیت‌های خدماتی – رفاهی ۳۳
۱-۵-۶- فعالیت‌های خدماتی – پشتیبانی ۳۳
فصل دوم : شناخت بستر طرح
۲-۱- مطالعات جغرافیایی ۳۵
۲-۱-۱- موقعیت استان ۳۵
۲-۱-۲- موقعیت شهرستان ۳۶
۲-۱-۲-۱- زبان‌های گفتاری ۳۶
۲-۱-۲-۲- مذهب ۳۶
۲-۱-۲-۳- ارتفاع از سطح دریا ۳۷
۲-۱-۲-۴- طول و عرض جغرافیایی ۳۷
۲-۱-۲-۵- شیب زمین ۳۷
۲-۱-۲-۶- موقعیت استقرار ۳۷
۲-۱-۲-۷- آب و هوا ۳۷
عوامل جغرافیایی ۳۸
کویر یا دشت ۳۸
رشته کوه البرز ۳۸
بادهای مرطوب و باران زای غربی ۳۸
اقلیم ارتفاعات شمالی ۳۸
اقلیم کوهپایه ۳۹
اقلیم نیمه خشک و خشک ۳۹
منابع آب ۴۰
۲-۲- مطالعات تاریخی ۴۰
۲-۲-۱- وجه تسمیه تهران ۴۰
۲-۲-۲- تاریخچه شهر تهران ۴۱
تحولات بعد از ۱۳۰۰ هجری شمسی را می‌توان به ۴ دوره تقسیم نمود ۴۵
دوره اول (۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ ) ۴۵
دوره دوم ( ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ ) ۴۶
دوره سوم ( ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷) ۴۶
دوره چهارم از سال ۱۳۵۷ تا کنون ۴۶
تفریحگاه و گردشگری ۴۷
۲-۲-۳- تاریخچه موزه و تاریخچه موزه در جهان ۴۸
۲-۲-۴- تاریخچه موزه در ایران ۴۹
۲-۳- مطالعات اقلیمی ۵۰
۲-۳-۱- مشکلات عمده اقلیم گرم و خشک ۵۰
۲-۳-۲- شکل شهر ۵۰
۲-۳-۳- اقلیم و ساختمان ۵۰
فرم ساختمان در رابطه با اقلیم ۵۱
۲-۳-۴- تابش آفتاب ۵۲
۲-۳-۵- دما ۵۳
۲-۳-۶- رطوبت ۵۳
۲-۳-۷- باد ۵۳
۲-۳-۸- بارندگی ۵۴
۲-۳-۹- اقلیم و معماری ۵۵
نکات مهم در مورد پوشش خارجی ساختمان‌ ۵۵
۲-۴- مطالعات اجتماعی – فرهنگی و اقتصادی موزه ۵۶
۲-۴-۱- اثرات اجتماعی – فرهنگی موزه ۵۶
۲-۴-۱-۱- گسترش مناسبات فرهنگی بین اقوام ۵۶
۲-۴-۱-۲- اثرات اقتصادی موزه ۵۶
۲-۵- مطالعات کالبدی ۵۷
۲-۵-۱- موقعیت موزه در شهر ۵۷
۲-۵-۲- شبکه‌های ارتباطی برون شهری ۵۷
۲-۵-۲-۱- فرودگاه ۵۷
۲-۵-۲-۲- راه آهن ۵۸
۲-۵-۳- فرم کلی شهر تهران ۵۸
۲-۵-۴- ویژگیهای معماری بومی ۵۹
سایه‌بانهای متحرک و ثابت ۵۹

فصل سوم : برنامه فیزیکی طرح
۳-۱- فضاهای بخش موزه ۶۱
۳-۱-۱- گالری‌ها ۶۱
۳-۱-۲- فضاهای نمایشگاهی ۶۱
۳-۱-۳- فضاهای خدماتی موزه ۶۶
۳-۲- فضاهای اداری ۶۶
۳-۲-۱- مدیر عامل ۶۶
۳-۲-۲- رؤسا ، سرپرستان، منشی، پذیرش ۶۷
۳-۲-۳- کارکنان عالی رتبه و کارشناسان ۶۸
۳-۲-۴- کارمندان دفتری ۶۹
۳-۳- فضاهای فرهنگی ۶۹
۳-۳-۱- سالن آمفی تئاتر ( سالن چند منظوره) ۶۹
آکوستیک ۷۱
اتاق کنترل نور ۷۲
اتاق کنترل صدا ۷۳
آپاراتخانه ۷۳
۳-۳-۲- فضاهای آموزشی ۷۵
۳-۳-۳- کتابخانه ۷۵
عمق‌های مختلف قفسه‌ها ۷۵
شرایط محیطی ۷۶
۳-۳-۴- نمازخانه ۷۶
۳-۴- فضاهای خدماتی – رفاهی ۷۶
۳-۴-۲- رستوران ۷۷
۳-۴-۳- آشپزخانه ۷۷
۳-۴-۴- آبدارخانه ۷۸
۳-۴-۵- انتشارات ۷۹
۳-۴-۶- سایت کامپیوتر ۷۹
۳-۴-۷- کافی شاپ ۷۹
۳-۵- فضاهای خدماتی – پشتیبانی ۷۹
۳-۵-۱- انتظامات ۸۰
۳-۵-۲- تأسیسات ۸۰
۳-۵-۳- پارکینگ ۸۱
۳-۵-۴- محوطه و فضای سبز ۸۱
۳-۵-۵- سرویس‌های بهداشتی ۸۲
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل سایت
۴-۱- آنالیز سایت ۸۴
۴-۱-۱- وضع موجود ۸۴
۴-۱-۲- دید شمال به سایت ۸۴
۴-۱-۳- دید جنوب به سایت ۸۴
۴-۱-۴- دید شرق به سایت ۸۴
۴-۱-۵- دید غرب به سایت ۸۵
۴-۱-۶- ورودی ۸۵
۴-۱-۷- جهت تابش خورشید ۸۵
۴-۱-۸- بادها ۸۶
۴-۱-۹- آلودگی صوتی ۸۶
۴-۱-۱۰- کاربری‌ها ۸۷
۴-۲- روند طراحی ۸۷
فصل پنجم : نمونه‌های مشابه
۵-۱- نمونه‌های مشابه ایرانی ۹۱
۵-۱-۱- موزه هنرهای معاصر ۹۱
۵-۱-۲- موزه مردم شناسی دزفول ۹۵
۵-۱-۲-۱- آشنایی با موزه ۹۵
۵-۱-۲-۲- آشنایی با سازمان موزه ۹۹
۵-۲- نمونه‌های خارجی ۱۰۱
۵-۲-۱- موزه حیات و محیط زیست York country ، کارولنیای جنوبی ۱۰۱
۵-۲-۲- موزه یهودیان برزیل ۱۰۶
فهرست تصاویر
عنوان صفحه
فصل اول : شناخت موضوع طراحی
شکل ۱-۱- غرفه زندگی ۲۱
شکل ۱-۲- غرفه نمد ۲۳
شکل ۱-۳- غرفه ساز ۲۵
شکل ۱-۴- غرفه عقد ۲۶
شکل ۱-۵- غرفه حمام ۲۶
شکل ۱-۷- غرفه قهوه‌خانه ۲۷
شکل ۱-۸- غرفه پوشاک ۲۸
شکل ۱-۹- غرفه بافندگی ۲۹
شکل ۱-۱۰- غرفه صنایع دستی ۲۹
شکل ۱-۱۱- غرفه سفر ۳۰
شکل ۱-۱۲- غرفه گلیم و جاجیم ۳۱
شکل ۱-۱۳- غرفه زیور آلات ۳۱
فصل دوم : شناخت بستر طرح
شکل ۲-۱- موقعیت استان ۳۵
شکل ۲-۲- موقعیت شهر تهران ۳۶
شکل ۲-۳- منابع آب ۴۰
شکل ۲-۴- تهران قدیم ۴۲
شکل ۲-۵- تهران قدیم ۴۳
شکل ۲-۶- دروازه شاهزاده عبدالعظیم ۴۵
شکل ۲-۷- درکه تهران ۴۵
شکل ۲-۸- اقلیم تهران ۴۸
شکل ۲-۹- اقلیم تهران ۴۸
فصل سوم : برنامه فیزیکی طرح
شکل ۳-۱- مبلمان مدیر ۶۷
شکل ۳-۲- مبلمان منشی ۶۷
شکل ۳-۳- مبلمان کارمند دفتری ۶۸
شکل ۳-۴- مبلمان کارکنان ۶۸
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل سایت
شکل ۴-۱- ورودی ۸۵
شکل ۴-۲- جهت تابش خورشید ۸۵
شکل ۴-۳- بادها ۸۶
شکل ۴-۴- آلودگی صوتی ۸۶
شکل ۴-۴- کاربری‌ها ۸۷
شکل ۴-۵- ارتباط فضایی ۸۷
شکل ۴-۶- لکه گذاری ۸۷
شکل ۴-۷- شکل گیری ایده ۱ ۸۸
شکل ۴-۸- شکل‌گیری ایده ۲ ۸۸
شکل ۴-۹- شکل‌گیری ایده ۳ ۸۹
فصل پنجم : نمونه‌های مشابه
شکل ۵-۱- ۹۴
شکل ۵-۲- ۹۴
شکل ۵-۳- موزه مردم شناسی ۹۶
شکل ۵-۴- موزه مردم شناسی ۹۶
شکل ۵-۵- موزه مردم شناسی ۹۷
شکل ۵-۶- موزه مردم شناسی ۹۷
شکل ۵-۷- موزه مردم شناسی ۹۸
شکل ۵-۸- موزه مردم شناسی ۹۸
شکل ۵-۹- آشنایی با سازمان موزه ۹۹
شکل ۵-۱۰- پلان مجموعه ۱۰۰
شکل ۵-۱۱- مقطعی از مجموعه ۱۰۰
شکل ۵-۱۲- نما ۱۰۰
شکل ۵-۱۳- موزه حیات وحش کارولنیای جنوبی ۱۰۲
شکل ۵-۱۴- برش موزه ۱۰۳
شکل ۵-۱۵- پرسپکتیو ۱۰۳
شکل ۵-۱۶- سایت پلان ۱۰۴
شکل ۵-۱۷- پرسپکتیو ۱۰۴
شکل ۵-۱۸- پرسپکتیو ۱۰۵
شکل ۵-۱۹- پلان موزه ۱۰۵
شکل ۵-۲۰- پلان موزه ۱۰۷
شکل ۵-۲۱- سایت پلان ۱۰۷
شکل ۵-۲۲- گالریها ۱۰۸
شکل ۵-۲۳- گالریها ۱۰۸
شکل ۵-۲۴- نمای داخلی ۱۰۹

فهرست جداول
عنوان صفحه
فصل دوم : شناخت بستر طرح
جدول ۲-۱- میانگین دما از سال ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۶ ۵۳
جدول ۲-۲- میانگین رطوبت سال ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۶ ۵۳
جدول ۲-۳- میانگین وزش باد سال ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۶ ۵۳
جدول ۲-۴- میانگین بارش سال ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۶ ۵۴
فصل سوم : برنامه فیزیکی طرح
جدول ۳-۱- غرفه‌ها ۶۵
جدول ۳-۲- آکوستیک ۷۱
جدول ۳-۳- آشپزخانه ۷۷
جدول ۳-۴- آبدارخانه ۷۸
جدول ۳-۵- آبدارخانه ۸۰

منبع:parsacad
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
موزه بین المللی افغانستان

موزه بین المللی افغانستان




ایده طراحی این موزه ،ساختمانی پیرامون حلقه ای گل مانند در وسط ساختمان است. ال.تی.دی از فرصت ساخت این موزه برای به نمایش گذاشتن میراث فراموش شده این کشور استفاده کرده است.تنها دغدغه معمار این میراث نبود بلکه قلمروی احساسی فضا هم حائز اهمیت بود که این نیازمند فضایی است که حس امنیت و لذت را به بازدید کنندگان القا کند.
فرهنگی که در حال حاضر در افغانستان است بسیار تغییر یافته و نابود شده است.امید است که این موزه بتواند دارایی ها و فرهنگ از دست رفته این مردم که به آنها امیدی تازه می بخشد را بازگرداند.معماران تلاش کرده اند که با تأکید بر میراث ها و شخصیت های اسطوره ای فرهنگ این کشور را آنگونه که قرن ها در جریان بوده زنده کنند. آنها امید دارند بتوانند الگو های صحیح را به مردم این دیار انتقال دهند

موزه بین المللی افغانستان


موزه بین المللی افغانستان


موزه بین المللی افغانستان


موزه بین المللی افغانستان


موزه بین المللی افغانستان


موزه بین المللی افغانستان


موزه بین المللی افغانستان


موزه بین المللی افغانستان


موزه بین المللی افغانستان


موزه بین المللی افغانستان
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
موزه فرش ایران

موزه فرش ایران




موزه فرش ایران در ضلع شمالی پارک لاله و روبه‌روی فروشگاه سپه خیابان فاطمی واقع شده است‌. این موزه در ۲۲بهمن ماه ۱۳۵۶ افتتاح شد.
ساختمان موزه فرش ایران معماری شکیل و چشم‌گیری دارد که آذین‌های نمای بیرونی آن شبیه به دار قالی است‌. سطح نمایشی موزه مساحتی برابر ۳۴۰۰ مترمربع را در بر می‌گیرد که شامل دو تالار است و برای نمایش انواع قالی‌های دست بافت و گلیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تالار طبقه هم‌کف به نمایشگاه دایمی اختصاص دارد و تالار فوقانی جهت برگزاری نمایشگاه‌های موقت گلیم و قالی طراحی شده است‌.
پژوهش در سوابق‌، تحولات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش‌، خاصه در ایران‌، گردآوری و خریداری نمونه انواع قالی‌های دست بافت ایرانی و برگزاری نمایشگاه‌های موقت از فرش ایران و سایر نقاط جهان‌، از اهداف موزه به شمار میآید.
در موزه فرش انواع گلیم‌ها و فرش‌های دست بافت‌، با توجه به مرغوبیت و قدمت آن‌ها و با در نظر گرفتن ویژگی‌های قالی ایران از لحاظ رنگ آمیزی‌، طرح‌، نقش‌، بافت و تنوع مناطق قالی بافی حفظ و نگه‌داری می‌شود.
مجموعه موزه فرش ایران شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به شمار میآید. معمولاً حدود ۱۳۵ تخته از شاه‌کارهای قالی ایران‌، بافت مراکز مهم قالی‌بافی مانند کاشان‌، کرمان‌، اصفهان‌، تبریز، خراسان‌، کردستان و جز آن‌ها، در تالار طبقه هم‌کف به معرض نمایش گذاشته می‌شود.
در کتاب‌خانه موزه حدود ۳۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی‌، عربی‌، فرانسه‌، انگلیسی و آلمانی در اختیار هنر دوستان و پژوهشگران قرار می‌گیرد. هم‌چنین بهترین کتاب‌ها و نشریات و تحقیقات مربوط به فرش ایران و قالی‌های مشرق زمین به طورکلی و کتاب‌هایی در زمینه مذهب‌، هنر و ادبیات ایران در کتاب‌خانه موزه موجود است‌. در کنار کتاب‌خانه‌، کتاب فروشی موزه نیز مشغول به کار است‌.
هم‌چنین برای استفاده از بازدیدکنندگان موزه‌، فیلم‌ها و اسلایدهایی در زمینه قالی‌بافی و گلیم و هنرهای دستی ایران در سالن نمایش موزه به نمایش در میآید.
از ویژگی‌های موزه فرش قالیچه دست‌بافت ارزشمند و بی‌نظیر ایرانی‌، کار فرش بافان کاشان‌، در اندازه‌های ۱۳۰ در ۲۲۰ سانتی‌متر، معروف به قالیچه میرزا کوچک خان جنگلی است که این شخصیت روحانی ملی را در لباس نظامی مسلح به تفنگ و اسلحه کمری‌، قطار فشنگ نمایش می‌دهد. در شمسه بالای تصویر میرزا، کتیبه‌ای با عبارت و نام کارخانه ملامحمود دیده می‌شود که احتمالاً، با توجه به این عبارات‌، تاریخ بافت قالیچه سال‌های آخر دوره قاجار است‌.
قدیمی‌ترین فرش شناخته شده در جهان قالی ۲۵۰۰ ساله پازیریک است که در ۱۹۴۹ م‌، در جنوب سیبری کشف‌شد و آن را بافت ایران در دوره هخامنشی دانسته‌اند. آشکار است که قالی‌بافی در ایران در دوره هخامنشی وجود داشته و در قرن پنجم پیش از میلاد، دوره‌ای طولانی از تکامل را پشت‌سر گذاشته است‌.
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
موزه های زلزله

موزه های زلزله

در سال 1755 زمين لرزه اي شهر ليسبون واقع در کشور پرتغال را لرزاند. اين زمين لرزه ويرانگر نيز در آب رخ داد. در آن لحظه آب دريا مسافت زيادي از ساحل فاصله گرفت و چندي بعد با ارتفاع 50 متر بر باراندازها، كشتي ها، و ساختمان هاي حاشيه ساحل فرود آمد. اين فاجعه كه يك آتش سوزي بزرگ را نيز به دنبال داشت به مرگ بيش از 600000 نفر انجاميد.
در سال‌هاي بعد، موزه اي تحت عنوان موزه زلزله در اين شهر راه‌اندازي شد و نمونه‌هايي از ديوارها و ساختمان‌هاي تخريب شده در آن به نمايش درآمد.
موزه‌هاي زلزله در دنيا مجموعه‌هاي بديع و جالب توجهي هستند كه ساليانه گردشگران بسياري را به خود جلب مي‌كنند.
موزه زلزله نيومكزيكو

در سال 1990 فردي به نام باب هات ، نمايشگاهي با نام ضربان زمين در نيومكزيكو برپا كرد و در اين نمايشگاه اعلام كرد كه براي راه اندازي موزه زلزله، آماده دريافت همه نوع تجهيزات لرزه‌نگاري است.
او كوشيد در اين مجموعه از نقشه‌هاي برجسته زمين براي نمايش اقيانوس‌ها وقاره‌ها استفاده كند و نواري تهيه كرد كه در آن سير تاريخي زلزله نگاري در جهان طي 8 دوره تقسيم بندي و ارائه شده بود.
بعدها اين موزه تكميل و به آنتن‌هايي مجهز شد كه مي‌توانستند با يك دستگاه زلزله‌سنج واقع در عمق زمين ارتباط راديويي برقرار كنند. اين دستگاه قادر بود همه لرزه‌هايي را كه به بزرگي 5/4 ريشتر در كره زمين اتفاق مي‌افتند ثبت كند. ديري نپاييد كه تيمي از متخصصان و داوطلبان براي گسترش موزه گرد هم آمدند و شروع به تهيه نمودارهاي لازم و متون مربوط به آن‌ها كردند. سپس زلزله‌سنج‌ها و دستگاه‌هاي ضبط ضربان زمين در اين موزه نصب شد. در سال 1992 موزه زلزله به روي عموم مردم گشوده شد و تحسين همگان را برانگيخت.
در اين موزه كوشش شده است كه آموزش‌هايي در خصوص وقوع زلزله به بازديدكنندگان داده شود. يكي از جذاب‌ترين بخش‌هاي اين موزه راهرويي است كه كف آن تكان مي‌خورد. اين قسمت جذابيت فراواني براي كودكان دارد. در اينجا بچه‌ها مي‌توانند زلزله را حس كنند و تمرين كنند كه چگونه مي‌توان بر ترس ناشي از رانش زمين غلبه كرد و خود را از آسيب آن نجات داد. اما نكته جالب توجه ديگر اين است كه كودكان مي توانند با استفاده از دستگاه‌هاي لرزه‌نگاري كه در اختيار دارند هر نوع زلزله‌اي را كه مي خواهند انتخاب‌كنند و آن را به وجود بياورند.
آموزش‌هايي كه در موزه زلزله ارائه مي‌شود بر پايه اين اصل اساسي استوار است كه زلزله تنها يك فاجعه خوف‌ناك نيست بلكه علائم و پيام‌هايي از نيروهاي دروني زمين است و اين همان نيرويي است كه كوه‌ها را به وجود آورده و محدوده اقيانوس‌ها را تعيين كرده است. هدف اين موزه يادآوري اين نكته است كه ما انسان‌ها بر پوسته لرزان سياره‌اي به نام زمين زندگي مي‌كنيم.
1. طرح موزه زلزله تهران
نخستين موزه آموزشي زلزله كشور با هدف آشنايي ملموس مردم با پديده طبيعي زمين لرزه و همچنين معرفي شيوه هاي ايمن ماندن در زلزله و ترويج راهكارهاي رويارويي در برابر زلزله، توسط سازمان پيشگيري و مديريت بـحـران شـهـر تهــران احــداث خواهد شد.
موزه آموزشي زلـزله مـكـانـي اسـت كـه در آنـجا شـهروندان از نزديك با مفهوم زمين لرزه و تأثير به كارگيري راههاي پيشگيري و آمادگي در برابر آن آشنا مي شوند و حتي با استقرار در دستگاه شبيه ساز زلزله، حركت و تكانهاي ناشي از زمينلرزه را در شدت¬هاي مختلف بصورت عيني احساس و تجربه خواهند كرد.
همچنين شهروندان در ايـن مـكان دهها آموزش متنوع از جمله وسايل خانه براي جلوگيري از سقوط و پرتاب حين زلزله و نيز راههاي صحيح نجات وامداد و ياري رساندن به اعضاي خانه و همسايگان را تا مرحله استقرار در چادرهاي اسكان موقت فرا مي گيرند.احداث موزه زلزله از كاركرد آموزشي قابل توجهي برخوردار است و تجربه جهاني نيز ضرورت آن را اثبات كرده است.
در اين مکان ميتوان نمايشي از حرکت پوسته ها به صورت سه بعدي سازي اجرا کرد و با مشابه سازي زلزله درقسمتهايي از اين ساختمان مردم را با نحوه صحيح ارتباط با زلزله در هنگام وقوع آشنا نمود. به عنوان مثال در موزه زلزله در نيومکزيکو راهرويي طراحي شده که کف آن لرزان است.
اين قسمت جذابيت فراواني براي کودکان دارد آنـها مــيتـوانند زلزله را حس کنند و تمرين کنند که چگونه ميتوان بر ترس ناشي از رانش زمين غلبه کرد و خود را از آسيب آن نجات داد.
نکته جالب توجه ديگر اين است که کودکان مي توانند با استفاده از دستگاههاي لرزه نگاري که در اختيار دارند هر نوع زلزلهاي را که ميخواهند انتخاب کنند و آن را به وجود بياورند.

همچنين ميتوان از فيلمهاي مستند استفاده کرد و تجربه افرادي را که توانسته اند در حادثه سالم بمانند نمايش داده و به صورت مدون درآورد .
با نمايش مصالح و سازه هاي باقي مانده از زلزله از طريق آموزش بصري و ادراکي افراد فرا ميگيرند چگونه از اين حوادث پيشگيري کنند و نسبت به ساخت و ساز خانه هاي خود و چيدمان وسايل خانه حساستر ميشوند.
2. موزه زلزله کينگاي چين
موزه اي که ويرانه هارا ثبت مي کند و اطلاعات زلزله هاي بزرگ منطقه را در بر خواهد داشت در قسمت غربي کينگاي استان شمال چين واقع در شهر گولمود احداث خواهد شد.
احداث موزه زلزله قسمتي از برنامه بخش زلزله شناسي شهر گولمود است تا از يادبود ويرانه هاي زلزله 1/8 ريشتري که غرب کوهستان کنلون واقع در داخل استان را در تاريخ 14 نوامبر 2001 لرزاند، محافظت نمايد.
کمر بند گسل که در اثر زلزله بزرگ بجاي مانده يک ميراث بسيار با ارزش براي نوع بشر است و براي تحقيقات علمي بسيار با ارزش بوده و همچنين براي بازديد عموم حفظ شود.
برنامه حفظ از ويرانه زلزله حدود 4/4 ميليون يوان ( معادل 000/530 دلار آمريکا ) هزينه خواهد داشت که در يک سال و نيم آماده خواهد گشت. برنامه در دو فاز اجرا خواهد شد.
طي فاز اول شکافتگي سطح ثبت مي شود و يک بناي ياد بود بر پا خواهد شد و تاسيسات حفاظتي در بخشهاي نمو نه اي از شکافته گي اضافه خواهد شد.
يک پارک زلزله و يک موزه زلزله در طي فاز دوم بنا خواهد شد. انتظار مي رود موزه زلزله 3 تالارداشته باشد که قسمتي از ويرانه زلزله بزرگ در آن نمايش داده مي شود. مستندهايي که زلزله هاي شبيه سازي شده را نشان ميدهند، به نمايش در خواهند آمد و دانش در مورد زمين لرزه براي عموم عرضه خواهد شد.
3. موزه ياد بود زلزله کوبه ژاپن
در ساعت 5:46 صبح روز 17 ژانويه 1995 شهر کوبه با زلزله بزرگ هانيشن مورد هدف قرار گرفت و منجر به مرگ بيش از 5000 نفر و نابودي ده ها هزار خانه شد.
موزه کاهش بلايا قسمتي از موسسه کاهش بلايا است که در سال 2002 باز شد تا از حادثه تاسف انگيز يادي کرده و به بازديد کنندگان در مورد زلزله آموزش داده و از فاجعه جلو گيري کند.
موزه شامل تصاوير واقعي از ويرانگري زلزله به صورت فيلم هستند که اطلاعات بسياري در مورد زمين لرزه و بازيهاي متنوع تعاملي در مورد جلو گيري از فاجعه ارائه ميشود. موزه کاهش بلايا در ناحيه تازه گسترش يافته از بخش شرق مرکز شهر کوبه واقع شده است.
4. موزه زلزله 921 تايوان
در ساعت 1:47 صبح روز 21 سپتامبر سال 1999 تايوان زلزله اي شديد به قدرت 3/7 ريشتر را تجربه کرد که استانهاي تانتو و تاي چونگ را لرزاند و جان 20321 نفر را گرفت و بيش از 000/8 نفر را زخمي کرد و خسارات مالي چند ميليارد دلاري بجاي گذاشت. اين بزرگترين بلاي طبيعي در قرن بود. اين موزه براي يادبود از افرادي که کشته شده اند و يا در اين فاجعه زخمي شده اند و براي تشويق حکومت و ملت در جهت گسترش آمادگي در برابر بحران و امداد بحران ايجاد شده است.
اهداف اصلي موزه زلزله 921 تايوان عبارت اند از:
• علوم زمين و زلزله شناسي براي عموم مردم در دسترس باشند
• خاطره اجتماعي از اين فاجعه باقي بماند.
• افزايش آگاهي در مورد نياز به معيارهاي بهتر آماده سازي در برابر زلزله و برنامه هاي امداد بحران
• ترويج موفقيتهاي تحقيقاتي لرزه اي تايوان
اين موزه شامل تالار گسل، ساختمان مدارس در حالت آسيب ديده واقعي و تالار عکس زلزله است. تالار گسل بر روي نگهداري از گسل چلنگ پو تمرکز کرده است. نمايي از کلاسهاي آسيب ديده ،آنهايي که در قسمت شمال محوطه هستند، همچون راهروي سمت غربي در حالتي آسيب ديده نگه داشته شده اند . کلاسهاي ساختمان جنوبي به عنوان محوطه نمايشگاه آمادگي در برابر زلزله در نظر گرفته شده اند .
سالن ورزشي مدرسه دبيرستان گوانگ فو به تالار عکس زلزله تغيير يافته ، تمرکز آن بر روي بيادآوري اين فاجعه و همدردي با عواقب بعدي است. به اضافه اين ، صفحه نمايش بيرون اصلي و منزل مدير به بخش خدمات بازديد کنندگان تبديل شده اند.
بواسطه نگهداري از خسارت، که شامل محوطه دو و ميداني مدرسه، نگهداري از کلاسهاي آسيب ديده، بمانند علوم طبيعي و نمايشگاه هاي تاريخي و فعاليتهاي آموزشي ميشود، اميد است که عموم مردم درکي از حوادث طيبيعي طي زلزله و رابطه بين زلزله و اجتماع همانند به يادآوري تلخي زلزله و درسهايي که بايد از آن ياد بگيريم ، بدست آورند.
5.موزه سيل جانز تاون
در 31 مي سال 1889، يک سد و طوفان شديد، منجر به يک فاجعه شد که در آن 2209 نفر جان باختند. موزه سيل جانز تاون براي يادبود قربانيان و آگاهي مردم از خطرات سيل ايجاد شده است.
طبقه اول موزه سيل جانز تاون شامل چندين نمايشگاه و ماکت است که داستان سيل تعريف ميکنند. و شامل بخشهاي زير است:
نقشه چند رسانه اي:
اين نقشه برجسته ؛ توسط راهنماي موزه توضيح داده ميشود ، مسير سيل را در دره کنماگ هم در زمان و مکان نشان ميدهد. جلوه هاي نور و صدا مسير زمان سيل را از زماني که شروع به بارش کرده و منجر به تخريب سد شده تا زماني که آب شروع به نشست کرده را نشان مي دهد.
اشيا باقي مانده از سيل:
اشيايي که از سيل بدست آمده اند که شامل لحافي است که براي کشاندن نجات يافتگان به مناطق امن استفاده ميشد ، يک دسته کليد ، يک صندوقچه ، اشياء متنوعي که از آوار سيل به دست آمده و حتي يک شيشه از آب سيل، را شامل ميشود .
اخبار سيل در رسانه ها :
اين نمايش ها شامل اخبار گزارش از زمان و عکسهاي شهر است . نمايش سيل در فيلمها و کارتونها به نشان دادن و ماندگاري سيل در اذهان عمومي کمک ميکند.
بازسازي :
اشياء متنوعي شامل کتابها، جعبه ابزار پزشکي، لوازم صليب سرخ، يادگاريهاي سيل و بسياري چيزهاي ديگر نشان داده شده اند.


منبع : موسسه تدساي
 

hastia89

عضو جدید
استاندارد موزه

استاندارد موزه

سلام دوستان من یه فایل دارم که مربوط به استاندارد های طراحی موزه هست.... اینجا قرار میدم که شما هم استفاده کنید. فقط اسم شرکت مشاوره ای که این کار رو انجام داده نمی تونم بخونم، اگر شما تونستین به منم بگین لطفا.... فایل های مشابه با منابع معتبر اگر دارین لطفا به اشتراک بگذارین.. ممنون

مشاهده پیوست استاندارد موزه.zip
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
موزه ایران باستان

موزه ایران باستان

[FONT=&quot] موزه ایران باستان، اولین موزهٔ ایران، در ابتدای خیابان ۳۰ تیر، در خیابان امام خمینی تهران واقع است. موزه ي ملي ايران كه عمليات ساخت آن در سال ١٣١٣ خ[/FONT][FONT=&quot]. آغاز و در سال ١٣١٦ در دو قسمت مجزا به بهره برداري رسيد، نه تنها بزرگترين موزه ي باستان شناسي و تاريخ ايران است، بلكه از نظر حجم، كيفيت و تنوع آثاريكي از چند موزه ي بزرگ جهان و به عنوان موزه ي مادر محسوب مي شود.


[/FONT]
 

پیوست ها

  • موزه ایران باستان.rar
    18.7 کیلوبایت · بازدیدها: 2

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
موزه های ترکیه

موزه های ترکیه

[FONT=&quot] نخستین موزه ترکیه در اواسط قرن نوزدهم احداث شد. تا آن زمان آثار ارزشمند قدیمی در خزانة اندرون، در دائرة خرقه سعادت و دایره امانات قدس (واقع در توپقاپی سرای) نگهداری می شدند. در سال 1846 احمد فتحی پاشا، فرمانده توپخانه عامره، با گردآوری سلاحهای باستانی، به احداث نخستین موزه عثمانی در محل کلیسای ”آیا ایرینی“ دست زد. در سال 1869 این موزه کوچک به نام ”موزه همایون“ نامیده شد. با حفریات متعدد باستانشناسی که در جریان سالهای بعد به عمل آمد تعداد زیادی اثر باستانی کشف شد. کشف این آثار، ضرورت احداث موزه های دیگری را پیش آورد. با استقرار جمهوریت توجهی بیشتر به موزه ها معطوف شد. از میان دیگر موزه هایی که در دوره جمهوریت شروع به فعالیت کردند می توان به موز های ”آثار ترک- اسلامی“، ”ایاصوفیه“ (که در سال 1934به صورت موزه درآمد)، ”مردمشناسی آنکارا“ (1928) و ”مولانا“ (1927) اشاره کرد. [/FONT]
 

پیوست ها

  • موزه های ترکیه 20 ص.zip
    45.1 کیلوبایت · بازدیدها: 2
بالا