[ضوابط ونمونه های طراحی] موزه و گالری

YA3_3PID

عضو جدید
کاربر ممتاز
download.jpg
. چند تا عكس نمايشگاه ار googel skechp up گرفتم واستون گذاشتم.
downloadCA7825O1.jpg

downloadCAJHIHSQ.jpgdownloadCATO5MCO.jpg

downloadCAAYVRWS.jpgdownloadCAEDP5TN.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

denise

عضو جدید
موزه ی tolarance ، کار مهرداد یزدانی که تو آمریکا اجرا شده :






اینجا ببینید : http://www.archdaily.com/23412/museum-of-tolerance-yazdani-studio/
 

designer.Ali

عضو جدید
نور در موزه

نور در موزه

نور در موزه
نور به دو صورت طبیعی و مصنوعی موجود است . در این میان نباید اثر فرسایش نور را بر روی اشیاء هنری از نظر دور داشت . اغلب اثر نور را به صورت پریدگی پرده های رنگی که در کنار پنجره اتاق قرار دارند ، را دیده ایم . ما اغلب مشاهده می کنیم رنگ هایی که مدتی طولانی در معرض نور واقع می شوند ، زایل می شوند میتوان این تاثیر را با مقایسه قسمت هایی که در زیر قاب پنهان مانده اند مشاهده کرد ، اشیاء سنگ ، فلزی ، سرامیک معمولاً نسبت به نور حساس نیستند ، اما مواد آلی مثل پارچه ، کاغذهای دستنویس و مشابهات آنها بیشتر دچار آسیب می شوند .
اشیائی که از سوی کلکسیون های هنری برای مدتی طولانی در فضاهای باز به نمایش گذاشته می شوند معمولاً در اثر نور کنترل نشده آسیب می بینند . نور ، نوعی از امواج الکترومغناطیسی با طول موج های خاص است که به دو صورت اساسی منتشر می شود : 1) نور مرئی 2) نور نامرئی پرتوهای نوری که از یک منبع می تابند به صورت طیفی منتشر می شوند که بخش کوچکی از آن مرئی و بقیه برای چشم نامرئی اند . پرتوهای با طول موج کوتاهتر از مرئی ( 400 نانو متر ) بخش بنفش نور و با طول موج بزرگتر از مرئی ( 760 نانو متر ) بخش قرمز را تشکیل می دهند که به وسیله چشم دیده نمی شوند . به عبارتی فوتون های نوری بین این طول موج ها ( 400 تا 760 نانو متر ) بخش مرئی نور را تشکیل می دهند .
طبق مطالعات انجام شده پرتو IR ( مادون قرمز ) به واسطه عکس العمل شیمیایی و بالا بردن سریع درجه حرارت برای اشیاء موزه مضر است ، پرتوهای uv ( ماوراء بنفش ) که هم دارای طول موج کوتاه و انرژی زیاد است اثر فوتوشیمیایی زیادی دارند که باعث فرسودگی مواد آلی می گردد.
منابع نوری
منابع نوری به هر دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارند ، نمونه های اصلی نورهای مصنوعی عبارتند از : لامپ های تنگستن ، لوله های فلورسنت ، لامپ های هالوژن . معمولی ترین لامپ با نور الکتریکی شناخته شده لامپ تنگستن ( لامپ نور سفید ) است ، زیر فیلامنت استفاده شده در آن تا حدود 2700 درجه سانتی گراد را تحمل و ایجاد روشنایی می کند .
شدت نور
آشکار است که شدت نور بر روی یک شیء باعث آسیب شدید می شود و علت آن هم می تواند مداومت تاثیر نور باشد . ضرر 100 لوکن نور در یک ساعت برابر با 50 لوکن نور در 2 ساعت است . تجربیات وسیع در این زمینه صحت این مدعا را گواهی می کند . بهترین نمونه اثر شدت نور را بر فیلم های حساس عکاسی می توان مشاهده کرد . تاثیر نور بر روی این فیلم ها کاملاً محسوس و قابل رویت اند .
کنترل نور
برای کنترل اثر نور دو روش پیشنهاد می شود :
1- باید بطور کلی اثر نور را خنثی کنیم
2- درصد آن را تنزل دهیم .
مطالعات اثر نور مرئی بر روی یک شیء یک ضرورت است و هنگامی که یک شیء به نمایش گذاشته می شود و درصد میزان آسیب دیدگی نور بر روی آن حتمی است باید بین احتیاج به نمایش اثر و زیان نور بر روی آن هماهنگی به وجود آید که جهت این امر سه مطلب ارائه می گردد :
1- کاستن میزان روشنایی تا حداقلی که برای مطالعه درست کیفیت رنگی شیء ضرورت دارد.
2- جلوگیری از استمرار غیر ضرور تابش نور تا آنجایی که ممکن است .
3- نمایش معقول اثر بر اساس حساسیت آن به نور و تعیین میزان نور مناسب جهت نمایش با توجه به حساسیت اثر .
نور طبیعی
نورگیری طبیعی از طریق دیوارها و سقف صورت می گیرد ، نورگیری سقفی در بناهای یک طبقه بسیار مورد توجهند ، توسط این نوع از نورگیرها میتوان نور یکنواختی را در محیط ایجاد نمود . در ضمن در استفاده از این نوع نور باید توسط کرکره ها یا شیشه های مخصوص اثر اشعه ماوراء بنفش که بسیار مضر است را کاهش داد ، نوری که بطور مستقیم از بالا بتابد سایه های سنگینی به وجود می آورد و ادراک را مشکل می سازد اما نوری که بطور مایل و از بالا پهلوی خط دید بتابد ادراک را تسهیل می نماید . نورگیری های دیواره جانبی باید بالاتر از سطح افق دید قرار گیرند زیرا وجود نورگیر در سطح دید مورد نمایش را به حالت ضدنور در می آورد .
جهت ادراک هر چه بیشتر فضا محیط تاریک و روشن الزامی است لکن این تضاد باید با ظرفیت تنظیم شود .
موزه ها به طور کلی یکسری مشخصات و استانداردها برای طراحی خود دارند . نحوه قرارگیری کاربریها در موزه و ارتباط آنها با یکدیگر ، کارکردهای موزه و مشخصات عملکردی آن ، مسائل مهم آن مانند نور ، امنیت ، حرکت و غیره مسائل تکنیکی و تاسیساتی موزه و بسیاری از مسائل دیگر آن در این فصل مورد توجه و دقت قرار می گیرد .
این فصل به Director موزه کمک می کند تا از چند و چون طراحی یک موزه عام آگاه شود و از طراح معمار آنچه را که لازمه موزه می باشد طلب می کند .
در قسمت بعدی این فصل به نقد و بررسی و شناخت چند موزه مشابه می پردازیم . این نقد و تحلیل به صورت کلی بوده و بیشتر به نکات مهم و برجسته هر یک از موزه ها و احیاناً تنها به شناخت آنها پرداخته می شود .
در این فصل سعی شده تا بهره گیری از تکنولوژیها و تجارب نوین و نیز تجارب دیگر کشورها در زمینه اینگونه موزه ها ممکن گردد
 

hs15

عضو جدید
موزه

موزه

سلام :)
بچه ها این کار این ترمم هست که موضوعش موزه هنر معاصره خیلی خوشحال میشم نقدش کنید :gol::gol:(اینو تقدیمش میکنم به ا. پزشکی به خاطر همه زحمتایی که در این سایت میکشن و راهنمایی های ایشون :gol::gol:)
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تاریخچه موزه
اهداف موزه
عرصه و بخش ها
فضای فیزیکی
نحوه نمایش اثار
نور.ورودی.دیوار وکفپوش.مراکز جنبی تالار های موقت.انبار مخزن.کارگاه.چایخانه.خدماتی.اداری.
ضوابط طراحی تالار
ضوابط معلولین
سالن انتظار
گالری ها

فوق العاده فایل خوبیه از بالایی هم کاملتره;)

102.doc - 305.0 Kb
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
شناخت موزه

شناخت موزه

  • سرفصل ها :


  1. شناخت ِ موزه
  2. عرصه بندی ی موزه
  3. عرصه ی نموده ها
  4. مدارهای گردش اجباری و اختیاری
  5. روانشناسی بصری
  6. نمایشگاه های موقت
  7. عرصه ی اطلاعات و خدمات علمی
  8. عرصه ی نگهداری و مرمت
  9. نمونه ی موردی
_____________________________

دانلود
 

memarejavan88

عضو جدید
ریز فضا ها و مساحت های مورد نیاز در موزه

ریز فضا ها و مساحت های مورد نیاز در موزه

به معرفی ریز فضا های مورد نیاز در طراحی موزه ها و مساحت های مورد نیاز برای این فضا ها میپردازیم.

برای آشنایی با این فضا ها میتونید فایلی رو که براتون برای دانلود قرار دادم رو دانلود و بررسی کنید.




لینک دانلود

منبع: سایت m-farhang.ir
 
بالا