[ضوابط ونمونه های طراحی] مجتمع ها و شهرک های مسکونی

e.69a_h

عضو جدید
طرح نخست مجموعه مسکونی در تهران
[h=1]Army Residential Complex / Hootanpei[/h]





Courtesy of Hootanpei

Located in a land about 80 hectares in Tehran, the design for the Army Residential Complex by Hootanpei was chosen in an architectural competition. With the contractor’s demand of 28-30 towers with 20-30 floors, the most important factor of design was minimum interference between pathways and driving ways and also suitable green places to create comfort and welfare for residents. More images and architects’ description after the break.
Courtesy of Hootanpei

The concept of project, which has a 1,000,000sqm area, was formed based on an external loop. All the buildings have access by this loop and in the middle there is an opening. In the next level of design, because of the buildings excessive height and in order to create a nice view, this prevents an unusual view and add to the central space, we have built each building on the 5 stories platform. The above modifications, give an advantage that shorter (5 stories) buildings can be seen first from the central space, then the point of view of the higher height towers are seen in a further point, the above adjustment on the platform would also improve the view in a central space.
Courtesy of Hootanpei

The general idea of the exterior view is based on moving shutters, which control the light angle and save the energy. The green architecture was desired in this project, and green terraces on the roof of the five-floor building make a good view on top. These roof gardens divided into public, private and semi-private ones. Totally, the main idea of this design is using the natural resources and eco-friendly architecture and save the energy.
Architects: Hootanpei
Location: Chitgar, Tehran, Iran
Employer: BETEJA (Iran army)
Project Area: 1,000,000 sqm
Competition Year: January 2012
Courtesy of Hootanpei Courtesy of Hootanpei Courtesy of Hootanpei
Courtesy of Hootanpei Courtesy of Hootanpei site plan
plans general information axonometric 01
axonometric 02
 

Relampago

عضو جدید
کاربر ممتاز
مراحل اصلی طراحی یک سایت مسکونی

مراحل اصلی طراحی یک سایت مسکونی




یکی از عوامل مهم و موثر در شکل و طرح هر سایت درک درست و کامل از نیازها و امیال دقیق افرادی است که طرح برای انها تهیه می شود . مسلما طبیعت طرح با توجه به عواملی چون بخش خصوصی یا دولتی بودن توسعه ، سطوح در امدی افراد ساکن و امکان توسعه ( بر حسب استقرار در ناحیه مرکزی ، یا حاشیه شهر و یا روستایی بودن آن ) تغییر می یابد . گرچه هر سایت با توجه به خصوصیات ویژه خود نیاز به برخوردی خاص دارد ، اما می توان عناصر و اصولی کلی – به نحوی که برای تمامی موارد مشترک باشد – جستجو نمود و به بررسی اهم آنها پرداخت .

در چهار چوب فرایند مرحله ای طراحی سایت ، می توان مراحل طراحی یک سایت مسکونی را به تفصیل به صورت زیر مجددا تنظیم نمود :
- تنظیم اهداف و سیاستهای طراحی کالبدی
- تعیین فضاها – کاربردهای مورد نیاز در سایت
- تعیین ابعاد فضایی
- تصمیم گیری در مورد نسبت بین واحدهای مسکونی با ابعاد گوناگون
- تعیین استانداردهای تراکم مسکونی
- گونه بندی طراحی کل یک محله مسکونی
- گونه بندی طراحی یک واحد همسایگی
- گونه بندی طراحی یک بلوک شهری
- گونه بندی طرح یک بن بست
- گونه بندی نحوه اتصال ساختمانها
- ترکیب گونه بندی معابر و گونه های بلوک شهری

۰ تنظیم اهداف و سیاستهای طراحی :
پایه هر قضاوتی در مورد یک طرح کالبدی ، نحوه تطابق آن طرح است با حیات ساکنین آن و در مورد یک سایت – محله مسکونی – تطابق مورد نظر مفهوم « قابل سکونت » می یابد : یعنی قابل سکونت از تمامی جهات برای تمامی گروههای سنی ، نژادی و فرهنگی ساکن ، قابلیت سکونت در ارتباط با « استانداردهای طراحی » که – می تواند هم کمی و هم کیفی باشد – قرار می گیرند . یک « استاندارد کمی » یعنی بعنوان مثال مقدار فضایی که بر حسب هر واحد مسکونی یا بر حسب هر خانوار مورد نیاز است . یک « استاندارد کیفی » یعنی به عنوان مثال حفظ یا ایجاد شرایط محیطی ، بصری یا زیستی مناسب چون حفظ درختان یا ایجاد فضای سبز و یا حفظ یا ایجاد منظر و دید مناسب .
۰ تعیین فضاها کاربردهای مورد نیاز در سایت
در هر طراحی کالبدی ، در هر سطحی چون واحد همسایگی ، محله ، شهر – می بایست فضاهای مورد نیاز و ابعاد فضایی آنها مورد توجه قرار گیرند . یک سایت مسکونی معمولا متشکل است از فضای باز و بسته مسکونی ، شبکه معابر درونی ، مرکز یا مراکز تجاری و خدماتی در سطح سایت و فضای باز عمومی . مسلما بر حسب نیاز ، فضاهایی از این مجموعه کاسته ( چون مراکز تجاری – خدماتی و فضای باز عمومی ) و یا افزوده خواهند شد ( چون فضای توقف وسایل نقلیه ، ایستگاه وسایل نقلیه عمومی و غیره ) . ابعاد فضایی هر مقوله با توجه به عواملی چون اندازه جمعیت ساختمانی سنی و جنسی جمعیت و مقررات و استانداردهای فضایی پیشنهادی تعیین می گردند .
۰ تعیین استاندارد تراکم مسکونی تراکم تجاری / اداری:
- شاخص تراکم مسکونی :
تراکم معیاری کمی است که امکان مقایسه ، داوری و کنترل هرگونه توسعه ای را فراهم می آورد اما قادر به تعیین نوع استفاده از فضا نمی باشد و یکی از ارکان اصلی برنامه ریزی و طراحی شهری در تعیین رابطه عملکردی ما بین زمین و مصارف گوناگونی که برای تملک زمین با یکدیگر در رقابت اند .
- انواع تراکم:
- تراکم جمعیتی کل : این شکل تراکم با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:
نفر تعداد کل جمعیت ساکن =تراکم جمعیتی کل
هکتار مساحت کل ( هکتار )
- تراکم مسکونی ناخالص : این شکل تراکم معمولا برای یک محله یا ناحیه شهری مورد استفاده قرار می گیرد و از رابطه زیرقابل محاسبه است :
واحد تعداد واحد مسکونی در محله یا ناحیه شهری = تراکم مسکونی ناخالص هکتار مساحت ناخالص محله یا ناحیه شهری ( هکتار )
- تراکم مسکونی خالص : این شکل تراکم معولا در سطح بخشی از یک شهر ، یک سایت ، یک محله ، یک مجموعه خاص مسکونی ، یک یا تعدادی بلوک مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد و از رابطه زیر قابل محاسبه است :
واحد تعداد واحد مسکونی موجود در ناحیه مورد نظر = تراکم مسکونی خالص هکتار مساحت خالص ناحیه مورد نظر ( هکتار )


۰ اصول کلی طراحی واحدهای همسایگی :
- عناصر اصلی طراحی واحدهای همسایگی
طرح شبکه شطرنجی
طرح سلسله مراتبی
- گونه بندی طرح یک بلوک شهری
طرح صلیبی
طرح انگشتی
طرح خوشه ای ساده
طرح خوشه ای مخلوط
- گونه بندی طرح بن بست
کوچه های بن بست
- گونه بندی نحوه اتصال ساختمانها
گونه بندی نحوه اتصال ساختمانهایی با طبقات کم و متوسط
الگوی مجزا ( منفصل )
الگوی نیمه مجزا ( نیمه منفصل )
الگوی متصل

- تنوع طرح گونه متصل
طرح زنجیره ای
طرح پاسیو ( مدل مدیترانه ای )
۰ترکیب گونه بندی معابر و گونه بندی طرح بلوک شهری
ترکیب شطرنجی با گونه انگشتی و خوشه ای
ترکیب طرح بن بست با ساختمانهای ردیفی
ترکیب طرح حیاط با گونه خوشه ای
۰جهت و فاصله بین ساختمانها
در رابطه با نور آفتاب و نور روز هدف به حداکثر رسانیدن مقدار نور نفوذی در واحد مسکونی می باشد . به عنوان یک قانون کلی ، طرحی که کوششی در جهت به یک خط درآوردن جلو خان ساختمانهای مسکونی در یک جهت تقریبی شمال به جنوب نماید ، مناسب تر از طرحی است که در جهت شرق به غرب قرار دارد : بدین صورت هم جلو و هم عقب ساختمانها نورمی گیرند ، یکی در صبح و دیگری در ظهر و بعد از ظهر . جهت گیری ساختمان ها برحسب نور در مکان ساختمانهای بلند مرتبه و توسعه های بالا تراکم بالا اهمیت پیدا می کند ، زیرا در این موارد بلوک های ردیفی که معمولا فقط دارای یک کریدور مرکزی بوده و هر واحد می تواند فقط یک جبهه رو به نور داشته باشد . بطور کلی ، نور روز و نور آفتاب که یک واحد دریافت می کند تحت تاثیر فضا و فاصله بین ساختمانها قرار دارد : دریافت نور کامل زمانی امکان پذیر است که یک خط دید با زاویه 25 درجه از افق وجود داشته باشد . فضای مورد نیاز بین ساختمانها به نحوی که نور روز کافی تامین گردد .
۰ فاصله محرمیت
رعایت فاصله محرمیت یکی از اصول مهم طراحی شهری می باشد . در حدود 5 / 21 متر حداقل فاصله قابل قبول برای محرمیت پنجره به پنجره است . این فاصله در مورد معابر یا فضای باز خصوصی که عابرین در سمت ساختمان مورد نظر دارای دیدی تار از پنجره های طبقات بالاتر بوده و عابرینی که معبر پیاده سمت مقابل ساختمان مورد نظر که با وجود دارا بودن دید مستقیم تر ، در حدود 14 – 13 فاصله دارند نیز قابل قبول است .
فاصله محرمیت : حداقل قابل قبول فاصله محرمیت از پنجره تا پنجره برابر21 متر است .
در صورتی که مابین ساختمانهای مسکونی هیچ فضای عبور عمومی وجود نداشته باشد ، مناسب ترین فاصله بین دو ساختمان حداقل 0 / 21 متر می باشد .
فاصله 0/ 21 متر ، که فاصله مناسب بین ساختمانها تلقی می شود ، فاصله ای است که شکل بدن انسان محو و اعمال انسانی غیر قابل تشخیص می شوند و بنابراین فاصله است که در آنمحرمیت فردی حفظ می شود .
فاصله محرمیت : فردی که در منتهی الیه فضای باز خصوصی هر قطعه قرار داشته باشد ، می بایست حداقل در فاصله 11 – 5 / 10 متری ساختمان مقابل قرار گیرد .
در صورت امکان فاصله ای برابر 18 متر از پنجره هر ساختمان تا دیوار حد فاصل قطعات می بایست در نظر گرفته شود .
فاصله محرمیت : فردی که در منتهی الیه فضای باز خصوصی هر قطعه قرار داشته باشد می تواند در فاصله مطلوب 18 متری از ساختمان مقابل قرار گیرد .
در صورتی که طول قطعات کم باشد ، ابتکارات طراحی می توانند تا حدی جایگزین کمبود فاصله گردند ، به نحوی که پنجره های طبقات فوقانی واحدها بالاتر از خط چشم در وضعیت ایستاده بوده و حصار حد فاصل قطعات درای ارتفاعی بیش از حد متوسط انسان باشد .
فاصله محرمیت : جایگزینی ابتکارات طراحی
۰ دستورالعملهای کلی طراحی معابر در محلات مسکونی
یک سایت مسکونی می بایست عاری از هرگونه ترافیک عبوری باشد .
معبر اصلی با زیرگذر پیاده
معبر پخش کننده
معبر دسترسی
معبر پیاده و فضای باز
مدرسه
تجاری
تجزیه و تفکیک ترافیک
طرح معابر می بایست به نحوی باشد که انتخاب راهی میان بر از میان محله مسکونی را تشویق ننماید .
از طراحی معابر طولانی و مستقیم که امکان استفاده به عنوان زمین مسابقه را بدهد ، می بایست پرهیز نمود .
در یک محله مسکونی می بایست تا حد امکان تقاطع ها حذف گردند . بخصوص هنگامیکه دو معبر از یک رتبه همدیگر را قطع نمایند . به طور کلی تقاطعهای T شکل ترجیح دارند .
ما بین تقاطع ها می بایست فاصله لازم در نظر گرفته شود . یک فاصله مناسب بین تقاطعهای همجوار در حدود 45 متر پیشنهاد می شود .
۰ راههای گوناگون حل مشکل تقاطع معابر سواره هم عرض
در صورت اجتناب ناپذیر بودن وجود تقاطع های هم عرض ، می بایست با توسل به ابتکارات طراحی از خطرات احتمالی ترافیک کاست . راه حلهای ممکن عبارتند از :
الف – ایجاد بن بست
ب – کاهش عرض مفید یک معبر سواره و اختصاص فضای اضافی به توقف گاه و فضای سبز
ج- کاهش عرض تقاطع و اختصاص فضای اضافی به فضای سبز
د – ایجاد میدان گاه در تقاطع
ه – ایجاد تفاوت بین عرض معابر بر حسب نیازهای حرکتی و شدت حرکت
و – تفکیک جهات حرکت
۰اصول کلی طراحی توقفگاه خودرو در محلات مسکونی
افازیش مالکیت خودروی شخصی دارای این تاثیر بر اهداف طراحی شهری بوده که تا حد امکان از تعداد خودروهای متوقفی که درسطح یک محله مسکونی پراکنده می گردند بکاهد ، گرچه ساکنین ، توقف در حاشیه معابر را در طول روز ترجیح می دهند و برای خودروهای خدماتی اینگونه توقف ها بناچار و اجباری است .
مضار توقف خودور در حاشیه معابر سواره
الف – ایجاد خطر برای کودکان
ب – ممانعت از جمع آوری زباله و نظافت خیابانها و سایر فعالیتهای خدماتی در سطح محله
ج – ایجاد آلودگی هوا در محله مسکونی
د – کاهش ظرفیت معبر سواره
ه – تحدید جریان ترافیک در ساعات اوج به میزان بیش از 50 درصد
۰ نیاز به فضای توقف در محلات مسکونی
با وجود مضار توقف خودرو در حاشیه معابر ، در صورتیکه پیش بینی توقف زیادی در حاشیه معابر می شود ، می بایست مسیر جداگانه ای برای توقف در نظر گرفته شده و تعبیه شود : فضایی به عرض 5 / 2 متر و مصالحی سبکتر از مصالح معبر اصلی و با طولی در حدود 6 متر که صرفا برای منظور مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد .
تخصیص فضای توقف در یک محله مسکونی بر حسب نرخ مالکیت خودرو متفاوت است و تغییر می نماید . در محلاتی که ساکنین از گروه درآمدی بالاتری بوده و درنتیجه دارای نرخ مالکیت خودروی بالاتری باشند ، دو فضای توقف برای هر واحد مسکونی باضافه یک محل توقف در حاشیه معبر سواره برای ملاقات کنندگان به عنوان حداکثر نیاز به فضا در نظر گرفته می شود .
۰ راه های گوناگون برخورد با مشکل توقف خودرو در یک محله مسکونی
به منظور برخورد با مشکل توقف خودرو دریک محله مسکونی و در صورت غیر قابل اجتناب بودن آن برای کاهش خطرات ترافیکی ، راههای زیر پیشنهاد می شود :
الف – ایجاد میدانچه های خاص حرکت پیاده
ب – ایجاد مسیرهای خاص حرکت پیاده
ج – ایجاد میدانچه های خاص توقف خودرو
د – ترکیب میدانچه خاص توقف خودرو و میدانچه خاص حرکت پیاده
۰ دستورالعملهای طراحی فضاهای توقف در یک محله مسکونی
در محلات مسکونی پر تراکم با ساختمانهای تک واحدی امکان ایجاد توقف گاههای عمومی موجود می باشد . این گونه فضاها می بایست دارای شرایط زیر باشند :
الف – به خوبی زه کشی شده باشند .
ب – محفوظ باشند .
ج – دارای مکان مناسبی منشعب از معبر پخش کننده قرار داشته باشند .

د – دارای زوایای مناسب دید در تمامی جهات لازمه باشند .
۰ مکان یابی مراکز تجاری رفاهی
خدمات تجاری به اضافه سایر خدمات مورد نیاز در سطح یک محله مسکونی معمولا مراکز محلات را تشکیل می دهند ، هر چند که به هر حال فعالیت غالب این گونه مراکز تجاری می باشد .
مناسب ترین مکان استقرار مرکز یک محله مسکونی در رابطه با توان بالقوه تجاری که خود تا حد زیادی به حوزه نفوذ مراکز موجود بستگی دارد ، تعیین می شود . بنابراین در هنگام مکان یابی یک مرکز محله می بایست به نکات زیر توجه نمود :
الف – اندازه جمعیت محله
ب – خصوصیات سنی جمعیت محله
ج - ظرفیت خدمات موجود در محله
د – موجودی تسهیلات حمل و نقل عمومی
 

rana jon

عضو جدید
پیشینه ی مجتمع مسکونی

پیشینه ی مجتمع مسکونی

پیشینه ای از مجتمع مسکونی
شاید نتوان به صراحت گفت که مجتمع مسکونی عملکردی است که در شهرهای قرن بیستم پدید آمده است ،اما بدیهی است که تغییرات این عملکرد در قرن گذشته چنان بوده است که سبب پیدایش مفهومی جدید و متفاوت در عرصه عملکرد های معماری شده است.
بی شک کیفیت زندگی در مجموعه هایی عظیم ،پر جمعیت و یکنواخت نه تنها برای مردمان مشرق زمین (که به خانه هایی با حیاط های مرکزی ،ایوان های وسیع و فضاهای پر نور عادت داشته اند)بلکه برای ساکنین تمامی شهرهایی که برای اولین با ر در این مجموعه ها سکنی گزید ه اند، همراه با احساس غربت بوده است.
مجموعه هایی که زاییده زیستن در شهرهای قرن بیستمی است و اساسا تصور چنین مجموعه هایی پیش از افزایش سریع جمعیت،انقلاب صنعتی،مهاجرت روستاییان به شهرها افزایش قیمت زمین و مسکن،تولیدات انبوه و پیش ساختگی بسیار دور از ذهن بوده است.مجموعه هایی که پس از جنگ جهانی و خصوصا در دهه های میانی قرن بیستم (دوران بازسازی پس از جنگ جهانی دوم) زیستن در آنها اجتناب ناپذیر بوده است.
به همین دلیل آنچه امروزه ملاک برتری طراحی مجتمعی در مقایسه با مجتمع های دیگر محسوب می شود ،جیزی نیست جز میزان موفقیت هر طرح برای کاستن این احساس غربت و افزایش احساس تملک و باز گرداندن هویت و شخصیت فردی هر واحد مسکونی.
تاریخچه ساخت مجتمع های مسکونی در قرن گذشته را می توان در چند دوره زمانی تقسیم بندی نمود. هر چند که هیچ مرز مشخصی میان این دوره ها نمیتوان یافت و شاید این تقسیم بندی بسیار کلی و غیر اصولی باشد.
دوره اول (1910 تا 1940) : دهه های نخستین قرن بیستم و پیدایش اولین نمونه های مجتمع های مسکونی.
دوره دوم (1940 تا 1970) :دورا ن بازسازیهای پس از جنگ جهانی دوم و رسمیت یافتن مفهوم مجتمع های مسکونی توسط معماران نهضت معماری مدرن که همزمان بوده است با دستیابی به تکنولوژی پیش ساختکی و تولیدات انبوه در امر مسکن و ساخت اولین مجتمع های مسکونی در کشورهای شرقی.
دوره سوم (1970 به بعد) :دوران بازنگری و تغییر دیدگاه های صرفا عملکردی معماران نهضت معماری مدرن که همزمان بوده است با رشد سریع جمعیت،کمبود مسکن و رواج ساخت و ساز مجتمع های مسکونی در شهر ها و هومه های شهری کشورهای شرقی و ورود مفاهیمی چون معماری پایدار ،استفاده بهینه از انرژی و فرم ها و فضاهای انعطاف پذیر در عرصه معماری.
بی شک در فاصله سالهای 1870 تا 1900 نیز نمونه های بسیاری از ساختمانهای مسکونی چن طبقه را می توان یافت که بدنه های شهری شهرهای قدیمی اروپا همچون برلین و آمستردام را شکل میدادند،اما به دلیل تعداد کم آپارتمان های هر ساختمان و منفرد بودن آنها به لحاظ مدیریت و خدمات ،این ونه از مساکن اجتماعی در دسته بندی مجتمع های مسکونی جای نگرفته اند.
عدم وجود تعریفی مشخص از مقیاس و اندازه این عملکرد در ایران سبب شده است تا این واژه به طیف وسیعی از ساختمان های مسکونی ،اعم از آپارتمان های چند واحدی تا شهرک های چندین هزار واحدی ،نسبت داده شود
منبع:مجتمع مسکونی / تالیف :نیما طالبیان،مهدی آتشی / سیما نبی زاده
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hossein00104

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تحلیل موارد کلیدی طراحی پلان + نمونه موردی

تحلیل موارد کلیدی طراحی پلان + نمونه موردی

عرض سلام خدمت همه دوستان آرشیتکت

در اکثر پروژه های اجرایی ، یه آرشیتکت واسه طراحی فرم به بمبست میرسه ، یعنی با زمین محدودی که کارفرما معرفی میکنه جایی واسه مانور طراحی فرم وجود نداره و اینجاست که هرچند هم معمار زبردست و قویی باشی باید بشینی و فقط پلان حل کنی و یه نمایی هم با خط نقطه صفحه و یه صلب و شفاف ناقص بچپونی تو یه صفحه دوبعدی.

ولکن با همه این محدودیت ها میشه خلاق بود
و توی پلان جسارت و خلاقت و نوآوری خودت رو به عنوان یه آرشیتکت نشون بدی و همچنین از حداکثر کنسول 120 سانتی متری به اضافه ی 40 سانت پیش آمدگی و یا عقب رفتگی در نما( مثلا با متریال آلومین که مزیت های اصلیش سبکی و قابل تعویض بودنشه ) و آیتم نورپردازی ، در نما خلاقیت بخرج داد.

حال میپردازیم به موارد کلیدی برای حل پلان

1) ورودی از بیرون به درون ( تعریف ورودی خوانا و دعوت کننده که میخوایم کاربرای ساختمون رو از زیر سقف آسمون بکشونیم به زیر سقف 240 سانتی پارکینگ یا اوج اوجش سقف 3 متری یه فضای مشاع )

2)سواره و پیاده

3) رعایت اصل سلسله مراتب فضایی

4)گشایش فضایی هدفمند ( مثلا تو ویلا ها میشه یه
void طراحی کرد و بعداز فضای مشاع با سقف 3 متری مواجه نشی)
5) نقاط طلایی (پله ، رمپ ، آسانسور و..)

6) استفاده از مدول

7) سیکولاسیون

8) تعریف حریم

8) تقسیم بندی بر اساس سازه و هندسه کلی

9) محورهای ارتباطی

10)ارتباطات و همجواری ها

11) استفاده از حداکثر زیر بنا

12) اولویت بندی برای نوردهی به صورت درجه یک و درجه دو و نور مصنوعی به فضاها


نمونه موردی پلان یه سایت محدود :
مشاهده پیوست 3 bed r-Model.pdf3 bed r-Model.jpg
 

e.69a_h

عضو جدید
ساختمان جدید مسکونی توسط نورمن فاستر

ساختمان جدید مسکونی توسط نورمن فاستر

[h=1]425 Park Avenue / Foster + Partners[/h]

  • [*=left]

Image by dbox for Foster + Partners​
As we announced in early October, British powerhouse Foster + Partners have been declared as winner of the six-month long, all-star competition to design the next “landmark” high rise on the prime site of 425 Park Avenue in New York City. The tapered, steel-frame office tower is planned to rise 687 feet to claim a spot on the New York City skyline by 2017. Upon competition, the world-class high rise is expected to achieve LEED Gold status and serve as an exemplar for sustainable office design.​
Foster’s concept succeeded visions from Rem Koolhaas, Zaha Hadid and Richard Rogers (view all the proposals here). Construction is expected to begin in 2015, shortly after the completion of Foster’s first U.S. residential high rise, which broke ground this week in New York.​
Details of 425 Park Avenue after the break…
Image by dbox for Foster + Partners​
Norman Foster stated: “Our aim is to create an exceptional building, both of its time and timeless, as well as being respectful of its context and celebrated Modernist neighbors – a tower that is for the City and for the people that will work in it, setting a new standard for office design and providing an enduring landmark that befits its world-famous location.”​
Courtesy of Foster + Partners​
“Clearly expressing the geometry of its structure, the tapered steel-frame tower rises to meet three shear walls that will be illuminated, adding to the vibrant New York City skyline. Its elegant facade seamlessly integrates with an innovative internal arrangement that allows for three gradated tiers of column-free floors. Offering world-class, sustainable office accommodation, the new building anticipates changing needs in the workplace with large, flexible open floor plates. Each of the three tiers – low, medium and high-rise – is defined by a landscaped terrace with panoramic views across Manhattan and Central Park. To maximize the Park Avenue frontage, the core is placed to the rear, where glazed stairwells reveal long views towards the East River, while at street level, there is potential for a large civic plaza with significant works of art.”​

Architect: Foster + Partners
Location: 425 Park Avenue, New York City, NY
Client: L&L Holding Company
Height: 687 ft
Stories: 41
Floorplate: 11,200 – 24,400 gsf
Ceiling Height: 14 – 42 ft
Projected ground-breaking: 2015
Projected completion: 2017
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
بررسی تطبیقی دوالگوی مجتمع های مسکونی ( متعارف و بلند مرتبه )

بررسی تطبیقی دوالگوی مجتمع های مسکونی ( متعارف و بلند مرتبه )


مطالعه موردی : مجتمع های مسکونی نور ( سئول ) و اسکان تهران

* دکتر محمد مهدی عزیزی - مهندس صارم ملک محمد نژاد


.
.
.
.
 

پیوست ها

  • 53313863203_(www.hamkelasy.com).pdf
    2.7 مگایابت · بازدیدها: 0

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مطالعات تطبیقی (مجتمع‌های مسکونی در ایران)

در این قسمت به بررسی‌4 مجتمع مسکونی در سطح شهر مشهد می پردازیم که انتخاب این مجتمع‌ها به علت شباهت در فرم بافت بلوکها و تعداد واحدها می‌باشد.

1- مجتمع مسکونی 512 دستگاه:
علت انتخاب : این مجموعه به سه دلیل مورد بررسی قرار می‌گیرد.
به لحاظ تعداد طبقات و تعداد واحدها در هر طبقه و افراد بلوکها می‌تواند کمک خوبی برای پروژه‌ طراحی باشد.
یکی از محدود مجتمعهایی است که مشارکت ساکنین در بهبود شرایط زیست محیطی بصورتی قوی و مثبت تاثیر گذار بوده است
همچنین در این مجتمع میزان تغییرات ایجاد شده در واحد مسکونی و محیط اطراف در جهت انطباق با شرایط زیستی خانوار ، نمود چشمگیری می‌یابد و از این جهت نیز می‌تواند مورد بررسی و تحلیل واقع شود.

1- بررسی ویژگیهای کالبدی – فضایی مجموعه:
ساخت مجتمع‌ 512 دستگاه در سال 1356 شروع شد که وقوع انقلاب اسلامی موجب ایجاد وقفه‌ای در عملیات احداث آن گشت تا اینکه بالاخره در سال 1363 به بهره‌برداری رسید. زمین مجموعه متعلق به آستان قدس می‌باشد ساکنان آن در ابتدا خانواده‌های کارمندان بوده‌اند که در طی زمان و با نقل مکان عده‌ای از آنان، بافت جمعیتی مجتمع دستخوش تغییراتی گشته است. اما همچنان بافت غالب مجتمع از طبقه کارمندان دولت و فرهنگیان هستند.
مجتمع در منطقه‌ای با تراکم زیاد واقع است. همجواریهای بافت بلافصل مجتمع اغلب مجموعه‌های مسکونی هستند. چنانکه در شرق آن مجتمع مسکونی 600 دستگاه در شمال آن مجتمع آپارتمانی خیام قرار دارند. همچنین درغرب مجتمع بافت اداری حاشیه خیام شامل اداراتی نظیر جهاد کشاورزی مدیریت شهری شهردایر مشهد و ... وجود دارند.
ورودی اصلی مجموعه از بلوار وحدت در جنوب سایت می‌باشد و از محورهای شریانی در بافت پیرامونی آن می توان به بلوار فردوسی ، بلوار خیام و نیز بلوار فردوسی ،‌بلوار خیام و نیز بلوار شهید صادقی (بلوار سازمان آب)‌ اشاره کرد.
مساحت سایت آن در حدود 5/10 هکتار (105960 متر مربع) می‌باشد که سطح اشغال مسکونی در همکف 14592 متر بوده و 90000 متر مربع به فضای باز مجتمع تعلق دارد . مراکز عمومی و خدمات شهری آن بسیار ناقص است و با آنکه زمین مدرسه و پارک و بخش ورزشی در طرح مجموعه پیش بینی شده است. لیکن هنوز احداث نشده‌اند. فضای تجاری برای مجموعه در طرح اولیه در حاشیه بلوار وحدت و ابتدای سایت در نظر گرفته شده بود که در طرح نهایی حذف گشته است فضایی نیز تحت عنوان فضای اداری در مرکز مجموعه وجود دارد فضای باز سامان یافته و نیز فضای سبز عمومی در مقیاس مجتمع وجود ندارد و ساکنان مجموعه در زمینه امکانات تفریحی و پر کردن اوقات فراغت از فضای تفریحی مجتمع 600 دستگاه همانند سایر مناطق مجاور این مجتمع استفاده می‌کنند.
(این مطلب در ابتدای احداث مجموعه 512 دستگاه تقریبا 100٪ بوده که اکنون بعلت افزایش فضای سبز مجتمع 512 دستگاه از میزان آن کاسته شده است.
همچنین در زمینه مراکز آموزشی و خدمات تجاری نیز ساکنان 512 دستگاه سربار مجتمع 600 دستگاه بود. و از امکانات این مجتمع استفاده می‌کنند فضای بازی کودکان که بطور مناسبی تجهیز و تدارک شده باشد وجود ندارد و در بعضی از موارد پارکینگ اتومبیلها بعنوان فضای باز ورزشی (عموما فوتبال) مورد استفاده قرار می‌گیرند در رابطه با مراکز درمانی نیز اکثر ساکنین به درمانگاه المنتظر واقع در بلوار سازمان اب مراجعه می‌کنند.
مشکل ترافیک و رفت و آمد به جهت آنکه مجموعه به داخل شهر ایجاد شده است وجود ندارد.
بررسی پلان طبقات.
مجتمع دارای 512 واحد مسکونی در 64 بلوک 4 طبقه می‌باشد پلان واحدها بصورت تیپ بوده و در هر طبقه 2 واحد 2 خوابه هر کدام به مساحت 114 متر مربع قرار دارد و در کل مجتمع‌ همین یک تیپ پلان تکرار می‌شود بلوکها فاقد پیلوت بوده و از فضای باز بلوک بعنوان پارکینگ اتومبیلها استفاده می‌شود همچنین در راستای شرقی – غربی شکل گرفته و نور شمال و جنوب می‌گیرند.
تنظیم حرارت واحدهای مسکونی در تابستان بوسیله کولر و در زمستان بتوسط بخاری صورت می‌گیرد. فقدان کانال کولر در واحدها موجب استفاده از کولرها در تراس خصوصا در طبقات همکف و اول گشته است سازه آن نیز از آجر تیرچه بلوک می‌باشد.
از نکات مثبت واحدها می‌توان به نورگیری مناسب فضاها (نور شمال و جنوب) و همچنین تدارک فضاهای خدماتی و مرطوب (حمام – سرویس بهداشتی – انباری و آشپزخانه) در یک قسمت از پلان اشاره کرد.
در مقابل از موارد منفی پلان ، می‌توان نکات زیر را برشمرد.
عدم جداسازی فضای عمومی – خصوصی ، عدم ارتباط مناسب تراس با خوابها و آشپزخانه دوری آشپزخانه نسبت به ورودی عدم وجود رختکن و کفشکن در ابتدای ورود به خانه فقدان فضایی مناسب در ارتباط خوابها و پذیرایی ،‌دوری سرویسها بهداشتی و حمام از اتاقهای خواب نداشتن ***** ورودی (پیش ورودی)
این مجتمع‌یکی زا محدود مجتمعهایی است که در زمینه مشارکت و ارتباط اجتماعی ساکنین به لحاظ بافت همگن ان خصوصا در ابتدای شکل‌گیری می‌تواند مورد بحث قرار گیرد . چرا که در آغاز سکونت افراد در این مجموعه فضاهای باز فاقد درختان سبز و بافت گیاهی بود. (دلیل این امر عدم قبول مسئولیت از سوی سازمان پارکها و فضای سبز در جهت ایجاد حفظ و نگهداری فضای سبز مجتمع 512 دستگاه می‌باشد درحالیکه همین سازمان در زمان مسئولیت فضای سبز مجتمع 600دستگاه را که در مجاورت این مجموعه قرار داردعهده‌دار بوده و بخوبی از عهده انجام این امر بر می‌آید.
به همین جهت به همت ساکنین و با برنامه ریزی صورت گرفته درختان و بافت گیاهی در فضای باز مجتمع کاشته شده و مسئولیت آبیاری و نگهداری فضای سبز هر بلوک به صورت نوبتی به سرپرستان دو واحد مسکونی در هر شب محول گردید. بدین صورت فضاهای باز مجموعه بتدریج دارای فضای سبز گردیده و اکنون بطور نسبی از بافت گیاهی مناسبی برخوردار است.
این امر می‌تواند نمونه موفقی از مشارکت اجتماعی ساکنین، در بهبود فضای زیستی محیط مسکونی تلقی گردد.
بتدریج و با نقل مکان عده‌ای از ساکنین اولیه بافت اجتماعی مجموعه و میزان همکاری افراد، دستخوش تغییراتی گردید که البته هنوز در سطح مناسبی قرار دارد.
عدم وجود فضای جمعی سامان یافته در مقیاس مجتمع ، از دیگر مشکلات مجموعه است.
همچنین فضای بازی کودکان بطور مناسب وجود ندارد و اغلب از پارکینگ اتومبیلها در فضای باز استفاده می‌شود.
فقدان امنیت در مجموعه یکی دیگری از مواردی است که توسط ساکنان به آن اشاره شده است.
موارد ناراحت کننده محیطی از سوی ساکنان، بصورت زیر عنوان شده است.
عموما از سرو صدای رفت و آمد مشترک بودن در تسهیلات و نداشتن استقلال فضایی شکایت داشتند البته به موارد دیگری نظیر نداشتن فضای تفریح ، مشکلات نظافت، مزاحمت همسایگان ، فقدان امنیت و سرو صدای ناشی از بازی کودکان نیز اشاره شده است.

2- مجتمع مسکونی غدیر:

علت انتخاب ویژگی مشترک این مجتمع با سایت مورد نظر موارد زیر می‌باشد.
- بلوکها 4 طبقه و هر طبقه دو واحد می‌باشد و استفاده از نور شمال و جنوب برای هر واحد که می‌تواند کمک مفیدی در روند طراحی در سایت مورد نظر داشته باشد.
- وجود فضاهای باز بین بلوکها
بررسی ویژگیهای کالبدی – فضای مجموعه:
این مجتمع در منطقه شمال بلوار وکیل ابد و در منطقه قاسم آباد و در حاشیه دو خیابان اصلی 35 متری شریعتی و 35 متری فلاحی ، واقع شده و دارای دسترسی‌های سریع و مناسب به مرکز شهر می‌باشد دسترسی آن به بلوار وکیل‌آباد از طریق سه راهی زندان و بلوار فلاحی صورت می‌گیرد.
کاربری عمده داخل سایت، مسکونی بوده و مجموعه فاقد فضاهای جمعی و نیز فضاهای تجاری تفریحی و یا فرهنگی – مذهبی می‌باشد.
نظم توده بلوکها بصورت خطی و ردیف است و هر دو بلوک مقابل هم دارای یک فضای سبز در مقیاس دو بلوک می‌باشند دسترسی سواره برای دو بلوک هم در سمت دیگر از طریق یک خیابان 5/10 متری که به هر دو بلوک سرویس می‌دهد صورت می‌گیرد (در یک سمت هر بلوک، محور سواره و در سمت دیگر فضای سبز در مقیاس دو بلوک قرار دارد.)
برای سیستم سرمایشی مجموعه پیش بینی کولر ابی شده و سیستم گرمایشی در زون غربی سیستم حرارت مرکزی و در زون شرقی بخاری و آبگرمکن می‌باشد. نما نیز تلفیقی از آجر پلاک 3 سانتی‌متری و سیمان است.
از لحاظ سیستم سازه‌ای دیوارها و سقف از بتن مسلح بوده که به روش جدید قالب تونلی بتن‌ریزی شده و در هر حرکت قالب بندی بتن‌ریزی کامل یک طبقه به انجام می‌رسد.
بعبارت دیگر سقف و دیوارها بصورت یکپارچه و همزمان ایجاد شده و عملا تیر و ستون وجود ندارد و اعضاء سازه‌ای حالت یکپارچه دارند. همچنین در ساخت آن از دیوار برشی نیز استفاده شده است.
بررسی پلان طبقات
عملیات اجرایی این مجتمع در سال 1376 توسط شرکت سرمایه‌گذاری مسکن بانک مسکن در زمینی به مساحت 66568 متر مربع و زیربنایی معادل 110000 متر مربع آغاز گشته است. که همچنان ادامه دارد.
مجموعه به دو فاز 1 و 2 تقسیم می‌شود. فاز 1 تحت عنوان زون غربی دارای 619 واحد می‌باشد.
واگذاری واحدها نیز از طریق ثبت نام دارندگان حساب سرمایه‌گذاری بانک مسکن بر حسب امتیاز و نیز پرداخت مبلغ واحد مورد نظر صورت می‌گیرد.
فاز 2 مجموعه تحت عنوان زون شرقی دارای 360 واحد بوده و عملیات اجرایی آن تاکنون ادامه دارد کل مجموعه (فاز 1 و 2 ) دارای 979 واحد در 157 بلوک می‌باشد تعداد طبقات بلوکها 4 طبقه بوده و تعداد واحد در هر بلوک 4 تا 8 واحد می‌باشد جهت قرارگیری بلوکها بصورت شرقی- غربی بوده که موجب تامین نور شمال و جنوب برای واحدهای مسکونی می‌شود.
در پیلوت بلوکها ،‌ پارکینگ 6 وسیله نقلیه و انبار به تعداد واحدها قرار گرفته است. در طبقه همکف نیز یک واحد مسکونی به مساحت 77 متر مربع قرار می‌گیرد.
پلان واحدها در 6 تیپ طراحی شده است بدین صورت که دارای یک تیپ یک خوابه به مساحت8/75 متر مربع، چهار تیپ دو خوابه به مساحتهای 8/75 ، 77 ، 96 ، 112 متر مربع و دو تیپ سه خوابه به مساحتهای 112 و 129 متر مربع می‌باشد البته علیرغم گونه گونی که در متراژ واحدها دیده می‌شود در فضاهای داخلی و نحوه ارتباط فضاها، تنوع چندانی مشاهده نمی‌شود.
این مطلب می‌تواند ناشی از نوع سیستم ساخت مجموعه و ضوابط سازه‌ای دست و پاگیر آن باشد بهمین جهت بین یک واحد دو خوابه و سه خوابه به لحاظ سازمان فضایی ، تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود و تنها تفاوت آن اضافه شدن یک خواب (با جابجایی یک دیوار که حدفاصل دو واحد قرار دارد.) می‌باشد.
سهم فضایی قسمتهای مختلف نظر آشپزخانه سرویس بهداشتی و .... در تیپهای مختلف به یک نسبت رعایت نشده است. چنانکه آشپزخانه در بعضی از واحدها بزرگ یا بسیار کوچک و یا بلند و طولانی می‌باشد همچنین حمام که در دو تیپ دوخوابه و نیز تیپ یک خوابه با سرویس بهداشتی ادغام شده و در یک فضا قرار رگفته است که مطلوب نمی‌باشد.
نکته دیگر وجود کریدورهای طولانی (دالان) می‌باشد که نقش ارتباطی بین قسمتهای مختلف واحد مسکونی را بر عهده دارد و اغلب واحدها میزان زیادی از فضا را به شکل نامطلوب به هدر داده است.
جمع‌بندی:
در مجموع می‌توان به مطالب زیر در مورد سایت مجموعه و پلان طبقات اشاره کرد:
پلان طبقات علیرغم گوناگونی در متراژ و تعداد خوابها تنوع چندانی ندارد و کیفیتهای فضایی در واحد مسکونی در حد پایینی می‌باشد که این مطلب می‌تواند ناشی از غلبه سیستم سازه‌ای بر ترجیحات معماری باشد تنها نکته مثبت ، نورگیری مناسب شمال-جنوب واحدها است.
طراحی سایت مجموه و نیز نحوه قرار گیری توده و فضا بصورتی یکنواخت صورت پذیرفته و فاقد هرگونه تنوعی می‌باشد همچنین مجموعه از دارا بودن مراکز تجاری ، تفریحی و فرهنگی – مذهبی محروم بوده فضاهای جمعی در مقیاس مجتمع وجود ندارد.
تنها فضاهای باز جمعی که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد فضاهای ما بین دو بلوک روبرو می‌باشد که در صورت ساماندهی مناسب می‌تواند مورد استفاده مطلوب قرار گیرد.
دسترسی سواره نیز توسط خیابانهای 5/10 متری صورت می‌گیرد که بعلت پیوستگی خیابانها بافت مسکونی را به قطعات کوچک تقسیم نموده و باعث تداخل شدید حرکت سواره و پیاده می‌شود همچنین طولانی بودن محورهای سواره و عرض آنها موجب تشویق رانندگان اتومبیلها به سرعت زیاد شده و منجر به تصادفات شدید در بافت مسکونی خواهد شد.
در نهایت می‌توان به این نکته اشاره کرد که به علت فقدان یک فضای باز جمعی که موجب ساماندهی مجموعه حول آن فضا شود. و نیز قطع مکرر بافت مسکونی توسط محورهای دسترسی سواره با عرض زیاد ، روح یک مجتمع واحد در بلوکهای مجموعه دیده نمی‌شود و می‌توان جزیره بوجود آمده بین محورهای دسترسی سواره را در هر بخش خود بعنوان یک مجموعه در نظر گرفت. تنها عنصری که می‌تواند القا کننده وجود یک مجموعه 1000 واحدی باشد تشابه نمای بلوکها و نیز پیروی همه بلوکها از نظم ردیفی و خطی در جهت شرقی – غربی می‌باشد و نه چیزی دیگری
مجتمع مسکونی 624 واحدی گلبهار
علت انتخاب : از نظر تعداد طبقات و فرم بلوکها و تعداد خوابها در هر واحد مشابه طراحی سایت مورد نظر است.
- قرارگیری سایت مجتمع در یک شهر جدید
بررسی ویژگیهای کالبدی – فضای مجموعه:
این مجتمع در فاصله سالهای 81 که آغاز طراحی آن بود تا 85 که مراحل پایانی ساخت آن انجام شده است در یک سایت دایره شکل قرار دارد.
این مجتمع شامل 624 واحد مسکونی که قالب 42 بلوک که هر کدام شامل 8 واحد است می‌باشد.
از لحاظ سیستم سازه‌ای ، دیوارها و سقفها بصورت پیش ساخته می‌باشد که توسط کارخانه خانه سازی طراحی واحدها انجام گرفته و مراحل ساخت آن با سرعت بالا انجام شده است و فقط مونتاژ قطعات ساختمان در محیط سایت مجتمع انجام شده است.
جمع بندی
در مجموع می‌توان به مطالب زیر در مورد سایت مجموعه و پلان طبقات اشاره کرد.
پلان طبقات تنوع چندانی ندارد و کیفیتهای فضایی دو واحد مسکونی در حد پایینی است که این مطلب می‌تواند ناشی در غلبه سیستم سازه‌ای بر ترجیحات معماری باشد .
تنها نکته مثبت ، نورگیری مناسب شما ل- جنوب واحدهاست.
طراحی سایت مجموعه و نیز نحوه قرارگیری توده و فضا، بصورتی یکنواخت صورت پذیرفته و فاقد هرگونه تنوعی می‌باشد غیر از این واحدها قسمت میانی که حول حیاط مرکزی آن تجمع کرده‌اند.
جدا کردن مسیرهای سواره در پیاده فیزیکی ویژگی‌های این مجتمع می‌باشد.

3- مجتمع مسکونی ولی عصر

علت انتخاب : از نظر طبقات و فرم بلوکها و تعداد خوابها در هر واحد مشابه طراحی سایت مورد نظر می‌باشد.
بررسی ویژگیهای کالبدی – فضایی مجموعه:
این مجتمع در فاصله سالهای 73-69 توسط شرکت سرمایه‌گذاری مسکن با مشارکت بانک ملی ایران در زمینی به شکل مثلث واقع در بلوار آب و برق – انتهای کوی تجریش به مساحت 76483 مترمربع با زیربنایی حدود 52000 متر مربع ساخته شده و از اواسط سال 73 به صاحبان سپرده سرمایه‌گذاری بانک مسکن بر حسب امتیاز واگذار گردیده است.
مجموعه ولیعصر شامل 312 واحد مسکونی است که در قالب 52 بلوک 6 واحدی شکل گرفته‌اند. و هر دو بلوک در مجاورت یکدیگر استقرار یافته‌اند. بعبارت بهتر می‌توان گفت که این مجتمع شامل 26 بلوک است که هر بلوک از 2 ژوئن 6 واحدی تشکیل شده است. این واحدها در ارتفاع 3 طبقه روی پیلوت ساخته شده آند کاربریهای واقع در بافت پیرامونی مجموعه عبارتند از :
1- مسکونی 2- تجاری 3-آموزشی
4- اداری 5- فرهنگی – مذهبی 6- فضای سبز

بررسی پلان طبقات
پلان تمام واحدها،‌ در دو تیپ، دو خوابه با مساحت 100 متر مربع و سه خوابه با متراژ 130 متر مربع طراحی شده‌اند هر طبقه دارای 2 واحد شامل یک واحد دو خوابه و یک واحد سه خوابه می‌باشد که در تمامی بلوکها تکرار شده و بدین جهت تنوعی در مجموعه دیده نمی‌شود همه بلوکها در نقاط مختلف سایت در یک جهت استقرار یافته‌اند و در این زمینه نیز تغییر به چشم نمی‌خورد.
اغلب فضاهای داخلی از نورگیری مناسبی برخوردارند بطوریکه آشپزخانه و یک خواب نور شمال و پذیرایی و خواب دیگر،‌ نور جنوب می‌گیرند. همچنین در طراحی واحدها به جداسازی فضای عمومی از خصوصی توجه خاصی مبذول گشته است.
از نقاط ضعف پلان نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. قرار گیری تراس (که عمدتا برای خشک کردن لباس استفاده می‌شود. در مجاورت پذیرایی عدم ارتباط تراس با آشپزخانه دور بودن سرویس بهداشتی از اتاقهای خواب ،‌مبلمان نامناسب آشپزخانه طولانی بودن راهرو ارتباطی ورودی به اتاقهای خواب و عدم نور مناسب آن خصوصا در واحدهای سه خوابه و در پلان پیلوت نیز به مجاورت تاسیسات با انبارها اشاره کرد که بخاطر وجود تاسیسات در مجاورت انبارها، فضای انبارها مرطوب شده و از آن نمی‌توان جهت نگهداری طولانی مدت مواد غذایی استفاده کرد.
بررسی سایت مجتمع
دید و منظر بلوکها یکسان نیست بطوریکه واحدهای مشرف به بلوار 8 شهریور دید به مناظر طبیعی (ارتفاعات اطراف) دارند ولی واحدهایی که در مرکز مجموعه واقع شده‌اند در مقابل خود شاهد فضاهای داخلی مجموعه و بلوکهای مقابل خود هستند با صرفنظر از این مساله در مجموع می‌توان گفت که تمامی واحدها از دید و منظر مناسبی برخوردارند.
در مورد سایت مجموعه می‌توان به نکات زیر اشاره کرد.
نکات مثبت
1- مسیر نیمه خصوصی پیاده از بین فضای سبز و با سنگفرش متفاوت و عرض کم که به آن جنبه‌ای خصوصی می‌بخشد.
2- کاشت درختان همیشه سبز در مقابل پیلوتها برای جلوگیری از دید نامطلوب از واحدهای مقابل به محدوده پارکینگها
3- وجود دو ورودی برای مجموعه و کنترل آن توسط نگهبانی
4- وجود مدیریت مجتمع و سالن چند منظوره در فضای باز مرکزی مجتمع
5- کاشت درختان سبز و نیز توده فشرده گیاهان برای جداسازی حریم سواره و پیاده از فضای نیمه خصوصی مقابل بلوکها
6- جهت قرارگیری بلوکها بر اساس شمال و جنوب که استفاده از بهترین نورها (نور جنوب و شمال) را ممکن می‌سازد. همچنین فاصله بلوکها به لحاظ سایه اندازی بر هم رعایت شده است چنانکه سایه بلوکها بر مسیر سواره و فضای باز بلوک می‌افتد.
7- شکل‌گیری مسیر سواره و نیز مسیر دسترسی به پارکینگ بلوکها در ضلع شمالی بلوک و اختصاص ضلع جنوبی (که از نور خورشید بهره می‌برد) به فضای سبز و مسیر دسترسی پیاده به واحدهای مسکونی همچنین دسترسی مستقیم سواره به هر بلوک ممکن می‌باشد.
نکات منفی:
1- در مرکز مجتمع مسکونی که فضای باز وسیعی وجود دارد دو مسیر اصلی دسترسی سواره به هم متصل می‌شوند عدم وجود فضای سبز وسیع و قابل استفاده برای ساکنین و نیز نبود مسیرهای حرکتی پیاده تعریف و تفکیک شده در سایت (تداخل حرکت سواره و پیاده) و حاکمیت مطلق اتومبیل و مسیرهای سواره در کل مجموعه، از دلایل نارضایتی ساکنین از فضای باز مجموعه است.
2- تراسها رو به فضای باز عمومی گشوده می‌شوند که باعث ایجاد اشراف به آن (دید به تراس از فضای عمومی) می‌شوند.
3- فضای باز در میان بلوکها هم بعنوان فضای پارکینگ مهمانان و هم فضای بازی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی فضای سبز و پوشش گیاهی مناسبی برای تفریح و نشستن و... وجود ندارد.
4- فضای باز نیمه عمومی مجموعه که به بازی و سرگرمی اختصاص داده شده و دارای میز شطرنج زمین بسکتبال و ... می‌باشد اکثرا در عصرها قابل استفاده است و بعلت تابش شدید افتاب در طول روز و عدم وجود سایه مطلوب درختان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد
بعبارت دیگر در این مجموعه عدم وجود فضاهای سامان یافته جمعی چه در مقیاس بلوک و چه در مقیاس مجتمع موجب کاهش ارتباطات اجتماعی ساکنین و نیز عدم مشارکت افراد در بهبود کیفیت محیط زیست مجموعه گشته است. همچنین شاخص نبودن ورودی بلوک ،‌تداخل فضای باز بلوکها و نبودن حریم کافی در بین آنها و نیز عدم وجود فضای بازی مناسب کودکان از دیگر مشکلات مجموعه است.
جمع بندی
1- ساکنین از پلان طبقات در مجموع راضی هستند.
2- به لحاظ سطح درآمدی، ساکنین در جایگاه متوسط قرار دارند. نوع مالکیت ملکی اغلب خانوارها 4 و 5 نفره و سطح تحصیلات سرپرست خانوار بالا می‌باشد مدت مالکیت اغلب بیش از 3 سال بوده و نصب ساکنین دارای وسیله نقلیه شخصی می‌باشند.
3- مجموعه با بافت اطراف خود همگن نمی‌باشد.
4- مجتمع از داشتن یک مرکز تجاری کارا و با کیفیت برای تامین مایحتاج روزانه افراد محروم است به همین جهت اغلب ساکنین از سطح شهر و بلوار آب و برق مواد مصرفی خود را تهیه می‌کنند.
5- نوع ارتباط ساکنین با یکدیگر عموما در حد احوالپرسی است ولی ارتباط اجتماعی افراد در یک بلوک و دو بلوک مجاور خوب ارزیابی می‌شود به همین جهت لزوم ایجاد فضاهای جمعی سامان یافته و در مقیاس بلوک احساس می‌شود.
6- همچنین مکان شکل‌گیری ارتباطات اجتماعی افراد ، ایجاد 2 تیپ فضا را ضروری می‌سازد: فضاهایی در سرویس پله و نزدیک درب ورودی واحدها با عملکردی چندگونه که ارتباط اجتماعی همسایگان را تقویت و میسر می‌سازد.
دیگر فضاهای باز مناسب و تدارک و تجهیز شده که امکان تقویت روحیه جمعی ساکنین در مقیاس مجتمع و نیز بلوک را ممکن ساخته و در جهت افزایش اجتماعی افراد و نیز احساس همبستگی اجتماعی ، مفید واقع شود. همچنین محل گذران اوقات فراغت ساکنین بر این مطلب تاکید می‌کند یعنی ایجاد فضاهایی در جهت برقراری ارتباط اجتماعی افراد در 4 سطح لازم می‌نماید.
الف- واحد مسکونی
ب- چند واحد مسکونی که حول یک سرویس پله سازمان یافته‌اند (یک ژوئن یا یک بلوک)
ج- در مقیاس چند بلوک همجوار
د- در مقیاس کل مجموعه
7- همچنین تاکید بر نقش راهها و مسیرهای عابر پیاده و تلاش در جهت تنوع بخشی و ساماندهی آنها (که موجب ایجاد امکان رویارویی مستقیم افراد و افزایش رابطه اجتماعی می‌شود.) در این راستا می‌توانند مورد توجه واقع شود.
نکته :
نتایج حاصل از بررسی وضعیت این مجتمع در مطالعات زمینه در طراحی سایت پروژه استفاده خواهد شد. چرا که تعداد طبقات و فرم قرارگیری توده‌ها و تعداد واحدها در هر بلوک و پلان واحدها (تعداد خوابها) از ترکیب مشابهی برخوردار است.

4- مجتمع پردیس

علت انتخاب: تعداد واحدها در هر طبقه تعداد طبقات و فرم قرارگیری توده‌ها و همچنین احداث مجموعه توسط یک شرکت تعاونی علت مناسبی برای انتخاب این سایت می‌باشد.
بررسی ویژگیهای کالبدی – فضایی مجموعه:
عملیات ساخت این مجتمع از سال 76 آغاز شده احداث این مجموعه توسط تعاونی مسکن بازنشستگان نیروهای مسلح خراسان و با همکاری مهندسین مشاور پردیس شرق صورت گرفته است. زمین پروژه به شکل مستطیلی بوده و در انتهای بلوار وکیل اباد و در حاشیه آن (سمت جنوبی بلوار) واقع شده است. مساحت آن 70350 متر مربع بوده که یک خیابان بیست متری محلی نیز از آن عبور می‌کند با کسر مساحت خیابان سطح واقعی زمین 66150 متر مربع می‌گردد.
این مجموعه شامل 1008 واحد مسکونی در قالب 63 بلوک 16 واحدی می‌باشد ارتفاع طبقات نیز 4 طبقه بر روی پیلوت است کاربریهای داخل سایت در طرح مجموعه شامل فضاهای تجاری، ورزشی، خدماتی، درمانی و آموزشی بوده که در زمان اجرا از ساخت آنها ، صرفنظر شده است. فضاهایی نیز در میان بلوکها تحت عنوان پارک خطی فضای سبز و بازی کودکان در نظر گرفته شده است.
کاربریهای اطراف بدین صورت است که در شمال مجموعه بلوار وکیل‌اباد در شرق پادگان شهید برونسی در جنوب ارتفاعات و کوههای اطراف و در غرب زمینی با کاربری مسکونی قرار دارد. در بافت پیرامونی و در غرب مجموعه بر روی ارتفاعات کوهستان پارک شادی قرار گرفته است.
مهمترین دسترسی‌های اطراف مجموعه بلوار وکیل اباد در شمال و خیابان 35 متری در شرق (حدفاصل مجتمع و پادگان بروسی) می‌باشد.
کل مجتمع به دو فاز تقسیم شده است فاز یک قسمت مربعی شکل حاشیه بلوار وکیل اباد می‌باشد فاز دو نیز قسمت جنوبی زمین است که توسط یک خیابان 20 متری از فاز یک جدا می‌گردد.
بررسی نظام توده و فضا:
نظام توده بلوکها بصورت ردیفی و خطی می‌باشد که حول محور تحت عنوان پارک خطی ساماندهی شده‌اند فاصله بلوکها در اکثر موارد بسیار کم بوده و به مساله اشراف واحدها و همچنین سایه‌اندازی بلوکها بر هم و نیز مساله چشم انداز واحدهای مسکونی، توجهی نشده است.
توجه مجتمع به محیط پیرامونی در نحوه استقرار آن و جهت گیری توده و فضا بسیار ضعیف می‌باشد چنانکه یکی از عناصر قوی طبیعی موجود در بافت اطراف کوهستان(ارتفاعات) می‌باشد که کوچکترین توجهی در نظم توده و فضا و جهت‌گیری مجتمع نسبت به آن صورت نگرفته است.
بدین معنی که این مجتمع می‌توانست در هر مکان دیگری ساخته شود و وجه تمایزی به لحاظ وجود توپوگرافی زمین و مناظر زیبا در دور دست برای مجتمع ایجاد نشده است.
نحوه هم پیوندی مجتمع با بافت اطراف بدلایل فوق،‌ بسیار ضعیف ارزیابی می‌شود.
استفاده از مصالح یکنواخت و عدم وجود شکستگیها در نما نیز یکی از دلایل دیگری است که به بی‌روح بودن مجتمع دامن می‌زند.
مجموعه در تدارک بدنه شهری بلوار وکیل ‌آباد نیز بی‌توجه بوده و اولین ردیف مسکونی بافاصله‌ای 20 متری از حاشیه ایجاد گشته‌اند.
مجتمع در تعامل با بافت اطراف ناموفق بوده و حالتی بسته به خود گرفته است چنانکه هیچگونه روزنه‌ای در رخنه فضای خارج به داخل یا داخل به خارج وجود ندارد. ارتفاع طبقات نیز در کل مجتمع 4 طبقه بر روی پیلوت بوده و تنوعی در ارتفاع طبقات دیده نمی‌شود.
بطور کلی چند عامل موجب ایجاد یکنواختی در سازمان کالبدی – فضایی مجتمع گشته است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
نظم ردیفی و خطی یکنواخت بلوکها و عدم تنوع در ان ارتفاع یکسان تمامی بلوکها عدم وجود شکستگی‌ها در ارتفاع استفاده از مصالح بطور کلی چند عامل موجب ایجاد یکنواختی در سازمان کالبدی – فضایی مجتمع گشته است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد
نظم ردیفی و خطی یکنواخت بلوکها و عدم تنوع در آن ارتفاع یکسان تمامی بلوکها عدم وجود شکستگی‌ها در ارتفاع استفاده از مصالح یکنواخت و ایجاد نمایی دوبعدی و بدون عمق سایه و برجستگی و فرورفتگی فاصله کم بلوکها عدم توجه به محیط اطراف و بارگذاری زیاد در زمین مسکونی
بررسی نظام دسترسی‌ها و الگوی حرکت سواره و پیاده
دسترسی سواره به بلوکها از طریق یک ورودی در لبه غربی مجموعه و انتقال حرکت به دو محور اصلی در دو لبه سایت صورت می‌گیرد هر دو بلوک مقابل هم از یک محور مشترک سواره استفاده می‌کنند و دو بلوک مقابل در سمت دیگر دارای یک فضای باز در مقیاس دو بلوک هستند بعبارت دیگر در یک سمت بلوک (جنوب یا شمال)‌ محور دسترسی سواره و در سمت دیگر (شمال یا جنوب) فضای باز در مقیاس دو بلوک قرا ردارد با توجه به عدم قطع مکرر سایت بصورت عرضی توسط محور سواره و وجود یک فضای باز خطی که حرکت پیاده را هدایت می‌کند تداخل چندانی بین حرکت پیاده و سوار دیده نمی‌شود و بدین جهت نظام دسترسی‌ها مثبت ارزیابی می‌شود پیلوت ساختمانها نیز به پارکینگ‌ اتومبیل و انبارها اختصاص یافته و دسترسی مستقیم سواره به هر بلوک را میسر ساخته است.
سیستم سازه ساختمانی از نوع اسکلت فلزی و سقف تیرچه بلوک بوده و سیستم سرمایشی –گرمایشی نیز در تابستان کولر و در زمستان بخاری گازی می‌باشد.
در تفکیک حوزه‌های عام و خاص می‌توان گفت که برای هر دو بلوک فضایی اختصاصی وجود دارد که البته به علت فاصله کم بلوکها و اختصاص آن به دو بلوک در دو جهت مختلف (شمال و جنوب) نحوه استفاده از آن و مالکیت فضایی واحدها را با مشکل مواجه می‌کند که در صورت ایجاد فاصله‌ای مناسب می‌توانست بسیار بهتر مورد استفاده واقع شود.
در حوزه عام و در مقیاس کل مجتمع فضای باز خطی در محور مرکزی مجتمع قرار دارد که نقش ساماندهی کالبدی – فضایی و همچنین هدایت دسترسی پیاده را بر عهده دارد که این فضا نیز در مقیاس کل مجتمع کافی به نظر نمی‌رسد بطور کلی میزان توده و فضای با یکدیگر تعادل ندارد و توده بر فضا غلبه یافته است و تعداد واحدهای مسکونی با میزان فضای باز موجود چه در مقیاس بلوک و چه در مقیاس کل مجتمع هماهنگ نمی‌باشد.
بررسی پلان معماری
پلان تمام واحدها (1008 واحد)‌در یک تیپ بصورت دو خوابه با متراژ 75 متر و در چهار طبقه روی پیلوت طراحی شده‌اند در هر طبقه نیز 4 واحد قرار دارند که دو واحد آن نور شمال و دو واحد نور جنوب می‌گیرند و بدین جهت دو واحد از دسترسی به نور مستقیم خورشید محروم هستند.
در طرای فضاهای داخلی نیز جداسازی فضای عمومی و خصوصی نسبتا رعایت شده است اتاق خوابها کوچک بوده و با کمبود کمد لباس و رختخواب مواجه می باشد فاصله و محل قرارگیری حمام نسبت به اتاقهای خواب مناسب بوده اما محل سرویس بهداشتی نسبتا دور می‌باشد ضمن اینکه از مزیت قرار گیری سرویس بهداشتی در نزدیکی ورودی نباید چشم پوشی کرد محل آشپزخانه نسبتا مناسب است هرچند اگر به عنوان مفصلی در بین فضاهای عمومی و خصوصی واقع می‌شد کاربری بهتری می‌یافت.
مساحت تراس کم بوده قرارگیری آن در مجاورت آشپزخانه نقشی خدماتی به آن داده است و در عین حال که مقداری از کمبود فضای آشپزخانه و کوچکی آن را جبران می‌کند.
سایر عملکردها نظیر چشم انداز و استفاده از فضای باز را محدود کرده است ضمن اینکه به علت فاصله کم بلوکها نقش چشم اندازی تراس و همچنین پنجره‌ها بطور خودکار حذف شده است و در ورای هر پنجره تنها دیواره صلب بلوک مقابل و پنجره واحد روبرو را می‌توان مشاهده کرد که خود بر اشراف فضایی دامن می‌زند فضای ورودی نیز کوچک بوده و نمی‌تواند نقش رختکن و کفشکن را بخوبی ایفا کند و تنها به عنوان یک مفصل حالت جداکننده بین فضای سرویس پله و فضای داخلی خانه را بر عهده می‌‌گیرد.
 
آخرین ویرایش:

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
استاندارد های طراحی مجتمع مسکونی

استانداردهای طراحی مجتمع مسکونی
یک مرکز شهری موفق باید کانون معاشرت و تعاملات اجتماعی، تجارت و همچنین فعالیت*های فرهنگی باشد، نه صرفا ترکیب کاربری*های غیر مرتبط و گسسته. یک راه برای ایجاد مرکز شهری زنده و پویا گره*زدن نهاد*هایی مانند کتابخانه و موزه و... با فعالیت*های مدرن تجاری است و خرید به عنوان یک سیستم فعال شهری در تلفیق با سایر کاربری*ها باعث ایجاد ارتباطات عملکردی قوی تری با حضور مردم می*شود. به*عنوان مثال امروزه در دنیا کتابخانه*هایی طراحی می*شوند که به صورت چند منظوره دارای محل خرید،* باشگاه ورزشی،* سالن اجتماعات و... نیز هستند، یعنی علاوه بر این که مراکز شهری دارای کاربری*های چند منظوره هستند، هر کدام از اجزاء آنها نیز به نوبه خود می*توانند دارای فعالیت*های چند منظوره باشند.


برای ایجاد حس مکان در داخل مراکز شهری باید به نکات زیر توجه کرد:
• مشخص کردن ویژگی*های شاخص هر جامعه مانند تاریخ و ارزش*های موجود در آن.
• ایجاد ورودی*هایی برای مرکز شهری که به صورت سمبولیک نشان*دهنده ویژگی و کیفیت آن جامعه هستند.
• انتخاب یک سایت مناسب برای ارائه خدمات به تمام جامعه. این مطلب زمانی که قرار باشد ساختمان*های اداری و دولتی در آن قرار گیرند از اهمیت بیشتری برخوردار است.
• استفاده از المان*های هنری و جذاب که قابل تغییر باشند مانند مجسمه و آب و....
• برگزاری مراسم مختلف اجتماعی و مذهبی در مرکز شهری.
• تلاش برای برقراری تعادل میان اصول زیبایی شناختی و عملکردی.
• تشویق مردم به مراقبت از مکان و اجازه به حضور آنها در خلق و مراقبت از آن.
دسترسی*ها،* ترافیک و محل پارک
اگر بیشتر کالاها و خدمات، هم برای دسترسی با اتومبیل و هم برای افراد پیاده سهل*الوصول هستند، تراکم زیاد زمین منجر به کاهش نیاز به حمل و نقل عمومی* می*شود. با این وجود اگرچه توسعه مسیر*ها با در نظر گرفتن مقیاس پیاده، یک هدف مهم به شمار می*رود، نیاز به مسیر سواره و مدیریت ترافیک و محل پارک وجود خواهدداشت. چند روش برای برخورد با دسترسی*ها، ترافیک و محل پارک عبارتند از:
• طراحی مرکز شهری به عنوان یک هدف چند منظوره با سیستم حمل و نقل چند وجهی.
• ایجاد سهولت در درک علائم مربوط به مسیرها و عدم پیچیدگی در دسترسی*ها.
• باریک کردن خیابان در محل عبور عابر پیاده.
• طراحی پارکینگ در پشت ساختمان*ها.
• تقسیم*کردن محدوده*های پارک خیلی بزرگ به محل*های پارک منفرد کوچک پراکنده در داخل مرکز شهری.
• اضافه*کردن نماهای متناسب با ساختارهای معماری همجوار به ساختار پارکینگ*ها.
• طراحی سرعت گیر بین خیابان و محدوده پارک.
طراحی فضا*هایی برای مردم
اگرچه هدف جامعه پرورش دادن پتانسیل*های شهری، خلق حس مکان یا توسعه پیشرفت*های اقتصادی است، ولی در این میان مردم عامل اصلی و مهم به شمار می*آیند. همچنین انجام تدارکات لازم برای عابران پیاده عامل مهمی *در موفقیت تجاری به حساب می*آید. در ایجاد شرایط مناسب برای عابران و تشویق آنها به حرکت در فضا باید نکات زیر را در نظر گرفت:
• ایجاد خیابانهای باریک*تر.
• طراحی پیاده*رو*های فراخ*تر.
• استفاده از سرپناه*ها و طراحی پیاده*رو*های سرپوشیده.
• در نظرگرفتن مقیاس انسانی و رعایت ارتفاع متعادل برای ساختمان*ها.
• حذف کردن «فضا*های مرده». محدوده*های خالی و نماهای نامناسب، حرکت سیال عابران در مسیر را مختل می*کنند.
• ایجاد دسترسی به محدوده*های مجاور.
• ایجاد سیرکولاسیون ساده، منطقی و قابل فهم برای عابران و موتورسوارن.
• تدارک خدمات غذایی مانند رستوران یا کافه روباز با طراحی محل نشستن در هوای آزاد و محدوده*های خلوت و دنج.
• طراحی مبلمان مناسب برای فعالیت*های مورد نظر.
محل استقرار ساختمان در زمين
محل استقرار ساختمان در شرايط متعارف بايد در قسمت شمالي زمين باشد ، در موارد استثنائي مانند وجود درختان قطور و يا شرقي غربي بودن زمين و نظاير موضوع با توجه به وضعيت استقرار ساختمان هاي مجاور در شوراي معماري مطرح و تصميم لازم اتخاذ مي گردد .
نحوه احداث بنا در شرق ، غرب و يا جنوب ملک
چنانچه تراکم مجاز در ساختماني به عللي به مقدار صد در صد پر نشود يا مالک نخواهد تمام تراکم مجاز را در قسمت شمالي زمين بنا نمايد ، مي تواند مابقي تراکم را در ضلع جنوبي ، شرقي يا غربي و بصورت يک يا چند واحد مستقل يک طبقه احداث نمايد ، مشروط به اينکه :
1. فضاي حياط باقيمانده کمتر از 40 درصد کل زمين نباشد .
2. ارتفاع واحد مذکور از پاي کار تا لبه دست انداز بام به هيچ وجه از 5/3 متر تجاوز ننمايد ( ارتفاع از کف تا زير سقف بيشتر از 70/2نباشد )
3. چنانچه واحد مورد نظر در بر گذر قرار گيرد باعث جلوگيري از ورود ماشين به حياط يا پارکينگ مربوطه نگردد .
4. از واحد مورد نظر هر گونه استفاده تجاري به استثناء مواردي نظير دفتر مهندسي و مطب و ... که قانون شهرداري صريحا ذکر نموده است ممنوع مي باشد .
پيش بيني سرويس هاي بهداشتي و آشپزخانه در زيرزمين املاک کمتر از 120متر مربع
پيش بيني سرويس هاي بهداشتي و آشپزخانه در زيرزمين ، در زمين هاي کمتر از 120 متر مربع مساحت ، به شرطي که حالت تفکيکي نداشته باشد بلامانع است .
نحوه اقدام در خصوص باقيمانده املاک واقع در طرح هاي اجرائي شهرداري
چون از باقيمانده بعضي از املاک واقع در طرح هاي اجرائي شهرداري که به اداره کل املاک ابلاغ گرديده ، به علت کمي متراژ در صورت رعايت ضابطه 60% زيربنا به منظور ايجاد واحد مسکوني ، مناسب نمي باشد ، لذا براي اينگونه املاک و همچنين باقيمانده املاکي که مقدار جزء گذر را مجانا و بلا عوض بشهرداری واگذار می نمایند ، در صورتیکه از 70 متر مربع بیشتر نباشد ، با توجه به موقعیت محل و با رعایت کامل قاعده لا ضرر و مراعات حقوق مجاورین از 60% تا 100% پروانه ساختمانی صادر می گردد .
شرط افزایش سطح اشغال در املاک با مساحت کمتر از 120 متر مربع
سطح زیربنای 60% در طبقه همکف ، برای کلیه پلاک های واقع در مناطق مسکونی که مساحت شش دانگ آن ها حداکثر 120 متر مربع می باشد و در محدوده 5 ساله خدمات شهری و مناطق آزاد شده قرار دارند ، در صورت عدم مزاحمت برای مجاورین ، حداکثرتا 80% مساحت زمین افزایش داده شده است . ضمنا اراضی دارای مشخصات بالا که قبلا در آن ها تا حد 60% احداث بنا شده نیز مشمول مفاد این مصوبه خواهند بود .
موارد لزوم عدم رعایت بر اصلاحی
در مواردیکه مالکین عمارات به منظور تعویض سقف یا تعمیرات ضروری مشابه و یا اضافه اشکوب در حد فقط یک طبقه جهت ساختمان که مشرف بر کوچه ها یا خیابان هایی است که حداکثر عرض اصلاحی از دوازده متر تجاوز ننماید و دارای بر اصلاحی می باشد ، در خواست پروانه ساختمانی نمایند ، در صورتیکه این عملیات ساختمانی منجر به نوسازی کلی نشود ، بدون رعایت بر اصلاحی بلامانع است . مفاد فوق منحصرا مربوط به ابعادی که ساختمان مربوطه در بر تمام یا قسمتی از آن قرار دارد بوده و در مورد سایر ابعاد زمین در صورت داشتن بر اصلاحی باید عقب نشینی لازم رعایت گردد . مگر این که دیوار موجود اساسی باشد .
نحوه احداث بنا دراملاک دارای اصلاحی
احداث ساختمان در املاکی که با طرح های تعریضی برخورد دارند با رعایت 60% طول و مساحت سند قبل از اصلاحی درباقیمانده زمین و در حد تراکم مجاز بلامانع می باشد و پیش آمدگی بیش از 60% طول تحت زاویه 45درجه ، با رعایت 60% مساحت سند ( قبل از اصلاحی ) به شرط واگذاری رایگان مقدار جزء گذر بشهرداری بلامانع است .
نحوه پیش آمدگی ارتفاع معابر
حداکثر پیش آمدگی مجاز در قسمت پخ ساختمان هایی که در تقاطع معابر قرار گرفته اند ، به میزان 150 سانتی متر عمود بر پخ می باشد .
احداث بنا در حد 60 درصد به علاوه دو متر و چگونگی اجرای پخ 45 درجه ارائه نقشه های معماری ساختمان که با پیش آمدگی 60% طول زمین به علاوه 2 متر و بدون رعایت زاویه 45 درجه به شرط ارائه رضایت نامه محضری از مالکین پلاک های مجاور نمی باشد .
نحوه احداث بنا در حد 60% به علاوه 2 متر و عدم رعایت پخ 45 درجه در مجاورت گذر


احداث ساختمان در املاکی که با طرح های تعریضی و یا احداثی معابر شبکه برخورد دارند ، با رعایت 60% طول و مساحت سند ، قبل از اصلاحی در باقیمانده زمین و در حد تراکم مجاز بلامانع بوده و پیش آمدگی بیش از 60 % طول تحت زاویه 45درجه با رعایت 60% مساحت ( قبل از اصلاحی ) مجاز می باشد . بدیهی است مالکین املاکی که بازاء مساحت اصلاحی از شهرداری غرامت دریافت نموده اند ، می بایست پس از اصلاح سند ،با رعایت ابعاد سند جدید عمل نمایند .
رعایت پخ 45 درجه در املاکی که مجاوز گذر واقع می شوند الزامی نیست .
بدیهی است محدوده تعریف شده فوق محدوده احداث بنا بوده و طراحی ساختمان ترجیحا باید بدون پخ و یا ارائه راه حل های ابتکاری انجام گیرد .
نحوه کاهش سطح اشغال و استفاده از ارتفاع
به منظور ایجاد تسهیلات بیشتر در طراحی ساختمان ها و همچنین ایجاد فضای باز بیشتر و استفاده مطلوبتر از تراکم های ساختمانی مجاز در صورت کاهش سطح اشغال ، استفاده از تراکم مجاز طرح های تفصیلی در ارتفاع ، بدون پرداخت عوارض ناشی از ازدیاد ارتفاع بر خیابان های 12 متر و بیشتر بلامانع است . ضمنا احداث زیر زمین با حداکثر سطح مجاز ( ملاک عمل فعلی ) به منظور تامین پارکینگ تاسیسات انباری و فضاهای مشاع و عمومی بلامانع خواهد بود .
اعمال تسهیلات فوق در مورد املاکی که در معرض تعریض معابر با عرض بیشتر از 12 متر قرار می گیرند ، چنانچه مساحت باقیمانده آن ها کمتر از 60% مساحت کل ملک باشد نیز بلامانع است .
ارتفاع مجاز در تراکم 120 درصد
در اراضی با تراکم 120% احداث سه طبقه بنای مسکونی روی زیرزمین و یا دو طبقه روی پیلوت و زیر زمین ضمن رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع می باشد .
ضوابط بالکن ها
1. احداث پیش آمدگی در خیابان های 12 متر تا 20 متر به عمق 80 سانتی متر و برای خیابان 20 متر به بالا به عرض 120سانتی متر مجاز می باشد .
2. ارتفاع پیش آمدگی نسبت به کف پیاده رو ، نباید از 5/3 متر کمتر باشد و سطح آن مطابق ضوابط مربوطه جزء تراکم محسوب خواهد شد .
3.پیش آمدگی ساختمان در همکف و طبقات ، در خارج از 60% طول مجاز و در داخل زاویه 45درجه ، حداکثر به میزان 2 متر بلا مانع است ( رعایت 60% مساحت الزامی است ).


4. پیش آمدگی روی پخ دو گذر در محدوده سند مالکیت ، به میزان حداکثر 5/1 متر عمود بر پخ و به شرط رعایت 5/3 متر ارتفاع از کف پیاده رو بلامانع است .
5. طریقه محاسبه زیربنا و تراکم پیش آمدگی ها در داخل فضای باز به قرار زیر است :
الف- پیش آمدگی آخرین سقف ساختمان ، به عنوان باران گیر ، جزء زیربنا محسوب نمی گردد .
ب- بالکن ها و تراس های مسقف ، تا عمق 3 متر ، چنانچه سه طرف آن باز باشد ، یک دوم مساحت آن جزء زیربنا محسوب می گردد ، بدیهی است مازاد بر عمق 3 متر تماما زیربنا محسوب می گردد .
ج- در صورتیکه پیش آمدگی سه طرف بسته باشد ، دو سوم مساحت آن جزء زیر بنا محاسبه می گردد .
نصاب ارتفاع و طبقات جهت نصب آسانسور
مالکین ساختمان های بیشتر از چهار طبقه و ساختمان هایی که ارتفاع آن ها بیشتر از 15 متر باشد ، ملزم به احداث آسانسور می باشند ، دراین زمینه کف ورودی ساختمان ملاک عمل بوده و کف طبقه همکف می تواند با حفظ مشخصات طبقه زیرزمین ، حداکثر 20/1 متر بالاتر از کف ورودی منظور گردد .
لزوم پیش بینی پله فرار
در کلیه ساختمان های شش طبقه و بیشتر علاوه بر پله های ورودی ، پیش بینی پله فرار که مستقیما به فضای باز ساختمان ارتباط داشته باشد الزامی است.


3-11- مجتمعهاي مسكوني*
3-11-1- در ساختمانهاي مسكوني كه تعبيه آسانسور اجباري است*، بايد يك آسانسور مناسب براي معلولان نصب شده باشد.
3-11-2 كليه مجتمع*هاي مسكوني با بيش از 1000 متر مربع سطح و بيش از 10 واحد مسكوني بايد ارتباطهاي*عمودي و افقي وفضاها عمومي قابل استفاده براي معلولان جسمي*- حركتي باشند.
شايد دليل عدم توجه كافي به موضوع مسكن در اين ضوابط و مقررات اين باشد كه*: "نميتوان همه ساخت و سازهاي*مسكوني را به دليل نياز گروهي خاص تحت تأثير قرار داد" و يا شايد اعتقاد شوراي عالي شهرسازي و معماري بر اين*باور بوده كه*: "بهرحال هر كس بنا به نيازهاي خاص خود، خانه مسكوني خود را انتخاب و يا با تغييرات لازم آنرا بانيازهاي خويش هماهنگ خواهد نمود".
از ديگر سو رفع بسياري از مشكلات موجود در ساختمانهاي فعلي براي استفاده آسيبمندان*،بسيار دشوار يا ناممكن است و لذا هر كس به راحتي نميتواند خانه مسكوني خود را در وضعيت آسيبمندان با توان*جسمي خود هماهنگ كند.
بنابراين ضرورت دارد كه در اين مجموعه ضوابط و مقررات توجه بيشتري به مسكن بعنوان يكي از نيازهاي اساسي*انسان بشود.
در اين رهگذر ضوابط و مقررات شهرداريها در ساخت و ساز مسكن نيز بايد با نيازهاي ذكر شده هماهنگ و سازگارگردد. اما آنچه در حال حاضر به عنوان ضوابط مسكوني در شهرداريها در مورد ساختمانهاي مسكوني اعمال ميشود،پيش از آنكه به رفع موانع كمك كند، يكي از عوامل مؤثر در ايجاد موانع فيزيكي براي آسيبمندان است*. نمونه*هايي كه*از اين پس به آنها اشاره ميشود، گواهي است بر اين مدعا.
...زيرزمين*! هر طبقه كه حداكثر ارتفاع سقف آن از كف متوسط گذر 90 سانتي*متر باشد يا اينكه 50% (50 درصد ارتفاع*)آن پايين*تر از سطح تراز خيابان يا معبر مجاور باشد.
...ـ در صورتيكه پاركينگ در طبقات زيرزمين ساختمان پيش*ب*يني شود سطح اين قسمت جزء تراكم محاسبه نخواهدشد.
...ـحداكثر ارتفاع پاركنيگ 2.20 متر و حداقل ورودي پاركينگ 1.80 متر ميباشد. چنانچه مساحت پاركينگ بيش از1000 مترمربع باشد، ارتفاع پاركينگ ميتواند تا 2.5 متر پيش*بيني شود.
...ـ حداكثر شيب رامپ 15% خواهد بود.
...ـ فضاي پيش*بيني شده جهت پاركينگ بايد به نحوي باشد كه هر اتومبيل مستقلاً به ابعاد 5×2.5 متر به انضمام*فاصله مناسب جهت مسير حركت داخل و يا خارج شود و يا هر طرحي كه مطابق استانداردهاي بين*المللي بتواندعمل كند.
در نتيجه اعمال اين ضوابط*، طبقه همكف حداقل 1.20 متر بالاتر و كف طبقه زيرزمين نيز حداقل 1.30 متر پايين*تر ازسطح متوسط گذر قرار ميگيرد. در چنين شرايطي براي دسترسي به طبقه همكف مي*بايست حداقل از شش پله 20سانتي*متري عبور كرد. استفاده از رامپ پاركينگ نيز به دليل شيب پانزده درصدي آن با مشكل توأم است*. ورودي باارتفاع 1.80 متري پاركينگ نيز اجازه ورود اتومبيل تجهيز شده با بالابر و يا اتومبيل*هاي با سقف بلند را نميدهد.عرض 2.5 متري هر واحد پاركينگ نيز سوار و پياده شدن آسيبمندان را دشوار ميسازد.
در مورد ارتباطات عمودي ضوابط شهرداري چنين ميگويد:
به منظور حفظ شرايط ايمني ساكنان ساختمانها در مواقع اضطراري مانند آتش*سوزي و غيره لازم است ساختمانهايي*كه ارتفاع آنها از كف زمين به شش طبقه و بالاتر برسد، جدا از پله اصلي*، پله ديگري بصورت باز جهت خروج*اضطراري پيش*بيني شود و يا پله اصلي به شكلي كه شرايط و ايمني پله فرار را دارا باشد طراحي گردد. مساحت پله*فرار جزء تراكم محسوب نميشود.
آسانسور:
كليه ساختمانهايي كه ارتفاع آنها از سطح گذر 15 متر به بالا و يا 5 اشكوب باشد ميبايست محل آسانسور به تعداد لازمدر نقشه*ها پيش*بيني نمايند. چنانچه ارتفاع ساختمان از كف ورودي اصلي كمتر از 15 متر و يا كمتر از 5 اشكوب باشد،آسانسور الزامي نيست*.
بعلاوه ضوابط شهرداري هيچ*گونه مقررات در مورد شكل پله*ها از حيث ايمني*- سهولت استفاده براي كودكان*،آسيبمندان و سالمندان*- جنس مصالح بكار رفته در كف و تيزي لبه پله*ها وضع ننموده*. در اين ضوابط اشاره*اي بهعرض درها- ارتفاع دستگيره و كف پنجره*ها- ابعاد سرويسهاي بهداشتي و اختلاف سطوح بكار رفته در كف طبقات وكنترلهاي برقي و تأسيساتي نيز نگرديده و مجموع اين نواقص باعث گرديده اكثر ساختمانهاي مسكوني فعلي غير قابل*دسترس و حتي غيرقابل مناسب*سازي باشند. اين وضعيت هم براي جويندگان مسكن مناسب و هم براي ساكنان*ساختمانهاي
بحران فعلي در مورد مسكن آسيبمندان را ميتوان در چند مورد خاص ريشه*يابي كرد:
الف*) عدم توجه طراحان و سازندگان ساختمانها، مجموعه*ها و شهركهاي مسكوني به استانداردهاي طراحي معماري*براي آسيبمندان*
ب*) بي*بهره بودن موضوع "تأمين دسترسي و رفع موانع معماري در محيطهاي مسكوني براي آسيبمندان*" از تسهيلات*تشويقي نظير آنچه در مورد رعايت "الگوي مصرف مسكن*" در مسكن اجتماعي و حمايت شده ارائه ميشود.
پ*) در دست نبودن ضوابط و مقررات معماري به شكل قانوني*، محكم و جامع در مورد رعايت استانداردهاي طراحي*معماري براي آسيبمندان در ساخت و سازهاي مسكوني*
ت*) عدم رسيدگي به امر رعايت معيارهاي طراحي معماري براي آسيبمندان در نظام كنترل ساختمان بطور متمركز و ياپراكنده در بخشهاي كنترل كننده نظير شهرداريها
ث*) پراكندگي و ناهماهنگي فعاليتهاي تحقيقاتي و اجرايي در زمينه تدوين معيارهاي طراحي براي آسيبمندان و اعمال*آنها در فعاليتهاي عمراني*، در بين سازمانها و نهادهاي مربوطه*.
براي رفع معضلات ذكر شده و به منظور ايجاد شرايط مناسب براي دستيابي به الگوهاي مناسب براي آسيبمندان به*ويژه در ساخت و سازهاي مسكوني*، پيشنهاد ميگردد:
1) به منظور ايجاد آگاهي و حساسيت لازم در طراحان و سازندگان محيط*، سمينارهايي بصورت علمي و آموزشي*بهمراه كارگاه*هاي عملي*، با مشاركت وزارتخانه*ها- سازمانهاو نهادهاي مسئول در امور عمراني*- دانشگاهها-سازمانهاي خوديار آسيبمندان*- جوامع*، اتحاديه*ها و سازمانهاي مهندسين و ... برگزار گردد. بدين منظور انتخاب روزهشتم خرداد ماه هر سال به عنوان روز ملي "محيط براي همه*" مي*تواند فرصت مناسبي براي اين همايش علميقلمداد گردد.
2) رعايت معيارهاي طراحي محيط براي آسيبمندان و يا حداقل استفاده از الگوهايي كه با كمترين تغييرات قابليت*مناسب*سازي براي افرا آسيبمند را داشته باشد جهت ايجاد امكان بهره*برداري از محيط براي همه و نيز يكي از عوامل*افزايش ضريب ايمني و پيشگيري از بروز آسيب*هاي جسمي*، جزء مشخصات الگوي مصرف مسكن محسوب گشتهو با ملحوظ داشتن اين معيارها بتوان از تسهيلات تشويقي و كمكهاي اعطايي استفاده نمود.
3) با توجه به اينكه طبق مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري*، ضوابط و مقررات مصوب 68.3.8 آن شورا هرپنج سال بايد مورد بازنگري قرار گيرد، لذا به منظور ايجاد و گسترش مسكن قابل استفاده براي آسيبمندان توجه*بيشتري به مباحث مربوط به محيطهاي مسكوني در ضوابط بازنگري شده*، مبذول گردد.
4) ضوابط معماري در شهرداريها مورد بازنگري قرار گرفته و ضمن اعمال تغيير در ضوابطي كه براي آسيبمندان*،موانعي فيزيكي ايجاد مي*نمايد، با توان افراد آسيبمند و ضوابط مصوب شوراي عالي شهرسازي و معماري هماهنگ ومنطبق گردد. در اين راه استفاده از فرمهاي بازرسي (چك ليست*) ويژه معيارهاي طراحي محيط براي آسيبمندان درنظام كنترل ساختمانها و تغيير كاربري اماكن كه در مراحل صدور پروانه*- نظارت و پايان كار و امور كسب و كار توسط*شهرداريها انجام ميشود، ميتواند بسيار مثمر ثمر واقع گردد.
5) برقراري ارتباط و ايجاد همكاري مشترك در زمينه رفع موانع فيزيكي در محيطهاي ساخته شده براي آسيبمندان*ميان وزارتخانه*ها و نهادهايي كه مطالعات و تجربياتي در اين مورد انجام داده*اند بسيار ضروري و لازم است*. چنانكه*فعاليتهاي تحقيقاتي و انتشاراتي و آموزشي قابل توجهي توسط مراكزي نظير: وزارت مسكن و شهرسازي*- وزارت*كشور- شهرداري تهران*- مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي*- سازمان برنامه و بودجه*- جامعه معلولين ايران*-سازمان بهزيستي كشور- بنياد جانبازان*- جامعه مهندسين مشاور انجام شده و هم اكنون ضرورت همكاري و مشاركت*ميان كليه مراكز مزبور به خوبي احساس ميشود.




ارزیابی ساختمان در برابر زلزله


چگونه مقاومت ساختمان مسکونی خود را در مقابل زلزله های احتمالی ارزیابی کنیم؟
ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای ساختمان های موجود، عملکرد آنها را در مقابل زلزله های احتمالی آتی پیش بینی می کند. شما می توانید با یک بررسی ساده و بر اساس مراحل ذکر شده در ذیل، ساختمان خود را ارزیابی و در صورت نیاز، با مراجعه به متخصصان مهندسی زلزله، تدابیری برای مقاوم سازی آن اتخاذ کنید.
در مناطق زلزله خیز، ساختمان باید به گونه ای طراحی و اجرا گردد که در مقابل زلزله های متوسط (مثلاً تا شدت VII مرکالی اصلاح شده) به اسکلت ساختمان آسیبی نرسد. البته همان طور که قبلاً نیز گفته شد آسیب های جزئی به اثاثیه ی منزل، شیشه ها، قاب عکس ها، ... قابل قبول است، اما در مقابل زلزله های شدید (مثلاً تا درجه XI مرکالی اصلاح شده) نباید ساختمان فرو بریزد، اگر چه احتمال وارد آمدن آسیب های قابل ملاحظه به اسکلت ساختمان وجود دارد.
* توجه
از احداث ساختمان در مناطق زیر پرهیز شود:
● در نزدیکی و روی گسل ها
● در زمین های سست و خاک های رسی و نخاله های ساختمانی
● در لبه ی شیب ها یا پرتگاه ها
● در زمین هایی با شیب تند و ناپایدار


معیارها و سئوال های شش گانه عبارتند از:
● شیب زمین
● نوع زمین
● نوع سیستم ساختمان
● نوع سقف طبقات
● پلان ساختمان
● کیفیت ساختمان
در جدول 1 برای هر کدام از موارد فوق نمراتی تعیین شده است که هر چه نمرات پایین تر باشد، بیانگر وضعیت بهتر موارد قید شده است. در صورتی که پاسخ به هر کدام از موارد فوق برای شما میسر نمی باشد، با یک مهندس عمران مشورت نموده و از ایشان کمک بگیرید.


جدول 1
با کمی دقت در جدول 1 پی می بریم که:
می بایست ساختمان در حداقل شیب احداث شود.
ساختمان در زمین های سخت بنا شود.
ساختمان می بایست دارای سیستم سازه ای مناسب باشد که این سیستم می تواند از نوع فلزی، بتونی یا در ساختمان های آجری حتماً با کلاف قائم و افقی باشد.
سقف ساختمان از نوع دال بتونی باشد.
پلان ساختمان متقارن و دارای حداقل بیرون آمدگی و تو رفتگی باشد.
نهایتاً اینکه ساختمان به نحو مطلوب و مهندسی ساز اجرا شده باشد.


جدول 2
ساختمان های مقاوم در مقابل زلزله
اگر اصول کلی و معیارهای ذیل در یک ساختمان به اجرا در آید، این ساختمان می تواند در برابر زلزله های شدید، مقاومت مناسبی را داشته باشد:
● تهیه ی نقشه های معماری و سازه ای همراه با دفترچه ی محاسباتی که به تأیید مهندسان سازمان نظام مهندسی کشور رسیده باشد.
● استفاده از مصالح استاندارد: مصالح استاندارد دارای کیفیت مطلوب بوده و باید به تأیید مؤسسه ی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران یا مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، رسیده باشد.
● اجرای صحیح کلیه ی مراحل ساخت ساختمان: اجرای ساختمان می بایست توسط مهندسین صاحب صلاحیت به انجام رسیده و در تمام مراحل تحت نظارت مهندس ناظر به انجام رسد.




حداقل ضوابط همسان سازی نقشه های سازه
الف ) مواردی که ارائه آنها الزامی است
۱ -پلان فونداسیون بطور کامل با ارائه کد ارتفاعی.
۲-مقاطع و جزئیات کامل شناژها و فونداسیون ها و شمع های احتمالی
۳-مقاطع و جزئیات کامل دیوار حائل احتمالی.
۴- پلان آکس بندی و محور بندی ستونها همراه نامگذاری صفحه زیر ستون و ستوها و تیپ بندی مربوطه وتعیین جهت ستونها
۵-پلان آکس بندی تیرریزی و بادبندی هابا مقیاس و محور گذاری
۶-نقشه شمای ستونهای تیپ همراه کد ارتفاعی با مقاطع و جزئیات کامل.
۷-نقشه شمای بادبندی ها همراه مقاطع و جزئیات صفحات اتصالات و مشخصات جوشها بطورکامل.
۸-ارائه جزئیات کامل سقف ها و پوشش ها و دیوارهای سازه ای و غیر سازه ای.
۹-نقشه کامل راه پله شامل پلان و مقاطع و اتصالات رامپ ها و خستگی ها
۱۰-رعایت کامل تطبیق نقشه های سازه با نقشه های تشریحی معماری.
۱۱-ارائه جزئیات نازک کاری مربوط به سقفها و دیوارها.
۱۲- در تمام موارد فوق استفاده از آخرین ویرایش آیین نامه ها ۲۸۰۰و مقررات ملی ساختمان الزامی است.
ب ) مواردی که میبایستدر ارائه آنهاتوصیه می شود ( توصیه های پیشنهادی )
۱-ارائه درزهای انبساط و انقطاع و جزئیات آنها.
۲-ارائه نقشه های بناهای مجاور درسایت معماری.
۳- ارائه کامل جزئیات صفحات اتصال بادبندها در همسایگی ها، در تقاطع با صفحه زیر ستون، درپل های خورجینی و ارائه راه حل مناسب در نقشه ها.


۴- در طاق های ضربی ضوابط آئین نامه ۲۸۰۰ و مبحث هشتم مقررات ملی رعایت گردد.
معماری و پایداری ....قسمت اول
اصل اول : حفاظت از انرژی
هر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیلی به حداقل ممکن برسد .


ساختمان هایی که در تعامل با اقلیم محلی و در تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت فسیلی ساخته می شوند ، نسبت به آپارتمانهای عادی امروزی ، حامل تجربیاتی منفرد و مجزا بوده و در نتیجه ، به عنوان تلاشهای نیمه کاره برای خلـق مــعـــماری سبــز مطــرح می شوند. بسیاری از این تجربیات نیز بیشتر حاصل کار و تلاش انفرادی بوده؛ و بنابراین روشن است به عنوان اصلی پایدار در طراحی ها و ساخت و سازهای جامعه امروز لحاظ نمی گردد.
اصل دوم : کار با اقلیم
ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند .
شکل و نحوه استقرار ساختمان و محل قرار گیری فضاهای داخلی آن می توانند به گــونــه ای باشد که موجب ارتقاع سطح آسایش درون ساختمان گردد و در عین حال از طریق عایق بندی صحیح سازه ، موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید آید. این دو فرآیند مذکور ناگزیر دارای هم پوشانی و نقاط مشترک فراوان می باشند
پیش از گسترش همه جانبه مصرف سوخت فسیلی ، چوب منبع اصلی انرژی به حساب می آمد که هنوز هم حدود 15 درصد از انرژی امروز را نیز تأمین می کند. هنگامی که چوب کمیاب و نایاب شد برای بسیاری از مردم امری طبیعی بود که در راستای کاهش نیاز به چوب ، برای تولید گرما از گرمای خورشید کمک بگیرند . شهرهای یونانی همچون «پیرنه» مکان شهر را به گونه ای تغییر دادند که از ورود سیل به شهر جلوگیری شود ، و شبکه ای مستطیل شکل با خیابانهای شرقی ـ غربی را احداث نمودند که به ساختمان ها اجازه جهت گیری به سمت جنوب و استفاده از نور مطلوب خورشید را می داد.
رومی ها نیز پیروی از اصول طراحی خورشیدی را با آموختن از تجربیات یونان ادامه دادند ؛ اما آنها پنجره های شفاف که اختراع قرن اول پس از میلاد بود را نیز برای افزایش گرمای بدست آمده بکار گرفتند، با افزایش کمبود چوب به عنوان سوخت ، استفاده از نمای رو به جنوب در ساخت منازل ثروتــمـنـدان و هـمـچنین حمامهای عـمومی شهـر نیز مـتـداول شــد .


.
اصول سوم : کاهش استفاده از منابع جدید
هر ساختمان باید به گونهای طراحی شود که استفاده از منابع جدید را به حداقل برساند و در پایان عمر مفید خود ، منبعی برای ایجاد سازه های دیگر بوجود بیاورد .
معماری و پایداری ... قسمت دوم
اصل پنجم : احترام به سایت
هر ساختمان باید زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس کند.
معمار استرالیایی گلن مورکات این جمله عجیب را بیان می کند که: ساختمان باید زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس کند. این گفته یک ویژگی از تعامل میان ساختمان و سایت آن را در خود دارد که برای فرآیند سبز امری ضروری است و البته دارای ویژگی های گسترده تری نیز می باشد. ساختمانی که انرژی را حریصانه مصرف می کند آلودگی تولید می کند و با مصرف کنندگان و کاربران خویش بیگانه است در نتیجه هرگز زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس نمی کند.
تفسیری صریح تر از این گفته چنین است که نـمی توان هر ساختمان را از درون سایت ساخته شده در آن خارج نمود و شرایط قبل از ایجاد ساختمان را دوباره در سایت احیا کرد.
.
تعاریف ساخت و ساز پایدار
ساخت و ساز پایدار این چنین تعریف شده است: «مدیریت یك محیط پاك و سالم براساس بهره*برداری مؤثر از منابع طبیعی و اصول اكولوژیكی» که هدف از طراحی ساختمانهای پایدار کاهش آسیب آن بر روی محیط و منابع انرژی و طبیعت است، كه شامل قوانین زیر می*باشد:
1 – كاهش مصرف منابع غیر قابل تجدید
2 – توسعه محیط طبیعی
3- حذف یا كاهش مصرف مواد سمی و یا آسیب رسان بر طبیعت در صنعت ساختمان *سازی
بنابراین بطور خلاصه ساختمان پایدار را می*توان این چنین تعریف نمودد: ساختمانی كه كمترین ناسازگاری و مغایرت را با محیط طبیعی پیرامون خود و در پهنه وسیع*تر با منطقه و جهان دارد.
تكنیك*های ساختمان*سازی در یك پهنه وسیع در جهت تأمین كیفیت یكپارچه از نظر اقتصادی، اجتماعی و محیطی می كوشند. بنابراین استفاده معقول از منابع طبیعی و مدیریت مناسب ساختمان سازی به حفظ منابع طبیعی محدود و كاهش مصرف انرژی كمك نموده (محافظت انرژی) و باعث بهبود كیفیت محیطی می*شود.
اهدف کلی ساختمان*های پایدار
• بهره*برداری مناسب از منابع و انرژی
• جلوگیری از آلودگی هوا
• مطابقت با محیط
اصول توسعه ساخت و ساز پایدار
برای ایجاد تعادل میان سطوح تنوع زیستی، سه اصل توسعه صنعت ساخت وساز پایدار كه در جهت و حفظ تنوع زیستی در شهر باید رعایت شوند، به شرح زیر است:
• استفاده پایدار از منابع زیستی: بدین معنا كه باید دقت شود كه منابع زیستی بهره*برداری شده در سامانه*های توسعه در كجا استفاده می*شوند، و چگونه می*توان آنها را پایدار نگهداشت، و از منابعی كه سریعتر جایگزین می*شوند استفاده شود.


• استفاده از منابع تجدید ناپذیر: استفاده عاقلانه از منابع غیر قابل تجدید باید به طور گسترده اعمال شود. به عنوان مثال؛ استفاده از منابع فسیلی برای سوخت غیر عاقلانه است. و یا در ساختن صندلی از چوبی استفاده شود كه در طبیعت از سرعت تجدید*پذیری و جایگزینی بالاتری برخوردار است.
• كاربرد معقول از چوب (به عنوان یک منبع تجدید ناپذیر) باعث می*شود كه به اصل منبع لطمه*ای نخورده و امكان جایگزینی آن در طبیعت وجود داشته باشد، و حتی در نوع رنگی كه در آن بكار برده می*شود از موادی كه كمتر كه برای محیط زیست ضرر دارد استفاده شود.


• حفاظت از تنوع زیستی: از منابع زیستی به خوبی نگهداری شود،*و مشاركت افراد جامعه در جهت بقاء و تنوع زیستی موجود الزامی باشد. طراحی پایدار و اصول اولیه آن
طراحی پایدار همكاری متفكرانه معماری با مهندسی مكانیك، برق و سازه است. علاوه بر فاكتور*های متداول طراحی مانند زیبایی، تناسب و بافت و سایه و نور و امكاناتی كه باید مد نظر قرار گیرند، گروه طراحی باید به عوامل طولانی مدت محیطی، اقتصادی و انسانی توجه نموده و اصول اولیه آنرا که به قرار زیر است، مد نظر قرار دهد:


• درك محیط:
طراحی پایدار با درك از محیط آغاز می*شود. اگر ما به امكانات محیطی كه در آن هستیم آگاه باشیم می*توانیم از صدمه زدن به آنها جلوگیری كنیم. درك محیط باعث مشخص شدن مراحل طراحی از جمله جهت قرارگیری نسبت به خورشید و چگونگی قرارگیری ساختمان در سایت و حفظ محیط پیرامون و دسترسی سیستم نقلیه و پیاده می*گردد.


• ارتباط با طبیعت:
چه ساختمان در داخل محیط شهری باشد و چه در یك محیط* طبیعی*تر، ارتباط دادن طبیعی به محیط طراحی شده روح و جان می*بخشد
• درك روندهای موجود در طبیعت: در سیستم موجود در طبیعت زباله موجود نیست. لاشه یك موجود، غذای یك موجود دیگر می*شود. به بیان دیگر موجب احترام بشر به نیازهای انواع گونه*های طبیعــــی می گردد. رونــــــدهایی كه باعث احیـــا می*شوند تا ضایع كردن، به بیشتر زنده مــاندن ما می انجامند.
• درك تأثیرات محیطی:
طراحی پایدار سعی در درك تأثیرات محیط از طریق ارزیابی و تحلیل سایت دارد:
ارزیابی انرژی مصرفی، سمیت مصالح و تكنیك*های ساختمان سازی
بطوریکه تأثیر منفی محیطی را می*توان از طریق استفاده مصالح ساختمان سازی پایدار، مصالح با سمیت كمتر و مصالح ساختمانی قابل بازیافت کاهش داد.
• روند مشاركتی طراحی:
طراحان پایدار، اهمیت توجه به هر نظری را می*دانند. همكاری با مهندسین مشاور و متخصصین دیگر در مراحل اولیه طراحی صورت می*پذیرد. طراحان همچنین به نظرات ساكنین محلی و همسایگان محلی نیز توجه می*كنند.
• درك مردم:
طراحان پایدار باید به فرهنگ و دین و نژاد مردمی كه قرار است برای آنها طراحی كنند، توجه كنند.


بنابراین معماری پایدار تركیبی چند ارزشی در بر دارد:
زیبایی شناسی، محیط، اجتماع، سیاست و بعبارتی طراحی و ساختمان سازی هماهنگ با محیط.
یك معمار باید زیركانه چند فاكتور را در نظر بگیرد: مقاومت و پایداری و طول عمر بنا، مصالح مناسب، و مفهوم و كانسپت. )
. معماران انگلیسی، برندا و روبرت ویل در کتاب خویش با عنوان «معماری سبز: طراحی برای آینده ای آگاه از انرژی» یکی از ساده ترین و صریح ترین چارچوب ها را برای معماری سبز مطرح نموده اند. آنها این اصول را با استفاده از مثال های مختلف از طراحی ساختمان در اروپا انگلستان و امریکا نشان داده اند. ایشان بر فراگیری از معماری بومی تأکید زیادی داشتند، معماری که در تجربه نسل های متمادی ساکن یک منطقه و اقلیم ویژه در آن نهفته است
فرآیند سبز در معماری فرآیندی کهن می باشد، برای مثال از هنگامی که انسان های غار نشین برای اولین بار پی به این مسئله بردند که انتخاب غاری رو به جنوب از لحاظ دمای محیط بسیار مناسب تر از غاری می باشد که دهانه آن به سمت شمال است. موضوع جدید درک این مهم است که معماری سبز برای محیط های مصنوع و انسان آفرینش بهترین فرآیند برای طراحی ساختمان هاست؛ به گونه ای که تمام منابع وارده به ساختمان، مصالح آن، سوخت یا اشیا مورد استفاده ساکنان، نیازمند پدید آوردن یک معماری پایدار هستند.
ساختمان گلن هاوس در سانتامونیکا کالیفرنیا بهترین نمونه از سازه های سازگار با محیط زیست است . اینساختمان برق و آب مصرفی خود را خودش تولید می کندو در آن برمصرف بهینه انرژی تأکید شده است.


چند آرشیتکت در پاسخ به سئوال «معماری سبز چیست؟»، در تربیون آزاد معماری اینترنت این گونه اظهار داشته*اند:
مهمتر و قبل از هر چیز یک ساختمان سبز:


-احتیاجات ساکنین آن را برآورده می*کند.
-سلامتی، رضایت و خشنودی، بهره*وری و نشاط ساکنین خود را تأمین می*کند.
-بهره*گیری سنجیده از راهکارهای تأئید شده معماری پایدار، ساخت و ساز با مواد غیر مسموم*کننده، استفاده مؤثر از مصالح به دست آمده از مواد طبیعی پایدار، اتکا و وابستگی به خورشید برای نور روز، انرژی گرمائی و الکتریکی و بازیافت مواد را ملزم می*کند.
-یک تلفیق معمارانه از این راهکارها در یک ساختمان که مایه افتخار استفاده*کنندگان آن و در خدمت جهان طبیعی است.
* توجه به موارد ذیل:
-استقرار ساختمان*های روی سایت شامل دسترسی*ها و مسیرهای تدارک دیده شده سودمند.
-جهت*یابی ساختمان*ها با توجه به خورشید و محیط اطراف.
-چیدمان اتاق*های داخلی و درها و پنجره*ها.
-ابعاد و وجوه ساختمان*ها و اجزاء تشکیل*دهنده محیطی.
-رنگ، نما، تزئینات ساختمان و محیط.
* ساختن خانه*ها و اماکن تجاری با انرژی مؤثر بیشتر
بعضی از جنبه*های معماری سبز عبارتند از:
-افزایش آسایش، قابلیت زندگی و بهره*وری.
-بهبود دوام، کیفیت و قابلیت نگهداری.
-ثبات وضعیت محیط داخلی.
-پس*انداز پول به وسیله کم کردن هزینه زندگی.
-پی*بردن به گزینه*های ساختمان*های با عملکرد بالای خورشیدی.
-انتخاب زمینه مصالح ساختمانی سبز جهت ایفای نقش شما برای کمک به حفاظت محیط*زیست.
دستـورالعمـل* اجـرائـی معمـاری سـبـز برای سـاختمـان*های مسکونـی ـ نحـوه استقـرار و کاربری اراضی سبز
- در مناطق توسعه یافته ساخت*وساز کنید: برخلاف پاشیدگی شهری، در توسعه فشرده، اراضی بایر و کشاورزی حفظ و تراکم مرتفع می*شود و به موجب آن مجاورت مغازه*ها و خدمات عمومی و حمل و نقل متناوب فراهم می*شود.
- پروژه ها* و نقشه*های چند منظوره طراحی کنید،* که در آن پروژه*ها، کاربری*های مسکونی و تجاری به منظور کمک به ایجاد اجتماعات زنده و با روح و همچنین کاهش بزرگترین منبع آلودگی یعنی استفاده از اتومبیل با هم تلفیق شده*اند.
- ساختمان*ها را به گونه*ای مستقر سازید که دسترسی به حمل و نقل عمومی، مسیرهای عبور دوچرخه و دسترسی پیاده به خدمات اساسی فراهم شود. این امر استفاده از اتومبیل را به حداقل می*رساند. همچنین با اشتغال در منزل رانندگی می*تواند کاهش یابد. بنابراین در نظر داشته باشید که دفتر کار در منزل با وسایل و خط تلفن موردنیاز است.
-ساختمان*های قدیمی را مرمت کنید. مرمت ساختمان*های موجود زیست*شناسانه*ترین ساخت*وساز است.
- ساختمان*ها را با توجه به حداقل رساندن فشردگی محیطی مستقر سازید.
- ساختمان*ها را به گونه*ای جایگزین نمایید که از گیاهان موجود بهره*برداری گردد.
طراحی خانه*های سبز
- کوچکتر بهتر است. با یک طرح خوب از فضاهای داخلی استفاده مطلوب ببرید به طوری که اندازه کلی ساختمان و منابع مورد استفاده در ساخت و نگهداری آن در حداقل نگه داشته شوند.
- ساختمانی انرژی کفا طراحی کنید . از عایق*کاری در سطح بالا و پنجره*های با قابلیت بالا در جهت نور خورشید (تابش گرمایی در شرق و غرب) و با ساختار سخت درزگیری شده استفاده کنید. ساختمان*های به هم چسبیده هزینه پوشش ناکافی خارجی بنا را به حداقل می*رساند.
- آسایش رایگان. گرمای معمول خورشیدی، نور روز و خنک*کننده*های طبیعی می*توانند با ارزش مؤثری در اغلب ساختمان*ها جا داده شوند.
-انرژی رایگان بدست آورید. ساختمان*ها را با آبگرمکن خورشیدی و مولد برق نوری یا با [پیش*بینی] تأسیسات خورشیدی برای آینده طراحی کنید.
- استفاده مطلوب از مصالح. ضایعات را با طراحی برای ارتفاع استاندارد سقف*ها و ابعاد ساختمان به حداقل برسانید.
- دفع زباله را برای ساکنین ساده کنید. برای پروسه دفع زباله مواردی از قبیل سطل*های زباله نزدیک آشپزخانه و در محفظه زیر سینک ظرفشویی تدارک ببینید.
- سیستم*های گرفتن (دفع) آب بام می*تواند برای جمع*آوری آب باران و استفاده از آن در آبیاری محوطه در نظر گرفته شود.
مصالح سبز
- از استفادة آن مواد شیمیایی که اُزن را از بین می*برند در تجهیزات مکانیکی و عایق*ها اجتناب کنید.
- از مصالح ساختمانی بدست آمده از محل استفاده کنید. حمل و نقل حائز اهمیت است هم در انرژی مصرفی و هم در آلودگی عمومی.
- از مصالح ساختمانی زائد یا فرآورده*هایی که از مواد قابل برگشت به چرخه طبیعت بدست آمده*اند از قبیل عایق سلولز، هوموسوت، تخته چندلا، آجر فرش کف ساخته شده از شیشه زمینی و پلاستیک بازیافتی به شکل الوار و کف*پوش استفاده کنید.
- فرآورده*های چوبی معتبر را جستجو کنید. از الوار منحصراً ضمانت*شده و بدست آمده از جنگل*های کنترل شده استفاده کنید.
- از موادی که با گاز خود آلوده*کننده هستند اجتناب کنید: حلال پایه رنگ و روغن، چسب*ها، قالی، براده چوب و بسیاری از دیگر مصالح و فرآورده*های ساختمانی، فرمالدئید و ترکیبات فرار
با سلام همکاران محترم گروه معماری وکنترل جهت هماهنگ شدن نقشه های معماری خواهشمند است موارد زیر را جهت طراحی وترسیم نقشه ها رعایت فرمائید موارد ذکر شده از ابتدای سال ۱۳۸۷ لازم الاجراء و مد نظر گروه کنترل معماری قرار خواهد گرفت:
موارد کلی
۱-۱-کلیه نقشه ها باید دارای عنوان نقشه و مقیاس باشند.
۱-۲- رعایت ضخامت خطوط در کلیه نقشه ها لازم الاجراء می باشد .
۱-۳- نقشه کلیه ساختمانهای گروه « ج » باید دارای نمای کارشده، تیپ بندی در و پنجره، تعیین جنس مصالح و جزئیات کامل آن باشد.
۱-۴- نقشه کلیه ساختمانهای گروه « د » می بایست دارای نقشه های کامل فاز دو معماری باشند (جدول نازک کاری، پلان شیب بندی، جزئیات و تیپ بندی در و پنجره، جزئیات نما و مشخص شدن رنگ و جنس مصالح آن، جزئیات معماری بصورت کامل و...).
۲-سایت پلان
۱-۲- ترسیم سایت پلان در یک برگ مجزا با مقیاس ۲۰۰/۱یا ۲۵۰/۱ در صفحه بعد از جدول مشخصات (کلیه ساختمانهای شهر قزوین و ساختمانهای گروه « ج و د » در سایر شهرها) الزامی است.
۲-۲- اندازه گذاری دقیق سایت پلان (طول و عرض زمین، خرپشته، میزان عقب نشینی، نمایش همجوار، پخ، خط چین کنسول ها، اندازه گذاری شکستگی ها در پلان، نمایش گذرها و عرض آنها) الزامی است.
۳-۲- درج جهت جغرافیایی الزامی است.
۳- پلانها
۱-۳- حتی الامکان دارای مقیاس ۱۰۰/۱ و در صورت کمی فضا، دارای مقیاس مناسب تعریف شده باشد.
۲-۳- در صورت امکان در پلانهای مسکونی حریم فضای خصوصی (اطاقهای خواب، حمام)، نیمه خصوصی (سرویس بهداشتی و نشیمن) و فضای عمومی (پذیرایی)، رعایت شود (با توجه به مساحت واحد و در حد امکان).
۳-۳- طراحی پیش فضای ورودی (با توجه به مساحت واحد و در حد امکان.)
۴-۳- درب سرویسها مستقیم به فضای عمومی باز نشود (با توجه به مساحت واحد و در حد امکان)
۵-۳- اندازه گذاری کامل کلیه پلانها وآکس بندی و نمایش خطوط برش بر روی پلانها.
۶-۳- کد گذاری ارتفاعی پلانها.
۷-۳- ترسیم پلان مبلمان با مقیاس و ابعاد واقعی در مقیاس مربوطه.
 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
Ritz Plaza Housing Complex / Chin Architects
Architects: Chin Architects
Location: Neihu District, Taipei City, Taiwan
Design Team: I-Ju Chin, Hung-I Lin, Hung-Nan Chu, Mu-Chen Chan, Shen-Hung Chiang, Wei-Shian Chen, Wan-Ju Chang
Building Contractor: Bionic Group
Clients: Bionic Group
Area: 2,278.28 sqm
Year: 2010
Photographs: Jeffrey Cheng

پروژه ی ritz plaza در جست و جوی پیشنهاد و ایده ای جدید برای ساختمان های دوبلکس شهری بود که کیفیت های فضا های شهری و فضاهای خصوصی اپارتمان را همزمان دارا باشد و در عین حال به محیط شهر فضای طبیعی و ارگانیک ارائه دهد.
سطح همکف با هدفمندی بالا آمده تا تاکیدی بر خط بین فضای خصوصی و عمومی باشد و به صورت همزمان ارتباط بصری بین پارک بیرون از مجتمع و فضای سبز مجتمع میسر شود.
فضاهای عمومی طبقات بالا تر در چهارمین طبقه تقسیم بندی شده اند که از شش متر اخبلاف ارتفاع باشکوه برخوردار میشود که چشم انداز کوهستان های اطراف را به داخل ساختمان دعوت میکند.
همچنین این تقسیم بندی فضا های عمومی تمام طبقات بالاتر را به هم متصل و حسه زندگی را القا میکند.






 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
دنیل لیبسکیند : افتتاح بلندترین برج مسکونی اروپا

بلندترین برج مسکونی اروپا در اواسط سال 2013 بازگشایی میشود .این برج 192 متری که توسط دنیل لیبسکیند طراحی شده است با استفاده از شیشه و فولاد ، خط آسمان شهر ورشو لهستان را مدرن تر میکند . 266 آپارتمان و 30 واحد لوکس از مشخصه های آن هستند و بارز ترین مشخصه ی آن ؛ دو پنت هاوس تریبلکس در بالای برج است . همچنین از بعضی واحد ها به عنوان خوابگاه استفاده خواهد شد . دنیل لیبسکیند در رابطه با این برج میگوید : من بسیار خوشحالم از اینکه ساختار فولادی برج شکل گرفت . با پیشرفت برج و بهره برداری از آن ، خط آسمان شهر ورشو تغییر خواهد کرد . در کنار اهمیت ساخت چنین برجی در کشور من ؛ من به این افتخار میکنم که ورشو ، بیشترین برج های صرفا مسکونی در کل اروپا را داراست . اتمام برج به زودی انجام خواهد پذیرفت . و من مشتاقانه در انتظار افتتاح آن هستم .
بلندترین برج مسکونی اروپا

بلندترین برج مسکونی اروپا با ارتفاع 192 متر

نمای شب

نمای شب

بلندترین برج مسکونی اروپا

نمای شهری و ایجاد خط آسمانی جدید

بلندترین برج مسکونی اروپا

بلندترین برج مسکونی اروپا

سازه ی ساختمان

ایجاد خط آسمان جدید

ایجاد خط آسمان جدید

کانسپت طرح
 

*t*

عضو جدید

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
هند بوک استانداردهای مربوط به قسمت مجتمع های مسکونی در ۲ قسمت به صورت فایل فشرده تهیه شده با دانلود هر دو قسمت از لینک های زیر به مطالب دسترسی پیدا کنید.
دانلود قسمت 1
دانلود قسمت 2
منبع:مهراز
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
علل ایجاد مجتمع مسکونی و انواع آن

علل ایجاد مجتمع مسکونی و انواع آن

الف) علت ایجاد مجتمع های مسکونی:

1) با توجه به نیاز بشر به حفظ امنیت و توانایی بیشتر برقراری امنیت توسط نیروهای جمعی به نسبت نیروهای فردی، انسانها زندگی به صورت گروهی را تا آنجا که به حریم خصوصی شان لطمه وارد نکند دوست دارند.

2)وجود مجتمع های مسکونی این امکان را به مخاطبان می دهد تا از امکانات بیشتر و بهتری بهره گیرند.(مثل فضاهای خدماتی و تفریحی و...)

3)کمتر شدن هزینه ها با توجه به تقسیم آنها بین تعداد خانوار بیشتر.

4)امکان لذت بردن از زندگی جمعی در کنار حریم خصوصی.

به این نکته نیز باید توجه کتیم که در مکانهای تفریحی و ییلاقی که مورد استفاده دائمی نیستند نیاز به همجواری واحدهای مسکونی برای حفظ امنیت و استفاده از امکانات تفریحی و امکان فعالیت های جمعی از موارد عادی ( مجتمع های مسکونی شهری ) بیشتر احساس میشود.

ب) انواع مجتمع های مسکونی:

به طور کلی 4 نوع مجتمع مسکونی وجود دارد به شرح زیر می باشد:
1) GARDEN APARTMENT
2) IN FILL APARTMENT
3) HIGH RISE APARTMENT
4) TERESSED APARTMENT

در بین انواع مجتمع های مسکونی مجتمع های مسکونی تراسه (TERESSED APARTMENT) کمتر ساخته می شوند و معمولاً به صورت ویلا و برای تفریح طراحی می شوند. در زیر علل ساخت این نوع مجتمع بیان شده است.

علل ایجاد مجتمع های پلکانی:


1) امکان بهره گیری بیشتر از فضا.
2) امکان بهره گیری بهتر از نور و دید و منظر و تهویه طبیعی و...
3) علاقه انسان به همسو شدن با طبیعت و عوارض طبیعی نه مقابله با آن.
4) امکان استفاده بهینه از بام خانه ها که در دیگر پروژه های مسطح٬ فضایی فراموش شده اند.
5) امکان بهره گیری از مزایای زندگی در خانه مستقل ویلایی در کنار دارا بودن امتیازات زندگی آپارتمانی.
6) امکان استفاده از فضای سبز و دیگر انرژی های موجود در طبیعت در هر واحد مسکونی.

در ایران نیز نمونه هایی از این سبک معماری وجود دارد:
در کشور ما اکثر شهرها و مناطق مسکونی در دشت و فلات واقع شده اند اما آن دسته که در دامنه کوه ها واقع اند غالباُ با احترام به طبیعت و فرم و جهت گیری آن به صورت پلکانی ساخته شده اند از آن میان میتوان به روستاهای کنگ ماسوله و ابیانه در سه اقلیم متفاوت سردوخشک و معتدل و مرطوب و گرم و خشک اشاره کرد.
یکی از نمونه های خارجی این نوع مجتمع مسکونی، مجتمع مسکونی روکو اثر تاداوآندو می باشد. این مجتمع شامل سه فاز می باشد.در سایت این بنا 1500 متر فضای سبز موجود است. در این بنا با شیب 60 درجۀ زمین برخوردشده است. در زیر تصاویری از این مجتمع مسکونی مشاهده می کنید.


http://mohferesh.persiangig.com/مجتمع مسکونی/roko1.JPG

http://mohferesh.persiangig.com/مجتمع مسکونی/roko2.jpg

http://mohferesh.persiangig.com/مجتمع مسکونی/roko4.JPG

http://mohferesh.persiangig.com/مجتمع مسکونی/roko5.JPG


http://mohferesh.persiangig.com/مجتمع مسکونی/roko3.JPG
 

DDDIQ

مدیر ارشد
پاور پوینت استاندارهای طراحی مجتمع مسکونی

پاور پوینت استاندارهای طراحی مجتمع مسکونی

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=157270&d=1372595406

اسلاید
“استانداردهاو ضوابط مجتمع مسکونی“

 

پیوست ها

  • Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    37.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • zavabet mojtama maskoni.zip
    3.9 مگایابت · بازدیدها: 3

parvin rk

عضو جدید
توصيه : آشپزخانه ها حتي الامكان رو به شمال غرب بوده ، به هر گونه باغ سبزيجات يا گل و زيرزمين نزديك باشد.
حكم : فضا آشپزخانه بايد امكان استفاده از نور و تهويه طبيعي را داشته باشد.
حكم : براي حركت آزادانه و استفاده از وسايل و لوازم ، فضاي بين دو طرف آشپزخانه بايد 20/1 متر باشد كه با درنظر گرفتن 60 سانتي متر عمق كابينت هر طرف حداقل پهناي آشپزخانه 4/2 متر خواهد بود.
حكم : حداقل مساحت يك آشپزخانه 6/5 مترمربع مي باشد كه اين مساحت در آشپزخانه هاي معمولي به 8 – 10 متر مربع نيز مي رسد.
حكم : طول محيط مثلث كار بايد بين 8/4 الي 6 متر باشد .
توصيه : براي شكل گيري بهتر مثلث كار ، بهتر است پلان آشپزخانه به صورت U شكل طرح شود.
حكم : حداقل فضاي لازم براي اجاق گاز 60 سانتي متر ، سينگ دولگنه 120 سانتي متر ، يخچال و فريزر 120 سانتي متر و حداقل كابينت 170 سانتي متر كه مجموع آن به 7 متر مي رسد.
حكم : ارتفاع پيش خوان هاي استاندارد آشپزخانه همگي درحدود 5/91 سانتي متر است.
حكم : فاصله ي بين سطح بالاي اجاق گاز و سطح پائين كابينت ديواري ، بايد 75 سانتي متر باشد.
حكم : اجاق گاز نبايد در مسير پنجره يا مسير هوا قرار گيرد. در دو طرف اجاق گاز نصب كابينت كافي براي نگهداري ظروف و مواد غذايي ضروري است.
حكم : در صورتي كه قد استفاده كننده كمتر از 145 سانتي متر است ، محدوده مناسب براي فاصله بين كابينت هاي پائين ديواري 40 تا 45 سانتي متر است. اگر قد استفاده كننده بيشتر باشد اين فاصله نيز بيشتر مي شود بلندترين قفسه حداكثر 185 سانتي متر از كف ارتفاع دارد.
حكم : محل استقرار يخچال بعد از سينگ ظرفشويي مي باشد.

احكام و توصيه ها:

توصيه : در صورت داشتن فضاي كافي در آشپزخانه مي توان از يك ميز ثابت به عنوان ميز غذاخوري استفاده كرد ، ولي در صورت محدوديت فضا مي توان از بار مخصوص صبحانه خوري استفاده كرد كه عرض اين ميز 40 سانتي متر است و بايد از صندلي مخصوص بار استفاده كرد.
حكم : اندازه فضاي غذاخوري هر شخص در روي ميز بايد بر اساس يك حريم 60 سانتي متري و مساحتي تقريبي برابر با 9/0 مترمربع باشد.
توصيه : داشتن فضايي در آشپزخانه براي خوردن غذا ساده و استفاده از اتاق غذاخوري براي غذاهاي اصلي مطلوب است. اين مورد مي تواند به وسيله ميزي مستطيل شكل به ارتفاع 70 تا 75 سانتي متر كه از يك كابينت بيرون كشيده مي شود تامين شود

احكام و توصيه ها:

توصيه : اتاق خواب اصلي (خواب والدين) مي تواند شامل 5 حوضه ي خواب ، محل نشيمن ، كمدهاي لباس ، حمام و رخت كن باشد.
توصيه : اتاق خواب اصلي بر حسب مورد مي تواند داراي يك سرويس بهداشتي كامل شامل : وان ، دوش ، حمام ، توالت و يا داراي يك رختكن باشد.
توصيه : در خانه هاي كوچك براي اتاق هاي خواب يك سرويس مشترك استفاده شود.
توصيه : وجود دو پنجره در بدنه هاي مختلف مي تواند به كوران طبيعي و تهويه ي اتاق كمك كند.
حكم : هر اتاق شامل كمد لباس ، ميز مطالعه و تخت خواب مي باشد مساحت اتاق فرزندان بين 9 الي 12 متر مربع متغير است.
توصيه : اتاق خواب بچه ها بايد دورتر از اتاق نشيمن باشد زيرا صحبتهاي داخل اتاق نشيمن مانع خواب بچه ها مي شود.
حكم : در صورت استفاده از يك اتاق خواب براي بچه ها بايد براي هر كدام تخت جداگانه اي در نظر گرفت .
توصيه : بهتر است تختخواب در موقعيتي پيش بيني شود كه مستقيماً در مقابل در ورودي اتاق و در معرض ديد و يا چسبيده به پنجره ي اتاق نباشد و در عين حال از ديد و منظر خوبي برخوردار باشد.
حكم : تخت خواب ، كمد و ميز از جمله لوازم ضروري اتاق است.
حكم : حداقل عرض براي يك اتاق خواب 275 سانتي متر مي باشد.
توصيه : مكان درها و پنجره ها بايد امكان ايجاد آرايش هاي مختلف اثاثيه را فراهم آورد.
توصيه : اگر فضاي كافي در اتاق خواب وجود نداشته باشد ، مي توان از راهرو براي نصب كمد استفاده كرد .
توصيه : در اتاق خواب حداقل بايد يك آئينه تمام قد براي افراد وجود داشته باشد . استفاده از كمد آيينه دار بهتر است .
احكام : به منظور تامين فضاي كافي براي استفاده از لوازم اتاق خواب ، نبايد فواصلي كمتر از اندازه هاي زي را در نظر گرفت.
1- 105 سانتي متر فاصله در يك طرف يا پائين تخت براي پوشيدن لباس .
2- 15 سانتي متر فاصله بين حاشيه كناري تخت و حاشيه كناري ميز آرايش يا قفسه كشودار.
3- 90 سانتي متر فاصله در جلوي ميز آرايش ، كمد و قفسه كشودار .
4- 60 سانتي متر فاصله براي محلهايي با رفت و آمد بيشتر .
5- 55 سانتي متر فاصله در يك طرف تخت براي رفت و امد .
6- در تخت دوقلو يا تكنفره مي توان طرفي را كه كمتر استفاده مي شود در مقابل ديوار قرار داد البته به غير از اتاق خوابهاي افراد مسن .
7- براي استراحت و خئا راحت طول تخت بايد 25 سانتي متر از قد شخص بيشتر باشد.

احكام و توصيه ها:
حکم : طراحی یک سرویس بهداشتی در قسمت ورودی خانه ضروری به نظر می رسد.

حکم : در صورت جدا بودن توالت و دستشویی ، باید مساحت هر کدام 20/1 در 20/1 در نظر گرفته شود.
حکم: در صورت ادغام توالت و دستشویی در یک فضا که معمولاً در خانه های کوچک انجام می گیرد ، مساحت آن باید 20/1 در 20/2 در نظر گرفته شود .
توصیه : حمام باید نزدیک محوطه اتاق خواب باشد
توصیه : حمام و توالت حتی الامکان در جهت شمال ساخته شوند.
توصیه : بهتر است تهویه در حمام و سرویس از طریق پنجره باشد. زیرا هم در تامین نور و هم در خارج کردن بو موثر است.
توصیه : بطور معمول باید روشویی تقریباً در فاصله 80 سانتی متری از کف نصب شود. به منظور فراهم آوردن تسهیلات لازم برای استفاده کنندگان پیشنهاد می شود که از روشویی های با ارتفاع 94 تا 109 سانتی متر استفاده شود.
توصیه : جهت تعیین موقعیت آینه در بالای دستشوییی باید به ارتفاع چشم از سطح زمین دقت کرد .
موتورخانه :
براي گرم كردن خانه در زمستان و خنك كردن آن در تابستان و تامين آب گرم ضمن حداكثر بهره برداري از امكانات طبيعي مثل آفتاب و كوران باد ، فضايي براي استقرار لوازم و تجهيزات گرمايش و سرمايش مورد نياز است كه به آن موتورخانه گويند.
توصيه : موتورخانه را مي توان در زيرزمين و يا در مجاورت پاركينگ و يا در همكف مكان يابي كرد.
توصيه : موتورخانه را مي توان در زيرزمين و يا در مجاورت پاركينگ و يا در همكف مكان يابي كرد.
توصيه : فضايي به عنوان نشيمن جدا از فضاي پذيرايي در نظر گرفته شود .
حكم : در صورت در نظر گرفتن نشيمن جدا از پذيرايي ، آشپزخانه بايد طوري قرار گيرد كه به هر دو فضا ديد داشته باشد و سرويس دهد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hossein00104

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مطالعات طرح 5 ( مجموعه مسکونی )

مطالعات طرح 5 ( مجموعه مسکونی )

دانلود مستقیم از لینک زیر
نرافزاری مورد نیاز RAR & WORD 2007
 

پیوست ها

  • Motaleat Mojtamae Maskoni.rar
    472.9 کیلوبایت · بازدیدها: 4

hossein00104

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نمونه موردی + تصاویر سه بعدی

نمونه موردی + تصاویر سه بعدی

نمونه موردی + تصاویر سه بعدی
کلید برای وا کردن در گنجه... rar & auto cad

3D-View-10.jpg
 

پیوست ها

  • hossein.rar
    2 مگایابت · بازدیدها: 2

hossein00104

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ضوابط طراحی پلان بلوک های مسکونی

1 ) توجه به همسایگی ها در طبقه ( همسایگی های 2 تایی ( چهار ساله ها ) و چهارتایی تا هفت سال ) )،؛ همکف ، پیلوت ، ... ورودی پارکینگ از دهنه 6 متری ، توجه به نحوه چرخش ماشین...

2) توجه به شفت عمودی پله و آسانسور و عدم تداخل

3) توجه به تاسیسات و قرارگیری داکت های تاسیساتی در مرکز

4) kitchen ، saloon ، hall ، (K – S – H - MBR ) با تراس در ارتباط باشند.

5 ) هر واحد دو تراس داشته باشد.

6 ) فضای مکث مستقیم و مکث ورودی

7 ) H ، S ، DR (DINING ROOM ) ، FR (FAMILY ROOM ) ، U سالم داشته باشند. هیچ دری تو این فضاها باز نمیشه و هیچ گونه مسیر حرکتی در این فضاها رد نمیشه.

8 ) MBR (MASTAR BEDROOM ) با سرویس ارتباط مستقیم داشته باشه

9 ) W.C عمومی کنار LOBBY

10 ) همکف و زیر زمین پارکینگ

11) همسایگی 24 واحد و سالن آنها در همکف + LOBBY ورودی

12 ) توجه به قاب های مقاوم در برابر نیروهای جانبی ( دیوار برشی ها ، باد بندها )

13 ) فضاهای تاسیسات و انباها در زیر زمین

14 ) نور گیر و پاسیو ممنوع ( همه فضاها نور مستقیم )

15 ) DR میتواند از KT نور بگیرد.

16 ) ابعاد آسانسور 180*180 . فضای مکث 1.5 تا 2 متر مربع

هر واحد مسکونی رو به دو بال تقسیم کرده که فضاهای خدماتی (مثل: kitchen ، saloon ، hall )بین این دوبال قرار گرفته و خدمات بدهند.

نسبت فضاهای عمومی به فضاهای خصوصی تقربیا سر به سر باشه.
 

A.R.A.M.Del

عضو جدید
کاربر ممتاز
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon14.gifطراحی معماری پروژه های مسکونی:

توصیه ها و الزامات تهیه طرح معماری(مرحله اول و دوم)
دسترسی ها
اقلیم
اشراف
سیمای شهری
.......
 

پیوست ها

  • jozve_memari.pdf
    166.3 کیلوبایت · بازدیدها: 2

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پاورپوینت امکان سنجی کاربری های مورد نیاز در انواع مجتمع مسکونی و استاندارد انواع تیپ های ساختمانی
 

پیوست ها

  • فصل 4.rar
    3.4 مگایابت · بازدیدها: 1
بالا