[ضوابط ونمونه های طراحی] طراحی ورودی در معماری

DDDIQ

مدیر ارشد

تأثير عناصر محيطي ورودي فضاهاي عمومي، در الگوهاي رفتاري

هدف از انجام مطالعه: شناسايي عواملي كه مسئله را بوجود مي آورند( يعني عناصر محيطي ورودي ها چگونه در رفتار افراد تاثير گذارند


چكيده:
ورودي يكي از عناصر فضايي خيلي مهم در معماري است كه نقطه شروع رابطه مخاطب با اثر است. بنابراين ورودي (چه در واحدهاي تجاري، ساختمانها، مساجد و ...) مشخصا بايد خصوصياتي از آشنا بودن، آشنا كردن، قابليت ديده شدن تا دعوت كنندگي را در خود داشته ( باشد. (خاكي، 1384 ورودي بيانگر هويت بناست و عاملي است در جهت شاخص و خوانا نمودن (متمايز كردن) بنا در سطح شهر و در برابر ساير واحدهاي معماري. پس شناسايي فاكتورهاي تأثيرگذار در ورودي ها بر الگوهاي رفتاري افراد، مي تواند ما را در رسيدن به اهدافمان ياري نمايد. اين اهداف برايكارفرمايان و صاحبان واحدهاي تجاري مي تواند همان شاخص و متمايز نمودن بنا در بدنه شهري يا جلب افراد به خريد از اين مكان و حتي خريد بيشتر از آنجا باشد. و از نيازهاي خود
معماري فضا، در نظر گرفتن ابعاد و اندازه هاي انساني با ابعاد و اندازه هاي فروشگاه و حجم افرادي است كه قرار است از آن وارد يا خارج شوند، اطلاعاتي كه بايد به كاربران داده شود يعني ورودي بگويد كه اينجا چه خبر است. و در واقع تابلوي باشد از آنچه كه در داخل اتفاق مي افتد، در كنارش نيز اطلاعات جانبي اي (مثل: پوسترهاي تبليغاتي، روزنامه و ...) را در اختيار افراد قرار دهد. از نيازهايي كه ورودي ها بايد براي كاربران تأمين كند، راحتي دسترسي به اطلاعات، فضاها، وسايل و امكانات (چرخ دستي، سبد، ...) مي باشد.
با توجه به آنچه كه در بالا گفته شد از ضعف هاي طراحي محيطي و معماري امروز اينست كه كمتر به مسئله ورودي ها و اهميت آنها در بناهاي معماري و حتي آنچه كه بايد در يك فضاي ورودي وجود داشته باشد، توجه شده است بدين ترتيب براي حل اين مشكل، يا ضعف طراحي محيطي و معماري، بايد روي آن كار تحقيقاتي انجام شود.


با توجه به نتايج حاصله از مصاحبه ها ورودي به عنوان واحدي از فضاي معماري اولين چهره اي است كه به مخاطب عرضه مي شود، و همه اطلاعات را سعي مي كند كه به مخاطب بدهد، بنابراين عاملي است كه براي افراد تعيين و تكليف مي كند. پس براي ورودي مي بايد طيف ورود را تعريف كرده كه در بعضي قسمتها بنا به نياز سلسله مراتب ورود را در آن اعمال كرد. در زير اطلاعاتي را كه بايد يك ورودي به مخاطب بدهد و فضاهايي كه بايد در ورودي ها در نظر گرفته شود آماده است:
اطلاعاتي را كه بايد يك ورودي بدهد:
-1 اطلاعات خصوصيات ريز فضا؛ كه چه چيزي در كجا عرضه مي شود، چه اتفاقي در كجا مي افتد و...
-2 كيفيات اطلاعات؛ اطلاعات در مورد دسترسي به مواد مورد نياز در هر قسمت (قسمت لبنيات، مواد پروتئيني و ...)
-3 اطلاعات جانبي؛ از قبيل پوسترهاي تبليغاتي، روزنامه هاي روز و ...


فضاهايي كه مي بايد در ورودي ها در نظر گرفته شود:
-1 فضاهاي عملكردي؛ قسمت هاي حركتي براي ورودي ها
Transparent -2 عناصر شكلي؛ يعني يك جدار شفاف و
-3 فضاهاي جانبي؛ شامل بخش انتظامات، حراست و كنترل
-4 فضاهاي خدماتي؛ مثل فضاهاي انتظار براي پيرمرد و پيرزن ها، فضاي بازي كودكان و...
و در بخش طراحي نيز سعي شده است نتايج حاصله گفته شده در قسمت بالا اعمال شود.
 

پیوست ها

  • vorodi.pdf
    105.9 کیلوبایت · بازدیدها: 1
بالا