[ضوابط ونمونه های طراحی] سایت پلان

Arch-Azadeh

همکار مدیر مهندسی شهرسازی متخصص طراحی شهری
[ضوابط ونمونه های طراحی] سایت پلان

چیزهایی که برای آنالیز باید مشخص کنیم :


سلسله مراتب

ریتم و تکرار

دید به بیرون

عملکرد ها

فضاهای عمومئ و خصوصی و سرویس

جهت باد و نور

فضاهای مثبت و منفی

تعادل و تقارن

دسترسی افقی و عمودی

تضاد

سایت

فضای خیس و خشک

دسترسی های داخلی و خارجی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام
آنالیز رو اصولا در چه درسی و چه ترمی باید یاد گرفت؟؟؟:)

سلام
آنالیز معمولا از دروس مقدمات طراحی شروع میشه ولی روش بیان توی دروس درک و بیان مطرح می شه .از ترم 2 به بعد عموما آنالیز شروع میشه . ولی برای اینکه بتونید آنالیز رو کامل یاد بگیرید ، کتاب مفاهیم پایه در معماری رو کامل بخونید .

دومان عزیز
امروز با تحویل طرح 1 ترم چهارم تموم شد،ولی تاکنون هیچ استادی در این باره با ما حرف نزده بود و من فکر می کردم برای ترم های بالاست.
:gol:مرسی:gol:
لطفا چند تا نمونه بذارید .:)

سلام سرور جان

فکر می کنم مطالب خیلی زیادی هست که خیلی ها نمی دونن و مطمئنا اساتید هم نخواهند گفت . امیدوارم وقتم اجازه بده که بتونم با همکاری دوستان آموزشهای معماری پایه رو هم راه اندازی کنیم چون احساس می کنم به دلایل خیلی زیادی حرفهای اساتید بزرگ معماری به گوش خیلی از بچه ها نمی رسه و مطمئنا اینها لطمه نهاییش به معماری ما می خوره . بنا براین قصد دارم تا با ایجاد این تاپیک ، مراحل مختلف بوجود اومدن یک فضای معماری و عناصر اون رو باز تر کنم .
نیرو های سایت ، ماکت نیروهای سایت ، خط آسمون و تاثیراتش درروند طراحی ، سازگاری و تطبیق ، خط ، نقطه ، صفحه و حجم ، نیرو های کادر ها و صفحات و اشکال ، قدرت کنتراست ، نورپردازی عملی ، و صدها موضوع ریز دیگه می تونه موارد بحث در این مجموعه باشه .

ممنون از زحماتت دومان جان.:smile:

میشه تو این آموزش ها درباره کتاب مفاهیم پایه هم یکم توضیح بدی.آخه بعضی جاهاش به نظرم یکمی گنگه.لا اقل برای من.
بازم ممنون:smile:

سلام دوست عزیز
کتاب مفاهیم پایه در معماری ، یکی از مهم ترین وکامل ترین کتابها در زمینه مفاهیم معماری محسوب میشه . اصول کاربرد این کتاب با توجه به تنوع عوامل مختلف قابل استفاده است . مثلا در قسمت انواع پنجره ، نمونه های مختلفی از پنجره وجود داره که در شرایط مختلف قابل استفاده هستند و می شه با توجه به نوع اقلیم و گزینه های اقلیمی برای منطقه مورد نظر استفاده بشه .استفاده های زیادی از این کتاب می شه . با تمام این شرایط شما از هر قسمتی از این کتاب سوال داشتید بپرسید . من در حد توان جواب می دم .

سلام بچه ها و دومان عزیز که همیشه در تلاشه.امیدوارم توی این تاپیک هم موفق باشی.کسی کتاب فرم فضا نظم رو خونده؟من خوندم اما توش خیلی مشکل دارم و میخوام بدونم منظور از زیتم و ... که ساراجان گفت میشه آنالیز.ممنون

سلام سعیده جان
از محبتت ممنونم . ریتم برای انالیز استفاده نمی شه . ریتم در معماری حکم تابع رو در ریاضی داره . ریتم برای اثبات در نحوه فرآیند طراحی، گزینه های خوبی رو به معمار میده . به عنوان مثال در ساختار یک مجموعه ریتم میتونه یکی از گزینه های حل سیرکولاسیون باشه .

واقعاً ممنونم از این تاپیکتون و توضیحات آموزشی که دادین . رنگها چی؟ مفهوم خاصی دارن یا فقط سلیقه ایه؟ یه پیشنهاد دارم یه مدل سایت بزارین و همه اون رو آنالیز کنن و نتیجه کارشون رو اینجا بزارن و روش بحث بشه . یااینکه یه آنالیز ساین رو تحلیل کنیم .من از کتاب لند اسکب یه مقدار یاد گرفتم اما فکر کنم گروهی یه چیز رو بحث کنیم نتیجه بهتری داشته باشه.:gol:

سلام دوست عزیز
معمولا رنگها منظورخاصی رو نمی رسونن . توی سایت آنالیز فقط علائم اهمیت دارن . و برای نشون دادن موارد متفاوت از علائم مشخص استفاده میشه .
در حال حاضر روال رو بر این گذاشتم که در هر مرحله چند تا از علائم رو آموزش بدم و یک سایت کوچیک نمونه که اون علائم توش باشه رو هم بگذارم تا راحت تر فهمیده بشه و کم کم سایتها رو پیچیده تر میکنیم. اگر از اول سایت پیچیده بگذارم خیلی سخت دیده میشه .
به هر حال از محبتت و اظهار لطفت ممنونم . و امیدوارم حضورتون رو در این تاپیک و این تالار بیشتر شاهد باشم .

من اصلا نمیدونم آنالیز یعنی چی
کی حاضره توضیح بده؟
آنالیز یعنی تحلیل ساختگاه منظور از تحلیل ساختگاه بررسی تمام عوامل و نیروهای موجود توی ساختگاه مورد نظره که از جمله عوامل می شه به دسترسی ها،دید و منظر،محدوده گسترش،ارتباط با کل(شهر)،نحوه زندگی(یا اصطلاحا کار کردن با شهر)و کلی چیز دیگه که می تونه توی طراحی موثر باشه.
یه منبع نسبتا خوب
plan graphic یا همون پلان گرافیک


سلام میخوام ببینم چه جوری باید جهت وزش باد رو در یک منطقه برای کشیدن سایت پلان پیدا کنم؟

خب ببينيد باد غالب شهرتون كجاست؟!اگه هم نتونستيد پيدا كنيد از كتابخونه دانشگاهتون يه پايان نامه كه سايتش در شهر خودتون واقعه برداريد و مطالعات اقليم رو ببينيد!
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام
آموزش آنالیز سایت رو هم به جمع آموزشهای تصویری من اضافه کنید تا انشا الله از همشون یک نتیجه کلی و خوب بگیریم .

هر قسمت از این آموزش با 3 مورد آنالیزی دنبال میشه. اکثر مثالهایی رو که برای دوستان می زنم از کتاب پلان گرافیک استفاده خواهم کرد و برای تفهیم بیشتر ، عکسهای آنالیزی رو با فتوشاپ رنگ می کنم .

علامتهای سایت انالیز یک سری علامتهای استانداردی هستند که در حال حاضر با توجه به عمومی شدنشون در همه جا یک معنی رو می دن . این علامتها در حکم تابلوهای راهنمایی و رانندگی هستن و برای یک بیننده برای آگاهی از مواردی که طراح برای طراحیش از اونها تبعیت کرده ، یا اونها رو مد نظر قرار داده استفاده می شه.

سایت آنالیز تنها راه ایده گرفتن برای طراحی در یک زمین مسطح و بی همجواری محسوب میشه. یعنی چنانچه هیچ عامل تاثیر گذاری در طراحی نباشه که ایده ایی برای طراحی بده ، این عوامل آنالیزی سایت هستند که می تونن راهگشای طراح باشن.

عموما سایت آنالیز خصو صیات بصری ، فیزیکی و جوی و اقلیمی ، همجواری وتاثیرات مثبت و منفی رو مورد مطالعه قرار می ده تا قابلیتها و محدودیتهاش برای پیشنهادات طراحی آماده بشه .

به همین جهت اولین مرحله از آموزشهای سایت آنالیز مر بوط به یادگیری علائم آنالیزی هستند .

ترتیبی برای این علائم نیست و من به صورت رندوم اونها رو انتخاب مبکنم و برای دوستان نحوه استفاده از اون رو شرح می دم .



 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام
قبل از اینکه شروع کنم یک پیشنهاد دارم . چون این بخش مربوط به آموزشهاست و هدف هم یادگیری نحوه آنالیزه ، پیشنهاد میکنم اسم این تاپیک با موافقت مدیریت محترم تالار ، نوشین جان به آموزش آنالیز سایت تغییر نام پیدا کنه تا دسترسی بهش راحتت تر باشه و برای دوستانی که تازه وارد این مجموعه می شن راحت تر شناخته بشه .

واما شروع آنالیز سایت . همونطور که در پست قبل گفتم ترتیبی برای نشانه نداریم و من به صورت انتخابی این نشانه ها رو انتخاب می کنم و با ذکر نمونه اونها رو آموزش می دم.

1- نشانه مربوط به قابلیت گسترش طرح

همونطور که از اسمش و شکلش پیداست برای حاشیه هایی از سایت که قابلیت گسترش و افزایش رو داره استفاده می شه و معمولا در خارجی طرین لایه های سایت به کار می ره .




2- نشانه مر بوط به دید مناسب
زمانی که قصد داریم دید مناسب رو در سایت به سمت جهت یا جهات خاصی مشخص کنیم از این علامت استفاده می کنیم .


3- مشخص کردن منطقه های هم ارزش در سایت
با توجه به قابلیتهای مختلف یک سایت ، معمولا نقاطی که دارای ارزش یکسانی باشند با این علامت نشون داده می شن . ضمن اینکه انواع مختلف هاشور هم میتونه بیانگر انواع ارزشها در یک سایت باشه .


4- نماد آلودگی صوتی
این نماد به شکل یک خط زیگزاگ ترسیم میشه و می تونه حالتهای گرافیک زیبایی داشته باشه .



5- علامت مشخص کردن یک محدوده خاص برای توجه بیشتر
از اونجایی که علائم گرافیک سایت آنالیز زیاد هستند میشه که بعضی از اونها رو کمی تغییر داد . البته نه اونقدر که باعث از بین رفتن خود نماد بشه .

این هم یک نمونه از آنالیز سایت ، به راحتی و با دونستن علامتهای فوق می تونید سایت رو آنالیز کنید و موقعیتهای مناسب طراحی رو پیدا کنید .

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام
قسمت دوم آموزشهای انالیز سایت رو ادامه میدم با دو عامل نور و باد مزاحم.

در ایتدا به علامت مشخص کننده جهت باد مزاحم توجه کنید .


وضعیت بادهای منطقه ایی و مزاحم در اکثر نقاط ایران مشخص شده و با دونستن اونها و به کار بردنشون در طراحی ، میتونید علاوه بر داشتن بنایی مناسب با وضعیت اقلیمی و جلوگیری از اتلاف انرژس در ساختمان ، نمره خوبی هم در آزمون اسکیس بگیرید. معمولا برای کنترل باد مزاحم موانعی در نظر می گیرن مثلا سمت بازشو ها و نوع اونها رو تغییر می دن. یا اینکه از درخت به عنوان عامل بادشکن استفاده می کنن و یا اینکه برای مناطق وسیع از سیستمهای طبقه بندی و استفاده از توپوگرافی مصنوعی استفاده می کنن.
نور خورشید :

علت اینکه نور خورشید رو گذاشتم دوم گفتم به خاط این بود که عکس دوم اپلود شد همین !!!
اما مهمترین موضوعی که در یک سایت برای هر کاربری اهمیت فوق العاده زیادی داره ، مساله نوره. جهت تابش ، و زاویه تابش در تابستان و زمستان در مناطق مختلف ، استفاده از عناصری رو حکم می کنه که این عناصر در طراحی معماری قوی و سازگاری بنا با محیط اثرات بسیار زیادی داره .
بنا بر این با در نظر گرفتن جهت تابش خورشید و نوع زاویه تابش قوانین مربوط به طراحی نور رو مد نظر قرار می دیم. علامت گرافیکی نور و خورشید در سایت آنالیز به این شکله .


این تصویر هم نحوه استفاده از عناصر بالا رو در یک مقطع نشون میده. کما اینکه این علامتها در پلان و سایت پلان هم کاربرد دارن.





موضوعی که باید همینجا توضیح بدم اینه که معمولا در مقطع برای ارائه پیشنهادات به واسطه وجود عوامل اقلیمی می بایست نکاتی رو روی شیت یاد داشت کرد که این نکات در عین کوتاه بودن می بایست کامل و کافی هم باشن . قاعده نوشتن مطالب روی مقطع اینه که با فلشهای مستقیم مطالب زیر مقطع می بایست نوشته بشن . به همین ترتیب پیشنهادات طراحی هم می تونن در همین قسمت نوشته بشن.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام به دوستان خوبم
بحث استفاده از رنگ در هر شیتی ، چه سایت آنالیز و چه در شیتهای مدارک ، فقط و فقط باید یک حکم داشته باشه و اونهم تشخیص و بیشتر کردن وضوح و رسایی پیام طراحه . هیچ وقت یک شیت معمار نباید به صورت یک بوم نقاشی در بیاد . بارها تکرار کردم برای استفاده از رنگها عوامل مختلفی دخیلن و به هیچ وجه نمی شه با یک ایده شخصی و صرفا برای زیبایی یک شیت از رنگ استفاده کرد .
سایت آنالیز به خاطر اهمیت بسیار بالایی که داره و علامتهای اختصاری که معمولا شبیه به هم هستن و در اکثر نقاط دنیا هم به یک شیوه استفاده می شن ، نباید زیاد تحت الشعاع رنگها قرار بگیرن . اگر هم رنگی داخل شیتهای سایت آنالیز استفاده می شه می بایست با قانون مشخص و برای پر اهمیت تر شدن نقاطی به کار بره که از نظر طراح طرح ، از اهمیت بالایی برخوردان . در ادامه بحث ، با ذکر چند مثال مقصودم رو واضح تر بیان خواهم کرد .
 

vahid1900

عضو جدید
یکی از روش های بیان معماری با استفاده از گرافیک کشیدن نمودار یا دیاگرام طرح است که در واقع در مرحله اول تعیین دیاگرام ارتباطی بین فضا ها است که نحوه ارتباط بین فضا ها در طرح نشون می ده بیشتر برای طرح هایی که اول عملکرد در نظر می گیرن کاربرد داره مثل بیمارستان که این نمودار خیلی کمک می کنه در واقع اول باید درک عمیقی از این دیاگرام برای این طرح داشته باشید در طرح هایی که اول فرم کار می شه و بعد به عملکرد می پردازن مثل موزه و ... بعد از طراحی فرم به این دیاگرام می رسن می توان از روش های متفاوتی برای نمایش این نمونه دیاگرام استفاده کرد مثلا برای نمایش ارتباط قوی بین دو فضا از خط های خیلی ضخیم استفاده کرد و یا برعکس ان از نقطه چین .دیاگرام های دیگری مثل دیاگرام سایت دیاگرام اقلیمی دیاگرام دید صدا نور و .....کار براساس دیاگرام معمولا کار عملکردی به همراه داره.....
 

Pleiades.Arch

عضو جدید
کاربر ممتاز


بیان گرافیکی همون طور که از اسمش پیداست یعنی این که به جای این که هر چیزی رو یا کلمات توصیف کنی اونارو با تصویر توضیح بدی.
مثلا به جای اینکه بگی توی یه خونه آشپزخونه باید با ناهارخوری ارتباط داشته باشه اونو با یه دیاگرام ساده نشون میدی
 

Pleiades.Arch

عضو جدید
کاربر ممتاز


اینم یه اسکیس از لوکوربوزیه، تو این اسکیس میخواسته نشون بده تو طرحش یه اتاقی هست که یه منظره رو قاب گرفته و میتونی بشینی و ساعت ها اون منظره رو ببینی! به همین سادگی! یکی از همون فیگورای جالبش که مخصوص خودشه و یه جورایی امضای اسکیساشه اونجا رو مبل نشسته!
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام

به اميد خدا مبحث اموزشي سايت اناليز رو مجددا شروع مي كنم . اميدوارم كه با قرار دادن عكسها روي سرور خود سايت مشكل فقدان عكسها كه نقش اصلي رو در اين آموزشها داره بر طرف بشه .

سايت اناليز رو با توضيح علايم و نمونه ها شروع مي كنم و نمونه هايي رو هم خواهم گذاشت . از همه عزيزان تقاضا مي كنم در صورتي كه قصد گذاشتن نمونه يا توضيحي رو دارم حتما اون رو از طيق آپلود در سروز خود سايت انجام بدن تا با گذشت زمان عكسها از بين نره .

در نهايت سعي مي كنم آموزشها رو به صورت پي دي اف جمع اوري كنم و در چند پست قرار بدم .
موفق باشيد .
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
1- آلودگي صوتي

خطوط زيگزاگ . ترجيحا با رنگ قرمز به جهت تاثير گذاري و خشونت فرم القاي حالت مزاحمت آلودگي رو نشون ميده . اين علامت معمولا در نقاط پر سر و صدا گذاشته مي شه مثلا در حاشيه خيابونها ‏،‌ مناطق صنعتي و يا هر منطقه ايي در سايت كه داراي آلودگي صوتي باشه .


فايل ضميمه با نام آلودگي صوتي نشون دهند اين علامته . معمولا وقتي اين علامت در اناليز سايت گذاشته ميشه مي بايست پيشنهاداتي براي رفع اين مشكل از طرف طراح داده بشه . مثلا گذاشتن يك جداره سبز جهت جلوگيري از آلودگي صوتي . نمود عيني و عملي اين اناليز رو بيشتر اوقات در پاركها مي شه ديد . وقتي وارد يك پار ميشيد دقت كنيد جداره سبز نزديك به خيابون كه رفت و امد خودروها زياده معمولا متراكم تر كاشته شده . دوم اينكه تا حد معقولي سطح پارك نسبت به سطح خيابون پايين تر يا بالا تر رفته . كه اينا مي تونن پيشنهاداتي براي رفع آلودگي صوتي در حد مختصر باشن .

2- ترسيم فلش .

همونطور كه آزاده عزيز هم در يكي از پستهاشون توي اين تاپيك گفتن ، هر فلشي علامت خاص خودش رو داره و نشون دهنده موضوع خاصي هست و هر فلشي رو نمي شه براي هر عنواني به كار برد .
اولين فلشي كه اينجا توضيح ميدم ،‌مربوط به فلشهاي پيشنهاديه . يعني استنباط طراح از اين موضوع اينطور بوده . اين طور فلشها با نوك پيكان باز نشون داده مي شن . و نشون دهنده يه موضوع هستن . اين موضوع مي تونه انتقال قسمتي از تصوير به بيرون و نوشتن نوشته هايي جلو اون باشه . مي تونه خطوط ريتميك داشته باشه و مي تونه تفاوتهايي در نوع خط امتدادش داشته باشه و مفاهيم ديگه ايي رو برسونه . نحوه ترسيم اين فلش رو هم توي 4 حركت كشيدم و گذاشتم . تمرين خيلي خيلي ساده و بعد يه ضخامت كم مي تونه فلش زيبا و كاربري رو به وجود بياره .
 

پیوست ها

  • alodegi soti.jpg
    alodegi soti.jpg
    48.6 کیلوبایت · بازدیدها: 3
  • flesh .jpg
    flesh .jpg
    11.6 کیلوبایت · بازدیدها: 1

DDDIQ

مدیر ارشد
آموزش تحلیل سایت

آموزش تحلیل سایت

منبع کتاب آموزش طراحی معماری نوشته آرتور امید آذزی








در صورت مشاهده نشدن تصاویر اسکن شده فایل های ضمیمه را دانلود کنید
 

پیوست ها

  • tahlil site.zip
    1.7 مگایابت · بازدیدها: 5
  • tahlil site 2.zip
    1.9 مگایابت · بازدیدها: 1

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
تحلیل سایت site analysis، یکی از مهمترین مراحل طراحی است.

با توجه به اهمیت موضوع و نزدیک شدن زمان تحویل پرژه اول درس طرح ۱ ، لازم شد که هرچه سریعتر مطلبی در این رابطه تدوین کنیم. به دلیل فرصت اندک، مجال جستجو و استفاده از منابع بیشتر وجود نداشت. لکن در آینده و در زمان مناسب تر مطلب حاضر گسترش خواهد یافت. در این مطلب تلاش می گردد تا با معرفی آیتم های مورد مطالعه در تحلیل سایت، به ماهیت آن ها و قلمرو اطلاعاتی هریک به اختصار پرداخته شود.

به طور کلی تحلیل سایت شامل مجموعه اطلاعاتی است که به عنوان نخستین گام در طراحی مطرح می گردد و دارای سه مرحله و به شرح زیر می باشد:

* تحقیق
* تجزیه
* تحلیل

به طور کلی به هنگام آغاز کار تحلیل سایت می بایست ابتدا نکات مورد بررسی را تعیین و سپس اقدام به جمع آوری اطلاعات و داده ها مطابق با موارد مشخص شده، نمود. این موارد به ترتیب زیر می باشند:

دسترسی ها : در این مرحله ارتباط میان سایت و معابر اصلی و فرعی مورد مطالعه قرار می گیرد که می تواند از طریق عکس های هوایی و نقشه های موقعیت زمین انجام پذیرد. تعیین فاصله زمانی و فیزیکی زمین از نقاط اصلی موردی بسیار مهم است که از طریق رانندگی یا پیاده روی در اطراف سایت مقدور می گردد.

مجاورت ها: منظور از این بخش مطالعه همسایگی های سایت می باشد. عموما این مرحله با مشاهده مستقیم و پیمایش زمین همراه می گردد. مواردی که در این بخش مورد بررسی قرار می گیرند شامل الگوها و بافت های معماری، نورپردازی معابر، شرایط و وضعیت ابنیه موجود و کاربری های مجاور زمین می باشند. به طور کلی هدف از انجام این بخش دستیابی به داده هایی در زمینه میزان و نحوه تأثیر ابنیه مجاور بر سایت و ساکنین منطقه است.

پتانسیل ها: اطلاعات این بخش شامل مطالعه بر روی ویژگی های خاص سایت همچون: عناصر حساس، صدا، رایحه های خوشایند و ناخوشایند،آلودگی صوتی و هوایی، دیدهای مطلوب و نامطلوب و … می باشد که داده های این بخش نیز لزوما می بایست با پیمایش زمین و اطراف آن و با مصاحبه با اهالی منطقه جمع آوری گردد.

اقلیم: بررسی نکاتی همچون میزان بارندگی برف و باران، رطوبت و دمای محلی در زمان های مختلف ماهانه و سالانه، مسیر خورشید و زاویه عمودی آن در مواقع متعدد سال، بادهای مطلوب و نامطلوب در این دسته جای می گیرند.

امکان دارد که در یک سایت عناصر طبیعی و مصنوعی بسیاری وجود داشته باشند که باید در طراحی مورد توجه و بررسی قرار بگیرند . بعضی از این عناصر به صورت مستقیم و بعضی به صورت غیر مستقیم در طراحی پلان تاثیر می گذارند . مانند… نور ،باد ، دید و منظر ،آلودگی صوتی و…

در یک تحلیل سایت خوب باید تنها عناصر مصنوعی و طبیعی که در طراحی پلان موضوع مورد نظر تاثیر می گذارند ، تحلیل شوند و از شلوغ کردن سایت با دیاگرام های فرعی و زیادی پرهیز شود

تحلیل سایت توسط علائم متفاوتی قابل انجام است که میتوان این علائم را زبان مشترک بین معماران دانست. مهمتر از این علائم مشترک بینش و دانش معمار است که میتواند در به کار بردن این علائم درست عمل کرده ،ویژگی های سایت را معرفی کند . در زیر ابتدا این علائم معرفی شده اند و سپس چند نمونه سایت که تحلیل کامل شده اند.
در انتها پیشنهاد میکنم دوستان کتاب چگونه معمارانه طراحی کنیم جلد دوم که مولفش آقای احسان طایفه هست رو حتما تهیه کنید.
علائم
[URL=http://up.iranblog.com/viewer.php?file=nm3r12023hgouk4rakxv.jpg] [/URL][URL=http://up.iranblog.com/viewer.php?file=e7qilvbv023nyvbutgdk.jpg] [/URL]
[URL=http://up.iranblog.com/viewer.php?file=59hnjt70095x5vr71tn.jpg] [/URL]
نمونه سایت تحلیل شده
[URL=http://up.iranblog.com/viewer.php?file=1xxi0c6q25d32e97kxsz.jpg] [/URL]
[URL=http://up.iranblog.com/viewer.php?file=w6kocof7ejitp0ejcpmj.jpg] [/URL]
یک نمونه خارجی
[URL=http://up.iranblog.com/viewer.php?file=uhwcgxinaklnt5dtn9e.jpg] [/URL]
 
آخرین ویرایش:

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

Nabito Architects | Sensational Garden



Location: Frosinone, Italy
Architects:
Nabito Architects
Alessandra Faticanti Architetto
Roberto Ferlito Architetto
Luca Faticanti Architetto
Damiano Bauco ingegnere
Gianluca Sanità Agronomo
Project for an equipped Garden, Frosinone, Italy: 2007-2011
Assigned Typology: Public
Client: Frosinone’s Municipality
Assigned Task: Project design, site supervision, and security at design and execution
Project phase: BUILT
Collaborators: Davide Fois, LucioAltana,Joanna Rodriguez Noyola, Agita Putnina, Furio Sordini.
Contractor: EDILCM (Fr)












241.jpg113.jpg
 

baran9060

عضو جدید
site analysis

site analysis

داخل این فایل pdfآیتم هایی رو که باید برای تحلیل سایت مد نظر داشته باشیم آورده شده:)
 

پیوست ها

  • site analysis.pdf
    157 کیلوبایت · بازدیدها: 4

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مراحل طراحی یک سایت پلان معماری

مراحل طراحی یک سایت پلان معماری



یکی از عوامل مهم و موثر در شکل و طرح هر سایت درک درست و کامل از نیازها و امیال دقیق افرادی است که طرح برای انها تهیه می شود . مسلما طبیعت طرح با توجه به عواملی چون بخش خصوصی یا دولتی بودن توسعه ، سطوح در امدی افراد ساکن و امکان توسعه ( بر حسب استقرار در ناحیه مرکزی ، یا حاشیه شهر و یا روستایی بودن آن ) تغییر می یابد . گرچه هر سایت با توجه به خصوصیات ویژه خود نیاز به برخوردی خاص دارد ، اما می توان عناصر و اصولی کلی – به نحوی که برای تمامی موارد مشترک باشد – جستجو نمود و به بررسی اهم آنها پرداخت .


در چهار چوب فرایند مرحله ای طراحی سایت ، می توان مراحل طراحی یک سایت مسکونی را به تفصیل به صورت زیر مجددا تنظیم نمود :
- تنظیم اهداف و سیاستهای طراحی کالبدی
- تعیین فضاها – کاربردهای مورد نیاز در سایت
- تعیین ابعاد فضایی
- تصمیم گیری در مورد نسبت بین واحدهای مسکونی با ابعاد گوناگون
- تعیین استانداردهای تراکم مسکونی
- گونه بندی طراحی کل یک محله مسکونی
- گونه بندی طراحی یک واحد همسایگی
- گونه بندی طراحی یک بلوک شهری
- گونه بندی طرح یک بن بست
- گونه بندی نحوه اتصال ساختمانها
- ترکیب گونه بندی معابر و گونه های بلوک شهری

۰ تنظیم اهداف و سیاستهای طراحی :
پایه هر قضاوتی در مورد یک طرح کالبدی ، نحوه تطابق آن طرح است با حیات ساکنین آن و در مورد یک سایت – محله مسکونی – تطابق مورد نظر مفهوم « قابل سکونت » می یابد : یعنی قابل سکونت از تمامی جهات برای تمامی گروههای سنی ، نژادی و فرهنگی ساکن ، قابلیت سکونت در ارتباط با « استانداردهای طراحی » که – می تواند هم کمی و هم کیفی باشد – قرار می گیرند . یک « استاندارد کمی » یعنی بعنوان مثال مقدار فضایی که بر حسب هر واحد مسکونی یا بر حسب هر خانوار مورد نیاز است . یک « استاندارد کیفی » یعنی به عنوان مثال حفظ یا ایجاد شرایط محیطی ، بصری یا زیستی مناسب چون حفظ درختان یا ایجاد فضای سبز و یا حفظ یا ایجاد منظر و دید مناسب .
۰ تعیین فضاها کاربردهای مورد نیاز در سایت
در هر طراحی کالبدی ، در هر سطحی چون واحد همسایگی ، محله ، شهر – می بایست فضاهای مورد نیاز و ابعاد فضایی آنها مورد توجه قرار گیرند . یک سایت مسکونی معمولا متشکل است از فضای باز و بسته مسکونی ، شبکه معابر درونی ، مرکز یا مراکز تجاری و خدماتی در سطح سایت و فضای باز عمومی . مسلما بر حسب نیاز ، فضاهایی از این مجموعه کاسته ( چون مراکز تجاری – خدماتی و فضای باز عمومی ) و یا افزوده خواهند شد ( چون فضای توقف وسایل نقلیه ، ایستگاه وسایل نقلیه عمومی و غیره ) . ابعاد فضایی هر مقوله با توجه به عواملی چون اندازه جمعیت ساختمانی سنی و جنسی جمعیت و مقررات و استانداردهای فضایی پیشنهادی تعیین می گردند .
۰ تعیین استاندارد تراکم مسکونی تراکم تجاری / اداری:
- شاخص تراکم مسکونی :
تراکم معیاری کمی است که امکان مقایسه ، داوری و کنترل هرگونه توسعه ای را فراهم می آورد اما قادر به تعیین نوع استفاده از فضا نمی باشد و یکی از ارکان اصلی برنامه ریزی و طراحی شهری در تعیین رابطه عملکردی ما بین زمین و مصارف گوناگونی که برای تملک زمین با یکدیگر در رقابت اند .
- انواع تراکم:
- تراکم جمعیتی کل : این شکل تراکم با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:
نفر تعداد کل جمعیت ساکن =تراکم جمعیتی کل
هکتار مساحت کل ( هکتار )
- تراکم مسکونی ناخالص : این شکل تراکم معمولا برای یک محله یا ناحیه شهری مورد استفاده قرار می گیرد و از رابطه زیرقابل محاسبه است :
واحد تعداد واحد مسکونی در محله یا ناحیه شهری = تراکم مسکونی ناخالص هکتار مساحت ناخالص محله یا ناحیه شهری ( هکتار )
- تراکم مسکونی خالص : این شکل تراکم معولا در سطح بخشی از یک شهر ، یک سایت ، یک محله ، یک مجموعه خاص مسکونی ، یک یا تعدادی بلوک مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد و از رابطه زیر قابل محاسبه است :
واحد تعداد واحد مسکونی موجود در ناحیه مورد نظر = تراکم مسکونی خالص هکتار مساحت خالص ناحیه مورد نظر ( هکتار )


۰ اصول کلی طراحی واحدهای همسایگی :
- عناصر اصلی طراحی واحدهای همسایگی
طرح شبکه شطرنجی
طرح سلسله مراتبی
- گونه بندی طرح یک بلوک شهری
طرح صلیبی
طرح انگشتی
طرح خوشه ای ساده
طرح خوشه ای مخلوط
- گونه بندی طرح بن بست
کوچه های بن بست
- گونه بندی نحوه اتصال ساختمانها
گونه بندی نحوه اتصال ساختمانهایی با طبقات کم و متوسط
الگوی مجزا ( منفصل )
الگوی نیمه مجزا ( نیمه منفصل )
الگوی متصل

- تنوع طرح گونه متصل
طرح زنجیره ای
طرح پاسیو ( مدل مدیترانه ای )
۰ترکیب گونه بندی معابر و گونه بندی طرح بلوک شهری
ترکیب شطرنجی با گونه انگشتی و خوشه ای
ترکیب طرح بن بست با ساختمانهای ردیفی
ترکیب طرح حیاط با گونه خوشه ای
۰جهت و فاصله بین ساختمانها
در رابطه با نور آفتاب و نور روز هدف به حداکثر رسانیدن مقدار نور نفوذی در واحد مسکونی می باشد . به عنوان یک قانون کلی ، طرحی که کوششی در جهت به یک خط درآوردن جلو خان ساختمانهای مسکونی در یک جهت تقریبی شمال به جنوب نماید ، مناسب تر از طرحی است که در جهت شرق به غرب قرار دارد : بدین صورت هم جلو و هم عقب ساختمانها نورمی گیرند ، یکی در صبح و دیگری در ظهر و بعد از ظهر . جهت گیری ساختمان ها برحسب نور در مکان ساختمانهای بلند مرتبه و توسعه های بالا تراکم بالا اهمیت پیدا می کند ، زیرا در این موارد بلوک های ردیفی که معمولا فقط دارای یک کریدور مرکزی بوده و هر واحد می تواند فقط یک جبهه رو به نور داشته باشد . بطور کلی ، نور روز و نور آفتاب که یک واحد دریافت می کند تحت تاثیر فضا و فاصله بین ساختمانها قرار دارد : دریافت نور کامل زمانی امکان پذیر است که یک خط دید با زاویه 25 درجه از افق وجود داشته باشد . فضای مورد نیاز بین ساختمانها به نحوی که نور روز کافی تامین گردد .
۰ فاصله محرمیت
رعایت فاصله محرمیت یکی از اصول مهم طراحی شهری می باشد . در حدود 5 / 21 متر حداقل فاصله قابل قبول برای محرمیت پنجره به پنجره است . این فاصله در مورد معابر یا فضای باز خصوصی که عابرین در سمت ساختمان مورد نظر دارای دیدی تار از پنجره های طبقات بالاتر بوده و عابرینی که معبر پیاده سمت مقابل ساختمان مورد نظر که با وجود دارا بودن دید مستقیم تر ، در حدود 14 – 13 فاصله دارند نیز قابل قبول است .
فاصله محرمیت : حداقل قابل قبول فاصله محرمیت از پنجره تا پنجره برابر21 متر است .
در صورتی که مابین ساختمانهای مسکونی هیچ فضای عبور عمومی وجود نداشته باشد ، مناسب ترین فاصله بین دو ساختمان حداقل 0 / 21 متر می باشد .
فاصله 0/ 21 متر ، که فاصله مناسب بین ساختمانها تلقی می شود ، فاصله ای است که شکل بدن انسان محو و اعمال انسانی غیر قابل تشخیص می شوند و بنابراین فاصله است که در آنمحرمیت فردی حفظ می شود .
فاصله محرمیت : فردی که در منتهی الیه فضای باز خصوصی هر قطعه قرار داشته باشد ، می بایست حداقل در فاصله 11 – 5 / 10 متری ساختمان مقابل قرار گیرد .
در صورت امکان فاصله ای برابر 18 متر از پنجره هر ساختمان تا دیوار حد فاصل قطعات می بایست در نظر گرفته شود .
فاصله محرمیت : فردی که در منتهی الیه فضای باز خصوصی هر قطعه قرار داشته باشد می تواند در فاصله مطلوب 18 متری از ساختمان مقابل قرار گیرد .
در صورتی که طول قطعات کم باشد ، ابتکارات طراحی می توانند تا حدی جایگزین کمبود فاصله گردند ، به نحوی که پنجره های طبقات فوقانی واحدها بالاتر از خط چشم در وضعیت ایستاده بوده و حصار حد فاصل قطعات درای ارتفاعی بیش از حد متوسط انسان باشد .
فاصله محرمیت : جایگزینی ابتکارات طراحی
۰ دستورالعملهای کلی طراحی معابر در محلات مسکونی
یک سایت مسکونی می بایست عاری از هرگونه ترافیک عبوری باشد .
معبر اصلی با زیرگذر پیاده
معبر پخش کننده
معبر دسترسی
معبر پیاده و فضای باز
مدرسه
تجاری
تجزیه و تفکیک ترافیک
طرح معابر می بایست به نحوی باشد که انتخاب راهی میان بر از میان محله مسکونی را تشویق ننماید .
از طراحی معابر طولانی و مستقیم که امکان استفاده به عنوان زمین مسابقه را بدهد ، می بایست پرهیز نمود .
در یک محله مسکونی می بایست تا حد امکان تقاطع ها حذف گردند . بخصوص هنگامیکه دو معبر از یک رتبه همدیگر را قطع نمایند . به طور کلی تقاطعهای T شکل ترجیح دارند .
ما بین تقاطع ها می بایست فاصله لازم در نظر گرفته شود . یک فاصله مناسب بین تقاطعهای همجوار در حدود 45 متر پیشنهاد می شود .
۰ راههای گوناگون حل مشکل تقاطع معابر سواره هم عرض
در صورت اجتناب ناپذیر بودن وجود تقاطع های هم عرض ، می بایست با توسل به ابتکارات طراحی از خطرات احتمالی ترافیک کاست . راه حلهای ممکن عبارتند از :
الف – ایجاد بن بست
ب – کاهش عرض مفید یک معبر سواره و اختصاص فضای اضافی به توقف گاه و فضای سبز
ج- کاهش عرض تقاطع و اختصاص فضای اضافی به فضای سبز
د – ایجاد میدان گاه در تقاطع
ه – ایجاد تفاوت بین عرض معابر بر حسب نیازهای حرکتی و شدت حرکت
و – تفکیک جهات حرکت
۰اصول کلی طراحی توقفگاه خودرو در محلات مسکونی
افازیش مالکیت خودروی شخصی دارای این تاثیر بر اهداف طراحی شهری بوده که تا حد امکان از تعداد خودروهای متوقفی که درسطح یک محله مسکونی پراکنده می گردند بکاهد ، گرچه ساکنین ، توقف در حاشیه معابر را در طول روز ترجیح می دهند و برای خودروهای خدماتی اینگونه توقف ها بناچار و اجباری است .
مضار توقف خودور در حاشیه معابر سواره
الف – ایجاد خطر برای کودکان
ب – ممانعت از جمع آوری زباله و نظافت خیابانها و سایر فعالیتهای خدماتی در سطح محله
ج – ایجاد آلودگی هوا در محله مسکونی
د – کاهش ظرفیت معبر سواره
ه – تحدید جریان ترافیک در ساعات اوج به میزان بیش از 50 درصد
۰ نیاز به فضای توقف در محلات مسکونی
با وجود مضار توقف خودرو در حاشیه معابر ، در صورتیکه پیش بینی توقف زیادی در حاشیه معابر می شود ، می بایست مسیر جداگانه ای برای توقف در نظر گرفته شده و تعبیه شود : فضایی به عرض 5 / 2 متر و مصالحی سبکتر از مصالح معبر اصلی و با طولی در حدود 6 متر که صرفا برای منظور مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد .
تخصیص فضای توقف در یک محله مسکونی بر حسب نرخ مالکیت خودرو متفاوت است و تغییر می نماید . در محلاتی که ساکنین از گروه درآمدی بالاتری بوده و درنتیجه دارای نرخ مالکیت خودروی بالاتری باشند ، دو فضای توقف برای هر واحد مسکونی باضافه یک محل توقف در حاشیه معبر سواره برای ملاقات کنندگان به عنوان حداکثر نیاز به فضا در نظر گرفته می شود .
۰ راه های گوناگون برخورد با مشکل توقف خودرو در یک محله مسکونی
به منظور برخورد با مشکل توقف خودرو دریک محله مسکونی و در صورت غیر قابل اجتناب بودن آن برای کاهش خطرات ترافیکی ، راههای زیر پیشنهاد می شود :
الف – ایجاد میدانچه های خاص حرکت پیاده
ب – ایجاد مسیرهای خاص حرکت پیاده
ج – ایجاد میدانچه های خاص توقف خودرو
د – ترکیب میدانچه خاص توقف خودرو و میدانچه خاص حرکت پیاده
۰ دستورالعملهای طراحی فضاهای توقف در یک محله مسکونی
در محلات مسکونی پر تراکم با ساختمانهای تک واحدی امکان ایجاد توقف گاههای عمومی موجود می باشد . این گونه فضاها می بایست دارای شرایط زیر باشند :
الف – به خوبی زه کشی شده باشند .
ب – محفوظ باشند .
ج – دارای مکان مناسبی منشعب از معبر پخش کننده قرار داشته باشند .
د – دارای زوایای مناسب دید در تمامی جهات لازمه باشند .
۰ مکان یابی مراکز تجاری رفاهی
خدمات تجاری به اضافه سایر خدمات مورد نیاز در سطح یک محله مسکونی معمولا مراکز محلات را تشکیل می دهند ، هر چند که به هر حال فعالیت غالب این گونه مراکز تجاری می باشد .
مناسب ترین مکان استقرار مرکز یک محله مسکونی در رابطه با توان بالقوه تجاری که خود تا حد زیادی به حوزه نفوذ مراکز موجود بستگی دارد ، تعیین می شود . بنابراین در هنگام مکان یابی یک مرکز محله می بایست به نکات زیر توجه نمود :
الف – اندازه جمعیت محله
ب – خصوصیات سنی جمعیت محله
ج - ظرفیت خدمات موجود در محله
د – موجودی تسهیلات حمل و نقل عمومی






منبع:twoooo.rozblog
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
تحلیل سایت ( بایدها ونبایدها ) – site analysis

تحلیل سایت ( بایدها ونبایدها ) – site analysis

به طور کلی تحلیل سایت شامل مجموعه اطلاعاتی است که به عنوان نخستین گام در طراحی مطرح می گردد و دارای سه مرحله و به شرح زیر می باشد:

* تحقیق
* تجزیه
* تحلیل


برای خواندن این مقاله به صورت کامل و همچنین دیدن چند نمونه فایل تحلیل سایت به ادامه مطلب مراجعه کنید.

به طور کلی به هنگام آغاز کار تحلیل سایت می بایست ابتدا نکات مورد بررسی را تعیین و سپس اقدام به جمع آوری اطلاعات و داده ها مطابق با موارد مشخص شده، نمود. این موارد به ترتیب زیر می باشند:

دسترسی ها : در این مرحله ارتباط میان سایت و معابر اصلی و فرعی مورد مطالعه قرار می گیرد که می تواند از طریق عکس های هوایی و نقشه های موقعیت زمین انجام پذیرد. تعیین فاصله زمانی و فیزیکی زمین از نقاط اصلی موردی بسیار مهم است که از طریق رانندگی یا پیاده روی در اطراف سایت مقدور می گردد.

مجاورت ها: منظور از این بخش مطالعه همسایگی های سایت می باشد. عموما این مرحله با مشاهده مستقیم و پیمایش زمین همراه می گردد. مواردی که در این بخش مورد بررسی قرار می گیرند شامل الگوها و بافت های معماری، نورپردازی معابر، شرایط و وضعیت ابنیه موجود و کاربری های مجاور زمین می باشند. به طور کلی هدف از انجام این بخش دستیابی به داده هایی در زمینه میزان و نحوه تأثیر ابنیه مجاور بر سایت و ساکنین منطقه است.

پتانسیل ها: اطلاعات این بخش شامل مطالعه بر روی ویژگی های خاص سایت همچون: عناصر حساس، صدا، رایحه های خوشایند و ناخوشایند،آلودگی صوتی و هوایی، دیدهای مطلوب و نامطلوب و … می باشد که داده های این بخش نیز لزوما می بایست با پیمایش زمین و اطراف آن و با مصاحبه با اهالی منطقه جمع آوری گردد.

اقلیم: بررسی نکاتی همچون میزان بارندگی برف و باران، رطوبت و دمای محلی در زمان های مختلف ماهانه و سالانه، مسیر خورشید و زاویه عمودی آن در مواقع متعدد سال، بادهای مطلوب و نامطلوب در این دسته جای می گیرند.
امکان دارد که در یک سایت عناصر طبیعی و مصنوعی بسیاری وجود داشته باشند که باید در طراحی مورد توجه و بررسی قرار بگیرند . بعضی از این عناصر به صورت مستقیم و بعضی به صورت غیر مستقیم در طراحی پلان تاثیر می گذارند . مانند… نور ،باد ، دید و منظر ،آلودگی صوتی و…

در یک تحلیل سایت خوب باید تنها عناصر مصنوعی و طبیعی که در طراحی پلان موضوع مورد نظر تاثیر می گذارند ، تحلیل شوند و از شلوغ کردن سایت با دیاگرام های فرعی و زیادی پرهیز شود
تحلیل سایت توسط علائم متفاوتی قابل انجام است که میتوان این علائم را زبان مشترک بین معماران دانست. مهمتر از این علائم مشترک بینش و دانش معمار است که میتواند در به کار بردن این علائم درست عمل کرده ،ویژگی های سایت را معرفی کند .


بنابراين جهت انتخاب و تحليل سايت دوست عزيزمون بيغم كه كاربري دانشكده معماري داره بررسي اين موارد لازمه:
1. دسترسي (دسترسي آسان، فاصله مناسب از نقاط شهري، ترافيك و …)

2- مجاورت (نزديكي به مراكز علمي و فرهنگي و رعايت فاصله مناسب از كاربري هاي مسكوني)
3- ديد و منظر (ديد از سايت به بيرون و ديد از بيرون به سايت)
4- اقليم (باد مناسب، باد غالب، نور مناسب و…)



منبع: فارسی کد
 
بالا