[ضوابط ونمونه های طراحی] خانه و ویلا

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
خانه ی معاصر
انسان تا ظهور «دوره مدرن» که پيشرفت هاي شگرف علم پزشکي و بهداشت رخ نداده بود، مشکلي از نظر جان پناه نداشت زيرا طبيعت با کشتار انسان ها از راه بيماري هاي فراگير، و حوادث طبيعي (سيل، زلزله، طوفان، آتشفشان، خشکسالي و ..) جمعيت انساني را با توانايي هاي بالفعل خود مطابقت و سازگار مي کرد. اما پيشرفت هاي علم و تکنولوزي مدرن موجب افزايش جمعيت انساني گرديد و روش هاي سنتي ديگر کفايت نياز انسان به مسکن و خانه را تامين نمي کرد. گسترش شهرها و شهرنشيني که در نتيجه انقلاب صنعتي و تحولات بعد از آن رخداده بود، هر روز سرعت بيشتري پيدا کرد و فرايند شهرنشيني مدرن، الگوي اجتماعي متفاوتي از نظر مسکن و خانه سازي پيش روي «انسان مدرن» و «انسان معاصر» نهاد. اما تحولات مدرنيته و تاثيرات آن بر الگوي سکونت آدمي تنها محدود به بعد کمي افزايش جمعيت و در نتيجه افزايش خانه ها و سکونتگاه ها آدمي نبود، بلکه مهمتر از آن مدرنيته و فرايندهايش کيفيت خانه و مسکن انسان مدرن و معاصر را شديدا متاثر ساخت.
اکنون در بسياري مواقع آن تناسب تاريخي و سنتي بين فرهنگ و خانه از ميان رفته است. همچنانکه به نحو آشکار مي بينيم خانواده هاي مسلمان ايراني بي توجه به باورهاي شرعي، آشپزخانه باز را مي پذيرند و ديگر اندروني و بيروني در خانه ها نيست، و بسختي مي توان با تحليل نشانه شناسانه جهت گيري مذهبي افراد را از روي خانه هاي شان شناخت. همچنين با رشد فردگرايي، در ايران و جوامع جمع گرا ديگر نيز مفهوم حريم خصوصي تغيير کرده است . نمادها و نشانه هاي درون خانه نيز ديگر کمتر بيانگر روح فرهنگ سنتي است. اين امور به معناي قطع ارتباط بين فرهنگ و مسکن نيست بلکه اين نسبت از نوع و گونه اي ديگري است همان طور که فرهنگ معاصر خود از جنس و گونه اي ديگر است.



عقلاني شدن خانه
«معماريِ مدرن» که ابتدا در دهه هاي نخست قرن بيست ظاهر شد، و بعد توسعه يافت الگوي تازه اي از خانه متناسب با کارکردهاي جديد آن بوجود آورد. اولين موج «معماري مدرن» چند ويژگي داشت:
1- كوچك بودن
2- ساده بودن
3- حداكثر استفاده از فضا
4- فاقد نشانه و رنگ
5- برمبناي تقسيم كار فضايي.
همان طور که «خانواده هسته اي» کوچک تر و محدودتر و ساده تراز «خانواده گسترده» بود، «خانه مدرن» هم کوچک تر، ساده تر و بدون رنگ و لعاب تر بود.
دمکراتيک شدن خانه
خانه مفهومي نابرابر در تلقي سنتي داشته است. مفهوم «خانه پدري» بيش از هر چيز بيانگر خصلت «پدرسالارنه» خانه در تلقي سنتي آن است. خانه مانند ديگر مقولات اجتماعي مذکر بوده است زيرا اساس خانه بر ايجاد آسايش و رفاه مرد و تحت مديريت و اقتدار پدر استوار بود. خانه در مالکيت پدر بود و زن و فرزندان نيز مانند خانه بخشي از دارايي هاي او بشمار مي رفت.
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
"برنارد شومی" در کتاب "پرسش هایی از فضا" بیان می دارد انسان معاصر ممکن است حتی در آشپزخانه خانه اش هم بخوابد و این بدان معنی است که آشپزخانه می تواند به لحاظ عملکردی با اتاق خواب رقابت
کند. وی عقیده دارد تغییرات در عرف جامعه و "انتظارات فرهنگی" هر قدر هم که عمیق و شدید باشند، با توجه به نیازهای زمانی و مکانی به سرعت توسط انسان ها پذیرفته می شوند.
به نظر می رسد در قرن بیست و یکم شکل "خانه" ها بسیار متفاوت و گسترده تر از آن دسته از اشکالی خواهند بود که امروزه شناخته می شوند. آشپزخانه ای در رستورانی شلوغ در مرکز شهر در ساعات مختلف روز کیفیات و "عملکرد" های متنوعی برای کارگران رستوران خواهد داشت. در عین حال که آشپزخانه رستوران محلی برای کار و کسب درآمد کارگران است، شب هنگام، مکانی برای استراحت و گفتگوهای دوستانه آنان خواهد بود. بنابراین رستوران برای کارگران در شب به معنای محلی برای سکنی گزیدن یا همان «خانه» خواهد بود.
در هر صورت معماری و شهرسازی در هر دوره تاریخی به دنبال یافتن راهی برای پاسخ گویی به نیاز های بشری بوده است. در هر دوره تلاش هایی برای بهبود کیفیت زندگی انسان ها صورت گرفته و ایدئولوژی های زیادی نیز بیان گشته است. قرن حاضر نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. مسلما معماران و طراحان محیط شهری در این قرن نیز تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا مسائل و معضلات زمان حاضر را برطرف و یا لااقل تعدیل نمایند. در این میان نکته مهم تلاش برای چند عملکردی کردن فضاهای معماری و فضاهای شهری و نیز تعریف شکل های جدیدی از محیط شهری متناسب با نیازهای قرن بیست و یکم است که طراحان را به تلاش برای خلق فضاهای چند عملکردی تشویق می کند.
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
مراحل اصلی طراحی یک سایت مسکونی

مراحل اصلی طراحی یک سایت مسکونی

مراحل اصلی طراحی یک سایت مسکونی



site-plan-models-1.jpg



یکی از عوامل مهم و موثر در شکل و طرح هر سایت درک درست و کامل از نیازها و امیال دقیق افرادی است که طرح برای انها تهیه می شود . مسلما طبیعت طرح با توجه به عواملی چون بخش خصوصی یا دولتی بودن توسعه ، سطوح در امدی افراد ساکن و امکان توسعه ( بر حسب استقرار در ناحیه مرکزی ، یا حاشیه شهر و یا روستایی بودن آن ) تغییر می یابد . گرچه هر سایت با توجه به خصوصیات ویژه خود نیاز به برخوردی خاص دارد ، اما می توان عناصر و اصولی کلی – به نحوی که برای تمامی موارد مشترک باشد – جستجو نمود و به بررسی اهم آنها پرداخت .

در چهار چوب فرایند مرحله ای طراحی سایت ، می توان مراحل طراحی یک سایت مسکونی را به تفصیل به صورت زیر مجددا تنظیم نمود :
- تنظیم اهداف و سیاستهای طراحی کالبدی
- تعیین فضاها – کاربردهای مورد نیاز در سایت
- تعیین ابعاد فضایی
- تصمیم گیری در مورد نسبت بین واحدهای مسکونی با ابعاد گوناگون
- تعیین استانداردهای تراکم مسکونی
- گونه بندی طراحی کل یک محله مسکونی
- گونه بندی طراحی یک واحد همسایگی
- گونه بندی طراحی یک بلوک شهری
- گونه بندی طرح یک بن بست
- گونه بندی نحوه اتصال ساختمانها
- ترکیب گونه بندی معابر و گونه های بلوک شهری

۰ تنظیم اهداف و سیاستهای طراحی :
پایه هر قضاوتی در مورد یک طرح کالبدی ، نحوه تطابق آن طرح است با حیات ساکنین آن و در مورد یک سایت – محله مسکونی – تطابق مورد نظر مفهوم « قابل سکونت » می یابد : یعنی قابل سکونت از تمامی جهات برای تمامی گروههای سنی ، نژادی و فرهنگی ساکن ، قابلیت سکونت در ارتباط با « استانداردهای طراحی » که – می تواند هم کمی و هم کیفی باشد – قرار می گیرند . یک « استاندارد کمی » یعنی بعنوان مثال مقدار فضایی که بر حسب هر واحد مسکونی یا بر حسب هر خانوار مورد نیاز است . یک « استاندارد کیفی » یعنی به عنوان مثال حفظ یا ایجاد شرایط محیطی ، بصری یا زیستی مناسب چون حفظ درختان یا ایجاد فضای سبز و یا حفظ یا ایجاد منظر و دید مناسب .
۰ تعیین فضاها کاربردهای مورد نیاز در سایت
در هر طراحی کالبدی ، در هر سطحی چون واحد همسایگی ، محله ، شهر – می بایست فضاهای مورد نیاز و ابعاد فضایی آنها مورد توجه قرار گیرند . یک سایت مسکونی معمولا متشکل است از فضای باز و بسته مسکونی ، شبکه معابر درونی ، مرکز یا مراکز تجاری و خدماتی در سطح سایت و فضای باز عمومی . مسلما بر حسب نیاز ، فضاهایی از این مجموعه کاسته ( چون مراکز تجاری – خدماتی و فضای باز عمومی ) و یا افزوده خواهند شد ( چون فضای توقف وسایل نقلیه ، ایستگاه وسایل نقلیه عمومی و غیره ) . ابعاد فضایی هر مقوله با توجه به عواملی چون اندازه جمعیت ساختمانی سنی و جنسی جمعیت و مقررات و استانداردهای فضایی پیشنهادی تعیین می گردند .
۰ تعیین استاندارد تراکم مسکونی تراکم تجاری / اداری:
- شاخص تراکم مسکونی :
تراکم معیاری کمی است که امکان مقایسه ، داوری و کنترل هرگونه توسعه ای را فراهم می آورد اما قادر به تعیین نوع استفاده از فضا نمی باشد و یکی از ارکان اصلی برنامه ریزی و طراحی شهری در تعیین رابطه عملکردی ما بین زمین و مصارف گوناگونی که برای تملک زمین با یکدیگر در رقابت اند .
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه مطلب(مراحل اصلی طراحی یک سایت مسکونی)

ادامه مطلب(مراحل اصلی طراحی یک سایت مسکونی)

- انواع تراکم:
- تراکم جمعیتی کل : این شکل تراکم با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:
نفر تعداد کل جمعیت ساکن =تراکم جمعیتی کل
هکتار مساحت کل ( هکتار )
- تراکم مسکونی ناخالص : این شکل تراکم معمولا برای یک محله یا ناحیه شهری مورد استفاده قرار می گیرد و از رابطه زیرقابل محاسبه است :
واحد تعداد واحد مسکونی در محله یا ناحیه شهری = تراکم مسکونی ناخالص هکتار مساحت ناخالص محله یا ناحیه شهری ( هکتار )
- تراکم مسکونی خالص : این شکل تراکم معولا در سطح بخشی از یک شهر ، یک سایت ، یک محله ، یک مجموعه خاص مسکونی ، یک یا تعدادی بلوک مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد و از رابطه زیر قابل محاسبه است :
واحد تعداد واحد مسکونی موجود در ناحیه مورد نظر = تراکم مسکونی خالص هکتار مساحت خالص ناحیه مورد نظر ( هکتار )


۰ اصول کلی طراحی واحدهای همسایگی :
- عناصر اصلی طراحی واحدهای همسایگی
طرح شبکه شطرنجی
طرح سلسله مراتبی
- گونه بندی طرح یک بلوک شهری
طرح صلیبی
طرح انگشتی
طرح خوشه ای ساده
طرح خوشه ای مخلوط
- گونه بندی طرح بن بست
کوچه های بن بست
- گونه بندی نحوه اتصال ساختمانها
گونه بندی نحوه اتصال ساختمانهایی با طبقات کم و متوسط
الگوی مجزا ( منفصل )
الگوی نیمه مجزا ( نیمه منفصل )
الگوی متصل

- تنوع طرح گونه متصل
طرح زنجیره ای
طرح پاسیو ( مدل مدیترانه ای )
۰ترکیب گونه بندی معابر و گونه بندی طرح بلوک شهری
ترکیب شطرنجی با گونه انگشتی و خوشه ای
ترکیب طرح بن بست با ساختمانهای ردیفی
ترکیب طرح حیاط با گونه خوشه ای
۰جهت و فاصله بین ساختمانها
در رابطه با نور آفتاب و نور روز هدف به حداکثر رسانیدن مقدار نور نفوذی در واحد مسکونی می باشد . به عنوان یک قانون کلی ، طرحی که کوششی در جهت به یک خط درآوردن جلو خان ساختمانهای مسکونی در یک جهت تقریبی شمال به جنوب نماید ، مناسب تر از طرحی است که در جهت شرق به غرب قرار دارد : بدین صورت هم جلو و هم عقب ساختمانها نورمی گیرند ، یکی در صبح و دیگری در ظهر و بعد از ظهر . جهت گیری ساختمان ها برحسب نور در مکان ساختمانهای بلند مرتبه و توسعه های بالا تراکم بالا اهمیت پیدا می کند ، زیرا در این موارد بلوک های ردیفی که معمولا فقط دارای یک کریدور مرکزی بوده و هر واحد می تواند فقط یک جبهه رو به نور داشته باشد . بطور کلی ، نور روز و نور آفتاب که یک واحد دریافت می کند تحت تاثیر فضا و فاصله بین ساختمانها قرار دارد : دریافت نور کامل زمانی امکان پذیر است که یک خط دید با زاویه 25 درجه از افق وجود داشته باشد . فضای مورد نیاز بین ساختمانها به نحوی که نور روز کافی تامین گردد .
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه مطلب(مراحل اصلی طراحی یک سایت مسکونی)

ادامه مطلب(مراحل اصلی طراحی یک سایت مسکونی)

فاصله محرمیت
رعایت فاصله محرمیت یکی از اصول مهم طراحی شهری می باشد . در حدود 5 / 21 متر حداقل فاصله قابل قبول برای محرمیت پنجره به پنجره است . این فاصله در مورد معابر یا فضای باز خصوصی که عابرین در سمت ساختمان مورد نظر دارای دیدی تار از پنجره های طبقات بالاتر بوده و عابرینی که معبر پیاده سمت مقابل ساختمان مورد نظر که با وجود دارا بودن دید مستقیم تر ، در حدود 14 – 13 فاصله دارند نیز قابل قبول است .
فاصله محرمیت : حداقل قابل قبول فاصله محرمیت از پنجره تا پنجره برابر21 متر است .
در صورتی که مابین ساختمانهای مسکونی هیچ فضای عبور عمومی وجود نداشته باشد ، مناسب ترین فاصله بین دو ساختمان حداقل 0 / 21 متر می باشد .
فاصله 0/ 21 متر ، که فاصله مناسب بین ساختمانها تلقی می شود ، فاصله ای است که شکل بدن انسان محو و اعمال انسانی غیر قابل تشخیص می شوند و بنابراین فاصله است که در آنمحرمیت فردی حفظ می شود .
فاصله محرمیت : فردی که در منتهی الیه فضای باز خصوصی هر قطعه قرار داشته باشد ، می بایست حداقل در فاصله 11 – 5 / 10 متری ساختمان مقابل قرار گیرد .
در صورت امکان فاصله ای برابر 18 متر از پنجره هر ساختمان تا دیوار حد فاصل قطعات می بایست در نظر گرفته شود .
فاصله محرمیت : فردی که در منتهی الیه فضای باز خصوصی هر قطعه قرار داشته باشد می تواند در فاصله مطلوب 18 متری از ساختمان مقابل قرار گیرد .
در صورتی که طول قطعات کم باشد ، ابتکارات طراحی می توانند تا حدی جایگزین کمبود فاصله گردند ، به نحوی که پنجره های طبقات فوقانی واحدها بالاتر از خط چشم در وضعیت ایستاده بوده و حصار حد فاصل قطعات درای ارتفاعی بیش از حد متوسط انسان باشد .
فاصله محرمیت : جایگزینی ابتکارات طراحی
۰ دستورالعملهای کلی طراحی معابر در محلات مسکونی
یک سایت مسکونی می بایست عاری از هرگونه ترافیک عبوری باشد .
معبر اصلی با زیرگذر پیاده
معبر پخش کننده
معبر دسترسی
معبر پیاده و فضای باز
مدرسه
تجاری
تجزیه و تفکیک ترافیک
طرح معابر می بایست به نحوی باشد که انتخاب راهی میان بر از میان محله مسکونی را تشویق ننماید .
از طراحی معابر طولانی و مستقیم که امکان استفاده به عنوان زمین مسابقه را بدهد ، می بایست پرهیز نمود .
در یک محله مسکونی می بایست تا حد امکان تقاطع ها حذف گردند . بخصوص هنگامیکه دو معبر از یک رتبه همدیگر را قطع نمایند . به طور کلی تقاطعهای T شکل ترجیح دارند .
ما بین تقاطع ها می بایست فاصله لازم در نظر گرفته شود . یک فاصله مناسب بین تقاطعهای همجوار در حدود 45 متر پیشنهاد می شود .
۰ راههای گوناگون حل مشکل تقاطع معابر سواره هم عرض
در صورت اجتناب ناپذیر بودن وجود تقاطع های هم عرض ، می بایست با توسل به ابتکارات طراحی از خطرات احتمالی ترافیک کاست . راه حلهای ممکن عبارتند از :
الف – ایجاد بن بست
ب – کاهش عرض مفید یک معبر سواره و اختصاص فضای اضافی به توقف گاه و فضای سبز
ج- کاهش عرض تقاطع و اختصاص فضای اضافی به فضای سبز
د – ایجاد میدان گاه در تقاطع
ه – ایجاد تفاوت بین عرض معابر بر حسب نیازهای حرکتی و شدت حرکت
و – تفکیک جهات حرکت
۰اصول کلی طراحی توقفگاه خودرو در محلات مسکونی
افازیش مالکیت خودروی شخصی دارای این تاثیر بر اهداف طراحی شهری بوده که تا حد امکان از تعداد خودروهای متوقفی که درسطح یک محله مسکونی پراکنده می گردند بکاهد ، گرچه ساکنین ، توقف در حاشیه معابر را در طول روز ترجیح می دهند و برای خودروهای خدماتی اینگونه توقف ها بناچار و اجباری است .
مضار توقف خودور در حاشیه معابر سواره
الف – ایجاد خطر برای کودکان
ب – ممانعت از جمع آوری زباله و نظافت خیابانها و سایر فعالیتهای خدماتی در سطح محله
ج – ایجاد آلودگی هوا در محله مسکونی
د – کاهش ظرفیت معبر سواره
ه – تحدید جریان ترافیک در ساعات اوج به میزان بیش از 50 درصد
۰ نیاز به فضای توقف در محلات مسکونی
با وجود مضار توقف خودرو در حاشیه معابر ، در صورتیکه پیش بینی توقف زیادی در حاشیه معابر می شود ، می بایست مسیر جداگانه ای برای توقف در نظر گرفته شده و تعبیه شود : فضایی به عرض 5 / 2 متر و مصالحی سبکتر از مصالح معبر اصلی و با طولی در حدود 6 متر که صرفا برای منظور مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد .
تخصیص فضای توقف در یک محله مسکونی بر حسب نرخ مالکیت خودرو متفاوت است و تغییر می نماید . در محلاتی که ساکنین از گروه درآمدی بالاتری بوده و درنتیجه دارای نرخ مالکیت خودروی بالاتری باشند ، دو فضای توقف برای هر واحد مسکونی باضافه یک محل توقف در حاشیه معبر سواره برای ملاقات کنندگان به عنوان حداکثر نیاز به فضا در نظر گرفته می شود .
۰ راه های گوناگون برخورد با مشکل توقف خودرو در یک محله مسکونی
به منظور برخورد با مشکل توقف خودرو دریک محله مسکونی و در صورت غیر قابل اجتناب بودن آن برای کاهش خطرات ترافیکی ، راههای زیر پیشنهاد می شود :
الف – ایجاد میدانچه های خاص حرکت پیاده
ب – ایجاد مسیرهای خاص حرکت پیاده
ج – ایجاد میدانچه های خاص توقف خودرو
د – ترکیب میدانچه خاص توقف خودرو و میدانچه خاص حرکت پیاده
۰ دستورالعملهای طراحی فضاهای توقف در یک محله مسکونی
در محلات مسکونی پر تراکم با ساختمانهای تک واحدی امکان ایجاد توقف گاههای عمومی موجود می باشد . این گونه فضاها می بایست دارای شرایط زیر باشند :
الف – به خوبی زه کشی شده باشند .
ب – محفوظ باشند .
ج – دارای مکان مناسبی منشعب از معبر پخش کننده قرار داشته باشند .
د – دارای زوایای مناسب دید در تمامی جهات لازمه باشند .
۰ مکان یابی مراکز تجاری رفاهی
خدمات تجاری به اضافه سایر خدمات مورد نیاز در سطح یک محله مسکونی معمولا مراکز محلات را تشکیل می دهند ، هر چند که به هر حال فعالیت غالب این گونه مراکز تجاری می باشد .
مناسب ترین مکان استقرار مرکز یک محله مسکونی در رابطه با توان بالقوه تجاری که خود تا حد زیادی به حوزه نفوذ مراکز موجود بستگی دارد ، تعیین می شود . بنابراین در هنگام مکان یابی یک مرکز محله می بایست به نکات زیر توجه نمود :
الف – اندازه جمعیت محله
ب – خصوصیات سنی جمعیت محله
ج - ظرفیت خدمات موجود در محله
د – موجودی تسهیلات حمل و نقل عمومی
 

marali_64

عضو جدید
در خصوص "ويلا" بيشتر بدانيد

در خصوص "ويلا" بيشتر بدانيد

ویلا در اصل به خانه اي ساخته شده در اطراف شهر گفته مي شود كه داراي معماري به سبك ايتاليايي است. ويلا ها عمدتا در زميني وسيع ساخته مي شوند و بناي آن بايد داراي جذابيت زيادي باشد و ترجيحا بناي ساختماني ويلا بايد با باغچه هاي سرسبز و چشم اندازهاي زيبا احاطه شده باشد.



تاریخچه

استفاده از اصطلاح ويلا به اوايل امپراطوري رم بر مي گردد. در آن دوره كارشناسان ويلا ها را دو نوع تقسيم كرده بودند: ويلاهاي روستايي و ويلاهاي شهري. ویلا هاي روستايي همان خانه هاي افراد كشاورز و ساكن روستا بود و ويلا هاي شهري به افراد ثروتمندي كه در شهر زندگي مي كردنند و آرزوي داشتن زندگي روستايي را داشتند تعلق داشت. افراد گروه دوم در بهترين و زيبا ترين حالت براي خود شرايط زندگي روستايي را تامين مي كردند.

ویژگی های معماری

تمام ويلاها داراي مشخصه هاي متمايز در معماري بنا هستند. قابل توجه ترین مشخصه آن ها اين است كه در يك محوطه وسيع و باز ساخته ميشوند. همچنین بسیاری از ویلاها داراي يك برجك مركزي در بناي خود هستند كه از تمام قسمت هاي بنا بلندتر است و به عنوان نقطه کانونی بناي ويلا از آن نام برده مي شود. ویلا در قطعه بزرگی از زمین ساخته مي شود و اطراف آن مملو از درختان، مناظر زيبا، و آبنماهايي است كه در محوطه سازي ويلا طراحي و ساخته مي شوند. ناگفته نماندكه محوطه سازي و دكوراسيون خارجي ويلا از اهميت زيادي بر خوردار است و فضايي كه بناي ويلا را احاطه مي كند بايد داراي زيبايي و جذابيت هاي بصري زيادي باشد. ويلا ها اغلب داراي بام هاي شيرواني با پوششي سفالين هستند و در نماي آن از آجر و موزائيك براي زيبا سازي استفاده مي كنند.



سبك ویلا

سبك ويلاي شما را عناصر و المنت هاي استفاده شده در آن تعيين مي كنند. بنابراين مهم است از ابتداي ساخت ويلا بدانيد چه سبكي را براي ويلاي خود مي پسنديد. زيرا در اين صورت مي توانيد مصالح مناسب و لازم را راحت تر تشخيص دهيد و براي خريد آن اقدام كنيد. براي مثال ويلايي با سبك كلاسيك داراي نمايي آجرين و درها و كفپوشي چوبي است.

آب و هوا


آب و هوا و منطقه جغرافيايي كه ويلا در آن ساخته مي شود نقش مهمي در نوع مصالح مناسب براي ويلا و معماري دارد. براي مثال سقف شيرواني و عايق بندي بام بسيار قوي براي ويلاهايي كه در مناطق باراني ساخته مي شوند از جمله موارد حياتي و بسيار لازم است. هم چنين ويلاهايي كه در مناطق بادخيز ساخته مي شوند حتما بايد داراي بادگيرهاي قوي باشند تا صدمه نبينند.


 

marali_64

عضو جدید
نمونه اي از سايت پلان يك ويلا

نمونه اي از سايت پلان يك ويلا

در اين قسمت نمونه اي از سايت پلان يك ويلا با كليه امكانات را مشاهده مي كنيد. هر سليقه اي كه داشته باشيد مي توانيد آنرا به زيباترين وجه دكوراسيون كنيد. در ذيل مشخصاتي جزئي تر بنا را توشيح مي دهيم:




مساحت بنا – 116.04 متر مربع


مشخصات پلان

1- ورودي .......... 7.39 متر مربع

2- سرويس بهداشتي (حمام – دستشويي) ........... 6.60 متر مربع

3- انباري .......... 3.81 متر مربع

4 الي 7- آشپزخانه، اتاق پذيرايي و اتاق نشيمن، و غذاخوري ........... 40.95 متر مربع

8- اتاق خواب اصلي ..........14.83 متر مربع

9- اتاق خواب دوم .......... 15 متر مربع

10- محوطه ..........27.46 متر مربع
 

atena.s

عضو جدید
چند نمونه پلان ویلایی همراه با پرسپکتیو ...

چند نمونه پلان ویلایی همراه با پرسپکتیو ...

چند نمونه پلان ویلا براتون گذاشتم ،امیدوارم مورد نیازتون باشه

Vila-Chobi-www_engineercivil_mihanblog%20(3).jpgVila-Chobi-www_engineercivil_mihanblog%20(4).jpg
 
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
سلام دوست عزیزم
در تکمیل توضیحاتی که خدمتتون در پاسخ پیغام خصوصیتون عرض کردم

ابتدا برای طراحی خانه و ضوابط و معیار های طراحی از این تاپیک میتوانید استفاده کنید و پیشنهاد میکنم مطالعه بفرمائید حتمن
[h=3]طراحي مسكن[/h]
در مورد دیاگرام هر دیاگرامی شما نمیتونین استفاده کنید !!!
اول باید ببینید که اطلاعات اولیه چی هست! ساکنان اون خانه چه افرادی با چه خصوصیات فرهنگی و رتبه اجتماعی و ... هستن و چه چیزهایی نیاز دارند

کلن برای طراحی در سطح اجرایی باید یه روند خاصی رو طی بفرمائید
به صورت خلاصه عرض میکنم

1 مصاحبه :
همون جمع آوری اطلاعات اولیه هست که چه چیزهایی در طرح پیشنهاد شده و نیاز هست

2 مشاهده
امکانات موجود در طرح چی هست که میتونین ازشون بهره ببرید مثل منظره مناسب و یا تجهیزات موجود
مشاهده نمونه های موردی مشابه

3 پارامتر معماری
مثل جمع آوری اطلاعات تاریخی منظقه و فرهنگی و...
محدودیت ها



4- سازماندهی داده های جمع آوری شده و تحلیل داده ها در جدول و برنامه اولیه طرح / برنامه فیزیکی
شناخت روابط طراحی پیدا کردن وابستگی و روابط
تحلیل داده هاتون

5 تفسیر و دیاگرام
تعیین کنید که چه مراحلی برای طراحی باید استفاده کنید
و دیاگرام داده ها رو بر اساس داده های قبلی رسم کنید

روش کار به این صورت هست که در یک جدول به نام ماتریس معیار
ابتدا در ستون اول لیست فضاهاتون رو مینویسین و شماره میگذارین
در ستون دوم فضای پیش بینی شده
و در ستون بعدی روابط و مجاورت ها ( جلوش مینویسن با کدام شماره ها ارتباط باید داشته باشه مثل اگر آشپزخانه هست شماره نهارخوری رو روبروش مینویسید
ستون بعدی مثلن نیاز به نور
ستون بعدی میزان دسترسی عمومی ( زیاد کم متوسط
ستون بعدی نیاز به تجهیزات خاص ( مثلن اگر پزشک هست در اتاق کار نیاز به تخت بیمار / کلن جلوش خلاصه جلوش تیک بزنید اگر تجهیزات خاص میخواد
ستون های بعدی ...
و در آخر ملاحظات خاص که مینویسید
البته در سطح طراحی حرفه ای بعضی طراحان یه جدول دیگری هم به گوشه این طرح اضافه میکنن ولی خب بعضی دیگر هم در ذهن خودشون اون قسمت رو تجسم میکنن که نیاز نیست

و پس از همه اینها دیاگرام مناسب طرح خودتون هر چیزی که باشه رو رسم میکنید

در یک تعریف ساده و خلاصه دیاگرام یه چیز بین اون تحلیل های که روی کاغذ و داده هاتون و یک برنامه گرافیکی و برنامه ریز کالبدی هست
به این صورت که (دیاگرام روابط) پس از اینکه جدول ماتریس معیار رو تهیه کردین و فضاهاتون رو در ذهن تجسم کردین با تمامی داده ها برای هر فضا یه دایره در نظر میگیرین به نسبت اون فضای پیش بینیتون مثل دایره یه سرویس بهداشتی به نسبت مسلما از دایره سالن کوچک تر هست
و اونها رو در روی شیت خودتون در محلی که تا حدودی نمایانگر موقعیت و وظایف اون فضا باشه قرار میدین مثلن فضای کتابخانه در غرب ترسیم کنید
و اگر با یه فضای دیگه نزدیک هستن در نزدیک یکدیگر ترسیم کنید و یا اینکه نیازمند روابط نزدیک هستن
و این فضا ها رو با خطوطی صاف که نشون دهنده روابط این فضاها میباشند به هم وصل میکنید
مثلن روابط و مجاورت نزدیک با خط پهن و پر رنگ
روابط نزدیک و دسترسی راحت با خطی دو خطه
روابط راحت با یک خط
رابطه کم با خط چین
و نیاز به روشنایی رو با یه جهت فلش کوچک رو به بیرون
( محیط آکوستیکی رو هم با خطوط موجدار در کنار محیط دایره

دیگه نشان دادن این ها دست خودتون هست و ذهنیت شخصی شما از خطوط ولی به صورت کلی اینگونه دیاگرام ترسیم میشه




6 در آخر خلاصه ای کلی از مراحل طراحی که در طول روند طراحی فراموش نشوند
 

Eagle Golden

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینم اطلاعات بیشتر
اطلاعات پروژه:
  • طراح:ماکان رخمانیان،کامران حیرتی
  • مکان:محمدشهر-کرج
  • مساحت پروژه:۵۰۰ متر مربع
  • سال ساخت:۲۰۱۰
  • عکسها:کاران حیرتی
ویلا کیانی در منطقه محمد شهر در نزدیکی شهر کرج واقع شده است.
طراحی ویلا کیانی توسط ماکان رحمانیان و کامران حیرتی انجام شده است.

فضاهای داخلی این ویلا ؛طوری طراحی شده است که چشم انداز خوبی به لنداسکیپ محوطه ویلا دارد.
محل پروژه ویلا کیانی باغی به وسعت ۴۰۰۰ متر مربع می باشد که توسط باغ محله های اطراف آن احاطه شده است.
مساحت ساختمان حدود ۵۰۰ متر مربع است ،که ۱۵۰ متر مربع آن به حفره های بیرونی و فضاهای نیمه پوشیده اختصاص دارد.
در این پروژه فضای باز بیرونی تعامل خوبی با فضای داخلی دارد و با هم در ارتباط خوبی هستند.
و در نتیجه با این نوع طراحی و ایجاد تعامل بین فضاها و ایجاد حفره ها برآمدگیهای حجمی و بازی با شیشه و نور حجمی دارای چشم انداز و تعریف شده و جذب کننده ایجاد کرده اند.
تصاویر پروژه:
1291834000-sections-elevations-1000x713.jpg1291833998-plans-1000x495.jpg
 

moh110h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام من از یه سایتی عکسای ویلا ساووی رو گرفته بودم اما سایتشو گیر نیاوردم...راستی توی greatbuildings.com حتی سه بعدی هاشو هم می تونی گیر بیاری...

اونایی که داشتم رو آپ کردم...

ویلا ساووی
http://www.mediafire.com/?anjl9b490wf6tcf

این دو تا هم نمونه عکسها که 31 تایی هست
 

پیوست ها

  • villa-savoye.jpg
    villa-savoye.jpg
    51.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • villa-savoye-3d-model.jpg
    villa-savoye-3d-model.jpg
    25.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

moh110h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام بچه ها... کمکککککک :cry:
میشه بگین عناصر معماری به نظرتون چیه؟؟؟
:w06:


Principles of Design

ContrastShowing differences in two different sections of the design or showing somehow that the design being created is very different from other designs because of its contrast.
EmphasisGiven to an area within the design because that area is meant to be seen or is more important to be noticed when compared to other places of the design.
BalanceKeeping your design like a pattern. Making your design symmetric is a good technique for good balance, but not necessarily the best for all types of designs.
UnityHelps the design to be seen as one design instead of randomness all around your design.
PatternSimply keeping your design in a certain format.
MovementThe suggestion or illusion of motion in a painting, sculpture, or design.
RhythmIt's just like pattern and shows that the design has a 'beat' or 'flow' going with it. A plain white box has almost no rhythm what so ever.
 

**mahsa**

کاربر بیش فعال
فضاهای خانه
· ورودی
فضایی است که ورود از بیرون بنا یا از فضاهای مشاع آپارتمان به داخل حریم خصوصی خانه از طریق آن صورت میگیرد.البته امروز این ورودی در حد یک درب تنزل یافته است ولی در گذشته این بخش از خانه فضایی کامل را به خود اختصاص میداد.این فضا باید بتواند فرد را در انتخاب مسیر به سمت بخش خصوصی یا عمومی خانه کمک نماید و جای کافی برای فعالیت هایی چون درآوردن و آویزان کردن لباس و در آوردن کفشها را داشته باشد.امروزه معمولا درب سرویس عمومی خانه نیز به این فضا باز میشود البته باید توجه داشت که تجمع فعالیت های ذکر شده با رفت و آمد به خانه و سرویس مزاحمت ایجاد نشود و فضای ورودی به گونه ای باشد که از اشراف های مزاحم به درون نگهدارد.
-ورودی اصلی باید برای استفاده معلولان نیز در نظر گرفته شود،و به سواره رو یا پارکینگ ساختمان دسترسی مناسب داشته باشد
-حداقل عمق فضاهای جلو ورودی 140 سانتی متر است.
راهرو
-حداقل عرض راهرو140 سانتی متر باشد.
-درصورت وجود اختلاف سطح در کف راهرو باید ارتباط با سطح شیبدار به صورت مناسبی تامین شود
بازشو ها(در و پنجره)
-حداقل عرض مفید هر لنگه در برای عبور صندلی چرخدار80 سانتی متر باشد.
-در مورد درهایی که به خارج باز میشود تامین دید کافی الزامی است.

· اتاق شخصی(خواب)
اتاق خواب واژه متداول این فضا میباشد در حالیکه خوابیدن تنها یکی از فعالیت های جاری در آن است و در واقع این مکان بعنوان خصوصی ترین بخش خانه میتواند در بردارنده هر فعالیت و رفتار خصوصی مورد نیاز صاحب این مکان باشد.خوابیدن استراحت کردن مطالعه بازی کردن و...از جمله رفتارهای متداول در این قسمت است و به دلیل خصوصی بودن باید در محدوده ای دنج و خلوت قرار بگیرد دسترسی به آن واحد سلسله مراتبی بوده و فضای خلق شده علاوه بر القای حس آرامش و سکون قابلیت انطباق با نیاز های استفاده کننده داشته باشد.

· اتاق نشیمن
به واسطه نیمه عمومی بودن میتواند به عنوان عنصر واسطه عرصه عمومی و خصوصی نقش مناسبی را ایفا کند.نشیمن مکانی است که مورد استفاده روزانه همه افراد خانواده قرار میگیرد.باتوجه به نقش و مقدار زیار حضور در آن و کارکردهای مختلفی که بخود میگیرد بعنوان کانون فعالیتهای خانوادگی و منبع تولید انرژی و گرما در خانه محسوب میگرددبا توجه به آنچه گفته شد ارتباط این فضا از یک سمت با فضاهای عمومی خانه (مهمانخانه و غذاخوری)و از سمت دیگر با فضاهای خصوصی(خوابها) باید تامین گردد.امکان جوابگویی به عملکرد مختلف درون فضا و به کارگیری سیرکولاسیونی دقیق لازم و ضروری است علاوه بر پویایی انطباق پذیری این فضا نیز اهمیت دارد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

**mahsa**

کاربر بیش فعال
مجله معمارو فرهنگ شماره40
اطلاعات خوبی داره واسه طراحی مسکونی به همراه دیاگرام
نمونه هاشم که توی مجله معمار هست
 

**mahsa**

کاربر بیش فعال
نكاتي جديد براي خانه هاي مدرن!

با مرور زمان متراژ خانه ها كمتر شده است و به دليل تغيير سبك زندگي قسمت هاي جديد و نوظهوري از قبيل سينماي خانگي به جمع قسمت هاي مختلف داخلي خانه ها پيوسته است، در اين مطلب قصد داريم نگاه كوتاهي به برخي از آنها داشته باشيم.

1. آشپزخانه هم چنان سلطان خانه است
هيچ گاه قسمت هاي ديگر خانه نمي توانند محدوديت فضاي آشپزخانه را جبران كنند بنابراين به صرف ايجاد فضا هاي غير ضروري از فضاي آشپزخانه نكاهيد بلكه بيشترين بودجه و وقت را صرف آشپزخانه خانه نماييد.

2. تجهيزات و وسايل مناسب براي استفاده بهينه از انرژي
تا حد امكان بايد از مصالح و مواد قابل بازيافت در خانه استفاده شود هم چنين استفاده از شيشه هاي دو جداره براي پنجره ها يكي از بايدهاست زيرا مي تواند از هدر رفتن انرژي تا حد زيادي جلوگيري كند.

3. اتاق يا فضايي براي كار و مطالعه
در دوره اي به سر مي بريم كه عصر مطالعه و پيشرفت با سرعت نور است، بنابراين هرگز محيط خانه خود را از وجود فضايي براي مطالعه و كار در خانه محروم نسازيد و بدانيد كه وجود چنين فضايي در خانه مانند فضاي غذاخوري لازم و ضروري است. بنابراين در دكوراسيون خانه خود اتاقي را براي كار و مطالعه آماده سازيد و يا اگر خانه شما داراي محدوديت در فضا است قسمتي از فضاي اتاق خواب يا حتي اتاق نشيمن يا اتاق غذاخوري را به اين فضا اختصاص دهيد.

4. گوشه اي دنج براي رسيدن به آرامش
در زندگي ماشيني و پرمشغله امروزي كه آلودگي صوتي آزار دهنده است، حتما بايد در دكوراسيون داخلي فضاي كوچكي را براي رسيدن به آرامش تدارك ببينيم. اين فضا مي تواند گوشه از اتاق نشيمن كنار شومينه باشد و يا هر فضاي ديگري كه فكر مي كنيد مناسب است. شما مي توانيد اين فضا را با نورپردازي بسيار ملايم و قرار دادن يك يا دو مبل راحتي تكنفره و يك ميز كوچك براي قرار دادن فنجان قهوه يا چاي مهيا سازيد.

5. فضاي نشيمن در بيرون از ساختمان
امروزه ايجاد فضاهاي نشيمن يا حتي آشپزي بيرون از خانه در حياط بسيار رواج يافته و از طرفداران زيادي برخوردار است. اين كار ايده بسيار خوبي است. توصيه مي كنيم اگر ايوان مناسب و خوبي داريد آن را براي گذراندن اوقاتي شاد و آرام كنار اعضاي خانواده خود مهيا سازيد و در صورت نبود ايوان مي توانيد حتي در حياط آپارتماني خود با توافق همسايگان آلاچيقي را تدارك ببينيد تا همه بتوانند طبق زمان بندي از فضاي حياط استفاده كنند و ساعاتي را در آن بسر ببرند.

6. پاركينگ
حتي اگر اتومبيل نداريد سعي كنيد هرگز خانه اي كه پاركينگ ندارد را خريداري يا اجاره نكنيد، زيرا احتمال اينكه در آينده به دردسر بيافتيد زياد است. به هر حال ممكن است پس از مدتي صاحب اتومبيل شويد و يا مهماني داشته باشيد كه اتومبيل داشته باشد و بخواهد شب را در خانه شما بگذراند. بنابراين وجود پاركينگ مي تواند آرامش شما را به همراه داشته باشد.

7. يك فضاي سبز زيبا و فضاي بازي در حياط
وجود يك باغچه سرسبز و زيبا هرچقدر هم كه كوچك باشد مي تواند روح و زندگي را به خانه شما ببخشد و سبب طراوت و شادابي شما گردد، بنابراين وجود ان در هر خانه اي الزامي است. هم چنين اگر فضاي كافي در حياط وجود دارد توصيه مي كنيم فضايي مختصر و مفيد براي بازي كودكان با تعدادي وسيله بازي تدارك ببينيد تا مجبور نباشيد در اين ترافيك و شلوغي فرزند خود را مدام به پارك ببريد.

8. استفاده از سنگ يا آجر براي نما
بهتر است براي نماسازي خانه از انواع سنگ ها يا آجر ها استفاده شود زيرا اين مصالح ذاتا طبيعي هستند و از اين رو جزو مصالح سبز و دوستدار طبيعت محسوب مي شوند كه علاوه بر زيبايي دوستدار محيط زيست نيز خواهند بود و مي توانند روي سلامت زندگي شما تاثير زيادي داشته باشند.

http://architecture.blogfa.comمنبع : manzelmag.com
 

**mahsa**

کاربر بیش فعال
نکاتی برای طراحی معماری ساختمان

جهت قرار گرفتن فضای داخلی پلان مسكونی :
فضاهای جنوبی ( خواب ـ غذاخوری ـ تراس ـ پذیرایی )
فضاهای مشرقی ( حمام ـ سالن ورزشی )
فضاهای مغرب ( پاسیو ـ كتاب خانه ـ هال ـ اتاق بازی )
فضاهای شمال غربی ( راه پله ـ انباری )
فضاهای شمال شرقی ( آشپزخانه ـ توالت ـ گاراژ ـ ورودی )
فضاهای جنوب شرقی ( خواب ـ اتاق بیمار )
فضاهای جنوب غربی ( راه پله ـ انباری ـ راهرو )
◊ 20 درصد اتاق بایستی از شیشه پوشیده شده باشد .
◊ بهترین نور در ایوان جنوب بعد شمال و مشرق و بدترین نوع مغرب می باشد .
عوامل موثر در پلان جنوب
1- تعیین فضاهای مورد نیاز برای پلان
2- نورگیری مناسب و جهت های مختلف ساختمان
3- جهت قرار گرفتن هر یك از فضاها در داخل ساختمان
4- ابعاد هر یك از فضاهای داخلی ساختمان
5- رابطه هر یك از فضاهای داخلی ساختمان با فضاهای داخلی دیگر همان ساختمان
اندازه و ابعاد :
1- اتاق خواب والدین
2- اتاق خواب بچه ها
3- اتاق خواب مستخدم
4- حمام
5- توالت
6- آشپزخانه
7- در ورودی ساختمان
8- در ورودی اتاق خواب
9- در ورودی حمام و توالت

( ۵ × ۳.۵ )
( ۴×۳.۵ )
( ۴.۵ × ۴)
( ۲.۵ × ۲.۵ یا ۲.۵ × ۲)
( ۱.۵ × ۱.۵ یا ۱×۱.۵)
(۴.۵ ×۳.۵ یا ۳.۵×۲.۵)
( ۲.۸ × ۱.۲ )
( ۲× ۱ یا ۲.۲ × ۱.۵ )
( ۲×۱ یا ۲× ۰.۹ )

جدول ابعاد نسبی فضاها در یک واحد مسكونی (مترمربع )
انواع طرح
كوچك
متوسط
بزرگ
حمام
۶
۸
۱۰
خواب
۱۴
۱۷
۱۹
آشپزخانه
۱۱
۱۳.۵
۱۶.۵
غذاخوری
۱۵.۵
۱۷.۵
۱۹.۵
پذیرایی
۲۰
۲۵
۳۰

(OKB (cmاتاق خواب 80 تا 70اتاق خواب مهمان 80 تا 70آشپزخانه 120 تا 80توالت و حمام 200 تا 180
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فرآیند طراحی خانه های ویلایی

فرآیند طراحی خانه های ویلایی

خانه به عنوان مکان آرامش ، محبوب ترین مکان نزد قلب های ما به حساب می ۀید. همهی ما به خانه هایمان پناه می بریم . ابعاد و اندازه ی خانه مطرح نیست ، خانه ی ما حریم امن ماست.

خلق کردن خانه ای که ویژگی ها و شخصیت ساکنانش را منعکس کند و در عین حال شامل همه ی اجزای یک طراحی خوب و پایبند به سبک طراحی اش باشد ، کار بس دشواری است.جای تعجب نیست که در زندگی سریع و روزمره ی عصر حاضر ، گاهی در خانه هایمان احساس بیگانگی می کنیم. دلیل مشترک بودن حس همه ی انسان ها نسبت به خانه اشان ، تصور اولیه ی یکسانی است که همه ی ما از تعریف خانه داریم . در فرآیند طراحی خانه، افراد رویکرد های متفاوتی را برمیگزینند.

گروه اول ، به کتاب های پلان های معماری که حاوی هزاران پلان هستند روی می آورند و به امید پیدا کردن طرح مورد نظرشان شروع به ورق زدن این کتاب ها می کنند. همان طور که تصور می شود ، احتمال اینکه این روند بی نتیجه بماند بسیار زیاد است.

گروهع دوم ، افرادی هستند که دوست دارند هرکاری را خودشان انجام دهند. آن ها کاغذ و ابزار و یا نرمافزار های طراحی معماری را تهیه می کنند و به امید رسیدن به یک طرح ایده آل شروع به طراحی می کنند. نتیجه ی این روند،اغلب نقشه است، اما نه نقشه ای مطلوب ( معمارانه ) . این افراد با اینکه معمولا از خواسته و ایده اولیه خود صرف نظر می کنند ، اما همچنان با موارد غیر کاربردی متعددی مواجه هستند.

گروه سوم،
افرادی هستند که به سازنده های غیر معمار مراجعه می کنند که با آنها در طراحی و ساخت، یا بستن قرارداد با نقشه کش و طراح یا حتی معمار ، همکاری کنند. در این روند اگر در همه ی مراحل قدم های مناسب برداشته شود ، می توان انتظار نتیجه ی خوبی از این مجموعه همکاری داشت . اما اگر سازنده ذوق طراحی نداشته باشد، محصول این روند خانه ای خوش ساخت اما با نقشه ای غیرایده آل خواهد بود .رویکرد چهارم در طراحی خانه با خدمت گرفتن یک معمار یا طراح خانه های مسکونی آغاز می شود و در مرحله ی بعد با طی فرآیند منطقی طراحی خانه ادامه پیدا می کند . به دور از هر گونه تعصب حرفه ای ، به جرات می توان گفت که حاصل این فرآیند ، خانه ای ایدهآل است که به صورت منحصربه فردی برای استفاده کننده، و طبق سبک زندگی وی طراحی شده است.

یک معمار موفق باید اطلاعات کافی برای مبدل کردن طرحش به یک اجرای بی عیب و نقص را داشته باشد . اگر هدف از طراحی ، بررسی و تنظیم اندازه ی خانه و به حداکثر رساندن کارآیی اتاق ها و فضاهای ساخته شده است، باید در نظر گرفت که خانه ی ایده آل لزوما بزرگ نیست. راه های زیادی برای بهره مندی بیشتر و در حد یک خانه ی بزرگ از یک خانه ی کوچک وجود دارد.

طراحی سبز

یکی از جنبه های طراحی برای آینده ، طراحی پیدار است. امروزه مقوله هایی مانند طراحی پایدار ، معماری سبز و بناهای دوستدار طبیعت جزئ دغده های درجه اول معماران و طراحان است. خانه به عنوان یکی از نیاز های دائمی انسان ، یکی از ضروریترین زمینه های پیدا کردن این نوع معماری ها و طراحی ها ی هماهنگ با محیط زیست است .اساسا هدف از معماری سبز و پایدار ، کاهش و به صفر رساندن لطمه های وارده به همان سبزی طبیعت است.

برخی از جذبه های معماری سازگار با محیط زیست عبارتند از :

_ مقرون به صرفه بودن از مصرف انرژی به علت کاهش در مصرف برق، آب و منابع دیگر

_ کاهش آلودگی ها به دلیل کاهش اتلاف در مصرف مصالح مورد نیاز در ساخت و ساز و استفاده از مصالح بازیافت ی

_ استفاده از منابع انرژی قابل بازیافت در ساختمان مانند نور خورشید و نیروی باد

_ بازیافت مواد و منابع مورد استفاده مانند استفاده از آب مصرف شده برای آبیاری گیاهان.

سیاست های رایج این نوع طراحی ها شامل موارد زیر است :

جهت گیری ساختمان :

به نسبت نور مورد نیاز ، باید در جهت گیری ساختمان دقت کرد.جهت شمال - جنوب جهت گیری مناسبس برای ساختمان است. یکی از دلایل این جهت گیری فیلتر کردن گرمای آفتاب برای ورود به ساختمان است که با وارد شدن نور دمای ساختمان بالا می رود.

نورگیر سقفی :


استفاده از نورگیر سقفی به منظور اضافه کردن نور طبیعی به فضای داخل نیز از روش های رایج است. نورگیر های سقفی اغلب در کشور های نیمه استوایی به کار می روند.

سلول های خورشیدی :

استفاده از سلول های خورشیدی برای تولید نیروی برق یا تبدیل نمور خورشید به نیروی الکتریکی است. در واقع با استفاده از سلول های خورشیدی می توان در کاهش اثرات گرم شدن زمین سهیم شد.

انتخاب مصالح :

انواع مختلفی از مصالح سازگار با محیط زیست وجود دارند. مانند مصالح و مواد اولیه ی خام بومی مانند آجر ساخته شده از خاک منطقه ، بام سفالی ، یا انواع دیگری از مصالح قابل بازیافت .

کوران هوا:

با اجرای تمهیدات لازم برای ایجاد گورانت هوا بدون استفاده از تجهیزات مدرن و صرف هزینه می توان فضاهای داخلی را خنک کرد.

اقتصاد در طراحی

هزینه های ساخت که به صورت قیمت در هر مترمربع بیان می شود یکی از دغدغه های اصلی دستاندرکاران امر ساخت و ساز است.لزوم آشنایی بر نحوه ی صحیح محاسبه ی زیربنا، به منظور برآورد واقعی هزینه ها در برنامه ریزی مطرح می شود. در مرحله ی برآورد هزینه ها باید واقع بین بود.باید در نظر داشت که هزینه ی ساخت و ساز خانه ی مورد نظر و ارزش تمام شده ی آن باید مطابق با ارزش های حاکم بر مستغلات همسایگی های اطراف باشد.

عامل مهم در کنترل هزینه ها و دوری جستن از به وجود آمدن زیربنای غیرقابل استفاده ، درک درست از نحوه ی طراحی اتاق ها است. منظور این است که اتاق ها بیش از حد بزرگ یا کوچک نباشند.افرادی که با دید واقع بینانه نقشه کشی را آغاز نمی کنند ، مجبور به کنار آمدن با شرایط و حذف ایده هایشان می شوند. در صورتی که طراحی صحیح و معمارانه ی خانه ، نباید همراه با صرف نظر از خواسته ها باشد. نباید فراموش کرد که مشکلات هزینه کردن به مرور زمان کم رنگ می شوند ، اما کیفیت فضایی که نتیجه صرف هزینه است، حائز اهمیت و ماندگار است.

فرایند طراحی خانه

بررسی سایت


عدم استفاده از فرصت های موجود در سایت نتیجه ای جز یک خانه ی نامانوس با سایت نخواهد داشت . در واقع این خانه ،بی هدف روی زمین قرار گرفته است. عوارض این سهل انگاری اغلب شامل مواردی هم چون از دست دادن زاویه دید های مطلوب ، جیگیری اشتباه نسبت به آفتاب ، اتاق های تاریک ، مقرون به صرفه نبودن خانه از نظر مصرف انرژی و ... می شود و در نهایت ، خانه به اندازه ای که می توانست ، چشم نواز به نظر نمی رسد.

پس از مرحله ی برنامه ریزی ، سایت باید تحلیل شود. این تحلیل باید شامل بررسی زاویه ی تابش آفتاب ، بادهای غالب ، توپوگرافی ، عوارض زمین،درختان و گیاهان شاخص ، دسترسی ها ، حدودزمین ، ساختمان های همسایگی ، عقب نشینی ها ، قوانین محدود کننده ی حاکم بر ساخت و ساز در منطقه و هر آنچه که طراحی را تحت تاثیر قرار می دهد ، باشد.

آشنایی با زمین


گام اول در خلق نقشه ی زمین مورد نظر برای ساخت خانه، که مرجع و راهنمای ما در تمام طول طراحی خواهد بود ، آشنایی کامل با زمین است. باید به صورت مکرر و متناوب زمین را بازدید کرد و در آن قدم زد. باید همسایگی ها را شناخت و راجع به محله تحقیقات لازم را به عمل آورد.

ترسیم نقشه ی زمین

در این مرحله می توان یک نقشه ی تقریبی از زمین مورد نظر ترسیم کرد و موارد زیر را روی آن مشخص کرد:

_حدود زمین

_معابر

_ ساختمان های موجود

_درخت ها ، گیاهان و بوته ها

_منابع صدا ی موجد

_ ...

طراحی فضا های خارجی


در این مرحله باید تصمیمات مربوط به چگونگی استفاده از فضاهای بیرون خانه را اتخاذ کنیم. فضاهای بیرونی را به عنوان اتاق های بیرونی در نظر می گیریم. برای مثال تاب یا ننوی آویخته بین درختان، یک اتاق استراحت است و میز درون باغ که در فضای باز است و با گیاهان احاطه شده یا با چتری در بالایش حفاظت می شود یک اتاق غذاخوری بیرونی است.با استفاده از دیاگرام های ترسیم شده ی این اتاق ها،فضاهای خارجی . معبر ها را پیش از آنکه سراغ داخل خانه برای طراحی اتاق های داخلی برویم ، طراحی خواهیم کرد.

ترسیم دیاگرام های حبابی برای فضاهای خارجی

بهتر است طراحی فضاهای خارجی را پیش از طراحی فضاهای داخلی انجام دهیم. باید کاربری فضاهای بیرونی را بدانیم. چگونگی طی مسیر و رسیدن به خانه ، مکان یابی مناظر و دیدهای مناسب و زیبا، مسیر وزش باد های نامطلوب و نسیم مطلوب از موارد حائز اهمیت در این تصمیم گیری هستند.

سازمان بندی و تعامل بین فضاها

حال باید در نظر بگیریم که به محض ورود به خانه چه نوع فضایی را خواهیم داشت.باید در نظر بگیریم که آیا یک فضای تشریفاتی جداگانه را تجریح می دهیم یا اینکه کلا یک ورودی جداگانه ضرورتی ندارد! دوست داریم هر گاه از فضاهای مختلف به بیرون نگاه می کنیم چه چیزی را ببینیم . مناظر و دیدهای آرام را برای فضاهایی که مخصوص استراحت و لذت بردن از منظره هستند انتخاب می کنیم و در مقابل فضاهایی را که احتیاج به دید و منظر خاصی ندارند را در مکان هایی جا می دهیمن که منظر برجسته ای ندارند. فضاهایی نیز هستند که باید خلوت و به دور از فضاهای خارجی باشند و در عین حال از نور طبیعی بهره مند شوند. منابع صوتی و نسیم های محلی را هم باید در نظر بگیریم.

طراحی حجم

پیش از ادامه ی طراحی پلان های خانه،باید نگاهی اجمالی به انواع طراحی های خارجی خانه بیاندازیم. انواع سبک خانه ها و به ویژه انواع سبک بام ها باید پیش از تثبیت دیوار های دیاگرام های حبابی فضاهای داخلی در نظر گرفته شوند.

سبک بام ، سبک خانه را مشخص می کند . طراحی بام تاثیر به سزایی در ظاهر خانه دارد. فرم های بام یکی از عناصر مهم بناهای مسکونی هستند و علاوه بر کاربری مهم و اساسی که به عنوان پوشش و سرپناه بودن به عهده دارند، جزئ لاینفک کلیت طراحی ساختمان با استفاده از سبک های تعریف شده و متمایز و الگو های تزئینی و رنگها هستند. آشنایی با انواع فرم ها و سبک های طراحی بام و تاثیراتی که هر کدام می تونند روی طرح کلی خانه داشته باشند ، گام مناسبی در راستای این بخش از طراحی است.

تنوع سبک های بام ، باعث تنوع در شیب بام ها می شود. شیب بام به صورت ضریبی از ارتفاع ، یا به بیانی دیگر نسبتی از ارتفاع عمودی سقف بر فاصله ی افقی داده شده ، تعریف می شود.هیچ سقف مسطحی ، به طور کامل صاف و مسطح نیست. برای هدایت زه کشی در سقف های مسطح معمولا شیب ملایمی در یک جهت به آن داده می شود. اغلب کم هزینه ترین بام طراحی شده برای ساخت، بامی است که ترکیبی از یک نوع بام باشد . برای خانه ای کوچک، چنین ترکیبی ممکن است زیبا به نظر برسد اما اغلب خانه های بزرگ با این روش ترکیبی و بدون ایجاد کوچکترین تغییر و تنوع در بام بسیار حجیم به نظر می رسند. برخی از انواع خانه های مدرن شاید به دنبال همین خطوط سنگین فرم های مکعبی باشند، اما حتی در این حالت نیز داشتن نوعی سایبان روی در ورودی مطلوب است.

تناسب بیرون، درون و نما

هر نقشه ی داخلی با هر طراحی خارجی خانه نمی تواند به کاربرده شود. به عبارتی درون و بیرون باید هماهنگ باشند. در حالت کلی باید با در دست داشتن پلان شماتیک و در عین تصحیح آن ، طراحی خارجی را نیز مورد بازبینی و بررسی قرار داد.

همه نما و وجوه یک ساختمان مسکونی باید منعکس کننده ی یک تفسیر معمارانه ی واحد باشند. علی رغم این موضوع ، سلسله مراتب عملکردی بین نماها بر اساس مکان، کاربری و میزلن تعامل آن با عابر پیاده وجود دارد. اصول طراحی نما به نمای جلو، عقب و جانبی تقسیم می شوند . نماها باید شامل ترکیبی از جزئیات معماری ، مصالح ، مدل های متنوع در و پنجره و جنبه های دیگر طراحی باشند تا در نهایت طرحی به هم پیوسته و از نظر بصری جذاب را به وجود بیاورند.

معماری چهار وجهی

در واقع خانه ی خوب طراحی شده هم از درون و هم از بیرون تحسین برانگیز است. بررسی ظاهر و نمای یک ساختمان معمارانه، تاییدی بر طراحی مناسب کلیت طرح است. ئر هنگام طراحی خانه باید اثر 360 درجه ای نما را در نظر گرفت . پنجره ها عناصر حیاتی یک خانه هستند که قلمروهای خصوصی و قلمروهای عمومی را به هم مرتبط می کنند.هر پنجره باید هدفی را دنبال کند تا با کلیت طرح هماهنگ باشد . درها نیز عناصر حیاتی یک خانه هستند که نه تنها ارتباط بصری، بلکه ارتباط فیزیکی بین عرصه ی خصوصی و عمومی را امکان پذیر می سازند.در واقع این طراحی معمارانه چهار وجه دارد که موید و مکمل همدیگر هستند . مطمئنا اهمیت همه ی وجوه در یک حد نیست و همچنان نمای روبرو جایگاه خاص خود را دارد. مهمترین وظیفه ی نماهای فرعی تر حمایت از انتقال از وجهی به وجه دیگر است.

مجموعه رنگ های یک ساختمان مسکونی از رنگ های اصلی بدنه و المان های موجود در نما تشکیل شده است.به طور کلی کلیت ترکیب رنگی یک بنا باید یک الگوی به هم پیوسته را منعکس کند.از رنگ های فرعی برای المان های معماری مانند در و پنجره و ستون و ... استفاده می کنیم.رنگ فرعی باید ملایم تر یا تیره تر از رنگ بدنه ی اصلی ، رنگ مکمل رنگ بدنه ی اصلی و یا یک رنگ خنثی باشد.

طراحی محوطه

رابطه ی عمیقی بین مکان هایی که برای زندگی انتخاب می کنیم و سلیقه و طرز فکرمان وجود دارد. این رابطه عمدتا فرهنگی است و ویژگی های شخصی، زمان، تاریخ و ارتباط با مکان، طبیعت و منظر را مجسم می کند. این رابطه ی بین فضای درون و بیرون بیشترین اهمیت را دارد. ایوان ها ، رواق ها ، گل خانه ها و باغچه ها را به منظور انتقال از درون به بیرون استفاده می کنیم. کیفیت فضایی این المان ها روی کیفیت فضای داخلی تاثیر فوق العاده زیادی دارند.

محوطه سازی یک خانه را قاب می کند ، درست مانند یک نقاشی زیبا، برای شاخص کردن ویژگی های مثبت و پنهان کردن لبه های خام آن. حتی از نظر مادی نیز محوطه سازی به ارزش خانه می افزاید. در واقع در طراحی منظر برای خانه هدف گردآوری المان های پراکنده یک منظر برای خلق یک باغ زیباست . عناصر اصلی طراحی منظر عبارتند از : انواع گیاهان ، عوارض زمین ، آبیاری، المان های غیر ارگانیک و نورپردازی. درختان و بوته های بزرگ باعث ایجاد قاب ، صفحه بندی و سایه می شوند . گیاهان کوچکتر و گل ها تنوع در شکل و رنگ به وجود می آورند . سطوح چمن کاری شده در عین ایجاد فضاهای باز بصری ، محوطه های بازی نیز به وجود می آورند . عناصر دست ساز کاربری ها را آسانتر و فضاها را مفیدتر می کنند. عوارض زمین نیز باعث جذابیت و خلق نقاط تمرکز می شوند.

جمع بندی


در نهایت می توان گفت هر طراحی خوب و معمارانه برای خانه یک کانسپت سازماندهی شده می طلبد . خانه ی خوب و مطلوب این حس را که هر چیزی سر جای خودش قرار دارد ، القا می کند . در حقیقت طراحی خوب معمارانه سعی دارد خلقت خود را آسان به نظر برساند حتی اگر اینگونه نباشد . همانند نظاره کردن یک ورزشکار بزرگ، که با وجود این که می دانیم کاری که انجام میدهد دشوار است ، اما او این کار سخت را ساده ، آسان و بدون زحمت نشان می دهد. با وجود صادق بودن برخی از قوانین در کلیه ی طراحی حا و اجراها ، نباید فراموش کرد که به پشتوانه ی کانسپت قوی و تفکر در نظریه ی طراحی ، همه ی ابعاد تحت الشعاع قرار می گیرند . اگر مرحله ی برنامه ریزی را با دقت سپری کنیم ، سایت را به طور کامل آنالیز کرده باشیم ، با یک کانسپت سازمان دهی کار کرده باشیم و دائما به برنامه برای اطمینان از تطابق برنامه و طرح رجوع کرده باشیم ، موفقیت در طراحی امری مسلم خواهد بود.

برگرفته از مجله ی طراح
 

DDDIQ

مدیر ارشد
پاورپوینت : آشنایی با روابط فضاها در یک واحد مسکونی

پاورپوینت : آشنایی با روابط فضاها در یک واحد مسکونی

اسلاید
آشنایی با روابط فضاها در یک واحد مسکونی


در فرایند طراحی پس از مشخص شدن برنامه فیزیکی پروژه، نوع و کیفیت فضاهای موردنیاز طرح تعیین می شود با شناخت کافی از فضاها و تسهیلات ولوازم مورد نیاز هر یک میتوان رابطه بین فضاها را بررسی کرد معمولاًارتباط فضاها میتواند از نظر عملکردی،خدماتی،بصری و باشد در این فصل ضرورت وجود ارتباط بین فضاهای مسکونی و نحوه برقراری این ارتباط مشخصمی شود
 

پیوست ها

  • zavabet-tarahi khane.zip
    6.1 مگایابت · بازدیدها: 0

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اینا یه سری نمایش گرافیکی از آشپزخونه ها هستن که میتونید ترکیبات مختلفی از چینش اونها رو ببینید
امیدوارم به دردتون بخوره :)
 

پیوست ها

  • kitchen layout.rar
    3.2 مگایابت · بازدیدها: 0

Agha Karim

عضو جدید
دوستان چند درصد از فضای خونه باید به حال و پذیرایی اختصاص داده بشه ؟
برای یک خونه 280 متری 4 خوابه، 30 متر پذیرایی و 50 متر حال کمه ؟
 
بالا